Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly testy před 30 lety u Favoritu? Tehdejší norma předepisovala životnostní zkoušky na 80 tisíc km, které měly trvat šest měsíců a nepočítaly s tím, že by se během té doby na autě něco vylepšovalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L54e68o45š 86K75o37n79e14č13n49ý 2222440392

No nemá cenu polemizovat co bylo lepší a co ne. Na tehdejší dobu byl asi Favorit u nás kára, bylo to něco jiného než stodvacítky, trabanty, wartburgy apod. Ale od těch časů uplynulo mnoho a mnoho vody. Dnes už jsme zvyklí na jiný standard, taky jsme zvyklí na to, že v rodině je minimálně jedno a více aut. Prostě doba je jiná, ale tehdy to byl prostě pokrok. Je fajn si přečíst článek a zavzpomínat na doby minulé, ale prostě dnešní auta, autobusy jsou technologicky i designově někde jinde a co člověk nemůže vlastně přehlédnout také to, že se od těch době hodně zvětšila velikost.

+1/0
28.12.2017 20:22

D54a25v97i34d 34Š31a60f94r45á19n27e86k 5477874117243

To auto se v článku neuvěřitelně vychvaluje, nicméně na svoji dobu to byla spíš zastaralá konstrukce s průměrnou spolehlivostí. Člověk se musí pousmát na tím, jak Favorit na kopřivnickém okruhu odvařil nejmodernější západní konkurenci.

+1/−3
27.12.2017 9:33

P83e44t39r 23Č30e57r92m55á74k 9888915499930

V čem měla být konstrukce zastaralá? Obzvlášť v porovnání s tou zmíněnou dobovou konkurencí? ;-)

+1/0
27.12.2017 12:53

P46e71t31r 69M47a98r47š12á11l72e42k 9385792184589

Tak minimálně nabídkou motorů. Koncepčně byl Favorit na úrovni doby, ale nabízel jen jeden zastaralý motor a možnost si auto líp vybavit byla taky velmi omezená. Takže plnil podobnou roli, jako například svého času první Logan.

+1/0
27.12.2017 15:23

P27e98t37r 49Č77e88r28m15á81k 9308185959310

S motorem problém nebyl, celohlínikový motor byl naopak velmi pokrokový (koncern se k tomu dostává teprve dneska), měl výbornou životnost a nízké provozní náklady (tady proto se pak vyráběl tak dlouho), vytknout se dalo uložení kliky. V porovnání s tehdejší konkurencí však žádná zastaralá konstrukce. Výbava nemá s konstrukcí nic společného, jak ukazála felicia tak nebyl problém to dovybavit čímkoliv běžným, navíc třeba 5st převodovka nebyla v té době standardem ani třeba u golfa...

Takže ano, chyb měl jistě spoustu, ale výrazně konstrukčně zastaralý oproti konkurenci skutečně nebyl.

+4/0
27.12.2017 16:15

P51e59t45r 38H20a10n97a 1464950279

Minimálně Golf 2 generace byl úplně jinde a to vším (krom obligátní velikosti kufru)- tedy včetně ceny :).

A to jsem je neměl rád a jednoho starého (1,3 benzín)vlastnil až náhodou někdy po roce 2000. Spolehlivost, komfort, spotřeba .... vše o dva levely výš.

0/0
1.1.2018 12:30

P98e88t62r 22Č82e70r95m84á50k 9498445379750

No vida jak je subjektivní pocit někdy mylný, bylo to přitom skoro právě naopak. Po konstrukční stránce byla golf mk II na stejné úrovni, v testech životnosti a pevnosti dopadl hůř než favorit, protikorozní ochrana taktéž horší.

Jistě měl i svoje výhody - lepší materiály, odhlučnění, širší nabídka motorů.

Pravdou je že v polovině životního cyklu přišel golf mk III a tam už skutečně fávo nemělo šanci ani přes fl. Ale ve své době naopak kvalita favorita byla pro VW tím co jí na škodu upozornilo.

0/0
2.1.2018 12:12

J60a52n 70B15u28d66í48n 6481397123252

https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.beletrie.eu/data/attachments/5276_preview%5B1%5D.pdf&ved=0ahUKEwiG4tGc1ajYAhWkQpoKHSaPDeMQFggrMAE&usg=AOvVaw0XA6ToWnj3NpUK3Sj8dbck

0/0
26.12.2017 22:55

P60e51t37r 13Č28e78r19m21á31k 9818375599250

Ten závěrečný box není příliš štastně formulován. Vývoj favoritu probíhal v zásadě obdobně jako na západě a to v naší režii. Jestli konstruktér použije brzdy Girling nebo AB Jablonec je zcela lhostejno, inženýrskou školu to nijak nedehonestuje. To samé se týká dalších mnoho komponent, to je prostě věcí subdodávek, hlavní konstrukce (motor, nápravy, převodovka, karoserie) zůstala v česaně. Na nezávislém hodnocení od Porsche také není nic divného, zcela běžná “oponentura” která se dělá dodnes. Čas pak navíc ukázal že ne vše co bylo hodnoceno s připomínkami je nutně špatně - oproti tehdejší produkci litinových motorů VW nebyl škodovácký celohliník nijak tragický, koneckonců po převzetí škody ho VW dále vyvíjel a dožil se nového milenia v octavii..

Podobně je to s tehdejším automotive průmyslem. Ten samozřejmě nebyl v nějak zvlášť dobrém stavu, na druhou stranu chybou bylo vesměs nedostatek financí, když se díky favoritu coby státnímu úkolu peněz dostalo, najednou tu bylo mnoho provozů se zcela moderní technologií.

Takže suma sumárum ano i ne, produkt čistě socialistického hospodárštví to skutečně nebyl, ale na druhou stranu nijak nevybočoval z řady v tom kolik technologií bylo “domácích” a kolik subdodaných.

+1/−5
26.12.2017 14:58

T76o44m44á85š 45S67e56d86l23á82k 3838851482947

Obrovská chyba byla, že se řešila spolupráce s NDR. Kdyby se na NDR vykašlali a AZMP dělala od začátku vlastní vývoj, mohl být Favorit, nebo jeho obdoba o 10 let dříve.

0/−2
26.12.2017 14:37

P79e79t56r 77M69a86r46š61á40l42e91k 9655702394329

Naopak, východní Němci poskytli AZNP v rámci spolupráce řešení předního pohonu. Bez toho by Favorit tak rychle nevznikl.

+5/0
26.12.2017 14:42

P16e92t33r 92Č55e38r82m32á61k 9138715549380

V praxi ani moc ne, není přední pohon jako přední pohon, NDR mělo v té době know how akorát na postaru podélně uložený motor bez homokinetických hřídelí, to s tím co pak měl favorit a co je v podstatě standardem dodnes nemělo mnoho společného.

+3/0
26.12.2017 15:02

M46a67r52t27i78n 83N39e40b73e13s66k72ý 7776240147112

NDR stejně jako zbytek RVHP nedokázal vyrobit skutečný a funkční homokinetický kloub.

To, co točilo koly Wartburgů aTrabantů nebyly homokinetické klouby.

To byly kardanové kříže u kol a hvězdice s kameny u převodovky.

Jediná země,která mohla dělat homokinetické klouby bylo Rumunsko díky licenci od Renaultu .

Prototypy Škodovek s předním pohonem měly třídírové disky z Dacie a tedy také poloosy z téhož vozu.

+1/0
27.12.2017 18:35
Foto

J93a78r95o26s63l17a88v 60T92i92c65h95y 9575931746975

Mozna se pletu, ale mel jsem za to, ze kardanove krize jsou vseobecne odolnejsi a spolehlivejsi nez homokineticke klouby?

Znam par kluku, kteri maji upravene terenni Jeepy a jako jednu z prvnich modifikaci provedli vymenu homokinetickych kloubu za o mnoho silnejsi a spolehlivejsi kardanove krize v ramci off road upgrade.

0/0
28.12.2017 23:25

V41l18a24s71t89i74m86i86l 10F90i41a89l65a 1302771234

S formanem r.v 92 jezdime jeste dnes na dovolenou se spotrebou 5.9l/100km.

+8/0
26.12.2017 13:19

P78e30t67r 33M74i37c74h38a77l 2900344851272

V dnešním provozu bych měl strach do toho sednout, nedej bože naložit rodinu. I Citigo to musí při střetu rozsekat na hadry.

+6/−3
26.12.2017 13:42

V42l82a78s38t68i40m69i98l 41F20i28a91l18a 1262711744

ono jako jo,ale jezdime s tim po okreskach 60kou na nichz jezdi docela malo aut takze to jde.Bereme i cestu jako cil a jezdim jen po cr.

Na vozeni decek do skol a krouzku a na nakupy po meste je to supr kara.

Uz je to ale labuti pisen uz vyhlizime nahradu.

A za tech 13.000 za kolik jsme ho koupili pred 10ti lety poslouzil naramne

+3/0
26.12.2017 14:07

A98n94t72o25n52í27n 36S35v51o32b14o43d85a 3934983499112

jenže po okreskách také lítají ožralci v ojetých velkých kárách , spousta lidí je trefena idiotem :-(

+4/0
26.12.2017 14:59

V67l18a62s61t95i88m17i23l 47F19i48a41l66a 1212121624

V poledne kdy jezdíme my, to zas není taková kalamita, riziko číhá všude. Ani doma nejste v bezpečí.

Tím neříkám, že je forman etalon bezpečnosti to jistě ne, ale zařvat můžete i v SUV

+1/0
26.12.2017 15:37

A78n95t60o70n74í25n 56S52v86o46b36o36d23a 3474213789892

synovi jsem rozmluvil favorita, koupil modernější těžší auto, když mu tam z vedlejší silnice vjel ....inteligent, tak mu toho pašíka odsunul a nikomu se nic nestalo, jen dvě auta na odpis, nepozornost a bezohlednost druhých neovlivníte :-(

+2/0
26.12.2017 16:57

P48e58t63r 22M47i97c82h17a39l 2790264851192

Nechci tě strašit, ale už jsem pár takových opatrných stříhal z vraků ven.

+2/0
26.12.2017 18:46

T65o91m40á32š 24S12e87d39l94á52k 3608191742597

No nevím. Viděl jsem crash test Favoritu do pevné tvrdé překážky a cresh test Citigo šlo s předními kolami až pod čelní sklo a to tam byla ještě nějaká plechová skříň, která ubrala na síle nárazu. Tak že bych měl spíš strach sednout do Citiga

0/0
26.12.2017 15:06

A62n80t98o98n96í69n 50S27v62o48b49o40d96a 3774623449442

Citigo dostalo 5 hvězd za náraz, takže já bych volil Citigo, také je tam použita vysokopevnostní ocel, u favoritu to je konstrukce stará 40 let

0/0
26.12.2017 15:10

A39n65t76o80n43í94n 89S32v19o89b60o53d15a 3124133729482

a které auto je těžší? Favorit a nebo Citigo?

0/0
26.12.2017 15:16

A29n36t39o79n28í26n 68S47v39o91b82o83d15a 3204753599172

Favorit pod 900 kg

Citigo 929-1031 kg

0/0
26.12.2017 15:22

A31n52t96o77n28í84n 19S76v87o79b89o73d56a 3454463679582

Citigo je vyšší, širší a o 25 cm kratší než Favorit, rozvor kol má menší o 3 cm. Je také větší než Polo 1. generace

0/0
26.12.2017 15:28

J57a36r15o64m20í49r 18K42r14á13l 4170489144789

Naopak. Pokud u Citiga nebyla výrazně zdeformovaná kabina, pak šlo o menší deceleraci a tedy posádka by utrpěla méně.

+2/0
26.12.2017 15:31

M83a93r97t80i59n 74K69u11ř50í29t12k39a 6457786738815

A jaký to byl Favorit? Byl v původním komunistickém provedení, nebo už měl 548 zlepšení?

+1/0
26.12.2017 16:12

J55i45ř25í 55J62e49z53d52i20n12s88k44ý 8248802123389

Malo lidi si uvedomu jak krasne je itevrit v zime dvere, rozmrazit auto, nastartovat okamzite a odjed v pohodlnych sedackach kamkoliv je jejich navigace zaveze.

Favoritem by dnes nikdo jezdid nechtel. Hnusny plny tvrdyho plastu a jediny co to dela je, ze to jezdi. Auto sice drzi 30let, ale s najezdem, ktery se dnesnim autem povazujem za “zajezdovy”.

+4/−3
26.12.2017 12:59
Foto

R83o11m15a78n 58K64o85z92e87l 4567846853614

Mi teda favorit nastartuje vždy okamžitě a to jsem se za 6 let ani nedotkl baterky. Navigace je mi k smíchu, když dokáže i profesionální řidiče zavést na cyklostezku a to ve vesnici, kterou prochází jediná hlavní silnice.

https://zlin.idnes.cz/kamion-na-cyklostezce-becva-v-huslenkach-ffm-/zlin-zpravy.aspx?c=A160421_152403_zlin-zpravy_ras

Jinak favorit vydržel statisíce, jen ochrana pro korozi byla chabá.

+7/−1
26.12.2017 13:35

J80i14n39d68ř32i56c70h 32Š57k26o44p50e55k 4695561840345

a u favorita nešlo v zimě otevřít dveře, rozmrazit auto, nastartovat a odjet ?

+2/0
26.12.2017 18:07

H85o69n27z73a 55T44a72r 3939332894592

Tak nastartovat, s tím jsem neměl nikdy problém.Záleží který ročník, Karburátor nebo Stříkačka . U staršího, který měl karburátor, jsem musel vymezit vůle na hřídeli rozdělovače. Motor měl zvukový projev jako kdyby jezdil na naftu .

Taky záleželo jak se o něj majitel staral ,a co se do toho nalilo . Některé čerpací stanice měly (mají) horší kvalitu paliva a těm se raději do dnes vyhýbám .

V rodině jsme měli oba Ten mladší, byl mnohem lepší .

Škoda jen, že měli slabou antikorozní ochranu. .

0/0
26.12.2017 20:02
Foto

R32o66m15a63n 67K89o39z97e59l 4757916333414

Naprostá většina majitelů se shoduje na tom, že favority se startováním v zimě problém neměly..a já to také potvrzuju.

0/0
26.12.2017 22:52

J16a36k83u70b 38Z12o94u38b17e63k 3695254672

Mnoho majitelů starého Favorita nebo Felicie nadává, jelikož pořídí zhuntované auto slepené z polských dílů s naprosto minimální údržbou. Čemu se potom tak diví? Nadávají a dál tam cpou díly z Polska nebo Číny ;-D Vlastním Felicii s nájezdem 45.000 km. Když jsem si nechal vyměnit blatník, který jsem sehnal originální v akci za 1 800 Kč, tak klempíř říkal, že na Felici ještě originál blatník nedával. Svědčí to o tom, že se lidé o stará auta většinou nestarají a cpou tam levné a nekvalitní díly. Spolehlivost je vždy dobrá, pokud se o auto staráte. Měnil bych jen kvůli bezpečnosti. Když se podíváme na to, jak jsou spolehlivé motory, tak jsem si naprosto jistý, že více lidí v klidu nastartovalo 1.3mpi, než cokoliv novějšího typu 1.2 HTP, TSi nebo TDi od Škodovky.

0/0
2.1.2018 10:40

M86a34r68t65i74n 97K65u20ř98í89t20k79a 6817646408585

Akorát je škoda, že se už nevyrábí klasický PickUp, ať už otevřený, nebo uzavřený. Proto všichni jejich majitelé ať už na bázi Favorita, nebo Felicie si je opečovávají. Jedinou dostupnou alternativou je Fiat Strada.

+7/−1
26.12.2017 11:30

J35i58n93d45ř85i67c28h 59Š11k64o30p94e30k 4255131450475

jj, pěkně hloupý nápad, když ohlásili, že už pick-up z fábie dělat nebudou. Zbytečně vyklidili jeden segment vozů.

0/0
26.12.2017 12:50

M98a12r14t38i92n 10K92u67ř30í16t45k73a 6897556478635

Byla to doba, kdy se začaly prosazovat užitkové vozy typu VW Caddy, Citroen Berlingo, Škoda Roomster apod. Jenže třeba vysokou ledničku v něm neodvezete.

0/0
26.12.2017 15:45

J79i81n14d74ř79i81c29h 16Š19k64o19p76e70k 4885831850735

to je sice pravda, ale pro spoustu živnostníků - řemeslníků, opravářů, pickup stačil.

Kdyby nepokračovali ve výrobě z důvodu malé poptávky, neřeknu ani ň...

Ale zájem byl velký

0/−1
26.12.2017 17:45

P41e82t61r 35Č29e41r57m11á77k 9648605829850

No ono to ale tak bylo, zákazníků požadující skutčně pickup bylo a je málo, většina si na to stejně dala nástavbu - a to dnes plně zastane caddyna, proto se tak dobře prodává.

0/0
26.12.2017 18:50

T20o19m82á40š 50K43u97c70h67a27ř 3827971298381

Co se v mládí naučíš.. Já tak jezdím dodnes. ;-)

0/0
26.12.2017 10:23

L90u25k95á40š 31M58u98s57i72l 1842384608497

Jen se směji, jak jsme tenkrát ničeho nebyli sami schopní.

Co jsem viděl já, tak na poli rostlo jídlo, v každé vesnici se chovalo jídlo a mléko.

U nás na Blanensku se šily v Krasu špičkové oděvy, v Minervě vyráběli kvalitní šicí stroje, Adast dělal měřidla, ČKD turbíny, vše zaměstnávalo v místě spoustu lidí a vyváželo finální výrobky do celého světa.

Šicí stroj z Minervy máme dodnes doma a je 100% funkční.

V každé vesnici byl obchod, hospoda, školka, hrál se tam fotbal....

Dnes nemáme na dědině ani ty základní služby, do školek děti vozíme, pokud je tedy vůbec místo, na poli roste řepka, kravín už dávno spadl, firma co opravdu vyrobí finální produkt tu snad už žádná ani není, zato vozíme mongolské dělníky na výrobu součástek pro zahraniční firmy, kde místní nechtějí dělat, protože nabízená polovina mediánu není na uživení.

+25/−18
26.12.2017 10:13

A84n80t34o39n33í85n 61S46v97o12b88o92d51a 3954643109242

ještě jde o to, jestli se za výrobky platilo nebo se za ně dostávaly jen kubánské pomeranče a nebo rostly dluhy, ty turbíny se prodávaly občas i na západ, jinak to šlo do třetího světa a do RVHP

+8/−1
26.12.2017 10:23

P94a83v90e32l 66R91o80k70y94t83a 3160161100608

Strašně rád bych byl pohádkovej dědeček a lusknutím prstu bych Vás hned do toho ideálního světa poslal.

+21/−1
26.12.2017 10:30

A46n88t88o31n91í38n 98S46v91o63b94o37d58a 3574453169192

mezi Kubánce, Vietnamce a další soudruhy, kteří u nás pracovali ve fabrikách, které neměly dost lidí na manuální práci :-), nebo v Brně mezi vojáky z třetího světa, kteří studovali vojenské školy

+4/−1
26.12.2017 10:42

M64a63r61t13i29n 75N62e24b42e57s61k89ý 7776390917112

"nebo v Brně mezi vojáky z třetího světa, kteří studovali vojenské školy"

a pak se z nich stali teroristé.

Byli jsme opravdu úžasná země....

0/0
27.12.2017 18:38

J38a56r61o17m43í18r 84S75u58c90h37ý 6366392426331

ale tak nějak podobně to v Severní Koreji pořád je, ne, tak proč naříkat? náš stát už nemá žádné ostnaté dráty na hranicích, které by komukoliv bránily odejít za lepším

+12/−2
26.12.2017 10:45

J35a87r73o50m51í47r 56K26r23á35l 4170589794469

No a co brání tomu, aby tam ta hospoda a školka byla ? Anebo abyste si mohl zahrát fotbal ? A nechcete doufám říci, že potraviny jsou v přepočtu dražší, než tehdy ?

+8/0
26.12.2017 11:00

J56a24n 33J13e35l30í10n82e98k 1745569776858

Tehdejsi potraviny se nedaji absolutne srovnavat s těmi polskými a druhořadými německými v dnesni době! Pamatuji si, jak v Mikulově Rakušáci po otevření hranic, vykoupili vsechny skoro vsechny potraviny..

+1/−10
26.12.2017 11:34

A54n37t47o35n83í98n 34S35v11o13b87o50d63a 3804393489802

dnes můžete koupit kvalitní i nekvalitní potraviny, když chcete levné nekvalitní, vaše volba, můžete si připlatit a koupit kvalitu. U nás je pekárna, která peče z kvásku, řezník má vlastní výrobnu, tam dělá lepší kvalitu jako za soudruhů, vše je nepatrně dražší, ale musíte tam jít, v hypáči tuto kvalitu najdete těžko. Jezdím pro brambory na farmu, kvalita lepší než za soudruhů. Do Polska od nás také jezdí na nákupy spousta lidí, já raději nakupuji kvalitu doma :-), jde to

+10/0
26.12.2017 11:45

J36i58n15d38ř11i76c13h 33Š14k21o32p52e88k 4975931720605

ve chvíli, kdy v každém superhyper krámu budou vedle šmejdů i normální kvalita, neřeknu písmenu.

Ale aktuální stav je, že šmejd je v každým obchodu, ale pro kvalitu musíš často do extra krámů.

0/0
26.12.2017 12:52







Najdete na iDNES.cz