Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektromobily jsou jen přestupní stanice k vodíku

To auto zpívá, aspoň když jede malou rychlostí. Je to bezpečnostní prvek. Hyundai Nexo je auto s elektrárnou na palubě, jezdí docela tiše, ten lehce pisklavý zvuk, podobný tomu, který vydávají vesmírné lodě ve sci-fi filmech, vydává proto, aby mu chodci neskákali pod kola, protože ho neslyší. Při překročení třicetikilometrové rychlosti umělý hlas utichne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V61a52c58l96a45v 66B57u91r18e42š 3533558792359

a jak je to s nějakou bezpečností s vodíkem?Co si pamatuju s chemie, tak vodík je celkem bum bum:-)

0/0
11.3.2018 9:41

M21a77r75t51i48n 89K20a87r21á66s88e40k 9438163588458

S ohledem na to, ze vodik je uz z principu fungovani vyrazne drazsi na provoz (je vuroba je energeticky narocna) a I budovani infrastruktury je radove drazsi, tak bych na nej az tolik nesazel...

+2/0
2.3.2018 9:23

G95e65o39r10g 16K53o84m84b95e82r20e95c 9754741516641

I budovani infrastruktury je radove drazsi

muzete to prosim rozvest v cem je drazsi?

0/0
3.3.2018 9:53

M33a63r76t70i21n 38K25a79r51á64s46e40k 9558353248848

Opravdu potrebujete detailni vysvetleni proc je infrastruktura pro vodik (tzn cca trojnasobek potrebneho elektrickeho vykonu oproti dobijecim autum, tovarny na vodik, distribucni system vodiku, vodikove stanice - cenove za miliony spise desitky milionu) drazsi ne infrastrkutua pro dobijeci auta (nasobne mensi potreba elektrickeho vykonu, z vetsiny uz existujici infrastruktura rozvodu elektriny, dobijeci stanice v cene desitek az stovek tisic dle rychlosti)? Pominme praktickou pouzitelnost, kdy pro dobijeci auto staci pro early adopters par dobijeicch stanic po republice, protože se da dobijet doma, zatím u vodiku musite napred vybudovat desitky ne li stovky stanic, aby i ten největší fanda vůbec mohl zaci uvazovat o koupi...

0/0
3.3.2018 11:18

P59a96v57e88l 50F34r82a67n92k 2899547652795

Elektromotor je do budoucna jediná logická náhrada za spalovací motor.

Lidi, Přestaňte už prosím nenávistně zatracovat Elektromobily tím že si pletete pojmy. Elektromobil nebí Bateriomobil!

+1/−1
1.3.2018 15:45

M61i24r97e80k 19G77a30j82e59r 5981376529100

Uz vidim, jak jsou vsichni lide zhavi platit za pohon sveho auta 3x tolik, co nyni za benzin a nejmene o 50% platit vic v porizovaci cene auta se zmensenym zavazadlovym prostorem. Ani zvyseni poctu tankovacich mist z jednoho v republice na 10x tolik te atraktivite vodikovych aut moc neprida.

+1/0
28.2.2018 21:48

G31e28o45r55g 71K72o90m48b90e74r41e60c 9474601836961

tak ona neni jen Ceska republika ze? :-P

0/0
1.3.2018 8:36

V54a76c43l28a63v 19V18a96v29r19a 3137834895597

Podle stovek článků iDnesu jsem se domníval že modlou českých novin i čtenářů je TESLA a nic nikdy jinak. ... a ono najednou ne.

Vzpomínám jak před asi 20 ti lety vyrobil Ford zde v USA asi necelou tovku aut na spalování vodíku. Jezdily okolo N.Y a na Floridě, v Kalifornii.

Jistě spalování vodíku je dnes odsunuto do neznáma s problémem skladování vodíku v nádržích ale palivové články na bázi vodíku jsou dnež už v USA vymakané, mnohonásobně lehčí a mnhonásobně levnější i spolehlivější. Auta i autobusy jezdily po New Yorku ořece dávno.

V podstatě jde stále o totéž. Benzín je laciný a tudíž další vývoj stojí. Až patřičně podraží vývoj se opět rozjede. Palivový žlánek mění vodík na elektřinu.Odpadem je trochu páry, možná pár kapek vody.

0/0
28.2.2018 21:00

J31a97n 16V39á17c52l32a77v73í14k 3352226331339

Modlou idnes a velké části čtenářů je koncernový diesel.

0/0
28.2.2018 21:28

M49i58r39e69k 98G62a54j60e19r 5801606219190

Až patřičně podraží benzin, tak podraží i vodik. On se totiz neda cerpat ze zemnich vrtu jako zemni plyn.

0/0
28.2.2018 21:50

H48o36n61z69a 16T58a40r 3539432534182

Stejná situace je už dnes s LPG, CNG

Které když zdraží benzín také podraží

0/0
28.2.2018 23:15

H52o41n73z75a 12T38a91r 3509852834562

Jak kde

http://www.hybrid.cz/tagy/palivove-clanky

0/0
28.2.2018 23:21

G69e78o42r84g 36K14o69m88b34e78r94e42c 9834511216441

v clanku je zminovano -

Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. Aktuálně to na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.

On taky Dieter Zetsche na zenevskym autosalonu prohlasil ze "Diesel ma jeste pred sebou skvelou budoucnost"

takze vitr spis vane odtud :-P

0/0
3.3.2018 9:51

J29i62ř91í 78H16l14i31s26n66i87k78o58v79s87k19ý 9353341902651

Vodík je dále, než si mnozí myslí.

Vyvíjejí se kamiony s palivovými články. Vyvíjejí se lokomotivy s palivovými články. Německo už nějakou dobu vyrábí ponorky s palivovými články.

Honda vyrábí 2. generaci Clarity na palivové články s dojezdem přes 500 km. Další výrobci Toyota a Hyndai tak daleko nejsou, ale postupují.

A výroba vodíku? Může být v atomovkách 4. generace. Německo má slibný Energie park Mainz, ve kterém vyrábí vodík z větrných eletráren.

Podle top odborníků jde jednoznačně o budoucnost nejen aut.

+9/−1
28.2.2018 19:49

P82e37t31r 32H36a82r53i28p38r57a98s89a34d 89H93a72j87i93č 5141506643570

Jako další možnost určitě. Současný problém je vysoká cena palivových článků a jejich krátká životnost současně s drahými materiálovými vstupy. Výrobci zatím dost mlží. Viděl jsem x grafů degrace bateriového packu v závislosti na počtu cyklů a způsobu vybíjení, ale neviděl jsem ani jeden graf závislosti degradace výkonu (automobilového) palivového článku na počtu hodin. Stacionární palivové články mají celkem vysokou účinnost i životnost, ale hmotnost je také někde jinde. Jinak těm vodíkovým technologiím celkem fandím. H2 se dá vyrábět elektrolýzou a dlouhodobě ukládat. Ukládat dlouhodobě energii přímo v bateriích je neefiktivní, ty se hodí, jak si každý odvodí, na krátkodobé ukládání a častou cyklaci. A pak ropné společnosti (Shell ap.) se také musí nějak vyrovnat se změnou trhu.

+2/−1
28.2.2018 20:00

V25a27c48l35a21v 18V45a69v69r17a 3927844385167

není to pravda. Palivové články jsou velmi spolehlivé, lehké a levné. Nicméně při sooučasné ceně paliv se s nimi nepodniká.

+1/0
28.2.2018 21:05

J96i40ř64í 95S61c84h91w68a67c97h 8548674858246

životnost 150 tisíc km pro náklaďák nebo lokomotivu je hrozně málo.

+1/0
28.2.2018 20:26

J30i40ř29í 49H10l34i21s14n83i11k70o45v82s68k86ý 9903961482601

Životnost článků v 2011 byla 9 000 hodin, což je při 50 km/h 450 000 km.

0/0
28.2.2018 22:33

J86i75ř57í 38S18c87h78w64a55c58h 8498804538316

ano vodík je dále, ve smyslu "hodně daleko"

Kdyby byl blíže, tak by se ho dnes možná prodávalo alespoň srovnatelné procento jako "baterkáčů". Jenže těch komplikací a problémů je okolo vodíků ještě mnohem více, než okolo baterek.

+2/0
28.2.2018 20:34

V30a48c38l86a52v 83V14a94v91r56a 3637344255127

USA je nepoměrně dál s palivovými články i v PRAXI a připravená na sériovou výrobu mnoha modelů všech svých značek.Čistě elektromobil ještě v Evropě v sériové verzi z výrobní linky nesjel. Leda na autoshow v jednom provedení.

0/0
28.2.2018 21:03

M33i80r76e10k 15G17a98j48e72r 5121216619300

Bez ohledu, jak je vyvoj vodikovych palivovych clanku daleko, auta na ciste elektricky pohon jsou mnohem dal a perspektivnejsi. Jedine, co by dokazalo tento trend zmenit ve prospech vodikoveho hospodarstvi by byla levna vyroba vodiku. V tomto smeru vsak zadny vyrazny prulom nenastal a je v nedohlednu.

0/0
28.2.2018 21:54

J69i65ř55í 43H30l27i23s61n29i58k14o54v63s56k91ý 9823111742821

Není. Z mnoha důvodů.

0/−1
28.2.2018 22:32

H71o76n40z73a 80T49a74r 3459322814752

Prototyp v provozu "krouží" kolem jediné čerpací stanice v ČR

https://cs.wikipedia.org/wiki/TriHyBus

0/0
28.2.2018 23:20

P36e74t89r 62H43a39r46i23p43r17a11s50a13d 32H71a55j50i59č 5161646703370

H2EV technologie je vlastně BEV s extenderem, čili sériový hybrid (spalovací motor se přímo nepodílí na pohonu, jen pohání generátor, pohon obstarávají elektromotory). Soustrojí spalovací motor - generátor je tedy vlastně jen nahrazené palivovým článkem. Z tohoto pohledu je jasné, že elektromobily nejsou přestupní stanicí k vodíku, protože protože tento výrok je sémanticky chybný.

Ve stejném duchu pokračuje celý článek. Jeden Hoax za druhým, občas se tam objeví něco, co je pravda, ale často bez potřebného kontextu. Škoda, že to nehodnotí Mirka, ta by se to ani nenamáhala ohodnotit. ;-D Dávám 15%.

+1/−2
28.2.2018 19:35

P37a88v53e38l 90K73u92t54i80l 9900786533329

A jestli neumreli, sni o vodiku do dnes.

+8/−1
28.2.2018 17:28

R38o63b11i22n 62Ž46i87ž40k75a 2698354376516

Myslím že vodík i elektromobily mají smysl paralelně. Vodík pro dálkovou dopravu, elektrika pro (pří)městskou.

Tesla je sice velmi pěkná hračka, obsahující mnoho poctivého inženýringu, ale jako velké auto s malým dojezdem je nepraktické už svým konceptem.

+2/0
28.2.2018 16:03

P19e92t33r 84H25a26r14i97p46r11a18s15a47d 71H29a87j35i20č 5701596983430

Baterie udělaly a ještě udělají velký pokrok. Pokud bychom se dostali na hodnotu hustoty energie která je váhově i objemově přibližně 1/10 energie ve fosilním palivu (řekněme benzín), tak při ceně někde kolem 100$/Kwh (závisí to i na životnosti, tj. počtu cyklů) a počtu cyklů někde kolem 5-10 000 nebude už co řešit. Umístit do podlahy 200-250KWh baterií nebude problém. V současnosti jsme někde na 1/30, nějakou dobu to ještě potrvá.

+2/0
28.2.2018 19:50

R91o49b47i53n 28Ž82i95ž61k28a 2288114486646

Vývoj baterií už běží docela dlouho a na rozdíl od vodíkového pohonu má daleko blíž ke svému stropu. A navíc větší baterie znamenají také větší nároky na nabíjení, k čemu je vám 250 kwh v autě, když to doma za noc nabijete na pětinu nebo u superchargeru strávíte odpoledne.

0/0
1.3.2018 11:31

M10a31r94t74i61n 49K33a90r61á91s17e24k 9738683528508

No nic proti, ale z tech technologii je mnohem blize stropu prave vodik, ne baterky....

+1/0
1.3.2018 22:16

P59a63v76e51l 75K10u83t47i71l 9970306123849

Na petinu by jste to doma nabil za 3 hodiny uplne do plna za 15. Kolikrat by jste takove auto s dojezdem 1000 km potreboval nabit mimo domov? Ale stejne neni relevantni porovnavat auto ktere bude v budoucnu se soucasnymi nabijeckami. I kdyz uz je par kousku, kde by se to auto za 40 minut nabilo.

0/0
3.3.2018 7:37

P81e89t13r 98B17á28č66a 8395456185205

Elektromobily jsou jen slepa vetev, podprovana nesmyslnyma dotacema.

+8/−7
28.2.2018 14:35

J75i51ř40í 57Z39ý39k53a 9249533211680

každá technologie je slepou větví, která jednou skončí. Jednou to bude třeba i kolo na dopravních prostředcích ...

+1/0
28.2.2018 17:45

L63u33d96v88í10k 47G57a13j63d28o31š16í78k 2115133254652

Nepravděpodobné.

0/−1
28.2.2018 18:47

G49e84o20r24g 54K66o75m33b69e35r17e42c 9544151586731

na spalovaci clanek si dnes muzete koupit uz i kolo. Na 34 gramu hydrogenu pres 100 km;-) viz

https://img.kaloo.ga/thumb?url=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fimages%2Fwasserstoff-fahrrad-linde-h2-bike%2F12472844%2F2-format60051.jpg%3FinIsFirst%3Dtrue&md5val=5a766a4b27b3f7be15ea0a90f4988947&key=83662ccc4b0d43ded6f517386961cf51f66d2186&method=fill&size=924x520

+1/0
28.2.2018 13:27

M23i36l79a12n 28N28ě29m81e41c 1545900546456

A Tesla nebude mít co žrát :)

+1/−1
28.2.2018 12:30

P60e55t36r 23B86á74č67a 8105546185665

Coz je jedine dobre.

Ostatne nemela by uz ani ted nebyt nesmyslnych dotaci.

0/0
28.2.2018 16:06

P30e64t39r 21H49a70r19i22p71r41a64s73a33d 23H47a31j65i38č 5811106753300

To těžko. Vony ty H2EV se zatím na nic moc nezmohly. Je to zatím moc drahé a parametry jsou podstaně horší (cena, životnost, okamžitý výkon, cold start to ready), než u čistých BEV. Jediná výhoda je delší dojezd, ale i to se začíná stírat. A pořádnou baterku to musí mít taky.

+1/0
28.2.2018 20:07

G87e18o79r80g 28K66o40m89b73e68r28e22c 9804631876181

jedina vyhoda dojezd? 8-o a co tankovani?

0/0
1.3.2018 8:38

M41a70t45y77á81š 13R94. 7809126105499

První vodíkové auto načerpá na stanici za 5 minut. Druhé tam ale bude alespoň půl hodiny čekat, než se pro něj vodík natlakuje na 700 barů. Opravdu výhoda.

0/−4
28.2.2018 10:54

G52e12o70r71g 18K90o10m75b31e41r68e51c 9514801816671

blabol ;-D

+4/0
28.2.2018 11:15

D95a55v20i41d 83K42n56a96p20e63k 8967484846225

Zaujal mě tento údaj:

Ukládání energie v bateriích je stále velmi diskutabilní z hlediska hustoty uložené energie. Když porovnáte hustotu energie uloženou v bateriích oproti nějaké kapalině, je to poměr tak jedna ku stu

Zdroj: https://auto.idnes.cz/vodik-hyundai-nexo-automobil-elektromobil-pohon-f6v-/automoto.aspx?c=A180225_120830_automoto_fdv

0/0
28.2.2018 10:12

M97a77r27t27i87n 87P13l95z19á31k 2807869668764

http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

+1/0
28.2.2018 15:02

I72v28i93c96a 10B45o98j35i91č 4679640207542

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Palivo je nebezpečné.

Palivo samovolně uniká.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

EV si mohou jednoduše nabíjet doma téměř všichni s rodinným domem a není nutné čekat desítky let na vybudování infrastruktury.

Na elektřinu se bude složitěji roubovat spotřební daň a v rámci eko bude mít kde kdo solární panely na střeše, takže elektřina "zadarmo".

Myslím, že vybudovat čerpací stanici na vodík bude dražší, než budování rychlonabijecek.

Osobně si myslím, že vodík může mít smysl třeba u dálkové dopravy a pro lidi, kteří najezdí stovky kilometrů denně, ostatním by měl vystačit elektromobil s dojezdem 300km.

+5/−4
28.2.2018 10:08

D72a60n54i92e60l 90P18a42n89e34k 6342921932640

Proc mate potrebu cpat spotrebni dan na vodik? 8-o

+1/0
28.2.2018 10:59

I98v45i87c60a 95B75o79j33i90č 4699980487482

Protože to lze? Benzín, nafta i LPG a CNG (zatím menší). Proč ne vodík? Musí se tankovat na předem určených místech, nelze jej vyrobit ani skladovat za jednoduchých podmínek a nevypadne tak příjem do státní kasy.

+8/0
28.2.2018 11:10

R23a72d85e58k 61H76o42d39a44ň 9646377291953

A vy opravdu věříte, že v okamžiku ústupu spalovacích/vznětových motorů si stát řekne "tak dobře, ty peníze byly fakt na řešení potíží s prostředím", a prostě se těch peněz vzdá?

Jasně že nevzdá. Zvlášť u něčeho tak snadno evidovatelného jako jsou auta.

+6/0
28.2.2018 11:33

P58a43v82e93l 68K13u15t80i98l 9880136173679

Zrejme nevzda, ale vyresi to dani, kterou budou platit i majitele spalovacich vozu navic k te spotrebni z benzinu.

0/0
3.3.2018 7:42

G44e74o48r68g 84K93o21m51b93e69r13e75c 9714251606341

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Zatim

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Pri masivni vyrobe cena klesne

Palivo je nebezpečné.

Kazde palivo je nebezpecne

Palivo samovolně uniká.

Neunika, to uz dnes maji slusne zmaknuty.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Na el.stojany taky plus dalsich xyz km² plochy

+4/−1
28.2.2018 11:13

G63e80o59r41g 10K26o46m50b96e10r94e42c 9674231836821

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

Vyvoj nestoji, pokud se podari ITER je cesta volna na dostatek el.energie a tim vyroba vodiku elektrolyzou

0/0
28.2.2018 11:14

J51i92ř42í 67S89c75h79w43a18c53h 8638724788286

při výrobě vodíku elektrolýzou bude cena násobně vyšší.

+2/0
28.2.2018 14:21







Najdete na iDNES.cz