Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Houpavá Kachna slaví sedmdesátiny. Jízda s ní je lék na depresi

Letos je to sedmdesát let, kdy byla v Paříži představena jedna velká autolegenda minulého století – Citroën 2CV, pro který se vžilo označení kachna. Maličké auto si Francie zamilovala. Zhruba šest stovek jich jezdí i v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R89i94c72h80a78r20d 95K45r88á62l 4478257920923

Ony vozy vyráběné pro Afriku se jmenovaly Sahara a byly zvláštní v tom, že měly dva motory - pro každou nápravu jeden. Další variantou 2CV byla minidodávka Fourgonnette, poté následovaly verze Dyane, Ami, FAF či Méhari (i s těmito adaptacemi bylo vyrobeno 8 830 679 vozů). A stálo by za zmínku, že "Kachny" si udělaly i jméno ve filmech - ať to bylo v bondovce For Your Eyes Only či ve slavných sériích francouzského Četníka (Louis de Funès), kde ho proháněly svérázné jeptišky, případně i ve snímcích se skupinou Les Charlots (u nás uvádění jako Bažanti).

+4/0
9.2.2018 17:49

J53i67ř47í 15Z44ý11k88a 9299683431100

k té Sahaře. Nemělo to jen motor navíc, ale i převodovku. Ty byly ovládány jednou řadící pákou a jedním spojkovým pedálem. Dokonce i klíčky zapalování a startovací tlačítka to mělo dvojmo - pro každý motor zvlášť. I nádrže byly zdvojené a nepropojené. Zajímavé bylo i jejich "bezpečné" umístění pod předními sedadly, přičemž tankovací otvory byly v předních dveřích.

0/0
9.2.2018 19:12

M22a63r46t13i31n 45N26e84b79e78s22k31ý 7506490907892

Fakt je, že Dyane a zejména Ami byly tak ošklivé, až se za nimi nefrancouz ohlédl.

0/0
12.2.2018 13:50
Foto

D26a30l15i73b24o15r 57B18a24r91t62o69š 5224780697369

tato vaše "houpavá kachna " se jmenuje UGLY DUCK...tedy OŠKLIVÉ KÁČÁTKO........ to jen tak pro správnost .........pokud vám na ni nějak záleží a pokud ne..je to přece jedno

0/0
9.2.2018 17:43

P39e79t65r 55P58e42t66r 6273312398233

Nevim no. Mit auto, ktere se houpe a muze jet maximalne 80km za hod by ve me vyvolavalo uplne jine pocity jak relaxace

+1/−14
9.2.2018 16:11
Foto

J23a40n 46V95a64l53č21í72k 7985628685850

Nesmíte mít od dvou koní (od toho ono 2CV, tedy "deux chevaux") přehnaná očekávání ;-).

+1/0
9.2.2018 16:43

J16a15k38u87b 38Š81a56f72a10n19d85a 7905697831441

Měl jich 9.

+3/0
9.2.2018 17:25

J40a82r63o86m51i83r 91F44a76r77e94k 4962253107

Měla 2 koně, ovšem nejednalo se o klasickou jednotku výkonu, ale o administrativní údaj, " chevaux-vapeur". Teď je to puissance administrative. Má C5 2.0 HDi má hodnotu 8.

+1/0
9.2.2018 17:55

T16o70m72á69š 93T59a49t30í53č37e45k 5740662220138

2 koně neměly kachny nikdy, ta 2 je opravdu jen označení daňové třídy (podle koní). Takže z označení 2CV lze vyčíst, že má auto tolik koní (CV), aby se vlezlo do daňové třídy (chevaux fiscal) 2. Toto označování bylo tehdy ve Francii běžné, např. slavný elegantní Citroën Traction Avant byl ve verzích 7CV, 11CV, 15CV. V roce 1934 představili verzi 22CV se 100 PS (výroba 20 ks).

První a nejslabší kachny měly koní 9.

+3/0
9.2.2018 20:13

J54a54r36o80m18i80r 88F45a75r27e12k 4242703617

jo, místo chevaux-vapeur jsem měl napsat chevaux-fiscal...... chyba na mé straně.

0/0
9.2.2018 20:21

T20o43m83á40š 71T93a48t22í30č75e34k 5930202390358

Proč, já jsem ani nechtěl opravovat, ale doplnit... ;-)

+1/0
9.2.2018 20:22

J50a76r26o78m40i31r 33F68a26r16e29k 4262353957

Já jsem se k tomu snažil ještě něco najít a utvrdilo mě to v přesvědčení, že francouzi nejsou normální :)

Cheval-vapeur, nebo chevau-vapeur je klasická jednotka výkonu a má zkratku Ch.

Cheval-fiscal, nebo chevaux-fiscal, nebo chevaux-fiscaux je administrativní jednotka a má zkratku CV.

Jenže právě to pvní vysbětlení, které jsem našel, mluvilo o CV jako o chevaux-vapeur......

Ale aspoň už vím, co mám v techničáku, akorát ak jsem psal, teď se tomu říká puissance administrative.

Francouz a byrokracie, to je jako oheň a olej....... nebo libovoná jiná hořlavina :)

+2/0
9.2.2018 20:30

T52o90m44á78š 67T43a93t60í44č94e28k 5640412330598

Heleme se, zkratky, potvory! ;-DR^

0/0
9.2.2018 20:39

J56a23r69o59m19i34r 49F85a44r40e39k 4852733677

Musíte potlačit touhu někam se dostat rychle a začít se kochat :)

+4/0
9.2.2018 17:15

M33a52r76t23i25n 77N84e88b25e51s95k40ý 7896420317592

V tomhle autě přeci probíhá kochání celou cestu.

0/0
12.2.2018 13:52

J74i88ř98í 18Z68ý91k58a 9659253711120

jede to i 110. Výkon motoru od 6,6kW v prvních verzích až po 20,6kW u posledních.

+1/0
9.2.2018 18:48

M15a10r48t38i56n 29N92e20b51e51s51k25ý 7556740677972

Pokud potřebujete auto, které 80% řidičských dovedností přebírá za vás, pak pro vás Kačena opravdu nebude.

A to to ani nemá 9 airbagů a žádný asistent, couvat se musí na zrcátka a inteligenci, nemá to posilovač vůbec ničeho, jezdí to pomalu, hlučně a v zimě je v tom zima. Nemá to jedinou opěrku, sedačky byly ocelová konstrukce jako spartakiádní lehátko, prostě něco do čeho by současná běloručka nevlezla (a asi by se ani nerozjela).

A přesto je to pro nás, kteří něco pamatují a odjedou se vším, co má kola a volant, prostě NÁDHERA, kus historie, stejně jako Mini, Brouk (tedy ty původní, ne "retro" náhražky), Praga V3S a Tatra 111.

0/0
12.2.2018 13:47

J27a63r77o44m17i64r 83F64a50r86e65k 4982403937

Rychlejsi nez Ferrari. Stejne kol jako Rolls Royce. Vice prostoru nez Porsche. Citroen 2CV.

+1/0
9.2.2018 11:52

J20a96r53o74m79i88r 76F23a49r20e96k 4312783187

Snad bude odkaz fungovat: http://i.imgur.com/X4h1xYo.jpg

+4/0
9.2.2018 11:53

J33i72ř53í 42Z10ý93k40a 9129463371940

pár upřesnění článku a fotogalerie:

1. pokud vím, tak předválečné kusy byly z valné většiny zlikvidovány, aby nepadly do rukou Němců. Přesto se Němcům povedlo ukořistit pár prototypů, které byly přesunuty do Wolfsburgu. Dr. Porsche nad nimi mávl rukou s tím, že je to více kraksna připomínající krabičku na mýdlo, než auto pro lidi. Pokud tedy probíhal vývoj v průběhu války, tak leda na papíře, nebo na malých technických celcích.

2. nezdá se mi, že by se jeden z mnoha srazů konal v jihomoravské Bílině, protože jedna Bilina je sice na jihu, ale stále v Čechách. Navíc kolem této jihočeské vesnice nevede žádná 4 proudovka, jako je na fotce. Takže si myslím, že jde spíše o tradiční každoroční "slet" kachen v severočeské Bílině.

PS: co mi přišlo vtipné na vývoji kachen - původně měly být startovány podobně jako sekačky - šňůrou. Jenže těsně před autosalonem byl "finální" kus zapůjčen dceři hlavního inženýra a ta si při pokusu o nastartování zlomila nehet. Proto byla všechna auta vybavena elektrickým startérem, o kterém původně nechtěli ani slyšet, protože navyšoval hmotnost, kterou i tak proti původnímu zadání značně překračovali.

Finální motor byl navržen za týden Walterem Becchia, karoserii ladili 13let (pravda, započítávám i válku).

Blatníky údajně vyráběli na strojích, které předtím vyráběly blatníky pro užitkové vozy. Tudíž byly silnější, ale na kachnu potřebovali slabší. Tak prostě pro 2CV lisovali dva blatníky naráz. Na jedné kachně jsou tak blatníky o něco větší, na druhé menší

+11/0
9.2.2018 7:18

T49o25m82á87š 69R63o92m79a57n40č53í71k 2802949783308

R^

+2/0
9.2.2018 15:39

R14i24c66h47a84r84d 74K40r76á42l 4328977450623

Dovolím si doplnit doplnění ;-): předválečných kusů bylo údajně 250 a odvážný odhad říká, že se z této série zachovaly 4 kusy. K oněm požadavkům ještě patří možná jeden humorný, že ve voze měla být ošatka vajec a při jízdě se žádné nesmělo rozbít. Termín Canette (kachna) nebyla jediná přezdívka - vozu se také říkalo létající koš na odpadky, panenka, plechový šnek či želva. K posledním dvěma titulům se váže i vtip, že 2CV dosáhne zrychlení z 0 na 60 km/h za jeden den... Ve Francii byly také populární terénní závody na bázi autocrossu výhradně pro 2CV a následující typy Ami a Dyane. A "kachny" dokonce měly svůj vlastní závod trvající 24 hodin - i když se nekonal v Le Mans.

+2/0
9.2.2018 17:44

J18i60ř26í 78Z39ý73k92a 9359783561130

je jich minimálně 5. O 2 se vědělo dlouhá léta, další 3 byly nalezeny na půdě jednoho francouzského domu v roce 1995.

+1/0
9.2.2018 18:56







Najdete na iDNES.cz