Diskuse k článku

Robotická auta se musí ještě hodně učit. Ve městech jsou zatím marná

Jak se robotická auta vypořádají s cyklisty a chodci? Vědci v Nizozemí našli ideální místo pro zátěžový test: křivolaké úzké uličky starého Delftu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J79a12r74o75s68l34a93v 91L40e42b64e20d73a 3126799437570

Umělá inteligence nemůže zvítězit nad přirozenou blbostí.

0/0
7.2.2018 16:19

J98i12ř68í 73S71c91h82w85a90c12h 8468694828726

snad spíše naopak ne? Vítězství ji nedá moc práce.

0/0
7.2.2018 20:54

M72a23r58e67k 59H67r79u37b71y 6357542101108

Stacilo by, aby roboticka auta bezchybne zvladala jizdu po dalnicich. Tech par kilometru po meste uz dojede clovek.

0/0
6.2.2018 15:18

O87n18d71ř87e93j 35S29t62a81r35o84c79h 5110853672954

Každý den zabijí lidští řidiči 3.500 lidí (včetně sebe) a nikoho to moc nevzrušuje. Stačí, když se robotická auta dostanou na 2.000 denně a budou o mnoho lepší, než lidé. To nebude problém.

+1/−2
6.2.2018 10:49

R46a98d66e21k 78H81o84d88a32ň 9776577891123

Řidič který se zabije (popř. zabije někoho jiného) je příčina nehody (/viník), a vzhledem k trestu absolutnímu ho již trestat nelze. Počítač který někoho zabije sice potrestat nelze, ale jeho tvůrce ano.

Nelze to tedy stavět na stejnou úroveň. Pro robotické auto bude fatální i situace, kdy zabije 10krát méně lidí než lidští řidiči. Nestačí se dostat na stejnou úroveň, musí být prostě výrazně vyšší. Mimojiné i proto, že nehody kde počítač nebyl viník ale účastník nehody jsou medializované (přičemž po identických nehodách kde je účastníkem/viníkem řidič v médiích neštěkne pes)

0/0
6.2.2018 15:35

L65u68d16v60í23k 10G11a11j78d67o22š91í69k 2165533514162

Je ovšem otázka, jestli o to vůbec někdo stojí, aby těch mrtvých ubylo.

0/0
6.2.2018 23:42

M46a67r78t36i91n 67Š42t17ě39p81á63n29e81k 3577663503361

Otáčí hlavu za blížícím se vozem? Pak to znamená, že ho viděl a počká, až přejede.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/roboticka-auto-autonomni-vyzkum-ridic-znameni-fl4-/automoto.aspx?c=A180201_112859_automoto_fdv

Tak to hodne stesti mili soudruzi... Uz se mi kolikrat stalo, ze ridic, ktery mi mel dat prednost se rozhledl, podival se primo na me na hlavni a rozjel se...

+2/0
6.2.2018 10:27

J88o67s51e71f 71Š14o13l75t63e50s 8984698510923

A do třetice bych dodal, že mě bude úplně stačit, když na dálnici předám řízení autopilotovi a budu si moct dát dvacet nebo mrknout na film. Počítač mě následně upozorní, že sjíždíme a já řízení zase převezmu.

+2/0
5.2.2018 23:37

J26a46n 60D15l53o85u35h11ý 7274169900709

Tak to fungovat NIKDY nebude ;-) Nikdy si nebudete moct jako obsluha stroje dat dvacet nebo koukat na film ;-)

0/−2
6.2.2018 8:42

J16o83s63e28f 61Š68o16l44t14e35s 8454248740603

A dodal bych, že ve městě má řešit provoz MHD a ne autonomní flotila aut.

0/−1
5.2.2018 23:35

J93a71n 73D15l72o11u94h76ý 7374839670829

Budoucnost je v individualni doprave, staci sledovat lidi, jak pouzivaji auto v mistech, kde nejsou umele zhorsovany podminky pro provoz aut.

+2/−1
6.2.2018 8:44

L16u56d64v25í61k 77G70a76j36d75o91š95í67k 2925233864772

Budoucnost zcela jistě není v individuální přepravě auty jaké známe dnes. Právě proto jsou ty podmínky zhoršovány, aby tomu tak nebylo, protože to je pouze cesta do pekla.

0/0
6.2.2018 23:47

J64o68s88e38f 26Š20o43l15t59e22s 8774828380293

Ten argument závodním cyklistou mi přijde humorný. Na běžných silnicích je zakázáno závodit, takže závodní cyklisté tam nemají co dělat.

0/0
5.2.2018 23:35

P94e38t33r 52B94á11č97a 8755326465905

Trapna utopie a sen svatecnich ridicu.

+3/0
5.2.2018 20:06

M32i74r75e45k 81G30a15j93e77r 5611606319900

Urcite je to sen majitelu taxisluzeb a akcionaru Uberu. A ti maji dohromady tolik penez, ze ten sen uskutecni.

0/0
5.2.2018 20:45

V82á80c87l79a79v 56P64o81u58s24t40k74a 3760191412

Jo? A kdy?

0/0
5.2.2018 20:56

T97o97m83a21s 34F55e67j95f12a40r 6817128452849

tento rok

0/−1
5.2.2018 21:15

M40i44r83e14k 76G83a98j98e67r 5921306109160

To, ze roboticke auto zvladne jizdu po mnohych americkych mestech, silnicich a dalnicich, ale nezvladne jizdu v holandskem nebo italskem meste, to neni problem toho robotickeho auta, ale tech evropskych mest. I kdyby totiz vyvojari vyresili jizdu po Praze, tak muzete dal argumentovat proti tim, ze stejne nezvladnou jizdu po Atenach nebo Bombaji.

0/−2
5.2.2018 19:16

R90o39b90e40r15t 45M16a94t19u67l40a 8307839916515

Ne to není problém evropských měst, ale auta, protože když místo autonomního auta přivezu Američana tak to zvládne

+2/0
5.2.2018 20:13

V95á48c74l20a57v 86P48o55u10s53t91k27a 3890111592

Zboříme města.... ;-D

0/0
5.2.2018 20:57

M18i10r76e68k 28G49a11j86e89r 5831556829800

Nekde by stacilo vyhazet polovinu zbytecnych omezeni pomoci dopravnich znacek.

0/0
5.2.2018 22:01

D36a83n37i18e65l 58D96r80n13e45c 6531329206132

Mám obavy z toho, že zejména někteří chodci a cyklisté si po nástupu autonomních aut budou myslet, že najednou mohou přecházet kdykoliv a kdekoliv, protože auto přece zastaví, že z jejich strany nastane jakási dopravní anarchie. Jenomže fyzikální limity platit nepřestanou...

Co se týká chování závodního cyklisty popsaného v článku, tak takhle dává znamení o změně směru jízdy (jestli se to tak dá nazvat) jen sebevrah, protože zdvižení prstů na řidítkách nemůže rozpoznat ani většina řidičů.

+1/0
5.2.2018 18:20

M17i13c96h79a57l 96K38v64a93k 8767610815473

u dnesnich automobilu je tohle utopicky nesmysl a jen blazni do toho porad investiju, nakonec to skonci fiaskem, to je uz ted jasne, ale co logiku má, je hromadná dálková doprava necim jako metro, nakym superrychlim vlakem, apod. kde to frci rovne ale z Prahy do Kodaně ste za hodinu, tak něco, jinak je to blabol a nema cenu ani o tom psát

+1/−3
5.2.2018 17:41

V88á44c77l40a10v 89P19o90u16s75t40k45a 3510221252

Každý nejezdí z Prahy do Kodaně za prací. ;-)

0/−1
5.2.2018 19:12

M40i69c75h77a19l 58K93v20a59k 8487140705653

prvni mrtvy clovek pod koly tohoto auta, mozna ze to jeste tato technologie prezije, mozna i druhy mrtvy clovek bude obvinen z nejakeho umyslu, ale prvni mrtvy ridic a nasledne chodec uz bude znamenat zákaz a vsechny ty investice prijdou vnivec...jen hlupak tohle nevidi:-/

0/−4
5.2.2018 17:37

T94o24m60á39š 56B10í13l70ý 2525960497

Pokud nebudou od jednoho jasně určeného dne všechna auta na světě robotická, je to naprostý nesmysl a utopie :-P

0/−4
5.2.2018 17:15

G61e54o17r92g 52K66o33m56b93e67r21e96c 9374981366401

ted si predstavce situaci, a tech je jak maku, kdyz se nekde upravuje silnice/dalnice a je tam treba omezeni na 30 ale ukonceni tricitky chybi. Takze se vam muze stat ze pojedete dalsich 50km tricitkou a nejen vy ale vsichni. O tom ze se najdou idioti co ze srandy obcas nekam daji nejakou takovou znacku radsi ani nemyslat.

+9/0
5.2.2018 15:10

M94i90c20h16a52l 95K51v79a18k 8487410185203

presne tak, sice to umi cist povrch a prekazky vsude kolem, ale co se stane az se ten software poroucha? co se stane az nekdo zmeni znacky? co se stane az se rozbije elektronika? co se stane az nekdo hackne ridice a bude treba terorista ovladat autobus na dalku?

+1/0
5.2.2018 17:39

M27i33r29e62k 33G81a66j77e84r 5701286399920

A co se dnes stane, kdyz terorista sedne za volant autobusu nebo se dokonce zmocni rizeni letadla? A presto dnes autobusy jezdi a letadla letaji.

+1/0
5.2.2018 19:12

T53o41m75a60s 37F57e88j31f27a98r 6347668552189

myslíte, že se používá SW např. při operacích?

světě div se, na vybrané typy úloh je ten speciální HW a SW spolehlivější než operatér :-)

0/0
5.2.2018 21:02

R22a40d42e25k 19H44o35d75a68ň 9856397801893

Problém tvrzení "auto musí poznat, že se chodec chystá skočit pod kola" je v tom, že se od počítače očekává rozpoznání něčeho, co ani lidí nezvládají (a zvládat nemohou). Řečeno jinak, vnímání světa kde "slabšího je třeba chránit za každou cenu, protože je slabší" je pokřivené, a teď se kvůli tomu bude pokřivovat autonomní řízení.

Autonomní vozidlo samozřejmě půjde upravit tak, aby minimalizovalo riziko úrazu sebevraha. Bohužel za cenu toho, že bude jezdit "špatně". Co s takovým vozidlem udělá kecající matka s kočárkem u přechodu (tedy naprosto klasická situace, kde vám panička ještě rozčileně pokyne proč jako zastavujete, když ona se jen baví) se lze jen těžko domnívat.

+9/0
5.2.2018 14:46

J24a10k62u74b 11S71e27k29e82r92a 6786670506935

Skoro si troufnu tvrdit, že v současnosti tyhle "auta" umí řídit stejně, jako jejich nedočkaví uživatelé.

+5/0
5.2.2018 11:53

P20e64t57r 27M90i15c61h83a84l 2160134761452

Touché. :-D

0/0
5.2.2018 16:39

P81e87t82r 58M69i31c94h14a46l 2200954561312

Nasazení samořiditelných aut vyžaduje umělou inteligenci. A k té máme pořád hodně daleko.

+2/−3
5.2.2018 10:31

J73a29n 38D81l71o93u23h39ý 7874659710389

Auto nikdy nebude ridit samo. Vzdy pujde o polo-automaticky rezim. To znamena, ridic vzdy musi delat aktivni dohled. Autopilot v letadle taky umi odridit letadlo, ale piloti i tak MUSI byt ve strehu a ne ze se koukaj na bednu ci si ctou noviny

+9/−2
5.2.2018 7:28

J18a16n 70B84u27r89i80a87n 2413389624200

Myslím, že se mýlíte. Já opravdu očekávám, že v brzké budoucnosti (roky) budou nasazena na vytipovaná místa a že i já se ještě dožiji toho, že mě bude autonomní auto vozit.

+8/−6
5.2.2018 7:38

V64á69c60l79a19v 91P73o75u39s58t75k97a 3730291462

Pokud tohle vůbec nastane, bude to ještě řádově za desítky let, uvidíte.;-)

+3/−3
5.2.2018 7:54

J51a96n 35B88u24r17i29a20n 2543959394260

Tak i v tomhle článku se píše o Phoenixu, kde chtějí nasadit taxíky bez řidiče.

Jakmile to někde zkusí a bude to fungovat, tak to bude jak lavina - ono totiž zaplatiti toho řidiče je dnes při provozování dopravy tou nejdražší položkou.

+3/−1
5.2.2018 7:57

L73u53d59v94í83k 15G31a61j61d48o26š10í70k 2915273784222

Bude to "fungovat" až do okamžiku, až takový autonomní taxík zabije pasažéra, nebo nějakého chodce.

+2/−1
5.2.2018 11:48

R32a64d62e65k 37H42o70d41a67ň 9706917851563

a) neautonomní taxíky chodce také sráží, a jejich konec to není

b) chodec váží obvykle od metrák, auto pod tunu. Srážka chodce s vozidlem končí ve většině případů pro chodce výrazně hůř než pro vozidlo. Z fyziky je zřejmé, že chodec s hmotností pod 100 kg a rychlostí pod 6 km/h zastaví daleko snáz, než vozidlo s hmotností přes 1 000 kg a rychlostí 50 km/h. Vstoupí-li chodec do vozovky před jedoucí vůz, jakkoli budou zákony na jeho straně, fyzika ani biomechanika na jeho straně rozhodně není.

c) ze stejného důvodu je absurdní tvrzení v článku o tom, jak cyklista "ukáže" dvěma prsty. Pokud "ukáže" dvěma prsty a vjede vozidlu do cesty, je to jeho rozhodnutí - ale popotahovat za to řidiče (ať už počítač či člověka) je prostě absurdita.

d) ergo jsou v zásadě dvě cesty. Lidi co chtějí skákat pod auta s pocitem, že ukázat prstíčkem na řidítkách či skočit pod kola vozidla budou umírat dokud nezůstanou jen ti co chápou že tohle je sebevražda, nebo nebudeme mít autonomní řízení - a oni budou umírat daleko víc pod koly vozidel řízených řidiči.

0/−1
5.2.2018 15:54

J38a24n 55D36l46o43u67h27ý 7184379800439

Z pravniho hlediska kdo je vinikem nehody? Stroj bez ridice? Jak ho odsoudite? Sesrotovanim? :-D

0/0
6.2.2018 8:47

O88d23s81t79r61a77n72ě61n92ý 46U68ž58i82v83a40t76e25l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
6.2.2018 19:52

L32u37d58v10í67k 12G57a51j87d18o85š11í96k 2985363144642

Samozřejmě. Zvláště když ještě budou sdílet své "poznatky" všechny taxíky, takže budete mít jistotu, že všechny udělají naprosto stejnou chybu. ;-)

0/0
6.2.2018 23:51

L68u40d23v89í78k 62G16a83j59d38o86š51í71k 2765123534372

Má to ovšem drobný háček. Při běžné nehodě stojí řidič proti řidiči.

Při nehodě s autonomním vozem bude stát člověk proti řidiči. Přičemž stroj NEMÁ absolutně žádná práva, takže to co udělá člověk bude VŽDY nadřazeno konání stroje.

Jinými slovy: Stroj je ten, kdo se měl naučit, že cyklista při odbočení ukazuje dvěma prsty a nenaučil se to.

Přitom je velmi nepravděpodobné, že by člověk ze svého homocentrického vnímání světa nějak slevil. Vývoj spíš ukazuje, že to je přesně naopak.

0/0
7.2.2018 0:01

P38a74v74e59l 39O83b94d38r88ž10á69l17e65k 6176924828322

Myslím, že se vám to nesplní.

fungovat by to mohlo v nějakém odděleném prostředí, kde se budou minimálně vyskytovat náhodní a nelogicky se chovající účastníci.

Takže mnohde jezdí třeba metro bez řidiče - ovšem na tratích, kde nejsou naprosto žádná jiná vozidla a na všech nástupištích jsou stěny s dveřmi, které se otevřou až po zastavení vlaku. Tam to funguje a fungovat bude.

Ale na běžné železnici (kam se také nedostane každý, vlaky se plánují, mají jednoznačně určené trasy) už strojvedoucí sedí.

No a co teprve na silnici, nebo ulici v městě - kde je tolik vnějších vlivů, nepopsatelných žádným algoritmem chování?

Buď bude auto jezdit velmi defensivně (pak ale nikam nedojede) nebo bude nebezpečné.

+8/−1
5.2.2018 8:37

P54e56t81r 86V42a36r87g91a 3125933630670

Já si myslím, že se mýlíte Vy. Existují už nyní přepravy osob či nákladu, kde je to daleko jednodušší zavést, ale stále to nefunguje.

Příklad: letecká doprava - stroj už umí leccos, ale stále tam sedí minim. 2 lidé a kontrolují stroj a v případě krize přebírají řízení (nevím jak start a přistání - tak to snad také dělají lidi)

Železnice - má naprosto nejideálnější podmínky pro robotizaci a automatizaci, ale stále se nic neděje. Mašinfíra je tam pořád a ještě minim. 50 let (v Čechách určitě) tam bude

Metro - opět ideální podmínky - v kolika městech jezdí "robot" a kde všude sedí člověk?

I tramvaj má v obci lepší podmínky pro automatizaci než autobus či auto. A také se nic neděje.

Auto je na robotizaci a automatizaci to nejsložitější, čím firmy mohli začít.

+3/−1
5.2.2018 10:10

J64a62n 39V29á20c66l10a26v71í66k 3452596311239

Ono je to i o přístupu zákazníků - do letadla bez pilota by asi moc pasažérů nedostali, protože lidé létání nerozumí, ale v autech různé asistenty dávno používají (občas spíš zneužívají) a že bude nová trasa metra v Praze bez vlakvedoucích se bere jako hotová věc (kdy ta trasa bude, to je jiná věc).

0/0
5.2.2018 10:29

P98e75t63r 48V71a86r34g10a 3195653920150

Ano, o nové trase metra se mluví jako o soupravách bez vlakvedoucího. Ale pořád to nemusí být "hotová" věc. Ještě se nezačalo pořádně projektovat, natož stavět a do té doby s ex-krát vymění vedení Prahy, takže všechno může být jinak.

A i když to D udělají automatizované - jaký poměr to bude dělat ke stávajícímu metru? A tam se o automatizaci zatím nemluví - myslím, že pokud a o zabezpečovací zařízení, kdy na lince C je nekompatibilní s linkami A a B, tak nám bylo jasně ukázáno jak blbě se to taky může udělat.

A v autě mám z asistentů jen ABS :-) zaplať pánbůh - nic víc tam ani nechci :-)

+1/0
5.2.2018 11:16

J24a75n 97V94á89c22l17a13v88í89k 3132246591919

Stávající metro není ani plně bezbariérové a na dvou trasách jsou vozy, které mají původ v Sovětském svazu.

Vy možná ne, ale třeba manuální převodovka je dnes u mnoha aut brána jako nestandardní konfigurace.

0/0
5.2.2018 11:25

L27u83d37v63í44k 73G82a52j45d83o77š51í12k 2455833374982

A hlavně srovnávat provoz metra s provozem aut je jako srovnávat superobří slalom a jízdou na pekáči. Při obojem se přece jede na sněhu z kopce dolu.

+1/0
5.2.2018 11:53

Najdete na iDNES.cz