Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robotům chybí selský rozum. Když se potkají s živým řidičem, je to mela

První srážka motorkáře s robotem v Kalifornii naznačila, jak bude vypadat vyšetřování nehody a na čí straně bude podle zákona vina.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25i70c66h33a35l 95K96r68č79á64l 6858138666942

Takže roboti budou vždy jezdit bezpečněji, ovšem za cenu toho že ostatní kolem nich budou na nervy. Připomíná mně to jednoho nadporučíka kdysi na vojně, který o víkendu jezdil autem z Kroměříže do Zlína. Říkal: já jezdím bezpečně a ještě nikdy jsem neměl nehodu. Nikam nespěchám, v Kroměříži zařadím dvoječku a do Zlína v klidu dojedu. Už jsem ale viděl několik nehod kolem mě.

+3/0
1.1.2018 15:23

M85a26r29t57i69n 49B42a39r78t37e22k 5237921811803

Takže podle toho co jsem si přečetl, tak robotický vůz nejenom že neudělal nic špatně, ale zachoval se stejně jako by to udělal člověk (zařadil se zpět do svého pruhu). Pochybuju, že lidský řidič by něco udělal jinak.

+1/0
31.12.2017 13:38

A25l60e37x 27G74r67e72g46o19r 9764202732309

Možná by se do toho.pruhu ani necpal,protože by toto jednání mohl odhadnout v závislosti na provozu o několik aut ve předu.

+3/0
1.1.2018 13:43

M88i62c32h16a16l 69K94r92č91á78l 6368588946852

Tak to nepochybujte. Normální řidič by buď vůbec nepřejížděl pokud tam nemá místo, nebo by spíš jel tak jak je zvykem. Vyhodil by blinkr, začal přejíždět a předpokládal by že mu ten za sebou udělá místo. Stalo se to v rychlosti 20 km/h na několikaproudé dálnici a tam je takový způsob přejíždění z pruhu do pruhu nutností. Jinak by se nikdo nikam nedostal.

0/0
1.1.2018 15:29

J90a39n 20V21á13c25l87a63v14í57k 3842916371239

člověk by se tam vecpal a pak vytroubil tu dodávku

0/0
17.1.2018 10:52

R78u20d79o58l75f 22P49e26c15i16n17o32v85s86k32ý 4818111680

Nikdy neříkej nikdy. Jsem přesvědčen, že za pár led budou mít lepší intuici než člověk. Jak je to dávno, co bylo nemyslitelné, aby se dokázalo auto řídit samo. Pak byloí nemyslitelné, aby se účastnilo běžného provozu. Teď autor tvrdí, že auta nebudou NIKDY cosi umět. Neposuyujte svět podle současné situace a snažte se dívat trochu dopředu. S exponenciálním vývojem všeho včetně strojové inteligence nic nenaděláme.

+4/−1
30.12.2017 17:46

G78e81o80r17g 97K64o17m58b41e34r58e73c 9304241426811

mozna za 1000 let.

0/−2
31.12.2017 9:18

R23u81d97o76l82f 82P45e74c33i14n14o79v38s10k41ý 4318551260

Pokud víš, co znamená exponenciála, tak změny očekávatelné za příštích 1000 let budou při vývoji nepřerušeném katastrofou odpovídat změnám zhruba od vyhynutí dinosaurů do dneška. Nezaměňuj přání s reálným odhadem.

Podívej se, kde byla samořiditelná auta před 10 lety. Obdobný skok jako za posledních 10 let můžeme čekat v příštích 5ti letech a další obdobný skok v následujících dvou letech. Klidně se vsadím, že do 10ti let začnou automobilky v zájmu vyšších zisků prosazovat, aby se na automobily s lidským řidičem začala vztahovat nejrůznější omezení počínaje zákazem provozu na dálnicích a silnících první třídy, protože při nečekané situaci nedokáží lidé reagovat tak rychle a přesně.

0/0
31.12.2017 11:13

P22e55t42r 71M21i25c51h26a79l 2250664401842

Takže robot kličkuje z pruhu do pruhu, ale může za to motorkář. Fakt super.

+2/−5
29.12.2017 12:35

J91a88k14u72b 50S82e34k85e95r45a 6156830926605

No na silnicích je už teď dost nemehel, tak přibudou ještě nemehla auta s nemehly majiteli uvnitř :-)

0/0
29.12.2017 22:11

J36i29n40d92ř36i28c14h 12Š86k48o51p69e82k 4355651120305

článek si nečet, viď

0/0
5.1.2018 9:09

T18a91d29e21a90s 34P37i89s48t31a 6409252201367

Upřímně?

Když dojde ke krizové situaci, budu daleko radši, když ve druhém voze, proti mě, bude řídit mašina. Bude se chovat předvídatelně a nedělat blbosti. Daleko lépe se s tím vyrovnám a zareaguji, než když tam bude řidič stihač/lepič/přejížděč/neurotik/vybrzďovač, na toho zareagovat včas neumím.

+3/0
29.12.2017 10:53

L87u27d64v24í95k 48G32a40j22d79o89š12í64k 2315793104982

Ano, to je pravda. A pak přijde doba, kdy řidiči přijdou na slabiny "uvažování" mašin a budou je patřičným manévrem "umrtvovat", protože když je stroj předvídatelný, je možné toho i využít. A to nejen k dobrým účelům.

+1/0
29.12.2017 11:44

L29a93d24i96s90l73a48v 45K94a13l12o87u96s 7725856761220

Může za to provozovatel. Před vyjetím měl instalovat upgrade firmware a moto PATCH.

0/0
29.12.2017 9:13

L63a52d28i20s69l63a97v 76T78r48i31s87k68a 4165207470

Asi měl ten motorkář malu paměť a upgrade se mu tam nevešel. :-P

0/0
10.1.2018 10:56

L31a21d30i94s38l95a53v 25T78r10i44s29k51a 4255177130

malou

0/0
10.1.2018 10:56

M35i52r66o37s81l88a59v 40Š26u29l21c 1340274570368

Nejsem příznivcem nějakého robotického auta. Snad si ho nebudu muset do konce svého života koupit. Raději půjdu do veterána...

Ale za trest bych robotické auto povinně naordinoval těm řidičům, co často porušují dopravní předpisy, hlavně ty o rychlosti. Pěkně by museli sedět v autě, co jede v obci max. 50km/h a mimo 90km/h a trpět...

A teď mě "silniční piráti" kamenujte a nešetřete mínusy;-D

+3/−2
29.12.2017 8:28

M96i91c49h74a61l 64T80o82m66á97n12e41k 9687289776

trpime uz ted tka o co jde? takto silene a jeste hur uz se chova dost ridicu, viz magistrala na 70ce dve auta hezky vedle sebe 40kou a pampadam jedu si kral .... ne dekuji, to radeji at to nekde napalim v plne rychlosti nez tohle

0/0
30.12.2017 8:47
Foto

M35a63r41t27i61n 26P48i81š65t42o60r89a 8778198836289

Veterány budou smět jen na uzavřené okruhy. Už za pár let.

0/0
30.12.2017 21:07

D97a31n73i47e37l 12D49r54n48e53c 6681989386792

Zajímalo by mě, jestli by diskutující měli na nehodu stejný názor, kdyby auto nebylo řízené počítačem ale člověkem.

Nepřijde mi, že by autonomní auta představovala nějakou velkou hrozbu pro ostatní řidiče, protože pokud dojde ke srážce autonomního auta s normálním, tak by k ní za dané situace většinou došlo, i kdyby obě auta řidil člověk. V současnosti sice ještě nejsou úplně odladěná, ale proto se testují.

Tady je podle mého vina určena správně. Auto se chtělo zařadit do jiného pruhu (třeba kvůli jízdě přes následující MÚK) kde byla dostatečně velká mezera, jenže řidič v druhém pruhu mezeru zmenšil a auto se pak vrátilo zpět do svého pruhu. Patrně tento manévr udělalo trochu prudšeji, což motorkáře vyděsilo a spadl, ale auto ho nesrazilo. Motorkář tam sice může předjíždět mezi pruhy, ale předpokládám, že stejně jako u nás nesmí ohrozit předjížděného.

Problém vidím v občas pitomém znění předpisů, kdy např. na cyklopřejezdu má dát cyklista autu přednost, ale když už na něj vjede, tak ho auto nesmí srazit. Jednoznačné znění předpisů by ostatně nevadilo už teď. Po řidičích by se nemělo chtít, aby v rámci předvídání eliminovali chyby druhých, ale jen zmírnili jejich dopady v míře, která neznemožní normální provoz (tedy že nepojedete krokem, co kdyby za rohem vyběhlo dítě, ale budete přeipraven brzdit). Zbytek bych nechal na pudu sebezáchovy, přičemž auto zvládne předvídat a hlídat ve většině případů více věcí než člověk (pravda, asi si nevšimne, že na vedle jedoucím náklaďáku se uvolňují kurty, ale jak často k takové situaci dojde).

Další problém vidím v situaci, kdy řidič na konci kolony spozoruje, že za ním nedobrzdí kamion a uhne do škarpy, což se ale dá u autonomního auta naprogramovat taky. Pak nevím, jak je vyřešena orientace na nekvalitní zasněžené okresce bez viditelného směrového vedení nebo na polní cestě, to by se ale dalo vyřešit předáním řízení člověku a auto by jen v případě nouze brzdilo před překážkama, případně by ještě byla omezena maximální rychlost.

+4/0
29.12.2017 0:26

L57u90d21v48í93k 56G91a98j94d20o57š19í83k 2415113744132

V tomto případě, kdyby auto řídil řidič, by k nehodě nejspíš vůbec nedošlo.

Problém chování autonomních aut je velmi složitý a komplextní a bohužel bude VŽDY narážet na chování a uvažování lidí, s kterými budou muset vždy koexistovat. Příznivci argumentují globálním učením autonomního řidiče. Ale ani to není schopno pokrýt nekonečné množství variací situací, které mohou v provozu nastat a řidiči na jejich řešení používají předvídavost a intuici. Stroj je ale v takové situaci bezradný a ve většině případů jí správně nevyřeší.

K tomu ještě přičtěte, že všechna čidla a senzory na voze musí na 100 % fungovat, jinak se auto nejspíš ani nerozjede. Servis takových aut bude tedy dost masakr.

+1/−2
29.12.2017 11:55

D73a81n79i13e20l 93D79r49n33e24c 6861789176562

Jak by to podle Vás vyřešil řidič?

+2/0
29.12.2017 14:38

P48e53t85r 84Č69e77r39v24e36n35ý 3976351632885

Řidič by nejspíš normálně dokončil přejíždění z pruhu do pruhu, protože na rozdíl od robotického auta nemá naprogramováno, že musí za všech okolností dodržet bezpečnou vzdálenost.

+5/0
29.12.2017 18:41

J28a27k17u52b 73S50e94k27e58r75a 6476950416975

A hlavně, řidič by tu motorku nejspíš slyšel :-)

0/0
29.12.2017 22:15

D70a42n15i30e86l 62D19r65n97e56c 6401959726582

To normální dokončení přejíždění by také mohlo dopadnout nehodou v druhém pruhu.

+2/0
30.12.2017 13:32

J54a53k14u83b 40R90o30u15s 3163430144662

Mnoha řidičům chybí selský rozum také.

+4/0
28.12.2017 23:35

R61a31d93e19k 47N73e46u41m53a93n30n 5772472108795

předpokládám, že robot dal blinkr doleva a začal se vracet doprava, aniž dal blinkr zpět - jal jak nějaká blbá ženská:-P

+5/−2
28.12.2017 22:58

J62i29ř60í 22S76c77h45w71a15c71h 8628644508766

nejspíš dal blinkr začal měnit směr, možná jednou stranou trochu přejel i hranici mezi pruhy a pak se vrátil, v podstatě pruh neopustil, v takové situaci by opačný blinkr nedalo ani 9 z 10 chlapů....;-)

+3/0
28.12.2017 23:27

K65a36r70e26l 30N11o86v70o88t18n66y 2581415159600

Predpokladate spatne - tohle je zrovna tak elementarni zalezitost, ze nepochybuju o tom, ze ten robot dal pravy blinkr v okamziku, kdy se rozhodl prerusit odbocovaci manevr a rozhodl se vratit zpet. Narozdil od lidi, davat blinkry roboty neomrzi, ani nehrozi to, ze na nej zapomenou, nebo ze maji plne ruce prace s rizenim a na ovladani blinkru uz nemaji cas.

+5/0
29.12.2017 0:51

P32e36t45r 39S20t67e84i54n31e36r 7872262592885

Nechápu co tady v komentech melete za nesmysly... Motorkář se cpe mezi pruhy kde nemá co dělat, tak je to logicky jeho vina.

Kdyby se auto pokoušelo nacpat do té mezery, tak se klidně mohlo stát, že by skutečně byla mezera moc malá nebo by do něj naboural ten zezadu... A pak byste asi stejně obviňovali robota, protože neskousnete, že robot umí dodržovat předpisy lépe než vy.

Takže ještě jednou. Robot se zachoval správně a podle předpisů a bylo by nejlepší, kdyby na silnicích bylo takových robotů co nejvíc. Lidští řidiči jako vy akorát neumí dodržovat předpisy a odvolávají se na nějaký svůj "selský rozum" který je spíš "selská stupidita". Pokud narazíte do robot-auta, tak je to prostě vše vina, protože robot předpisy neporušil, ale vy ano. Můžete se vztekat jak chcete, ale to vám nepomůže.

+3/−8
28.12.2017 22:31

O46n84d18ř95e63j 86N66o58v61á26k 9987924909409

V Kalifornii to maji motorkari dovoleno.

Robot nedal prednost motorce.

Nastesti u nas existuje neco jako 'nebezpecna jizda', takze lze postihnout i jizdu prisne predpisovou, ktera ale ohrozuje ostatni.Coz byl evidentne tento pripad.

+2/−4
28.12.2017 22:34

D51a54n28i45e39l 20D81r45n26e35c 6391189796802

Jste si jistý, že měl motorkář přednost?

Předpokládám, že stejně jako u nás nemůže při předjíždění ohrozit předjížděného.

+4/0
29.12.2017 0:30

K49a88r41e84l 37N81o51v33o58t61n77y 2271935739740

Pletete si pojmy s dojm. Ano, motorkari to maji dovoleno, ale NEMAJI pri tom prednost. Zaroven NESMI ohrozit ostatni, a MUSI predjizdet bezpecne! Jinymi slovy - predjizdej kolonu ale davej pritom sakramentsky pozor a jed na jistotu. To znamena mj. i to, ze ridic musi predpokladat, ze do prazdne mezery v prostrednim pruhu muze chtit nekdo najet z druhe strany - coz btw plati i u nas.

Ten motorkar to ocividne nedodrzel a navic zpanikaril (kdyby jel rovne dal, nic by se nestalo, jen ten robot by holt jel chvili napul mezi pruhy - ale motorkare by nesrazil, protoze by o nem vedel).

+4/0
29.12.2017 0:54

O28n39d27ř76e54j 13N75o18v52á85k 9497164119679

Podle meho je vinikem robot - neumi vyhodnocovat situaci - v te kolone se muselo jet dele a clovek vi, ze ty mezery mezi auty se zaviraji a to i dost necekane..Druhak - prejizdeni z pruhu do pruhu pri jizde v kolone patri mezi nejrizikovejsi manevry a vetsina ridicu to radeji vubec nedela. A za treti - to.auto nedalo prednost motorce, ktera jela podle predpisu a mohla 'podjizdet' kolonu.

+2/−6
28.12.2017 22:20

M82a65r54e17k 85G18a71j84d24a 4653184886282

řidič má přece předvídat .... ;-D

+2/0
28.12.2017 22:27

O95n65d67ř21e26j 18N69o96v94á22k 9417344779739

Ano ... a to robot neudelal.

+4/−1
28.12.2017 22:29

J79i88ř97í 86E75r49b64e75n 1943324206177

Robot předvídá jen tak, jak byl nastaven. Vinu tedy nese jeho programátor, že tuto eventualitu nepředvídal.

0/0
28.12.2017 23:51

K64a12r43e24l 61N68o65v84o78t51n83y 2731325979400

Nesmysl - ten motorkar tam najel zpoza auta, ktere bylo v prostrednim pruhu za tim robotickym. Senzory o nem tudiz pravdepodobne vubec nevedely. Nicmene - kdyby ten motorkar nezpanikaril, tak by se nic nestalo - roboticke auto ho samozrejme zaregistrovalo hned jak vyjel zpoza krytu, a ten manevr navratu do predchoziho pruhuby proste nedokoncilo a jelo napul mezi pruhy. Problem je, ze motorkar si nejspis myslel, ze o nem ten ridic nevi (lidsky ridic by ho mel totiz v mrtvem uhlu, pokud by se vybec obtezoval koukanim do praveho zrcatka, narozdil od robotickeho auta, ktere mrtvymi uhly ani ignorovanim zrcatek netrpi), a tak zpanikaril a strhnul to stranou.

+3/0
29.12.2017 0:49

K70r86y53š23t81o17f 44L91a94n26í77k 1429480625305

tohle se musi zavest najednou jako jizda vpravo.

0/0
28.12.2017 22:17

O69n45d11ř18e52j 67N62o79v59á72k 9687924939389

Podle toho popisu za to mohl motorkar? To vypada spis na to, ze roboticke auto nedalo prednost motorce prijizdejici zprava?!

0/−2
28.12.2017 22:10

L15a33d64i76s18l93a87v 51T19r37i10s29k20a 4475977830

To autonomní auto ještě úplně neopustilo dle popisu prostřední pruh a proto pokud pokračuje v jízdě dále ve svém původním pruhu má přednost. To platí i pro auta s řidičem.

0/0
10.1.2018 10:55

Z36b26y31n57ě81k 48J72a24n54d72a 7173162935491

No prostě autonomní auta budou něco jako bývalý kolega v práci... Cca 2x ročně byl účastníkem dopravní nehody, ale vždy zato oficiálně mohl ten druhý...

Holt v těch všech pravidlech p přednosti zprava/leva, zipu či odbočování, není prohřešek, že někdo jezdí jako dement...

+11/0
28.12.2017 21:41

J22i24ř49í 63S89c91h22w64a40c67h 8428284368726

z článku vyplývá, že jako dement spíše jel ten motorkář a data od "kolegy z práce" policii přesvědčily, že viníkem byl opravdu ten druhý ;-)

+1/−3
28.12.2017 21:59

P18e32t57r 24D81v75o46r52a70k 3461560657609

Nebylo by nějaké video? Protože podle toho popisu, jestli to dobře chápu, motocyklista jel někam, kde předpokládal, že nebude auto a ono tam nakonec bylo? ;-D

Jako na motorce jezdím oficiálně 18 let a na takovéhle věci je potřeba si dávat pozor no.

+7/0
28.12.2017 21:10

J49o32s45e86f 81S57u68k 4245840780554

doufám, že autonomní auta jsou zřetelně označená ze všech stran, protože jak známo, blbec je nebezpečný ze všech stran a je dobré o něm vědět

+5/−1
28.12.2017 21:05

Z57b16y70n70ě85k 63R25ů62ž22i10č16k31a 9248914342278

Nejen robotům chybí "selský" rozum. :(

+1/0
28.12.2017 20:56

O13l69d53ř13i17c33h 41O71l41e94š 6803600707

Blíží se doba kdy robot zabije člověka a potom nastane dilema kdo si to odsedí. Že by robot?:-P

+2/0
28.12.2017 20:37

O66l57d32ř52i11c66h 75O14l74e66š 6163300927

Rozsudek soudu: Odsuzuje se k vypnutí baterií na 8 let.;-D;-D;-D

+8/0
28.12.2017 20:39

J53i60ř43í 10S30c93h56w39a64c53h 8418754488336

blíží se doba, kdy robot dokáže, že na vině je jen pomalá reakce člověka:-/

0/0
28.12.2017 20:41

O73l97d39ř89i82c64h 91O54l51e82š 6773230347

Myslím že robot nedokáže ohýbat paragrafy.:-/

0/0
28.12.2017 20:56







Najdete na iDNES.cz