Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Houpavá Kachna slaví sedmdesátiny. Jízda s ní je lék na depresi

Letos je to sedmdesát let, kdy byla v Paříži představena jedna velká autolegenda minulého století – Citroën 2CV, pro který se vžilo označení kachna. Maličké auto si Francie zamilovala. Zhruba šest stovek jich jezdí i v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R59i81c32h31a91r98d 67K17r60á33l 4498537580623

Ony vozy vyráběné pro Afriku se jmenovaly Sahara a byly zvláštní v tom, že měly dva motory - pro každou nápravu jeden. Další variantou 2CV byla minidodávka Fourgonnette, poté následovaly verze Dyane, Ami, FAF či Méhari (i s těmito adaptacemi bylo vyrobeno 8 830 679 vozů). A stálo by za zmínku, že "Kachny" si udělaly i jméno ve filmech - ať to bylo v bondovce For Your Eyes Only či ve slavných sériích francouzského Četníka (Louis de Funès), kde ho proháněly svérázné jeptišky, případně i ve snímcích se skupinou Les Charlots (u nás uvádění jako Bažanti).

+4/0
9.2.2018 17:49

J38i43ř90í 79Z84ý16k26a 9799983471780

k té Sahaře. Nemělo to jen motor navíc, ale i převodovku. Ty byly ovládány jednou řadící pákou a jedním spojkovým pedálem. Dokonce i klíčky zapalování a startovací tlačítka to mělo dvojmo - pro každý motor zvlášť. I nádrže byly zdvojené a nepropojené. Zajímavé bylo i jejich "bezpečné" umístění pod předními sedadly, přičemž tankovací otvory byly v předních dveřích.

0/0
9.2.2018 19:12

M95a14r62t85i95n 36N65e50b69e62s23k19ý 7756120807722

Fakt je, že Dyane a zejména Ami byly tak ošklivé, až se za nimi nefrancouz ohlédl.

0/0
12.2.2018 13:50
Foto

D36a97l10i90b30o88r 35B70a72r58t24o88š 5434580797829

tato vaše "houpavá kachna " se jmenuje UGLY DUCK...tedy OŠKLIVÉ KÁČÁTKO........ to jen tak pro správnost .........pokud vám na ni nějak záleží a pokud ne..je to přece jedno

0/0
9.2.2018 17:43

P83e51t94r 93P15e31t64r 6963822138883

Nevim no. Mit auto, ktere se houpe a muze jet maximalne 80km za hod by ve me vyvolavalo uplne jine pocity jak relaxace

+1/−14
9.2.2018 16:11
Foto

J10a24n 34V25a76l13č43í89k 7805988555570

Nesmíte mít od dvou koní (od toho ono 2CV, tedy "deux chevaux") přehnaná očekávání ;-).

+1/0
9.2.2018 16:43

J17a78k91u22b 46Š21a75f17a21n81d40a 7345337171851

Měl jich 9.

+3/0
9.2.2018 17:25

J67a15r42o12m17i27r 98F35a55r48e42k 4462853987

Měla 2 koně, ovšem nejednalo se o klasickou jednotku výkonu, ale o administrativní údaj, " chevaux-vapeur". Teď je to puissance administrative. Má C5 2.0 HDi má hodnotu 8.

+1/0
9.2.2018 17:55

T68o97m82á38š 92T87a25t23í18č27e85k 5160942770278

2 koně neměly kachny nikdy, ta 2 je opravdu jen označení daňové třídy (podle koní). Takže z označení 2CV lze vyčíst, že má auto tolik koní (CV), aby se vlezlo do daňové třídy (chevaux fiscal) 2. Toto označování bylo tehdy ve Francii běžné, např. slavný elegantní Citroën Traction Avant byl ve verzích 7CV, 11CV, 15CV. V roce 1934 představili verzi 22CV se 100 PS (výroba 20 ks).

První a nejslabší kachny měly koní 9.

+3/0
9.2.2018 20:13

J83a98r90o69m26i75r 83F48a96r48e40k 4172533457

jo, místo chevaux-vapeur jsem měl napsat chevaux-fiscal...... chyba na mé straně.

0/0
9.2.2018 20:21

T73o14m73á89š 17T51a83t56í95č39e28k 5700532960258

Proč, já jsem ani nechtěl opravovat, ale doplnit... ;-)

+1/0
9.2.2018 20:22

J26a10r31o31m17i70r 48F50a76r68e33k 4832593857

Já jsem se k tomu snažil ještě něco najít a utvrdilo mě to v přesvědčení, že francouzi nejsou normální :)

Cheval-vapeur, nebo chevau-vapeur je klasická jednotka výkonu a má zkratku Ch.

Cheval-fiscal, nebo chevaux-fiscal, nebo chevaux-fiscaux je administrativní jednotka a má zkratku CV.

Jenže právě to pvní vysbětlení, které jsem našel, mluvilo o CV jako o chevaux-vapeur......

Ale aspoň už vím, co mám v techničáku, akorát ak jsem psal, teď se tomu říká puissance administrative.

Francouz a byrokracie, to je jako oheň a olej....... nebo libovoná jiná hořlavina :)

+2/0
9.2.2018 20:30

T88o62m79á70š 76T43a23t21í26č86e35k 5430362130608

Heleme se, zkratky, potvory! ;-DR^

0/0
9.2.2018 20:39

J50a55r31o86m32i79r 47F18a85r45e74k 4352623967

Musíte potlačit touhu někam se dostat rychle a začít se kochat :)

+4/0
9.2.2018 17:15

M31a82r66t33i70n 16N76e48b98e76s62k12ý 7146830447942

V tomhle autě přeci probíhá kochání celou cestu.

0/0
12.2.2018 13:52

J73i44ř45í 89Z35ý23k12a 9969363151510

jede to i 110. Výkon motoru od 6,6kW v prvních verzích až po 20,6kW u posledních.

+1/0
9.2.2018 18:48

M53a92r34t12i18n 60N24e94b13e67s19k65ý 7956830127552

Pokud potřebujete auto, které 80% řidičských dovedností přebírá za vás, pak pro vás Kačena opravdu nebude.

A to to ani nemá 9 airbagů a žádný asistent, couvat se musí na zrcátka a inteligenci, nemá to posilovač vůbec ničeho, jezdí to pomalu, hlučně a v zimě je v tom zima. Nemá to jedinou opěrku, sedačky byly ocelová konstrukce jako spartakiádní lehátko, prostě něco do čeho by současná běloručka nevlezla (a asi by se ani nerozjela).

A přesto je to pro nás, kteří něco pamatují a odjedou se vším, co má kola a volant, prostě NÁDHERA, kus historie, stejně jako Mini, Brouk (tedy ty původní, ne "retro" náhražky), Praga V3S a Tatra 111.

0/0
12.2.2018 13:47

J54a33r30o75m63i73r 89F71a40r88e72k 4702183807

Rychlejsi nez Ferrari. Stejne kol jako Rolls Royce. Vice prostoru nez Porsche. Citroen 2CV.

+1/0
9.2.2018 11:52

J68a96r64o63m32i54r 74F73a54r50e89k 4872403377

Snad bude odkaz fungovat: http://i.imgur.com/X4h1xYo.jpg

+4/0
9.2.2018 11:53

J63i77ř48í 15Z33ý66k56a 9739153391870

pár upřesnění článku a fotogalerie:

1. pokud vím, tak předválečné kusy byly z valné většiny zlikvidovány, aby nepadly do rukou Němců. Přesto se Němcům povedlo ukořistit pár prototypů, které byly přesunuty do Wolfsburgu. Dr. Porsche nad nimi mávl rukou s tím, že je to více kraksna připomínající krabičku na mýdlo, než auto pro lidi. Pokud tedy probíhal vývoj v průběhu války, tak leda na papíře, nebo na malých technických celcích.

2. nezdá se mi, že by se jeden z mnoha srazů konal v jihomoravské Bílině, protože jedna Bilina je sice na jihu, ale stále v Čechách. Navíc kolem této jihočeské vesnice nevede žádná 4 proudovka, jako je na fotce. Takže si myslím, že jde spíše o tradiční každoroční "slet" kachen v severočeské Bílině.

PS: co mi přišlo vtipné na vývoji kachen - původně měly být startovány podobně jako sekačky - šňůrou. Jenže těsně před autosalonem byl "finální" kus zapůjčen dceři hlavního inženýra a ta si při pokusu o nastartování zlomila nehet. Proto byla všechna auta vybavena elektrickým startérem, o kterém původně nechtěli ani slyšet, protože navyšoval hmotnost, kterou i tak proti původnímu zadání značně překračovali.

Finální motor byl navržen za týden Walterem Becchia, karoserii ladili 13let (pravda, započítávám i válku).

Blatníky údajně vyráběli na strojích, které předtím vyráběly blatníky pro užitkové vozy. Tudíž byly silnější, ale na kachnu potřebovali slabší. Tak prostě pro 2CV lisovali dva blatníky naráz. Na jedné kachně jsou tak blatníky o něco větší, na druhé menší

+11/0
9.2.2018 7:18

T79o13m62á71š 28R86o52m86a32n97č22í11k 2422609563808

R^

+2/0
9.2.2018 15:39

R79i78c78h84a74r43d 62K17r61á49l 4668467500333

Dovolím si doplnit doplnění ;-): předválečných kusů bylo údajně 250 a odvážný odhad říká, že se z této série zachovaly 4 kusy. K oněm požadavkům ještě patří možná jeden humorný, že ve voze měla být ošatka vajec a při jízdě se žádné nesmělo rozbít. Termín Canette (kachna) nebyla jediná přezdívka - vozu se také říkalo létající koš na odpadky, panenka, plechový šnek či želva. K posledním dvěma titulům se váže i vtip, že 2CV dosáhne zrychlení z 0 na 60 km/h za jeden den... Ve Francii byly také populární terénní závody na bázi autocrossu výhradně pro 2CV a následující typy Ami a Dyane. A "kachny" dokonce měly svůj vlastní závod trvající 24 hodin - i když se nekonal v Le Mans.

+2/0
9.2.2018 17:44

J94i90ř34í 75Z52ý51k21a 9129353631460

je jich minimálně 5. O 2 se vědělo dlouhá léta, další 3 byly nalezeny na půdě jednoho francouzského domu v roce 1995.

+1/0
9.2.2018 18:56







Najdete na iDNES.cz