Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M39a75t97ě61j 37T48a51r13a39b63a 6350683977334

Odpočívejte v pokoji a díky za Tatrovky

+17/0
doporučit
29.12.2017 8:04

D91a23v40i11d 57Z19a66h26r23a78d75n27í96č59e86k 3257637366651

Hezký článek. Nicméně Tatra dle mého byla částečně obrazem komunismu. Často velmi šikovní/nadaní lidé, ovšem pracující v režimu, který pokroku z principu svého fungování, vůbec nepřál. Výsledkem tak byly auta, která byla zastaralá už v době svého vzniku (T613), nebo byla vynikající, ale časem velmi zastaraly (T603), která se vyrábela tuším cca 1955 - 1974 (jen s malými úpravami). T603 je ovšem nádherný vůz, který se nesmírně povedl.

+20/−2
doporučit
29.12.2017 1:15

O20n44d48r77e51j 60P60a63t53e88k 5660310239671

Borec!!! Smekám. R.I.P

+12/0
doporučit
29.12.2017 9:05

J16i62ř13í 82N61e97u16m21e72i59s83t81e61r 2312545523521

K těm modelům 613 od Carrozzeria Vignale se sluší podotknout, že Vignale odvedl slušnou práci na karosérii kupé, která byla opravdu krásná. V normálním světě by se tohle auto vyrábělo, ne tak u soudruhů.

+12/−1
doporučit
29.12.2017 4:41

Š48í70m41a 42K22a56d74e61ř58á96v57e12k 9714331214534

Díky za super článek! :-)

+7/0
doporučit
29.12.2017 2:13

J13i38ř52í 33N22o79v73o67t14n32ý 3741289665774

R^

+5/0
doporučit
29.12.2017 3:12

R97a42d98i45m 24P81o51l36á73š50e55k 9186103489199

Mimochodem, v článku je zmínka, že na nákladní T815 čekala celá RVHP. Čekala, to je pravda, a aby je měla, investovala tehdejší RVHP do kopřivnické Tatrovky částku zhruba tehdejších 8 miliard korun československých. V podstatě se za ty peníze v letech 1976 až 82 v Kopřivnici vedle staré tatrovky postavila celá úplně nová výroba nákladních aut s kapacitou 15 tisíc vozů ročně ve dvousměnném provozu. Včetně pomocnýc provozů a příslušenství, jako třeba galvanovna, celý tetrovácký polygon a k němu navazující laboratožře a další provozy zabývající se vývojem nových vozů. tehdy na tom v technickém úseku pracovalo až 5 tisíc lidí.

A spousta dalších provozů, jako třeba slévárenské provozy a motorárna byly zrekonstruovány.

V podstatě z této modernizace žila celá Tatrovka až nějak do roku 2000 - 2005. Do té doby na zvyšování technické úrovně vyráběných vozů a jejich kvality na úroveň srovnatelnou s konkurencí stačily hlavně všelijaké optimalizace technologí a jen malé investice.

Na té investici tehdy pracovali českoslovenští špičkoví techničtí projektanti a projektoví manažeři z projekčních ústavů v Praze a Brně a potom podle technologií byly subdodávky rozděleny jednotlivým firmám a jejich projektantskm a technickým úsekům.

Dost velkou dodávky získaly projekční kanceláře a firmy z tehdejší Jugoslávie z Bělehradu, jugoslávští montéři potom, co jsem slyšdel od pamětníků, zanechali mezi obyvateli Kopřivnice svou stopu.

Velkou zakázku na netechnologické konstrukce tam měly tehdejší Vítkovické Hutní montáže, zakázky vzduchotechniky tam získala Janka Radotín....

+4/0
doporučit
29.12.2017 10:46

R62o69m87a60n 70K17r27a25t98o28c36h90v66í74l 6186337986434

Jeden z nej. Čechů.

RIP

+4/0
doporučit
29.12.2017 8:49

M91a28r58t69i71n 86S96k71á61l12a 2788821654715

Zatímco Tatry se rodily, děti se objevily.:). Pobavilo.

Pan Folprecht evidentně dostal zajímavý darek.:)

+4/0
doporučit
29.12.2017 7:49

R73a28d93i68m 15P39o15l17á90š25e83k 9456943559609

Já bych se tak Tatrou 613 nechlubil.

Výroba tohotro auta byl technologický propadák, polovina výroby se dělala ještě na starých technologiích postavených pro Tatru 603 v padesátých letech. Lisovací nástroje pro výlisky karosérie nebyly dohotovené nebo se pro výlisky používala jiná jakost plechu než pro který byly vyráběny, karosáři museli ručně dopasovávat i 2 - 3 centimetrové diference ve výliscích.

Lakování až do konce výroby T613 se provádělo v provizóriu, protože se nepodařilo úplně zprovoznit novou příborskou lakovnu postavenou z financí "takzvaného rozvojového záměru 1976 - 82".

Navíc T613 používala zastaralou povrchovou úpravu fosfát a klasickou základní barvu, povrchová úprava elektroforézní barvou se doslova pod tlakem zákazníků zavedla až pro poslednéí série po roce 1995. A to ještě náhradním provizorním způspbem, kdy se kára T 613 rozdělila na tři kuisy a protáhla kopřivnickou elektroforézní linkou pro kabiny náklaďáků.

Výrobní dokumentace auta nebyla kompletní, výrobní výkresy byly jen zběžné bez detailů nebo dokonce chyběly, spousta postupů byla čistě jen na specialistech dělnících na dílně, kteří jako jediní ty detaily znali a uměli.

Zkrátka dobré pro ty papaláše, kteří na ty auta měli služební garáže a v nich mechaniky na plný pracovní úvazek. Ale absolutně nevhodné pro klasického zájemce o VIP auto, který čeká auto vyráběné podle dokumentace a ISO a jiných norem, v čistém prostředí na pěkných linkách, které bez větší údržby drží a neprorezne minimálně 10 let.

+7/−7
doporučit
29.12.2017 9:08

O68t98a42k31a18r 65T55e90p14l10á25r72e73k 7459642221309

...v letech 1977-82 jsme prováděli v Kopřivnici přestavbu-demolici prostoru mezi tratí a parkem "prezidenta-budovatele" (rozuměj Bebešovým) pro výstavbu nového nádraží...v rámci demolic jsme likvidovali v tomto prostoru veškeré budovy,sklady,přístřešky ve kterých byly uskladněny cenné historické auta,karoserie,podvozky atd z minulosti výroby...ale zůstala garáž - dílna ve které se kompletovala replika Prezidenta a nákladního vozu (ředitelem Muzea byl pan Karel Rozekranc, šéfem dílny, snad, pan Bortel či podobné jméno, omlouvám se)...také si vzpomínám na atraktivní focení replikovaných vozů, dokonce s námi - v dobovém převleku...v té době "nový objekt Muzea" stavěli jugoši (rovněž výstavbu nového ředitelství) a jejich tobolky s dolary rázně přesvědčovaly místní všedalky...také mám v paměti, jak před vilami byly vystaveny k posouzení-výběru prototypy T613, aby si mohlo tehdejší "panstvo" vybrat svou verzi a nechat vyrobit...v hospodě, v suterénu jedné z vil, se vpodvečer scházely legendy a pamětníci tatrovacké historie...ze známosti jsem absolvoval několik zkušebních jízd na polygonu v T138, T148 i v

T815...pro civil i pro vojsko...postavili jsme velmi nutný betonový plot mezi kolejemi

a prostorem továrny a zvědavě přihlíželi výhradně nočnímu vagonování a odvozu vojenských bojových vozidel (v Tatrovce se do nich montovaly motory) v pískové barvě-směr Lybie a pod....jako stavební dodavatelská firma jsme měli možnost "z první ruky", mimo limit, nakupovat nákladní tatry pro autodopravu...a také vysoce nedostatkové náhradní díly...novou trať z Příbora do Kopřivnice, nádraží a dále do

Štramberka jsme postavili, zkolaudovali a hurááá na další stavbu...ahoj...;-)

+2/0
doporučit
30.12.2017 7:37

M45i70l28a92n 55V23o63l93e13k 5859203676549

Zvláštní, některé články se jen hemží o vlivu komunistů a některé ne. Přitom být v pětatřiceti hlavním konstruktérem znamenalo mít špičkovou politickou pozici.

+2/0
doporučit
29.12.2017 9:29

J87i50ř11í 25E11r43b78e49n 1433624176727

"Letos zemřel..." - nešlo by to prosím upřesnit? On ten letošní dok měl dosud 364 dny...

+1/0
doporučit
30.12.2017 16:19
Foto

V13á64c14l24a42v 43S55o59b70o25t59a 2842414740532

Chtelo by to trochu poupravit poradi uvodnich vet. Vypada to ted skoro jako ze pan Galia se narodil v roce 1930, ale jiz roku 1921 nastoupil do Tatry...

+1/0
doporučit
29.12.2017 3:35







Najdete na iDNES.cz