Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Rychlostní rekord 432 km/h odolával osmdesát let

Přesně před osmdesáti lety, 28. ledna 1938, usedl legendární Rudolf Caracciola do stříbrného šípu a vytvořil rychlostní rekord, který odolával do loňského listopadu. S aerodynamickým mercedesem se na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem rozjel na 432 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M67i62r67e28k 16G88a86j71e57r 5631726929950

Čeština se zdá být obtížná pro mnohé autory článků. V tomto je docíleno opačného významu, než mělo být, ve větě: "Nadlehčování přídě pomohlo její snížení a zúžení." Správně je "Nenadlehčování přídě..."

+1/0
28.1.2018 19:56

J84i71ř84í 13S49c65h45w20a13c78h 8198494548986

lépe by asi vyznělo: Nadlehčování přídě bylo omezeno jejím snížením a zúžením....;-)

+2/0
28.1.2018 20:26

J94i32ř85í 51B59a42r75t81u44š 1856292806446

Tento vůz se dlouhá léta nacházel na našem území a poté byl za směšné penize prodán do Německa

http://www.motomagazin.cz/index.php?action=magazin&menu=5&pos=monopost

+1/0
28.1.2018 15:27

M56i41r11e54k 48G48a73j53e48r 5561526449610

Což je podle mého názoru jen dobře.

+1/0
28.1.2018 19:42

K34a46r64e82l 57N78o60v89o91t49n70y 2211235599290

Kolik teda te vody a ledu to auto melo? V clanku se pise 48 litru a 5 kg, zatimco v popisu obrazku se pise 500 litru. To je dost velky rozdil...

+3/0
28.1.2018 9:49

J13a36n 97J83e68ž31e88k 3781115347705

500 litrů je nesmysl. Přece to nebylo hasičské auto, co si veze půl tuny vody ;-)

+7/0
28.1.2018 10:38

M10i80c54h55a75l 43J17a96r18o39š 7264610382495

Pokud za sebou nevezl tendr.

0/0
29.1.2018 12:00

J29i54ř63í 91P39o42k34o87r53n49ý 2212574687752

obdivuji tehdejší jezdce , nejen Caracciolu,ale i Rosemeyera,Stucka, Nuvolariho, Chirona,Fagioliho... jezdili na plno v autech s dnešním výkonem a rychlostí ( na tehdejších silnicích) ale zbytek techniky byl úplně jinde listová pera, bubnové brzdy,pneumatiky......kolik dnešních pilotů by dnes do tohoto sedlo.....

+18/0
28.1.2018 8:57

J39a45n 66B62u57c85h77a79r 9449461722376

A žádný pásy, sedačky jak křesla, kožené hemy... respekt!R^

+5/0
28.1.2018 9:45
Foto

M14i25c51h89a85l 74G69r43e48š75l34i86k 9701916462226

Čo sa týka pásov, bola to voľba pretekárov. Predpokladali, že je vyššia šanca na prežitie, ak pri nehode z auta vypadnú. Nebolo to pravidlom.

0/0
28.1.2018 12:37

D37e15n43i28s 73H41u67m71l 4712635135516

piloti dávali přednost okamžité smrti než připoutaný uhořet zaživa

0/0
28.1.2018 15:07
Foto

M70i49c20h27a28l 12G38r18e46š62l62i46k 9861346362636

Našiel som záber nehody, kedy pilot F1 z auta pri premetoch vypadol a odkráčal po svojich. Myslím, že chceli prežiť.

0/0
28.1.2018 19:37
Foto

M20i79c90h65a49l 65G52r38e12š54l62i72k 9571786282326

Ja to trochu posuniem a zacitujem jedného z najpovolanejších:

Z Top Gearu venovaného Sennovi: "Musíte si uvedomiť, že tie autá boli, ako divoké zúrivé zvieratá. Tento McLaren MP4/4, v ktorom vyhral 8 závodov a získal prvý titul mal veľmi malý prítlak, manuálnu prevodovku a 1200 koní. O 450 viac, ako vozy F1 dnes (natáčné v r. 2010). Bolo to posledné z preplňovaných turbomonštier. Jedno z najlepších pretekárských áut, aké bolo kedy vyrobené."

Pozvaný hosť majster sveta F1 Hamilton pri pohľade na McLaren s číslom 12 a Sennovym menom: "Ó Bože... Nemôžem uveriť...". "Nemohol spať" (pri pomyslení, že to bude riadiť). "Mám v hlave ten zvuk, jak auto hrmí a prechádza ulicami Monaca, keď ho riadi jednou rukou:"

Po jazde o aute a jazdcoch tej doby z polovice 80. rokov: "Slabé, čo sa týka prítlaku, slabé, čo sa týka bezpečnosti.. Kokpit takmer prerazíš päsťou. Mechanik urobí chybu, odpadne koleso a si mŕtvy... Je to fenomenálne, neviem si predstaviť, aké to bolo, ale... máš ešte väčší rešpekt pred chlapmi, ktorí jazdili vtedy." Clarkson: "Ty si bol (v tom aute) v 80. rokoch." Hamilton: "Šialené..." :-)

Hamilton: "Milujem to auto." ... "Je to úžasné:" ... "Je to tak. Žiadne z tých áut, na ktorých jazdím dnes, sa mu nevyrovná." .."Ale spoznať to auto a jazdiť s ním na hraničných limitoch... neviem si to predstaviť, chlape. Je to jeden z najlepších dní života. Cítim sa tak požehnaný. Celý život som sníval o riadení toho auta."... "Jeden zo svojich snov si môžem odškrtnúť."

+4/0
28.1.2018 12:35

J70a28n 71P97a65p17a67j 4682622377757

AMEN!!

0/0
28.1.2018 14:50

D73e51n96i40s 49H14u13m60l 4902725475126

Zrovna MP 4/4 měl už omezený plnící tlak na 2.5 baru, takže byl výkon hodně oříznutý. Ty výkony přes 1000 koní byly v předchozích letech. Ale pouze v kvalifikaci, pak se musel motor vyměnit, víc kol nevydržel. V závodě byl výrazně menší, navíc museli hodně šetřit palivo (víc než dnes).

+2/0
28.1.2018 15:18
Foto

M15i95c80h25a72l 48G65r60e66š43l40i74k 9681616382966

Máte pravdu. 1200 koní bol výkon z r. 1986, našiel som niekde zmienku, že v Top Geare urobili v tomto chybu. Na druhej strane to veľa na tom, čo som napísal, nemení... Hamiltonov osobný zážitok a jeho obdiv k jeho predchodcom asi nikto nebude skúšať meniť.

Za najlepšieho pretekára všetkých dôb ho značil pretekári, ktorí ho zažili na trart (napr. Schumacher). Podľa mňa je viac horúcich kandidátov. V detstve som si obľúbil neviem prečo (nezažil som ho) Jima Clarka a keď prišiel internet, zistil som, že je na počet víťazstiev v pomeru k počtu závodov, ktorých sa zúčastnil, najlepší. Plus nezávodil len v F1 a vyhrával vo všetkom do čoho sadol... kľudne aj v traktoroch, obrazne povedané. :-)

Prvé tri vozy F1, ktorých modely som postavil boli Lotus 98T (1000 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu, Lotus 99T (900 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu a treťou spomínaný McLaren MP4/4 (650 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu. Nebolo to určené mojim obdivom k Sennovi, ale obdivom autora modelov. V tom čase bol Senna na vrchole a nikto netušil, že už dlho žiť nebude. Tie modely už neexistujú, ale začal som pracovať na obnove. Plus plánujem aj Lotus Jima Clarka. Boli to pekné časy pre decko. :-)

+1/0
28.1.2018 19:33

D13e21n31i12s 22H88u77m85l 4142245235676

Ano, Jim Clark byl extrémní talent. Získal "jen" dva tituly, ale ve své době jasně prevyšoval všechny ostatní. O tituly přicházel kvůli nespolehlivosti Lotusu, v 64 v posledním kole. A na rozdíl od Senny, dělal míň chyb.

+1/0
28.1.2018 20:18
Foto

M53i28c37h58a33l 26G66r12e84š91l94i30k 9961766192406

Všetkých ostatných prevyšoval aj Senna. Tie jeho chyby vyplývajú z jeho myslenia... jazdil na hranici limitov a prioritou bolo víťazstvo aj za tú cenu, že preteky nedokončí. Sám to niekoľkokrát povedal a potvrdili to aj jeho súperi. Alaina Prosta proste zostrelil z trate hneď v prvej zatáčke, keď vedel, že k titulu mu stačí, aby Prost nedokončil preteky.

Mal som aj Alfu Romeo 158 od Fangia, ktorý by sa možno ešte viac vynímal, keby nebolo 2. svetovej vojny... :-)

+1/0
28.1.2018 21:51

D21e32n71i86s 75H16u57m78l 4502455885256

Na jedno kolo byl Senna bez diskuze nejlepší v historii. Jenže právě proto, že tu hranici nedokázal přesně najít ho nakonec z hlediska závodů posouvá zpět na úroveň Prosta. Však taky Sennovi prorokovali, že když bude takhle jezdit, tak se jednou zabije. BTW Jim Clark ve své celé kariéře ve Formuli 1 skončil na druhém místě jednou jedinkrát. Ve většině závodů, které dojel, tak vyhrál.

0/0
28.1.2018 22:16

A28d93a20m 58Ž34í96d16e47k 8165802515513

Zajímavé je že naprosto běžná silniční Tatra 77 z roku 1935 měla koeficient 0.212 ..... dnešní auta mívají se vším tím vybavením pro vývoji 0.3-0.4 ..... v roce 35 měli jen intuici a zkušenosti

+3/0
28.1.2018 7:34

V94á35c22l20a26v 11K14o45p79t47a 4744813512

No taky ta auta měla mnohem menší přítlak a tudíž lépe lítala. Nízký odpor není všechno.

+2/−1
28.1.2018 8:35

J36a91n 47H69o57r17a86k 3364503824

A taky nemuseli splnovat euronormy

0/−3
28.1.2018 9:25

J89i80ř46í 94S10c69h70w33a39c79h 8298904498926

a která euronorma nutí výrobce zvyšovat Cx?

Takže auta v Americe nebo v Japonsku, díky tomu, že nemusí plnit ty "proklaté euronormy" mají Cx stejný jako ta Tatra 77?

0/0
28.1.2018 13:20

A47d62a49m 40Ž53í45d79e29k 8385162975143

A která norma konkrétně kromě minimální plochy zrcátek a plochy zadních světel ovlivňuje cx?

0/0
28.1.2018 13:34

A67d77a57m 73Ž63í25d54e52k 8325382795163

Tak ono není úplně běžné, že by silniční auta za jízdy vzlétla, a zároveň jsem nikdy neslyšel, že by běžné silniční auto spoléhalo na přítlak prouděním vzduchu.

+2/0
28.1.2018 13:32

M14i74r19e24k 44G11a31j45e52r 5541326949670

Většina osobních aut je konstruována tak, že na ten aerodynamicky přítlak spoléhá. Jinak by musely mít nižší maximálku. Byly by špatně ovladatelné při zatáčení a na silničních vlnách.

+1/0
28.1.2018 19:50

D56e81n14i13s 70H52u39m96l 4942115925746

Tak nízkého koeficientu se dá dosáhnout pouze když je karoserie tak dlouhá. Pro dnešní auta zcela nepraktické

0/0
28.1.2018 10:42

A65d26a14m 45Ž96í69d18e81k 8435362785363

Tatra 77 na 5 metrů, to skoro má i dlouhý Superb

Je to tvarem, Tatra měla 60 koní, a musela si vystačit, tak nemohla půlku vyplýtvat na prorážení vzduchu ;)

0/0
28.1.2018 13:38

D65e83n37i83s 61H61u23m54l 4622155175426

a teď si ještě porovnejte, kolik zbylo místa v superbu pro kufr a kolik v Tatře 77 (i s rezervou)

0/0
28.1.2018 14:25

A49d48a61m 85Ž49í18d19e72k 8255482785833

Ona i velikost kufru ovlivňuje odpor vzduchu? To jsou mi novinky

0/−1
28.1.2018 14:59

D27e98n55i83s 24H22u34m29l 4132775475856

Tak znovu. Odpor vzduchu ovlivňuje délka, proudnicová karoserie musí být daleko delší. Takže aby Tatra 77 měla tak nízký koeficient, tak musí být ještě o neco delší než Superb, ačkoli využitelného místa v ní bylo daleko míň. A proto mají dnešní auta nemají proudnicovou karoserii, ale vyšší koeficient odporu vzduchu, ačkoli dnes se na spotřebu paliva kouká daleko víc než tehdá.

0/0
28.1.2018 16:09

V24á54c44l43a87v 47N22o59v18o70t95n57ý 6186322416342

Pokud je vysoký useknutý zadek, tak za autem vzniká podtlak a vířivé proudy, které silně negativně ovlivňují areodynamiku.

+1/0
28.1.2018 22:11

R27o15b20e27r15t 52M65á62s15l38o 1401491807867

Při tý 450 se ty čáry na silnici míhají docela rychle :-). Pohled zevnitř vozu:

https://www.youtube.com/watch?v=xj4gar5dKAU

+1/−2
28.1.2018 1:48

J39a71n 11H74o70r94a73k 3744843774

V 360ti zaradit dalsi rychlost, hmmm :))) a jak pak jede delsi dobu kolem tech 240km/h tak to uz vypada jak kdyby nejel :)

0/0
28.1.2018 4:20

P35a28v75e56l 12H96o74r90á80k 1989125968667

Klasická potíž se synchronizací záznamu, kdy se rychlost periodicky se opakujících objektů (patníky/čáry) dostává do synchronizace s obnovovací frekvencí kamery.. Podobný efekt můžeme vidět kupříkladu i u rychle se otáčejících vrtulí letadel, kdy se nám občas na záznamu zdá, že se zastavují nebo dokonce mění směr..

+12/0
28.1.2018 6:01

J29a80n 71H87o81r37a58k 3174723784

To je sice pravda, ale ja spise myslel to, ze kdyz jedete po dalnici 130 a pak sjedete do obce na 50, prijde Vam ze nejedete :)

+1/0
28.1.2018 9:25

A31d40a34m 55Ž42í60d46e60k 8515302425903

To je zkreslení rychlosti kamery .... nicméně z vlastní zkušenosti můžu říct, že nad 300 má člověk zorné pole stejně opravdu jen od čáry k čáře, a opravdu ostrý obraz vidíte tak 300m před sebou, všechno ostatní je jen různobarevná šmouha ..... to jsou zkušenosti z mladých telecích let, nic závidění hodného

0/0
28.1.2018 7:42

P85a76v19e59l 18R62e48i67s 5809836428149

To mínus bylo omylem... ☹

0/0
28.1.2018 17:51

R80o93b98e16r90t 47M35á69s61l49o 1541251777507

Jo v pohodě, já to neřídil :-).

0/0
28.1.2018 18:13

R42o39b43e48r60t 75M34a38t93u93l78a 8317299956675

Zajímavé, že v roce 1938 vyrobili takovou karoserii, že jim na to stačilo pouhých 541 kW a dneska jich potřebují výrobci 1000 tedy skoro 2x tolik a to mají k dispozici výkonné počítače, které jim pomáhají udělat lepší tvar, kdyby si vzali tužku a papír tak by z toho možná dostali 600km/h:-P

+14/−1
28.1.2018 0:20

D14a96n46i96e30l 74D48r61n40e68c 6131949716392

Tak tohle auto bylo speciálně upravené pro rychlostní rekordy, ne pro běžné použití. Koenigsegg je auto pro běžnou jízdu, musí být dobře řiditelné, nesmí se nadlehčovat, musí být schopné trvale chladit motor atd. Auta postavená čistě na rekordy už překonala i rychlost zvuku, akorát už to nezkouší na dálnici, ale v poušti. Tím nezpochybňuji, že je ten Mercedes z 38 úctyhodné dílo.

+10/0
28.1.2018 0:51

L46u32k92á80š 66M30a18l34v42i33n66s78k52y 2108144363698

Ale ta auta co překonala rychlost zvuku, měla raketovitý anebo proudový motor.

+7/0
28.1.2018 1:38

J28a38n 12J56e51ž17e27k 3571755927765

Raketovitý? Tak to musel být šrumec!

+2/0
28.1.2018 10:40
Foto

M12i78c57h80a62l 98G56r71e84š49l61i74k 9591796642226

Tak čítal som, že neoficiálny rýchlostný rekord u nákladných áut má Praga V3S, ale poháňal ju motor z MiG-15. Ak ma pamäť neklame, tak prišla o brzdy a pneumatiky, ale posádka to prežila. ;-)

0/0
28.1.2018 12:40

R40a50s31t48i57s13l98a83v 65P69a81l93u24š 4747338897364

Podstatný rozdiel je v tom, že Agera RS je "normálne" auto, ktoré sa dá štandardne registrovať do normálnej premávky, a preto musí spĺňať bezpečnostné predpisy, čo výrazne zvyšuje hmotnosť. A pri rýchlostiach nad 450kmh sú už limitom najmä pneumatiky.

0/0
28.1.2018 0:56

J40i31ř62í 74S84c25h53w52a41c51h 8298654638516

dnes se auta dělají s mnohem větším přítlakem, který ale znamená větší aerodynamický odpor, takže na stejnou max, rychlost je potřeba větší výkon motoru.

Třeba koeficient Cx je u vozů F1 prý okolo 0,7, ale díky tomu projede zatáčku mnohem vyšší rychlostí, než tyto veterány optimalizované na jízdu po přímce max. rychlostí.

+3/0
28.1.2018 1:04

T76o86m93á85š 16H53r54u29b98ý 4799720244926

Ono je to trochu zavádějící, F1 má koeficient škodlivého odporu minimální, ta celkově vysoká hodnota 0,7 (a na některých tratích i přes 1) je zcela záměrné nastavení přítlaku přesně tam, kde je třeba. Jde o to, co píšete, tedy průjezd zatáčkami. Navíc je to do velké míry dáno pravidly, které nepovolují pohyblivé aerodynamické prvky - nebýt toho by se nesporně s křídly intenzivně pracovalo a rozdíl v Cx mezi rovinkami a zatáčkou by byl obrovský (v minulosti se to do jisté míry užívalo, takže nejde o teorii).

Naopak bych úplně nesouhlasil s tím, že normální osobní auta se dělají s větším přítlakem než dříve, u klasického osobáku není aerodynamický přítlak prakticky nikdy dominující.

+4/0
28.1.2018 9:25
Foto

M26i62c57h19a26l 71G47r28e57š11l47i54k 9341776952266

Máte pravdu. Pri tých rýchlostich, akými bežne autá jazdia, asi prítlak nebude dôvodom na zasadnutie špecialistov na aerodynamiku. Pri 300 km/h je to už iná káva... monoposty F1 tlačí k zemi dve a pol tony. :-)

0/0
28.1.2018 12:44

M61a78r27t12i27n 15K17a29r87á26s45e81k 9218323818128

Trik je v tom, že ten mercedes má minimální přítlak, a jednorázové chlazení (nádrž s vodou a ledem), jen díky tomu může mít tak nízký Cx, dnešní sporťáky mají odpor mnohem větší jednak kvůli přítlaku, a kvůli chladící...

+2/0
28.1.2018 8:30

V70á32c36l89a83v 41K13o93p25t33a 4284843562

Tohle auto umělo jezdit v podstatě jen rovně, jinak se s tím jezdit nedalo. A každých 10 minut potřebovalo kýblem ledu.

+4/0
28.1.2018 8:30



Najdete na iDNES.cz