Diskuse k článku

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly testy před 30 lety u Favoritu? Tehdejší norma předepisovala životnostní zkoušky na 80 tisíc km, které měly trvat šest měsíců a nepočítaly s tím, že by se během té doby na autě něco vylepšovalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L74e21o18š 25K46o58n55e77č65n72ý 2182410622

No nemá cenu polemizovat co bylo lepší a co ne. Na tehdejší dobu byl asi Favorit u nás kára, bylo to něco jiného než stodvacítky, trabanty, wartburgy apod. Ale od těch časů uplynulo mnoho a mnoho vody. Dnes už jsme zvyklí na jiný standard, taky jsme zvyklí na to, že v rodině je minimálně jedno a více aut. Prostě doba je jiná, ale tehdy to byl prostě pokrok. Je fajn si přečíst článek a zavzpomínat na doby minulé, ale prostě dnešní auta, autobusy jsou technologicky i designově někde jinde a co člověk nemůže vlastně přehlédnout také to, že se od těch době hodně zvětšila velikost.

+1/0
28.12.2017 20:22

D23a72v19i89d 85Š66a19f83r19á50n87e28k 5467454727643

To auto se v článku neuvěřitelně vychvaluje, nicméně na svoji dobu to byla spíš zastaralá konstrukce s průměrnou spolehlivostí. Člověk se musí pousmát na tím, jak Favorit na kopřivnickém okruhu odvařil nejmodernější západní konkurenci.

+1/−3
27.12.2017 9:33

P22e64t47r 73Č71e36r38m79á85k 9248825129720

V čem měla být konstrukce zastaralá? Obzvlášť v porovnání s tou zmíněnou dobovou konkurencí? ;-)

+1/0
27.12.2017 12:53

P30e29t35r 46M31a42r49š90á90l78e50k 9915782644709

Tak minimálně nabídkou motorů. Koncepčně byl Favorit na úrovni doby, ale nabízel jen jeden zastaralý motor a možnost si auto líp vybavit byla taky velmi omezená. Takže plnil podobnou roli, jako například svého času první Logan.

+1/0
27.12.2017 15:23

P30e95t98r 22Č82e23r52m17á69k 9668905859430

S motorem problém nebyl, celohlínikový motor byl naopak velmi pokrokový (koncern se k tomu dostává teprve dneska), měl výbornou životnost a nízké provozní náklady (tady proto se pak vyráběl tak dlouho), vytknout se dalo uložení kliky. V porovnání s tehdejší konkurencí však žádná zastaralá konstrukce. Výbava nemá s konstrukcí nic společného, jak ukazála felicia tak nebyl problém to dovybavit čímkoliv běžným, navíc třeba 5st převodovka nebyla v té době standardem ani třeba u golfa...

Takže ano, chyb měl jistě spoustu, ale výrazně konstrukčně zastaralý oproti konkurenci skutečně nebyl.

+4/0
27.12.2017 16:15

P39e13t70r 82H16a20n88a 1304610809

Minimálně Golf 2 generace byl úplně jinde a to vším (krom obligátní velikosti kufru)- tedy včetně ceny :).

A to jsem je neměl rád a jednoho starého (1,3 benzín)vlastnil až náhodou někdy po roce 2000. Spolehlivost, komfort, spotřeba .... vše o dva levely výš.

0/0
1.1.2018 12:30

P24e13t32r 73Č30e85r95m81á92k 9708675589890

No vida jak je subjektivní pocit někdy mylný, bylo to přitom skoro právě naopak. Po konstrukční stránce byla golf mk II na stejné úrovni, v testech životnosti a pevnosti dopadl hůř než favorit, protikorozní ochrana taktéž horší.

Jistě měl i svoje výhody - lepší materiály, odhlučnění, širší nabídka motorů.

Pravdou je že v polovině životního cyklu přišel golf mk III a tam už skutečně fávo nemělo šanci ani přes fl. Ale ve své době naopak kvalita favorita byla pro VW tím co jí na škodu upozornilo.

0/0
2.1.2018 12:12

J24a69n 28B59u76d21í64n 6791407553152

https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.beletrie.eu/data/attachments/5276_preview%5B1%5D.pdf&ved=0ahUKEwiG4tGc1ajYAhWkQpoKHSaPDeMQFggrMAE&usg=AOvVaw0XA6ToWnj3NpUK3Sj8dbck

0/0
26.12.2017 22:55

P61e86t17r 67Č85e67r75m49á67k 9248835199600

Ten závěrečný box není příliš štastně formulován. Vývoj favoritu probíhal v zásadě obdobně jako na západě a to v naší režii. Jestli konstruktér použije brzdy Girling nebo AB Jablonec je zcela lhostejno, inženýrskou školu to nijak nedehonestuje. To samé se týká dalších mnoho komponent, to je prostě věcí subdodávek, hlavní konstrukce (motor, nápravy, převodovka, karoserie) zůstala v česaně. Na nezávislém hodnocení od Porsche také není nic divného, zcela běžná “oponentura” která se dělá dodnes. Čas pak navíc ukázal že ne vše co bylo hodnoceno s připomínkami je nutně špatně - oproti tehdejší produkci litinových motorů VW nebyl škodovácký celohliník nijak tragický, koneckonců po převzetí škody ho VW dále vyvíjel a dožil se nového milenia v octavii..

Podobně je to s tehdejším automotive průmyslem. Ten samozřejmě nebyl v nějak zvlášť dobrém stavu, na druhou stranu chybou bylo vesměs nedostatek financí, když se díky favoritu coby státnímu úkolu peněz dostalo, najednou tu bylo mnoho provozů se zcela moderní technologií.

Takže suma sumárum ano i ne, produkt čistě socialistického hospodárštví to skutečně nebyl, ale na druhou stranu nijak nevybočoval z řady v tom kolik technologií bylo “domácích” a kolik subdodaných.

+1/−5
26.12.2017 14:58

T49o32m31á73š 84S96e25d75l79á23k 3558221862597

Obrovská chyba byla, že se řešila spolupráce s NDR. Kdyby se na NDR vykašlali a AZMP dělala od začátku vlastní vývoj, mohl být Favorit, nebo jeho obdoba o 10 let dříve.

0/−2
26.12.2017 14:37

P21e18t96r 11M83a56r27š22á42l77e38k 9945352934289

Naopak, východní Němci poskytli AZNP v rámci spolupráce řešení předního pohonu. Bez toho by Favorit tak rychle nevznikl.

+5/0
26.12.2017 14:42

P90e74t40r 60Č67e20r54m89á90k 9938435409380

V praxi ani moc ne, není přední pohon jako přední pohon, NDR mělo v té době know how akorát na postaru podélně uložený motor bez homokinetických hřídelí, to s tím co pak měl favorit a co je v podstatě standardem dodnes nemělo mnoho společného.

+3/0
26.12.2017 15:02

M80a73r60t54i98n 17N64e40b69e22s10k61ý 7426370887522

NDR stejně jako zbytek RVHP nedokázal vyrobit skutečný a funkční homokinetický kloub.

To, co točilo koly Wartburgů aTrabantů nebyly homokinetické klouby.

To byly kardanové kříže u kol a hvězdice s kameny u převodovky.

Jediná země,která mohla dělat homokinetické klouby bylo Rumunsko díky licenci od Renaultu .

Prototypy Škodovek s předním pohonem měly třídírové disky z Dacie a tedy také poloosy z téhož vozu.

+1/0
27.12.2017 18:35
Foto

J44a89r71o30s57l88a48v 25T61i28c49h65y 9285151176495

Mozna se pletu, ale mel jsem za to, ze kardanove krize jsou vseobecne odolnejsi a spolehlivejsi nez homokineticke klouby?

Znam par kluku, kteri maji upravene terenni Jeepy a jako jednu z prvnich modifikaci provedli vymenu homokinetickych kloubu za o mnoho silnejsi a spolehlivejsi kardanove krize v ramci off road upgrade.

0/0
28.12.2017 23:25

V26l87a40s68t27i82m95i27l 39F86i30a62l39a 1972351824

S formanem r.v 92 jezdime jeste dnes na dovolenou se spotrebou 5.9l/100km.

+8/0
26.12.2017 13:19

P64e47t55r 13M71i19c80h90a34l 2440914791672

V dnešním provozu bych měl strach do toho sednout, nedej bože naložit rodinu. I Citigo to musí při střetu rozsekat na hadry.

+6/−3
26.12.2017 13:42

V97l22a63s14t59i45m53i95l 29F34i61a92l54a 1892691674

ono jako jo,ale jezdime s tim po okreskach 60kou na nichz jezdi docela malo aut takze to jde.Bereme i cestu jako cil a jezdim jen po cr.

Na vozeni decek do skol a krouzku a na nakupy po meste je to supr kara.

Uz je to ale labuti pisen uz vyhlizime nahradu.

A za tech 13.000 za kolik jsme ho koupili pred 10ti lety poslouzil naramne

+3/0
26.12.2017 14:07

A84n85t63o92n66í11n 79S59v13o77b16o17d48a 3434813899252

jenže po okreskách také lítají ožralci v ojetých velkých kárách , spousta lidí je trefena idiotem :-(

+4/0
26.12.2017 14:59

V58l40a74s65t57i78m61i80l 86F44i22a93l20a 1272291204

V poledne kdy jezdíme my, to zas není taková kalamita, riziko číhá všude. Ani doma nejste v bezpečí.

Tím neříkám, že je forman etalon bezpečnosti to jistě ne, ale zařvat můžete i v SUV

+1/0
26.12.2017 15:37

A33n49t58o38n86í11n 96S41v14o11b81o38d46a 3564853529702

synovi jsem rozmluvil favorita, koupil modernější těžší auto, když mu tam z vedlejší silnice vjel ....inteligent, tak mu toho pašíka odsunul a nikomu se nic nestalo, jen dvě auta na odpis, nepozornost a bezohlednost druhých neovlivníte :-(

+2/0
26.12.2017 16:57

P77e94t59r 93M12i37c17h11a21l 2790654661652

Nechci tě strašit, ale už jsem pár takových opatrných stříhal z vraků ven.

+2/0
26.12.2017 18:46

T92o60m86á95š 25S93e33d61l38á57k 3438431612567

No nevím. Viděl jsem crash test Favoritu do pevné tvrdé překážky a cresh test Citigo šlo s předními kolami až pod čelní sklo a to tam byla ještě nějaká plechová skříň, která ubrala na síle nárazu. Tak že bych měl spíš strach sednout do Citiga

0/0
26.12.2017 15:06

A96n33t43o39n58í69n 32S42v31o68b26o31d21a 3514363749312

Citigo dostalo 5 hvězd za náraz, takže já bych volil Citigo, také je tam použita vysokopevnostní ocel, u favoritu to je konstrukce stará 40 let

0/0
26.12.2017 15:10

A40n73t48o17n30í51n 49S40v90o28b19o48d47a 3254603509802

a které auto je těžší? Favorit a nebo Citigo?

0/0
26.12.2017 15:16

A19n77t77o49n17í95n 43S60v39o27b79o93d82a 3814343639362

Favorit pod 900 kg

Citigo 929-1031 kg

0/0
26.12.2017 15:22

A12n68t22o48n75í81n 93S98v67o51b22o92d83a 3534643799392

Citigo je vyšší, širší a o 25 cm kratší než Favorit, rozvor kol má menší o 3 cm. Je také větší než Polo 1. generace

0/0
26.12.2017 15:28

J41a58r96o80m33í77r 15K55r90á33l 4690459184459

Naopak. Pokud u Citiga nebyla výrazně zdeformovaná kabina, pak šlo o menší deceleraci a tedy posádka by utrpěla méně.

+2/0
26.12.2017 15:31

M84a83r20t23i91n 37K42u43ř95í82t50k48a 6547306668545

A jaký to byl Favorit? Byl v původním komunistickém provedení, nebo už měl 548 zlepšení?

+1/0
26.12.2017 16:12

J73i24ř23í 52J50e75z66d54i77n89s17k91ý 8838572343629

Malo lidi si uvedomu jak krasne je itevrit v zime dvere, rozmrazit auto, nastartovat okamzite a odjed v pohodlnych sedackach kamkoliv je jejich navigace zaveze.

Favoritem by dnes nikdo jezdid nechtel. Hnusny plny tvrdyho plastu a jediny co to dela je, ze to jezdi. Auto sice drzi 30let, ale s najezdem, ktery se dnesnim autem povazujem za “zajezdovy”.

+4/−3
26.12.2017 12:59
Foto

R58o15m37a19n 72K39o72z52e96l 4967616233404

Mi teda favorit nastartuje vždy okamžitě a to jsem se za 6 let ani nedotkl baterky. Navigace je mi k smíchu, když dokáže i profesionální řidiče zavést na cyklostezku a to ve vesnici, kterou prochází jediná hlavní silnice.

https://zlin.idnes.cz/kamion-na-cyklostezce-becva-v-huslenkach-ffm-/zlin-zpravy.aspx?c=A160421_152403_zlin-zpravy_ras

Jinak favorit vydržel statisíce, jen ochrana pro korozi byla chabá.

+7/−1
26.12.2017 13:35

J83i33n83d87ř45i59c54h 32Š64k94o18p27e65k 4445111290495

a u favorita nešlo v zimě otevřít dveře, rozmrazit auto, nastartovat a odjet ?

+2/0
26.12.2017 18:07

H58o47n58z87a 89T48a92r 3579812434512

Tak nastartovat, s tím jsem neměl nikdy problém.Záleží který ročník, Karburátor nebo Stříkačka . U staršího, který měl karburátor, jsem musel vymezit vůle na hřídeli rozdělovače. Motor měl zvukový projev jako kdyby jezdil na naftu .

Taky záleželo jak se o něj majitel staral ,a co se do toho nalilo . Některé čerpací stanice měly (mají) horší kvalitu paliva a těm se raději do dnes vyhýbám .

V rodině jsme měli oba Ten mladší, byl mnohem lepší .

Škoda jen, že měli slabou antikorozní ochranu. .

0/0
26.12.2017 20:02
Foto

R69o54m53a23n 53K23o93z66e33l 4137476973784

Naprostá většina majitelů se shoduje na tom, že favority se startováním v zimě problém neměly..a já to také potvrzuju.

0/0
26.12.2017 22:52

J39a92k20u28b 90Z17o94u71b33e57k 3475234632

Mnoho majitelů starého Favorita nebo Felicie nadává, jelikož pořídí zhuntované auto slepené z polských dílů s naprosto minimální údržbou. Čemu se potom tak diví? Nadávají a dál tam cpou díly z Polska nebo Číny ;-D Vlastním Felicii s nájezdem 45.000 km. Když jsem si nechal vyměnit blatník, který jsem sehnal originální v akci za 1 800 Kč, tak klempíř říkal, že na Felici ještě originál blatník nedával. Svědčí to o tom, že se lidé o stará auta většinou nestarají a cpou tam levné a nekvalitní díly. Spolehlivost je vždy dobrá, pokud se o auto staráte. Měnil bych jen kvůli bezpečnosti. Když se podíváme na to, jak jsou spolehlivé motory, tak jsem si naprosto jistý, že více lidí v klidu nastartovalo 1.3mpi, než cokoliv novějšího typu 1.2 HTP, TSi nebo TDi od Škodovky.

0/0
2.1.2018 10:40

M52a93r83t89i39n 63K25u12ř61í20t51k94a 6737516508435

Akorát je škoda, že se už nevyrábí klasický PickUp, ať už otevřený, nebo uzavřený. Proto všichni jejich majitelé ať už na bázi Favorita, nebo Felicie si je opečovávají. Jedinou dostupnou alternativou je Fiat Strada.

+7/−1
26.12.2017 11:30

J94i45n21d49ř78i57c95h 37Š74k66o74p47e78k 4465951150985

jj, pěkně hloupý nápad, když ohlásili, že už pick-up z fábie dělat nebudou. Zbytečně vyklidili jeden segment vozů.

0/0
26.12.2017 12:50

M88a70r98t81i42n 72K83u81ř75í77t82k68a 6327276648545

Byla to doba, kdy se začaly prosazovat užitkové vozy typu VW Caddy, Citroen Berlingo, Škoda Roomster apod. Jenže třeba vysokou ledničku v něm neodvezete.

0/0
26.12.2017 15:45

J37i37n22d36ř73i83c94h 97Š56k25o72p88e76k 4325241230455

to je sice pravda, ale pro spoustu živnostníků - řemeslníků, opravářů, pickup stačil.

Kdyby nepokračovali ve výrobě z důvodu malé poptávky, neřeknu ani ň...

Ale zájem byl velký

0/−1
26.12.2017 17:45

P94e83t79r 50Č60e61r71m37á66k 9138785239680

No ono to ale tak bylo, zákazníků požadující skutčně pickup bylo a je málo, většina si na to stejně dala nástavbu - a to dnes plně zastane caddyna, proto se tak dobře prodává.

0/0
26.12.2017 18:50

T51o48m19á92š 51K18u83c78h35a14ř 3757111358271

Co se v mládí naučíš.. Já tak jezdím dodnes. ;-)

0/0
26.12.2017 10:23

L10u94k14á53š 62M68u32s37i43l 1832144768747

Jen se směji, jak jsme tenkrát ničeho nebyli sami schopní.

Co jsem viděl já, tak na poli rostlo jídlo, v každé vesnici se chovalo jídlo a mléko.

U nás na Blanensku se šily v Krasu špičkové oděvy, v Minervě vyráběli kvalitní šicí stroje, Adast dělal měřidla, ČKD turbíny, vše zaměstnávalo v místě spoustu lidí a vyváželo finální výrobky do celého světa.

Šicí stroj z Minervy máme dodnes doma a je 100% funkční.

V každé vesnici byl obchod, hospoda, školka, hrál se tam fotbal....

Dnes nemáme na dědině ani ty základní služby, do školek děti vozíme, pokud je tedy vůbec místo, na poli roste řepka, kravín už dávno spadl, firma co opravdu vyrobí finální produkt tu snad už žádná ani není, zato vozíme mongolské dělníky na výrobu součástek pro zahraniční firmy, kde místní nechtějí dělat, protože nabízená polovina mediánu není na uživení.

+25/−18
26.12.2017 10:13

A49n98t16o80n25í83n 86S73v34o78b83o80d16a 3384653699782

ještě jde o to, jestli se za výrobky platilo nebo se za ně dostávaly jen kubánské pomeranče a nebo rostly dluhy, ty turbíny se prodávaly občas i na západ, jinak to šlo do třetího světa a do RVHP

+8/−1
26.12.2017 10:23

P14a48v35e44l 71R41o62k58y25t53a 3450241150358

Strašně rád bych byl pohádkovej dědeček a lusknutím prstu bych Vás hned do toho ideálního světa poslal.

+21/−1
26.12.2017 10:30

A88n73t42o44n79í28n 33S59v26o47b53o74d25a 3304713569402

mezi Kubánce, Vietnamce a další soudruhy, kteří u nás pracovali ve fabrikách, které neměly dost lidí na manuální práci :-), nebo v Brně mezi vojáky z třetího světa, kteří studovali vojenské školy

+4/−1
26.12.2017 10:42

M65a67r63t78i64n 50N40e77b66e53s31k10ý 7406510597282

"nebo v Brně mezi vojáky z třetího světa, kteří studovali vojenské školy"

a pak se z nich stali teroristé.

Byli jsme opravdu úžasná země....

0/0
27.12.2017 18:38

J53a94r16o72m93í85r 50S55u54c32h86ý 6906952266421

ale tak nějak podobně to v Severní Koreji pořád je, ne, tak proč naříkat? náš stát už nemá žádné ostnaté dráty na hranicích, které by komukoliv bránily odejít za lepším

+12/−2
26.12.2017 10:45

J86a68r23o78m55í51r 55K34r33á12l 4650239744119

No a co brání tomu, aby tam ta hospoda a školka byla ? Anebo abyste si mohl zahrát fotbal ? A nechcete doufám říci, že potraviny jsou v přepočtu dražší, než tehdy ?

+8/0
26.12.2017 11:00

J58a85n 95J93e56l71í34n64e82k 1455799266188

Tehdejsi potraviny se nedaji absolutne srovnavat s těmi polskými a druhořadými německými v dnesni době! Pamatuji si, jak v Mikulově Rakušáci po otevření hranic, vykoupili vsechny skoro vsechny potraviny..

+1/−10
26.12.2017 11:34

A33n41t63o48n81í49n 21S44v40o27b71o13d76a 3964703829702

dnes můžete koupit kvalitní i nekvalitní potraviny, když chcete levné nekvalitní, vaše volba, můžete si připlatit a koupit kvalitu. U nás je pekárna, která peče z kvásku, řezník má vlastní výrobnu, tam dělá lepší kvalitu jako za soudruhů, vše je nepatrně dražší, ale musíte tam jít, v hypáči tuto kvalitu najdete těžko. Jezdím pro brambory na farmu, kvalita lepší než za soudruhů. Do Polska od nás také jezdí na nákupy spousta lidí, já raději nakupuji kvalitu doma :-), jde to

+10/0
26.12.2017 11:45

J37i72n74d53ř94i46c90h 96Š49k53o17p32e84k 4765981390425

ve chvíli, kdy v každém superhyper krámu budou vedle šmejdů i normální kvalita, neřeknu písmenu.

Ale aktuální stav je, že šmejd je v každým obchodu, ale pro kvalitu musíš často do extra krámů.

0/0
26.12.2017 12:52

Najdete na iDNES.cz