Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

JAK SE ZMĚNILA AUTA: Voňavé trabanty, rumunský šmejd, československý hit

Čím jsme jezdili kdysi a jakými auty se vozíme dnes? Čtěte závěrečný díl našeho seriálu, jak se změnil český motorismus za uplynulé čtvrtstoletí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P82e66t49r 43B55á60č76a 8555836455505

Nechce se mi to cist, jeslti je rumunskym smejdem nazyvana Dacie, tak jednoznacny souhlas a pridal bych k tomu i skodovku, snad krome superb, ktery bych si sice v zivote nekoupil, ale aspon to nejsou takovy tuctovy obludy jako vsechno ostatni.

0/0
17.12.2017 18:17

P92e19t40r 28Č33e30r75m63á25k 9278125699150

Je to ještě horší - olcit. Proti tomu byla i ta dacie rumunskej bavorák ;-D

+2/0
17.12.2017 19:34

J59a68n 71K69o18n45v57a47l17i66n16k32a 5850981121285

Ty původní - staré - Dacie, co přímo vycházely z Renaultu 8 a posléze R12, byly naopak velmi povedené.

0/0
18.12.2017 8:14

P94e88t17r 20Č14e10r40m24á38k 9858125189760

Jde o vnímámí v kontextu doby. Ano v rámci nabídky socialistického bloku to skutečně díky licenci renaultu povedené bylo (obzvlášť break a obzvlášt ze začátku), bohužel rumunská kvalita výroby byla otřesná a inovace minimální, takže už v 80.tých letech to nic extra nebylo.

+2/0
18.12.2017 13:00

J18a63n 65K64o79n37v94a90l14i84n74k10a 5910551111725

Myslel jsem to tak. Ty první, přímo vycházející z renaulta. V době vzniku to musela být paráda. Pak, krom obludného faceliftu, žádná inovace. To je ale bolest všech aut vznikajících v plánovaném hospodářství.

+2/0
19.12.2017 8:38

J22a11n 44K75o61n95v31a22l61i93n55k68a 5410551791585

Ty aby sis do těch škodovkářů pokaždé nekopl :-)

Dacie je auto, které odpovídá svojí ceně. Loni jsme koupili do firmy Dokker. Denně v provozu, po městě cca 100 km. Doposud žádný problém. Stála 249k s daní. Nejlevnější konkurenti stojí o 100k více a nabízí totéž. Jako rodinné auto ani omylem, ale do firmy rozhodně ano.

K těm škodovkám mám také vyhraněný přístup. Nicméně, nedávno jsem jel Kodiaqem a musím říct, že to auto mě fakt mile překvapilo. Sice trochu líné a těžkopádné (to silnější tdi), ale celkově dost dobré auto.

+2/0
18.12.2017 8:28

J54a38r39o58m52í66r 30K29r73á32l 4140849324459

Velorex a pětačtyřicátiny ? 8-o To přidejte tak 20 let.

0/0
16.12.2017 21:35

P13a17v84e22l 64R73y11š73k10a 1565676433513

No a naši prapředci jezdili s koňským povozem, žralo to trávu a trochu to i smrdělo.V létě byli na čerstvém vzduchu a v zimě museli topit rumem.Srovnávat auta z dřívější doby s dnešními, případně je až zesměšňovat je nesmysl.

+7/0
16.12.2017 15:15

T28o42m48á31š 71T38a94t50í47č26e71k 5240692440238

No, vlastnictví Trabantu vzbuzovalo úsměšek už před 40 lety, celkem oprávněně. A Němci natočili hned po převratu komedii s Trabantem v hlavní roli - Go Trabi Go.

+1/0
16.12.2017 21:58
Foto

R56o86m72a27n 37K39o58z52e60l 4567436243834

U trabanta je zesměšnění na místě, že se vyráběl od roku 1958 až do 1989 beze změn, těch pár "vylepšení" se nedá počítat. Pak už ho ani montáž motoru z kapitalistického vozu nezachránila.

0/0
17.12.2017 2:26

R53a64d38i11m 83B32e77d10n40a82r81č22í92k 6493617693674

Příšerná slátanina tenhle článek. Navíc plný nesmyslů. Voňavý trabant, už to mluvizza vše....

+5/−1
16.12.2017 13:16

M50a50r14t65i59n 53L69a93c25o 7243876838

Tak mne trabant vonia. Ale som zaujatý, takmer denne na ňom jazdím.:-)

Fanúšikovia motoriek, parných lokomotív a motorov všeobecne by vám potvrdili, že ten ich koníček vonia.

+3/0
16.12.2017 14:00

J95a70n 25K94o80n65v92a60l42i23n84k21a 5440551551885

Rozhodně R^

A zkuste jezdit i uvnitř. Je to rozhodně lepší, než jezdit na něm.;-D

0/0
18.12.2017 8:30
Foto

R44o24m46a19n 89K89o87z91e73l 4797866153844

Naši měli trabanty a Oltcity, s Oltcitem jsem jezdil až do roku 2012 a nebyla to taková hrůza. O trabantech se to říct nedá - tam to věčně nešlo nastartovat (naši bydleli na kopci, naštěstí) nebo to jelo jen na jeden válec, leckdy nešlo odemknout, nešly zavřít dveře..prostě to bylo dost odbyté a ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to autu trochu přiblížit, když tom ve fabrice moc nedali. A nespočítám, kolikrát táta volal, že někde zůstal s trabantem viset a potřeboval by odtah. Je ještě zajímavé, že trabant, jak ho známe, tak měl skončit už v roce 1967 a v roce 1985 byl stopnut jejich dovoz k nám, kvůli emisím.

+1/−4
16.12.2017 11:52

M40a88r16t63i22n 56L86a21c96o 7963676948

Prepáčte, ale natrieť svojich rodičov, že nedokázali prevádzkovať najjednoduchšie auto histórie, na ktorom sa takmer nemá čo pokaziť...:-/Tatko mal, bez urážky, obe ruky ľavé. Trabant "smrdí", je pomalý, do kopcov nevládze, nekúri, hrdzavie, ale spoľahlivý, pri aspoň občasnej údržbe, je.

+8/0
16.12.2017 14:15
Foto

R75o16m18a36n 28K54o24z96e23l 4157806103514

Když měli zrovna ve fabrice chlastací směnu nebo na kvalitu, kontrolu kašlali, tak se to kazit bude. U jiných aut se mi fakt nestalo, že by se 3x za rok přehříval motor, nešel otevřít kufr, nešly zavřít dveře, stáhnout okénko, uvolnilo lanko pedálu plynu, vynechával jeden válec, nešlo nastartovat.

0/−3
16.12.2017 14:50

M74a15r79t36i12n 17L85a16c55o 7563816948

Motor na trabante sa z princípu nemôže prehrievať, pretože je navrhnutý tak, aby aj v najväčších teplách bol dostatočne chladený. Takže 95 % času prevádzky je, naopak, podchladený. Prehriať sa môže len, ak je nedostatočne napnutý klinový remeň, prešmykuje a ventilátor sa netočí dostatočne. Takže (ne)údržba.

Mám Trabanta desať rokov, 40 tis. km a z vami vymenovaných porúch som opravoval neštartovanie (oprava štartéra - výmena uhlíkov), sťahovanie okna (po 45 rokoch prehrdzavená lišta okna - výmena) a vynechávanie jedneho valca ( raz indučka, raz sviečka). Za tých 40tis. km som nikdy nepotreboval odťah, vždy som došiel po osi.

+8/0
16.12.2017 17:25

M14i80c43h98a11l 33H26r48u50b94o23š 4800837462615

Zbytocne mu to vysvetlujes, evidentne tomu autu moc nedali. Mne trabik vzdy startoval ak nie na prvy, tak na druhy krat a inak raz mi to slo na jeden valec, ale po vymene inducky sa to neopakovalo, no a to som tej udrzbe tiez moc nedaval ;-)

+4/0
17.12.2017 23:33

M42a89r87t27i83n 35N63e69b81e80s40k70ý 7936600197692

Kdo měl Trabanta a něco věděl a myslel, v zimě zhasínal přes sytič.

Pak to v mrazu chytalo skoro na cuk.

0/0
20.12.2017 12:42

M60a61r53t32i49n 43N62e24b13e56s82k12ý 7336200657542

Trabant bylo "auto", kterým jsem začínal a nedám na něj dopustit.

Pro automechanika, který měl plné zuby aut v práci to bylo něco úžasně bezúdržbového.

Olej do benzínu, vodu do ostřikovače a jednou za rok kuk do baterky a namazat čepy a lanka. Nic víc.

Kdo s tím uměl jezdit, v zatáčkách udělal frajera s vysokým Unem, protože zejména s poněkud unavenými listovými pery to sedělo jako tramvaj.

0/0
20.12.2017 12:38

D28a69v33i73d 65K67n64a21p78e26k 8737274306925

Naprosto odfkláknutý článek. A to, že se Favorit mohl srovnávat se zahraniční konkurencí? Tak možná s Oltcitem a Dacií. Ale technicky byl 20 let za VW, Oplem, Peugeuotem atd.

+11/−8
16.12.2017 11:28

V54a54c89l84a53v 30M32e91d38e91k 5551342125795

nepřehánějte, oproti VW Polo druhé generace to nijak zaostalé nebylo, stejně tak proti dalším autům z 80. let. Kdyby ho dokázali začít prodávat o 2-3 roky dřív, nemusel se vedle své konkurence vůbec stydět. Smůla navíc byla, že v letech 87-88 bylo prodáno poěrně málo kusů, a v letech 89-90, kdy začal být dodáván opravdu masově, už opravdu byl o generaci pozadu. Ale těch vašich 20 let je naprostý blábol.

+7/−1
16.12.2017 13:06

D78a79v66i57d 69K73n26a75p89e84k 8947934926885

Trochu si protiřečíte. Na jedné straně to zaostalé v porovnání s polem 2 nebylo, na druhé straně píšete, že už v roce 89/90 byl Favorit o generaci pozadu. Tak co tedy?

Kdyby byl Favorit uveden v roce 1975, byl by na svou dobu dobrý.

0/0
16.12.2017 13:29

E21m70i26l 88D96u81d63a 8385572426353

Presne a i to pochybuji. Simca Chrysler 1307 mel daleko lepsi zpracovani interieru splehlive motory a pozdeji za priplatek napr. board computer

+2/0
16.12.2017 14:26

J22i33ř94í 77E94r80b20e43n 1613404106467

Srovnávat Simku 1307 a Favorita je jako srovnávat Fabii s BMW X5. Trochu rozdílné třídy.

+2/0
17.12.2017 12:57

E16m68i60l 28D37u77d10a 8985572366393

Muj stryc mel desetroku starsiho Talbota 1510 a to auto bylo neporovnatelne lepsi. Dnesna moc velky rozdili u starych aut nevidime ani mezi mercedesem a oplem ale tenkrat to byl propastny skok

+1/0
16.12.2017 14:23

P13e27t31r 38Č44e15r96m24á50k 9188255439610

Ale kdeže, se svými současníky byl favorit srovnatelný - což neznamená že byl v každém ohledu lepší nebo stejný, to vůbec ne, ale průměrný ano. Žádných 20let techniky za konkurencí se opravdu nekonalo ;-)

0/0
17.12.2017 19:27

J92a80n 22Ř89e24z83n59í36č79e69k 3791821383310

Favorit - "Moderní auto, které se mohlo směle rovnat se západní konkurencí". Tahle věta na začátku mně potvrdila, že nemá cenu číst dál. Autor je trochu mimo mísu.

+9/−4
16.12.2017 11:02

R44o10m79a42n 36K63r96a65t74o76c59h80v97í55l 6426847946964

Pokud budete brát jako konkurenci VW Golf 1, tak ano, poměřovat se s ním mohla.

+4/0
16.12.2017 11:03

J53a26n 66Ř44e96z87n18í43č51e79k 3751461603570

No jo, jenže Golf 1 začli dělat v roce 74. Fávo v 87. A kvalita ročníků 87 a 88 byla zoufalá.

+4/−2
16.12.2017 11:06

R61o76m74a79n 50K38r81a17t96o94c25h47v22í63l 6126607796474

Na tom přece nezáleží.

V době uvedení na trh byl Favorit konkurenceschopný.

Myslím, že byl konkurenceschopný i Golfu 2

+5/0
16.12.2017 11:10

J84a83n 85Ř83e15z77n64í81č54e27k 3291541843970

Konkurenceschopný tak na trhu RVHP. Na západě by to nikdo nekoupil.

+3/−2
16.12.2017 11:11

P40a97v33e46l 78O66b14d53r67ž70á18l68e48k 6816504948782

Pro export se kvůli emisním normám dělala verze se vstřikováním. Takže ho tam asi někdo kupoval

+5/−1
16.12.2017 11:49
Foto

R49o28m94a97n 74K72o75z91e69l 4127846553364

To se tak dělaly i škodovky s motorem vzadu, typy 135 a 136..škodovka zas tak marná nebyla.

+2/0
16.12.2017 12:19

D89a77v50i39d 48K81n65a78p24e11k 8797794406275

A víte jaký byl v Anglii vtip na konci 80.let? Proč mají škodovky nově vyhřívané zadní okno? Aby vás nestudily ruce, když je budete v zimě tlačit.

+1/0
16.12.2017 17:39
Foto

R23o96m18a25n 10K14o31z49e14l 4667136413324

Ten vtip znám, ale u škodovek se vstřikováním je fakt mimo - jednak všeobecně vozy se vstřikováním nemají se startováním problém a jednak se roztlačovat nesmí kvůli hrozbě poškození katalyzátoru.

+1/0
17.12.2017 2:19

D59a70v85i96d 12K67n22a44p28e89k 8977514116235

Ale kdo kupoval v té době na západě škodovky? Ta nejnižší sociální vrstva. Ve vyšší cenové kategorii neměla škodovka šanci.

0/0
16.12.2017 14:48
Foto

I23v70a14n 92K28o93p42t58a 5787722921697

Také v ní neměla žádný model ani na domácím trhu.

+2/0
16.12.2017 18:07

J55a32r67o37m45í72r 45K49r43á28l 4530249814779

Budete se divit, ale dokonce v Austrálii koupili licenci na Oktávie. A s jejich kastlí tam jezdí některé dodnes.

0/0
16.12.2017 21:41

D71a15v78i77d 27K27n57a12p18e36k 8437624196235

Tak Oktávie je produkt konce 50.let. To škodovka měla ještě nějaký zvuk ve světě. Tady je debata o Favoritu - 30 let později, kdy škodovka byla v kopru z hlediska konkurenceschopnosti k západním autům.

Podle mně, bylo embéčko poslední škodovkou, co ještě držela krok se světem. Od škody 100/110 a hlavně od 105/120 nastalo hrubé zaostávání za světem. Favorit ho možná trochu stáhnul, ale ne o moc.

+2/0
16.12.2017 21:45

T37o26m22á17š 34T19a97t65í21č59e62k 5610782650738

Přesně tak. U MB ještě dokonce dokázali být škodováci v jedné dost zásadní věci první na světě - embéčka byla první sériová auta s motorem z tlakově litého hliníku. Kromě toho ještě měla design.

+1/0
16.12.2017 22:06

J79a51r59o78m45í26r 70K52r10á93l 4740519964299

No právě. Je tak vidět, jaký úpadek tu byl. Š1000 MB byla ještě jakžtakž srovnatelná, Š100, 105 už fosílie. Favorit byl pokus vrátit se na slušnou úroveň, ale ty průtahy se zavedením a zastaralý motor ho pohřbily.

+2/0
17.12.2017 7:59

J59i11ř12í 20E36r36b15e12n 1413174576677

V čem byl motor Favorita zastaralý? 8-o

Že to byl celohliníkový motor, zatímco většina automobilek tehdy ještě spoléhala na obyčejnou těžkou litinu?

+2/0
17.12.2017 12:59

P72e48t66r 27Č64e65r77m45á43k 9568915129390

“Zastaralý” nezničitelný celohliníkový motor, který se i po příchodu VW do Škody dále modernizoval a dožil se nového tisíciletí v octaviích a fabiích ;-)

0/0
17.12.2017 19:31

M76a20r54t68i16n 39N44e56b68e90s10k60ý 7586680397472

Škoda 100 byla zoufalým krokem zpět.

"Embéčko" mělo alespoň zajímavý "ksicht", to tuctově odbytá stovka byl designérský zločin, zezadu svádějící k myšlence, zda si to zadní čelo někdo nedělal doma sám.

105/120 byla karosářsky zajímavější, jenom ta mrtvá koncepce "všechno vzadu" ji zabila. Přitom tvar karoserie sváděl ke koncepci klasické, nebo přednímu pohonu.

To ale hospodářství "plánované nouze" nedokázalo zajistit.

0/0
20.12.2017 12:49
Foto

I73v48a28n 70K87o58p97t14a 5437752191847

A přesto to tam kupovali. V čem Favorit ztrácel bylo provedení třeba výpní dveří, jinak co se techniky týkalo byl třeba Golfu nebo Escortu celkem rovnocený.

+1/0
16.12.2017 18:06

M28a83r25t54i20n 17K95o58l94á56ř 1725104279325

V Anglii kdo vlastnil favorita nebo pak i Felicii byl největší socka

+1/0
16.12.2017 19:02
Foto

R25o78m74a26n 14K16o19z16e95l 4827526833684

U Felicie bych neřekl, z dobových časopisů si pamatuju, jak psali, že Felicie jsou tam oblíbené a že špatnou pověst škodovek napravily.

0/0
17.12.2017 2:22

E88m61i56l 63D72u63d35a 8705492176843

To auto v te dobe byla levna plechovka.

+1/0
16.12.2017 14:28

R16o48m61a43n 87K77r90a55t69o69c35h81v34í67l 6586147786194

Stejně jako ten Golf

+3/0
16.12.2017 15:57







Najdete na iDNES.cz