Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 50 lety vyjel polský Fiat 125p, v ČSSR jich jezdilo přes 80 tisíc

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě „malucha“ (Fiat 126p) automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93a67r74t61i14n 31N76e66b60e29s78k47ý 7426710277832

Roztomilé je, jak s co nejmenšími změnami a náklady vznikl ze sedanu kombík.

Žádná jiná konstrukce dveří a lišt, všechno pěkně ze sedanu a na zadek naroubovat kombíka.

Je fakt, že tohle nebylo poprvé, ani naposledy, ale nic hezkého to není.

0/0
1.12.2017 17:47

P76e38t74r 85P98o28s94p27í45š39i16l 4738654466786

Naši ho měli tmavě červenýho už toho faceliftovaného. Proti tehdejším škodovkám to bylo neskutečně pohodlné auto a brzdové kotouče na obou nápravách. Na dálnici se dal použít ruční plyn. Dodnes na něj v dobrém vzpomínám. A vím, že táta poté, co ho přivezl z mototechny, ošetřil podvozek a vystříkal dutiny, takže jsme potíže s korozí neměli. Byli jsme s ním i v tehdejší Jugoslávii a neměli jsme žádné technické problémy.

0/0
29.11.2017 11:38

P54e72t96r 90M79i48c94h47a65l 2310394261602

Jj, super auto. Na přelomu 50. a 70. let. :-D

0/0
29.11.2017 0:41

P38e47t66r 30M39i30c65h90a76l 2500274751712

Sakra, 50. a 60. let.

0/0
29.11.2017 0:42

A56n25t74o24n12í10n 23S50v33o73b44o79d47a 3444813909182

Žigulík a Dacia byly lepší auta, polák byl jen větší auto s dosti problémy proti žigulíku, ale ten byl nedostatkový a na pořadník, tak spousta lidí byla ráda za 125p

+4/−1
28.11.2017 21:06

J63a69n 11T43a87r97a71b85a 4446456809869

"polák" měl i přes listová pera vzadu jistější jízdní vlastnosti, než Žiguli, především mu na nerovnostech neskákala zadní náprava. Žral ovšem (zejména do upgradu motorů na verzi 1x01) stejně jako žigul, shnil stejně rychle jako žigul, spolehlivostí na tom byl o něco hůř, měl mělký zavazadlový prostor, ale daleko víc místa vevnitř, lepší sedadla a daleko plavnější jízdu.

+2/0
28.11.2017 23:16

P77e32t79r 25P18o91s79p72í50š29i39l 4138204156726

Žigulík byl lepší jen v tom ohledu, že se na něj snadněji sháněly náhradní díly. Dacie určitě lepší nebyly.

0/0
29.11.2017 11:40

A32n49t91o85n83í10n 67S85v56o74b37o67d27a 3124383669632

Ty první Dacie měly francoizské motory, byly spilehlivější než polák, žigulíky byly také spolehlivější

+1/0
29.11.2017 21:16

P42e63t55r 51Č64e64r39m52á11k 9288665449390

V zásadě souhlas, i když jde také o to v čem lepší, třeba dacie sice byly modernější, praktičtější i větší, na druhou strany rumunská kvalita výroby značně kolísala a je pravda že někomu kdo to v té době porovnával mohl připadat polák jaksi fortelnější.

0/0
30.11.2017 16:32

J97o33s82e34f 49D45r52d59a 6960859192456

Měli jsme ho 24let. Motor 1500ccm, jezdil jako drak. Sehnat na poláka cokoliv byl neskutečný problém. Zadní dvoulistové pero jsme sehnali až v Jugošce ve Splitu (Autohrvatska), neskutečný zážitek. Měli jich tam plný kontejner. Nikdy jsem nepochopil, systém distribuce a nákupu ND v CZ.

+3/0
28.11.2017 19:52

J32a50n 79T33a62r69a22b61a 4746696559599

Mototechna národní podnik, ve Východočeském kraji byla prodejna ND na Fiat Polski jen v Pardubicích a na VAZ/Žiguli jen v Dobrušce. Ani v jedné z nich neměli skoro nic.

+1/0
28.11.2017 23:18

M31a66r84t62i43n 81N81e10b51e27s76k14ý 7846910617912

V Jugoslávii se vyráběly/montovaly jako Fiat 125pz, proto zřejmě bylo možné tam něco ulovit.

0/0
4.12.2017 15:27

D24a14n 45R77o45z16s41í24v59a28l 3480572540824

Dodnes na něj vzpomínáme. R^

+3/0
28.11.2017 19:45

M64i37c77h32a13l 82F60r89ý25d24a 1132189933152

Aktualizace jen tak napůl. To auto doprovází i pár kuriozit, které byste pane Dvořáku mohl zmínit. Takhle je to i na druhý pokus velmi povrchní. Rv;-(

0/−1
28.11.2017 19:16

L72e74o48p69o18l29d 47P69r34o77k23e24š 8349694137

Byl větší než Žigulík , ruční plyn , palubovka svítila , pěkný italský zvuk , 4 světla , motor jak z tanku , pohodlný a voněl. Proti škodě 100 nebo 105 to byla loď .

+7/0
28.11.2017 19:11
Foto

D25u43d34á55k 67V61l49a36d61i88m78í40r 4335873302733

Taktéž jsme měli, bylo to první auto jaké jsem vůbec řídil v asi 5-ti letech. Byla to ta novější verze zapuštěné kliky řazení na podlaze a zajímavý tachometr - vyjíždějící oranžovočervený pásek. Docela dost to hnilo ale nakonec odešel motor, začal tect olej a to byl konec v cca 1996 a v 120t km.

+2/0
28.11.2017 19:07

T37o22m36á50š 83T78a77t49í35č44e93k 5120982190878

A když ti bylo 5-t let, vykašlal ses na tu češtinu, že? :-P

+1/−3
28.11.2017 19:43

M57a90r86t10i80n 78N62e35r52m33u48t 4869790388874

120t? a pak že prý dnešní auta nic nevydrží

0/0
28.11.2017 21:57

J23a80n 14T13a85r12a97b29a 4286456649849

s tehdejší kvalitou olejů i to byl slušný výkon. VAZ 2101 míval generálku i po 80 000, kombinace "dlouhých"(10000km) výměn olejů, mizerného Super Mogulu a ruské kvality výroby dělala své. Polák měl interval 7500km a kvalitnější povrchy válců, tak vydržel o něco víc. Kupodivu "stodvacítky", zejména pokud dostaly slovenský olej Madit místo Mogulu, naběhaly do GO i 150 000km i při výměnách oleje až po 10 000km.

0/0
28.11.2017 23:25
Foto

L29e33n66k46a 36M52a11t31o49u46š87k49o93v73á 9850827266459

Pamatuji na naši starou stopětku. To byl křáp. Do kopce to netáhlo vůbec.

+3/0
28.11.2017 19:07
Foto

L90e97n20k46a 31M23a96t94o32u84š59k70o67v63á 9250937426129

Možná přemýšlíte, jak vypadal Fiat 105, ale já myslela Škodovku ;-D;-D Snad nevadí, že to píšu k článku o Fiatu..

0/−1
28.11.2017 19:24

L85u86d21v44í78k 17G48a75j92d64o19š21í26k 2245123824542

Pravda, trochu mimo mísu to je... :-)

+1/0
28.11.2017 20:31
Foto

M66a73r82e11k 53B48a40š29i25s70t78a 7783332333100

Další legenda od Fiatu bylo Úno. Neskutečné auto, motor s turbem to byla stíhačka.

+1/0
28.11.2017 19:07

L40u83d96v39í33k 56G28a12j96d54o29š42í85k 2205683444672

Akorát že Uno byl skutečný Fiat z kapitalistického západu a prodávalo se jen v Tuzexu.

+6/0
28.11.2017 20:30

J83a19r58o29s58l10a42v 47P80o24r62t 7459697959695

UNO turbo ie 2.0 to bylo brko !

0/0
28.11.2017 23:11

K40a18r79e41l 27M72á59c96a 7472716856558

pohodový auto, ty sklopený sedačky byly oproti škodovkám luxusní, pár slečen by si na ně asi taky ještě vzpomnělo R^V

+9/0
28.11.2017 18:53

J33a15n 53S19t55o36d20o93l23a 7741790813820

To byl kšunt. A když píšou, že to bylo za 70 tisíc, tak převedeno do současné doby kolem třičtvrtě milonu!

0/−4
28.11.2017 18:53
Foto

R63o91m52a41n 64K65o37z58e59l 4127766393364

Přesto si ho strýc se čtyřmi dětmi v roce 1973 pořídil.

0/0
28.11.2017 19:28

J27a93n 34S22t20o57d72o54l19a 7411360153170

Strýc byl spořivý a za léta mu ve slamníku zlaťáky přibývaly. Někdo peníze měl, ale představ si dát dnes třičtvrtě milionu za vrak. Polski neměl ani tenkrát kvalitu dnešní ojetiny za 50 tisíc.

Nic lepšího nebylo, pokud neměl strýc bony, jako že asi neměl. Škodovky tou dobou zastaralé.Žigulík byl drobet lepší než fiat polski, ale jinak nic.

+1/0
28.11.2017 19:56

L19u58d11v55í64k 38G97a58j62d80o16š65í81k 2155573964722

Torochu mimo. Tehdy to nebyl vrak, ale hned po Volze nejlepší auto na trhu, když nepočítáte tuzexové vozy.

+5/0
28.11.2017 20:35

R13o75b78i28n 18Ž25i69ž11k64a 2318184376546

Ale na jakém trhu!

0/0
29.11.2017 15:14
Foto

R59o26m35a57n 56K78o56z14e46l 4487406773644

Podle dobového tisku byly špatné první kusy, pak to bylo fajn, strýc ho měl rád - měl model s řazením na podlaze, a zapuštěnými klikami a dělenými zadními světly - a pak zas kvalita upadala v 80.letech, kdy došlo k přejmenování na FSO. Jinak na kvalitu se všeobecně dříve nehrálo, naši měli trabanta a to byla naprostá tragédie.

+1/0
28.11.2017 20:38

I23v27o 56U37r52b25á56n45e38k 2596367877

A víte, že to přepočítávání je úplně mimo mísu?

+4/0
28.11.2017 21:48

J10a42n 41S54t10o17d89o30l17a 7301890393340

Proč? Jak rychle tenkrát člověk přišel k 70 tisícům?

0/0
28.11.2017 23:43

J58a78n 50T68a66r37a47b50a 4536126529539

Nelze srovnávat, byly úplně jiné nákladové proporce, například povinné ručení na osobní auto stálo 144Kč na rok, tedy číselně cca 20x méně než dnes, máslo 10 Kč (i při současné hysterii je to 5xméně), byt 600Kč (10xméně), kubík vody 7Kč (10xméně), mizerná barevná televize 16500 (3xvíce), videopřehrávač 19400 (20x více) jízdenka na MHD korunu (30x méně)... srovnávat to jedním "kursem" je prostý nesmysl.

+3/−1
29.11.2017 0:13

J36a77n 92S80t18o31d65o98l68a 7551450243580

A jak dlouho na to máslo za 10 Kčs (tenktrát nebylo Kč, mimochodem) člověk vydělával?

+1/0
29.11.2017 0:46

R45o40m50a56n 56P91o36l27á13č93e45k 5166769705

Za Teslu dávají vybraní i miliony ;-D

0/0
28.11.2017 22:53

J32i87ř47í 56K40o88c10u73r38e95k 6495974985348

To by bylo v cenách roku 84. Takhle je to asi 900.000 Kč na naše. Za to máte Superba, Mustanga (v hodně ořezaném zákaldu) nebo třeba Sharana, či Subaru bez omezení modelu.

0/0
29.11.2017 13:03

J39a64n 13J43a35n19e30č96e95k 9920963190256

Pšonek.

"Kdo neměl polskýho Fiata 125 neví, co je to, když vám auto shnije pod zadkem. To je prostě nádhera!"

+3/−2
28.11.2017 18:50
Foto

M36i32r83o56s74l41a59v 43S20t30e98i14n35e57r 4700112540176

Já měl v Německu toho Fiata v originálu, vyrobený v Turínu. Po pěti letech se mi v blatníku propadla díra zvíci dvacetikoruny. Při bližším ohledání na zvednutém autě se ukázalo, že to místo nebylo vůbec nalakované. Byla tam totiž gumová manžeta, která měla zabránit vnikání vody, ta zabránila i vnikání barvy při výrobě.

+3/0
28.11.2017 18:59

J58a91n 12T86a47r90a12b79a 4676506359919

Fehler In Alle Teilen

+3/0
28.11.2017 23:33

K53a58t30e72ř72i50n54a 48V74ý66b49o90r28n43á 6130389989

Byla to super kára. My měli tenkrát českou Felicii super a proti tomuhle to bylo jako postavené z Merkuru. Ostatně i licenční Žiguli byly proti místní produkci jako z jiného světa.

+4/−1
28.11.2017 18:17

J60a58n 94M51a85c48h26á22č 3497846923542

Táta ho měl do roku 1985.Kotouče i vzadu,,,tempomat"-to bylo lanko s páčkou vlevo u volantu,a motor 1500.Co víc si socialistický motorista mohl přát.

+9/0
28.11.2017 17:39

J93i73ř19í 18N28e75u49m82e61i83s30t56e15r 2412905523211

Samozřejmě by si býval přál cokoliv normálního.

+4/0
28.11.2017 18:54

J67i13ř86í 73K79o16c90u39r49e67k 6205144595338

konec socialismu?

+3/0
29.11.2017 13:04

M65i60c93h79a92l 39F81r10ý66d63a 1542469753382

Velmi povrchní článek Rv:-/

+10/0
28.11.2017 17:30
Foto

R47o45m53a56n 72K11o80z80e16l 4807236663274

Jo pamatuju si i ty změny, co u nich probíhaly - nejprve měly vystouplé kliky a řazení u volantu, pak se řazení dostalo na podlahu, tento model měl i strýc do roku 1997...a asi v roce 1975 došlo ke změně zadních světel, ze zdvojených obdélníčků na jeden velký obdélník.

+3/0
28.11.2017 16:58
Foto

R77o78m18a38n 78K12o60z63e95l 4207606973234

A ještě asi zároveň s přemístěním řazení na podlahu se změnily i kliky dveří na zapuštěné. A i přední zdvojené světlomety vypadaly zajímavě...

0/0
28.11.2017 17:50

J38a67n 45T32a28r42a39b62a 4916136239639

a u obou motorů pět koní navíc a o litr a půl menší spotřeba

0/0
28.11.2017 23:28

J40a58r51o84s53l23a66v 35P22o14r31t 7589347759445

Jo kolega ho měl ,, mercedes polski ,, mu říkal . Škoda že nevyráběli originál se čtyřmi čtvercovými parabolami a původním motorem OHC .

+4/0
28.11.2017 16:53







Najdete na iDNES.cz