Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Třetinu nehod zaviní silnice, říká expert, který sestavuje mapu smrti

Nejnebezpečnější silnicí v Česku zůstává úsek silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Vyplývá to z rizikové mapy, kterou vytvořilo sdružení EuroRAP. Ta přepočítává závažné dopravní nehody na množství projíždějících vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D97u50š66a23n 96M16a38t25o31u49š44e49k 7173310150385

Aha,silnice se okénkem vplíží do jeoducího automobilu a sešlápne plynový pedál,páč tah pěkně vodspoda kámo...

0/0
25.1.2018 11:36

J31i93n98d73ř62i43c98h 36Š69k12o47p64e12k 4325721340345

"Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

„Ideální silnice je podle mě taková, která má širokou krajnici. Protože na široké krajnici mohu zkorigovat, že se mi řízení z nějakého důvodu vymklo z ruky. Dokud se mohu vrátit na silnici, tak jsem vlastně zabránil dopravní nehodě. Pakliže mě ale okraj silnice odsoudí k havárii, tak je to naprosto špatně,“ vysvětluje Jiří Landa."

Takže popsal víceméně všechny silnice. Protože na každé se nechá najít něco z toho, co napsal. ;-D;-D

Chápu, že dle experta by za krajnicí bylo minimálně 50 m roviny bez překážek, ale tak velká a bohatá země, aby tomu tak bylo, naštěstí nejsme.

Expert by měl vědět, že na silnici je jezdí max. 90 km/h. Když je silnice užší, tak se holt musí zpomalit. Stejně jako v zimě na sněhu. Nebo by snad silnice měly být i vyhřívané, aby se nemuselo zpomalovat ?

+1/−1
1.12.2017 18:37

R32a23d96e57k 61H96o22d50a85ň 9116927401343

Ano, navzdory démonizování "rychlosti", se zhruba 30-40 % nehod v ČR stane na pouhých 3 % silničních komunikací. Jeden z nejhorších faktorů v ČR je pak jednoznačně nepredikovatelnost dopravního značení - tam kde se dá jet bezpečně 90 se kvůli nehodě mladých opilců jedoucích 130 dá 70ka. A když se tam zabijí další pitomci v 150ti, tak se tam dá pro jistotu 60ka.

Jenže řidič není idiot, projede tam poprvé a podruhé 70 s nohou na brzdě, potřetí, popáté, podesáté 80kou, a pak už tam jezdí 90 s nohou na plynu - protože ví že není důvod brzdit. A důsledek je, že až pak přijde někde skutečně značka kde je 50 a je tam třeba jet 50, pojede 70. Jistě, můžete říct že "má dodržovat předpisy", jenže... ona tu hraje roli taky psychologie.

O to větší je pak šok přijet třeba do Švýcarska, kde když je před zatáčkou omezení rychlosti, v té první pochopíte že to tam není pro srandu králíkům - a pak už opravdu brzdíte před každou značkou. Ne kvůli "drakonickým pokutám" (ono ostatně ve většině EU jsou pokuty nižší než v ČR), ale prostě proto, že to značení má smysl. U nás se 20 let ví, že v křižovatce se má dávat přednost zprava, ale kvůli tomu jak blbě je křižovatka udělaná se stejně každý "pustí" bez ohledu na předpisy. Ale když dáte podnět ke změně, prostě vás pošlou do háje. A ještě vtipně s argumentem, že "to přece každý ví, že se tam nevejde, tak tam nikdo nejezdí".

0/0
1.12.2017 18:23

T94o13m97á29š 17M49a86c16e69j64k51a 6401522947677

Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

Tak toto je přesně stav silnice 53 Pohořelice - Znojmo. A to mají naši úředníci tu drzost tu silnici označovat jako silnici první třídy. Beznadějně přetížená nudle, která se i po částečných opravách v opravených úsecích po roce zase rozpadá.

V každé normální zemi, by tam paralelně s ní bylo dávno komunikace dálničního typu, ale u nás se nad tím zatím myslím ani nepřemýšlí.

+1/0
30.11.2017 15:15

L72e23o97š 75L20i24t83e17r17á80k 5689956851322

Čím méně příležitostí k předjetí je, tím se zvyšuje riziko, protože pospíchající řidiči budou riskovat při první příležitosti k předjetí. Když by věděli, že ze pár kilometrů bude stoupací pruh, nebo přehledný úsek s přerušovanou čárou, někteří by počkali.

0/0
30.11.2017 11:28

T76o41m15á95š 45M16a44c66e81j25k32a 6461282627587

Problém je, že předjížděcích pruhů je u nás jako šafránu a nejen těch, ale například i odbočovacích a připojovacích.

+1/0
30.11.2017 15:16

F54i27l18i12p 54G77a72l12a26š 2297197214948

A když už tak jejich délka "na dvě auta" fakt není dostačující na nabrání jakékoliv rozumné nájezdové rychlosti, nebo na bezpečné zpomalení před prudkým sjezdem ideálně točeným ostrou zatáčkou až o 180° zpět...

+1/0
2.12.2017 19:49

M89a48r48t53i11n 82P91l32z46á44k 2177879338154

Když vidím tu servilnost některých zdejších přispěvovatelů, tak si říkám, že oni by asi přizpůsobovali tak dlouho jízdu stavu vozovky, dokud by vozovka nebyla ve stavu, že by se po ní nedalo projet vůbec.

Já bych naopak byl rád, aby z mých daní a dalších peněz, které ze mě stát vysává, investoval do infrakstruktury, vylepšoval, napravoval...

0/−1
30.11.2017 10:44

M41a81r53t72i95n 30N57o62v62o60t93n41ý 8539134387874

Všichni bychom rádi, aby silnice byly v dobrém stavu. Ale to nic nemění na faktu, že za nehodu vždy může řidič, ne silnice!

+2/0
30.11.2017 10:53

M75a35r94t48i76n 42P75l78z45á44k 2697369188824

Ale řidičů je několik milionů a změnit je prostě nepůjde. Takže jediným řešení je upravit silnice a ne se mnoho let vymlouvat na "nepřizpůsobení jízdy...".

0/−1
30.11.2017 11:02

J10i23n31d72ř41i29c72h 55Š23k89o47p36e84k 4875591680395

nesmysl.

Nejde nekonečně stavět a rozšiřovat komunikace

+1/0
1.12.2017 18:41

F88i92l57i67p 81G92a83l37a97š 2167747374618

Sorry, ale jste úplně mimo. Jako řidič máte povinnost (!) přizpůsobit se povaze vozovky, svým dovednostem, stavu svého vozidla a povětrnostním podmínkám. Pokud tohle nechápete a čekáte, že stát udělá silnice takové aby jste se nemusel přizpůsobovat ničemu jen Vašemu pocitu své nepřemožitelnosti a dokonalosti tak nemáte na silnici co dělat.

0/0
2.12.2017 19:54

J60a31r53o79m59i79r 20K80v71a19p24i29l 4221151111491

Postavili silnici a udělali na ni zatacky, to svět neviděl... Spis za nehody muze špatný stav (a zhorsujici se) českých ridicu

+1/0
30.11.2017 10:02

J56a87n 29D75l14o80u43h59ý 8246280303460

Třetinu nehod zaviní silnice ..... a dvě třetiny nedodržování rychlosti. Proto jediná prevence je měření. ;-D

+1/−2
30.11.2017 8:52

J44i42ř23í 97F28o60g39e26l 2820141376782

Když vidím E43 ze Svitav do Brna jako nízkorizikovou na ůrovni dálnic, tak si myslím, že celá jeho práce je na nic.

+4/0
30.11.2017 8:39

D58a58v26i83d 43K48n68a86p82e87k 8517274546605

Opravdu zajímavé, t a silnice je opravdu hrůza - úzká, klikatá, přetížená. Ale možná právě proto tam řidiči dávají velký pozor a počet smrťáků se drží na nízké hodnotě.

0/0
30.11.2017 9:23

L56u78k86á93š 65M40a58r73e45d38a 6941264107608

Takze se uz tesim na dalsi navrh ministra dopravy o omezovani ridicu, pro zvyseni bezpecnosti.

+2/0
30.11.2017 8:30

T75o83m66á51š 59Z49e27m55a64n 3595268744595

Ano, konečně to není 100% řidič a začíná se mluvit o tom, že blbě označená a postavená silnice nehodovost zvyšuje.

Je dost křižovatek, kde dokud nejste čumákem v protisměru, tak přes ceduli "přikázaný směr jízd" (zcela zbytečné protože kudy máte jet pozná i blb) nevidíte co jede v protisměru.

Obecně lze zvýšit bezpečí na silnicích, pokud:

a) zvýšíte přehlednost

b) snížíte únavu a frustraci (jako software v práci - ten dobře fungující a intuitivnívede k méně chybám a menší naštvanosti uživatele).

c) zavedete jen smysluplná omezení ( dát 30 do místa kde lze bezpečně jet 70 je proti bezpečnosti)

d) zjednodušit stavbu rychlostních komunikací - rychlost nezvyšuje nebezpečí a komunikace s plynulým provozem bez úrovňových křižovatek s oddělenými směry prokazatelně zvyšují bezpečnost (a rychlost i pohodu).

A nebo můžeme říkat, že je to jen na řidiči a dál blbě značit a stavět silnice a divit se že nehodovost neklesá... Ovšem vyměnit řidiče nelze, jsou to pořád jen lidé, postavit lépe silnice ale lze.

+4/−1
29.11.2017 23:32

M42a62r56t90i95n 52N66o14v59o38t88n48ý 8969294837224

Za nehody nemůže stav silnice ale řidič, který nepřizpůsobil jízdu stavu silnice. Jediné co ho může částečně omluvit je nečekaná překážka (díra, sníh, hlína z pole...) za zatáčkou do které není vidět, i když i s tím by měl počítat.

+3/−3
29.11.2017 23:27

T87o88m26á47š 18Z21e97m31a98n 3665158424105

Pak by neměl ale existovat rozdíl v nehodovosti mezi dálnicí a silnicí.. jenže existuje a to tam jezdí stejní řidiči - ergo - silnice je zásadním prvkem nehodovosti.

+3/−1
29.11.2017 23:39

M24a37r76t90i80n 26N20o88v47o97t72n42ý 8569254557774

Ten rozdíl je daný tím, že na dálnici není tolik co zkazit.

Mizerná silnice je otravná, protože musím jet pomaleji, ale ne nebezpečná, nebezpeční jsou pouze řidiči, co na té mizerné silnici nezpomalí.

+4/−1
29.11.2017 23:47

T13o62m30á43š 43Z76e69m98a36n 3505318644355

Ano, podobně i management firmy obhajuje použití blbého software.."problém je mezi židlí a klávesnicí", ale v reálu stejní zaměstnanci fungují lépe s lepším software..

Ergo vina je na software byť to chcete hodit na lidi.

Jinak nedání přednosti není o zpomalení, ale např. rozeznání kdo je na hlavní - a tomu už dobré/blbé značení nahrává výrazně.

Ale dál si obhajujte zmetky.

jezdáí snad vněmecku lepší řidič a jezdí se tam pomaleji?

ne

Jsou tam výrazně lepší silnice. Ne nezbytně povrchem, ale smysluplností a intuitivní jistotou "kde jsem a co má kdo dělat" a s menším počtem značek.

+2/−2
29.11.2017 23:54

M90a39r47t34i13n 45N10o21v56o26t13n73ý 8329494897534

Se špatným se budou zaměstnanci pomalejší a otrávení, stejně jako řidiči na špatné silnici, ale za případnou chybu mohou zase jen oni, ne špatný se.

V Německu jsou sice lepší silnice, ale hlavně jsou tam lepší a ohleduplnější řidiči, to se na nižší nehodovosti podepíše víc.

+1/−2
30.11.2017 1:17

M15a60r94t52i52n 95P13l84z98á65k 2477669778634

Jo, třeba místní Turci...

0/0
30.11.2017 8:35

M39a93r55t63i55n 67N35o18v52o78t54n65ý 8559464267684

Je fakt, že já nejezdím do zahraničí denně, ale zatím všude (Německo, Itálie, Francie, Belgie, Holandsko) jsem se cítil na silnicích bezpečněji a pohodověji než u nás. Jedinou výjimkou je Polsko, tam jsou řidiči stejná prasata jako u nás, ne-li horší.

+2/0
30.11.2017 9:01

M21a36r78t55i31n 88P35l21z81á94k 2357629348464

V Polsku jsem ještě za volantem nebyl, ale jinak mi to přišlo všude plus mínus stejné (možná Rakouskou o chloupek lepší) a ani u nás se necítím nijak nebezpečně.

0/0
30.11.2017 10:47

D97a43n43i92e85l 19P27a67n93e32k 6272951182260

S tvrzenim ze mizerna silnice neni nebezpecna nemohu souhlasit. Mizerne silnice mame tady ve Stredoceskem kraji v hojnem poctu. Nejen, ze jsou velmi uzke, casto bez krajnice kde za koncicim asflatem je hned metrovy pangejt, ale protoze jsou casto rozdrbane a derave. Takova silnice je nebezpecna, protoze se po ni neda bezpecne jet ve svem pruhu. Musim casto klickovat protoze i kdybych snizil rychlost necham v dire kolo nebo sjedu do pangejtu. Casto totiz kraj silnice propadava do te diry. Musim tedy vyjet autem do protismeru a v tu chvili se mohu srazit s protijedoucim vozidlem.

To jsou nebezpecne silnice a jmenovite Vam mohu klidne hned nekolit prikladu dat pokud budete mit zajem. A sam se muzete ve svem volnem case na ne jet podivat a vyzkouset si jejich bezpeci.

Jezdi po nich autobusy PHD, jezdi po nich nakladaky, pohybuji se tam chodci, cykliste i auta. Tyto komunikace jsou celkem frekventovane. Ale jsou v tak silenem stavu, ze lide casto pisi vedeni Stredoceskeho kraje aby byly tyto silnice opraveny. Zatim se tak nedeje... bohuzel. Neni to vzdy o lidech, ale v tomto pripade je to i o komunikaci.

0/0
1.12.2017 11:01

V96á86c49l66a67v 39K54r20č86m31á42ř 1495678432815

Článek psal žák základní školy? Úroveň by tomu odpovídala. Nehodu nikdy nezaviní silnice, na úmrtí účastníků už se prostředí kolem silnice podílet může.

+1/−4
29.11.2017 22:46

D59a41v72i83d 16K80n21a32p62e59k 8177514536415

Když jsem dělal v konstrukci, tak jsem měl staršího kolegu, co dříve dělal i v kvalitě. Ten mně říkal, že za každou chybou výrobku lze najít chybu člověka. Nikdy nejde o chybu jen tak samu od sebe - ať už je to špatné zpracování, špatná kontrola materiálu, špatná konstrukce výrobku nebo špatný výpočet. Vždy za tím stojí nějaký člověk, který mohl a měl udělat danou operaci lépe.

Stejně tak to vidím u dopravních nehod. Za každou stojí porušení předpisu konkrétním člověkem. Ale samozřejmě je jednodušší říci, že za to může silnice.

+4/−2
29.11.2017 21:03

A56n38t34o80n19í24n 93S55v68o93b93o91d86a 3554213609462

Za stav značení a kvality silnic může také člověk :-(

+5/0
29.11.2017 21:05

D50a83v84i44d 89K53n22a12p45e85k 8637864166605

Ano, správce silnice. Následkem jeho (ne)činnosti může vzniknout situace, která vede k nehodě.

+1/0
29.11.2017 21:07

T87o11m78á39š 92Z17e67m57a29n 3875148724785

A o tom je článek..

+1/0
29.11.2017 23:55

K88a24r92e64l 21H11o23r65á67k 2678959663833

A jak si vysvětlujete, že na dálnicích je méně nehod než na jiných typech silnic? Není za tím náhodou také člověk?

+1/0
29.11.2017 21:36

D22a78v73i38d 40K67n61a42p15e89k 8187254276535

Samozřejmě je za tím taky člověk - a sice ti, kteří tvoří koncept dálnic jako silnic, kde je oddělený protisměr, je dost místa na předjíždění a nejsou úrovňová křižování.

0/0
30.11.2017 9:21

M77a92r63t96i40n 27K74y32p87r 2512305514844

Silnice za to nemůže, ale silnice jako jakákoliv věc kterou člověk používá může být více či méně "blbuvzdorná". Vysoce blbuvzdorné jsou třeba dálnice, vyšší blbuvzdornost má i kvalitní silnice s dobrým značením bez nepřehledných míst. Je nesmysl se snažit ať už výchovou nebo represí zlepšovat kvalitu řidičů současně zvyšovat pasivní bezpečnost aut a při tom nic nedělat se třetím důležitým elementem - tedy stavem silniční sítě.

+4/0
29.11.2017 22:03

T92o94m30á43š 81Z72e19m93a88n 3825908564455

Ano, ale řidiči jsou stále stejní, můžeme ale změnit tu silnici.

A zlepšení stavu silnic bude přínosem, ne buzerace řidičů.

+2/0
29.11.2017 23:41

A20n45t83o33n84í49n 93S57v45o71b13o69d65a 3494183899902

U nás je přeznačkováno, protože značky nechává namontovat člověk, který nezná vyhlášku, například ukončení omezené rychlosti za křižovatkou, já jsem žil v tom, že křižovatka ruší platnost značek, ale asi nějaká novinka :-(, to je jen jeden příklad zbytečných značek

+12/0
29.11.2017 20:59

M32a17r87t82i68n 47K83a56r35á51s17e58k 1888204729494

Víc mě pobavilo tento týden padesátka a hned pár metrů za ní byla devadesátka na velké ceduli ještě s něčím. Samozřejmě to celé ve zúžení které pokračovalo ještě několik kilometrů. Bylo to cestou na Frýdek-Místek

Nebo nedavno šedesátka a hned za ní křižovatka. A ta stavba a dělníci u silnice začínali až za křižovatkou.

+1/0
29.11.2017 21:05

A93n16t39o48n63í66n 79S57v36o57b32o27d72a 3254333119142

Přesně, neznají vyhlášku snad ani policisté, co kolem projíždí. U nás je označená hlavní, ale na vedlejší značku nenamontovali. O kus vedle dali označení hlavní cesty až za křižovatku :-(

0/0
29.11.2017 21:08

M96a60r82t68i62n 50K96a98r75á58s96e86k 1988554619404

Často si naopak konec omezení musíte domyslet, protože jinak byste jel padesátkou ještě několik kilometrů. A to někteří lidé ani neví jestli dálniční nájezd je považovaný za křižovatku. (Před pár roku jsem četl rozbor. Je!)

0/0
29.11.2017 21:16

A30n71t42o78n50í37n 64S36v39o55b21o25d66a 3834193289162

Jak zjistí člověk najíždějící na dálnici, že je tam omezení? Aha, zastaví a půjde se podívat až na začátek dálnice :-). Já považují nájezd za konec omezení, ať mně dokáží opak, záleží na kraji, někde jsou za nájezdem automaticky značky, někde chybí

0/0
29.11.2017 21:23

M54a90r58t88i80n 41K64a42r48á86s18e82k 1708374119694

Ale jo, ono to taky je tak jak píšete, ale divil byste se kolik lidí při řízení používá hlavu jen na klobouk.

0/0
29.11.2017 21:32

P86a51v53e90l 31J62e69ř94á55b38e16k 7391802424917

A kde je hranice takové křižovatky.

Na začátku či na konci nájezdu?

0/0
29.11.2017 21:23

M48a78r79t54i64n 12K50a49r39á76s46e11k 1498564539684

To v tom rozboru neuváděli, ale kdybyste chtěl mít jistotu, za posledním připojovákem už to bude sichr. Já asi jistotu nepotřebuju. Věřím ve zdravý rozum státní policie. Ve zdravý rozum měšťáků jsem už dávno věřit přestal.

0/0
29.11.2017 21:35

A28n20t54o79n41í65n 37S83v90o31b63o43d51a 3354353609162

Měšťáky mimo město naštěstí nepustí :-), potkali jsme chytráky z obecní policie Koleč, ty už vyhodili, to byla síla

0/0
29.11.2017 21:47

M94a68r13t89i82n 45K67a45r12á23s23e84k 1608304489114

Já jsem jednou dostal pokutu v Plzni za stání na chodníku. Bylo to v místě kde široko daleko nebylo kde jinde zastavit a chodník fakt široký vesly by se tam dvě auta cedle sebe. Z auta jsme zrovna vykládali a vynášeli věci jak jsme stěhovali kanceláře a přišel nějaký malý ale strašně důležitý strážník a že tam nesmíme stát a kdo že řídil a rovnou začal psát pokutový blok. Tak jsem se zeptal kde si mám stoupnout když stěhuju do tohoto baráku a dostal jsem dvě rady při kterých bych porušil zákaz vjezdu a zákaz zastavení a pak mi radil vycouvat z jednosměrky zpátky do křižovatky, abych nemusel porušit ten zákaz vjezdu. Mezi tím než jsme to dokončili, mu tam vynadalo několik lidí co se dovtípili při čem dostávám pokutu, včetně vrátné z toho baráku kam jsme ty věci nosili. Myslím že jeho mladší kolega se za něj už taky docela solidně styděl. Každopádně to byla komedie, která snad za tu pětistovku i stála.

+1/0
29.11.2017 21:58

J69i86n28d36ř61i59c82h 51Š95k62o43p48e17k 4975141500855

zažil jsem něco podobnýho. Začátek obce s 50 km/h, za 100 m přenosná 70, za ní 50 a pak 30..

Asi cestáři musí vždy osadit celou sadu ;-D;-D

0/0
1.12.2017 18:43

M93a53r86t50i77n 45K73a86r43á38s51e23k 1978394109244

Kdo by se učil silniční zákon a měl vlastní zodpovědnost když nemusí. Dostanmou to takhle poskládané...

"Na nic nešahej a dej to v tomto pořadí na silnici po xx metrech a ono to bude fungovat" Cestářům bych to ale ještě odpustil, sice občas značí blbě, ale dělají to jen na dobu co tam jsou. Daleko víc mě dostávají různá nesmyslná omezení, která na silnici straší několik dní před prací, zůstávají tam i v noci kdy tam nikdo nedělá a tyhle značení asi umisťují špecialisté na značení. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč by tam to značení bylo o tolik dřív než borci co tam mají pracovat.

0/0
1.12.2017 19:17

D41a80v47i16d 33K53n44a84p61e93k 8297124286385

Co to je za experta, když tvrdí, že třetinu nehod zavini silnice? Ta silnice sama od sebe nezpůsobuje nehody ani nezabíjí. Vždy je to chyba řidiče - nepřizpůsobení rychosti a stylu jízdy stavu vozovky.

+4/−1
29.11.2017 20:56

A14n19t71o98n65í75n 60S60v91o50b54o48d28a 3304413389962

Mnohdy jsou matoucí značky a různé odrazové plochy, které oslňují řidiče, potom to může přispět k havárii. Také oslňující světla z firem, která svítí na silnice, v noci je to velmi nepříjemné, takový cyklista v noci není vidět

+2/0
29.11.2017 21:03







Najdete na iDNES.cz