Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

JAK SE ZMĚNILA AUTA: Voňavé trabanty, rumunský šmejd, československý hit

Čím jsme jezdili kdysi a jakými auty se vozíme dnes? Čtěte závěrečný díl našeho seriálu, jak se změnil český motorismus za uplynulé čtvrtstoletí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P21e48t27r 49B61á19č61a 8205166265855

Nechce se mi to cist, jeslti je rumunskym smejdem nazyvana Dacie, tak jednoznacny souhlas a pridal bych k tomu i skodovku, snad krome superb, ktery bych si sice v zivote nekoupil, ale aspon to nejsou takovy tuctovy obludy jako vsechno ostatni.

0/0
17.12.2017 18:17

P19e28t96r 97Č59e31r27m38á92k 9668495189880

Je to ještě horší - olcit. Proti tomu byla i ta dacie rumunskej bavorák ;-D

+2/0
17.12.2017 19:34

J24a71n 63K52o64n16v85a54l62i25n52k54a 5320871511205

Ty původní - staré - Dacie, co přímo vycházely z Renaultu 8 a posléze R12, byly naopak velmi povedené.

0/0
18.12.2017 8:14

P59e15t60r 14Č37e16r39m89á90k 9358385789650

Jde o vnímámí v kontextu doby. Ano v rámci nabídky socialistického bloku to skutečně díky licenci renaultu povedené bylo (obzvlášť break a obzvlášt ze začátku), bohužel rumunská kvalita výroby byla otřesná a inovace minimální, takže už v 80.tých letech to nic extra nebylo.

+2/0
18.12.2017 13:00

J35a35n 71K39o37n34v88a55l18i55n10k40a 5400551131545

Myslel jsem to tak. Ty první, přímo vycházející z renaulta. V době vzniku to musela být paráda. Pak, krom obludného faceliftu, žádná inovace. To je ale bolest všech aut vznikajících v plánovaném hospodářství.

+2/0
19.12.2017 8:38

J52a37n 42K75o27n42v61a87l13i61n17k41a 5720611381765

Ty aby sis do těch škodovkářů pokaždé nekopl :-)

Dacie je auto, které odpovídá svojí ceně. Loni jsme koupili do firmy Dokker. Denně v provozu, po městě cca 100 km. Doposud žádný problém. Stála 249k s daní. Nejlevnější konkurenti stojí o 100k více a nabízí totéž. Jako rodinné auto ani omylem, ale do firmy rozhodně ano.

K těm škodovkám mám také vyhraněný přístup. Nicméně, nedávno jsem jel Kodiaqem a musím říct, že to auto mě fakt mile překvapilo. Sice trochu líné a těžkopádné (to silnější tdi), ale celkově dost dobré auto.

+2/0
18.12.2017 8:28

J17a87r37o89m79í24r 93K62r61á64l 4500599604729

Velorex a pětačtyřicátiny ? 8-o To přidejte tak 20 let.

0/0
16.12.2017 21:35

P95a60v36e44l 47R97y94š12k48a 1915726823363

No a naši prapředci jezdili s koňským povozem, žralo to trávu a trochu to i smrdělo.V létě byli na čerstvém vzduchu a v zimě museli topit rumem.Srovnávat auta z dřívější doby s dnešními, případně je až zesměšňovat je nesmysl.

+7/0
16.12.2017 15:15

T75o27m57á81š 56T26a32t33í51č28e23k 5730382420788

No, vlastnictví Trabantu vzbuzovalo úsměšek už před 40 lety, celkem oprávněně. A Němci natočili hned po převratu komedii s Trabantem v hlavní roli - Go Trabi Go.

+1/0
16.12.2017 21:58
Foto

R23o61m91a11n 37K40o64z56e15l 4377246403814

U trabanta je zesměšnění na místě, že se vyráběl od roku 1958 až do 1989 beze změn, těch pár "vylepšení" se nedá počítat. Pak už ho ani montáž motoru z kapitalistického vozu nezachránila.

0/0
17.12.2017 2:26

R14a49d44i26m 96B87e28d45n14a82r93č42í38k 6493547413224

Příšerná slátanina tenhle článek. Navíc plný nesmyslů. Voňavý trabant, už to mluvizza vše....

+5/−1
16.12.2017 13:16

M69a19r65t25i87n 85L10a70c55o 7943206698

Tak mne trabant vonia. Ale som zaujatý, takmer denne na ňom jazdím.:-)

Fanúšikovia motoriek, parných lokomotív a motorov všeobecne by vám potvrdili, že ten ich koníček vonia.

+3/0
16.12.2017 14:00

J52a53n 42K84o49n29v11a82l96i76n49k23a 5430191781975

Rozhodně R^

A zkuste jezdit i uvnitř. Je to rozhodně lepší, než jezdit na něm.;-D

0/0
18.12.2017 8:30
Foto

R68o97m90a20n 24K91o66z15e74l 4657256633434

Naši měli trabanty a Oltcity, s Oltcitem jsem jezdil až do roku 2012 a nebyla to taková hrůza. O trabantech se to říct nedá - tam to věčně nešlo nastartovat (naši bydleli na kopci, naštěstí) nebo to jelo jen na jeden válec, leckdy nešlo odemknout, nešly zavřít dveře..prostě to bylo dost odbyté a ve Světě motorů byla spousta článků a rad, jak to autu trochu přiblížit, když tom ve fabrice moc nedali. A nespočítám, kolikrát táta volal, že někde zůstal s trabantem viset a potřeboval by odtah. Je ještě zajímavé, že trabant, jak ho známe, tak měl skončit už v roce 1967 a v roce 1985 byl stopnut jejich dovoz k nám, kvůli emisím.

+1/−4
16.12.2017 11:52

M54a51r91t17i74n 61L38a60c56o 7873296528

Prepáčte, ale natrieť svojich rodičov, že nedokázali prevádzkovať najjednoduchšie auto histórie, na ktorom sa takmer nemá čo pokaziť...:-/Tatko mal, bez urážky, obe ruky ľavé. Trabant "smrdí", je pomalý, do kopcov nevládze, nekúri, hrdzavie, ale spoľahlivý, pri aspoň občasnej údržbe, je.

+8/0
16.12.2017 14:15
Foto

R58o25m92a68n 51K81o78z16e12l 4127566143104

Když měli zrovna ve fabrice chlastací směnu nebo na kvalitu, kontrolu kašlali, tak se to kazit bude. U jiných aut se mi fakt nestalo, že by se 3x za rok přehříval motor, nešel otevřít kufr, nešly zavřít dveře, stáhnout okénko, uvolnilo lanko pedálu plynu, vynechával jeden válec, nešlo nastartovat.

0/−3
16.12.2017 14:50

M55a59r85t37i20n 82L13a47c48o 7523346578

Motor na trabante sa z princípu nemôže prehrievať, pretože je navrhnutý tak, aby aj v najväčších teplách bol dostatočne chladený. Takže 95 % času prevádzky je, naopak, podchladený. Prehriať sa môže len, ak je nedostatočne napnutý klinový remeň, prešmykuje a ventilátor sa netočí dostatočne. Takže (ne)údržba.

Mám Trabanta desať rokov, 40 tis. km a z vami vymenovaných porúch som opravoval neštartovanie (oprava štartéra - výmena uhlíkov), sťahovanie okna (po 45 rokoch prehrdzavená lišta okna - výmena) a vynechávanie jedneho valca ( raz indučka, raz sviečka). Za tých 40tis. km som nikdy nepotreboval odťah, vždy som došiel po osi.

+8/0
16.12.2017 17:25

M15i67c57h49a46l 21H19r70u66b65o76š 4730457332835

Zbytocne mu to vysvetlujes, evidentne tomu autu moc nedali. Mne trabik vzdy startoval ak nie na prvy, tak na druhy krat a inak raz mi to slo na jeden valec, ale po vymene inducky sa to neopakovalo, no a to som tej udrzbe tiez moc nedaval ;-)

+4/0
17.12.2017 23:33

M45a56r41t51i94n 86N17e29b11e52s33k46ý 7156260157192

Kdo měl Trabanta a něco věděl a myslel, v zimě zhasínal přes sytič.

Pak to v mrazu chytalo skoro na cuk.

0/0
20.12.2017 12:42

M72a68r20t45i23n 31N66e65b90e46s43k43ý 7896820227902

Trabant bylo "auto", kterým jsem začínal a nedám na něj dopustit.

Pro automechanika, který měl plné zuby aut v práci to bylo něco úžasně bezúdržbového.

Olej do benzínu, vodu do ostřikovače a jednou za rok kuk do baterky a namazat čepy a lanka. Nic víc.

Kdo s tím uměl jezdit, v zatáčkách udělal frajera s vysokým Unem, protože zejména s poněkud unavenými listovými pery to sedělo jako tramvaj.

0/0
20.12.2017 12:38

D86a98v66i90d 17K10n39a69p97e47k 8557964226735

Naprosto odfkláknutý článek. A to, že se Favorit mohl srovnávat se zahraniční konkurencí? Tak možná s Oltcitem a Dacií. Ale technicky byl 20 let za VW, Oplem, Peugeuotem atd.

+11/−8
16.12.2017 11:28

V14a54c61l56a14v 14M35e86d69e24k 5891742605575

nepřehánějte, oproti VW Polo druhé generace to nijak zaostalé nebylo, stejně tak proti dalším autům z 80. let. Kdyby ho dokázali začít prodávat o 2-3 roky dřív, nemusel se vedle své konkurence vůbec stydět. Smůla navíc byla, že v letech 87-88 bylo prodáno poěrně málo kusů, a v letech 89-90, kdy začal být dodáván opravdu masově, už opravdu byl o generaci pozadu. Ale těch vašich 20 let je naprostý blábol.

+7/−1
16.12.2017 13:06

D52a72v39i28d 39K42n59a15p58e24k 8117714396505

Trochu si protiřečíte. Na jedné straně to zaostalé v porovnání s polem 2 nebylo, na druhé straně píšete, že už v roce 89/90 byl Favorit o generaci pozadu. Tak co tedy?

Kdyby byl Favorit uveden v roce 1975, byl by na svou dobu dobrý.

0/0
16.12.2017 13:29

E47m74i74l 68D53u26d42a 8885802436783

Presne a i to pochybuji. Simca Chrysler 1307 mel daleko lepsi zpracovani interieru splehlive motory a pozdeji za priplatek napr. board computer

+2/0
16.12.2017 14:26

J17i65ř10í 38E52r10b41e49n 1813264346187

Srovnávat Simku 1307 a Favorita je jako srovnávat Fabii s BMW X5. Trochu rozdílné třídy.

+2/0
17.12.2017 12:57

E37m66i78l 24D97u94d47a 8545412746833

Muj stryc mel desetroku starsiho Talbota 1510 a to auto bylo neporovnatelne lepsi. Dnesna moc velky rozdili u starych aut nevidime ani mezi mercedesem a oplem ale tenkrat to byl propastny skok

+1/0
16.12.2017 14:23

P49e93t49r 30Č31e43r24m63á90k 9948485329760

Ale kdeže, se svými současníky byl favorit srovnatelný - což neznamená že byl v každém ohledu lepší nebo stejný, to vůbec ne, ale průměrný ano. Žádných 20let techniky za konkurencí se opravdu nekonalo ;-)

0/0
17.12.2017 19:27

J58a76n 16Ř23e68z32n56í33č22e66k 3471111733120

Favorit - "Moderní auto, které se mohlo směle rovnat se západní konkurencí". Tahle věta na začátku mně potvrdila, že nemá cenu číst dál. Autor je trochu mimo mísu.

+9/−4
16.12.2017 11:02

R43o92m43a87n 46K42r80a59t43o12c79h19v15í66l 6626427226874

Pokud budete brát jako konkurenci VW Golf 1, tak ano, poměřovat se s ním mohla.

+4/0
16.12.2017 11:03

J44a12n 64Ř30e88z34n84í18č27e60k 3371371123280

No jo, jenže Golf 1 začli dělat v roce 74. Fávo v 87. A kvalita ročníků 87 a 88 byla zoufalá.

+4/−2
16.12.2017 11:06

R57o41m80a69n 57K17r12a88t95o98c43h13v43í58l 6266897696784

Na tom přece nezáleží.

V době uvedení na trh byl Favorit konkurenceschopný.

Myslím, že byl konkurenceschopný i Golfu 2

+5/0
16.12.2017 11:10

J53a58n 66Ř71e46z22n13í19č13e37k 3241291323150

Konkurenceschopný tak na trhu RVHP. Na západě by to nikdo nekoupil.

+3/−2
16.12.2017 11:11

P10a60v61e73l 84O92b84d15r85ž54á15l65e86k 6856894358912

Pro export se kvůli emisním normám dělala verze se vstřikováním. Takže ho tam asi někdo kupoval

+5/−1
16.12.2017 11:49
Foto

R36o90m57a83n 52K61o84z93e67l 4657476133734

To se tak dělaly i škodovky s motorem vzadu, typy 135 a 136..škodovka zas tak marná nebyla.

+2/0
16.12.2017 12:19

D38a73v30i57d 97K76n78a26p36e46k 8117214806395

A víte jaký byl v Anglii vtip na konci 80.let? Proč mají škodovky nově vyhřívané zadní okno? Aby vás nestudily ruce, když je budete v zimě tlačit.

+1/0
16.12.2017 17:39
Foto

R58o83m17a38n 49K31o23z64e45l 4797506283234

Ten vtip znám, ale u škodovek se vstřikováním je fakt mimo - jednak všeobecně vozy se vstřikováním nemají se startováním problém a jednak se roztlačovat nesmí kvůli hrozbě poškození katalyzátoru.

+1/0
17.12.2017 2:19

D42a48v29i36d 38K85n47a11p17e54k 8837294716875

Ale kdo kupoval v té době na západě škodovky? Ta nejnižší sociální vrstva. Ve vyšší cenové kategorii neměla škodovka šanci.

0/0
16.12.2017 14:48
Foto

I56v45a60n 40K36o90p75t43a 5207472941657

Také v ní neměla žádný model ani na domácím trhu.

+2/0
16.12.2017 18:07

J24a19r83o77m57í57r 65K82r87á27l 4740829934919

Budete se divit, ale dokonce v Austrálii koupili licenci na Oktávie. A s jejich kastlí tam jezdí některé dodnes.

0/0
16.12.2017 21:41

D87a51v39i33d 19K76n43a73p17e10k 8287194916325

Tak Oktávie je produkt konce 50.let. To škodovka měla ještě nějaký zvuk ve světě. Tady je debata o Favoritu - 30 let později, kdy škodovka byla v kopru z hlediska konkurenceschopnosti k západním autům.

Podle mně, bylo embéčko poslední škodovkou, co ještě držela krok se světem. Od škody 100/110 a hlavně od 105/120 nastalo hrubé zaostávání za světem. Favorit ho možná trochu stáhnul, ale ne o moc.

+2/0
16.12.2017 21:45

T65o14m18á87š 42T30a32t91í32č76e36k 5700162140618

Přesně tak. U MB ještě dokonce dokázali být škodováci v jedné dost zásadní věci první na světě - embéčka byla první sériová auta s motorem z tlakově litého hliníku. Kromě toho ještě měla design.

+1/0
16.12.2017 22:06

J39a69r76o45m44í13r 34K14r86á38l 4270329504129

No právě. Je tak vidět, jaký úpadek tu byl. Š1000 MB byla ještě jakžtakž srovnatelná, Š100, 105 už fosílie. Favorit byl pokus vrátit se na slušnou úroveň, ale ty průtahy se zavedením a zastaralý motor ho pohřbily.

+2/0
17.12.2017 7:59

J83i58ř47í 65E42r27b82e18n 1863504726687

V čem byl motor Favorita zastaralý? 8-o

Že to byl celohliníkový motor, zatímco většina automobilek tehdy ještě spoléhala na obyčejnou těžkou litinu?

+2/0
17.12.2017 12:59

P94e28t62r 96Č47e69r38m22á77k 9398515729570

“Zastaralý” nezničitelný celohliníkový motor, který se i po příchodu VW do Škody dále modernizoval a dožil se nového tisíciletí v octaviích a fabiích ;-)

0/0
17.12.2017 19:31

M29a40r10t31i58n 24N97e81b89e47s27k87ý 7156730867772

Škoda 100 byla zoufalým krokem zpět.

"Embéčko" mělo alespoň zajímavý "ksicht", to tuctově odbytá stovka byl designérský zločin, zezadu svádějící k myšlence, zda si to zadní čelo někdo nedělal doma sám.

105/120 byla karosářsky zajímavější, jenom ta mrtvá koncepce "všechno vzadu" ji zabila. Přitom tvar karoserie sváděl ke koncepci klasické, nebo přednímu pohonu.

To ale hospodářství "plánované nouze" nedokázalo zajistit.

0/0
20.12.2017 12:49
Foto

I30v82a35n 72K74o17p16t50a 5887902561927

A přesto to tam kupovali. V čem Favorit ztrácel bylo provedení třeba výpní dveří, jinak co se techniky týkalo byl třeba Golfu nebo Escortu celkem rovnocený.

+1/0
16.12.2017 18:06

M38a33r54t16i73n 17K22o85l81á85ř 1375354749865

V Anglii kdo vlastnil favorita nebo pak i Felicii byl největší socka

+1/0
16.12.2017 19:02
Foto

R15o80m44a18n 41K95o51z43e56l 4557256103814

U Felicie bych neřekl, z dobových časopisů si pamatuju, jak psali, že Felicie jsou tam oblíbené a že špatnou pověst škodovek napravily.

0/0
17.12.2017 2:22

E22m34i59l 41D67u66d15a 8525652926203

To auto v te dobe byla levna plechovka.

+1/0
16.12.2017 14:28

R24o96m60a11n 94K44r55a10t96o87c11h35v16í79l 6586607506934

Stejně jako ten Golf

+3/0
16.12.2017 15:57







Najdete na iDNES.cz