Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tipo slaví třicet: hranatý revoluční fiat startoval éru platforem

Před třiceti roky představili Italové hranatý hatchback Fiat Tipo. Auto, které moc krásy nepobralo, ale dalo italské automobilce platformu, na níž stavěla auta další dvě dekády, a získalo titul evropského auta roku 1989.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F70r63a54n45t29i65š55e19k 72V90ě28r30n19ý 2149367579750

Když si na Tipo vzpomenu, tak pláču jako dítě. Měl jsem tu čest vlastnit model Fiat Tipo 2.0 GT i.e 83 kW s digitální palubovkou, r.v. 1990. Tipo jsem chtěl, ale byl to největší a nejdražší omyl v mém životě. Italská elektronika se sr.la neuvěřitelně a nebylo nikoho kdo by to zvládl opravit, vyzkoušel jsem autorizované servisy, garážovky...nic nepomohlo. Když mělo den, tak dokázalo jezdit za 16 litrů na sto, na dva případně na tři válce. Každá jízda byla neuvěřitelné dobrodružství, hlavně cesta se ženou do porodnice..."Děkuji" redakci za připomenutí těchto krušných let, už jsem málem zapomněl. :-):-)

0/0
2.2.2018 12:22

H78o48n68z20a 56D16v28o67ř19á48k 1764575253135

Paradni auto. Mel jsem 1,6 DOHC a 1,4. Prvni s digitalni palubkou, ktere jsem skoro obrecel, kdyz me trefili na krizovatce, druhe analog.jezdila obe pekne, spolehliva taky, krasne vzpominky.;-)

+2/0
31.1.2018 20:36
Foto

J59a86n 35K62ř19í71ž 3909481571891

Moc pěkný a pravdivý.

0/0
31.1.2018 6:30

J63o76s66e17f 82V84o86s60i81c34k11y 4593927676243

Nejvetsi prukopnik byl ale Fiat 127! Ten postavil motor, za nej prevodku, a to cele vpredu napric. Dnes to pouzivaji vsechny automobilky. VW Golf byl 2.dalsi !

+1/0
31.1.2018 1:36

M57a35r76t19i27n 78N61e57b86e68s42k83ý 7516270857832

Základní rozměr pneumatik byl 165/70 R13, tedy stejný jako u stodvacítek a favoritů,“ vzpomíná bývalý majitel jednoho z tip.

Drobný detail: 165/70 R13 měl až Favorit, 165/80 R13, neboli 165R13 měla 105/120, poté, co přešla na 13" rozměr z 14" jako dědictví z embéček a stovek.

Z

0/0
30.1.2018 12:58
Foto

I39v90a77n 55K78o49p21t84a 5337602251747

Až na profilovat číslo tedy stejná guma. Ráfky stejne.

+1/0
30.1.2018 16:21

P67a24v21o44l 17D23r91o84t66á62r 4860651846

Rezlo to jako prase ..

+2/−3
29.1.2018 22:56

P67e48t27r 13K65a48l69a 1108600668

ty taky

0/0
31.1.2018 11:33

H54o59n69z72a 44D32v25o81ř77á50k 1404425783545

Ne, tipo nerezlo. Mel jsem dve a obe v pohode. Pozink kastle a plastova vika kufru. Rezem bylo proslule Uno.

+1/0
31.1.2018 20:31

L13u53c32i31a53n 72P58a24p62a92z79i11a82n 5424767561795

Takový lepšíí Favorit, je vidět, že jste tehdy drželi krok se světovou špičkou. Ale dnes jsme na tom ještě líp. Přesto třetinové platy vůči zemím jako je i Itálie jsou vůči nám diskriminační a je čas dát tomu sbohem.

+1/−3
29.1.2018 21:20

R17o57m66a83n 46S49t56o61n50e79k 1189243539351

Favorit byl taky navrženy v Itálii :-)

+2/0
30.1.2018 5:25

J69a71n 98P22a25ř47í56z86e17k 9396950757926

A když se podívám na obrázky Tipo, tak stačí seříznout zadek a vyměnit masku a je to Favorit

0/0
31.1.2018 8:12

J43a49r82o14s31l70a69v 35P30o87r29t 7169827739905

Měl jsem ho v dieselu , 4xv Chorvatsku naprosto bez problémů, žádná rez , analogová palubka jen výměna zadního tlumiče výfuku po osmi letech .

+1/0
29.1.2018 19:17

P32e77t16r 48M48i54c41h21a43l 2640404421222

Kvalitu soudit nebudu, svezl jsem se v tom jenom jednou. A s autorem nesouhlasím, že je to nevzhledná krabice. Ještě v polovině 90. let se za Tipem kde kdo otočil. A já samozřejmě taky.

+8/0
29.1.2018 18:53

D29a49v36i87d 69H56o23l22u67b 6748861536

Přesně to jsem si říkal.. "hranaté auto, které moc krásy nepobralo". Proti zmíněnému Favoritu bylo rozhodně Tipo víc oblé než hranaté a celkově design zejména zadní části vozu, byl nadčasový. Tip jsem měl 5 a rozhodně nespolehlivostí netrpěly. Autoři nepochybně čerpali ze zažitého - co je Italské, je poruchové. Jinak by to byl fajn vzpomínkový článek.

0/0
1.2.2018 14:36

H83y10n48e83k 78M15r42t72v65ý 2640397339571

zásadnější je uno

0/0
29.1.2018 17:49

J37a47n 12M37a49l49ý 3892372572155

Tak mne se design TIPA vždycky líbil a to nemluvím ó že zmiňované Lancii Kappa

+7/0
29.1.2018 17:31

V79o60k40o45u35n 60V77l63a13d29i93m64i53r 8912368639598

Nejak si nedovedu predstavit bezpecne auto techto rozmeru vazici hluboko pod tunu.

0/−4
29.1.2018 16:38

V97á68c55l63a20v 13K39o42v18á21ř 1842271357954

Stačí do něj posadit řidiče, pak bezpečné být může.

+1/0
29.1.2018 22:28
Foto

M26a36r93e68k 33B48a69š16i22s87t11a 7363142623710

Tipo bylo naprosto famózní auto. Vlastnil jsem čtrnáctistovku ve verzi Sedici. Nádherný a spolehlivý dobře ovladatelný vůz. Takový už asi jen tak nebude.

+4/0
29.1.2018 15:28

J93i19r10i 85G88a90z67d11a 8514683574104

paradni a pohodlny auto!

+4/0
29.1.2018 14:57

Š12i27m49o91n 45M76a32r77t38y59n33e13k 7243885903566

Tipo bylo pěkné a zajímavé auto. Ale bohužel hodně poruchové. Spolehlivostí se nemohlo rovnat Golfu nebo Escortu.

+2/−5
29.1.2018 14:09

V67o62k83o98u76n 70V24l11a83d41i45m15i57r 8342528989748

Asi jako kazdy Fiat. Mel jsem 850, 127 a 128. Horsi byl snad jen Renault 19.

+1/−1
29.1.2018 16:57

J47i67ř88í 71K94o64č58í 9804849422437

Nemohu souhlasit měl jsem ještě před pěti lety 850 SC-ale již jako sběratelský kousek,auto naprosto úžasný motor na který padesát let nikdo nešáhl stále točil svých osm tisíc otáček.Dále skvělé materiály v interieru. 128 SC bych taky mohl vlastnit.

+2/0
29.1.2018 19:07

V85o95k70o10u10n 20V42l88a84d57i33m40i12r 8482188149408

Z tech 3 fiatu byla ta 850 jeste nejspolehlivejsi. Nejhorsi byla ta 127. Obzvlast v zime kdy primrzaly brzdove desticky ke kotoucum, znamenalo to kazdejch par desitek kilometru vzit kladivo a uvolnit ty desticky. O rezu uz benzinove pumpe, cepum rizeni, rozdelovaci nemluve,

0/−1
29.1.2018 21:15
Foto

P27a30v13e17l 33K37a76l31u12s 6844716976342

To jsou kecy...

+1/0
29.1.2018 22:53

J27i91ř38í 79S24c86h70w45a15c46h 8918624248276

o těch 8000 otáčkách bych celkem pochyboval, ale rád přivítám odkaz, který moje pochybnosti rozptýlí. ;-)

+1/0
29.1.2018 22:13
Foto

P23a36v85e33l 86K60a28l63u63s 6384366626672

Tak ten otáčkoměr o 850 SC byl skutečně cejchovaný do 8000. Maximální výkon byl deklarován při 6500. Já měl to srdce vytočit to skoro 7500, pak jsem se bál.

0/0
29.1.2018 23:02

J92i77ř96í 35K70o89č59í 9404419122317

Já Vás odkážu na sraz italských historických vozů,který se pravidelně pořádá v září na letišti v Mimoni.Pořádá ho FCC Praha.

0/0
30.1.2018 10:40

P33e30t42r 94K21a82l21a 1538190208

Když je tak špatné proč si měl tolik fiatů?Zvláštní rozpor.

0/0
31.1.2018 11:34

T63o94m25á60š 84R47ů16ž62i37č98k53a 8615285764666

"Jenže v divokých devadesátých letech se sem spíš dostávala auta s pochybnou historií, po nehodách nebo se stočeným tachometrem"

_______________________________________________________

Nějak jsem si nevšiml, že by to dnes bylo zas o tolik rozdílné.

+11/0
29.1.2018 13:51

P17e20t30r 71M63i85k81y33s64k98a 5652274335528

Dovolím si upozornit že Alfa 147/156 rozhodně nemají nic společného s platformou Fiat Tipo. To se týkalo předchozího modelu 155 (Tipo Tre) 145/146 (Tipo due), 164 (Tipo Quattro).

+1/0
29.1.2018 12:40

T80o26m81á52š 56V39a82l81d73e84r 7523530769

156 měla základy platformy Tipa. Sice byla výrazně přepracována, ale z Tipa vycházela.

0/0
1.2.2018 15:36

M14a13r77t71i11n 64Š37e14n71k 4902802549349

Škodovky měly rozměr pneumatik 165/80 R 13. Favorit začal s nizkoprofilovými 70kami.

+4/0
29.1.2018 12:29

M81a70r60t60i28n 29D82i20v56i81š 3705187703479

Díky za článek a připomenutí.Otec ho koupil v roce 1993, dovezl jej z Churu ze Švýcarska. Byl to ten z digitální palubní deskou. Jako 12 ti letý kluk jsem byl tehdy nadšen. Pro pamětníky video digitální přístrojovky: https://www.youtube.com/watch?v=BIX7BTlFEeU

+9/0
29.1.2018 12:18

M83i34c46h45a28l 20K19a77m30i85n37s63k61ý 7941478

Teta taky měla jedno s digi palubovkou. Bylo tam i turbo a i to se pěkně vykreslovalo. Strašně mě to fascinovalo ;)

+4/0
29.1.2018 14:22

J18i35ř11í 96S32c57h21w31a23c65h 8338694658566

auto bez předních podběhů? Jak to pak vypadá v motorovém prostoru?

0/−5
29.1.2018 12:17

J30i16ř62í 39J26u53r78á35š55e61k 8447255130497

Byly asi myslene plastove podbehy pod prednimi blatniky. Tak jak to mel treba Favorit. Proste jedna velka díra nad koly.

+2/0
29.1.2018 12:31

M73a33r64t66i86n 71P47e56r69o20u48t89k71a 1136323781945

on tam podběh byl, ale jen plastový - taková vložka nad kolo, a plastový dekl za kolo :-), já měl 2.0 16V tehdá 105kW a motor se tam tak tak vlezl, auto na zabití a s radostí jsem si dával k snídani naleštěný borce v Octáviích 1.9 s černým

nárazníkem :-)

+10/0
29.1.2018 13:11



Najdete na iDNES.cz