Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tipo slaví třicet: hranatý revoluční fiat startoval éru platforem

Před třiceti roky představili Italové hranatý hatchback Fiat Tipo. Auto, které moc krásy nepobralo, ale dalo italské automobilce platformu, na níž stavěla auta další dvě dekády, a získalo titul evropského auta roku 1989.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F75r35a41n79t28i20š57e70k 32V63ě62r80n27ý 2529747349290

Když si na Tipo vzpomenu, tak pláču jako dítě. Měl jsem tu čest vlastnit model Fiat Tipo 2.0 GT i.e 83 kW s digitální palubovkou, r.v. 1990. Tipo jsem chtěl, ale byl to největší a nejdražší omyl v mém životě. Italská elektronika se sr.la neuvěřitelně a nebylo nikoho kdo by to zvládl opravit, vyzkoušel jsem autorizované servisy, garážovky...nic nepomohlo. Když mělo den, tak dokázalo jezdit za 16 litrů na sto, na dva případně na tři válce. Každá jízda byla neuvěřitelné dobrodružství, hlavně cesta se ženou do porodnice..."Děkuji" redakci za připomenutí těchto krušných let, už jsem málem zapomněl. :-):-)

0/0
2.2.2018 12:22

H24o76n41z90a 62D49v54o50ř96á59k 1374665593705

Paradni auto. Mel jsem 1,6 DOHC a 1,4. Prvni s digitalni palubkou, ktere jsem skoro obrecel, kdyz me trefili na krizovatce, druhe analog.jezdila obe pekne, spolehliva taky, krasne vzpominky.;-)

+2/0
31.1.2018 20:36
Foto

J24a96n 52K97ř87í16ž 3839321121801

Moc pěkný a pravdivý.

0/0
31.1.2018 6:30

J81o18s64e25f 93V21o23s55i10c61k59y 4653787206223

Nejvetsi prukopnik byl ale Fiat 127! Ten postavil motor, za nej prevodku, a to cele vpredu napric. Dnes to pouzivaji vsechny automobilky. VW Golf byl 2.dalsi !

+1/0
31.1.2018 1:36

M85a86r39t30i59n 29N13e71b92e48s83k73ý 7546860277452

Základní rozměr pneumatik byl 165/70 R13, tedy stejný jako u stodvacítek a favoritů,“ vzpomíná bývalý majitel jednoho z tip.

Drobný detail: 165/70 R13 měl až Favorit, 165/80 R13, neboli 165R13 měla 105/120, poté, co přešla na 13" rozměr z 14" jako dědictví z embéček a stovek.

Z

0/0
30.1.2018 12:58
Foto

I74v60a18n 53K83o39p55t84a 5467812661977

Až na profilovat číslo tedy stejná guma. Ráfky stejne.

+1/0
30.1.2018 16:21

P20a57v27o42l 84D12r29o54t11á52r 4600781456

Rezlo to jako prase ..

+2/−3
29.1.2018 22:56

P71e76t20r 47K67a68l82a 1268670908

ty taky

0/0
31.1.2018 11:33

H28o11n67z12a 56D83v45o22ř47á46k 1734815893655

Ne, tipo nerezlo. Mel jsem dve a obe v pohode. Pozink kastle a plastova vika kufru. Rezem bylo proslule Uno.

+1/0
31.1.2018 20:31

L41u68c83i97a90n 90P32a10p39a17z21i62a44n 5474777221835

Takový lepšíí Favorit, je vidět, že jste tehdy drželi krok se světovou špičkou. Ale dnes jsme na tom ještě líp. Přesto třetinové platy vůči zemím jako je i Itálie jsou vůči nám diskriminační a je čas dát tomu sbohem.

+1/−3
29.1.2018 21:20

R81o51m66a98n 40S26t10o71n69e65k 1399223419711

Favorit byl taky navrženy v Itálii :-)

+2/0
30.1.2018 5:25

J85a54n 15P97a83ř83í34z76e68k 9276710597896

A když se podívám na obrázky Tipo, tak stačí seříznout zadek a vyměnit masku a je to Favorit

0/0
31.1.2018 8:12

J93a49r96o44s34l62a91v 39P33o65r11t 7529837359305

Měl jsem ho v dieselu , 4xv Chorvatsku naprosto bez problémů, žádná rez , analogová palubka jen výměna zadního tlumiče výfuku po osmi letech .

+1/0
29.1.2018 19:17

P49e48t47r 51M21i46c94h52a55l 2210754971312

Kvalitu soudit nebudu, svezl jsem se v tom jenom jednou. A s autorem nesouhlasím, že je to nevzhledná krabice. Ještě v polovině 90. let se za Tipem kde kdo otočil. A já samozřejmě taky.

+8/0
29.1.2018 18:53

D27a76v36i76d 79H91o17l27u89b 6458181216

Přesně to jsem si říkal.. "hranaté auto, které moc krásy nepobralo". Proti zmíněnému Favoritu bylo rozhodně Tipo víc oblé než hranaté a celkově design zejména zadní části vozu, byl nadčasový. Tip jsem měl 5 a rozhodně nespolehlivostí netrpěly. Autoři nepochybně čerpali ze zažitého - co je Italské, je poruchové. Jinak by to byl fajn vzpomínkový článek.

0/0
1.2.2018 14:36

H48y44n79e12k 75M98r37t41v69ý 2230617529801

zásadnější je uno

0/0
29.1.2018 17:49

J82a64n 47M85a85l17ý 3102162532825

Tak mne se design TIPA vždycky líbil a to nemluvím ó že zmiňované Lancii Kappa

+7/0
29.1.2018 17:31

V74o38k26o45u52n 71V43l13a58d58i98m33i23r 8382738259468

Nejak si nedovedu predstavit bezpecne auto techto rozmeru vazici hluboko pod tunu.

0/−4
29.1.2018 16:38

V35á48c62l63a80v 74K68o67v62á65ř 1152451437364

Stačí do něj posadit řidiče, pak bezpečné být může.

+1/0
29.1.2018 22:28
Foto

M22a51r24e87k 59B33a20š93i19s10t75a 7123532773110

Tipo bylo naprosto famózní auto. Vlastnil jsem čtrnáctistovku ve verzi Sedici. Nádherný a spolehlivý dobře ovladatelný vůz. Takový už asi jen tak nebude.

+4/0
29.1.2018 15:28

J21i46r10i 15G40a54z21d38a 8124933624574

paradni a pohodlny auto!

+4/0
29.1.2018 14:57

Š77i89m16o38n 67M25a32r85t81y97n50e23k 7903365413386

Tipo bylo pěkné a zajímavé auto. Ale bohužel hodně poruchové. Spolehlivostí se nemohlo rovnat Golfu nebo Escortu.

+2/−5
29.1.2018 14:09

V62o87k78o31u89n 65V51l28a15d39i13m81i10r 8222228929958

Asi jako kazdy Fiat. Mel jsem 850, 127 a 128. Horsi byl snad jen Renault 19.

+1/−1
29.1.2018 16:57

J41i13ř13í 71K18o85č31í 9914299222957

Nemohu souhlasit měl jsem ještě před pěti lety 850 SC-ale již jako sběratelský kousek,auto naprosto úžasný motor na který padesát let nikdo nešáhl stále točil svých osm tisíc otáček.Dále skvělé materiály v interieru. 128 SC bych taky mohl vlastnit.

+2/0
29.1.2018 19:07

V71o33k31o38u66n 32V29l60a16d40i66m28i52r 8592618229518

Z tech 3 fiatu byla ta 850 jeste nejspolehlivejsi. Nejhorsi byla ta 127. Obzvlast v zime kdy primrzaly brzdove desticky ke kotoucum, znamenalo to kazdejch par desitek kilometru vzit kladivo a uvolnit ty desticky. O rezu uz benzinove pumpe, cepum rizeni, rozdelovaci nemluve,

0/−1
29.1.2018 21:15
Foto

P10a50v83e44l 85K23a16l29u47s 6344896186862

To jsou kecy...

+1/0
29.1.2018 22:53

J20i78ř32í 42S18c94h39w68a28c45h 8408694908726

o těch 8000 otáčkách bych celkem pochyboval, ale rád přivítám odkaz, který moje pochybnosti rozptýlí. ;-)

+1/0
29.1.2018 22:13
Foto

P95a56v43e92l 74K38a65l64u38s 6374886376142

Tak ten otáčkoměr o 850 SC byl skutečně cejchovaný do 8000. Maximální výkon byl deklarován při 6500. Já měl to srdce vytočit to skoro 7500, pak jsem se bál.

0/0
29.1.2018 23:02

J20i70ř11í 75K41o73č77í 9944509242917

Já Vás odkážu na sraz italských historických vozů,který se pravidelně pořádá v září na letišti v Mimoni.Pořádá ho FCC Praha.

0/0
30.1.2018 10:40

P80e23t57r 43K51a48l43a 1468280958

Když je tak špatné proč si měl tolik fiatů?Zvláštní rozpor.

0/0
31.1.2018 11:34

T66o82m16á23š 37R83ů78ž55i50č94k53a 8805895284966

"Jenže v divokých devadesátých letech se sem spíš dostávala auta s pochybnou historií, po nehodách nebo se stočeným tachometrem"

_______________________________________________________

Nějak jsem si nevšiml, že by to dnes bylo zas o tolik rozdílné.

+11/0
29.1.2018 13:51

P27e68t98r 95M22i77k54y41s50k22a 5612804325228

Dovolím si upozornit že Alfa 147/156 rozhodně nemají nic společného s platformou Fiat Tipo. To se týkalo předchozího modelu 155 (Tipo Tre) 145/146 (Tipo due), 164 (Tipo Quattro).

+1/0
29.1.2018 12:40

T88o92m51á18š 18V53a87l94d62e13r 7893980489

156 měla základy platformy Tipa. Sice byla výrazně přepracována, ale z Tipa vycházela.

0/0
1.2.2018 15:36

M10a29r47t98i32n 38Š45e33n78k 4442502159289

Škodovky měly rozměr pneumatik 165/80 R 13. Favorit začal s nizkoprofilovými 70kami.

+4/0
29.1.2018 12:29

M21a50r64t11i75n 12D56i42v60i11š 3125717803749

Díky za článek a připomenutí.Otec ho koupil v roce 1993, dovezl jej z Churu ze Švýcarska. Byl to ten z digitální palubní deskou. Jako 12 ti letý kluk jsem byl tehdy nadšen. Pro pamětníky video digitální přístrojovky: https://www.youtube.com/watch?v=BIX7BTlFEeU

+9/0
29.1.2018 12:18

M19i32c16h94a15l 23K38a53m22i13n22s38k51ý 7851888

Teta taky měla jedno s digi palubovkou. Bylo tam i turbo a i to se pěkně vykreslovalo. Strašně mě to fascinovalo ;)

+4/0
29.1.2018 14:22

J19i58ř11í 13S89c41h46w39a61c37h 8868514168486

auto bez předních podběhů? Jak to pak vypadá v motorovém prostoru?

0/−5
29.1.2018 12:17

J27i45ř37í 51J63u36r11á72š48e44k 8907885660387

Byly asi myslene plastove podbehy pod prednimi blatniky. Tak jak to mel treba Favorit. Proste jedna velka díra nad koly.

+2/0
29.1.2018 12:31

M61a87r47t60i69n 53P51e51r10o67u90t43k71a 1916543671285

on tam podběh byl, ale jen plastový - taková vložka nad kolo, a plastový dekl za kolo :-), já měl 2.0 16V tehdá 105kW a motor se tam tak tak vlezl, auto na zabití a s radostí jsem si dával k snídani naleštěný borce v Octáviích 1.9 s černým

nárazníkem :-)

+10/0
29.1.2018 13:11







Najdete na iDNES.cz