Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T59o71m70á42š 21V68a46l67d66e47r 7983250399

Jenže v létě zimní pneu více klouže v zatáčkách. Je méně stabilní. Nejlepší je zimní gumy nechat nějakou dobu na slunci, aby ztvrdly a pak se dají ojezdit na 2,5mm, níže bych nešel. Experimentoval jsem na pneu, co jsem koupil s vozem a nechtělo se mi kupovat sadu 2,5 měsíce před výměnou. S Michelinkama mám zkušenost že letní drželi až do -1 až -2 mrazů(měly to i ve specifikaci). Ale jakmile napadl sníh byly spíše do města než ven. Opět zkoušeno na opuštěných plochách a běžnou klidnou jízdou po Praze.Zákeřné byly namrzlé panely kolejí. Ale to je snad u každé zimní pneu, že si na kolejnici sklouzne za blbých podmínek. Vše zkoušeno i se systémem ABS v době kdy ještě zákon nenařizoval zimní pneu. Věřím, že celoročky při normálním ježdění jsou dobré. V nížinách se za větších teplot v jejich období zimní pneu moc opotřebovávají. Takže budu volit celoročky. Na Ještěd bych volil určitě zimní. Při kalamitě mi moc pomohly UG5. Jiné jsme v pohodě předjeli až k semaforu a tam předjeli vůz nemohouce se rozjet. Ale tam kde žiji nepovažuji zimní gumy za absolutně nutné. Stejně se musí jízda přizpůsobit stavu vozovce. Což lidi majíce nové zimní moc nerespektují. :-) Ještě bych klidně snížil stav na 3mm. Letní jezdím do 2 až 2,5mm je to o vodě přesně jak píší v článku. Na 1,6mm bych v běžným provozu nejezdil.i když pneu drží na silnici jak lepidlo za sucha. Ale stačí hlubší louže a je vymalováno, což při stavu vozovek není nic neobvyklého.Zatím jsem žádný smyk nedostal, pokud jsem jej schválně nevyvolal.

+1/0
4.2.2018 18:49

J23i15n10d32ř74i37c19h 92Š58k35o88p90e62k 4635411770695

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz.

No jestli se majitel k takovýmu autu staví jako v případě pneu, tak to je pak výhra takové auto koupit jako ojeté. Šetření na oleji, longlife, ještě přejetý, nejlevnější díly, co není nutné, se neopravuje.

Prostě výhra ;-D

0/0
30.1.2018 17:45

J76o54s88e29f 79P47r10o88c26h55á76z81k43a 7156806608414

Nejsem ani pětadvacetiletý expert, ani ředitel pneumatikářského koncernu, nicméně dovoluji si tvrdit, že rozdělení pneumatik na zimní a letní je pouze marketingový tah. Proč? Protože jedna sada pneu na celý rok znamená pro výrobce a prodejce poloviční odbyt a to už něco znamená.

Asi se shodneme, že nejnebezpečnějšími vozidly jsou v kombinaci hmotnosti a rychlosti obecně kamiony. Má snad kamion zimní a letní gumy? Mít by i mohl, ale nemá a je to vcelku logické. Není neobvyklé, že náš vůz nakládá ve Švédsku a míří do Španělska, tedy z teritoria zimy do místa, kde je teplo. Měli-li bychom se držet obvyklých pouček, musel by cestou přezout, což jak jistě uznáte je nesmysl. A právě proto se jezdí na S+M univerzálkách.

Jistě někdo namítne, že to je důvod, proč v zimě občas kamiony někde způsobí zablokování silnice, když nemohou vyjet. A bude mít pravdu. Přesněji částečnou pravdu. Aby kamion zůstal stát, na to nepotřebuje sníh. Stačí takové to řiďounké rozježděné blátíčko a už hrabe. Univerzální guma totiž nepodá na extra kluzkém povrchu takový výkon jako drapák.

A jsme u toho. Dělit pneu na zimní a letní je podle mě nesmysl. Naopak bych byl pro dělení na "hladké" a "hrubé", nebo chsete-li třeba "silniční" a "terénní" apod., (stejně jako to je běžné u motorek), přičemž užití by nemělo záviset na roční době, nýbrž na >>charakteru provozu<< daného vozidla, viz např. poznámka o blátíčku výše.

+1/−1
28.1.2018 14:59
Foto

L49u31k72á17š 36N73o76v30o10t45n81ý 6506587148158

No, sice by se dalo souhlasit, že s tím "zimním" počasím, které u nás na většině území panuje (a v nejbližších letech asi i panovat bude), tak zimní pneu jsou v podstatě tak něco navíc a celoroční plně postačí. Výhodou zimních je hlavně jejich hloubka dezénu, která může být u letních nižších a tady spatřuji hlavní jádro pudla. Člověk musí zvažovat jak ty celoroční dojezdí, protože by mu to nemělo vyjít tak, aby byl pod normou zrovna na začátku zimy.

Nicméně vaše připomínka ohledně dvojnásobného odbytu je nesmyslná. Pneu vydrží 20 tis. (+-) a jestli mám dvě sady nebo jednu, tak to nic nemění na tom, že po 20 tis. musím koupit novou sadu (jestli letní, zimní nebo celoroční je jedno). Takže na celkových prodejích se to nijak neprojeví. Kde se to projeví tak to jsou kšefty servisů při výměně (které nesou potřeba).

0/−1
29.1.2018 10:24

J88i95n69d53ř36i20c42h 67Š98k42o58p80e42k 4215251300175

poloviční odbyt ? To je nějaké divné.

Pokud budeme pro jednoduchost uvažovat, že zimní i letní vydrží vždy 30 000 Km,tak buď po najetí 60 000 km vyhodím jedny letní a jedny zimní (zjednodušeně) nebo dvoje univerzály.

0/−1
30.1.2018 17:48

J40i31n24d19ř14i62c50h 80Š21k98o79p11e28k 4485671510715

nemá, kamion má univerzály, problém je ale ten, že univerzály jsou často už desítky tisíc km za svou životností, dále tahač je 4x2, návěs naložen bez myšlení a řídí ho chlap v pantoflích, co si myslí, že řetězy nosí čerti (ne že patří na kola)

0/0
30.1.2018 18:06

J91i46ř44í 37K34r30u17t63i73l 1733772912443

Celoroční kočkopes.

+2/−4
26.1.2018 21:08
Foto

L18u83k25á73š 20N36o89v94o84t43n29ý 6726247208628

Není to pravda. Pokud člověk jezdí převážně po městě (v nížinách) tak největší rozdíl je dle mého v hloubce dezénu (který u zimních musí být větší) než v čemkoliv jiném (s ohledem na teploty panující v našem zimním období).

0/0
29.1.2018 10:25

J65i79n93d89ř39i69c28h 78Š84k79o15p10e16k 4555401880715

a pak ten člověk, co jezdí celý rok jen po městě vyrazí o Vánocích do hor a díky svému šetříkolství zastaví dopravu na prvním zasněženém kopci

0/0
30.1.2018 17:49

L87a76d89i94s85l54a38v 40K60a75l17o12u25s 7635206201540

Mám problém s tvrdnutím pneumatik. Po 4 letech jsou nepoužitelné i když nají vzorek 7 mm. Není to guma,ale syntetický kaučuk a chová se to stejně jako plast.

+1/0
26.1.2018 19:57
Foto

T97o92m78á87š 62Z74e89m15á40n92e14k 2367824492545

To přejde. Stačí jezdit. Tvrdnou jenom na povrchu. Pokud jezdíte málo, stačí tvrdnout rychleji, než tu vrstvičku ojezdíte.

+1/0
27.1.2018 2:32

J53o56s84e47f 30Š66t79r35a65y58b77l 7929218759689

Rád bych věděl,kolik má onen expert najeto kilometrů.Mám pocit,že by mohl i poradit co s plyny od krav.

+4/0
26.1.2018 16:50

J25i94ř89í 61S57c46h20m83i34d11t 5980893544605

Víte mne štve na tom nejvíce to, že se stanoví na bůhvíjakém základě, že guma musí mít minimálně 4mm, což je u mne blbost, výrobce musí splnit nějaké parametry, aby získal na výrobek homologaci a použitelnost gumy je dána kontrolními výstupky ojetí a ty by měly být směrodatné, tady se děláme papežštější, než papež a při tom životnost pneumatiky daná dobou, kdy guma stářím pozbývá své vlastnosti vůbec nikoho netrápí;-).

0/0
26.1.2018 15:46

P33e14t77r 36Č62e58r67m78á72k 9898865289670

Tak ona nutné nemusí mít 4mm, akorát pak v zimě nemůžete ven když sněží a nebo tam kde je značka zimní výbavy... Ale souhhlas že to je především legislativní věc, okolní státy tak přísné nejsou.

+2/0
26.1.2018 16:30

J22i38ř83í 80S78c38h71m76i19d46t 5300903174435

Z logiky věci vyplývá, že dva v jednom musí být vždy kompromisní řešení oproti speciálkám. Na druhou stranu jsem léta jezdil na celorocích na ladě a pak na škodovce a nikdy jsem neboural a to jezdím pravidelně lyžovat do hor. Teď již asi 20 let přezouvám a opět uvažuji o tom vyzkoušet moderní celoroky od Goodyearu nebo Mischelinu, jelikož mám malé nájezdy a tak mi pneumatiky dříve zestárnou, než se sjedou;-) a tak by celoroky byly pro mne možná dobré řešení:-/.

+2/0
26.1.2018 15:27

M72a59r45t30i76n 34P73l42z53á10k 2667589278104

A ta specialka je specialni na co? Treba vcera bylo 10 nad nulou. Takze i ta specialni zimni pneu by mela fungovat dobre v plus deseti a tudiz je z ni vlastne take univerzal

0/0
26.1.2018 20:09

V46a31c10l74a39v 78M96e54d50e30k 5301602815835

Ono se stačí podívat na to, kolik sněhu napadlo v Praze za posledních 5 zim. Pokud se nepletu, ta loňská byla jediná, kdy ho alespoň trošku bylo.

Takže ono záleží na tom, kam jezdíte. Pokud na Vysočinu, nebo do Krkonoš, tak ty zimáky opravdu potřebujete. Pokud s autem za celý rok nevyjedete mimo Prahu a střední Čechy, pak jsou univerzálky víc než dostatečné.

+1/0
26.1.2018 22:33

V23l67a56d44i54s24l93a29v 36B68u20r92y92š79e83k 1829232307214

z logiky věci vyplývá, že když někdo jako já ujede po sněhu ročně 50 km a po suchých vozovkách 20 tisíc, je línej na přezouvání a jeho auto pohání dvě nápravy, tak mu z logiky věci vyplývá, že mu celoroční gumy stačí

+1/0
27.1.2018 16:27
Foto

L70u40k86á45š 55N61o38v46o28t19n24ý 6986267518888

Speciálka by byla dobrá, kdyby to člověk mohl přehazovat za jízdy nebo každý den (dle teploty). Ale nakolik je (zimní) speciálka užitečná při současných teplotách? Možná je to horší než když někdo jede na letních.

0/0
29.1.2018 10:27
Foto

D28a85v53i31d 13K13o16p27a94l 5403642454849

V zimě zimní nebo přechodové, letní striktně NE. I kdyby bylo +15st. Mnohokrát již přišlo prudké ochlazení a aníh při silném spadu neroztaje hned ani při +3-5st.

+1/−7
26.1.2018 14:39
Foto

S27t69a66n16i10s48l21a53v 36D31o10n82á25t 6763753207220

Nechcte to na každém, jo?

+3/0
26.1.2018 14:51
Foto

D69a93v50i14d 60K97o39p91a26l 5183642234919

zákon hovoří jasně ;)

0/−4
26.1.2018 14:52
Foto

S15t90a25n53i29s58l51a18v 97D76o40n45á91t 6643523487860

Ano, já ten zákon znám. Takže vím, že můžu jezdit v zimě na letních, aniž bych ho porušil :)

+11/0
26.1.2018 15:10
Foto

D35a40v17i82d 70K69o94p80a65l 5713372244839

jsi king silnic, blahopřeji Stáňo

0/−6
26.1.2018 17:50

J39i56ř40í 43K25o19n66d71r57á26t 4675131708

Michelin vyrábí letní s atestem na zimu. :-)

0/0
27.1.2018 11:53

J26i20n67d68ř43i85c53h 38Š82k34o16p19e44k 4305301720635

to už dělají čínani dávno. Na pneu najedeš 60 000 km i víc, má M+S, ale pravda, na sněhu moc nedrží

0/0
30.1.2018 17:50

M85i24r92o24s46l83a15v 57J48o42c80h 3252761233488

Ohledně hloubky vzorku 4mm a zimních pneu. Na jízdní vlastnosti těchto pneumatik bude mít spíše vliv to, že pneu se 4mm mají nějaký ten rok za sebou (tedy jsou tvrdší) a pak nedávno přiznání výrobců pneu (o kterém se suškalo dlouho), že kvalitní směs je jen na povrchu a dole už je to horší. Takže o milimetry jde až v poslední řadě. Dost lidí se zimákama najezdí pár tisíc ročně a jezdí sice na 7mm, ale 8 a více let starých pneu. Což by v těchto případech bylo lepší, kdyby jezdili na nových letních. Z mých zkušeností mohu říci, že největší vliv na jízdní vlastnosti zimních pneu má jejich stáří, pak dlooooho nic a pak to ostatní. ;-)

0/0
26.1.2018 13:33
Foto

I78v98a53n 84K22o95p38t50a 5697542561317

Co odvede více vody za stejného tlaku? Trubka o průměru 10mm nebo 20mm?

S pneumatikami to je to samé, vzorek má odvádět vodu, břečku atd. Je logické že co se aquaplaningu týče, hlubší vzorek je odolnější už jen tím že dokáže odvést větší množství. Udává se že při 130kmh za silnějšího to je zhruba 35l/s, to dá normální vanová baterie za dobu víc jak 60x delší (zhruba 21l/minutu).

Hloubku vzorku bych nepodceňoval. Zvlášťe ne u zimních pneumatik.

+4/0
26.1.2018 14:31

V34l33a80d88i46s98l93a40v 53B19u55r79y35š62e20k 1949532727234

tak 130 km rychlostí jsem za 40 let řidičské praxe za deště ještě nikdy nejel, jen jsem to viděl, na to fakt nemám koule, v mládí jsem několikrát slyšel, že to blbě skončilo, tak jsem si řekl, že to ani zkoušet nebudu

+1/0
26.1.2018 14:53
Foto

I16v21a66n 40K44o76p45t59a 5667572721337

No dobrá tak při 100kmh bude to množství vody o něco málo menší, stále myslím +/- to bude přes 20l/s.

Stále platí ale co jsem psal pneu tu vodu musí odvést a hlubším vzorkem to půjde snáze.

0/0
26.1.2018 15:01

V69l89a61d80i34s66l53a43v 26B81u81r93y68š53e73k 1589592847434

hm, no vodu by měla dobře odvádět i letní pneumatika, tam velkej rozdíl nebude, teda pokud nemá zrovna 1,6 mm

0/0
26.1.2018 15:12
Foto

I96v96a41n 50K20o66p92t45a 5227112481367

Zimní je z principu věci výkonější. Nemá odvádět jen vodu ale i třeba břečku (tedy něco mezi vodou a ledem). Proto má také více drážek i širších nežli letní

0/0
26.1.2018 15:19

J81i80ř85í 85S89c73h81m85i37d98t 5380963334385

Zimní guma s vodou vesměs problém nemá, jelikož má vzorek hrubší a širší odvodové kanály, kvůli sněhu a břečky, ale hlavně je ten vzorek konstruován tak, aby se sněhem nebo břečkou nezalepil, aby byl sníh odstředivou silou a prohnutím vzorku vyhazován z drážek ven, což u letních neplatí, ty se okamžitě zalepí a pak nemají vlastně vorek žádný a změní se v sliky;-).

+1/0
26.1.2018 15:35

P71e71t90r 12Č86e10r80m24á74k 9358375499510

Bohužel ne, na odvod vody je lepší letní, zimní má vzorek přizpůsobený břečce, aby se tak rychle neucpal, ale samotnou vodu lépe neodvedou.

+2/0
26.1.2018 16:35

P23e40t31r 41Č42e76r54m10á23k 9818675839830

No vidíte, kdybyste měl pořádnou čtyřkolku tak by Vám to ani nepřišlo, na druhou stranu je rozhodně dobře že znáte svoje limity a nechcete je pokoušet, proti tomu samozřejmě nelze namítat ani ň. R^

0/0
26.1.2018 16:33

P76a98v15e97l 68J44e26ř81á93b31e54k 7191242484557

Čtyřkolka na mokru se špatnými pneumatikami plave lépe než klasika s dobrým, hlubokým vzorkem.

0/0
26.1.2018 23:07

P67e15t60r 57Č50e32r67m54á15k 9678945299770

Čtyřkolka na mokru s dobrým vzorkem plave znatelně méně než klasika se špatným vzorkem R^

0/0
27.1.2018 0:15

P37a57v88e33l 28J12e32ř81á18b76e65k 7921322684287

Tak to jste měkkouš.

130 km/hod s dobrými pneumatikami na kvalitní silnici není problém.

Píši na kvalitní, kde nejsou vyježděné koleje, kaluže, potoky a hladký asfalt a pneumatiky mají + 8 mm hloubky dezénu.

+1/0
26.1.2018 23:05

P19e76t31r 28Č37e98r42m18á31k 9198435619190

On to není problém ani na český dálnici (kde se koleje vyskutují hojně) s 5mm. Zpravidla je problém spíše v článku mezi sedačkou a volantem.

0/0
27.1.2018 0:17

V53l10a39d73i24s47l53a46v 41B30u89r21y26š72e58k 1379932637274

jsem znal jednoho frajera, co jezdil po dálnici za deště 130 a jednou vjel do kaluže a byl rád, že to přežil, auto ne, od té doby už tak nejezdí a zná svoje limity, osobně si myslím, že nemá cenu za všech okolností všechno zkoušet a jezdit za hustýho deště po dálnici 130, to svěčí jen o tom, že je dotyčný dement, neříkám, že se tak jezdit nedá a musí se hned něco stát, záleží hodně na štěstí a jiných okolnostech

+1/0
27.1.2018 8:15

P62e49t45r 38Č45e76r91m78á94k 9498675239840

Jo to ja znal zase spoustu lidí co jezdili po i dálnici preventivně jenom 80 i za hezkýho počasí a pak to stejně v zatáčce vyklopili, to je holt tím mezičlánkem před volantem. Faktem je že jet 130 za deště není s moderním autem žádný problém, limitem jsou skutečně pouze schopnosti řidiče.

+1/−2
27.1.2018 13:48

V49l23a38d18i47s91l77a83v 25B81u76r55y41š16e21k 1359822807364

jo a jaký schopnosti ten řidič musí mít, aby mu mezi pneumatikou a vozovkou nevznikla na dálnici při předjíždění kamionu vrstvička vody a on se dostal do smyku a pak během několika hodin do márnice? to by mně ty jeho konkrétní schopnosti jak tomu zabrání skutečně zajímaly. Osobně jezdím hodně rychle, ale jsou věci, který bych nezkoušel, možná i proto jezdím 41 let bez nehody a za posledních asi 30 let jsem nemusel nouzově brzdit, ale jet za deště 130 je fakt kravina a to ti pak jsou ty tvoje schopnosti v noci na dálnici, když předjíždíš kamion moc nepomůžou, ale nikomu to nerozmlouvám, mně vůbec nevadí, když se někdo zabije, citlivka žádná nejsem

+1/−1
27.1.2018 17:07

P55e25t98r 68Č17e70r93m95á32k 9688575969730

Právě takový aby to rozpoznal a včas a správně reagoval, to dělá řidiče řidičem, jinak by tam mohl být tupý stroj.

Jak jsem už napsal, to že znáte svoje limity a nepouštíte se za ně je chválihodné, nemá to však vliv na to že 130 na dálnici na dešti je samo o sobě naprosto bezproblémové a potenciální riziko se rozvíjí především na té stránce řidiče.

0/0
28.1.2018 0:07

P17a14v71e13l 44J50e89ř11á85b43e46k 7661672824137

Nebojte - mě voda "vyrazila" volant z ruky ve 40 km/hod.

Ale to neznamená, že se na dálnici s dobrým povrchem, když mám dobré pneumatiky i za silného deště nebojím jet okolo 130km/hod.

Pokud jezdíte - hodně řeknou podběhy, voda odstřikující od aut před vámi a hlavně znalost trasy, že na ní nejsou hluboké louže, koleje, či že tam netečou přes vozovku potoky.

+1/0
27.1.2018 21:22

V69l79a52d21i67s40l67a69v 50B53u30r46y52š94e55k 1259672847134

já po kvalitních silnicích v podstatě nikdy nejezdím a když už se na tokovou silnici dostanu, tak jako na potvoru zase hustě neprší, takže zase 130 jet nemůžu, jinak si myslím, že tak jako se nebojím, tak jezdit za deště 130 je kravina, pár nehod jsem už takhle viděl

0/0
27.1.2018 8:08

P47e36t44r 18Č90e42r90m34á69k 9818615119490

Jet za deště 130 je naprosto normální, to není žádná extra rychlost, viděl jsem mraky nehod a většina z nich byla na suchu a v mnohem nižší rychlosti, v tom problém není, riziko je adekvátní podmínkám, a u deště se žádný exponenciální růst nekoná.

+1/0
27.1.2018 13:53

M87a89r36t51i25n 45K38o42v49á44ř 2311580249136

Rychlostí 130 km/h za deště jsem za 42 let řidičské praxe jel už víckrát.

Blbě to může končit pokud si neuvědomíte, že:

- rychlost musí odpovídat intenzitě deště,

- musíte neustále sledovat stav (množství vody na povrchu) silnice nejen před sebou, ale i za sebou - stopy auta musí být neustále vidět ve zpětném zrcátku a nesmí se hned za autem zalévat vodou,

- před sebou musíte mít dostatečný prostor pro reakci na změnu situace,

- aquaplaninqu zabrání pouze pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu.

Snad jsem na nic důležitého nezapomněl.

Pokud dodržíte výše uvedené, tak jízdou max. povolenou rychlostí na dálnici získáte jeden příjemný bonus - kapky deště už při této rychlosti nedrží na skle, takže čelní sklo zůstává dobře průhledné i bez použití stěračů.

+1/0
28.1.2018 2:04

J46a16k39u28b 78Š81a63f44a75n35d71a 7615777761161

A proč u nás mají zimní 4mm a letní 1.6mm? Osobně jsem nikdy v zimě nezažil takové přeháňky, aby hrozil aquaplaning. Zato v létě je těch prudkých dešťů celkem dost.

+1/0
26.1.2018 17:22
Foto

I97v86a87n 51K80o58p61t68a 5147982311567

Co třeba ta břečka? Polozmrzlá voda. A že v zimě tak moc neprší? Kde žijete poslední měsíc? Třeba před 14dny u nás pršelo tak že silnice přimonala tak trochu řeku. Pár dnů předtím jsem v německu chytnul bouřku, pršelo tak že i kdyby člověk chtěl na víc jak 70kmh to na dálnici prostě nebylo. Stěrače to nestíhaly.

Jinak upřímně řečeno těch 1,6mm i na letních za deště shledávám osobně celkem nedostatečné. Měním tak mezi 2-3 mm. 1,6mm když se na gumu podíváte tak už polovina drážek je pryč, o tom že by zimní při 1,6 měla nějaké lamely už mluvit nemůžeme.

+1/0
26.1.2018 17:48

P70a97v91e22l 58J76e39ř53á28b39e63k 7821292844537

Tající sníh z okraje silnic, kdy voda teče přes silnici na druhou stranu v malém potůčku je v zimě celkem obvyklý úkaz. Na dálnici kde často jezdím takových míst máme několik a tam jsem často hodný i s velmi vzorkem pneumatik, protože problém je víc v odporu vody, nemám zrovna úzké pneumatiky.

A to samé - než silničáři rozsolí sníh, tak hlubší vzorek lépe auto podrží.

Když nevěříte - vemte si letní a zimní pneumatiku na polní cestu kde je hliněný povrch krátce po dešti

0/0
27.1.2018 21:30







Najdete na iDNES.cz