Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

Náledí, břečka, sníh. Autonomní auta se sice převážně testují ve slunné Kalifornii a horké Nevadě, vývojáři je ale musí připravit i na tvrdé podmínky tuhé zimy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J27a35n 38K40o73n66v19a55l78i36n29k62a 5510111771365

Já ale do ha.zlu NECHCI autonomní auta! Co je to za debilní nápad?

+3/−1
3.1.2018 7:40

G60e45o55r89g 70K60o17m89b85e45r60e22c 9954261606131

pokud budou auotonomni auta a v takovem mnozstvi jako dnes bude to na silnicich jedna dlouha a nekonecna kolona.

0/0
2.1.2018 19:08

J28a34n 74M87a81c35h16á97č 3977386553922

Prvním předpokladem pro takové auto,jsou bezvadné silnice bez děr,výmolů a pastí.To znamená,že já,můj syn,jeho syn,a ještě syn jeho syna ,tuto věc u nás na sto procent nezakusí....

+4/0
2.1.2018 17:15

P80e74t72r 68Š64i94m14e91k 2759547156668

A co když na cestě bude stát něco co na mapě není?

0/0
2.1.2018 16:52

O27n48d53ř38e15j 96K58r62y74š26t43o27f 6363891

Až se takové auto bude schopno v rozumné době zařadit na kruhový objezd třeba u Kolosea - pak uvěřím že je schopno ,,bezpečně" někoho dovézt z hospody domů.

+1/0
2.1.2018 15:11

Z54d35e39n57ě91k 41S15t24r19n21a71d 1915560106219

Autonomní auta budou hlavně skvělým byznysem pro všemožné právníky. V reálném provozu bude nepochybně docházet k nehodám, a i když většina z nich nebude způsobena vinou autonomního auta, právníci se budou předhánět v teoriích, že živý řidič by problém dokázal vyřešit bez újmy.

+1/0
2.1.2018 13:24

P68e36t73r 28B17á69č42a 8805766915105

Koukam, ze s tim opravdu otravovat neprestanete. Neumi to jezdit ani normalne a uz to ucte na snih, se clovek musi temhle vykrikum jenom smat.

+7/−3
2.1.2018 11:59

M78a92r27t63i41n 54B41a73r50t78e61k 5277611731603

Hlavní výhoda stroje oproti člověku je v tom, že když se zjistí nějaký problém, se kterým si neporadí, tak vývojáři prostě vydají novou verzi a aktualizují všechny stroje na světě. Když se s něčím takovým setká člověk, tak se poučí jenom on sám.

+1/−3
2.1.2018 11:55

R13o39b42e66r23t 50M58a50t15u88l68a 8987289306215

jenže člověk si s tím problémem poradí, ikdyž ho vidí poprvé, stroj je v té situaci v háji a musí čekat než mu někdo pošle tu aktualizaci;-D

+3/−1
2.1.2018 12:47

M54a61r64t90i61n 22B95a54r79t26e59k 5817581421163

Proč by měl být v háji? I stroj se dokáže přizpůsobit snížením rychlosti či zastavením nebo vyhnutí se překážce. Dokonce mnohem rychleji a efektivněji než člověk.

0/−2
2.1.2018 12:58

P18e22t53r 56M65i13c48h20a78l 2590304511222

Vzpomínám si na nehodu Airbusu 319 nebo 320. Při nízkém průletu nad dráhou piloti zjistili, že na konci dráhy je les. Byli níž než měli, ale výška byla pořád bezpečná. Piloti dali plný tah, ale letadlo nereagovalo. Autopilot se totiž "rozhodl", že letadlo vzhledem ke konfiguraci a výšce přistává a tah motorů ihned snížil. Pilotům pár vteřin trvalo, než zareagovali, dali znovu plný tah a tím zrušili příkaz autopilota. Bohužel těch pár vteřin znamenalo, že milé éro zaparkovalo v lese.

+6/0
2.1.2018 9:38

M74a71r55t22i53n 38B34a98r61t69e21k 5487161841623

Ale taky to znamená, že autopilot mnohokrát letadlo zachránil, když pilot udělal chybu.

0/0
2.1.2018 11:42

P49e62t67r 98M17i97c79h56a54l 2710634181162

Možná. Jenže případů, kdy AP měl poruchu a situaci zachraňovali piloti, je násobně více.

0/0
3.1.2018 8:23

M51a85r41t41i69n 83B78a17r69t46e38k 5307181171553

Tak proč tam teda ty AP vůbec montují? ;-D Jestli to nebude spíše váš dojem.

0/0
3.1.2018 12:38

P51e42t18r 59M27i85c69h25a91l 2300434241942

No když se ptáš tak blbě, je marný něco vysvětlovat.

0/0
6.1.2018 17:30

J25a11k50u88b 30S28e57k75e38r78a 6776320156545

Jj to video je i na youtube: Airbus A320 Crash during auto landing

+1/0
2.1.2018 23:05

P78e25t38r 78M98i90c33h15a21l 2630144891302

Vím. Jen to nebylo přistání, ale nízký průlet.

+1/0
3.1.2018 8:24

T80o69m48á20š 35K68u83c91h68a95ř 3497981888581

Největší problém vidím v interakci s živými řidiči. Je to podobné, jako rozhovor s virtuální asistentkou. Už po pár větách máte pocit, že mluvíte s někým, kdo je totálně na palici. Nucený delší rozhovor pak může vést ke zkratovému jednání. A na silnici to bude nejspíš podobné.

Někteří se možná již těší, jak takováto autonomní auta budou jezdit stejně předpisově a bezpečně, jako oni sami, a že takový autonomní automobil musí být přece 1000x lepší jak piráti silnic, co se jim lepí na kufr, myškují a překračují povolenou sychlost. Připomíná mi to ale jeden s dílů Spongeboba, kde se Sépiák nadšeně odstěhuje do vzorné vesnice plné ještě slušňáčtějších Sépiáků, než je on sám. Po čase ale sám zjsití, že takovýto život je nesnesitelný.

+7/0
2.1.2018 9:09

P79e22t62r 39D36v22o40r90a98k 3631510447339

No tak dalo by se říct, že člověk taky část cesty jede popaměti, nebo citově po slepu - třeba když míjí v noci protijedoucí auto, když jede v mlze. Kolikrát si říkám, že mezi námi jsou cyborgové s laserem místo očí, když to pálí stovkou do mlhy.

Myslím ale, že by autonomní auta měla "mít rozum" a v případě oslepení nějakého ze senzorů buď zpomalit, nebo zastavit a nebo mít způsob, jak kamery a čidla udržovat v provozuschopném stavu!!!

0/0
2.1.2018 7:35

T70o19m88á85š 83K39u97c75h15a88ř 3677511628311

Zastavit.. To je často dost dobrý způsob jak způsobit vážnou hromadnou nehodu. Formálně samozřejmě ale budou viníky ti, co nedobrzdili.

+2/0
2.1.2018 8:37

M61a19r29t87i78n 19T41e53s91a58ř 2339773773883

Samozřejmě. Stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu. Nechápu, jak může někdo "nedobrzdit cizí vinou", když má mít "Abstand mindestens halb Tacho". Ano, taky toto pravidlo někdy nedodržuju. Ale nevymlouvám se, že za to může ten přede mnou - s výjimkou vybržďovačů a myškařů, tam nepomůže odstup ani svěcená.

0/−1
2.1.2018 9:00

T89o70m84á68š 90K45u22c82h79a19ř 3657681908821

Typicky na rovné rychlostní silnici nevidíte před auto (dodávku, kamion) jedoucí před vámi a mít od něj takový odstup, na jaký jste schopen zastavit je mimo realitu (bylo by to mnohem víc, než uvěděné pravidlo dvou sekund, musel byste např při 130 km/h udržovatvzdálenost cca 160 m :-)). Pokud toto vozidlo před vámi se stojící překážce myškou do levého pruhu vyhne a vy stejný manévr nemůžete udělat, protože vedle vás něco jede, nemáte šanci srážce zabránit.

0/0
2.1.2018 9:15

J73i32ř94í 87S72c89h78w80a79c74h 8728344908276

....stačí trochu přibrzdit a myškou se vyhnout taky ;-)

0/0
2.1.2018 9:51

P26e40t62r 16M61i19c85h44a13l 2980594271192

Ne vždy to jde a ne každý to umí.

0/0
2.1.2018 11:44

P78e39t20r 32M19i28c58h78a68l 2620454141872

Chtěl bych to vidět u nás v serpentinách na suchu. Na ujetém sněhu raději ne.

0/0
2.1.2018 7:17

P19e19t90r 19N95o66v54o93t65n49ý 9561599170815

To bych chtěl vidět, jak by se nějaký automat vyhrabal z toho bahna, co dneska já. Jinak jestli to poběží všechno na windows, tak to nechci vidět. Třeba bude potřeba zabrzdit a brzdy nebudou odpovídat... A mozek auta bude vyhledávat řešení problému na internetu.

+4/−2
2.1.2018 0:35

P96e39t28r 94S37u55c79h98ý 1518689524626

Předpokládal bych, že na windows rozhodně ne - spíš na nějakém specializovaném SW určeném přímo pro auta ..... ale i v tom mohou být samozřejmě chyby. Ale teda hláška "systém brzd neodpovídá" může bát zajímavá ;-D;-D Nebo "nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace" ;-D

+2/0
2.1.2018 1:03

P16a42v48e57l 76J27e11ř73á98b76e53k 7931132924727

"Systém brzd neodpovídá - doporučujeme napsat závěť."

"Nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace. V pravé schránce máte uvařenou kávu, v levé schránce mléko, třtinový cukr v prostřední schránce pod střechou, zamíchejte si prstem."

+2/0
2.1.2018 1:19

R25o23b88e63r72t 11M45a61t48u49l66a 8177589176195

Hm takže, když se zanesou senzory tak budeme doufat, že je přesná mapa i navigace? Protože všechno další z toho udělá složitost Airbusu a zadarmo to nikdo asi pak rozdávat nebude a za prachy si to koupí akorát pár boháčů. Robotaxi, kde musí někdo sedět je taky nesmysl, protože zadarmo tam nikdo kromě cestujícího sedět nebude a samo to k němu přijet nemůže;-D takže bud to bude prodělečné a nebo dražší než normální taxi(Pražské do toho netahejte to je jiný druh:-P)

+4/0
2.1.2018 0:23

P66e31t66r 42P60o21s54p17í72š38i57l 4438824306856

Když se zanesou senzory tak to pojede jen podle mapy? A co když bude na tý silnici cyklista nebo chodec a nebo jiné auto s taky zanesenými senzory? To si ještě užijeme legrace.

0/0
2.1.2018 12:59

P34e91t44r 81S64u85c61h15ý 1798609694796

Asi jsem staromódní, ale tohle není nic pro mě. Nesvěřil bych svůj život v takovém počasí něčemu takovému. Člověk má podvědomě zafixované základní principy fyziky a dokáže předvídat - počítač co nenaučíte to neumí a neví. Rozhodně zase netvrdím, že podobné systémy řízení jsou k ničemu - naopak například na dálnici, si myslím, že by to bylo dost užitečné (řidič se stejně jen drží v pruhu což dokáže i počítač nebo cvičená opice), ale v podmínkách jaké jsou popsány v článku u mě nikdy.

+6/0
2.1.2018 0:19

P10a17v19e19l 51J65e88ř19á32b36e69k 7411602694157

Zafixované můžete mít cokoliv, ale zpravidla tu fyziku podceňujeme

0/0
2.1.2018 0:24

P26e34t24r 67S61u41c62h24ý 1748719764526

Já jsem vyloženě technický typ (čistě technická VŠ i práce), takže to beru možná trochu jinak, ale i když člověk dělá chyby, tak riziko, že se nějaká elektronika pokazí (zvláště při teplotách pod nulou) mi prostě přijde vyšší. Navíc prostě nikdy nemůžete počítač připravit na všechny situace jaké mohou nastat a vždy se může stát něco, na co nebude umět reagovat. Mě se například stalo před vánoci, že asi 150m předemnou spadl na silnici strom těch 150m by asi počítač zvládl, ale co kdyby to bylo blíž? Přecijen člověk pozná, když se strom začne naklánět a padat, ale pozná to počítač? ( to znamená další kamery , které budou snímat i prostor nad autem. Člověk navíc slyší to prasknutí stromu a je mu jasné, že ten strom asi padá, ale počítač bude muset čekat, aby vyhodnotil, jestli s tím stromem jen hýbe vítr, nebo jestli strom padá (to základní vodítko = hlasité praskání počítač nepozná ani náhodou)

+2/0
2.1.2018 0:33

J33a15n 25N85o81v89á40k 9545108624295

Když se to stano poprvé, asi to nepozná, ale po prvním problému tu ta znalost už bude a není problém ji online rozšířit mezi ostatní počítače.

I člověk se s nějakým typem problému potřebuje setkat, aby ho pak později rozpoznal.

0/0
2.1.2018 0:37

P16e77t93r 20S62u96c32h12ý 1318939804446

Jenže nevěřím, že počítač dokáže poznat, jestli to praská strom, nebo někdo něco láme vedle silnice. A jak jsem psal - to je hlavní vodítko jak rozeznat padající strom od toho, že s ním jen pohupuje silnější vítr. Navíc když pojedu za jiným autem autem, které pojede 40 km/h , jak počítač pozná kdy může předjíždět a kdy ne?

0/0
2.1.2018 0:42

P80a64v92e18l 48J46e91ř44á46b74e23k 7641142164507

PC v prvním autě vyhodnotí dopravní situaci na 40 km/hod. Protože PC budu prakticky na stejném základu, tak i váš PC vyhodnotí, že 40 km/hod je akorát.

Ale umím si představit, že jako letadla o sobě mají teoreticky vědět, tak auta v určitém okruhu si taky mohou dávat signál, kde jsou a jak se pohybují.

Moc to neřešte - budete sedět v autě, tam budete mít ledničku, knihy, počítače, karty, lůžka a jestli před vámi bude či nebude nějaké auto vám vadit nebude, protože budete se zajímat něčím jiným, než co se děje v provozu.

0/0
2.1.2018 0:50

P86e51t29r 24S14u63c14h17ý 1898679304986

Jenže to se bavíte o situaci, kdy budou všechna auta řízena počítačem. Mezi tím, než na silnicích budou reálně taková auta a tím, že taková budou všechna uběhne minimálně 10 - 20 let. Takže dojde i na to, že před tím autem pojede auto, které bude řízeno člověkem.

0/0
2.1.2018 0:55

P27e51t69r 54S57u51c69h43ý 1318889804916

P.S. myslím to tak, že se neobmění ze dne na den klasická auta za ty samoříditelné, takže nějakou dobu budou existovat vedle sebe.

0/0
2.1.2018 0:56

P18a18v28e82l 41J63e38ř16á55b56e44k 7601112794757

Brod je ještě daleko, je zbytečné vyhrnovat kalhoty.

0/0
2.1.2018 0:57

P80a75v56e12l 50J28e46ř74á91b76e29k 7651222444727

Ano - příklad stromu je zajímavý.

Ale jen na těch 150 m.

Pokud byste byl blíž, tak nepostřehnete, že strom začíná padat, protože přes čelní sklo uvidíte spodní část kmene stromu a ne jeho korunu, kde ten pohyb je viditelnější.

A navíc, jako člověk byste měl sledovat i prostor za sebou, a okolo vozu, takže máte větší šanci, než elektronika, že v danou chvíli zrovna nekouknete do zpětného zrcátka. Elektronika by vše měla sledovat najednou a možná bude i rychlejší než reakce člověka.

No a pokud jedete v autě, tak než běžnému řidiči docvakne, že to co slyší je praskající strom, tak je pozdě.

Nicméně - ty pokusy s auty jsou zajímavé, ale výsledek bude za mnoho let a jen pro určité oblasti provozu (město, dálnice apod.). Člověka zcela nenahradí.

+2/0
2.1.2018 0:43

P28e97t69r 37S16u95c44h31ý 1758359384246

K tomu stromu mám silné výhrady, ale jinak s vámi souhlasím v tom, že například na dálnici by to užitečné bylo.

0/0
2.1.2018 0:46

P52e69t16r 19S53u77c75h87ý 1668739854406

P.S. ale beru, že každémuvyhovuje něco jiného, někdo takové auto chtít třeba bude. Já osobně jsem kupoval nové auto cca před půlrokem, a i v dnešní době jsem měl požadavek na manuální převodovku (a to jezdím i autem rodičů, kteří mají automat, tak to opravdu není tím, že bych auto a automatem neřídil).

0/0
2.1.2018 0:53

M73a70r42t35i15n 21P97l25z71á82k 2377469898734

Na dálnici sledování pruhů a ACC funguje v podstatě už dnes... teda asi jen do té doby, než nasněží a přestanou být vidět čáry mezi pruhy

0/0
2.1.2018 12:53

J72i78n46d54ř80i76c21h 14Š92k14o85p66e75k 4865461560155

já to beru čistě z laického pohledu.

Neumíme udělat ani OS, který neustále nebude potřebovat se aktualizovat a záplatovat (WIN). Představa, že něco na podobný způsob bude v autě, milion nedodělků a děr, proto bude nutné neustále aktualizovat,přičemž aktualizace třeba způsobí nefunkčnost čehokoli (jakko nyní win - proběhne aktualizace, zmizí do resetu tiskárna atd).

Ne děkuji.

0/0
2.1.2018 7:29

J54a22n 38N63o45v63á19k 9255638364225

Samoučící se systémy se můžou jako vedlejší efekt naučit i ty potřebné základní principy fyziky - a ani nemusí tušit, že jsou to nějaké základní principy fyziky :-)

0/0
2.1.2018 0:34

J52i69r41i 69D29o78b14r95ý 9508229923

Predat rizeni ridici neni z dlouhodobeho pohledu reseni. Mizerne podminky vyzaduji vyjezdeneho ridice. A pokud by rozsirilo pouzivani autonomniho rizeni, vyjezdeni ridici postupne budou ubyvat.

+3/−1
2.1.2018 0:15

P18e29t69r 76S37u49c47h45ý 1208789254776

Zajímala by mě jak by to reagovalo, když se auto dostane do smyku. Jako řidič bych otočil kola směrem, kterým chci auto vyrovnat a mírně přidal plyn, ale nevím, jak by reagoval počítač.

0/0
2.1.2018 0:21

P82a33v60e20l 37J25e37ř38á26b49e97k 7611332724267

Předně pojede tak, aby nedostalo smyk.

A když ho dostane, tak natočí kola proti směru smyku a odpojí motor od kol a přibrzdí některé to správné kolo.

Vždyť základní podchycení smyku už na autech je, tak se to jen trochu zdokonalí.

No a nevím kolik dnešních řidičů skutečně dokáže smyk včas podchytit. Většina, pokud ho dostane a včas ho zachytí, si na silnici udělá několik obloučků, než auto zas srovná do příslušného směru.

+4/0
2.1.2018 0:29

P47e95t82r 49S15u91c61h13ý 1198939674356

Předpokládat, že pojede tak, aby nedostalo smyk je utopie. Může být silnice pokryta tenkou vrstvou sněhu, a pak někde pod tím sněhem může být v nějakém místě zamrzlá kaluž - to počítač prostě nemá šanci poznat a tedy se do smyku dostane stejně jak člověk.

0/0
2.1.2018 0:35

P69a77v28e26l 43J37e90ř58á45b67e68k 7761792234837

Já nevím jak vy, ale mám na podlaze v autě díru a když jedu, tak občas "hodím" zadek dírou na silnici a podle tření zjistím, jaký je stav vozovky.

+1/0
2.1.2018 0:54







Najdete na iDNES.cz