Diskuse k článku

Duroplastová pomsta za Sudety slaví na VŘSR šedesátiny

Ať se to někomu líbí či nelíbí, malý východoněmecký Trabant s dvoutaktním motorem a duroplastovou karosérií udělal díru do světa. Jenom ji musíme najít!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T54o67m92á80š 68Z22e70m46á70n21e89k 2487944272275

Na to auto nezapomenu, když se mi ve městě ulomilo zadní rameno a kolo se bimbalo v divném úhlu za autem dojel jsem i na třech kolech, to čtvrté jsem dotáhnul za brzdovou hadičku.;-D

8.11.2017 21:48

R88a67d14e40k 17D42o81l19e51ž89a91l 2249533140520

Ještě dodatek: dovoz Trabantů byl skutečně do ČSSR stopnutý v roce 1985 kvůli emisím, výjimku měly vozidla pro invalidy s ručním řízením. To by možná chtělo zmínku v textu, Trabant byl jediným autem z východního bloku, který ho mohl mít z továrny.

7.11.2017 23:15

M95a83r85t89i70n 39L92a13c88o 7123876338

Len pre presnosť, nebolo to ručné riadenie, bola to poloautomatická spojka Hycomat, ovládaná radiacou pákou. V praxi to znamenalo, že na ovládanie stačila jedna noha (plyn-brzda). Od prvého majiteľa som takéhoto Trabíka kupoval.

8.11.2017 0:01

M15a26r24t11i54n 69C27e94r72n89y 2628572378113

A proto s ním jezdili běžně lidé kterým nefungovala ani jedna noha. Například Kuba s Kikou kteří s Danem Přibáněm projeli z Austrálie až do Thajska.

8.11.2017 3:59

M63a50r84t84i35n 80L75a41c28o 7853586918

Tí mali špeciálne upravený Trabant. Hycomat je typ, ktorý sa bežne dodával na trh, žiadny špeciál pre vozičkárov.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Hycomat

8.11.2017 9:18

R39a92d83e51k 89D38o62l72e64ž24a78l 2109393650250

Vida, to jsem nevěděl. Já myslel, že to bylo vysloveně ruční řízení.

8.11.2017 9:26

F13r87a55n98t10i63š88e63k 60M84a13t53ě95j93č21e42k 7713212253161

Přijeli tři hmotní američani a zajímali se o licenci. Zkušební jezdec nejprve counul, pak popojel dopředu, pak se otočil o 180 stupňů a povozil je po autodromu. Řekli, není to tak špatné auto, ale to couvání a otáčení musí být vždy než někam pojedeme? Zkušební jezdec odpověděl, nemusí, ale skřípnul jsem mezi dveře pampelišku a když ta mrcha ucukat, tak jsem ji ukroutil!

7.11.2017 23:09

P54e39t58r 20M61a28c71h84á60č61e38k 9857344273

Pryskyřník pádivý.

7.11.2017 22:55

M85a77r66t11i55n 48L43a98c72o 7193276278

Môj je ročník 1974, mám ho desať rokov na takmer denné jazdenie do práce a občasné na 50 km vzdialenú chalupu. Za ten čas 40 tis.km (spolu 80 tis.), menil som zadné ramená, brzdové obloženie, 2x baterku a teraz musím vyvariť prahy a vymeniť lamelu spojky. Dal som zaňho 2500,- Sk, dnes mám ponuky na 1000€. Za mňa má TrabiR^.

7.11.2017 22:34

P65e20t83r 30M88i77c47h53a27l 2370924691242

Smradlavý vergl. Nechtěl bych to ani zadarmo.

7.11.2017 21:56

F38r71a76n82t27i12š97e56k 59M21a68t62ě92j96č67e87k 7293732893711

On měl, ale ohromnou výhodu v tom, že smrděl dozadu!

7.11.2017 23:04

M49a33r41t42i33n 45L26a20c87o 7233106838

V prípade, že ste dodržal umiestnenie výfuku šikmo dozadu za ĽZ kolesom. Rôzne tuningy s výfukom, vyvedeným rovno dozadu, sa vyznačovali tým, že si pri jazde nasávali dym späť dovnútra.;-)

8.11.2017 0:05
Foto

J82i52ř50í 85D48v60o49ř63á33k 5505979310648

Řidič Mercedesu zastaví na křižovatce. Po chvíli se ozve menší rána. Podívá se do zrcátka a vidí, že má v kufru napasovavaného trabanta. Z palubního počítače se ozve : " Nalezen nový hardwere. Přejete si instalovat ovladače ?"

7.11.2017 20:52

J55ú97l15i96u30s 84M93i69k34u97l28a 9838625812430

Pardon za mínus, ja som sa tak smial že som netrafil :-]

7.11.2017 21:39

T28o54m16á73š 72P18í23c38l 3726273891967

Budu za suchara, ale to by v tom Trabantu muselo být aspoň trochu elektroniky... Kromě baterky :-D

7.11.2017 22:40
Foto

R19o44m72a44n 35K21o57z38e74l 4917226693394

Četl jsem několik dobových testů Trabanta 1,1 a vždy z nich čišela skepse a bylo to nazýváno jako poslední záchvěv už 5 minut po dvanácté...bylo popisováno, že vozidlo zůstalo Trabantem, čtyřdobý motor je sice ekologičtější, ale není moc živý, ve vyšších otáčkách ztrácí dech a hlavně spotřeba vychází nad 8 l, což je vzhledem k velikosti vozidla a objemu motora nepřijatelné.

"Přestože již příští měsíc má být zahájena sériová výroba Trabata 1.1, je její konec již nadohled. Doby, kdy Automobilové závody ve Cvikově vyráběly a prodávaly, co chtěly, jsou pryč. Nicméně nejméně dalších deset let bude nutné zabezpečit pro tento přechodný typ servis a dodávku náhradních dílů, kterých mimochodem není dostatek ani pro Trabant 601. Z tohoto hlediska je nejen vozidlo samotné, ale i zahájení jeho výroby rozporuplné"

7.11.2017 20:27

J47a11r49o34m94í78r 73Č87e41c50h 1933768797412

Moje první auto hned po získání řidičáku,nikdy na něj nezapomenu.Model rok 88 tyristorové zapalování, pružiny,čalouněný strop, střešní okno,byl to můj mazlík.

7.11.2017 20:27
Foto

M66i45r63o41s62l93a73v 46S40t58e15i15n24e33r 4440412780306

Za 9000 marek jste dostali už i Favorita. Ten měl už trochu hezčí kabát.

Můj strýček, finanční policajt, si ze Sudet přivezl 1946 předchůdce Trabanta- DKW Meisterklasse. Plátěný montgomerák na dřevěné boudě byl natřen na černo a hnědo, Trabant měl trvanlivější kabát z plastů a elastů a ocelový rám. Jinak ta technika stejná.

Tyto plečky potkávám občas ještě na veřejné silnici, nepřehlédnutelný oblak nespáleného oleje za nimi.

V západoněmeckém tisku jsem našel úsudek: "Trabant, první německé auto, vyrobené výhradně z odpadků."

7.11.2017 20:16

M20i93c97h29a81l 87S77t49e19h64l51í98k 9194131721269

Tak žádný zazrak to nebyl,ale motor člověk zgenerálkoval na kuchyňské lince a NDR postavil na kola

7.11.2017 19:54

S82t90a44n43i16s63l25a23v 66K18r54e74j67c79a89r 6217686163974

Nu můžete srovnávat s podobným prckem Záporožcem . Každopádně není proč nad schopností a uměním německých vzdělanců se pošklebovat. Dokázali a uměli, v době rozdělené Evropy se neztratit a vyvinout a vyrábět šlágr RVHP. Jistě v NDR bylo mnoho dělníků a techniků z předválečných Opel, KDF, NSU nebo VW, jež měly své pobočky v celém Německu. Sovětská Poběda a Varšava byly okopírované Oply, Trabant i Wartburg byly jen Německé !! Jak by asi vypadal socialistický vozový park osobních automobilů, pokud by zde nebyly žigulici, Polski Fiat 125, nebo Rumunská Dacie ? Každopádně opakuji Německá schopnost produkvat kvalitu a konkurenčnost, byla pouze omezena příslušností k západní a východní zoně. Trabanti, stejně jako Pentacon a Practica byly vizitkou NDR že jsou Němci.

7.11.2017 20:21

V39o31k11o92u64n 31V59l30a56d63i48m23i71r 8972598189318

Praktica uz moc ne. Na ty se uz projevovaly vsechny dederonske nedostatky. Ale Exacta a jeji mensi setra Exa. Pentacon six byla kvalita sama o sobe. Jeho sovetska napodobenina Kijev 66 pak prikladem sovetskeho slendrianu.

7.11.2017 20:34
Foto

M74i69r74o45s36l27a39v 69S28t70e50i79n43e50r 4150542800236

Tehdy jsem zgenerálkoval vylágrovaný motůrek z Citroena 2CV ve sklepě. Vzduchem chlazený dvouválec- boxer, OHV, žádná elektronika, nová klikovka za pár šupů, oba válečky a pístečky s kroužky a jezdilo to zase.

Za 5 l na 100, při příznivém větru to jelo i 110. Tachometr zbytečný, při 80 začaly vibrovat boční okénka. Dva lidi to zvedli a postavili vedle.

7.11.2017 20:27

K95a36r37e95l 29P43l64š64e15k 9448438848107

Není pravda, že P 70 Coupé "mělo místo duroplastových karosářských panelů panely plechové...". Plechové byly jen přední kapota, střecha a zadní víko kufru. Zbytek byl také duroplast, většinou vše přišroubované na dřevěné kostře.

7.11.2017 19:38

R32a52d71e81k 98F87o36l87p51r67e52c58h76t

Máte pravdu, opravím. Teď mám před sebou dobový prospekt ke kupé a o Duroplastu se tam píše. Předtím jsem to bezhlavě převzal z jednoho německého zdroje (čas vydání se rychle blížil a nebyl čas dívat se, kde je co).

7.11.2017 20:20
Foto

R77o17m60a37n 20K27o52z63e93l 4527266393364

U tohoto "auta" je záruka, že pokutu za rychlou jízdu dostanete jen v obci, mimo obec se max. rychlost vejde do tolerance...a už při 80tce se motor dost ozývá, takové optimum byla 70 km/h.

7.11.2017 19:22

M89i44r13o74s66l87a29v 82M24e90d 3914816

Já si éru Trabošů ještě pamatuji (jsem ročník 60) a bral jsem "trabantisty" jako takovou svéráznou kastu motoristů, kteří byli na svoje přibližovadlo hákliví a velmi nelibě nesli, když si z toho vozítka někdo dělal srandu. To mi připomíná že nejvíc se mi líbila přezdívka "pryskyřník pádivý". ;-)

7.11.2017 19:14

Z61d94e13n44ě87k 74H10a84n11z90l 2118694615285

Můj táta kupoval Trabanta 601 universal v roce 1975 za 38tisic.Byl schopnej udělat generalku motoru u silnice :-) Já se narodil 1977 a ještě jsem Trabanta sám dojezdil.Držák!!! :-)

7.11.2017 17:08

M13i57c20h86a49l 96N24a20j67m53a73n 7599753696960

A před pár lety se dělala auta, která najela i půl milionu km bez generálky motoru. A jezdila třeba 100 tis.km bez sebenší závady. To teprve byly držáky.

7.11.2017 17:15

Z61d20e42n50ě72k 92H82a63n20z33l 2418344265345

TSI

7.11.2017 17:21

M69i72c18h25a69l 26N41a16j90m97a31n 7699253126470

TSI je otázka, tam bude maximum bez větších oprav tak 300 tis. km (sám jednu teď mám), ale motory 1,9 TDI, nebo 1,6 MPI (před veriantou Euro 5), 2.0 MPI...... jo to byla spolehlivost sama.

7.11.2017 19:38

Z73d68e50n37ě76k 78H64a92n34z77l 2628334715545

To už je taky historie

7.11.2017 20:21
Foto

R47o59m37a13n 42K43o63z15e82l 4527126563594

Jo držák, životnost u něj byla deklarována na pouhých 80 tis. km. Naši ho měli a po pouhých 13 letech musel na vrakoviště.

7.11.2017 17:25

Z71d67e80n32ě64k 15H84a55n40z17l 2558634115965

Nejde srovnávat na dnešní dobu

7.11.2017 17:34

V28ě70r65a 41F23o97l71t37ý92n47o26v22á 1558876127119

Jaký je rozdíl mezi manželkou a Trabantem? Žádný. Poslouží, ale nenadchne.;-)

7.11.2017 16:11

T68o15m21á72š 78V46a93l70d16e68r 7693560289

Nejhezčí vozy jsou na fotce 4. Tatra a červenobílý Wartburg.:-) Se všema oběma i s trabošem mám pěkné vzpomínky.

7.11.2017 15:58

M87a71r70c29e45l 90M76o89s14e85r 5433135831656

Jo Tráboš, to bylo ve své době pěkné vozítko, ne až tak auto. Dvoutakt má své mouchy. Nižší účinnost, spaluje ojej a tak smrdí. Dnes by to neprošlo emisemi. Zas na druhou stranu, díky té jednoduchosti, funguje i za extrémních podmínek. Horko i mráz, jde to i roztlačit, když je slabá baterka. A když zapadne, stačí čtyři silní chlapi a vyprostí to i z bažiny:-)

7.11.2017 14:53
Foto

R79o62m59a93n 22K75o92z23e84l 4567416373714

To už dávno neprocházelo, k nám se kvůli emisím přestal dovážet - nebo to zakázali - už v roce 1985.

7.11.2017 17:27

P51e76t69r 51M77a36r46e25č57e21k 1363211849278

"Pomsta za Sudety .." ;-D;-D

7.11.2017 14:38

F44r87a51n61t78i66š69e10k 56S30o22b37o29t55k45a 1947113774660

Kupoval jsem ho v posledních létech studií trochu ojetého, mám na něj ty nejkrásnější vzpomínky z mých študáckých let a z prvních let manželství. Věrně sloužil, byl bezporuchový, no ale později už malý, i když jsem měl kombika. Za celou dobu jen jednou jedinkrát roztržený klínový řemen, jinak nic. Asi po šesti letech provozu jsem ho dokonce výhodně prodal další dvojici študáků. Čest jeho památce.

7.11.2017 14:18

J63o40s74e56f 73B17a90b98k47a 3450749172427

Svého času a na našem trhu to nebylo špatné auto;-)

7.11.2017 13:53

M43i19c32h22a38l 36N29a98j52m94a40n 7739493106690

Možná tak typ P50. Ale 601 svého času byla špatné auto. Ve východním bloku to možná dosahovalo téměř k průměru, ale v porovnání se světovou konkurencí to bylo hrozné auto (počínaje žíznivým dvojtaktním motorem, přes podprůměrné jízdní vlastnosti a konče hroznou bezpečností).

7.11.2017 14:43

V81o83k81o64u61n 14V92l28a96d52i76m53i45r 8332608779438

Ty podprumerne jizdni vlastnosti se projevovaly hlavne na snehu a naledi, kde Trabanti dojely a vyjely tam, kam majitele tech aut s lepsimi jizdnimi vlastnostmi museli dojit pesky.

7.11.2017 19:37

M91i84c17h29a13l 50N64a37j37m65a93n 7589893736190

Na mokru, na suché vozovce, v zatáčkách, při brždění..... To skutečně neměl konkurenci ;-D

7.11.2017 19:40
Foto

M54i85r15o28s48l32a39v 87S96t84e70i44n93e43r 4440902320916

Máte jistě na mysli Š100- to byla opravdu plečka!

7.11.2017 20:19

V89o19k22o71u13n 86V35l91a89d52i59m16i23r 8772148549238

Nejen tu, vsechny ty cikuli a jine napodobeniny vetsich Fiatu.

7.11.2017 20:37
Foto

R57o36m75a16n 97K96o51z72e38l 4797576743274

Možná tak do roku 1967, kdy se měl podle původních plánů přestat vyrábět. Pak to už auto nebylo, jen nějaký pokus o auto nebo paskvil. V motoristických časopisech byla spousta rad a článků, jak to trochu autu přiblížit, když tom ve fabrice moc nedali.

7.11.2017 17:26

J24o93s90e70f 64M81i29š12k36o98v15s69k27ý 9848731491588

Měli jsme ho 9 let, byli jsme sním mimo jiné v Jugoslávii a nikdy nás nenechal "ve štychu". Teď už ale nároky vzrostly a tu Jugošku s Trabantem bych nechtěl v současném věku opakovat.

7.11.2017 13:23

J94a38n 94D45l91o27u93h21ý 7414439930569

Jedine co bylo na Trabantu dobrem je, ze do 80km/h to docela slusne akcelerovalo, oproti skodarne, ale dal uz nic. Dale se s tim dalo krosit v lese, na louce, v bahne. Kdyz s tim clovek nekde zapadnul, tak stacili 4 az 6 lidi a trabant se odnes o kus dal ;-D Kam se na to hrabe v tomhle dnesni aixam, smart a podobne. Nicmene jako celek to auto byla takova "nouzovka". Jet s tim z Prahy do Ostravy, tak cloveka lamali ven heverem ;-D

7.11.2017 13:19

J19a94n 63D37l17o32u57h79ý 7234719430369

VRSR => !? To uz je trochu moc ne?;-D

7.11.2017 13:15

L38u82k86á27š 21Š69m12a15h80e21l 2857454422834

Jo jo, "krabička z duroplastu":

https://www.youtube.com/watch?v=QZv8l65YNvc

7.11.2017 12:56

Najdete na iDNES.cz