Diskuse k článku

Vysoká řidičská: víme, jak jezdit s tabulkovou spotřebou

Čísla spotřeby udávaná v tabulkách aut nesedí, lamentují řidiči. Na silnici jim auto upíjí z nádrže víc než v laboratoři. Jan Bezděka, expert na bezpečnou a úspornou jízdu, učí, jak jezdit opravdu úsporně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J69i17ř78í 86V63e73s62e14l15ý 3780192610550

4,4 litry v městském provozu? To neudává ani jeden výrobce. Spíš 2x tolik.

Některé zasady instruktora OK - lze přijmout. Při klidné volnější silnici lze i ve městě jet např s tempomatem.

0/0
1.1.2018 18:46

L75u31k95a98s 61M54u40d35r91a 6516366452801

Ano, ok, jasně - je to článek, takže si to lidi klidně přečtěte, to není nic proti ničemu. Že je většina rad z článku z kategorií v intervalu "hloupost" až "naprostý nesmysl", to nehraje pro pouhou četbu roli.

Jo chcete si to vyzkoušet? Ale tak jasně, vyzkoušejte - na pár desítkách kilometrů, nejspíš se nic nestane.

Ovšem hlavně! Hlavně podle těchto rad NEJEZDĚTE v běžném provozu. Tam nic takového nepatří, tam patří plynulost, bezpečnost a předvídatelnost. Pro pitomce, neustále přesouvající svůj pohled z otáčkoměru na palubní počítač, co chvíli kontrolující zařazenou rychlost, polohu nohy na plynu a (co já vím) správné natočení po větru, tam není místo.

Pokud vám totiž takto nepatrné snížení nákladů stojí za riskování života jiných nebo vlastního, osobní automobil/individuální přepravu si s největší pravděpodobností nemůžete dovolit, a lze tedy ve vší vážnosti doporučit přesednout do MHD, na kolo, nebo nejlépe chodit pěšky. To totiž, kromě nejvýraznější úspory, je i zdravé - tedy pokud se nebudete za tmy promenádovat na silnici.

+1/0
8.12.2017 0:11

J66i52ř72í 72S12c35h53w68a27c57h 8948614728136

hmm. Takže každý druhý tu vede silné řeči jak ho spotřeba vůbec nezajímá načež čtyři z pěti těchto "siláků" uvádí, že jezdí dieselem. Proč asi? ;-D

+1/0
7.12.2017 21:29

J79i97n56d74ř23i35c11h 82Š89k56o88p76e29k 4905771650525

a co v rámci za úsporou nula nula nic jezdit v autě v zimě v pantoflích ? Zimní boty jsou pár kilo navíc ;-D;-D

Osobně kašlu na spotřebu, na auto dám pneu, které na silnici drží (i za cenu vyšší spotřeby), v zimě v autě vozím řetězy, startovací kabely i lopatu i plnohodnotou rezervu. Určitě se to vyplatí, ale nikoho nenutím vozit podobný věci. Klidně at si honí spotřebu, já naopak dojedu do cíle

Život je otázkou priorit :-)

+1/0
7.12.2017 19:49

P50a81t16r20i40k 42S75v82o18b85o57d73a 3109461886515

Nevím, proč jezdit na tabulky. Jezdím, abych si to užil. Můj průměr je s turbobenzinem 6,7 po celý rok a jsem s tím spokojenej.

+2/0
6.12.2017 10:26

P27a54t92r94i61k 31S55v65o68b82o25d22a 3589331776485

Pan redaktor má rád zahrádky..... mí rodiče ja také kdysi na Š 100 L měli :)

0/−1
6.12.2017 10:17

P90e52t20r 89V96o13b49o65ř79i90l 5159497528195

Jezdím v dieselové 2,2 s automatem zhruba za 7,5, jaká je tabulková spotřeba nevím a je mi to jedno. Litr na sto sem nebo tam udělá minimální rozdíl v nákladech na držení a provoz auta, takže proč se pořád hlídat.

+1/0
5.12.2017 14:47

B88ě19l10a 35H12o46r84á70k89o29v35á 1508502579260

Stejně to jednou bude tak, že se namačká cíl cesty a nebude se nic moc dalšího ovlivnit.

Tak si to užívejte jak je každému libo než to brusel zarazí...

0/0
5.12.2017 11:04

R62a34d83e17k 18H81o57d36a97ň 9546247141363

Ušetřit 15 Kč/100 km, a kupovat nový motor o 100k km dřív. Jo, takhle se šetří.

+2/0
5.12.2017 8:58

P24e69t25r 16L22i59d92m15i22l33a 3311411638307

Docela by mne zajímalo co se to rozmohl za zlozvyk.Ŕidiči nechávají

běžet motor na prázdno i při tom když si jdou nakoupit nebo jen tak

klábosí s kamarádem.Dřív se vypínal motor na semaforech.Ještě si

pamatuji že můj táta vypínal motor i při jízdě z kopce.Ještě bych to

dokázal pochopit při velkém horku nebo zimě /klimatizace,topení/.

0/0
3.12.2017 5:47

M61i89c63h56a62l 90C49h27a65l31u41p44a 6378410829123

na semaforech mi to prijde jako blbost, pri jizde z kopce by to nic moc zrat nemelo, teoreticky 0

0/0
4.12.2017 7:29

P80e86t41r 57Č55e30r14m29á37k 9898645209500

To není ani tak zlozvyk, prostě nechtějí auto trápit dalším startem a nebo ještě po tom prvním startu neujeli takovou vzdálenost a motor není ohřátý na provozní teplotu.

Vypínat motor z kopce je dnes nemyslitelné a nebezpečné, spotřeba je stejně nulová a především to brzdí...

0/0
4.12.2017 23:03

S11t62a75n53i60s94l45a43v 97L61á23t86a96l 8138937741771

Vypínat motor u auta, které na to nemá SW je hloupost, protože po startu je vždy na určitý čas přechodový (po startu) režim a ten má vyšší spotřebu. Tak se vlastně nic neušetří (start potřebuje energii z AKU a krátké zvýšení spotřeby po startu (oproti volnoběžnému režimu s minimální spotřebou) vám zaručeně neušetří ani halíř (spíše se prodraží) :-):-):-)

+2/0
6.12.2017 11:58

J32i60n32d19ř51i43c98h 16Š73k41o85p44e28k 4715361380755

můžeš vypínat motor na každý křižovatce, kde budeš dávat pozor. Těch pár litrů za několik let nevyváží ani náhodou zátěž výroby nové baterky, neboť ta stávající vydrží logicky méně než při nevypínání motoru při každé hlouposti.

Nemám problém nechat pár minut motor běžet, aku mi díky tomu vydrží cca 8 let

+2/0
7.12.2017 19:27
Foto

J64i67ř64í 89V76e46s46e67l82ý 3350272690580

Někteří řidiči nemají problém nechat běžet motor 10 minut před obchodem. Oni nemají problém. Ostatní uživatelé vzduchu původně s kyslíkem okolo ano.

0/0
1.1.2018 18:48

P26e19t54r 59Č67e13r87m40á58k 9288755479850

Logicky, spotřeba na volnoběh je asi litr na hodinu, takže je lepší nechat to nastartované než to několikrát do hodiny startovat což by přineslo emisní zátěž mnohonásobně vyšší R^

0/0
3.1.2018 19:44

L62u59k98a78s 89M86u58d30r48a 6356196862551

To není zlozvyk, pane kolego, to se jen někdo snaží zacházet s autem šetrně. Ono startovat například můj 3,0l diesel v mrazu šestkrát za deset minut, pravděpodobně už bych to auto neměl. A to že soudruzi z BMW ty motory celkem umí.

Stejně tak ovšem nevěřím, že to kdovíjak prospívá motorům benzinovým nebo výrazně nižších kubatur. Spalovací motor prostě musí běžet za určité konkrétní teploty a podmínek, aby byl efektivní a podával maximální výkon za přijatelných nákladů.

Když slyším kolikrát pod oknem, jak tu mnoho strejců ráno v rozespání skočí například do VW koncern-made 2.0 TDI, a vteřinu po otočení klíčkem hned šlapou turbu na krk, co to dá, nejraději bych jim šlápl na krk taky. No a pak tací píšou do diskusí nářky nad tím hnusným TDI motorem, co po nich chtěl už v malém nájezdu servis přinejmenším za tisíce. Ten motor za to bohužel nemůže...

0/0
8.12.2017 0:23

J23i85ř51í 68T18o81m45e25š 5252760883682

Vypnout motor, znamená vypnout i posilovač řízení, posilovač brzd, když nevím co to udělá, nikdy bych to ani nezkoušel, ostatně se mi vypne i vnější osvětlení.

0/0
11.12.2017 20:32

R13i32c50h45a15r49d 87M52i89c82h86a68l13o45w40s21k38i 1761829445716

Nesmyslný článek neznalého autora. Když chceš šetřit nekupuj si auto. Choď pěšky a jezdi na kole nebo vlakem.

+4/−1
1.12.2017 22:33

T22o88m11á88š 88V20e93s11e70l47ý 5825198200859

no, vlakem toho moc neušetří a na kole se moc daleko nedostane ;-)

0/0
5.12.2017 20:20

S63t17a84n42i85s31l44a64v 40K98o81z65d72e50r34k85a 8476927548955

Jasně, duste motor kolem 1200 ot/min. Půjde to i trochu níže. Jen s epřipravte na to, že budete co dva/tři roky měnit dvouhmotový setrvák... A to se vyplatí! ;-D

+2/0
30.11.2017 16:36

R89a42d48e55k 26S38e93d50l29á45k 5133590917581

Tak,tak. Nedávno tu byl článek který problematiku dvouhodnotového setrvačníku zmiňoval, není to levná záležitost. Mám Rapida stejné motorizace prům.spotřeba 4,7. Neřeším...

0/0
3.12.2017 15:54

J76a13n 53D43l96o23u37h57ý 7584129160339

Jezdim s 10 let starou atmosferou 1.4 Duratec za 5,6l/100km LPG pri ujeti cca 450km. Jedine co dodrzuji je zbytecne nebrzdit a otacky drzet mezi 2000 az 3200, coz odpovida tomu, co je napsano i v manualu. Tenhle motor ale dokaze i vysat penezenku: ve meste blbou jizdou ( nedodrzeni otacek ) rekni si klidne o 10 litru LPG :-D

0/0
29.11.2017 7:08

J46a53n 76F83o98r88g63á24č 7944311680383

Chcete ušetřit? Kupte si kolo :-P

0/0
29.11.2017 5:02

M26a57r37t92i45n 93N94o31v72o23t73n30ý 8429144957404

Ano, dá se jezdit úsporně, se spotřebou podle techničáku, ale kde je pak radost z jízdy?

+3/0
29.11.2017 1:17

J67a42n 82D46l48o92u90h49ý 7734449460249

Dnesni turbo-benziny o objemu jeden litr nemaji jaksi nijak potencial delat radost z jizdy, neproda tomu ani fakt, ze to najdete v aute za pul mega ;-)

+4/0
29.11.2017 7:11

M94a77r62t54i44n 25N26o48v85o44t21n64ý 8179844597334

Tak třílitr je třílitr, ale i s mým 1.2 l se 140 HP se dá jezdit svižně a užít si to.

0/0
29.11.2017 9:47

P55e51t94r 92Č33e55r62m47á32k 9888335659860

Tak v párset kg těžkém malém autě určitě, 1,3 tunovej kompakt už s tím moc živej není, o užití nemůže být ani řeč.

+1/0
29.11.2017 22:38

J28i10ř57í 80S36c94h60w28a85c27h 8868564548336

Projel jsem se s litrovým Civicem 130k a s hlediska dynamiky to jelo rozhodně lépe jak ASX s 1,6.....

0/0
29.11.2017 22:51

P30e28t38r 63Č42e67r69m28á92k 9518305719310

No to logicky, asx je právě těžší a má větší jízdní odpory. Ale řeč spíš byla o tom že 130-140koní v autech kolem 1.3tuny nejsou žádný závodníci co by dělali nějaký zážitek z jízdy.

0/0
30.11.2017 11:30

J10i16ř21í 35S92c82h97w25a21c16h 8358574648716

ASX je oproti tomu Civicu těžší asi o celých 30 kg. (obé váží cca 1,3 tuny)

a další jízdní odpory se moc neprojevily, protože projížďka se konala jen ve městě tj. do cca 60-70km/hod;-)

0/0
30.11.2017 21:51

P60e68t34r 17Č46e77r32m41á29k 9928345899960

Sice o skoro 130kg ale to je jedno. Každopádně se to logicky projevuje tím směrem co říkám, a vyšší stavba SUV a větší kola se pak promítají také.

0/0
4.12.2017 23:05

J27i10ř17í 16S60c63h72w60a21c74h 8908924728556

Hmotnost bez řidiče:

ASX 1.6 1260 kg

Civic 1.0 1225 kg (-35 kg)

https://www.vybermiauto.cz/katalog/mitsubishi/asx

https://www.vybermiauto.cz/katalog/honda/civic

Kola: ASX 16", Civic 17" a o něco širší.

Aerodynamika v městských rychlostech při kterých jsem se to projížděl (při zrychlení z nuly) nehraje příliš velkou roli.

0/0
5.12.2017 20:36

P17e19t21r 12Č16e77r95m18á58k 9678435829920

No jenomže musíš právě porovnat oba stejné údaje, pokud tedy u civici vycházíš z hodnoty 1225 (tedy s řidičem), tak pak logicky u ASX také - 1335 ;-)

Takže rozdíl 110kg R^

K tomu větší kola (obvod kola větší o více jak 13cm), a větší čelní plocha a součinitel odporu - tudíž větší jízdní odpory - nutnost jinak zpřevodovat skříň = pomalejší reakce.

Na samotněm rozjezdu skutečně odpor vzduchu zas takovou roli nehraje, ta hmotnost a kola ale právě ano. Proto není nijak divné že SUV zaostane za hatchbackem.

0/0
6.12.2017 19:15

J97i67ř86í 28S11c12h85w80a24c13h 8108744928906

OBĚ UVEDENÉ HMOTNOSTI JSOU BEZ ŘIDIČE!!!

A větší kola má CIVIC!!!

0/0
6.12.2017 22:21

P21e48t93r 42Č23e72r32m24á32k 9188895289220

Takže znovu: Je potřeba porovnávat STEJNÉ HMOTNOSTI, tebou uvedená je v jednom případě bez řidiče a v druhém s. Rv

Větší obvod kol má pak ASX, pokud nevíš jak se to počítá tak 2x3,14xr ;-)

0/0
11.12.2017 20:46

P11e18t51r 48B71á76č70a 8735916345555

Takovou sekacku na travu si taky normalni clovek ani nekoupi.

+1/−1
29.11.2017 15:02

J89i90ř86í 73S92c16h20w37a22c85h 8838694638356

podlé tvého hodnocení "normálnosti" jich máš doma nejméně 10, ale vsadím boty, že to "hrdinně" zapřeš.

0/0
29.11.2017 22:57

M29a19r70t83i45n 77N37o81v88o83t72n72ý 8639374977324

Pokud člověk chce auto za rozumnou cenu (tak do půl mega, víc si běžný pracují člověk nemůže dovolit) tak nemá moc na výběr.

0/0
29.11.2017 23:14

P26e28t23r 47Č51e32r85m57á31k 9258965629160

Na výběr je toho víc než dost, pochopitelně předpoklad je že se řídím prioritami a né pocitem nového auta ;-)

0/0
30.11.2017 11:31

J35a26n 47K86r23p52e66c 5986893564552

aneb "ušetřím pár litrů ale zničím motor"... ne já tomu opravdu nerozumím. někdo má asi jinak nastavené priority. to opravdu lidi mají tolik volného času že neví coby, tak jezdí na tabulkovou spotřebu? není snad cílem hry dostat se z A do B co nejefektivněji? a ono je to tedy správně asi co nejpomaleji... šetřit pár deci na pár set kilometrech. ikdyby to byl litr paliva, komu to proboha stojí za ten vopruz?

+1/0
28.11.2017 23:19

J28a17n 11D12l10o29u51h81ý 7384889680659

Tak nic se nema prehanet, ale kdyz jezdite denne stejnou trasu, neni potreba si stale hrat na zavodnika. Me to udela na 60 km usetreni 5 minut :-D Samozrejme, ze se rad projedu ale nemam potrebu jezdit kudlu kazdej den ;-)

+2/0
29.11.2017 7:14

L55i25b82o96r 33D23a61n29ě80k 4747751633

To vůbec není pravda. Nikde se o pomalosti nepíše. Důležitá je konzistentnost... Jízda okreskami proložená vesnicemi a ostřejšími zatáčkami může mít spotřebu dost podobnou jako klidná jízda po dálnic třeba 100 km

0/0
29.11.2017 14:27

P67e34t84r 49H84o41š33e36k 6719673296444

"Při snižování rychlosti podřaďovat" a to je právě nesmysl, pokud dojizdim do vsi, tak je úplně jedno, jestli jedu bez plynu na šestku a k tomu pribrzduju, a nebo jestli tam dám čtyřku a dobrzdim motorem. V obou případech je spotřeba v tu chvíli nulová, jen je rozdíl v tom, jaké komponenty namáhám. Já budu raději pribrzdovat, už proto, že nepoužívané kotouče by stejně orezly a je to pohodlnější a plynulejší než zbytečně podrazovat.

+2/0
28.11.2017 21:46

J30a82n 56D11l72o24u34h26ý 7654609910709

Ono se pak ozve ilozeni loziswk v prevodovce ;-) tak po 150 000km timto stylem. Hlavne u mensich kubatur...

0/0
29.11.2017 7:15

M39a54r42t84i38n 36K74u53ř41í47t44k75a 6447116968965

Ještě by měli dodat, co do těch aut tankovali. Povinná biosložka udělá svoje.

+1/0
28.11.2017 19:41

P64e42t92r 87Č95e48r75m49á65k 9598555659490

Že by ušetřila nafta bez biosložky (která je běžně k dostání)? No nevím :)

0/0
29.11.2017 22:40
Foto

M58a96r16e42k 23B20a39š97i47s97t45a 7913752123820

Jezdím s 1,4 TDI, nad šest litrů se nedostanu ani ve městě. Podtáčet motor dokáže jen skutečný analfabet. Po dlouhé cestě po dálnici máme motor jako vyměněný. Spotřeba na dlouhé vzdálenosti v dálničním tempu 3,8 litrů a to pod 120 nejedu.

+1/0
28.11.2017 19:23

L48u80k66á70š 27K37o61h33o66u14t 7748904782929

tak jsem to dnes testnul... sice jsem nejezdil na 1200ot ale spíše tak 1400-1500 a výsledek je:

Octavi III 2.0TDI 110kW

předešlých cca 770km najeto se spotřebou 5,3l/100km (nijak jsem to nešetřil)

dnes 117km z toho asi 30% město - spotřeba 4,6l/100km (vč.ranního studeného startu a tedy i jízdy se studeným motorem)

0/0
28.11.2017 18:56

L29u77k79á18š 13K81o50h37o43u30t 7908664972279

Druhý den, dalších cca 100km bez zvláštního hlídání otáček pouze se snahou o předvídavost a výsledek je 4.6l/100km

rozdíl mezi instrukcemi a zabíjením motoru nízkými otáčkami a normální jízdou, kterou pouze člověk více předvídá a snaží se jet plynule v optimálních otáčkách motoru je tedy 00 nic. Důležité tedy není podtáčet motor ani jet pomalu, ale prostě a jednoduše jet co nejvíce plynule.

0/0
30.11.2017 8:48

Najdete na iDNES.cz