Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Třetinu nehod zaviní silnice, říká expert, který sestavuje mapu smrti

Nejnebezpečnější silnicí v Česku zůstává úsek silnice I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí a dále k Červené Vodě. Vyplývá to z rizikové mapy, kterou vytvořilo sdružení EuroRAP. Ta přepočítává závažné dopravní nehody na množství projíždějících vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D94u10š24a11n 52M98a92t15o96u36š51e69k 7943380530825

Aha,silnice se okénkem vplíží do jeoducího automobilu a sešlápne plynový pedál,páč tah pěkně vodspoda kámo...

0/0
25.1.2018 11:36

J18i81n21d75ř40i67c20h 64Š11k81o84p89e30k 4385751520725

"Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

„Ideální silnice je podle mě taková, která má širokou krajnici. Protože na široké krajnici mohu zkorigovat, že se mi řízení z nějakého důvodu vymklo z ruky. Dokud se mohu vrátit na silnici, tak jsem vlastně zabránil dopravní nehodě. Pakliže mě ale okraj silnice odsoudí k havárii, tak je to naprosto špatně,“ vysvětluje Jiří Landa."

Takže popsal víceméně všechny silnice. Protože na každé se nechá najít něco z toho, co napsal. ;-D;-D

Chápu, že dle experta by za krajnicí bylo minimálně 50 m roviny bez překážek, ale tak velká a bohatá země, aby tomu tak bylo, naštěstí nejsme.

Expert by měl vědět, že na silnici je jezdí max. 90 km/h. Když je silnice užší, tak se holt musí zpomalit. Stejně jako v zimě na sněhu. Nebo by snad silnice měly být i vyhřívané, aby se nemuselo zpomalovat ?

+1/−1
1.12.2017 18:37

R90a89d42e79k 40H23o96d71a46ň 9536907321513

Ano, navzdory démonizování "rychlosti", se zhruba 30-40 % nehod v ČR stane na pouhých 3 % silničních komunikací. Jeden z nejhorších faktorů v ČR je pak jednoznačně nepredikovatelnost dopravního značení - tam kde se dá jet bezpečně 90 se kvůli nehodě mladých opilců jedoucích 130 dá 70ka. A když se tam zabijí další pitomci v 150ti, tak se tam dá pro jistotu 60ka.

Jenže řidič není idiot, projede tam poprvé a podruhé 70 s nohou na brzdě, potřetí, popáté, podesáté 80kou, a pak už tam jezdí 90 s nohou na plynu - protože ví že není důvod brzdit. A důsledek je, že až pak přijde někde skutečně značka kde je 50 a je tam třeba jet 50, pojede 70. Jistě, můžete říct že "má dodržovat předpisy", jenže... ona tu hraje roli taky psychologie.

O to větší je pak šok přijet třeba do Švýcarska, kde když je před zatáčkou omezení rychlosti, v té první pochopíte že to tam není pro srandu králíkům - a pak už opravdu brzdíte před každou značkou. Ne kvůli "drakonickým pokutám" (ono ostatně ve většině EU jsou pokuty nižší než v ČR), ale prostě proto, že to značení má smysl. U nás se 20 let ví, že v křižovatce se má dávat přednost zprava, ale kvůli tomu jak blbě je křižovatka udělaná se stejně každý "pustí" bez ohledu na předpisy. Ale když dáte podnět ke změně, prostě vás pošlou do háje. A ještě vtipně s argumentem, že "to přece každý ví, že se tam nevejde, tak tam nikdo nejezdí".

0/0
1.12.2017 18:23

T26o86m64á34š 52M96a42c19e94j37k88a 6591102707237

Největšími nešvary jsou podle Jiřího Landy šířka komunikace neodpovídající silničnímu provozu, nedostatek příležitostí pro chodce a cyklisty, směrové a výškové závady, obzvláště ty, které řidiče neznalého místa překvapí, a potom jsou to nevyhovující křižovatky, rozhledy v křižovatkách, betonové překážky, propustky, hospodářské sjezdy a stromy. Tedy místa, kde v podstatě každá chyba řidiče, každé opuštění silnice vede k vážným následkům.

Tak toto je přesně stav silnice 53 Pohořelice - Znojmo. A to mají naši úředníci tu drzost tu silnici označovat jako silnici první třídy. Beznadějně přetížená nudle, která se i po částečných opravách v opravených úsecích po roce zase rozpadá.

V každé normální zemi, by tam paralelně s ní bylo dávno komunikace dálničního typu, ale u nás se nad tím zatím myslím ani nepřemýšlí.

+1/0
30.11.2017 15:15

L13e84o68š 60L98i95t13e48r21á13k 5779676241132

Čím méně příležitostí k předjetí je, tím se zvyšuje riziko, protože pospíchající řidiči budou riskovat při první příležitosti k předjetí. Když by věděli, že ze pár kilometrů bude stoupací pruh, nebo přehledný úsek s přerušovanou čárou, někteří by počkali.

0/0
30.11.2017 11:28

T93o23m28á41š 59M64a96c34e94j84k77a 6191622957617

Problém je, že předjížděcích pruhů je u nás jako šafránu a nejen těch, ale například i odbočovacích a připojovacích.

+1/0
30.11.2017 15:16

F52i29l39i52p 82G68a60l84a39š 2337547224488

A když už tak jejich délka "na dvě auta" fakt není dostačující na nabrání jakékoliv rozumné nájezdové rychlosti, nebo na bezpečné zpomalení před prudkým sjezdem ideálně točeným ostrou zatáčkou až o 180° zpět...

+1/0
2.12.2017 19:49

M53a31r73t39i28n 15P10l23z70á28k 2507159268784

Když vidím tu servilnost některých zdejších přispěvovatelů, tak si říkám, že oni by asi přizpůsobovali tak dlouho jízdu stavu vozovky, dokud by vozovka nebyla ve stavu, že by se po ní nedalo projet vůbec.

Já bych naopak byl rád, aby z mých daní a dalších peněz, které ze mě stát vysává, investoval do infrakstruktury, vylepšoval, napravoval...

0/−1
30.11.2017 10:44

M88a82r82t88i43n 17N85o67v82o47t24n40ý 8449434387874

Všichni bychom rádi, aby silnice byly v dobrém stavu. Ale to nic nemění na faktu, že za nehodu vždy může řidič, ne silnice!

+2/0
30.11.2017 10:53

M17a15r51t58i80n 73P21l48z89á57k 2947489818114

Ale řidičů je několik milionů a změnit je prostě nepůjde. Takže jediným řešení je upravit silnice a ne se mnoho let vymlouvat na "nepřizpůsobení jízdy...".

0/−1
30.11.2017 11:02

J88i47n66d88ř71i12c56h 43Š21k14o62p84e47k 4355241860695

nesmysl.

Nejde nekonečně stavět a rozšiřovat komunikace

+1/0
1.12.2017 18:41

F66i84l81i20p 45G62a66l96a24š 2707447984848

Sorry, ale jste úplně mimo. Jako řidič máte povinnost (!) přizpůsobit se povaze vozovky, svým dovednostem, stavu svého vozidla a povětrnostním podmínkám. Pokud tohle nechápete a čekáte, že stát udělá silnice takové aby jste se nemusel přizpůsobovat ničemu jen Vašemu pocitu své nepřemožitelnosti a dokonalosti tak nemáte na silnici co dělat.

0/0
2.12.2017 19:54

J22a46r84o81m58i76r 73K54v71a35p41i73l 4931461951941

Postavili silnici a udělali na ni zatacky, to svět neviděl... Spis za nehody muze špatný stav (a zhorsujici se) českých ridicu

+1/0
30.11.2017 10:02

J35a84n 33D13l87o37u63h10ý 8896530833980

Třetinu nehod zaviní silnice ..... a dvě třetiny nedodržování rychlosti. Proto jediná prevence je měření. ;-D

+1/−2
30.11.2017 8:52

J91i56ř40í 22F44o35g91e25l 2100651766462

Když vidím E43 ze Svitav do Brna jako nízkorizikovou na ůrovni dálnic, tak si myslím, že celá jeho práce je na nic.

+4/0
30.11.2017 8:39

D22a24v94i58d 50K46n51a25p70e12k 8877854206955

Opravdu zajímavé, t a silnice je opravdu hrůza - úzká, klikatá, přetížená. Ale možná právě proto tam řidiči dávají velký pozor a počet smrťáků se drží na nízké hodnotě.

0/0
30.11.2017 9:23

L96u84k82á84š 90M15a92r74e62d25a 6931284397678

Takze se uz tesim na dalsi navrh ministra dopravy o omezovani ridicu, pro zvyseni bezpecnosti.

+2/0
30.11.2017 8:30

T54o79m94á69š 18Z85e89m72a42n 3145588534125

Ano, konečně to není 100% řidič a začíná se mluvit o tom, že blbě označená a postavená silnice nehodovost zvyšuje.

Je dost křižovatek, kde dokud nejste čumákem v protisměru, tak přes ceduli "přikázaný směr jízd" (zcela zbytečné protože kudy máte jet pozná i blb) nevidíte co jede v protisměru.

Obecně lze zvýšit bezpečí na silnicích, pokud:

a) zvýšíte přehlednost

b) snížíte únavu a frustraci (jako software v práci - ten dobře fungující a intuitivnívede k méně chybám a menší naštvanosti uživatele).

c) zavedete jen smysluplná omezení ( dát 30 do místa kde lze bezpečně jet 70 je proti bezpečnosti)

d) zjednodušit stavbu rychlostních komunikací - rychlost nezvyšuje nebezpečí a komunikace s plynulým provozem bez úrovňových křižovatek s oddělenými směry prokazatelně zvyšují bezpečnost (a rychlost i pohodu).

A nebo můžeme říkat, že je to jen na řidiči a dál blbě značit a stavět silnice a divit se že nehodovost neklesá... Ovšem vyměnit řidiče nelze, jsou to pořád jen lidé, postavit lépe silnice ale lze.

+4/−1
29.11.2017 23:32

M67a38r88t67i54n 12N48o38v17o41t24n73ý 8719534477604

Za nehody nemůže stav silnice ale řidič, který nepřizpůsobil jízdu stavu silnice. Jediné co ho může částečně omluvit je nečekaná překážka (díra, sníh, hlína z pole...) za zatáčkou do které není vidět, i když i s tím by měl počítat.

+3/−3
29.11.2017 23:27

T79o64m32á16š 82Z70e89m17a28n 3765338154345

Pak by neměl ale existovat rozdíl v nehodovosti mezi dálnicí a silnicí.. jenže existuje a to tam jezdí stejní řidiči - ergo - silnice je zásadním prvkem nehodovosti.

+3/−1
29.11.2017 23:39

M51a77r35t46i12n 34N46o72v57o48t25n90ý 8399474487794

Ten rozdíl je daný tím, že na dálnici není tolik co zkazit.

Mizerná silnice je otravná, protože musím jet pomaleji, ale ne nebezpečná, nebezpeční jsou pouze řidiči, co na té mizerné silnici nezpomalí.

+4/−1
29.11.2017 23:47

T94o46m41á51š 21Z62e49m36a47n 3285968474815

Ano, podobně i management firmy obhajuje použití blbého software.."problém je mezi židlí a klávesnicí", ale v reálu stejní zaměstnanci fungují lépe s lepším software..

Ergo vina je na software byť to chcete hodit na lidi.

Jinak nedání přednosti není o zpomalení, ale např. rozeznání kdo je na hlavní - a tomu už dobré/blbé značení nahrává výrazně.

Ale dál si obhajujte zmetky.

jezdáí snad vněmecku lepší řidič a jezdí se tam pomaleji?

ne

Jsou tam výrazně lepší silnice. Ne nezbytně povrchem, ale smysluplností a intuitivní jistotou "kde jsem a co má kdo dělat" a s menším počtem značek.

+2/−2
29.11.2017 23:54

M48a77r77t42i14n 64N62o87v36o68t29n11ý 8879324257164

Se špatným se budou zaměstnanci pomalejší a otrávení, stejně jako řidiči na špatné silnici, ale za případnou chybu mohou zase jen oni, ne špatný se.

V Německu jsou sice lepší silnice, ale hlavně jsou tam lepší a ohleduplnější řidiči, to se na nižší nehodovosti podepíše víc.

+1/−2
30.11.2017 1:17

M25a53r32t51i36n 32P40l90z63á22k 2887389978984

Jo, třeba místní Turci...

0/0
30.11.2017 8:35

M83a36r97t90i18n 70N47o58v35o82t84n90ý 8679764227494

Je fakt, že já nejezdím do zahraničí denně, ale zatím všude (Německo, Itálie, Francie, Belgie, Holandsko) jsem se cítil na silnicích bezpečněji a pohodověji než u nás. Jedinou výjimkou je Polsko, tam jsou řidiči stejná prasata jako u nás, ne-li horší.

+2/0
30.11.2017 9:01

M33a40r34t30i31n 74P73l95z55á25k 2467859778904

V Polsku jsem ještě za volantem nebyl, ale jinak mi to přišlo všude plus mínus stejné (možná Rakouskou o chloupek lepší) a ani u nás se necítím nijak nebezpečně.

0/0
30.11.2017 10:47

D74a34n89i36e84l 91P13a95n23e53k 6672651282490

S tvrzenim ze mizerna silnice neni nebezpecna nemohu souhlasit. Mizerne silnice mame tady ve Stredoceskem kraji v hojnem poctu. Nejen, ze jsou velmi uzke, casto bez krajnice kde za koncicim asflatem je hned metrovy pangejt, ale protoze jsou casto rozdrbane a derave. Takova silnice je nebezpecna, protoze se po ni neda bezpecne jet ve svem pruhu. Musim casto klickovat protoze i kdybych snizil rychlost necham v dire kolo nebo sjedu do pangejtu. Casto totiz kraj silnice propadava do te diry. Musim tedy vyjet autem do protismeru a v tu chvili se mohu srazit s protijedoucim vozidlem.

To jsou nebezpecne silnice a jmenovite Vam mohu klidne hned nekolit prikladu dat pokud budete mit zajem. A sam se muzete ve svem volnem case na ne jet podivat a vyzkouset si jejich bezpeci.

Jezdi po nich autobusy PHD, jezdi po nich nakladaky, pohybuji se tam chodci, cykliste i auta. Tyto komunikace jsou celkem frekventovane. Ale jsou v tak silenem stavu, ze lide casto pisi vedeni Stredoceskeho kraje aby byly tyto silnice opraveny. Zatim se tak nedeje... bohuzel. Neni to vzdy o lidech, ale v tomto pripade je to i o komunikaci.

0/0
1.12.2017 11:01

V66á44c64l62a78v 23K88r58č14m77á77ř 1195628112455

Článek psal žák základní školy? Úroveň by tomu odpovídala. Nehodu nikdy nezaviní silnice, na úmrtí účastníků už se prostředí kolem silnice podílet může.

+1/−4
29.11.2017 22:46

D91a33v60i79d 43K17n59a11p40e91k 8307464366265

Když jsem dělal v konstrukci, tak jsem měl staršího kolegu, co dříve dělal i v kvalitě. Ten mně říkal, že za každou chybou výrobku lze najít chybu člověka. Nikdy nejde o chybu jen tak samu od sebe - ať už je to špatné zpracování, špatná kontrola materiálu, špatná konstrukce výrobku nebo špatný výpočet. Vždy za tím stojí nějaký člověk, který mohl a měl udělat danou operaci lépe.

Stejně tak to vidím u dopravních nehod. Za každou stojí porušení předpisu konkrétním člověkem. Ale samozřejmě je jednodušší říci, že za to může silnice.

+4/−2
29.11.2017 21:03

A79n62t65o55n33í39n 20S60v83o17b63o12d26a 3304223589752

Za stav značení a kvality silnic může také člověk :-(

+5/0
29.11.2017 21:05

D11a60v31i29d 16K84n83a42p16e43k 8337704586765

Ano, správce silnice. Následkem jeho (ne)činnosti může vzniknout situace, která vede k nehodě.

+1/0
29.11.2017 21:07

T61o42m33á24š 22Z62e38m71a34n 3405498534265

A o tom je článek..

+1/0
29.11.2017 23:55

K41a90r39e88l 81H26o90r44á74k 2948609553793

A jak si vysvětlujete, že na dálnicích je méně nehod než na jiných typech silnic? Není za tím náhodou také člověk?

+1/0
29.11.2017 21:36

D70a90v32i75d 37K23n57a86p49e82k 8967964466225

Samozřejmě je za tím taky člověk - a sice ti, kteří tvoří koncept dálnic jako silnic, kde je oddělený protisměr, je dost místa na předjíždění a nejsou úrovňová křižování.

0/0
30.11.2017 9:21

M10a39r35t89i78n 62K68y52p50r 2762545514534

Silnice za to nemůže, ale silnice jako jakákoliv věc kterou člověk používá může být více či méně "blbuvzdorná". Vysoce blbuvzdorné jsou třeba dálnice, vyšší blbuvzdornost má i kvalitní silnice s dobrým značením bez nepřehledných míst. Je nesmysl se snažit ať už výchovou nebo represí zlepšovat kvalitu řidičů současně zvyšovat pasivní bezpečnost aut a při tom nic nedělat se třetím důležitým elementem - tedy stavem silniční sítě.

+4/0
29.11.2017 22:03

T67o41m85á46š 72Z68e41m90a46n 3485588134365

Ano, ale řidiči jsou stále stejní, můžeme ale změnit tu silnici.

A zlepšení stavu silnic bude přínosem, ne buzerace řidičů.

+2/0
29.11.2017 23:41

A94n38t90o17n42í90n 44S13v89o15b49o14d80a 3914203289492

U nás je přeznačkováno, protože značky nechává namontovat člověk, který nezná vyhlášku, například ukončení omezené rychlosti za křižovatkou, já jsem žil v tom, že křižovatka ruší platnost značek, ale asi nějaká novinka :-(, to je jen jeden příklad zbytečných značek

+12/0
29.11.2017 20:59

M55a31r85t68i89n 54K62a45r33á37s14e31k 1628894769864

Víc mě pobavilo tento týden padesátka a hned pár metrů za ní byla devadesátka na velké ceduli ještě s něčím. Samozřejmě to celé ve zúžení které pokračovalo ještě několik kilometrů. Bylo to cestou na Frýdek-Místek

Nebo nedavno šedesátka a hned za ní křižovatka. A ta stavba a dělníci u silnice začínali až za křižovatkou.

+1/0
29.11.2017 21:05

A52n67t40o60n43í43n 62S16v49o76b36o46d42a 3904753319712

Přesně, neznají vyhlášku snad ani policisté, co kolem projíždí. U nás je označená hlavní, ale na vedlejší značku nenamontovali. O kus vedle dali označení hlavní cesty až za křižovatku :-(

0/0
29.11.2017 21:08

M96a91r36t26i67n 14K83a38r70á18s63e39k 1818374249714

Často si naopak konec omezení musíte domyslet, protože jinak byste jel padesátkou ještě několik kilometrů. A to někteří lidé ani neví jestli dálniční nájezd je považovaný za křižovatku. (Před pár roku jsem četl rozbor. Je!)

0/0
29.11.2017 21:16

A27n38t34o79n67í16n 21S68v78o28b23o27d25a 3134423619822

Jak zjistí člověk najíždějící na dálnici, že je tam omezení? Aha, zastaví a půjde se podívat až na začátek dálnice :-). Já považují nájezd za konec omezení, ať mně dokáží opak, záleží na kraji, někde jsou za nájezdem automaticky značky, někde chybí

0/0
29.11.2017 21:23

M58a65r97t49i69n 83K62a55r32á71s35e98k 1758674499224

Ale jo, ono to taky je tak jak píšete, ale divil byste se kolik lidí při řízení používá hlavu jen na klobouk.

0/0
29.11.2017 21:32

P74a24v62e51l 51J14e89ř80á67b46e48k 7901652224667

A kde je hranice takové křižovatky.

Na začátku či na konci nájezdu?

0/0
29.11.2017 21:23

M75a12r56t32i70n 25K31a57r53á71s33e45k 1438854699134

To v tom rozboru neuváděli, ale kdybyste chtěl mít jistotu, za posledním připojovákem už to bude sichr. Já asi jistotu nepotřebuju. Věřím ve zdravý rozum státní policie. Ve zdravý rozum měšťáků jsem už dávno věřit přestal.

0/0
29.11.2017 21:35

A60n72t14o50n88í78n 20S41v53o75b26o81d32a 3454703899192

Měšťáky mimo město naštěstí nepustí :-), potkali jsme chytráky z obecní policie Koleč, ty už vyhodili, to byla síla

0/0
29.11.2017 21:47

M14a59r95t29i44n 77K95a52r65á18s78e27k 1688554949964

Já jsem jednou dostal pokutu v Plzni za stání na chodníku. Bylo to v místě kde široko daleko nebylo kde jinde zastavit a chodník fakt široký vesly by se tam dvě auta cedle sebe. Z auta jsme zrovna vykládali a vynášeli věci jak jsme stěhovali kanceláře a přišel nějaký malý ale strašně důležitý strážník a že tam nesmíme stát a kdo že řídil a rovnou začal psát pokutový blok. Tak jsem se zeptal kde si mám stoupnout když stěhuju do tohoto baráku a dostal jsem dvě rady při kterých bych porušil zákaz vjezdu a zákaz zastavení a pak mi radil vycouvat z jednosměrky zpátky do křižovatky, abych nemusel porušit ten zákaz vjezdu. Mezi tím než jsme to dokončili, mu tam vynadalo několik lidí co se dovtípili při čem dostávám pokutu, včetně vrátné z toho baráku kam jsme ty věci nosili. Myslím že jeho mladší kolega se za něj už taky docela solidně styděl. Každopádně to byla komedie, která snad za tu pětistovku i stála.

+1/0
29.11.2017 21:58

J43i87n28d61ř71i77c95h 91Š24k77o94p98e48k 4355181100435

zažil jsem něco podobnýho. Začátek obce s 50 km/h, za 100 m přenosná 70, za ní 50 a pak 30..

Asi cestáři musí vždy osadit celou sadu ;-D;-D

0/0
1.12.2017 18:43

M35a38r35t72i82n 25K93a17r96á32s69e40k 1238844299314

Kdo by se učil silniční zákon a měl vlastní zodpovědnost když nemusí. Dostanmou to takhle poskládané...

"Na nic nešahej a dej to v tomto pořadí na silnici po xx metrech a ono to bude fungovat" Cestářům bych to ale ještě odpustil, sice občas značí blbě, ale dělají to jen na dobu co tam jsou. Daleko víc mě dostávají různá nesmyslná omezení, která na silnici straší několik dní před prací, zůstávají tam i v noci kdy tam nikdo nedělá a tyhle značení asi umisťují špecialisté na značení. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč by tam to značení bylo o tolik dřív než borci co tam mají pracovat.

0/0
1.12.2017 19:17

D83a87v56i52d 38K46n36a62p14e14k 8657824966135

Co to je za experta, když tvrdí, že třetinu nehod zavini silnice? Ta silnice sama od sebe nezpůsobuje nehody ani nezabíjí. Vždy je to chyba řidiče - nepřizpůsobení rychosti a stylu jízdy stavu vozovky.

+4/−1
29.11.2017 20:56

A40n10t77o83n42í26n 68S34v60o72b33o53d74a 3544353609112

Mnohdy jsou matoucí značky a různé odrazové plochy, které oslňují řidiče, potom to může přispět k havárii. Také oslňující světla z firem, která svítí na silnice, v noci je to velmi nepříjemné, takový cyklista v noci není vidět

+2/0
29.11.2017 21:03







Najdete na iDNES.cz