Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Uměl formuli i náklaďák. Otec legendárních Tatrovek 815 a 613 zemřel

Letos zemřel jeden z největších tatrováků, Milan Galia. Profesní dráhu konstruktéra začínal na monopostu Tatra 607 a později se stal hlavním konstruktérem podniku. Pod jeho vedením vznikly například osobní Tatra 613 či nákladní Tatra 815, která má na produkci automobilky vliv dodnes.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MV

M79i27l72a82n 39V55o31l46e37k

29. 12. 2017 9:29

Zvláštní, některé články se jen hemží o vlivu komunistů a některé ne. Přitom být v pětatřiceti hlavním konstruktérem znamenalo mít špičkovou politickou pozici.

3 0
možnosti
RP

Možná, ale taky to byl na své úrovni odborník.

Ono to totiž bylo takhle, že na pozici hlavního konstruktéra komunisté nepotřebovali někoho na špičkové politické pozici. Stačilo, že nebyl otevřeně proti komunistům a veřejně se proti nim nevyjadřoval.

Zvláště po roce 1968 a 69, kdy jiné špičkové odborníky, kteří se proti komunistům a okupaci veřejně vyjádřili, v Tatrovce komunisté odsunuli na nějaké řadové úřednické pozice v nějaké zastrčené kanceláři nebo nějakém nevýznamném skladu a s natrvalo zaraženým postupem.

Tatrovku totiž tehdy neovládal žádný její ředitel či generální ředitel nebo někdo na jiné špičkové pozici.

Tatrovku, jelikož to byl velký podnik s vojenskou výrobou, přímo řídil krajský výbor Komunistické strany v Ostravě, pod nějakým dohledem vedení komunistické strany v Praze. Takže tehdy v Ostravě v sídle komunistů se rozhodovalo a v Kopřivnici se muselo makat a držet ústa.

Ovšem to nebyla výjimka, ale pravidlo.

Všechny méně významné malé podniky takhle řídil okresní výbor komunistické strany, velké a významné podniky krajský výbor.

3 1
možnosti
MV

M90i30l64a20n 33V34o59l84e77k

29. 12. 2017 10:35

Ono hlavně, stejně jako dnes, záleželo na konkrétních lidech. Nicméně přežít ve vysoké funkci bez souhlasu se vstupem sovětských vojsk asi nešlo.

0 0
možnosti
RP

Přesně tak.

Jak jsem po listopadu 89 zjistil, zrovna můj dlouholetý kolega byl uklizen právě na pozici řadového projektanta se zaraženým postupem, do jakéhosi zastrčeného skladu byl třeba uklizen významný pracovník či snad dokonce šéf tatrováckého archívu, ten se potom na tu pozici po roce 89 ještě na krátkou dobu vrátil.

3 0
možnosti

P95e49t67r 55Č84e88r90m85á15k

29. 12. 2017 12:41

Jak se to vezme, nutně ne. Je potřeba vzít v potaz několik faktorů. Jednak se tak stalo v polovině 60.let - tedy v době relativního uvolnění. Dále měl poměrně dobrý kádrový profil - otec zaměstnanec fabriky, on sám v ní od 14ti, vejšku jako správný dělník dělal dálkově.

Pak je také druhá stránka - Tatra resp. především její nákladní produkce byla důležitá pro socialistický průmysl, armádu a hlavně export. Takže bylo v zájmu všech aby věci především fungovali, kdyby v ktérémkoliv z těch tří odvětví nastala komplikace tak to byl daleko fatálnější problém než to že na nějaké pozici (ona to zas tak vysoká pozice z hlediska politiky nebyla, stejně nad ním bylo x lidí kterým se musel zodpovídat - počínaje náměstky a ředitelem, konče šéfem partaje ve fabrice) nesedí kovaný soudruh...

Samozřejmě to nadruhou stranu nemohl být nějaký politický dobrodruh nebo aktivista. Ale i vzhledem k době jakou v té pozici strávil a kolik práce za ním zůstalo je evidentní že prim v jeho případě hrál obsah, ne forma.

4 0
možnosti
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...