Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 50 lety vyjel polský Fiat 125p, v ČSSR jich jezdilo přes 80 tisíc

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě „malucha“ (Fiat 126p) automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10a51r79t94i44n 22N36e95b79e40s24k47ý 7676360297112

Roztomilé je, jak s co nejmenšími změnami a náklady vznikl ze sedanu kombík.

Žádná jiná konstrukce dveří a lišt, všechno pěkně ze sedanu a na zadek naroubovat kombíka.

Je fakt, že tohle nebylo poprvé, ani naposledy, ale nic hezkého to není.

0/0
1.12.2017 17:47

P77e44t33r 59P38o11s20p17í95š79i94l 4388544196466

Naši ho měli tmavě červenýho už toho faceliftovaného. Proti tehdejším škodovkám to bylo neskutečně pohodlné auto a brzdové kotouče na obou nápravách. Na dálnici se dal použít ruční plyn. Dodnes na něj v dobrém vzpomínám. A vím, že táta poté, co ho přivezl z mototechny, ošetřil podvozek a vystříkal dutiny, takže jsme potíže s korozí neměli. Byli jsme s ním i v tehdejší Jugoslávii a neměli jsme žádné technické problémy.

0/0
29.11.2017 11:38

P93e72t14r 43M77i26c85h56a11l 2140204341332

Jj, super auto. Na přelomu 50. a 70. let. :-D

0/0
29.11.2017 0:41

P42e30t54r 11M55i88c61h97a72l 2910764501232

Sakra, 50. a 60. let.

0/0
29.11.2017 0:42

A77n83t37o25n55í10n 50S85v15o10b73o63d24a 3664103289462

Žigulík a Dacia byly lepší auta, polák byl jen větší auto s dosti problémy proti žigulíku, ale ten byl nedostatkový a na pořadník, tak spousta lidí byla ráda za 125p

+4/−1
28.11.2017 21:06

J12a36n 96T10a81r72a47b74a 4836526639579

"polák" měl i přes listová pera vzadu jistější jízdní vlastnosti, než Žiguli, především mu na nerovnostech neskákala zadní náprava. Žral ovšem (zejména do upgradu motorů na verzi 1x01) stejně jako žigul, shnil stejně rychle jako žigul, spolehlivostí na tom byl o něco hůř, měl mělký zavazadlový prostor, ale daleko víc místa vevnitř, lepší sedadla a daleko plavnější jízdu.

+2/0
28.11.2017 23:16

P41e73t40r 51P11o75s72p78í27š76i93l 4778324906446

Žigulík byl lepší jen v tom ohledu, že se na něj snadněji sháněly náhradní díly. Dacie určitě lepší nebyly.

0/0
29.11.2017 11:40

A49n11t80o34n47í41n 72S72v39o47b85o80d82a 3544523189352

Ty první Dacie měly francoizské motory, byly spilehlivější než polák, žigulíky byly také spolehlivější

+1/0
29.11.2017 21:16

P66e42t51r 51Č42e88r82m24á98k 9528725339190

V zásadě souhlas, i když jde také o to v čem lepší, třeba dacie sice byly modernější, praktičtější i větší, na druhou strany rumunská kvalita výroby značně kolísala a je pravda že někomu kdo to v té době porovnával mohl připadat polák jaksi fortelnější.

0/0
30.11.2017 16:32

J29o15s14e49f 55D40r44d51a 6810329932426

Měli jsme ho 24let. Motor 1500ccm, jezdil jako drak. Sehnat na poláka cokoliv byl neskutečný problém. Zadní dvoulistové pero jsme sehnali až v Jugošce ve Splitu (Autohrvatska), neskutečný zážitek. Měli jich tam plný kontejner. Nikdy jsem nepochopil, systém distribuce a nákupu ND v CZ.

+3/0
28.11.2017 19:52

J67a77n 70T37a85r96a43b32a 4516686969349

Mototechna národní podnik, ve Východočeském kraji byla prodejna ND na Fiat Polski jen v Pardubicích a na VAZ/Žiguli jen v Dobrušce. Ani v jedné z nich neměli skoro nic.

+1/0
28.11.2017 23:18

M11a96r58t48i44n 63N26e73b30e65s24k76ý 7606760497122

V Jugoslávii se vyráběly/montovaly jako Fiat 125pz, proto zřejmě bylo možné tam něco ulovit.

0/0
4.12.2017 15:27

D62a94n 32R90o68z29s47í55v25a45l 3370252850354

Dodnes na něj vzpomínáme. R^

+3/0
28.11.2017 19:45

M74i96c63h44a52l 30F38r46ý91d43a 1862409263932

Aktualizace jen tak napůl. To auto doprovází i pár kuriozit, které byste pane Dvořáku mohl zmínit. Takhle je to i na druhý pokus velmi povrchní. Rv;-(

0/−1
28.11.2017 19:16

L57e14o23p19o45l65d 81P48r16o12k12e19š 8379394107

Byl větší než Žigulík , ruční plyn , palubovka svítila , pěkný italský zvuk , 4 světla , motor jak z tanku , pohodlný a voněl. Proti škodě 100 nebo 105 to byla loď .

+7/0
28.11.2017 19:11
Foto

D88u47d79á45k 15V78l87a11d63i23m15í59r 4415653842973

Taktéž jsme měli, bylo to první auto jaké jsem vůbec řídil v asi 5-ti letech. Byla to ta novější verze zapuštěné kliky řazení na podlaze a zajímavý tachometr - vyjíždějící oranžovočervený pásek. Docela dost to hnilo ale nakonec odešel motor, začal tect olej a to byl konec v cca 1996 a v 120t km.

+2/0
28.11.2017 19:07

T35o41m17á39š 30T86a32t12í76č89e19k 5240252380498

A když ti bylo 5-t let, vykašlal ses na tu češtinu, že? :-P

+1/−3
28.11.2017 19:43

M28a29r18t62i42n 97N91e45r58m52u35t 4349170808524

120t? a pak že prý dnešní auta nic nevydrží

0/0
28.11.2017 21:57

J76a87n 73T46a26r20a12b97a 4926586279929

s tehdejší kvalitou olejů i to byl slušný výkon. VAZ 2101 míval generálku i po 80 000, kombinace "dlouhých"(10000km) výměn olejů, mizerného Super Mogulu a ruské kvality výroby dělala své. Polák měl interval 7500km a kvalitnější povrchy válců, tak vydržel o něco víc. Kupodivu "stodvacítky", zejména pokud dostaly slovenský olej Madit místo Mogulu, naběhaly do GO i 150 000km i při výměnách oleje až po 10 000km.

0/0
28.11.2017 23:25
Foto

L22e13n12k97a 91M49a96t76o20u22š45k76o45v92á 9420247936719

Pamatuji na naši starou stopětku. To byl křáp. Do kopce to netáhlo vůbec.

+3/0
28.11.2017 19:07
Foto

L44e96n76k69a 18M65a47t36o63u13š12k18o16v64á 9480497746529

Možná přemýšlíte, jak vypadal Fiat 105, ale já myslela Škodovku ;-D;-D Snad nevadí, že to píšu k článku o Fiatu..

0/−1
28.11.2017 19:24

L45u49d32v36í24k 41G54a10j77d61o10š48í74k 2185643774642

Pravda, trochu mimo mísu to je... :-)

+1/0
28.11.2017 20:31
Foto

M54a57r24e35k 41B88a35š11i69s23t16a 7193372703790

Další legenda od Fiatu bylo Úno. Neskutečné auto, motor s turbem to byla stíhačka.

+1/0
28.11.2017 19:07

L53u91d49v50í35k 94G73a49j54d75o21š47í58k 2125123634432

Akorát že Uno byl skutečný Fiat z kapitalistického západu a prodávalo se jen v Tuzexu.

+6/0
28.11.2017 20:30

J96a98r70o84s29l93a31v 23P89o46r87t 7399837859705

UNO turbo ie 2.0 to bylo brko !

0/0
28.11.2017 23:11

K51a72r77e94l 63M71á37c23a 7282626496848

pohodový auto, ty sklopený sedačky byly oproti škodovkám luxusní, pár slečen by si na ně asi taky ještě vzpomnělo R^V

+9/0
28.11.2017 18:53

J86a23n 24S63t21o21d14o55l92a 7721790823170

To byl kšunt. A když píšou, že to bylo za 70 tisíc, tak převedeno do současné doby kolem třičtvrtě milonu!

0/−4
28.11.2017 18:53
Foto

R29o56m14a80n 82K13o66z45e36l 4607866593384

Přesto si ho strýc se čtyřmi dětmi v roce 1973 pořídil.

0/0
28.11.2017 19:28

J84a48n 42S37t42o70d11o40l80a 7371130333720

Strýc byl spořivý a za léta mu ve slamníku zlaťáky přibývaly. Někdo peníze měl, ale představ si dát dnes třičtvrtě milionu za vrak. Polski neměl ani tenkrát kvalitu dnešní ojetiny za 50 tisíc.

Nic lepšího nebylo, pokud neměl strýc bony, jako že asi neměl. Škodovky tou dobou zastaralé.Žigulík byl drobet lepší než fiat polski, ale jinak nic.

+1/0
28.11.2017 19:56

L75u72d74v66í94k 78G14a24j80d63o18š65í24k 2815653814302

Torochu mimo. Tehdy to nebyl vrak, ale hned po Volze nejlepší auto na trhu, když nepočítáte tuzexové vozy.

+5/0
28.11.2017 20:35

R76o87b13i33n 60Ž74i69ž54k40a 2528494466286

Ale na jakém trhu!

0/0
29.11.2017 15:14
Foto

R26o33m52a79n 78K92o69z62e84l 4297646593804

Podle dobového tisku byly špatné první kusy, pak to bylo fajn, strýc ho měl rád - měl model s řazením na podlaze, a zapuštěnými klikami a dělenými zadními světly - a pak zas kvalita upadala v 80.letech, kdy došlo k přejmenování na FSO. Jinak na kvalitu se všeobecně dříve nehrálo, naši měli trabanta a to byla naprostá tragédie.

+1/0
28.11.2017 20:38

I33v60o 72U34r15b86á58n24e55k 2826567847

A víte, že to přepočítávání je úplně mimo mísu?

+4/0
28.11.2017 21:48

J72a48n 24S91t34o34d73o71l40a 7271880493890

Proč? Jak rychle tenkrát člověk přišel k 70 tisícům?

0/0
28.11.2017 23:43

J38a85n 13T37a17r34a27b14a 4946246889319

Nelze srovnávat, byly úplně jiné nákladové proporce, například povinné ručení na osobní auto stálo 144Kč na rok, tedy číselně cca 20x méně než dnes, máslo 10 Kč (i při současné hysterii je to 5xméně), byt 600Kč (10xméně), kubík vody 7Kč (10xméně), mizerná barevná televize 16500 (3xvíce), videopřehrávač 19400 (20x více) jízdenka na MHD korunu (30x méně)... srovnávat to jedním "kursem" je prostý nesmysl.

+3/−1
29.11.2017 0:13

J78a78n 25S40t41o66d18o96l95a 7321170953240

A jak dlouho na to máslo za 10 Kčs (tenktrát nebylo Kč, mimochodem) člověk vydělával?

+1/0
29.11.2017 0:46

R69o36m39a35n 16P61o29l54á44č64e95k 5306379515

Za Teslu dávají vybraní i miliony ;-D

0/0
28.11.2017 22:53

J55i49ř60í 54K44o28c76u44r13e94k 6915254855578

To by bylo v cenách roku 84. Takhle je to asi 900.000 Kč na naše. Za to máte Superba, Mustanga (v hodně ořezaném zákaldu) nebo třeba Sharana, či Subaru bez omezení modelu.

0/0
29.11.2017 13:03

J81a81n 40J89a80n29e20č20e56k 9760653880826

Pšonek.

"Kdo neměl polskýho Fiata 125 neví, co je to, když vám auto shnije pod zadkem. To je prostě nádhera!"

+3/−2
28.11.2017 18:50
Foto

M68i58r34o79s75l44a46v 79S55t49e81i56n51e78r 4510592940326

Já měl v Německu toho Fiata v originálu, vyrobený v Turínu. Po pěti letech se mi v blatníku propadla díra zvíci dvacetikoruny. Při bližším ohledání na zvednutém autě se ukázalo, že to místo nebylo vůbec nalakované. Byla tam totiž gumová manžeta, která měla zabránit vnikání vody, ta zabránila i vnikání barvy při výrobě.

+3/0
28.11.2017 18:59

J20a69n 14T67a86r81a24b88a 4476706359389

Fehler In Alle Teilen

+3/0
28.11.2017 23:33

K49a96t67e62ř86i61n43a 46V66ý45b20o22r45n11á 6840499979

Byla to super kára. My měli tenkrát českou Felicii super a proti tomuhle to bylo jako postavené z Merkuru. Ostatně i licenční Žiguli byly proti místní produkci jako z jiného světa.

+4/−1
28.11.2017 18:17

J72a68n 40M15a26c70h66á71č 3987536653922

Táta ho měl do roku 1985.Kotouče i vzadu,,,tempomat"-to bylo lanko s páčkou vlevo u volantu,a motor 1500.Co víc si socialistický motorista mohl přát.

+9/0
28.11.2017 17:39

J92i30ř57í 41N83e24u52m16e53i21s87t71e42r 2872735123681

Samozřejmě by si býval přál cokoliv normálního.

+4/0
28.11.2017 18:54

J57i74ř46í 22K14o97c72u62r69e19k 6905504915298

konec socialismu?

+3/0
29.11.2017 13:04

M88i44c91h11a52l 26F90r87ý68d11a 1352549653242

Velmi povrchní článek Rv:-/

+10/0
28.11.2017 17:30
Foto

R29o27m54a37n 78K96o95z84e18l 4287566173524

Jo pamatuju si i ty změny, co u nich probíhaly - nejprve měly vystouplé kliky a řazení u volantu, pak se řazení dostalo na podlahu, tento model měl i strýc do roku 1997...a asi v roce 1975 došlo ke změně zadních světel, ze zdvojených obdélníčků na jeden velký obdélník.

+3/0
28.11.2017 16:58
Foto

R43o20m60a81n 96K61o69z95e51l 4537536813114

A ještě asi zároveň s přemístěním řazení na podlahu se změnily i kliky dveří na zapuštěné. A i přední zdvojené světlomety vypadaly zajímavě...

0/0
28.11.2017 17:50

J26a40n 82T58a53r13a72b28a 4966556889739

a u obou motorů pět koní navíc a o litr a půl menší spotřeba

0/0
28.11.2017 23:28

J94a63r50o90s47l16a92v 33P68o82r44t 7359897739715

Jo kolega ho měl ,, mercedes polski ,, mu říkal . Škoda že nevyráběli originál se čtyřmi čtvercovými parabolami a původním motorem OHC .

+4/0
28.11.2017 16:53



Najdete na iDNES.cz