Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sodomkové byli na počátku tradice velkovýroby autobusů ve Vysokém Mýtě

Otec a syn Sodomkové ovlivnili podobu Vysokého Mýta na několik desetiletí dopředu. Bez nich by ve městě neměla tradici výroba autobusů. Dnes jejich dobu ukazuje každoroční velká přehlídka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H83o45n50z75a 90T60a77r 3199592684642

Jen názorná ukázka toho, co dokázalo zlikvidovat centrální plánování .

Měli prý málo prostoru

https://zpravy.idnes.cz/neselhal-socialismus-nedostal-prostor-haji-komuniste-rezim-do-1989-1cc-/domaci.aspx?c=A160514_142958_ekonomika_kop

+2/0
27.12.2017 21:15

J80i65n69d12ř33i76c32h 55Š65k98o40p24e50k 4395701830185

na druhou stranu divoká privatizace skoro zlikvidovala Zetor, zcela Liaz, Pragu, z Tatry se postupně stává je skládanka z dílů z celého světa.......

0/0
28.12.2017 19:19

J58i89ř89í 77S86c72h53w64a28c52h 8778624548536

původní příčinou jejich likvidace nebyla privatizace, ale zaostávání během předešlých 40 let. Nový majitel/é z tohoto zaostávání nedokázali (nebo nechtěli) snadno vybřednout....

0/0
28.12.2017 21:03

J61i12n14d64ř79i56c42h 18M32i35t34t65e15r 6424155781916

To komunisti uměli skvěle zničit člověka i fabriku.

+4/0
27.12.2017 18:45

P81e12t87r 28S80v81o91b37o11d50a 9583553247764

Tak jsem čekal, že se dočtu, od kdy do kdy se ta přehlídka koná, kde atd., a ono nic... to je zase článek...

0/0
27.12.2017 15:55
Foto

J11i14ř95í 36L59i70b82e38r 6748840320642

Jo, kam vkročí komunista, tam deset let tráva neroste :-( Sodomkovi nejsou, bohužel, zdaleka jediní.

+9/0
27.12.2017 11:30

A33l72e54š 66L73i71s45o49v88s43k73ý 9719688742132

Karosárna Sodomka dýchala na záda předním světovým karosářům. Po znárodnění se z ní stal tuctový nezajímavý podnik. Komunisti zničili plno fungujících věcí a komunismem vychovaní lidi oo 90.roce dílo zkázy dovršili. Často to byli titíž, co se na komunistických rozkrádačkách podíleli.

+12/0
27.12.2017 7:38

S23t30a11n27i41s30l31a38v 39K54r70e32j49c27a95r 6787336943184

Nu osobně je mi líto rodu Sodomků z VM ! Socialismus a komunisté sice udržel výrobu autobusů a hasící techniky na socialistické úrovni, ale dle sovětského vzoru poškodil majitele ! Vysokomýtská Karosa a její zaměstnanci nestraníci ale dokázali vyrábět potřebné československé autobusy a hasící vozidla jež byly využívány v celé republice. Firmy Sodomek a Stratílek jsou pro mnohé stále pojmem. V současnosti sice Sodomkova KAROSÁrna už má jiného majitele a vyrábí pod značkou Iveco, když před tím krátce koketovala s Renaultem, ale v této firmě ještě i dnes pracují a odcházejí pracovníci jež zažili dobu Karosy a ŠM,ŠL a š700. V podstatě v profesním pracovním cyklu se mnoho nezměnilo , pro poctivou moderní výrobu autobusů jsou potřeba především profesní machři a pracovníci na všech stupních výroby podobně jako tomu bylo u kusové výroby předválečné Karosárny Sodomka.

0/0
28.12.2017 20:29

S36t34a62n38i14s19l66a79v 13K39r44e31j32c45a49r 6807216423634

A mimichodem, nevím, zda by Karosárna Sodomka dokázal v ČSR tak růst jako socialistická Karosa. Její specializované pobočné závody jež nebyly pouze ve Vysokém Mýtě, ale i v Jaroměři(Karsit) a Hořice v Podkrkonoší(Karbox) a Poličce, byly úspěšnými výrobci nejen autosedaček a nákladních nástaveb ale i pracovišti schopných šikovných pracovníků.

0/0
28.12.2017 20:38

J11i36ř93í 27Z82ý44k33a 9549493701650

docela by mě zajímalo, proč je tato fabrika v rukou IVECO a ne v rukou jeho potomků. Vím, že v 93 proběhla privatizace, ale předpokládám, že potomek Sodomky měl nárok na restituce, když to komunisté Sodomkovi ukradli ...

+3/0
27.12.2017 2:03

S48t64a44n43i21s73l19a21v 43K46r38e90j85c16a16r 6197316503384

Nu je to běžným přerušením rodinné tradice . Proč Rakona Rakovník není Raků ale Proctr a Gamble ? Pro mnohé jsou peníze bližší než podnikatelské střevo. I když - možná, v devadesátých letech mnozí po zkušenostech z ledna-srpna 1968 nevěřili tolik Havlovi a Klausovi, že se historie nebude opakovat !!

0/0
27.12.2017 13:19

J83a41n 76V96a10l90o53u89c39h 6822647478110

Otázkou je, zda by Sodomkovi dědici udrželi nad vodou fabriku, jejíž výrobní program byl beznadějně zastaralý (na počátku devadesátých let už bylo nutné mít v nabídce částečně nízkopodlažní vozy, Karosa v té době laborovala s řadou 831, což byl stále středněpodlažní vůz; případně zájezďáky trochu vyšší řady, než ty postavené na stejné platformě jak městské)... Renault nabídl kooperaci na výrobě Citybusu (a bohužel dnešní Urbanway je stále jen jeho inovace), zajistil odbyt linkových busů (které na bázi C734 byly ještě stále prodejné) ve Francii zejména jako školní busy a hlavně zastřešení kooperačního vývoje nové řady.

+1/0
28.12.2017 12:59

S41t47a93n11i20s58l36a38v 47K73r13e72j25c29a86r 6187616923944

V tom vám musím odporovat!! Výrobní program Karosy rozhodně zastaralým NEBYL ! Jen bohužel jako strategická výroba socialistických busů, byla pod politickým tlakem socialistické ideologie tehdejší doby. Podobně jako Karosa bylo na tom pražské metro a pražští výrobci československých vozových jednotek. Vedení Karosy mělo ve svém středu dost schopných konstruktérů a vývojových machrů. V archivu Karosy od roku 1967 je mnoho buskoncepcí které měly naději na konkurenční úspěch. Bohužel tehdejší ideologie a řízení rvhp, pro tuto vysokomýtskou továrnu bylo zhoubou. Předávání výrobních podkladů do Polského Jelcze a Madarského Ikarusu moc nadšení konstruktérům a vývojářům nepřidalo. Karosarenault měl dost provozních problémů, a nectností. Iveco se zatím zdá být dobrou lepší volbou. Ano, je to věcí názoru, ten kdo historii Karosy aktivně zažil ví své, doufejme, že doba komunistického socialismu ve všech podobách se v ČR už nikdy nevrátí.

0/0
29.12.2017 15:58







Najdete na iDNES.cz