Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 50 lety vyjel polský Fiat 125p, v ČSSR jich jezdilo přes 80 tisíc

Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě „malucha“ (Fiat 126p) automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a12r24t98i16n 15N83e95b30e80s61k37ý 7476180597412

Roztomilé je, jak s co nejmenšími změnami a náklady vznikl ze sedanu kombík.

Žádná jiná konstrukce dveří a lišt, všechno pěkně ze sedanu a na zadek naroubovat kombíka.

Je fakt, že tohle nebylo poprvé, ani naposledy, ale nic hezkého to není.

0/0
1.12.2017 17:47

P63e76t71r 17P41o90s60p47í44š65i93l 4468864856746

Naši ho měli tmavě červenýho už toho faceliftovaného. Proti tehdejším škodovkám to bylo neskutečně pohodlné auto a brzdové kotouče na obou nápravách. Na dálnici se dal použít ruční plyn. Dodnes na něj v dobrém vzpomínám. A vím, že táta poté, co ho přivezl z mototechny, ošetřil podvozek a vystříkal dutiny, takže jsme potíže s korozí neměli. Byli jsme s ním i v tehdejší Jugoslávii a neměli jsme žádné technické problémy.

0/0
29.11.2017 11:38

P95e17t63r 67M34i41c38h68a85l 2430834161142

Jj, super auto. Na přelomu 50. a 70. let. :-D

0/0
29.11.2017 0:41

P24e66t32r 86M52i90c55h21a94l 2750984201932

Sakra, 50. a 60. let.

0/0
29.11.2017 0:42

A63n66t51o38n21í88n 87S89v11o89b12o51d64a 3944763899952

Žigulík a Dacia byly lepší auta, polák byl jen větší auto s dosti problémy proti žigulíku, ale ten byl nedostatkový a na pořadník, tak spousta lidí byla ráda za 125p

+4/−1
28.11.2017 21:06

J21a34n 37T92a23r13a37b34a 4596536129689

"polák" měl i přes listová pera vzadu jistější jízdní vlastnosti, než Žiguli, především mu na nerovnostech neskákala zadní náprava. Žral ovšem (zejména do upgradu motorů na verzi 1x01) stejně jako žigul, shnil stejně rychle jako žigul, spolehlivostí na tom byl o něco hůř, měl mělký zavazadlový prostor, ale daleko víc místa vevnitř, lepší sedadla a daleko plavnější jízdu.

+2/0
28.11.2017 23:16

P90e91t95r 45P46o87s46p23í73š48i17l 4178934306136

Žigulík byl lepší jen v tom ohledu, že se na něj snadněji sháněly náhradní díly. Dacie určitě lepší nebyly.

0/0
29.11.2017 11:40

A44n24t78o66n32í14n 74S19v17o52b97o71d74a 3474253779632

Ty první Dacie měly francoizské motory, byly spilehlivější než polák, žigulíky byly také spolehlivější

+1/0
29.11.2017 21:16

P76e98t23r 40Č44e32r86m37á29k 9418405569750

V zásadě souhlas, i když jde také o to v čem lepší, třeba dacie sice byly modernější, praktičtější i větší, na druhou strany rumunská kvalita výroby značně kolísala a je pravda že někomu kdo to v té době porovnával mohl připadat polák jaksi fortelnější.

0/0
30.11.2017 16:32

J24o89s21e85f 15D94r60d96a 6710919792116

Měli jsme ho 24let. Motor 1500ccm, jezdil jako drak. Sehnat na poláka cokoliv byl neskutečný problém. Zadní dvoulistové pero jsme sehnali až v Jugošce ve Splitu (Autohrvatska), neskutečný zážitek. Měli jich tam plný kontejner. Nikdy jsem nepochopil, systém distribuce a nákupu ND v CZ.

+3/0
28.11.2017 19:52

J72a67n 56T50a43r42a96b85a 4776146929699

Mototechna národní podnik, ve Východočeském kraji byla prodejna ND na Fiat Polski jen v Pardubicích a na VAZ/Žiguli jen v Dobrušce. Ani v jedné z nich neměli skoro nic.

+1/0
28.11.2017 23:18

M76a63r88t68i52n 65N42e18b38e67s37k51ý 7596860577322

V Jugoslávii se vyráběly/montovaly jako Fiat 125pz, proto zřejmě bylo možné tam něco ulovit.

0/0
4.12.2017 15:27

D30a60n 10R83o32z28s58í27v91a75l 3320682480754

Dodnes na něj vzpomínáme. R^

+3/0
28.11.2017 19:45

M73i50c32h64a44l 71F61r62ý20d92a 1872869413952

Aktualizace jen tak napůl. To auto doprovází i pár kuriozit, které byste pane Dvořáku mohl zmínit. Takhle je to i na druhý pokus velmi povrchní. Rv;-(

0/−1
28.11.2017 19:16

L14e67o81p90o75l64d 77P48r46o65k28e26š 8759404457

Byl větší než Žigulík , ruční plyn , palubovka svítila , pěkný italský zvuk , 4 světla , motor jak z tanku , pohodlný a voněl. Proti škodě 100 nebo 105 to byla loď .

+7/0
28.11.2017 19:11
Foto

D31u15d41á34k 16V48l77a33d67i20m34í62r 4815833362423

Taktéž jsme měli, bylo to první auto jaké jsem vůbec řídil v asi 5-ti letech. Byla to ta novější verze zapuštěné kliky řazení na podlaze a zajímavý tachometr - vyjíždějící oranžovočervený pásek. Docela dost to hnilo ale nakonec odešel motor, začal tect olej a to byl konec v cca 1996 a v 120t km.

+2/0
28.11.2017 19:07

T10o63m23á55š 40T22a22t74í59č88e41k 5540282960618

A když ti bylo 5-t let, vykašlal ses na tu češtinu, že? :-P

+1/−3
28.11.2017 19:43

M79a84r97t42i54n 51N31e22r79m37u36t 4469680708334

120t? a pak že prý dnešní auta nic nevydrží

0/0
28.11.2017 21:57

J52a42n 96T86a93r58a64b16a 4816486309149

s tehdejší kvalitou olejů i to byl slušný výkon. VAZ 2101 míval generálku i po 80 000, kombinace "dlouhých"(10000km) výměn olejů, mizerného Super Mogulu a ruské kvality výroby dělala své. Polák měl interval 7500km a kvalitnější povrchy válců, tak vydržel o něco víc. Kupodivu "stodvacítky", zejména pokud dostaly slovenský olej Madit místo Mogulu, naběhaly do GO i 150 000km i při výměnách oleje až po 10 000km.

0/0
28.11.2017 23:25
Foto

L90e16n84k63a 76M36a97t22o87u31š94k93o87v81á 9660617746549

Pamatuji na naši starou stopětku. To byl křáp. Do kopce to netáhlo vůbec.

+3/0
28.11.2017 19:07
Foto

L24e78n30k18a 66M29a73t89o70u25š20k23o73v88á 9210537446289

Možná přemýšlíte, jak vypadal Fiat 105, ale já myslela Škodovku ;-D;-D Snad nevadí, že to píšu k článku o Fiatu..

0/−1
28.11.2017 19:24

L31u71d29v63í30k 50G28a61j36d22o32š26í31k 2665933934262

Pravda, trochu mimo mísu to je... :-)

+1/0
28.11.2017 20:31
Foto

M34a19r13e33k 27B12a12š80i82s42t66a 7233382743240

Další legenda od Fiatu bylo Úno. Neskutečné auto, motor s turbem to byla stíhačka.

+1/0
28.11.2017 19:07

L90u95d46v63í41k 49G89a18j63d31o11š51í28k 2505603894722

Akorát že Uno byl skutečný Fiat z kapitalistického západu a prodávalo se jen v Tuzexu.

+6/0
28.11.2017 20:30

J55a37r84o41s22l11a10v 14P35o69r13t 7259187589125

UNO turbo ie 2.0 to bylo brko !

0/0
28.11.2017 23:11

K93a29r24e49l 83M60á37c13a 7952446876428

pohodový auto, ty sklopený sedačky byly oproti škodovkám luxusní, pár slečen by si na ně asi taky ještě vzpomnělo R^V

+9/0
28.11.2017 18:53

J31a65n 47S49t42o52d57o58l16a 7731710723540

To byl kšunt. A když píšou, že to bylo za 70 tisíc, tak převedeno do současné doby kolem třičtvrtě milonu!

0/−4
28.11.2017 18:53
Foto

R85o73m68a93n 61K33o32z19e98l 4517236253894

Přesto si ho strýc se čtyřmi dětmi v roce 1973 pořídil.

0/0
28.11.2017 19:28

J85a56n 46S77t81o47d91o85l59a 7301730423100

Strýc byl spořivý a za léta mu ve slamníku zlaťáky přibývaly. Někdo peníze měl, ale představ si dát dnes třičtvrtě milionu za vrak. Polski neměl ani tenkrát kvalitu dnešní ojetiny za 50 tisíc.

Nic lepšího nebylo, pokud neměl strýc bony, jako že asi neměl. Škodovky tou dobou zastaralé.Žigulík byl drobet lepší než fiat polski, ale jinak nic.

+1/0
28.11.2017 19:56

L28u73d69v69í72k 63G76a98j50d18o78š54í89k 2695263684752

Torochu mimo. Tehdy to nebyl vrak, ale hned po Volze nejlepší auto na trhu, když nepočítáte tuzexové vozy.

+5/0
28.11.2017 20:35

R79o73b80i48n 89Ž33i35ž95k73a 2298594396946

Ale na jakém trhu!

0/0
29.11.2017 15:14
Foto

R86o21m57a83n 50K83o27z23e90l 4927506573854

Podle dobového tisku byly špatné první kusy, pak to bylo fajn, strýc ho měl rád - měl model s řazením na podlaze, a zapuštěnými klikami a dělenými zadními světly - a pak zas kvalita upadala v 80.letech, kdy došlo k přejmenování na FSO. Jinak na kvalitu se všeobecně dříve nehrálo, naši měli trabanta a to byla naprostá tragédie.

+1/0
28.11.2017 20:38

I38v71o 18U22r73b37á18n60e78k 2656627547

A víte, že to přepočítávání je úplně mimo mísu?

+4/0
28.11.2017 21:48

J38a13n 52S10t96o83d13o28l12a 7271550283920

Proč? Jak rychle tenkrát člověk přišel k 70 tisícům?

0/0
28.11.2017 23:43

J95a96n 19T45a83r85a69b90a 4166816519789

Nelze srovnávat, byly úplně jiné nákladové proporce, například povinné ručení na osobní auto stálo 144Kč na rok, tedy číselně cca 20x méně než dnes, máslo 10 Kč (i při současné hysterii je to 5xméně), byt 600Kč (10xméně), kubík vody 7Kč (10xméně), mizerná barevná televize 16500 (3xvíce), videopřehrávač 19400 (20x více) jízdenka na MHD korunu (30x méně)... srovnávat to jedním "kursem" je prostý nesmysl.

+3/−1
29.11.2017 0:13

J59a37n 65S88t46o11d81o84l75a 7381190883140

A jak dlouho na to máslo za 10 Kčs (tenktrát nebylo Kč, mimochodem) člověk vydělával?

+1/0
29.11.2017 0:46

R40o23m83a93n 40P10o68l64á22č76e53k 5156419765

Za Teslu dávají vybraní i miliony ;-D

0/0
28.11.2017 22:53

J48i17ř36í 44K17o55c89u60r98e26k 6585204215728

To by bylo v cenách roku 84. Takhle je to asi 900.000 Kč na naše. Za to máte Superba, Mustanga (v hodně ořezaném zákaldu) nebo třeba Sharana, či Subaru bez omezení modelu.

0/0
29.11.2017 13:03

J76a24n 45J68a53n56e47č84e86k 9150403530416

Pšonek.

"Kdo neměl polskýho Fiata 125 neví, co je to, když vám auto shnije pod zadkem. To je prostě nádhera!"

+3/−2
28.11.2017 18:50
Foto

M88i55r95o52s14l51a69v 81S26t20e26i42n45e98r 4980452450866

Já měl v Německu toho Fiata v originálu, vyrobený v Turínu. Po pěti letech se mi v blatníku propadla díra zvíci dvacetikoruny. Při bližším ohledání na zvednutém autě se ukázalo, že to místo nebylo vůbec nalakované. Byla tam totiž gumová manžeta, která měla zabránit vnikání vody, ta zabránila i vnikání barvy při výrobě.

+3/0
28.11.2017 18:59

J14a64n 60T19a31r25a54b87a 4826656369449

Fehler In Alle Teilen

+3/0
28.11.2017 23:33

K58a29t70e85ř46i14n61a 41V70ý15b80o29r45n35á 6890729109

Byla to super kára. My měli tenkrát českou Felicii super a proti tomuhle to bylo jako postavené z Merkuru. Ostatně i licenční Žiguli byly proti místní produkci jako z jiného světa.

+4/−1
28.11.2017 18:17

J94a25n 14M88a29c36h97á53č 3557966163672

Táta ho měl do roku 1985.Kotouče i vzadu,,,tempomat"-to bylo lanko s páčkou vlevo u volantu,a motor 1500.Co víc si socialistický motorista mohl přát.

+9/0
28.11.2017 17:39

J64i64ř26í 64N11e93u26m89e20i25s79t18e52r 2552455883321

Samozřejmě by si býval přál cokoliv normálního.

+4/0
28.11.2017 18:54

J84i21ř92í 56K22o60c55u25r22e92k 6805234455618

konec socialismu?

+3/0
29.11.2017 13:04

M65i25c65h25a60l 91F46r81ý43d74a 1932839393592

Velmi povrchní článek Rv:-/

+10/0
28.11.2017 17:30
Foto

R87o34m28a42n 81K62o44z80e36l 4587226193794

Jo pamatuju si i ty změny, co u nich probíhaly - nejprve měly vystouplé kliky a řazení u volantu, pak se řazení dostalo na podlahu, tento model měl i strýc do roku 1997...a asi v roce 1975 došlo ke změně zadních světel, ze zdvojených obdélníčků na jeden velký obdélník.

+3/0
28.11.2017 16:58
Foto

R74o77m19a15n 96K63o13z28e62l 4377426523184

A ještě asi zároveň s přemístěním řazení na podlahu se změnily i kliky dveří na zapuštěné. A i přední zdvojené světlomety vypadaly zajímavě...

0/0
28.11.2017 17:50

J19a48n 58T36a40r55a45b94a 4326756219479

a u obou motorů pět koní navíc a o litr a půl menší spotřeba

0/0
28.11.2017 23:28

J47a51r76o36s65l77a90v 42P58o64r29t 7979927679355

Jo kolega ho měl ,, mercedes polski ,, mu říkal . Škoda že nevyráběli originál se čtyřmi čtvercovými parabolami a původním motorem OHC .

+4/0
28.11.2017 16:53







Najdete na iDNES.cz