Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robotická auta se musí ještě hodně učit. Ve městech jsou zatím marná

Jak se robotická auta vypořádají s cyklisty a chodci? Vědci v Nizozemí našli ideální místo pro zátěžový test: křivolaké úzké uličky starého Delftu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10a27r67o33s11l84a19v 13L49e10b29e93d60a 3926429187590

Umělá inteligence nemůže zvítězit nad přirozenou blbostí.

0/0
7.2.2018 16:19

J87i61ř49í 59S34c31h30w42a68c56h 8378214398646

snad spíše naopak ne? Vítězství ji nedá moc práce.

0/0
7.2.2018 20:54

M39a89r83e35k 39H82r50u66b25y 6797342661458

Stacilo by, aby roboticka auta bezchybne zvladala jizdu po dalnicich. Tech par kilometru po meste uz dojede clovek.

0/0
6.2.2018 15:18

O94n42d71ř69e92j 25S86t56a39r29o55c75h 5950473902414

Každý den zabijí lidští řidiči 3.500 lidí (včetně sebe) a nikoho to moc nevzrušuje. Stačí, když se robotická auta dostanou na 2.000 denně a budou o mnoho lepší, než lidé. To nebude problém.

+1/−2
6.2.2018 10:49

R38a80d91e20k 44H88o14d75a67ň 9126357181303

Řidič který se zabije (popř. zabije někoho jiného) je příčina nehody (/viník), a vzhledem k trestu absolutnímu ho již trestat nelze. Počítač který někoho zabije sice potrestat nelze, ale jeho tvůrce ano.

Nelze to tedy stavět na stejnou úroveň. Pro robotické auto bude fatální i situace, kdy zabije 10krát méně lidí než lidští řidiči. Nestačí se dostat na stejnou úroveň, musí být prostě výrazně vyšší. Mimojiné i proto, že nehody kde počítač nebyl viník ale účastník nehody jsou medializované (přičemž po identických nehodách kde je účastníkem/viníkem řidič v médiích neštěkne pes)

0/0
6.2.2018 15:35

L46u68d34v66í84k 34G10a96j85d44o95š51í17k 2105693384582

Je ovšem otázka, jestli o to vůbec někdo stojí, aby těch mrtvých ubylo.

0/0
6.2.2018 23:42

M43a45r59t34i85n 98Š42t55ě11p15á37n94e12k 3907883773351

Otáčí hlavu za blížícím se vozem? Pak to znamená, že ho viděl a počká, až přejede.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/roboticka-auto-autonomni-vyzkum-ridic-znameni-fl4-/automoto.aspx?c=A180201_112859_automoto_fdv

Tak to hodne stesti mili soudruzi... Uz se mi kolikrat stalo, ze ridic, ktery mi mel dat prednost se rozhledl, podival se primo na me na hlavni a rozjel se...

+2/0
6.2.2018 10:27

J92o59s30e19f 21Š22o90l44t51e46s 8954688360883

A do třetice bych dodal, že mě bude úplně stačit, když na dálnici předám řízení autopilotovi a budu si moct dát dvacet nebo mrknout na film. Počítač mě následně upozorní, že sjíždíme a já řízení zase převezmu.

+2/0
5.2.2018 23:37

J43a47n 18D68l89o58u95h59ý 7694919210839

Tak to fungovat NIKDY nebude ;-) Nikdy si nebudete moct jako obsluha stroje dat dvacet nebo koukat na film ;-)

0/−2
6.2.2018 8:42

J29o71s11e83f 53Š16o73l81t16e20s 8174498310323

A dodal bych, že ve městě má řešit provoz MHD a ne autonomní flotila aut.

0/−1
5.2.2018 23:35

J68a88n 44D62l46o86u73h25ý 7934579920319

Budoucnost je v individualni doprave, staci sledovat lidi, jak pouzivaji auto v mistech, kde nejsou umele zhorsovany podminky pro provoz aut.

+2/−1
6.2.2018 8:44

L98u28d38v42í88k 38G96a37j92d28o43š66í92k 2885933544812

Budoucnost zcela jistě není v individuální přepravě auty jaké známe dnes. Právě proto jsou ty podmínky zhoršovány, aby tomu tak nebylo, protože to je pouze cesta do pekla.

0/0
6.2.2018 23:47

J33o39s68e46f 66Š88o17l25t17e54s 8334198130773

Ten argument závodním cyklistou mi přijde humorný. Na běžných silnicích je zakázáno závodit, takže závodní cyklisté tam nemají co dělat.

0/0
5.2.2018 23:35

P52e89t31r 16B54á52č72a 8305786515935

Trapna utopie a sen svatecnich ridicu.

+3/0
5.2.2018 20:06

M39i49r54e76k 68G57a91j28e42r 5691276349830

Urcite je to sen majitelu taxisluzeb a akcionaru Uberu. A ti maji dohromady tolik penez, ze ten sen uskutecni.

0/0
5.2.2018 20:45

V42á38c31l27a81v 82P73o27u89s50t90k75a 3700811492

Jo? A kdy?

0/0
5.2.2018 20:56

T12o19m12a60s 27F51e36j49f61a48r 6477968402909

tento rok

0/−1
5.2.2018 21:15

M69i17r35e65k 46G73a25j30e55r 5481946779760

To, ze roboticke auto zvladne jizdu po mnohych americkych mestech, silnicich a dalnicich, ale nezvladne jizdu v holandskem nebo italskem meste, to neni problem toho robotickeho auta, ale tech evropskych mest. I kdyby totiz vyvojari vyresili jizdu po Praze, tak muzete dal argumentovat proti tim, ze stejne nezvladnou jizdu po Atenach nebo Bombaji.

0/−2
5.2.2018 19:16

R49o97b63e10r97t 74M52a26t33u67l65a 8167429156885

Ne to není problém evropských měst, ale auta, protože když místo autonomního auta přivezu Američana tak to zvládne

+2/0
5.2.2018 20:13

V69á78c43l85a42v 35P29o43u64s19t33k18a 3330801622

Zboříme města.... ;-D

0/0
5.2.2018 20:57

M62i64r48e73k 86G50a96j47e49r 5321866739450

Nekde by stacilo vyhazet polovinu zbytecnych omezeni pomoci dopravnich znacek.

0/0
5.2.2018 22:01

D48a68n59i14e68l 35D60r75n15e19c 6451519296642

Mám obavy z toho, že zejména někteří chodci a cyklisté si po nástupu autonomních aut budou myslet, že najednou mohou přecházet kdykoliv a kdekoliv, protože auto přece zastaví, že z jejich strany nastane jakási dopravní anarchie. Jenomže fyzikální limity platit nepřestanou...

Co se týká chování závodního cyklisty popsaného v článku, tak takhle dává znamení o změně směru jízdy (jestli se to tak dá nazvat) jen sebevrah, protože zdvižení prstů na řidítkách nemůže rozpoznat ani většina řidičů.

+1/0
5.2.2018 18:20

M98i89c73h65a29l 45K69v14a10k 8677670275483

u dnesnich automobilu je tohle utopicky nesmysl a jen blazni do toho porad investiju, nakonec to skonci fiaskem, to je uz ted jasne, ale co logiku má, je hromadná dálková doprava necim jako metro, nakym superrychlim vlakem, apod. kde to frci rovne ale z Prahy do Kodaně ste za hodinu, tak něco, jinak je to blabol a nema cenu ani o tom psát

+1/−3
5.2.2018 17:41

V71á40c93l63a54v 61P83o94u94s59t29k48a 3960291862

Každý nejezdí z Prahy do Kodaně za prací. ;-)

0/−1
5.2.2018 19:12

M57i55c13h32a67l 85K97v57a74k 8657670385743

prvni mrtvy clovek pod koly tohoto auta, mozna ze to jeste tato technologie prezije, mozna i druhy mrtvy clovek bude obvinen z nejakeho umyslu, ale prvni mrtvy ridic a nasledne chodec uz bude znamenat zákaz a vsechny ty investice prijdou vnivec...jen hlupak tohle nevidi:-/

0/−4
5.2.2018 17:37

T43o67m90á46š 51B86í88l45ý 2205540897

Pokud nebudou od jednoho jasně určeného dne všechna auta na světě robotická, je to naprostý nesmysl a utopie :-P

0/−4
5.2.2018 17:15

G88e45o69r13g 39K54o27m31b25e82r56e54c 9634441596611

ted si predstavce situaci, a tech je jak maku, kdyz se nekde upravuje silnice/dalnice a je tam treba omezeni na 30 ale ukonceni tricitky chybi. Takze se vam muze stat ze pojedete dalsich 50km tricitkou a nejen vy ale vsichni. O tom ze se najdou idioti co ze srandy obcas nekam daji nejakou takovou znacku radsi ani nemyslat.

+9/0
5.2.2018 15:10

M72i81c28h96a85l 32K18v60a36k 8677820965193

presne tak, sice to umi cist povrch a prekazky vsude kolem, ale co se stane az se ten software poroucha? co se stane az nekdo zmeni znacky? co se stane az se rozbije elektronika? co se stane az nekdo hackne ridice a bude treba terorista ovladat autobus na dalku?

+1/0
5.2.2018 17:39

M40i50r46e11k 22G42a31j25e94r 5281306489450

A co se dnes stane, kdyz terorista sedne za volant autobusu nebo se dokonce zmocni rizeni letadla? A presto dnes autobusy jezdi a letadla letaji.

+1/0
5.2.2018 19:12

T23o91m86a23s 37F11e90j34f26a63r 6917568142669

myslíte, že se používá SW např. při operacích?

světě div se, na vybrané typy úloh je ten speciální HW a SW spolehlivější než operatér :-)

0/0
5.2.2018 21:02

R36a18d75e70k 71H29o21d83a42ň 9196537501113

Problém tvrzení "auto musí poznat, že se chodec chystá skočit pod kola" je v tom, že se od počítače očekává rozpoznání něčeho, co ani lidí nezvládají (a zvládat nemohou). Řečeno jinak, vnímání světa kde "slabšího je třeba chránit za každou cenu, protože je slabší" je pokřivené, a teď se kvůli tomu bude pokřivovat autonomní řízení.

Autonomní vozidlo samozřejmě půjde upravit tak, aby minimalizovalo riziko úrazu sebevraha. Bohužel za cenu toho, že bude jezdit "špatně". Co s takovým vozidlem udělá kecající matka s kočárkem u přechodu (tedy naprosto klasická situace, kde vám panička ještě rozčileně pokyne proč jako zastavujete, když ona se jen baví) se lze jen těžko domnívat.

+9/0
5.2.2018 14:46

J37a46k76u63b 96S58e49k19e26r72a 6236400806155

Skoro si troufnu tvrdit, že v současnosti tyhle "auta" umí řídit stejně, jako jejich nedočkaví uživatelé.

+5/0
5.2.2018 11:53

P83e24t86r 54M53i18c75h94a17l 2290574571282

Touché. :-D

0/0
5.2.2018 16:39

P34e38t58r 77M69i85c98h62a87l 2480984931962

Nasazení samořiditelných aut vyžaduje umělou inteligenci. A k té máme pořád hodně daleko.

+2/−3
5.2.2018 10:31

J63a57n 19D44l62o39u89h23ý 7364699540649

Auto nikdy nebude ridit samo. Vzdy pujde o polo-automaticky rezim. To znamena, ridic vzdy musi delat aktivni dohled. Autopilot v letadle taky umi odridit letadlo, ale piloti i tak MUSI byt ve strehu a ne ze se koukaj na bednu ci si ctou noviny

+9/−2
5.2.2018 7:28

J98a41n 35B42u38r57i16a48n 2403259794660

Myslím, že se mýlíte. Já opravdu očekávám, že v brzké budoucnosti (roky) budou nasazena na vytipovaná místa a že i já se ještě dožiji toho, že mě bude autonomní auto vozit.

+8/−6
5.2.2018 7:38

V94á52c53l81a52v 95P74o86u59s55t54k28a 3840711662

Pokud tohle vůbec nastane, bude to ještě řádově za desítky let, uvidíte.;-)

+3/−3
5.2.2018 7:54

J27a67n 14B96u67r13i23a69n 2543739304580

Tak i v tomhle článku se píše o Phoenixu, kde chtějí nasadit taxíky bez řidiče.

Jakmile to někde zkusí a bude to fungovat, tak to bude jak lavina - ono totiž zaplatiti toho řidiče je dnes při provozování dopravy tou nejdražší položkou.

+3/−1
5.2.2018 7:57

L89u92d54v66í47k 76G52a49j19d85o18š70í40k 2945673144532

Bude to "fungovat" až do okamžiku, až takový autonomní taxík zabije pasažéra, nebo nějakého chodce.

+2/−1
5.2.2018 11:48

R86a16d57e66k 90H88o80d36a28ň 9216637811813

a) neautonomní taxíky chodce také sráží, a jejich konec to není

b) chodec váží obvykle od metrák, auto pod tunu. Srážka chodce s vozidlem končí ve většině případů pro chodce výrazně hůř než pro vozidlo. Z fyziky je zřejmé, že chodec s hmotností pod 100 kg a rychlostí pod 6 km/h zastaví daleko snáz, než vozidlo s hmotností přes 1 000 kg a rychlostí 50 km/h. Vstoupí-li chodec do vozovky před jedoucí vůz, jakkoli budou zákony na jeho straně, fyzika ani biomechanika na jeho straně rozhodně není.

c) ze stejného důvodu je absurdní tvrzení v článku o tom, jak cyklista "ukáže" dvěma prsty. Pokud "ukáže" dvěma prsty a vjede vozidlu do cesty, je to jeho rozhodnutí - ale popotahovat za to řidiče (ať už počítač či člověka) je prostě absurdita.

d) ergo jsou v zásadě dvě cesty. Lidi co chtějí skákat pod auta s pocitem, že ukázat prstíčkem na řidítkách či skočit pod kola vozidla budou umírat dokud nezůstanou jen ti co chápou že tohle je sebevražda, nebo nebudeme mít autonomní řízení - a oni budou umírat daleko víc pod koly vozidel řízených řidiči.

0/−1
5.2.2018 15:54

J98a18n 31D46l83o92u15h88ý 7164509420319

Z pravniho hlediska kdo je vinikem nehody? Stroj bez ridice? Jak ho odsoudite? Sesrotovanim? :-D

0/0
6.2.2018 8:47

P56e40t59e42r 65V72a45ň18u26š66a66n72i91k 4987146726392

zakladni problem ale je, ze kdyz ma nehodu taxik, tak je na vine taxikar nebo jine auto a clovek k druhemu taxikari vleze, ale kdyz havaruje automaticky taxik tak do dalsiho automatickeho uz clovek nevleze

0/0
6.2.2018 19:52

L29u64d88v66í36k 86G10a49j93d20o73š98í64k 2805643244442

Samozřejmě. Zvláště když ještě budou sdílet své "poznatky" všechny taxíky, takže budete mít jistotu, že všechny udělají naprosto stejnou chybu. ;-)

0/0
6.2.2018 23:51

L43u57d31v93í61k 47G27a72j65d41o50š58í54k 2845873414592

Má to ovšem drobný háček. Při běžné nehodě stojí řidič proti řidiči.

Při nehodě s autonomním vozem bude stát člověk proti řidiči. Přičemž stroj NEMÁ absolutně žádná práva, takže to co udělá člověk bude VŽDY nadřazeno konání stroje.

Jinými slovy: Stroj je ten, kdo se měl naučit, že cyklista při odbočení ukazuje dvěma prsty a nenaučil se to.

Přitom je velmi nepravděpodobné, že by člověk ze svého homocentrického vnímání světa nějak slevil. Vývoj spíš ukazuje, že to je přesně naopak.

0/0
7.2.2018 0:01

P85a85v53e63l 30O53b58d91r71ž62á70l19e61k 6856114578562

Myslím, že se vám to nesplní.

fungovat by to mohlo v nějakém odděleném prostředí, kde se budou minimálně vyskytovat náhodní a nelogicky se chovající účastníci.

Takže mnohde jezdí třeba metro bez řidiče - ovšem na tratích, kde nejsou naprosto žádná jiná vozidla a na všech nástupištích jsou stěny s dveřmi, které se otevřou až po zastavení vlaku. Tam to funguje a fungovat bude.

Ale na běžné železnici (kam se také nedostane každý, vlaky se plánují, mají jednoznačně určené trasy) už strojvedoucí sedí.

No a co teprve na silnici, nebo ulici v městě - kde je tolik vnějších vlivů, nepopsatelných žádným algoritmem chování?

Buď bude auto jezdit velmi defensivně (pak ale nikam nedojede) nebo bude nebezpečné.

+8/−1
5.2.2018 8:37

P64e56t51r 44V67a26r70g93a 3695543580900

Já si myslím, že se mýlíte Vy. Existují už nyní přepravy osob či nákladu, kde je to daleko jednodušší zavést, ale stále to nefunguje.

Příklad: letecká doprava - stroj už umí leccos, ale stále tam sedí minim. 2 lidé a kontrolují stroj a v případě krize přebírají řízení (nevím jak start a přistání - tak to snad také dělají lidi)

Železnice - má naprosto nejideálnější podmínky pro robotizaci a automatizaci, ale stále se nic neděje. Mašinfíra je tam pořád a ještě minim. 50 let (v Čechách určitě) tam bude

Metro - opět ideální podmínky - v kolika městech jezdí "robot" a kde všude sedí člověk?

I tramvaj má v obci lepší podmínky pro automatizaci než autobus či auto. A také se nic neděje.

Auto je na robotizaci a automatizaci to nejsložitější, čím firmy mohli začít.

+3/−1
5.2.2018 10:10

J49a35n 84V67á15c93l78a70v79í23k 3142716111899

Ono je to i o přístupu zákazníků - do letadla bez pilota by asi moc pasažérů nedostali, protože lidé létání nerozumí, ale v autech různé asistenty dávno používají (občas spíš zneužívají) a že bude nová trasa metra v Praze bez vlakvedoucích se bere jako hotová věc (kdy ta trasa bude, to je jiná věc).

0/0
5.2.2018 10:29

P84e55t62r 14V55a49r10g96a 3295413880240

Ano, o nové trase metra se mluví jako o soupravách bez vlakvedoucího. Ale pořád to nemusí být "hotová" věc. Ještě se nezačalo pořádně projektovat, natož stavět a do té doby s ex-krát vymění vedení Prahy, takže všechno může být jinak.

A i když to D udělají automatizované - jaký poměr to bude dělat ke stávajícímu metru? A tam se o automatizaci zatím nemluví - myslím, že pokud a o zabezpečovací zařízení, kdy na lince C je nekompatibilní s linkami A a B, tak nám bylo jasně ukázáno jak blbě se to taky může udělat.

A v autě mám z asistentů jen ABS :-) zaplať pánbůh - nic víc tam ani nechci :-)

+1/0
5.2.2018 11:16

J28a68n 81V69á59c97l10a11v31í36k 3852516561909

Stávající metro není ani plně bezbariérové a na dvou trasách jsou vozy, které mají původ v Sovětském svazu.

Vy možná ne, ale třeba manuální převodovka je dnes u mnoha aut brána jako nestandardní konfigurace.

0/0
5.2.2018 11:25

L31u85d75v51í52k 78G43a76j41d24o40š65í97k 2195893514152

A hlavně srovnávat provoz metra s provozem aut je jako srovnávat superobří slalom a jízdou na pekáči. Při obojem se přece jede na sněhu z kopce dolu.

+1/0
5.2.2018 11:53







Najdete na iDNES.cz