Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vývojáři učí autonomní auta jezdit v zimě, důležité je mapování terénu

Náledí, břečka, sníh. Autonomní auta se sice převážně testují ve slunné Kalifornii a horké Nevadě, vývojáři je ale musí připravit i na tvrdé podmínky tuhé zimy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a80n 37K76o53n74v92a30l26i68n47k42a 5880271801285

Já ale do ha.zlu NECHCI autonomní auta! Co je to za debilní nápad?

+3/−1
3.1.2018 7:40

G65e43o28r16g 73K38o92m93b84e13r60e16c 9154721976781

pokud budou auotonomni auta a v takovem mnozstvi jako dnes bude to na silnicich jedna dlouha a nekonecna kolona.

0/0
2.1.2018 19:08

J34a80n 70M64a74c78h65á44č 3237716573112

Prvním předpokladem pro takové auto,jsou bezvadné silnice bez děr,výmolů a pastí.To znamená,že já,můj syn,jeho syn,a ještě syn jeho syna ,tuto věc u nás na sto procent nezakusí....

+4/0
2.1.2018 17:15

P89e63t94r 95Š24i62m42e13k 2109377406288

A co když na cestě bude stát něco co na mapě není?

0/0
2.1.2018 16:52

O87n42d91ř49e23j 85K24r52y70š68t18o18f 6563251

Až se takové auto bude schopno v rozumné době zařadit na kruhový objezd třeba u Kolosea - pak uvěřím že je schopno ,,bezpečně" někoho dovézt z hospody domů.

+1/0
2.1.2018 15:11

Z52d86e77n82ě92k 11S80t90r13n30a18d 1645910526399

Autonomní auta budou hlavně skvělým byznysem pro všemožné právníky. V reálném provozu bude nepochybně docházet k nehodám, a i když většina z nich nebude způsobena vinou autonomního auta, právníci se budou předhánět v teoriích, že živý řidič by problém dokázal vyřešit bez újmy.

+1/0
2.1.2018 13:24

P93e78t95r 49B51á76č42a 8855256305365

Koukam, ze s tim opravdu otravovat neprestanete. Neumi to jezdit ani normalne a uz to ucte na snih, se clovek musi temhle vykrikum jenom smat.

+7/−3
2.1.2018 11:59

M56a14r40t31i55n 85B48a98r19t55e34k 5267431391473

Hlavní výhoda stroje oproti člověku je v tom, že když se zjistí nějaký problém, se kterým si neporadí, tak vývojáři prostě vydají novou verzi a aktualizují všechny stroje na světě. Když se s něčím takovým setká člověk, tak se poučí jenom on sám.

+1/−3
2.1.2018 11:55

R96o38b70e40r58t 93M71a23t75u89l21a 8687159486205

jenže člověk si s tím problémem poradí, ikdyž ho vidí poprvé, stroj je v té situaci v háji a musí čekat než mu někdo pošle tu aktualizaci;-D

+3/−1
2.1.2018 12:47

M10a62r61t65i54n 76B60a81r73t31e26k 5927431831693

Proč by měl být v háji? I stroj se dokáže přizpůsobit snížením rychlosti či zastavením nebo vyhnutí se překážce. Dokonce mnohem rychleji a efektivněji než člověk.

0/−2
2.1.2018 12:58

P61e62t19r 14M79i13c25h83a71l 2420844891632

Vzpomínám si na nehodu Airbusu 319 nebo 320. Při nízkém průletu nad dráhou piloti zjistili, že na konci dráhy je les. Byli níž než měli, ale výška byla pořád bezpečná. Piloti dali plný tah, ale letadlo nereagovalo. Autopilot se totiž "rozhodl", že letadlo vzhledem ke konfiguraci a výšce přistává a tah motorů ihned snížil. Pilotům pár vteřin trvalo, než zareagovali, dali znovu plný tah a tím zrušili příkaz autopilota. Bohužel těch pár vteřin znamenalo, že milé éro zaparkovalo v lese.

+6/0
2.1.2018 9:38

M41a44r27t43i59n 97B54a71r64t76e84k 5707451561963

Ale taky to znamená, že autopilot mnohokrát letadlo zachránil, když pilot udělal chybu.

0/0
2.1.2018 11:42

P19e41t10r 38M39i16c37h58a58l 2110684161842

Možná. Jenže případů, kdy AP měl poruchu a situaci zachraňovali piloti, je násobně více.

0/0
3.1.2018 8:23

M77a88r33t68i85n 95B49a39r14t82e42k 5447381961963

Tak proč tam teda ty AP vůbec montují? ;-D Jestli to nebude spíše váš dojem.

0/0
3.1.2018 12:38

P84e34t42r 43M56i28c74h39a41l 2560604571142

No když se ptáš tak blbě, je marný něco vysvětlovat.

0/0
6.1.2018 17:30

J85a67k42u90b 90S69e93k74e53r25a 6836480176665

Jj to video je i na youtube: Airbus A320 Crash during auto landing

+1/0
2.1.2018 23:05

P14e58t66r 92M10i18c40h72a33l 2670344591662

Vím. Jen to nebylo přistání, ale nízký průlet.

+1/0
3.1.2018 8:24

T13o58m90á22š 34K47u45c53h45a50ř 3517531678131

Největší problém vidím v interakci s živými řidiči. Je to podobné, jako rozhovor s virtuální asistentkou. Už po pár větách máte pocit, že mluvíte s někým, kdo je totálně na palici. Nucený delší rozhovor pak může vést ke zkratovému jednání. A na silnici to bude nejspíš podobné.

Někteří se možná již těší, jak takováto autonomní auta budou jezdit stejně předpisově a bezpečně, jako oni sami, a že takový autonomní automobil musí být přece 1000x lepší jak piráti silnic, co se jim lepí na kufr, myškují a překračují povolenou sychlost. Připomíná mi to ale jeden s dílů Spongeboba, kde se Sépiák nadšeně odstěhuje do vzorné vesnice plné ještě slušňáčtějších Sépiáků, než je on sám. Po čase ale sám zjsití, že takovýto život je nesnesitelný.

+7/0
2.1.2018 9:09

P31e40t19r 58D94v49o60r69a79k 3741620597499

No tak dalo by se říct, že člověk taky část cesty jede popaměti, nebo citově po slepu - třeba když míjí v noci protijedoucí auto, když jede v mlze. Kolikrát si říkám, že mezi námi jsou cyborgové s laserem místo očí, když to pálí stovkou do mlhy.

Myslím ale, že by autonomní auta měla "mít rozum" a v případě oslepení nějakého ze senzorů buď zpomalit, nebo zastavit a nebo mít způsob, jak kamery a čidla udržovat v provozuschopném stavu!!!

0/0
2.1.2018 7:35

T72o22m44á73š 65K41u12c89h25a62ř 3127591108701

Zastavit.. To je často dost dobrý způsob jak způsobit vážnou hromadnou nehodu. Formálně samozřejmě ale budou viníky ti, co nedobrzdili.

+2/0
2.1.2018 8:37

M23a68r18t25i49n 42T14e18s42a24ř 2199393203163

Samozřejmě. Stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu. Nechápu, jak může někdo "nedobrzdit cizí vinou", když má mít "Abstand mindestens halb Tacho". Ano, taky toto pravidlo někdy nedodržuju. Ale nevymlouvám se, že za to může ten přede mnou - s výjimkou vybržďovačů a myškařů, tam nepomůže odstup ani svěcená.

0/−1
2.1.2018 9:00

T42o77m26á58š 73K97u71c40h11a75ř 3847211658221

Typicky na rovné rychlostní silnici nevidíte před auto (dodávku, kamion) jedoucí před vámi a mít od něj takový odstup, na jaký jste schopen zastavit je mimo realitu (bylo by to mnohem víc, než uvěděné pravidlo dvou sekund, musel byste např při 130 km/h udržovatvzdálenost cca 160 m :-)). Pokud toto vozidlo před vámi se stojící překážce myškou do levého pruhu vyhne a vy stejný manévr nemůžete udělat, protože vedle vás něco jede, nemáte šanci srážce zabránit.

0/0
2.1.2018 9:15

J15i77ř16í 97S93c77h46w11a70c58h 8238274448636

....stačí trochu přibrzdit a myškou se vyhnout taky ;-)

0/0
2.1.2018 9:51

P79e29t64r 36M30i95c57h46a45l 2520844121972

Ne vždy to jde a ne každý to umí.

0/0
2.1.2018 11:44

P81e66t42r 40M37i75c91h13a63l 2180204441412

Chtěl bych to vidět u nás v serpentinách na suchu. Na ujetém sněhu raději ne.

0/0
2.1.2018 7:17

P68e41t17r 66N45o55v63o17t60n81ý 9201579900685

To bych chtěl vidět, jak by se nějaký automat vyhrabal z toho bahna, co dneska já. Jinak jestli to poběží všechno na windows, tak to nechci vidět. Třeba bude potřeba zabrzdit a brzdy nebudou odpovídat... A mozek auta bude vyhledávat řešení problému na internetu.

+4/−2
2.1.2018 0:35

P64e68t41r 62S22u91c78h63ý 1438389284846

Předpokládal bych, že na windows rozhodně ne - spíš na nějakém specializovaném SW určeném přímo pro auta ..... ale i v tom mohou být samozřejmě chyby. Ale teda hláška "systém brzd neodpovídá" může bát zajímavá ;-D;-D Nebo "nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace" ;-D

+2/0
2.1.2018 1:03

P50a52v60e25l 20J54e90ř87á36b25e39k 7781172394477

"Systém brzd neodpovídá - doporučujeme napsat závěť."

"Nejde pokračovat v jízdě, je potřeba aktualizace. V pravé schránce máte uvařenou kávu, v levé schránce mléko, třtinový cukr v prostřední schránce pod střechou, zamíchejte si prstem."

+2/0
2.1.2018 1:19

R89o31b84e32r81t 46M17a36t44u31l54a 8967529616145

Hm takže, když se zanesou senzory tak budeme doufat, že je přesná mapa i navigace? Protože všechno další z toho udělá složitost Airbusu a zadarmo to nikdo asi pak rozdávat nebude a za prachy si to koupí akorát pár boháčů. Robotaxi, kde musí někdo sedět je taky nesmysl, protože zadarmo tam nikdo kromě cestujícího sedět nebude a samo to k němu přijet nemůže;-D takže bud to bude prodělečné a nebo dražší než normální taxi(Pražské do toho netahejte to je jiný druh:-P)

+4/0
2.1.2018 0:23

P97e77t48r 59P14o20s56p44í70š65i66l 4128414496386

Když se zanesou senzory tak to pojede jen podle mapy? A co když bude na tý silnici cyklista nebo chodec a nebo jiné auto s taky zanesenými senzory? To si ještě užijeme legrace.

0/0
2.1.2018 12:59

P62e55t82r 53S88u42c57h16ý 1458489434256

Asi jsem staromódní, ale tohle není nic pro mě. Nesvěřil bych svůj život v takovém počasí něčemu takovému. Člověk má podvědomě zafixované základní principy fyziky a dokáže předvídat - počítač co nenaučíte to neumí a neví. Rozhodně zase netvrdím, že podobné systémy řízení jsou k ničemu - naopak například na dálnici, si myslím, že by to bylo dost užitečné (řidič se stejně jen drží v pruhu což dokáže i počítač nebo cvičená opice), ale v podmínkách jaké jsou popsány v článku u mě nikdy.

+6/0
2.1.2018 0:19

P26a93v65e56l 48J36e32ř26á60b39e56k 7341372434857

Zafixované můžete mít cokoliv, ale zpravidla tu fyziku podceňujeme

0/0
2.1.2018 0:24

P24e65t25r 44S74u86c15h67ý 1988249984726

Já jsem vyloženě technický typ (čistě technická VŠ i práce), takže to beru možná trochu jinak, ale i když člověk dělá chyby, tak riziko, že se nějaká elektronika pokazí (zvláště při teplotách pod nulou) mi prostě přijde vyšší. Navíc prostě nikdy nemůžete počítač připravit na všechny situace jaké mohou nastat a vždy se může stát něco, na co nebude umět reagovat. Mě se například stalo před vánoci, že asi 150m předemnou spadl na silnici strom těch 150m by asi počítač zvládl, ale co kdyby to bylo blíž? Přecijen člověk pozná, když se strom začne naklánět a padat, ale pozná to počítač? ( to znamená další kamery , které budou snímat i prostor nad autem. Člověk navíc slyší to prasknutí stromu a je mu jasné, že ten strom asi padá, ale počítač bude muset čekat, aby vyhodnotil, jestli s tím stromem jen hýbe vítr, nebo jestli strom padá (to základní vodítko = hlasité praskání počítač nepozná ani náhodou)

+2/0
2.1.2018 0:33

J70a50n 71N13o21v70á93k 9395508144195

Když se to stano poprvé, asi to nepozná, ale po prvním problému tu ta znalost už bude a není problém ji online rozšířit mezi ostatní počítače.

I člověk se s nějakým typem problému potřebuje setkat, aby ho pak později rozpoznal.

0/0
2.1.2018 0:37

P28e75t19r 32S76u33c97h57ý 1268549564426

Jenže nevěřím, že počítač dokáže poznat, jestli to praská strom, nebo někdo něco láme vedle silnice. A jak jsem psal - to je hlavní vodítko jak rozeznat padající strom od toho, že s ním jen pohupuje silnější vítr. Navíc když pojedu za jiným autem autem, které pojede 40 km/h , jak počítač pozná kdy může předjíždět a kdy ne?

0/0
2.1.2018 0:42

P49a29v14e67l 38J21e35ř66á41b48e62k 7601752884367

PC v prvním autě vyhodnotí dopravní situaci na 40 km/hod. Protože PC budu prakticky na stejném základu, tak i váš PC vyhodnotí, že 40 km/hod je akorát.

Ale umím si představit, že jako letadla o sobě mají teoreticky vědět, tak auta v určitém okruhu si taky mohou dávat signál, kde jsou a jak se pohybují.

Moc to neřešte - budete sedět v autě, tam budete mít ledničku, knihy, počítače, karty, lůžka a jestli před vámi bude či nebude nějaké auto vám vadit nebude, protože budete se zajímat něčím jiným, než co se děje v provozu.

0/0
2.1.2018 0:50

P45e63t42r 14S44u19c55h96ý 1678659634386

Jenže to se bavíte o situaci, kdy budou všechna auta řízena počítačem. Mezi tím, než na silnicích budou reálně taková auta a tím, že taková budou všechna uběhne minimálně 10 - 20 let. Takže dojde i na to, že před tím autem pojede auto, které bude řízeno člověkem.

0/0
2.1.2018 0:55

P44e10t65r 81S28u24c17h32ý 1828169124656

P.S. myslím to tak, že se neobmění ze dne na den klasická auta za ty samoříditelné, takže nějakou dobu budou existovat vedle sebe.

0/0
2.1.2018 0:56

P28a25v47e77l 78J22e58ř55á87b95e62k 7931832504217

Brod je ještě daleko, je zbytečné vyhrnovat kalhoty.

0/0
2.1.2018 0:57

P32a92v32e45l 12J74e81ř89á65b74e66k 7441452684657

Ano - příklad stromu je zajímavý.

Ale jen na těch 150 m.

Pokud byste byl blíž, tak nepostřehnete, že strom začíná padat, protože přes čelní sklo uvidíte spodní část kmene stromu a ne jeho korunu, kde ten pohyb je viditelnější.

A navíc, jako člověk byste měl sledovat i prostor za sebou, a okolo vozu, takže máte větší šanci, než elektronika, že v danou chvíli zrovna nekouknete do zpětného zrcátka. Elektronika by vše měla sledovat najednou a možná bude i rychlejší než reakce člověka.

No a pokud jedete v autě, tak než běžnému řidiči docvakne, že to co slyší je praskající strom, tak je pozdě.

Nicméně - ty pokusy s auty jsou zajímavé, ale výsledek bude za mnoho let a jen pro určité oblasti provozu (město, dálnice apod.). Člověka zcela nenahradí.

+2/0
2.1.2018 0:43

P52e38t60r 75S84u29c71h77ý 1288559164176

K tomu stromu mám silné výhrady, ale jinak s vámi souhlasím v tom, že například na dálnici by to užitečné bylo.

0/0
2.1.2018 0:46

P50e47t46r 70S97u76c12h83ý 1388609704986

P.S. ale beru, že každémuvyhovuje něco jiného, někdo takové auto chtít třeba bude. Já osobně jsem kupoval nové auto cca před půlrokem, a i v dnešní době jsem měl požadavek na manuální převodovku (a to jezdím i autem rodičů, kteří mají automat, tak to opravdu není tím, že bych auto a automatem neřídil).

0/0
2.1.2018 0:53

M89a45r34t81i12n 21P77l22z86á31k 2537349438174

Na dálnici sledování pruhů a ACC funguje v podstatě už dnes... teda asi jen do té doby, než nasněží a přestanou být vidět čáry mezi pruhy

0/0
2.1.2018 12:53

J64i91n60d25ř14i89c94h 66Š41k51o29p13e68k 4665431830375

já to beru čistě z laického pohledu.

Neumíme udělat ani OS, který neustále nebude potřebovat se aktualizovat a záplatovat (WIN). Představa, že něco na podobný způsob bude v autě, milion nedodělků a děr, proto bude nutné neustále aktualizovat,přičemž aktualizace třeba způsobí nefunkčnost čehokoli (jakko nyní win - proběhne aktualizace, zmizí do resetu tiskárna atd).

Ne děkuji.

0/0
2.1.2018 7:29

J91a67n 60N84o49v94á89k 9755168764935

Samoučící se systémy se můžou jako vedlejší efekt naučit i ty potřebné základní principy fyziky - a ani nemusí tušit, že jsou to nějaké základní principy fyziky :-)

0/0
2.1.2018 0:34

J30i28r93i 22D37o89b22r20ý 9338239563

Predat rizeni ridici neni z dlouhodobeho pohledu reseni. Mizerne podminky vyzaduji vyjezdeneho ridice. A pokud by rozsirilo pouzivani autonomniho rizeni, vyjezdeni ridici postupne budou ubyvat.

+3/−1
2.1.2018 0:15

P80e14t33r 13S82u61c97h52ý 1218789134926

Zajímala by mě jak by to reagovalo, když se auto dostane do smyku. Jako řidič bych otočil kola směrem, kterým chci auto vyrovnat a mírně přidal plyn, ale nevím, jak by reagoval počítač.

0/0
2.1.2018 0:21

P61a65v81e31l 24J96e70ř48á96b22e11k 7461222574167

Předně pojede tak, aby nedostalo smyk.

A když ho dostane, tak natočí kola proti směru smyku a odpojí motor od kol a přibrzdí některé to správné kolo.

Vždyť základní podchycení smyku už na autech je, tak se to jen trochu zdokonalí.

No a nevím kolik dnešních řidičů skutečně dokáže smyk včas podchytit. Většina, pokud ho dostane a včas ho zachytí, si na silnici udělá několik obloučků, než auto zas srovná do příslušného směru.

+4/0
2.1.2018 0:29

P75e77t53r 32S60u24c45h86ý 1568619454216

Předpokládat, že pojede tak, aby nedostalo smyk je utopie. Může být silnice pokryta tenkou vrstvou sněhu, a pak někde pod tím sněhem může být v nějakém místě zamrzlá kaluž - to počítač prostě nemá šanci poznat a tedy se do smyku dostane stejně jak člověk.

0/0
2.1.2018 0:35

P37a76v62e65l 24J26e35ř42á55b54e68k 7961232614737

Já nevím jak vy, ale mám na podlaze v autě díru a když jedu, tak občas "hodím" zadek dírou na silnici a podle tření zjistím, jaký je stav vozovky.

+1/0
2.1.2018 0:54







Najdete na iDNES.cz