Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Elektromobil je čistý jen naoko, spalovací motor ještě dlouho vydrží

Aktuálním tématem v oblasti automobilového průmyslu je potenciál různých typů pohonů. Podle ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Bohumila Mareše má perspektivu zatím i spalovací motor, například při použití alternativních paliv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F24i94l65i15p 77T45ř85e86b55a 6893980258526

Čistý elektromobil není. Čistější, než CNG, benzin, nebo nedej bože nafta ale je a vždycky bude.

Dnešní technologie (a zákonné požadavky) umožńují výrobu, přenos a ukládání energie s účiností, o které si vnitřní spalování může nechat zdát, a z toho "výfuku v elektrárně" výchází většinou čistší vzduch, než který je do kotle nasáván.

Výroba a likvidace baterií není nic moc, ale proti těžbě, rafinaci a dopravě (!) fosilních paliv je to panenská divočina.

Problémem elektromobilů ale zůstává infrastruktura - u paneláku, ve městě kde by to bylo potřeba, si prostě auto do zásuvky nepřipojím, ikdybych stokrát chtěl. Dá se nabíjet během zastávky na kafe? Jistě (někde), ale komu by se chtělo?

0/0
11.11.2017 6:56

M62a90r42t61i25n 76K38a74r81á38s36e70k 9118193678128

Je docela vtipne, ze desitky let vsichni berou to, ze doprava na elektrinu je mnohem cistejsi nez na naftu (proto tolik razime tramvaje, trolejbusy, elektrifikovane vlaky apod), a ted najednou prichazi tuny lidi s teorii, ze je vlastne cistejsi palit naftu, nez jezdit na elektrinu? Jak budem postupovat dale? Budeme dieselifikovat tramvaje a vlaky, v zajmu ochrany zivotniho prostredi? :-D

+1/0
10.11.2017 10:17

J72i34ř90í 57S97c68h38w35a15c36h 8168324638226

nj, když zaváděli trolejbusy a tramvaje, tak internet neexistoval a odborník, zvaný "internetový diskutér" nemohl těm, co to zaváděli poradit.;-)

0/0
14.11.2017 21:03

G89e85o93r28g 93K87o20m84b92e31r67e92c 9414651396441

Auto na baterky je na baterky kdyz vam nepujde proud 48 jako onehda v pulce kraje.

Ze bude takovych blackoutu pribyvat diky zmenam klimatu je nasnade. A pak se dostane takovym aku autem kam? Akorat do... kam slunce nesviti.

+3/0
6.11.2017 9:40

L75u36k27á83š 81M65a18r67e54d92a 6611164557878

To mi pripomnelo situaci kdy se nejaky jihovychodni stad USA evakuoval pred hurikanem. Ted kdyby vsechny auta byla na baterky, tak jsme tu meli jednu z nejvetsich katastrof vubec.

+3/0
6.11.2017 18:47

J69i15ř20í 68S48c49h76w81a24c78h 8918874408696

odjet nějakých 300km od pobřeží nestačí?

+1/0
8.11.2017 0:23

J88a14r36o71m95i70r 60H79o15b78l40i34k 1765367735

A víte že je úplně jedno jestli spalovací motor, hybrid, elektrovozítko, LPG, CNG,....

Problém není palivo, problém je množství aut. Pokud se s tímhle něco neudělá, tak když se sejde dostatečný počet vozidel, bude ekologický problém vždy.

Tohle řešte (politici i diskutéři) a bude po problému s palivem.

+3/0
6.11.2017 9:24

M10i35l13o38š 14S60e61t82í72k 3279889664930

Takže budete zakazovat (přímo či nepřímo) vlastnictví automobilů? Nebo jak si to představujete?

0/0
7.11.2017 10:25
Foto

A21n47t91o93n34í48n 77L49o66m 8892204849375

řešení se blíží. automobily s autonomním řízením otevřou možnost většího sdílení a třeba si pak i spousta lidí bude auto pouze pronajímat na cestu do práce, z práce a na nákupy. takže nebude tolik auto které stojí celou noc před domem a celý den před prací. v tom já vidím velký potenciál a i kdyby měl každý to své auto, tak i jen ta možnost poslat auto parkovat někam za město

+2/0
7.11.2017 20:50

K89o10l40á38ř 24J72i50ř17í 4242532888584

přesně tak, momentálně asi jediná cesta jak z toho ven

+1/0
8.11.2017 0:09

T31o63m54á17š 14V65a67l66d86e45r 7983380579

Už dnes si půjčuji vůz. ŽÁDNÉ TERNO TO NENÍ (až na Prahu) . Lepší je operační leasing. O auto se starám jako uživatel a ne majitel. Mám jej kdykoliv jej potřebuji. Když bydlím na vesnici není o čem mluvit. Tam potřebuji minimálně dvě auta, pro mizernou veřejnou dopravu. Vidím to na velkou budoucnost, aby se systém prosadil minimálně do okresních měst. Kdybych bydlel minimálně v krajském městě, tak bych žádné auto ani nepotřeboval. Z vlastní praxe to znám. Bydlel jsem v Praze a žádný vůz jsem nepotřeboval vlastnit. Když už byla potřeba, zašel jsem do půjčovny. A to byla situace před 15-ti lety opravdu jiná než nyní. Kde funguje MHD....

0/0
9.11.2017 8:13

M34i43r45e92k 53T76u70r61e51č44e12k 4253262850962

Rusime MHD a pak se divime, ze to je tady same auto.

0/0
9.11.2017 17:47

A93l13e44x96a39n50d28r 12Š44í12r 5801700313

Pan ředitel Mareš se mýlí. Nedávno byla zveřejněna mezinárodní studie (myslím nějaká belgická univerzita?), podle níž jsou elektromobily vždy čistší, pochopitelně mnohem více tam, kde se elektřina vyrábí z obnovitelných zdrojů, ale vycházejí čistší např. i v Polsku, kde elektřinu vyrábějí takřka výhradně z hnědého uhlí.

+4/−1
4.11.2017 18:11

J43a52r91o24m44í91r 82K80r17á94l 4150599474749

Otázkou je, jaká v té studii použili vstupní data. A také to, zda je nutno řešit nejdřív tu menší část znečištění. Já bych rozhodně nejdřív řešit ty velké zdroje. V městech MHD, nákladní dopravu a námořní dopravu. Tam jsou už dnes technologie, které se dají použít.

0/0
5.11.2017 8:51

T78o29m52á90š 86V79a70l71d83e11r 7123970179

V lodích jsou dávno nové technologie common rail. Stačí se podívat na lodě největších rejdařství. Uhelné elektrárny musí od roku 2015 mít limit emisí 205g. Lokomotivy se průběžně modernizují a také už minimálně tři roky musí splňovat EURO III/B , což znamená DPF a třeba i močovinu. I u automobilů nezakážete okamžitě všechny kdo nesplní např. EURO V a VI a vozy se nechávají dožít. Takto je všude. Tedy až na Itálii, kde už zakázali EURO I. Takže pokud budeme brát čistě elektromobily, dovoluji si tvrdit, že díky přísným předpisům pro tepelné elektrárny je energie z nich čistější než u kdovíjakých automobilů, co jezdí na našich silnicích. Bohužel chování společnosti je dosti konzervativní a tak lepší výsledky můžeme očekávat velmi pozvolna. Stačí ono zmíněné MHD. Trolejbusy se zavrhly, autobusy na zemní plyn se kupují velmi vlažným způsobem a místo toho se pořád kupují nafťáky. Protože i dnes se ještě nafta rozkrádá. Plyn, ani elektřinu nikdo neukradne. :-)

+1/0
9.11.2017 8:31

L15i40b10o89r 72J15a48n27e98č52e86k 4805335135261

Ke kazdemu tvrzeni se najde nekdo, kdo tvrdi pravy opak.;-)

0/0
5.11.2017 17:30

L86u17k39á47š 91M74a49r82e91d21a 6921904607718

Americti vedci zjistili, ze Belgickym vedcum se neda verit.

+3/0
5.11.2017 17:33

L67i89b22o45r 84J76a49n16e15č42e53k 4975575795751

:-)

0/0
5.11.2017 17:35

K64a19r63e75l 53N84o76v71o63t16n41y 2651565189780

Prosim odkaz na tu studii. Ono dost zalezi, kdo ji zadava a plati, protoze ten si pak muze diktovat podminky, jak se ma udelat, a zalezi i na interpretaci jejich vysledku.

Tykalo se to jen provozu, nebo i vyroby a likvidace po skonceni zivotnosti?

Treba pokud se do ekologickeho dopadu automobilu zahrnou ekologicke dopady tezby lithia (coz mimochodem NENI obnovitelny zdroj a jeho recyklace ze starych akumulatoru taky neni zrovna ekologicka a levna). A stejne tak, co se provozu tyce - byly tam zahrnuty dopady toho, ze kazdy solarni a vetrny megawatt musi byt zalohovan "naprazdno" bezici klasickou elektrarnou, casto uhelnou?

0/0
8.11.2017 16:02

T79o24m86á55š 40P61o74d45l48e35n75a 3793129958923

Autoři ČTK...to si z mládí pamatuju.....

0/0
4.11.2017 16:33

L92u27c69i16a37n 11P39a24p16a85z90i28a57n 5394527201925

Žádný motor není čistý. Jen je otázkou, co je více a co méně špinavé.

+1/0
3.11.2017 20:09

A97l35e62x39a21n11d48r 24Š88í73r 5241500773

To je pravda. Žádné auto nevyrábí kyslík.

0/0
4.11.2017 18:13

L15i74b74o70r 22J24a95n50e80č77e49k 4985795685481

Ani kyslik neni dobry. Muselo by produkovat bezny "vzduch";-)

+1/0
5.11.2017 17:31

G42e26o15r95g 25K82o81m76b43e62r81e25c 9304911476361

kyslik ne ale vodu H²O coz je vlastne castecne take kyslik

0/0
6.11.2017 9:31
Foto

R24o73b38e80r26t 53R86a27j38s 7245529271564

Můj názor, prosím, čtěte zde:

https://docs.google.com/document/d/1h_icVT18wAj2sejlsTV222UU-N6K3w1s36Dj41dwiKw/edit?usp=sharing

0/0
3.11.2017 13:29
Foto

R22o40b40e41r10t 80R71a67j27s 7355949331974

Určitě mě všechno nenapadlo. Prosím o shovívavost. ;-)

0/0
3.11.2017 13:31

J40a17r39o97m75í57r 42K50r34á35l 4510879324889

Třeba porovnat operativnost. Benzínka je v každé druhé obci a natankovat trvá 10 minut, ev. mohu mít v kufru kanystr. Nabíjení trvá násobně déle, proto na stejný počet aut potřebujete několikanásobně větší počet nabíjecích stojanů.

+1/0
5.11.2017 8:56
Foto

R39o87b67e10r40t 63R29a31j32s 7515839291204

Vidíte, to máte pravdu. Přidal jsem tedy bod "nepřiměřeně dlouhá doba dobíjení a tedy blokování stanice, které by se za stávajících podmínek musely stejně nepřiměřeně prostorově rozšířit, což má v globálním měřítku nezanedbatelný ekonomický a ekologický dopad", Rozhodl jsem se, že si ten dokument budu čas od času jen pro zajímavost aktualizovat, abych věděl, až budu jednou postaven před volbu výběru technologie vozu.

0/0
9.11.2017 17:33

T75o68m95á48š 42V57a28l22d78e86r 7393470939

Základy dobrý. Bohužel problém je tak složitý, že základní mínusy by bylo na více stran a plusy totéž. Už dnes dokážeme udělat vůz na elektřinu s dojezdem 500km a nabytím za cca 10-20minut. Jenže jej někdo nechce aby se vyráběl. Vše svázáno patenty. Spíše vidím problém jinde. Dostat technologii mezi lidi. Už zde na diskuzi je mnoho proti a ani možná neměli elektromobil zapůjčen na několik dnů. Automobilky se také nehrnou, jelikož mají dost pěněz ve spalovácích v různých derivací EURO a investice se musí vrátit. Nakonec se obávám, že i u elektromobilů budou tzv časová "kurvítka", kde odejde většinou nějaká poddimenzovaná součástka v silových obvodech.

Něco podobného se stává běžně i v domácích spotřebičích.

0/0
9.11.2017 13:27
Foto

R84o16b86e14r87t 53R77a91j41s 7785599341644

Naprosto rozumím, ale to už řešíme morální aspekt. Je mi jasné, že prosadit technologii elektromobilů ve světě, kde ekonomikou hýbe ropa, nebude jednoduché. Nutně by tím někdo musel přijít o značný zisk a nepochybuji o intenzivním lobbingu lidí právě z tohoto sektoru. Na druhou stranu změna je, myslím, neodvratná. Sám se snažím rozlousknout a srovnat všechna pro a proti, nicméně dnes jsem spíše přítelem elektromobility. Nejen kvůli nepopiratelnému jízdnímu komfortu, ale zatím se mi jejich výroba a provoz zdá ekolo(no)mičtější. Tím neříkám, že to tak je. Přecijen nejsem odborník a mé názory jsou hluboce subjektivní.

S těmi kurvítky... To je věc, ze které mi je poměrně dost smutno. Nechápu, jak může něko podnikat způsobem, že dělá záměrně nekvalitní výrobky. A všichni víme, že se to děje. Důkazem jejich existence budiž například francouzský zákon o zákazu kurvítek. Já mám taktiku takovou: Jakmile pojmu podezření, že mě někdo takto napálil a ošidil, automaticky danou značku dávám na blacklist a už nikdy od ní nechci nic. Ani rohlíky. Prostě konec. Zároveň doufám, že i jiní to tak dělají nebo dělat začnou. Čím více lidí to tak začne praktikovat, tím méně se bude trend kurvítek rentovat, když pominu právě ten nepochopitelný morální aspekt. Když si člověk pořídí jeden šmejd, je třeba uvažovat tak, že takových bylo vyrobeno třeba statisíce nebo miliony. A to už může být opravdu velká ekologická zátěž. Nechápu, že existují lidé (manageři nejmenovaných značek), kteří na to mají žaludek.

0/0
9.11.2017 17:52

T68o77m19á83š 87V24a56l47d65e80r 7383860189

Zdravím , hledám optimální elektromobil. Je to těžké. A rozhodně milion za něj platit nechci. Ale líbí se mi v průměru roční úspora na palivu 46-52000 Kč dle typu za rok. Zatím je to v plenkách a myslím si , že baterky jak je známe (dvě elektrody v gelu) budou nahrazeny jiným zdrojem. Už jsem některé elektromobily vyzkoušel. Ještě musím nějaké vyzkoušet. A abych řekl, zatím jsem dobíjel jen doma. tím byl operační rádius kolem "komína do 70km" .Takže mne ještě čeká zkouška "cizích" zdrojů :-) Taky fandím novým cestám a elektromobil je jedna z vedlejších cest. avšak také potřebných. Jak se říká vše s mírou a rozmanitost je žádaná.

0/0
9.11.2017 22:13

P39e14t75r 59G11a37z62d46a 6788222439277

Jezdim s vozy na cng a katastrofa .... nespolehlive, spotreba stejna nebo vyssi nez u benzinu. Maly dokezd pouze na cng ..... a cena jen o par korun nizsi nez u benzinu. Diky nechci.

0/−5
2.11.2017 23:21

O63n39d51ř27e43j 88K45r24y77š88t49o13f 6933981

jezdím s octávkou-cng spotřeba 4,2kg po městě - mimo 3,4kg - 1 kg v Praze za 22,- CNG Jinonice-- když najedu 70-75 000km ročně -s úsporou za servis oproti Naftě ušetřím přes 100 000,-kč ročně- tolik holá fakta

. Benzín 95 oktanů CNG 128 oktanů-takže u mne je volba jasná.

+5/0
3.11.2017 11:42
Foto

R25o90b55e28r34t 58R27a78j23s 7735259811774

Za daných možností jednoznačně LPG nebo CNG, to bezesporu.

+1/0
3.11.2017 13:40

M32i70c27h88a65l 74T65o33m83á14n29e32k 9917919716

jak to dokazete? ja se pod 4.5kg na km nedostal podle toho co mi uvadi palubni pocitac, je teda pravda ze na nejake sporeni nehledim, ale benzin mi tam zere 7+ takze 100% je to sakra levnejsi a to i nez nafta

0/0
6.11.2017 5:45

O40n50d63ř71e65j 11K21r71y89š60t87o84f 6103831

Já dokazovat nikomu nic nemusím - mám již čtvrtou octávku combi G tec a data mám též z palubního počítače - jízda po dálnici - cca jako po městě -4,2 - při 130km - při jízdě po ,,okrskách ,, jezdím na chatu -Praha -Rataje /Sázavou-cca 70km se dá jezdit lehce nad 3kg - jinak úspora na servisu proti naftě je značná.

0/0
6.11.2017 12:28

J26i77r12i 61B21i23l52i59n98a 5838380377

Pekna demagogie. Elektrina se ziskava mnoha zpusoby, vetsinou pomerne ciste. Ale i spravne odsirena uhelna elektrarna je cistejsi nez tisice malych motoru v ulicich.

+4/−6
2.11.2017 20:52

O74n41d85ř36e95j 42K66r54y48š72t19o52f 6253751

Ještě do toho připočítej - energii na vytěžení a přepravu toho uhlí - není vyjímkou že se vozí uhlí i na zaoceánských trajektech přes 1/2 světa.

Jinak jsem pro elektromobilitu - ale s tím uhlím to asi do budoucna nebude to pravé.

+2/0
3.11.2017 11:45

M21a98r37t38i76n 88K65a48r67á36s27e69k 9798773298798

Uhli do elektraren se tezi zpravidla povrchove a vozi kousek po zeleznici, oproti samotnemu paleni je ten dopad minimalni, na rozdil napriklad od ropy, kde je ten transport a zpracovani nez je z toho pouzitelne palivo nesrovnatelne narocnejsi....

+2/0
3.11.2017 15:49

J50a79r43o37m36í79r 84K63r64á55l 4280549454539

Většinou čistě ? Kde jste k tomu přišel ? Většina elektřiny se vyrábí spalováním fosilních paliv, necelých 20% z jádra a jen čtvrtina z obnovitelných zdrojů.

+1/0
5.11.2017 9:06

K68a58r45e45l 11N53o32v70o16t48n71y 2351725599180

A i ty obnovitelne zdroje s ohledem na nejich nestabiltu musi byt porad zalohovany naprazdno bezicimi uhelnymi elektrarnami...

0/0
8.11.2017 16:04

M35i61l87o35š 67S31e38t19í87k 3489409234730

Ještě je ale nutno brát v úvahu ty baterie, plné všelijakých jedů a jejich životnost bude rozhodně nižší, než toho auta. Těžba a zpracování těch kovů (lithium, kobalt...) také zrovna nic moc ekologického. A následná likvidace baterií také nebude žádná lahůdka.

0/0
7.11.2017 10:24

A73l31o70i20s 13M24a66t68o34u44s75e74k 6571791739936

JB.......vetsina elektriny vyrobene ve dvou nejvetsich spotrebitech je z UHLI...China a USA...

0/0
9.11.2017 18:59

J65i10n16d34ř54i38c92h 39S29t77a31r39ý 7482561955703

myslim že by to chtělo do měst něco malýho elektrickýho odpustit tomu daně dph a technický prohlídky aby to mohl mít každý jako druhý vozidlo do města možná ideál elektrický tříkolový skutr se střechou

+1/0
2.11.2017 18:23

V39í58t 96V84ý77m60o32l58a 8918494104275

Elektromobily mají svoje problémy jako dojezd nebo životnost akumulátorů. Ale tyto ekologické debaty jsou pořád dokola stejně pochybené:

- Elektromobily nemůžou za to, kde a jak se vyrábí elektřina. Na rozdíl od spalovacích motorů ale umožňují přejít plně na čisté zdroje (kam počítám i ty jaderné). Že to tak zatím není je dáno hloupou energetickou koncepcí a ekologistickými zásahy do ní.

- Všichni se při podobných výpočtech tváří, že benzín, nafta nebo CNG se nějak čistě a zázračně rodí v čerpací stanici. Jenomže ve skutečnosti se obojí musí vyrábět a distribuovat. Můžete hádat, kde se asi bere energie k tomu potřebná.

+7/−5
2.11.2017 10:58

O59d20s50t64r24a32n48ě34n88ý 28U44ž37i40v90a34t91e37l

Uživatel požádal o vymazání
+5/0
2.11.2017 11:44

M45a98r82t87i26n 14K76a56r41á15s37e74k 9288683668808

Ano vychazi porad nesrovnetelne lepsi nez u spalovaciho auta... minimalne u ropnych paliv.... CNG si netroufam odhadnou, laicky bych rkel ze CNG muze vychazet docela zajimave (dobre) co se tyce energeticke ucinnosti...

0/−1
3.11.2017 15:50

K74a34r34e56l 45N50o39v61o56t47n69y 2961665649290

Jenze i ta elektrina se musi distribuovat. Zatimco palivo muzete cisternama rozvest do benzinek snadno a rychle, tak rozvod elektriny neni zdaleka takova legrace. Prenosova soustava uz ted narazi na svoje limity, a proti vystavbe novych vedeni VN a VVN samozrejme protestuji a brzdi je ti sami ekologove, kteri prosazuji elektromobily.

0/0
8.11.2017 16:10

K33a78r15e24l 21B67a75r97t28á70k 3769563222166

Pane Mašek, s vámi je legrace. Po ránu jsem se hezky pobavil. Díky, až to budu vyprávět v práci, bude hned lepší nálada.

+3/0
2.11.2017 8:33

J61a21k31u67b 21M61a93š51e89k 6682936680307

To ksem rad ze jsem Vam pozvedl naladu :)

+1/0
2.11.2017 10:31







Najdete na iDNES.cz