Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Robotická auta se musí ještě hodně učit. Ve městech jsou zatím marná

Jak se robotická auta vypořádají s cyklisty a chodci? Vědci v Nizozemí našli ideální místo pro zátěžový test: křivolaké úzké uličky starého Delftu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a56r88o95s41l24a14v 64L18e35b57e86d32a 3176149587540

Umělá inteligence nemůže zvítězit nad přirozenou blbostí.

0/0
7.2.2018 16:19

J29i13ř58í 29S40c71h67w29a28c24h 8718144228176

snad spíše naopak ne? Vítězství ji nedá moc práce.

0/0
7.2.2018 20:54

M25a66r92e24k 54H67r80u90b56y 6287332741438

Stacilo by, aby roboticka auta bezchybne zvladala jizdu po dalnicich. Tech par kilometru po meste uz dojede clovek.

0/0
6.2.2018 15:18

O31n35d58ř86e94j 97S64t51a24r63o84c37h 5830313752224

Každý den zabijí lidští řidiči 3.500 lidí (včetně sebe) a nikoho to moc nevzrušuje. Stačí, když se robotická auta dostanou na 2.000 denně a budou o mnoho lepší, než lidé. To nebude problém.

+1/−2
6.2.2018 10:49

R10a42d60e94k 27H41o29d38a92ň 9596907731383

Řidič který se zabije (popř. zabije někoho jiného) je příčina nehody (/viník), a vzhledem k trestu absolutnímu ho již trestat nelze. Počítač který někoho zabije sice potrestat nelze, ale jeho tvůrce ano.

Nelze to tedy stavět na stejnou úroveň. Pro robotické auto bude fatální i situace, kdy zabije 10krát méně lidí než lidští řidiči. Nestačí se dostat na stejnou úroveň, musí být prostě výrazně vyšší. Mimojiné i proto, že nehody kde počítač nebyl viník ale účastník nehody jsou medializované (přičemž po identických nehodách kde je účastníkem/viníkem řidič v médiích neštěkne pes)

0/0
6.2.2018 15:35

L55u40d94v65í38k 46G93a69j37d75o15š56í65k 2115123184862

Je ovšem otázka, jestli o to vůbec někdo stojí, aby těch mrtvých ubylo.

0/0
6.2.2018 23:42

M70a46r14t78i56n 85Š72t78ě25p89á15n29e92k 3457173903231

Otáčí hlavu za blížícím se vozem? Pak to znamená, že ho viděl a počká, až přejede.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/roboticka-auto-autonomni-vyzkum-ridic-znameni-fl4-/automoto.aspx?c=A180201_112859_automoto_fdv

Tak to hodne stesti mili soudruzi... Uz se mi kolikrat stalo, ze ridic, ktery mi mel dat prednost se rozhledl, podival se primo na me na hlavni a rozjel se...

+2/0
6.2.2018 10:27

J67o33s88e70f 55Š83o80l51t71e65s 8554478610393

A do třetice bych dodal, že mě bude úplně stačit, když na dálnici předám řízení autopilotovi a budu si moct dát dvacet nebo mrknout na film. Počítač mě následně upozorní, že sjíždíme a já řízení zase převezmu.

+2/0
5.2.2018 23:37

J26a30n 15D88l53o68u59h98ý 7534329860229

Tak to fungovat NIKDY nebude ;-) Nikdy si nebudete moct jako obsluha stroje dat dvacet nebo koukat na film ;-)

0/−2
6.2.2018 8:42

J56o87s50e43f 40Š97o65l52t42e78s 8284268240613

A dodal bych, že ve městě má řešit provoz MHD a ne autonomní flotila aut.

0/−1
5.2.2018 23:35

J33a36n 83D29l27o40u62h59ý 7884979870569

Budoucnost je v individualni doprave, staci sledovat lidi, jak pouzivaji auto v mistech, kde nejsou umele zhorsovany podminky pro provoz aut.

+2/−1
6.2.2018 8:44

L62u31d62v68í78k 65G83a42j37d92o11š38í35k 2565813194962

Budoucnost zcela jistě není v individuální přepravě auty jaké známe dnes. Právě proto jsou ty podmínky zhoršovány, aby tomu tak nebylo, protože to je pouze cesta do pekla.

0/0
6.2.2018 23:47

J47o11s87e73f 90Š45o32l25t33e15s 8554588950983

Ten argument závodním cyklistou mi přijde humorný. Na běžných silnicích je zakázáno závodit, takže závodní cyklisté tam nemají co dělat.

0/0
5.2.2018 23:35

P51e54t82r 44B43á88č73a 8985616425805

Trapna utopie a sen svatecnich ridicu.

+3/0
5.2.2018 20:06

M34i39r35e55k 93G69a58j53e62r 5501966989810

Urcite je to sen majitelu taxisluzeb a akcionaru Uberu. A ti maji dohromady tolik penez, ze ten sen uskutecni.

0/0
5.2.2018 20:45

V70á85c39l53a54v 60P37o83u40s93t59k82a 3510221472

Jo? A kdy?

0/0
5.2.2018 20:56

T29o32m47a48s 55F91e66j15f96a69r 6397458952149

tento rok

0/−1
5.2.2018 21:15

M43i57r53e55k 11G72a57j58e30r 5531116149960

To, ze roboticke auto zvladne jizdu po mnohych americkych mestech, silnicich a dalnicich, ale nezvladne jizdu v holandskem nebo italskem meste, to neni problem toho robotickeho auta, ale tech evropskych mest. I kdyby totiz vyvojari vyresili jizdu po Praze, tak muzete dal argumentovat proti tim, ze stejne nezvladnou jizdu po Atenach nebo Bombaji.

0/−2
5.2.2018 19:16

R92o45b75e71r52t 57M21a33t39u12l57a 8537899136795

Ne to není problém evropských měst, ale auta, protože když místo autonomního auta přivezu Američana tak to zvládne

+2/0
5.2.2018 20:13

V42á83c25l25a40v 78P96o45u15s37t50k48a 3890701122

Zboříme města.... ;-D

0/0
5.2.2018 20:57

M93i47r50e94k 73G69a31j96e85r 5861846809130

Nekde by stacilo vyhazet polovinu zbytecnych omezeni pomoci dopravnich znacek.

0/0
5.2.2018 22:01

D55a95n12i20e69l 77D26r46n38e85c 6731289946102

Mám obavy z toho, že zejména někteří chodci a cyklisté si po nástupu autonomních aut budou myslet, že najednou mohou přecházet kdykoliv a kdekoliv, protože auto přece zastaví, že z jejich strany nastane jakási dopravní anarchie. Jenomže fyzikální limity platit nepřestanou...

Co se týká chování závodního cyklisty popsaného v článku, tak takhle dává znamení o změně směru jízdy (jestli se to tak dá nazvat) jen sebevrah, protože zdvižení prstů na řidítkách nemůže rozpoznat ani většina řidičů.

+1/0
5.2.2018 18:20

M70i44c12h18a31l 62K37v18a20k 8127940385203

u dnesnich automobilu je tohle utopicky nesmysl a jen blazni do toho porad investiju, nakonec to skonci fiaskem, to je uz ted jasne, ale co logiku má, je hromadná dálková doprava necim jako metro, nakym superrychlim vlakem, apod. kde to frci rovne ale z Prahy do Kodaně ste za hodinu, tak něco, jinak je to blabol a nema cenu ani o tom psát

+1/−3
5.2.2018 17:41

V21á85c38l37a54v 97P92o89u18s35t39k78a 3210541652

Každý nejezdí z Prahy do Kodaně za prací. ;-)

0/−1
5.2.2018 19:12

M65i60c76h76a78l 69K60v62a83k 8787630285753

prvni mrtvy clovek pod koly tohoto auta, mozna ze to jeste tato technologie prezije, mozna i druhy mrtvy clovek bude obvinen z nejakeho umyslu, ale prvni mrtvy ridic a nasledne chodec uz bude znamenat zákaz a vsechny ty investice prijdou vnivec...jen hlupak tohle nevidi:-/

0/−4
5.2.2018 17:37

T46o84m98á25š 40B66í14l59ý 2985570287

Pokud nebudou od jednoho jasně určeného dne všechna auta na světě robotická, je to naprostý nesmysl a utopie :-P

0/−4
5.2.2018 17:15

G29e11o19r61g 19K71o39m19b17e70r52e58c 9354271596501

ted si predstavce situaci, a tech je jak maku, kdyz se nekde upravuje silnice/dalnice a je tam treba omezeni na 30 ale ukonceni tricitky chybi. Takze se vam muze stat ze pojedete dalsich 50km tricitkou a nejen vy ale vsichni. O tom ze se najdou idioti co ze srandy obcas nekam daji nejakou takovou znacku radsi ani nemyslat.

+9/0
5.2.2018 15:10

M59i33c53h58a90l 79K27v52a32k 8357230485543

presne tak, sice to umi cist povrch a prekazky vsude kolem, ale co se stane az se ten software poroucha? co se stane az nekdo zmeni znacky? co se stane az se rozbije elektronika? co se stane az nekdo hackne ridice a bude treba terorista ovladat autobus na dalku?

+1/0
5.2.2018 17:39

M49i15r65e13k 57G56a76j59e98r 5531226489540

A co se dnes stane, kdyz terorista sedne za volant autobusu nebo se dokonce zmocni rizeni letadla? A presto dnes autobusy jezdi a letadla letaji.

+1/0
5.2.2018 19:12

T20o14m93a36s 73F96e79j26f54a36r 6547988372499

myslíte, že se používá SW např. při operacích?

světě div se, na vybrané typy úloh je ten speciální HW a SW spolehlivější než operatér :-)

0/0
5.2.2018 21:02

R82a66d38e82k 57H89o64d67a65ň 9856557761703

Problém tvrzení "auto musí poznat, že se chodec chystá skočit pod kola" je v tom, že se od počítače očekává rozpoznání něčeho, co ani lidí nezvládají (a zvládat nemohou). Řečeno jinak, vnímání světa kde "slabšího je třeba chránit za každou cenu, protože je slabší" je pokřivené, a teď se kvůli tomu bude pokřivovat autonomní řízení.

Autonomní vozidlo samozřejmě půjde upravit tak, aby minimalizovalo riziko úrazu sebevraha. Bohužel za cenu toho, že bude jezdit "špatně". Co s takovým vozidlem udělá kecající matka s kočárkem u přechodu (tedy naprosto klasická situace, kde vám panička ještě rozčileně pokyne proč jako zastavujete, když ona se jen baví) se lze jen těžko domnívat.

+9/0
5.2.2018 14:46

J82a90k60u78b 41S19e45k69e23r57a 6956600256685

Skoro si troufnu tvrdit, že v současnosti tyhle "auta" umí řídit stejně, jako jejich nedočkaví uživatelé.

+5/0
5.2.2018 11:53

P37e94t78r 20M13i30c16h92a91l 2690694631582

Touché. :-D

0/0
5.2.2018 16:39

P89e51t48r 18M79i96c35h95a35l 2920564231892

Nasazení samořiditelných aut vyžaduje umělou inteligenci. A k té máme pořád hodně daleko.

+2/−3
5.2.2018 10:31

J90a79n 69D18l42o31u42h31ý 7364729850749

Auto nikdy nebude ridit samo. Vzdy pujde o polo-automaticky rezim. To znamena, ridic vzdy musi delat aktivni dohled. Autopilot v letadle taky umi odridit letadlo, ale piloti i tak MUSI byt ve strehu a ne ze se koukaj na bednu ci si ctou noviny

+9/−2
5.2.2018 7:28

J52a55n 64B88u97r90i19a76n 2593559274740

Myslím, že se mýlíte. Já opravdu očekávám, že v brzké budoucnosti (roky) budou nasazena na vytipovaná místa a že i já se ještě dožiji toho, že mě bude autonomní auto vozit.

+8/−6
5.2.2018 7:38

V49á25c63l88a71v 11P11o32u96s23t39k35a 3330831372

Pokud tohle vůbec nastane, bude to ještě řádově za desítky let, uvidíte.;-)

+3/−3
5.2.2018 7:54

J47a31n 36B62u78r61i42a37n 2503709174370

Tak i v tomhle článku se píše o Phoenixu, kde chtějí nasadit taxíky bez řidiče.

Jakmile to někde zkusí a bude to fungovat, tak to bude jak lavina - ono totiž zaplatiti toho řidiče je dnes při provozování dopravy tou nejdražší položkou.

+3/−1
5.2.2018 7:57

L12u47d45v39í45k 62G94a67j26d66o52š59í35k 2705633774382

Bude to "fungovat" až do okamžiku, až takový autonomní taxík zabije pasažéra, nebo nějakého chodce.

+2/−1
5.2.2018 11:48

R26a38d65e23k 62H70o55d33a91ň 9486227161863

a) neautonomní taxíky chodce také sráží, a jejich konec to není

b) chodec váží obvykle od metrák, auto pod tunu. Srážka chodce s vozidlem končí ve většině případů pro chodce výrazně hůř než pro vozidlo. Z fyziky je zřejmé, že chodec s hmotností pod 100 kg a rychlostí pod 6 km/h zastaví daleko snáz, než vozidlo s hmotností přes 1 000 kg a rychlostí 50 km/h. Vstoupí-li chodec do vozovky před jedoucí vůz, jakkoli budou zákony na jeho straně, fyzika ani biomechanika na jeho straně rozhodně není.

c) ze stejného důvodu je absurdní tvrzení v článku o tom, jak cyklista "ukáže" dvěma prsty. Pokud "ukáže" dvěma prsty a vjede vozidlu do cesty, je to jeho rozhodnutí - ale popotahovat za to řidiče (ať už počítač či člověka) je prostě absurdita.

d) ergo jsou v zásadě dvě cesty. Lidi co chtějí skákat pod auta s pocitem, že ukázat prstíčkem na řidítkách či skočit pod kola vozidla budou umírat dokud nezůstanou jen ti co chápou že tohle je sebevražda, nebo nebudeme mít autonomní řízení - a oni budou umírat daleko víc pod koly vozidel řízených řidiči.

0/−1
5.2.2018 15:54

J23a28n 63D72l98o84u60h82ý 7934729370259

Z pravniho hlediska kdo je vinikem nehody? Stroj bez ridice? Jak ho odsoudite? Sesrotovanim? :-D

0/0
6.2.2018 8:47

P21e80t78e76r 37V17a97ň64u97š33a41n50i23k 4487756896162

zakladni problem ale je, ze kdyz ma nehodu taxik, tak je na vine taxikar nebo jine auto a clovek k druhemu taxikari vleze, ale kdyz havaruje automaticky taxik tak do dalsiho automatickeho uz clovek nevleze

0/0
6.2.2018 19:52

L52u24d82v61í38k 53G33a94j61d71o78š26í54k 2325653374972

Samozřejmě. Zvláště když ještě budou sdílet své "poznatky" všechny taxíky, takže budete mít jistotu, že všechny udělají naprosto stejnou chybu. ;-)

0/0
6.2.2018 23:51

L51u89d75v55í64k 40G23a50j87d88o85š22í59k 2595183694762

Má to ovšem drobný háček. Při běžné nehodě stojí řidič proti řidiči.

Při nehodě s autonomním vozem bude stát člověk proti řidiči. Přičemž stroj NEMÁ absolutně žádná práva, takže to co udělá člověk bude VŽDY nadřazeno konání stroje.

Jinými slovy: Stroj je ten, kdo se měl naučit, že cyklista při odbočení ukazuje dvěma prsty a nenaučil se to.

Přitom je velmi nepravděpodobné, že by člověk ze svého homocentrického vnímání světa nějak slevil. Vývoj spíš ukazuje, že to je přesně naopak.

0/0
7.2.2018 0:01

P51a58v54e63l 81O36b54d81r74ž44á29l48e53k 6116744238252

Myslím, že se vám to nesplní.

fungovat by to mohlo v nějakém odděleném prostředí, kde se budou minimálně vyskytovat náhodní a nelogicky se chovající účastníci.

Takže mnohde jezdí třeba metro bez řidiče - ovšem na tratích, kde nejsou naprosto žádná jiná vozidla a na všech nástupištích jsou stěny s dveřmi, které se otevřou až po zastavení vlaku. Tam to funguje a fungovat bude.

Ale na běžné železnici (kam se také nedostane každý, vlaky se plánují, mají jednoznačně určené trasy) už strojvedoucí sedí.

No a co teprve na silnici, nebo ulici v městě - kde je tolik vnějších vlivů, nepopsatelných žádným algoritmem chování?

Buď bude auto jezdit velmi defensivně (pak ale nikam nedojede) nebo bude nebezpečné.

+8/−1
5.2.2018 8:37

P96e85t23r 59V86a82r68g20a 3495643460810

Já si myslím, že se mýlíte Vy. Existují už nyní přepravy osob či nákladu, kde je to daleko jednodušší zavést, ale stále to nefunguje.

Příklad: letecká doprava - stroj už umí leccos, ale stále tam sedí minim. 2 lidé a kontrolují stroj a v případě krize přebírají řízení (nevím jak start a přistání - tak to snad také dělají lidi)

Železnice - má naprosto nejideálnější podmínky pro robotizaci a automatizaci, ale stále se nic neděje. Mašinfíra je tam pořád a ještě minim. 50 let (v Čechách určitě) tam bude

Metro - opět ideální podmínky - v kolika městech jezdí "robot" a kde všude sedí člověk?

I tramvaj má v obci lepší podmínky pro automatizaci než autobus či auto. A také se nic neděje.

Auto je na robotizaci a automatizaci to nejsložitější, čím firmy mohli začít.

+3/−1
5.2.2018 10:10

J12a22n 69V55á77c80l17a82v43í69k 3622316731899

Ono je to i o přístupu zákazníků - do letadla bez pilota by asi moc pasažérů nedostali, protože lidé létání nerozumí, ale v autech různé asistenty dávno používají (občas spíš zneužívají) a že bude nová trasa metra v Praze bez vlakvedoucích se bere jako hotová věc (kdy ta trasa bude, to je jiná věc).

0/0
5.2.2018 10:29

P94e92t12r 44V86a21r98g43a 3625313560270

Ano, o nové trase metra se mluví jako o soupravách bez vlakvedoucího. Ale pořád to nemusí být "hotová" věc. Ještě se nezačalo pořádně projektovat, natož stavět a do té doby s ex-krát vymění vedení Prahy, takže všechno může být jinak.

A i když to D udělají automatizované - jaký poměr to bude dělat ke stávajícímu metru? A tam se o automatizaci zatím nemluví - myslím, že pokud a o zabezpečovací zařízení, kdy na lince C je nekompatibilní s linkami A a B, tak nám bylo jasně ukázáno jak blbě se to taky může udělat.

A v autě mám z asistentů jen ABS :-) zaplať pánbůh - nic víc tam ani nechci :-)

+1/0
5.2.2018 11:16

J74a85n 52V41á71c17l98a72v32í58k 3912746301669

Stávající metro není ani plně bezbariérové a na dvou trasách jsou vozy, které mají původ v Sovětském svazu.

Vy možná ne, ale třeba manuální převodovka je dnes u mnoha aut brána jako nestandardní konfigurace.

0/0
5.2.2018 11:25

L40u80d37v33í91k 85G95a86j74d18o15š76í35k 2815673594482

A hlavně srovnávat provoz metra s provozem aut je jako srovnávat superobří slalom a jízdou na pekáči. Při obojem se přece jede na sněhu z kopce dolu.

+1/0
5.2.2018 11:53







Najdete na iDNES.cz