Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autofotka týdne: Rychlostní rekord 432 km/h odolával osmdesát let

Přesně před osmdesáti lety, 28. ledna 1938, usedl legendární Rudolf Caracciola do stříbrného šípu a vytvořil rychlostní rekord, který odolával do loňského listopadu. S aerodynamickým mercedesem se na dálnici mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem rozjel na 432 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40i48r17e25k 21G18a98j83e10r 5501756559320

Čeština se zdá být obtížná pro mnohé autory článků. V tomto je docíleno opačného významu, než mělo být, ve větě: "Nadlehčování přídě pomohlo její snížení a zúžení." Správně je "Nenadlehčování přídě..."

+1/0
28.1.2018 19:56

J98i98ř56í 19S59c11h29w51a51c66h 8308424738116

lépe by asi vyznělo: Nadlehčování přídě bylo omezeno jejím snížením a zúžením....;-)

+2/0
28.1.2018 20:26

J56i43ř97í 10B80a27r75t19u75š 1366872446156

Tento vůz se dlouhá léta nacházel na našem území a poté byl za směšné penize prodán do Německa

http://www.motomagazin.cz/index.php?action=magazin&menu=5&pos=monopost

+1/0
28.1.2018 15:27

M38i25r23e45k 58G84a45j75e28r 5811906149220

Což je podle mého názoru jen dobře.

+1/0
28.1.2018 19:42

K97a63r88e81l 85N81o46v17o52t50n12y 2501935389560

Kolik teda te vody a ledu to auto melo? V clanku se pise 48 litru a 5 kg, zatimco v popisu obrazku se pise 500 litru. To je dost velky rozdil...

+3/0
28.1.2018 9:49

J89a32n 29J30e25ž95e90k 3351385307715

500 litrů je nesmysl. Přece to nebylo hasičské auto, co si veze půl tuny vody ;-)

+7/0
28.1.2018 10:38

M57i38c34h37a60l 16J94a67r28o22š 7304920502155

Pokud za sebou nevezl tendr.

0/0
29.1.2018 12:00

J96i96ř84í 74P21o94k63o55r88n85ý 2952614707872

obdivuji tehdejší jezdce , nejen Caracciolu,ale i Rosemeyera,Stucka, Nuvolariho, Chirona,Fagioliho... jezdili na plno v autech s dnešním výkonem a rychlostí ( na tehdejších silnicích) ale zbytek techniky byl úplně jinde listová pera, bubnové brzdy,pneumatiky......kolik dnešních pilotů by dnes do tohoto sedlo.....

+18/0
28.1.2018 8:57

J25a17n 38B60u61c23h34a18r 9829241882956

A žádný pásy, sedačky jak křesla, kožené hemy... respekt!R^

+5/0
28.1.2018 9:45
Foto

M54i36c19h43a68l 38G77r24e28š97l15i59k 9261346172116

Čo sa týka pásov, bola to voľba pretekárov. Predpokladali, že je vyššia šanca na prežitie, ak pri nehode z auta vypadnú. Nebolo to pravidlom.

0/0
28.1.2018 12:37

D49e47n40i97s 44H17u52m21l 4822695415366

piloti dávali přednost okamžité smrti než připoutaný uhořet zaživa

0/0
28.1.2018 15:07
Foto

M80i87c24h70a85l 24G50r37e46š54l26i66k 9831556682276

Našiel som záber nehody, kedy pilot F1 z auta pri premetoch vypadol a odkráčal po svojich. Myslím, že chceli prežiť.

0/0
28.1.2018 19:37
Foto

M11i77c43h36a15l 33G68r44e82š89l60i46k 9821966592986

Ja to trochu posuniem a zacitujem jedného z najpovolanejších:

Z Top Gearu venovaného Sennovi: "Musíte si uvedomiť, že tie autá boli, ako divoké zúrivé zvieratá. Tento McLaren MP4/4, v ktorom vyhral 8 závodov a získal prvý titul mal veľmi malý prítlak, manuálnu prevodovku a 1200 koní. O 450 viac, ako vozy F1 dnes (natáčné v r. 2010). Bolo to posledné z preplňovaných turbomonštier. Jedno z najlepších pretekárských áut, aké bolo kedy vyrobené."

Pozvaný hosť majster sveta F1 Hamilton pri pohľade na McLaren s číslom 12 a Sennovym menom: "Ó Bože... Nemôžem uveriť...". "Nemohol spať" (pri pomyslení, že to bude riadiť). "Mám v hlave ten zvuk, jak auto hrmí a prechádza ulicami Monaca, keď ho riadi jednou rukou:"

Po jazde o aute a jazdcoch tej doby z polovice 80. rokov: "Slabé, čo sa týka prítlaku, slabé, čo sa týka bezpečnosti.. Kokpit takmer prerazíš päsťou. Mechanik urobí chybu, odpadne koleso a si mŕtvy... Je to fenomenálne, neviem si predstaviť, aké to bolo, ale... máš ešte väčší rešpekt pred chlapmi, ktorí jazdili vtedy." Clarkson: "Ty si bol (v tom aute) v 80. rokoch." Hamilton: "Šialené..." :-)

Hamilton: "Milujem to auto." ... "Je to úžasné:" ... "Je to tak. Žiadne z tých áut, na ktorých jazdím dnes, sa mu nevyrovná." .."Ale spoznať to auto a jazdiť s ním na hraničných limitoch... neviem si to predstaviť, chlape. Je to jeden z najlepších dní života. Cítim sa tak požehnaný. Celý život som sníval o riadení toho auta."... "Jeden zo svojich snov si môžem odškrtnúť."

+4/0
28.1.2018 12:35

J96a50n 43P40a82p44a73j 4122832797647

AMEN!!

0/0
28.1.2018 14:50

D93e31n73i24s 87H47u34m20l 4152365145316

Zrovna MP 4/4 měl už omezený plnící tlak na 2.5 baru, takže byl výkon hodně oříznutý. Ty výkony přes 1000 koní byly v předchozích letech. Ale pouze v kvalifikaci, pak se musel motor vyměnit, víc kol nevydržel. V závodě byl výrazně menší, navíc museli hodně šetřit palivo (víc než dnes).

+2/0
28.1.2018 15:18
Foto

M56i28c79h86a94l 62G13r53e48š93l26i69k 9421226382436

Máte pravdu. 1200 koní bol výkon z r. 1986, našiel som niekde zmienku, že v Top Geare urobili v tomto chybu. Na druhej strane to veľa na tom, čo som napísal, nemení... Hamiltonov osobný zážitok a jeho obdiv k jeho predchodcom asi nikto nebude skúšať meniť.

Za najlepšieho pretekára všetkých dôb ho značil pretekári, ktorí ho zažili na trart (napr. Schumacher). Podľa mňa je viac horúcich kandidátov. V detstve som si obľúbil neviem prečo (nezažil som ho) Jima Clarka a keď prišiel internet, zistil som, že je na počet víťazstiev v pomeru k počtu závodov, ktorých sa zúčastnil, najlepší. Plus nezávodil len v F1 a vyhrával vo všetkom do čoho sadol... kľudne aj v traktoroch, obrazne povedané. :-)

Prvé tri vozy F1, ktorých modely som postavil boli Lotus 98T (1000 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu, Lotus 99T (900 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu a treťou spomínaný McLaren MP4/4 (650 koní) s č. 12, Ayrtona Sennu. Nebolo to určené mojim obdivom k Sennovi, ale obdivom autora modelov. V tom čase bol Senna na vrchole a nikto netušil, že už dlho žiť nebude. Tie modely už neexistujú, ale začal som pracovať na obnove. Plus plánujem aj Lotus Jima Clarka. Boli to pekné časy pre decko. :-)

+1/0
28.1.2018 19:33

D65e13n40i52s 35H68u73m22l 4192745715986

Ano, Jim Clark byl extrémní talent. Získal "jen" dva tituly, ale ve své době jasně prevyšoval všechny ostatní. O tituly přicházel kvůli nespolehlivosti Lotusu, v 64 v posledním kole. A na rozdíl od Senny, dělal míň chyb.

+1/0
28.1.2018 20:18
Foto

M58i86c54h72a91l 29G85r21e13š57l78i48k 9791356252106

Všetkých ostatných prevyšoval aj Senna. Tie jeho chyby vyplývajú z jeho myslenia... jazdil na hranici limitov a prioritou bolo víťazstvo aj za tú cenu, že preteky nedokončí. Sám to niekoľkokrát povedal a potvrdili to aj jeho súperi. Alaina Prosta proste zostrelil z trate hneď v prvej zatáčke, keď vedel, že k titulu mu stačí, aby Prost nedokončil preteky.

Mal som aj Alfu Romeo 158 od Fangia, ktorý by sa možno ešte viac vynímal, keby nebolo 2. svetovej vojny... :-)

+1/0
28.1.2018 21:51

D14e13n80i75s 19H89u53m11l 4942605945876

Na jedno kolo byl Senna bez diskuze nejlepší v historii. Jenže právě proto, že tu hranici nedokázal přesně najít ho nakonec z hlediska závodů posouvá zpět na úroveň Prosta. Však taky Sennovi prorokovali, že když bude takhle jezdit, tak se jednou zabije. BTW Jim Clark ve své celé kariéře ve Formuli 1 skončil na druhém místě jednou jedinkrát. Ve většině závodů, které dojel, tak vyhrál.

0/0
28.1.2018 22:16

A54d66a76m 29Ž90í14d94e60k 8485532775233

Zajímavé je že naprosto běžná silniční Tatra 77 z roku 1935 měla koeficient 0.212 ..... dnešní auta mívají se vším tím vybavením pro vývoji 0.3-0.4 ..... v roce 35 měli jen intuici a zkušenosti

+3/0
28.1.2018 7:34

V35á27c40l18a34v 91K72o98p52t73a 4184163932

No taky ta auta měla mnohem menší přítlak a tudíž lépe lítala. Nízký odpor není všechno.

+2/−1
28.1.2018 8:35

J95a88n 67H43o53r77a40k 3334963664

A taky nemuseli splnovat euronormy

0/−3
28.1.2018 9:25

J45i79ř58í 57S74c40h64w61a60c35h 8678494908596

a která euronorma nutí výrobce zvyšovat Cx?

Takže auta v Americe nebo v Japonsku, díky tomu, že nemusí plnit ty "proklaté euronormy" mají Cx stejný jako ta Tatra 77?

0/0
28.1.2018 13:20

A44d75a13m 87Ž94í45d80e58k 8705352945243

A která norma konkrétně kromě minimální plochy zrcátek a plochy zadních světel ovlivňuje cx?

0/0
28.1.2018 13:34

A36d27a94m 74Ž46í88d37e60k 8935372755443

Tak ono není úplně běžné, že by silniční auta za jízdy vzlétla, a zároveň jsem nikdy neslyšel, že by běžné silniční auto spoléhalo na přítlak prouděním vzduchu.

+2/0
28.1.2018 13:32

M97i68r87e21k 57G79a35j55e97r 5181976769740

Většina osobních aut je konstruována tak, že na ten aerodynamicky přítlak spoléhá. Jinak by musely mít nižší maximálku. Byly by špatně ovladatelné při zatáčení a na silničních vlnách.

+1/0
28.1.2018 19:50

D52e38n61i85s 86H19u32m62l 4592145465656

Tak nízkého koeficientu se dá dosáhnout pouze když je karoserie tak dlouhá. Pro dnešní auta zcela nepraktické

0/0
28.1.2018 10:42

A84d88a77m 21Ž40í64d16e98k 8685882365563

Tatra 77 na 5 metrů, to skoro má i dlouhý Superb

Je to tvarem, Tatra měla 60 koní, a musela si vystačit, tak nemohla půlku vyplýtvat na prorážení vzduchu ;)

0/0
28.1.2018 13:38

D68e10n89i98s 48H26u27m28l 4272105925606

a teď si ještě porovnejte, kolik zbylo místa v superbu pro kufr a kolik v Tatře 77 (i s rezervou)

0/0
28.1.2018 14:25

A75d73a17m 28Ž53í80d47e63k 8505542725903

Ona i velikost kufru ovlivňuje odpor vzduchu? To jsou mi novinky

0/−1
28.1.2018 14:59

D56e43n66i53s 90H76u16m62l 4112145265866

Tak znovu. Odpor vzduchu ovlivňuje délka, proudnicová karoserie musí být daleko delší. Takže aby Tatra 77 měla tak nízký koeficient, tak musí být ještě o neco delší než Superb, ačkoli využitelného místa v ní bylo daleko míň. A proto mají dnešní auta nemají proudnicovou karoserii, ale vyšší koeficient odporu vzduchu, ačkoli dnes se na spotřebu paliva kouká daleko víc než tehdá.

0/0
28.1.2018 16:09

V28á32c23l42a85v 28N48o83v94o27t45n65ý 6566872556862

Pokud je vysoký useknutý zadek, tak za autem vzniká podtlak a vířivé proudy, které silně negativně ovlivňují areodynamiku.

+1/0
28.1.2018 22:11

R51o71b16e23r37t 97M52á15s59l72o 1361491937397

Při tý 450 se ty čáry na silnici míhají docela rychle :-). Pohled zevnitř vozu:

https://www.youtube.com/watch?v=xj4gar5dKAU

+1/−2
28.1.2018 1:48

J58a70n 56H30o98r30a67k 3144763324

V 360ti zaradit dalsi rychlost, hmmm :))) a jak pak jede delsi dobu kolem tech 240km/h tak to uz vypada jak kdyby nejel :)

0/0
28.1.2018 4:20

P16a87v95e38l 96H10o95r13á30k 1299215388977

Klasická potíž se synchronizací záznamu, kdy se rychlost periodicky se opakujících objektů (patníky/čáry) dostává do synchronizace s obnovovací frekvencí kamery.. Podobný efekt můžeme vidět kupříkladu i u rychle se otáčejících vrtulí letadel, kdy se nám občas na záznamu zdá, že se zastavují nebo dokonce mění směr..

+12/0
28.1.2018 6:01

J13a59n 29H79o18r82a23k 3904973894

To je sice pravda, ale ja spise myslel to, ze kdyz jedete po dalnici 130 a pak sjedete do obce na 50, prijde Vam ze nejedete :)

+1/0
28.1.2018 9:25

A65d68a74m 18Ž36í87d35e28k 8475942825163

To je zkreslení rychlosti kamery .... nicméně z vlastní zkušenosti můžu říct, že nad 300 má člověk zorné pole stejně opravdu jen od čáry k čáře, a opravdu ostrý obraz vidíte tak 300m před sebou, všechno ostatní je jen různobarevná šmouha ..... to jsou zkušenosti z mladých telecích let, nic závidění hodného

0/0
28.1.2018 7:42

P48a12v23e17l 58R75e32i29s 5749286308719

To mínus bylo omylem... ☹

0/0
28.1.2018 17:51

R53o70b79e50r59t 30M63á41s18l97o 1401691327917

Jo v pohodě, já to neřídil :-).

0/0
28.1.2018 18:13

R69o25b94e10r73t 43M24a96t20u27l66a 8107339466675

Zajímavé, že v roce 1938 vyrobili takovou karoserii, že jim na to stačilo pouhých 541 kW a dneska jich potřebují výrobci 1000 tedy skoro 2x tolik a to mají k dispozici výkonné počítače, které jim pomáhají udělat lepší tvar, kdyby si vzali tužku a papír tak by z toho možná dostali 600km/h:-P

+14/−1
28.1.2018 0:20

D78a25n46i47e13l 64D65r17n84e68c 6261409516972

Tak tohle auto bylo speciálně upravené pro rychlostní rekordy, ne pro běžné použití. Koenigsegg je auto pro běžnou jízdu, musí být dobře řiditelné, nesmí se nadlehčovat, musí být schopné trvale chladit motor atd. Auta postavená čistě na rekordy už překonala i rychlost zvuku, akorát už to nezkouší na dálnici, ale v poušti. Tím nezpochybňuji, že je ten Mercedes z 38 úctyhodné dílo.

+10/0
28.1.2018 0:51

L49u71k52á84š 66M16a17l33v73i53n85s56k55y 2598624823588

Ale ta auta co překonala rychlost zvuku, měla raketovitý anebo proudový motor.

+7/0
28.1.2018 1:38

J96a26n 72J38e82ž92e32k 3291365137175

Raketovitý? Tak to musel být šrumec!

+2/0
28.1.2018 10:40
Foto

M19i41c57h12a72l 97G70r54e23š25l66i40k 9601546502916

Tak čítal som, že neoficiálny rýchlostný rekord u nákladných áut má Praga V3S, ale poháňal ju motor z MiG-15. Ak ma pamäť neklame, tak prišla o brzdy a pneumatiky, ale posádka to prežila. ;-)

0/0
28.1.2018 12:40

R61a55s18t16i54s11l19a28v 23P77a68l65u78š 4307658397124

Podstatný rozdiel je v tom, že Agera RS je "normálne" auto, ktoré sa dá štandardne registrovať do normálnej premávky, a preto musí spĺňať bezpečnostné predpisy, čo výrazne zvyšuje hmotnosť. A pri rýchlostiach nad 450kmh sú už limitom najmä pneumatiky.

0/0
28.1.2018 0:56

J98i23ř42í 95S83c83h56w87a17c69h 8428394858226

dnes se auta dělají s mnohem větším přítlakem, který ale znamená větší aerodynamický odpor, takže na stejnou max, rychlost je potřeba větší výkon motoru.

Třeba koeficient Cx je u vozů F1 prý okolo 0,7, ale díky tomu projede zatáčku mnohem vyšší rychlostí, než tyto veterány optimalizované na jízdu po přímce max. rychlostí.

+3/0
28.1.2018 1:04

T82o41m10á69š 72H28r96u62b18ý 4319380874936

Ono je to trochu zavádějící, F1 má koeficient škodlivého odporu minimální, ta celkově vysoká hodnota 0,7 (a na některých tratích i přes 1) je zcela záměrné nastavení přítlaku přesně tam, kde je třeba. Jde o to, co píšete, tedy průjezd zatáčkami. Navíc je to do velké míry dáno pravidly, které nepovolují pohyblivé aerodynamické prvky - nebýt toho by se nesporně s křídly intenzivně pracovalo a rozdíl v Cx mezi rovinkami a zatáčkou by byl obrovský (v minulosti se to do jisté míry užívalo, takže nejde o teorii).

Naopak bych úplně nesouhlasil s tím, že normální osobní auta se dělají s větším přítlakem než dříve, u klasického osobáku není aerodynamický přítlak prakticky nikdy dominující.

+4/0
28.1.2018 9:25
Foto

M39i14c75h92a59l 36G37r60e41š18l95i76k 9701606272476

Máte pravdu. Pri tých rýchlostich, akými bežne autá jazdia, asi prítlak nebude dôvodom na zasadnutie špecialistov na aerodynamiku. Pri 300 km/h je to už iná káva... monoposty F1 tlačí k zemi dve a pol tony. :-)

0/0
28.1.2018 12:44

M41a76r88t37i64n 84K34a77r59á91s21e15k 9468153218678

Trik je v tom, že ten mercedes má minimální přítlak, a jednorázové chlazení (nádrž s vodou a ledem), jen díky tomu může mít tak nízký Cx, dnešní sporťáky mají odpor mnohem větší jednak kvůli přítlaku, a kvůli chladící...

+2/0
28.1.2018 8:30

V94á89c27l82a41v 75K82o13p58t60a 4514333142

Tohle auto umělo jezdit v podstatě jen rovně, jinak se s tím jezdit nedalo. A každých 10 minut potřebovalo kýblem ledu.

+4/0
28.1.2018 8:30







Najdete na iDNES.cz