Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zimní gumy jsou potřeba, celoroční jdou vstříc leasingovým firmám

Mezi výrobci pneumatik to vře. Velkou polemiku vyvolalo prohlášení šéfa pneumatikářského gigantu Michelin, který řekl, že zimní gumy často nejsou třeba. Jak se liší konstrukce letních a zimních pneumatik? Jaké parametry musí splňovat celoroční plášť? Na otázky čtenářů odpovídá expert David Kalaš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T25o80m74á13š 30V61a68l71d74e26r 7853560309

Jenže v létě zimní pneu více klouže v zatáčkách. Je méně stabilní. Nejlepší je zimní gumy nechat nějakou dobu na slunci, aby ztvrdly a pak se dají ojezdit na 2,5mm, níže bych nešel. Experimentoval jsem na pneu, co jsem koupil s vozem a nechtělo se mi kupovat sadu 2,5 měsíce před výměnou. S Michelinkama mám zkušenost že letní drželi až do -1 až -2 mrazů(měly to i ve specifikaci). Ale jakmile napadl sníh byly spíše do města než ven. Opět zkoušeno na opuštěných plochách a běžnou klidnou jízdou po Praze.Zákeřné byly namrzlé panely kolejí. Ale to je snad u každé zimní pneu, že si na kolejnici sklouzne za blbých podmínek. Vše zkoušeno i se systémem ABS v době kdy ještě zákon nenařizoval zimní pneu. Věřím, že celoročky při normálním ježdění jsou dobré. V nížinách se za větších teplot v jejich období zimní pneu moc opotřebovávají. Takže budu volit celoročky. Na Ještěd bych volil určitě zimní. Při kalamitě mi moc pomohly UG5. Jiné jsme v pohodě předjeli až k semaforu a tam předjeli vůz nemohouce se rozjet. Ale tam kde žiji nepovažuji zimní gumy za absolutně nutné. Stejně se musí jízda přizpůsobit stavu vozovce. Což lidi majíce nové zimní moc nerespektují. :-) Ještě bych klidně snížil stav na 3mm. Letní jezdím do 2 až 2,5mm je to o vodě přesně jak píší v článku. Na 1,6mm bych v běžným provozu nejezdil.i když pneu drží na silnici jak lepidlo za sucha. Ale stačí hlubší louže a je vymalováno, což při stavu vozovek není nic neobvyklého.Zatím jsem žádný smyk nedostal, pokud jsem jej schválně nevyvolal.

+1/0
4.2.2018 18:49

J57i78n89d64ř68i68c33h 45Š61k73o26p28e58k 4515441540145

„Dalším důvodem je stále silnější oblast krátkodobých operativních leasingů nebo sdílení aut, kdy je třeba co nejvíce usnadnit používání vozidel a co nejvíce snížit náklady na provoz.

No jestli se majitel k takovýmu autu staví jako v případě pneu, tak to je pak výhra takové auto koupit jako ojeté. Šetření na oleji, longlife, ještě přejetý, nejlevnější díly, co není nutné, se neopravuje.

Prostě výhra ;-D

0/0
30.1.2018 17:45

J16o81s57e32f 65P43r28o38c78h67á65z94k21a 7826516488264

Nejsem ani pětadvacetiletý expert, ani ředitel pneumatikářského koncernu, nicméně dovoluji si tvrdit, že rozdělení pneumatik na zimní a letní je pouze marketingový tah. Proč? Protože jedna sada pneu na celý rok znamená pro výrobce a prodejce poloviční odbyt a to už něco znamená.

Asi se shodneme, že nejnebezpečnějšími vozidly jsou v kombinaci hmotnosti a rychlosti obecně kamiony. Má snad kamion zimní a letní gumy? Mít by i mohl, ale nemá a je to vcelku logické. Není neobvyklé, že náš vůz nakládá ve Švédsku a míří do Španělska, tedy z teritoria zimy do místa, kde je teplo. Měli-li bychom se držet obvyklých pouček, musel by cestou přezout, což jak jistě uznáte je nesmysl. A právě proto se jezdí na S+M univerzálkách.

Jistě někdo namítne, že to je důvod, proč v zimě občas kamiony někde způsobí zablokování silnice, když nemohou vyjet. A bude mít pravdu. Přesněji částečnou pravdu. Aby kamion zůstal stát, na to nepotřebuje sníh. Stačí takové to řiďounké rozježděné blátíčko a už hrabe. Univerzální guma totiž nepodá na extra kluzkém povrchu takový výkon jako drapák.

A jsme u toho. Dělit pneu na zimní a letní je podle mě nesmysl. Naopak bych byl pro dělení na "hladké" a "hrubé", nebo chsete-li třeba "silniční" a "terénní" apod., (stejně jako to je běžné u motorek), přičemž užití by nemělo záviset na roční době, nýbrž na >>charakteru provozu<< daného vozidla, viz např. poznámka o blátíčku výše.

+1/−1
28.1.2018 14:59
Foto

L95u34k27á15š 92N42o91v62o63t16n58ý 6846717208348

No, sice by se dalo souhlasit, že s tím "zimním" počasím, které u nás na většině území panuje (a v nejbližších letech asi i panovat bude), tak zimní pneu jsou v podstatě tak něco navíc a celoroční plně postačí. Výhodou zimních je hlavně jejich hloubka dezénu, která může být u letních nižších a tady spatřuji hlavní jádro pudla. Člověk musí zvažovat jak ty celoroční dojezdí, protože by mu to nemělo vyjít tak, aby byl pod normou zrovna na začátku zimy.

Nicméně vaše připomínka ohledně dvojnásobného odbytu je nesmyslná. Pneu vydrží 20 tis. (+-) a jestli mám dvě sady nebo jednu, tak to nic nemění na tom, že po 20 tis. musím koupit novou sadu (jestli letní, zimní nebo celoroční je jedno). Takže na celkových prodejích se to nijak neprojeví. Kde se to projeví tak to jsou kšefty servisů při výměně (které nesou potřeba).

0/−1
29.1.2018 10:24

J27i70n19d14ř97i97c91h 45Š71k36o88p10e66k 4505501900735

poloviční odbyt ? To je nějaké divné.

Pokud budeme pro jednoduchost uvažovat, že zimní i letní vydrží vždy 30 000 Km,tak buď po najetí 60 000 km vyhodím jedny letní a jedny zimní (zjednodušeně) nebo dvoje univerzály.

0/−1
30.1.2018 17:48

J79i41n54d20ř37i97c22h 49Š65k69o12p36e68k 4525171570415

nemá, kamion má univerzály, problém je ale ten, že univerzály jsou často už desítky tisíc km za svou životností, dále tahač je 4x2, návěs naložen bez myšlení a řídí ho chlap v pantoflích, co si myslí, že řetězy nosí čerti (ne že patří na kola)

0/0
30.1.2018 18:06

J76i49ř72í 47K49r28u13t88i54l 1783142422353

Celoroční kočkopes.

+2/−4
26.1.2018 21:08
Foto

L21u22k25á84š 15N39o64v23o89t72n96ý 6646427378898

Není to pravda. Pokud člověk jezdí převážně po městě (v nížinách) tak největší rozdíl je dle mého v hloubce dezénu (který u zimních musí být větší) než v čemkoliv jiném (s ohledem na teploty panující v našem zimním období).

0/0
29.1.2018 10:25

J18i12n82d80ř51i35c72h 10Š27k36o39p23e50k 4315811280175

a pak ten člověk, co jezdí celý rok jen po městě vyrazí o Vánocích do hor a díky svému šetříkolství zastaví dopravu na prvním zasněženém kopci

0/0
30.1.2018 17:49

L16a39d57i88s21l83a47v 76K92a27l85o76u75s 7815166891230

Mám problém s tvrdnutím pneumatik. Po 4 letech jsou nepoužitelné i když nají vzorek 7 mm. Není to guma,ale syntetický kaučuk a chová se to stejně jako plast.

+1/0
26.1.2018 19:57
Foto

T79o52m95á33š 89Z98e47m22á96n57e74k 2267234912185

To přejde. Stačí jezdit. Tvrdnou jenom na povrchu. Pokud jezdíte málo, stačí tvrdnout rychleji, než tu vrstvičku ojezdíte.

+1/0
27.1.2018 2:32

J53o88s57e12f 79Š10t95r28a44y13b58l 7179868339519

Rád bych věděl,kolik má onen expert najeto kilometrů.Mám pocit,že by mohl i poradit co s plyny od krav.

+4/0
26.1.2018 16:50

J53i33ř32í 37S50c38h32m83i26d40t 5200763244355

Víte mne štve na tom nejvíce to, že se stanoví na bůhvíjakém základě, že guma musí mít minimálně 4mm, což je u mne blbost, výrobce musí splnit nějaké parametry, aby získal na výrobek homologaci a použitelnost gumy je dána kontrolními výstupky ojetí a ty by měly být směrodatné, tady se děláme papežštější, než papež a při tom životnost pneumatiky daná dobou, kdy guma stářím pozbývá své vlastnosti vůbec nikoho netrápí;-).

0/0
26.1.2018 15:46

P72e60t79r 35Č77e32r86m34á13k 9208235829340

Tak ona nutné nemusí mít 4mm, akorát pak v zimě nemůžete ven když sněží a nebo tam kde je značka zimní výbavy... Ale souhhlas že to je především legislativní věc, okolní státy tak přísné nejsou.

+2/0
26.1.2018 16:30

J60i29ř41í 91S60c87h54m14i50d92t 5850503784315

Z logiky věci vyplývá, že dva v jednom musí být vždy kompromisní řešení oproti speciálkám. Na druhou stranu jsem léta jezdil na celorocích na ladě a pak na škodovce a nikdy jsem neboural a to jezdím pravidelně lyžovat do hor. Teď již asi 20 let přezouvám a opět uvažuji o tom vyzkoušet moderní celoroky od Goodyearu nebo Mischelinu, jelikož mám malé nájezdy a tak mi pneumatiky dříve zestárnou, než se sjedou;-) a tak by celoroky byly pro mne možná dobré řešení:-/.

+2/0
26.1.2018 15:27

M14a41r71t69i33n 81P91l70z52á77k 2807199108644

A ta specialka je specialni na co? Treba vcera bylo 10 nad nulou. Takze i ta specialni zimni pneu by mela fungovat dobre v plus deseti a tudiz je z ni vlastne take univerzal

0/0
26.1.2018 20:09

V28a30c21l23a67v 14M70e63d83e47k 5581872685305

Ono se stačí podívat na to, kolik sněhu napadlo v Praze za posledních 5 zim. Pokud se nepletu, ta loňská byla jediná, kdy ho alespoň trošku bylo.

Takže ono záleží na tom, kam jezdíte. Pokud na Vysočinu, nebo do Krkonoš, tak ty zimáky opravdu potřebujete. Pokud s autem za celý rok nevyjedete mimo Prahu a střední Čechy, pak jsou univerzálky víc než dostatečné.

+1/0
26.1.2018 22:33

V32l66a92d83i97s11l81a91v 40B50u89r11y41š89e76k 1629202517864

z logiky věci vyplývá, že když někdo jako já ujede po sněhu ročně 50 km a po suchých vozovkách 20 tisíc, je línej na přezouvání a jeho auto pohání dvě nápravy, tak mu z logiky věci vyplývá, že mu celoroční gumy stačí

+1/0
27.1.2018 16:27
Foto

L89u84k30á81š 71N82o73v59o49t57n34ý 6206447228708

Speciálka by byla dobrá, kdyby to člověk mohl přehazovat za jízdy nebo každý den (dle teploty). Ale nakolik je (zimní) speciálka užitečná při současných teplotách? Možná je to horší než když někdo jede na letních.

0/0
29.1.2018 10:27
Foto

D48a84v83i96d 20K98o81p36a88l 5703332664719

V zimě zimní nebo přechodové, letní striktně NE. I kdyby bylo +15st. Mnohokrát již přišlo prudké ochlazení a aníh při silném spadu neroztaje hned ani při +3-5st.

+1/−7
26.1.2018 14:39
Foto

S80t86a30n36i17s10l78a45v 12D84o31n11á33t 6503413447160

Nechcte to na každém, jo?

+3/0
26.1.2018 14:51
Foto

D40a54v87i70d 51K90o77p23a41l 5863172584409

zákon hovoří jasně ;)

0/−4
26.1.2018 14:52
Foto

S20t47a26n12i78s62l36a96v 13D44o42n35á45t 6103623957850

Ano, já ten zákon znám. Takže vím, že můžu jezdit v zimě na letních, aniž bych ho porušil :)

+11/0
26.1.2018 15:10
Foto

D58a50v90i82d 40K78o77p11a39l 5953512234749

jsi king silnic, blahopřeji Stáňo

0/−6
26.1.2018 17:50

J22i71ř85í 70K73o83n83d31r70á78t 4175181368

Michelin vyrábí letní s atestem na zimu. :-)

0/0
27.1.2018 11:53

J19i54n44d15ř89i25c27h 54Š38k66o67p56e79k 4675471100495

to už dělají čínani dávno. Na pneu najedeš 60 000 km i víc, má M+S, ale pravda, na sněhu moc nedrží

0/0
30.1.2018 17:50

M66i83r83o37s32l70a49v 73J35o77c21h 3642871703828

Ohledně hloubky vzorku 4mm a zimních pneu. Na jízdní vlastnosti těchto pneumatik bude mít spíše vliv to, že pneu se 4mm mají nějaký ten rok za sebou (tedy jsou tvrdší) a pak nedávno přiznání výrobců pneu (o kterém se suškalo dlouho), že kvalitní směs je jen na povrchu a dole už je to horší. Takže o milimetry jde až v poslední řadě. Dost lidí se zimákama najezdí pár tisíc ročně a jezdí sice na 7mm, ale 8 a více let starých pneu. Což by v těchto případech bylo lepší, kdyby jezdili na nových letních. Z mých zkušeností mohu říci, že největší vliv na jízdní vlastnosti zimních pneu má jejich stáří, pak dlooooho nic a pak to ostatní. ;-)

0/0
26.1.2018 13:33
Foto

I74v13a69n 32K66o33p15t36a 5947302831157

Co odvede více vody za stejného tlaku? Trubka o průměru 10mm nebo 20mm?

S pneumatikami to je to samé, vzorek má odvádět vodu, břečku atd. Je logické že co se aquaplaningu týče, hlubší vzorek je odolnější už jen tím že dokáže odvést větší množství. Udává se že při 130kmh za silnějšího to je zhruba 35l/s, to dá normální vanová baterie za dobu víc jak 60x delší (zhruba 21l/minutu).

Hloubku vzorku bych nepodceňoval. Zvlášťe ne u zimních pneumatik.

+4/0
26.1.2018 14:31

V28l24a92d25i46s31l30a22v 33B33u98r86y83š93e40k 1649462167894

tak 130 km rychlostí jsem za 40 let řidičské praxe za deště ještě nikdy nejel, jen jsem to viděl, na to fakt nemám koule, v mládí jsem několikrát slyšel, že to blbě skončilo, tak jsem si řekl, že to ani zkoušet nebudu

+1/0
26.1.2018 14:53
Foto

I49v94a83n 81K76o97p24t42a 5267602571887

No dobrá tak při 100kmh bude to množství vody o něco málo menší, stále myslím +/- to bude přes 20l/s.

Stále platí ale co jsem psal pneu tu vodu musí odvést a hlubším vzorkem to půjde snáze.

0/0
26.1.2018 15:01

V16l47a65d31i59s41l62a73v 42B66u58r59y51š13e81k 1489712927504

hm, no vodu by měla dobře odvádět i letní pneumatika, tam velkej rozdíl nebude, teda pokud nemá zrovna 1,6 mm

0/0
26.1.2018 15:12
Foto

I88v88a40n 43K19o43p41t26a 5277312871147

Zimní je z principu věci výkonější. Nemá odvádět jen vodu ale i třeba břečku (tedy něco mezi vodou a ledem). Proto má také více drážek i širších nežli letní

0/0
26.1.2018 15:19

J60i74ř43í 91S48c28h72m79i32d83t 5410563814465

Zimní guma s vodou vesměs problém nemá, jelikož má vzorek hrubší a širší odvodové kanály, kvůli sněhu a břečky, ale hlavně je ten vzorek konstruován tak, aby se sněhem nebo břečkou nezalepil, aby byl sníh odstředivou silou a prohnutím vzorku vyhazován z drážek ven, což u letních neplatí, ty se okamžitě zalepí a pak nemají vlastně vorek žádný a změní se v sliky;-).

+1/0
26.1.2018 15:35

P34e40t72r 25Č75e70r32m20á67k 9108755149550

Bohužel ne, na odvod vody je lepší letní, zimní má vzorek přizpůsobený břečce, aby se tak rychle neucpal, ale samotnou vodu lépe neodvedou.

+2/0
26.1.2018 16:35

P87e27t25r 44Č52e54r62m96á83k 9178215439290

No vidíte, kdybyste měl pořádnou čtyřkolku tak by Vám to ani nepřišlo, na druhou stranu je rozhodně dobře že znáte svoje limity a nechcete je pokoušet, proti tomu samozřejmě nelze namítat ani ň. R^

0/0
26.1.2018 16:33

P97a22v27e15l 56J82e60ř71á18b11e53k 7121542264807

Čtyřkolka na mokru se špatnými pneumatikami plave lépe než klasika s dobrým, hlubokým vzorkem.

0/0
26.1.2018 23:07

P49e16t43r 25Č44e72r84m61á16k 9498885119290

Čtyřkolka na mokru s dobrým vzorkem plave znatelně méně než klasika se špatným vzorkem R^

0/0
27.1.2018 0:15

P49a49v32e60l 81J56e71ř20á91b62e52k 7921522824787

Tak to jste měkkouš.

130 km/hod s dobrými pneumatikami na kvalitní silnici není problém.

Píši na kvalitní, kde nejsou vyježděné koleje, kaluže, potoky a hladký asfalt a pneumatiky mají + 8 mm hloubky dezénu.

+1/0
26.1.2018 23:05

P26e71t42r 96Č38e80r56m76á72k 9948975569230

On to není problém ani na český dálnici (kde se koleje vyskutují hojně) s 5mm. Zpravidla je problém spíše v článku mezi sedačkou a volantem.

0/0
27.1.2018 0:17

V59l21a65d66i80s41l32a68v 77B91u30r96y53š70e57k 1539892327914

jsem znal jednoho frajera, co jezdil po dálnici za deště 130 a jednou vjel do kaluže a byl rád, že to přežil, auto ne, od té doby už tak nejezdí a zná svoje limity, osobně si myslím, že nemá cenu za všech okolností všechno zkoušet a jezdit za hustýho deště po dálnici 130, to svěčí jen o tom, že je dotyčný dement, neříkám, že se tak jezdit nedá a musí se hned něco stát, záleží hodně na štěstí a jiných okolnostech

+1/0
27.1.2018 8:15

P88e16t45r 44Č17e90r72m48á91k 9718585649820

Jo to ja znal zase spoustu lidí co jezdili po i dálnici preventivně jenom 80 i za hezkýho počasí a pak to stejně v zatáčce vyklopili, to je holt tím mezičlánkem před volantem. Faktem je že jet 130 za deště není s moderním autem žádný problém, limitem jsou skutečně pouze schopnosti řidiče.

+1/−2
27.1.2018 13:48

V10l58a60d80i96s85l21a21v 60B19u47r78y21š98e83k 1209982337824

jo a jaký schopnosti ten řidič musí mít, aby mu mezi pneumatikou a vozovkou nevznikla na dálnici při předjíždění kamionu vrstvička vody a on se dostal do smyku a pak během několika hodin do márnice? to by mně ty jeho konkrétní schopnosti jak tomu zabrání skutečně zajímaly. Osobně jezdím hodně rychle, ale jsou věci, který bych nezkoušel, možná i proto jezdím 41 let bez nehody a za posledních asi 30 let jsem nemusel nouzově brzdit, ale jet za deště 130 je fakt kravina a to ti pak jsou ty tvoje schopnosti v noci na dálnici, když předjíždíš kamion moc nepomůžou, ale nikomu to nerozmlouvám, mně vůbec nevadí, když se někdo zabije, citlivka žádná nejsem

+1/−1
27.1.2018 17:07

P72e16t66r 16Č23e75r58m75á18k 9928395959280

Právě takový aby to rozpoznal a včas a správně reagoval, to dělá řidiče řidičem, jinak by tam mohl být tupý stroj.

Jak jsem už napsal, to že znáte svoje limity a nepouštíte se za ně je chválihodné, nemá to však vliv na to že 130 na dálnici na dešti je samo o sobě naprosto bezproblémové a potenciální riziko se rozvíjí především na té stránce řidiče.

0/0
28.1.2018 0:07

P36a47v96e94l 20J75e55ř14á20b80e38k 7951962644947

Nebojte - mě voda "vyrazila" volant z ruky ve 40 km/hod.

Ale to neznamená, že se na dálnici s dobrým povrchem, když mám dobré pneumatiky i za silného deště nebojím jet okolo 130km/hod.

Pokud jezdíte - hodně řeknou podběhy, voda odstřikující od aut před vámi a hlavně znalost trasy, že na ní nejsou hluboké louže, koleje, či že tam netečou přes vozovku potoky.

+1/0
27.1.2018 21:22

V90l88a37d92i47s75l91a75v 42B51u46r15y48š19e13k 1279302237284

já po kvalitních silnicích v podstatě nikdy nejezdím a když už se na tokovou silnici dostanu, tak jako na potvoru zase hustě neprší, takže zase 130 jet nemůžu, jinak si myslím, že tak jako se nebojím, tak jezdit za deště 130 je kravina, pár nehod jsem už takhle viděl

0/0
27.1.2018 8:08

P52e73t12r 87Č10e32r77m78á61k 9358385209250

Jet za deště 130 je naprosto normální, to není žádná extra rychlost, viděl jsem mraky nehod a většina z nich byla na suchu a v mnohem nižší rychlosti, v tom problém není, riziko je adekvátní podmínkám, a u deště se žádný exponenciální růst nekoná.

+1/0
27.1.2018 13:53

M20a62r83t29i64n 45K57o52v44á70ř 2631530729706

Rychlostí 130 km/h za deště jsem za 42 let řidičské praxe jel už víckrát.

Blbě to může končit pokud si neuvědomíte, že:

- rychlost musí odpovídat intenzitě deště,

- musíte neustále sledovat stav (množství vody na povrchu) silnice nejen před sebou, ale i za sebou - stopy auta musí být neustále vidět ve zpětném zrcátku a nesmí se hned za autem zalévat vodou,

- před sebou musíte mít dostatečný prostor pro reakci na změnu situace,

- aquaplaninqu zabrání pouze pneumatiky s dostatečnou hloubkou dezénu.

Snad jsem na nic důležitého nezapomněl.

Pokud dodržíte výše uvedené, tak jízdou max. povolenou rychlostí na dálnici získáte jeden příjemný bonus - kapky deště už při této rychlosti nedrží na skle, takže čelní sklo zůstává dobře průhledné i bez použití stěračů.

+1/0
28.1.2018 2:04

J17a93k17u62b 17Š82a78f22a30n88d10a 7375697691961

A proč u nás mají zimní 4mm a letní 1.6mm? Osobně jsem nikdy v zimě nezažil takové přeháňky, aby hrozil aquaplaning. Zato v létě je těch prudkých dešťů celkem dost.

+1/0
26.1.2018 17:22
Foto

I39v50a14n 41K30o93p84t35a 5837622841647

Co třeba ta břečka? Polozmrzlá voda. A že v zimě tak moc neprší? Kde žijete poslední měsíc? Třeba před 14dny u nás pršelo tak že silnice přimonala tak trochu řeku. Pár dnů předtím jsem v německu chytnul bouřku, pršelo tak že i kdyby člověk chtěl na víc jak 70kmh to na dálnici prostě nebylo. Stěrače to nestíhaly.

Jinak upřímně řečeno těch 1,6mm i na letních za deště shledávám osobně celkem nedostatečné. Měním tak mezi 2-3 mm. 1,6mm když se na gumu podíváte tak už polovina drážek je pryč, o tom že by zimní při 1,6 měla nějaké lamely už mluvit nemůžeme.

+1/0
26.1.2018 17:48

P75a18v13e47l 44J36e61ř69á83b54e72k 7311362464967

Tající sníh z okraje silnic, kdy voda teče přes silnici na druhou stranu v malém potůčku je v zimě celkem obvyklý úkaz. Na dálnici kde často jezdím takových míst máme několik a tam jsem často hodný i s velmi vzorkem pneumatik, protože problém je víc v odporu vody, nemám zrovna úzké pneumatiky.

A to samé - než silničáři rozsolí sníh, tak hlubší vzorek lépe auto podrží.

Když nevěříte - vemte si letní a zimní pneumatiku na polní cestu kde je hliněný povrch krátce po dešti

0/0
27.1.2018 21:30







Najdete na iDNES.cz