Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Elektromobily jsou jen přestupní stanice k vodíku

To auto zpívá, aspoň když jede malou rychlostí. Je to bezpečnostní prvek. Hyundai Nexo je auto s elektrárnou na palubě, jezdí docela tiše, ten lehce pisklavý zvuk, podobný tomu, který vydávají vesmírné lodě ve sci-fi filmech, vydává proto, aby mu chodci neskákali pod kola, protože ho neslyší. Při překročení třicetikilometrové rychlosti umělý hlas utichne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V34a59c27l53a44v 53B63u83r20e17š 3303978272609

a jak je to s nějakou bezpečností s vodíkem?Co si pamatuju s chemie, tak vodík je celkem bum bum:-)

0/0
11.3.2018 9:41

M56a54r74t61i44n 13K80a97r53á10s69e81k 9868653168588

S ohledem na to, ze vodik je uz z principu fungovani vyrazne drazsi na provoz (je vuroba je energeticky narocna) a I budovani infrastruktury je radove drazsi, tak bych na nej az tolik nesazel...

+2/0
2.3.2018 9:23

G59e43o77r96g 22K71o59m17b75e55r94e40c 9174421496681

I budovani infrastruktury je radove drazsi

muzete to prosim rozvest v cem je drazsi?

0/0
3.3.2018 9:53

M70a34r93t65i18n 22K68a38r29á36s15e27k 9828623668978

Opravdu potrebujete detailni vysvetleni proc je infrastruktura pro vodik (tzn cca trojnasobek potrebneho elektrickeho vykonu oproti dobijecim autum, tovarny na vodik, distribucni system vodiku, vodikove stanice - cenove za miliony spise desitky milionu) drazsi ne infrastrkutua pro dobijeci auta (nasobne mensi potreba elektrickeho vykonu, z vetsiny uz existujici infrastruktura rozvodu elektriny, dobijeci stanice v cene desitek az stovek tisic dle rychlosti)? Pominme praktickou pouzitelnost, kdy pro dobijeci auto staci pro early adopters par dobijeicch stanic po republice, protože se da dobijet doma, zatím u vodiku musite napred vybudovat desitky ne li stovky stanic, aby i ten největší fanda vůbec mohl zaci uvazovat o koupi...

0/0
3.3.2018 11:18

P76a60v57e85l 30F29r47a83n93k 2679857882185

Elektromotor je do budoucna jediná logická náhrada za spalovací motor.

Lidi, Přestaňte už prosím nenávistně zatracovat Elektromobily tím že si pletete pojmy. Elektromobil nebí Bateriomobil!

+1/−1
1.3.2018 15:45

M49i89r21e60k 11G21a61j70e49r 5501466749480

Uz vidim, jak jsou vsichni lide zhavi platit za pohon sveho auta 3x tolik, co nyni za benzin a nejmene o 50% platit vic v porizovaci cene auta se zmensenym zavazadlovym prostorem. Ani zvyseni poctu tankovacich mist z jednoho v republice na 10x tolik te atraktivite vodikovych aut moc neprida.

+1/0
28.2.2018 21:48

G77e85o66r42g 33K23o88m96b63e56r83e62c 9474501856191

tak ona neni jen Ceska republika ze? :-P

0/0
1.3.2018 8:36

V71a50c35l79a30v 79V45a93v65r81a 3517144375367

Podle stovek článků iDnesu jsem se domníval že modlou českých novin i čtenářů je TESLA a nic nikdy jinak. ... a ono najednou ne.

Vzpomínám jak před asi 20 ti lety vyrobil Ford zde v USA asi necelou tovku aut na spalování vodíku. Jezdily okolo N.Y a na Floridě, v Kalifornii.

Jistě spalování vodíku je dnes odsunuto do neznáma s problémem skladování vodíku v nádržích ale palivové články na bázi vodíku jsou dnež už v USA vymakané, mnohonásobně lehčí a mnhonásobně levnější i spolehlivější. Auta i autobusy jezdily po New Yorku ořece dávno.

V podstatě jde stále o totéž. Benzín je laciný a tudíž další vývoj stojí. Až patřičně podraží vývoj se opět rozjede. Palivový žlánek mění vodík na elektřinu.Odpadem je trochu páry, možná pár kapek vody.

0/0
28.2.2018 21:00

J20a20n 21V80á51c61l27a61v43í72k 3982216851439

Modlou idnes a velké části čtenářů je koncernový diesel.

0/0
28.2.2018 21:28

M36i96r62e69k 75G60a77j10e21r 5931276969500

Až patřičně podraží benzin, tak podraží i vodik. On se totiz neda cerpat ze zemnich vrtu jako zemni plyn.

0/0
28.2.2018 21:50

H72o75n51z70a 83T68a36r 3459732514652

Stejná situace je už dnes s LPG, CNG

Které když zdraží benzín také podraží

0/0
28.2.2018 23:15

H98o34n91z19a 16T61a79r 3199922114662

Jak kde

http://www.hybrid.cz/tagy/palivove-clanky

0/0
28.2.2018 23:21

G67e28o80r38g 75K57o20m98b27e63r53e20c 9534841916111

v clanku je zminovano -

Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. Aktuálně to na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.

On taky Dieter Zetsche na zenevskym autosalonu prohlasil ze "Diesel ma jeste pred sebou skvelou budoucnost"

takze vitr spis vane odtud :-P

0/0
3.3.2018 9:51

J25i51ř58í 96H61l55i95s70n50i67k68o92v58s23k17ý 9143481152171

Vodík je dále, než si mnozí myslí.

Vyvíjejí se kamiony s palivovými články. Vyvíjejí se lokomotivy s palivovými články. Německo už nějakou dobu vyrábí ponorky s palivovými články.

Honda vyrábí 2. generaci Clarity na palivové články s dojezdem přes 500 km. Další výrobci Toyota a Hyndai tak daleko nejsou, ale postupují.

A výroba vodíku? Může být v atomovkách 4. generace. Německo má slibný Energie park Mainz, ve kterém vyrábí vodík z větrných eletráren.

Podle top odborníků jde jednoznačně o budoucnost nejen aut.

+9/−1
28.2.2018 19:49

P32e89t55r 92H77a35r74i34p12r54a23s48a34d 24H60a64j67i43č 5131146223320

Jako další možnost určitě. Současný problém je vysoká cena palivových článků a jejich krátká životnost současně s drahými materiálovými vstupy. Výrobci zatím dost mlží. Viděl jsem x grafů degrace bateriového packu v závislosti na počtu cyklů a způsobu vybíjení, ale neviděl jsem ani jeden graf závislosti degradace výkonu (automobilového) palivového článku na počtu hodin. Stacionární palivové články mají celkem vysokou účinnost i životnost, ale hmotnost je také někde jinde. Jinak těm vodíkovým technologiím celkem fandím. H2 se dá vyrábět elektrolýzou a dlouhodobě ukládat. Ukládat dlouhodobě energii přímo v bateriích je neefiktivní, ty se hodí, jak si každý odvodí, na krátkodobé ukládání a častou cyklaci. A pak ropné společnosti (Shell ap.) se také musí nějak vyrovnat se změnou trhu.

+2/−1
28.2.2018 20:00

V20a86c17l88a26v 49V13a55v49r71a 3477764695217

není to pravda. Palivové články jsou velmi spolehlivé, lehké a levné. Nicméně při sooučasné ceně paliv se s nimi nepodniká.

+1/0
28.2.2018 21:05

J69i58ř80í 71S86c31h93w25a37c29h 8438784978586

životnost 150 tisíc km pro náklaďák nebo lokomotivu je hrozně málo.

+1/0
28.2.2018 20:26

J49i69ř44í 11H94l10i78s67n84i88k18o34v30s55k14ý 9513101562531

Životnost článků v 2011 byla 9 000 hodin, což je při 50 km/h 450 000 km.

0/0
28.2.2018 22:33

J48i94ř19í 62S41c27h89w37a94c59h 8878544478516

ano vodík je dále, ve smyslu "hodně daleko"

Kdyby byl blíže, tak by se ho dnes možná prodávalo alespoň srovnatelné procento jako "baterkáčů". Jenže těch komplikací a problémů je okolo vodíků ještě mnohem více, než okolo baterek.

+2/0
28.2.2018 20:34

V54a16c79l36a46v 81V69a42v11r72a 3907624625107

USA je nepoměrně dál s palivovými články i v PRAXI a připravená na sériovou výrobu mnoha modelů všech svých značek.Čistě elektromobil ještě v Evropě v sériové verzi z výrobní linky nesjel. Leda na autoshow v jednom provedení.

0/0
28.2.2018 21:03

M47i20r84e29k 86G34a58j63e39r 5161136829140

Bez ohledu, jak je vyvoj vodikovych palivovych clanku daleko, auta na ciste elektricky pohon jsou mnohem dal a perspektivnejsi. Jedine, co by dokazalo tento trend zmenit ve prospech vodikoveho hospodarstvi by byla levna vyroba vodiku. V tomto smeru vsak zadny vyrazny prulom nenastal a je v nedohlednu.

0/0
28.2.2018 21:54

J71i83ř18í 96H43l70i82s75n49i34k25o62v73s83k16ý 9923451702771

Není. Z mnoha důvodů.

0/−1
28.2.2018 22:32

H63o89n88z83a 73T68a67r 3229912894752

Prototyp v provozu "krouží" kolem jediné čerpací stanice v ČR

https://cs.wikipedia.org/wiki/TriHyBus

0/0
28.2.2018 23:20

P73e32t62r 76H96a57r92i75p57r90a78s33a97d 85H69a65j22i50č 5511696933440

H2EV technologie je vlastně BEV s extenderem, čili sériový hybrid (spalovací motor se přímo nepodílí na pohonu, jen pohání generátor, pohon obstarávají elektromotory). Soustrojí spalovací motor - generátor je tedy vlastně jen nahrazené palivovým článkem. Z tohoto pohledu je jasné, že elektromobily nejsou přestupní stanicí k vodíku, protože protože tento výrok je sémanticky chybný.

Ve stejném duchu pokračuje celý článek. Jeden Hoax za druhým, občas se tam objeví něco, co je pravda, ale často bez potřebného kontextu. Škoda, že to nehodnotí Mirka, ta by se to ani nenamáhala ohodnotit. ;-D Dávám 15%.

+1/−2
28.2.2018 19:35

P34a29v24e82l 10K43u38t74i58l 9890846723599

A jestli neumreli, sni o vodiku do dnes.

+8/−1
28.2.2018 17:28

R91o98b95i85n 58Ž10i68ž23k86a 2848654896966

Myslím že vodík i elektromobily mají smysl paralelně. Vodík pro dálkovou dopravu, elektrika pro (pří)městskou.

Tesla je sice velmi pěkná hračka, obsahující mnoho poctivého inženýringu, ale jako velké auto s malým dojezdem je nepraktické už svým konceptem.

+2/0
28.2.2018 16:03

P14e12t54r 70H49a30r81i38p97r43a62s24a57d 58H47a81j41i88č 5481356353770

Baterie udělaly a ještě udělají velký pokrok. Pokud bychom se dostali na hodnotu hustoty energie která je váhově i objemově přibližně 1/10 energie ve fosilním palivu (řekněme benzín), tak při ceně někde kolem 100$/Kwh (závisí to i na životnosti, tj. počtu cyklů) a počtu cyklů někde kolem 5-10 000 nebude už co řešit. Umístit do podlahy 200-250KWh baterií nebude problém. V současnosti jsme někde na 1/30, nějakou dobu to ještě potrvá.

+2/0
28.2.2018 19:50

R65o25b64i92n 69Ž34i31ž47k43a 2588914126396

Vývoj baterií už běží docela dlouho a na rozdíl od vodíkového pohonu má daleko blíž ke svému stropu. A navíc větší baterie znamenají také větší nároky na nabíjení, k čemu je vám 250 kwh v autě, když to doma za noc nabijete na pětinu nebo u superchargeru strávíte odpoledne.

0/0
1.3.2018 11:31

M35a29r87t49i64n 89K31a93r65á43s71e10k 9518313408548

No nic proti, ale z tech technologii je mnohem blize stropu prave vodik, ne baterky....

+1/0
1.3.2018 22:16

P94a27v63e71l 36K45u39t16i55l 9590576173599

Na petinu by jste to doma nabil za 3 hodiny uplne do plna za 15. Kolikrat by jste takove auto s dojezdem 1000 km potreboval nabit mimo domov? Ale stejne neni relevantni porovnavat auto ktere bude v budoucnu se soucasnymi nabijeckami. I kdyz uz je par kousku, kde by se to auto za 40 minut nabilo.

0/0
3.3.2018 7:37

P98e13t31r 54B28á21č62a 8535486825455

Elektromobily jsou jen slepa vetev, podprovana nesmyslnyma dotacema.

+8/−7
28.2.2018 14:35

J14i82ř10í 81Z91ý92k28a 9129893921480

každá technologie je slepou větví, která jednou skončí. Jednou to bude třeba i kolo na dopravních prostředcích ...

+1/0
28.2.2018 17:45

L41u37d40v13í88k 89G80a92j14d41o23š43í65k 2395493554322

Nepravděpodobné.

0/−1
28.2.2018 18:47

G19e77o10r56g 43K28o66m52b45e57r23e62c 9414551276661

na spalovaci clanek si dnes muzete koupit uz i kolo. Na 34 gramu hydrogenu pres 100 km;-) viz

https://img.kaloo.ga/thumb?url=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fimages%2Fwasserstoff-fahrrad-linde-h2-bike%2F12472844%2F2-format60051.jpg%3FinIsFirst%3Dtrue&md5val=5a766a4b27b3f7be15ea0a90f4988947&key=83662ccc4b0d43ded6f517386961cf51f66d2186&method=fill&size=924x520

+1/0
28.2.2018 13:27

M60i71l92a24n 24N32ě71m72e54c 1775130906486

A Tesla nebude mít co žrát :)

+1/−1
28.2.2018 12:30

P44e51t52r 46B94á91č22a 8915916965185

Coz je jedine dobre.

Ostatne nemela by uz ani ted nebyt nesmyslnych dotaci.

0/0
28.2.2018 16:06

P72e60t53r 42H66a39r71i85p94r76a14s67a55d 40H17a86j15i37č 5111656253750

To těžko. Vony ty H2EV se zatím na nic moc nezmohly. Je to zatím moc drahé a parametry jsou podstaně horší (cena, životnost, okamžitý výkon, cold start to ready), než u čistých BEV. Jediná výhoda je delší dojezd, ale i to se začíná stírat. A pořádnou baterku to musí mít taky.

+1/0
28.2.2018 20:07

G13e10o15r70g 25K46o62m14b74e68r73e83c 9504631776391

jedina vyhoda dojezd? 8-o a co tankovani?

0/0
1.3.2018 8:38

M15a24t15y26á94š 71R39. 7839956165869

První vodíkové auto načerpá na stanici za 5 minut. Druhé tam ale bude alespoň půl hodiny čekat, než se pro něj vodík natlakuje na 700 barů. Opravdu výhoda.

0/−4
28.2.2018 10:54

G15e17o63r89g 41K92o96m56b52e36r95e24c 9354331896121

blabol ;-D

+4/0
28.2.2018 11:15

D45a92v70i89d 53K18n74a32p85e59k 8987794416705

Zaujal mě tento údaj:

Ukládání energie v bateriích je stále velmi diskutabilní z hlediska hustoty uložené energie. Když porovnáte hustotu energie uloženou v bateriích oproti nějaké kapalině, je to poměr tak jedna ku stu

Zdroj: https://auto.idnes.cz/vodik-hyundai-nexo-automobil-elektromobil-pohon-f6v-/automoto.aspx?c=A180225_120830_automoto_fdv

0/0
28.2.2018 10:12

M31a73r19t58i56n 96P20l77z42á90k 2537169358134

http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

+1/0
28.2.2018 15:02

I18v10i78c91a 14B69o93j90i34č 4259430957412

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Palivo je nebezpečné.

Palivo samovolně uniká.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

EV si mohou jednoduše nabíjet doma téměř všichni s rodinným domem a není nutné čekat desítky let na vybudování infrastruktury.

Na elektřinu se bude složitěji roubovat spotřební daň a v rámci eko bude mít kde kdo solární panely na střeše, takže elektřina "zadarmo".

Myslím, že vybudovat čerpací stanici na vodík bude dražší, než budování rychlonabijecek.

Osobně si myslím, že vodík může mít smysl třeba u dálkové dopravy a pro lidi, kteří najezdí stovky kilometrů denně, ostatním by měl vystačit elektromobil s dojezdem 300km.

+5/−4
28.2.2018 10:08

D41a14n81i92e26l 25P81a14n32e14k 6762761922900

Proc mate potrebu cpat spotrebni dan na vodik? 8-o

+1/0
28.2.2018 10:59

I66v60i79c45a 46B82o71j23i84č 4799170747712

Protože to lze? Benzín, nafta i LPG a CNG (zatím menší). Proč ne vodík? Musí se tankovat na předem určených místech, nelze jej vyrobit ani skladovat za jednoduchých podmínek a nevypadne tak příjem do státní kasy.

+8/0
28.2.2018 11:10

R75a40d48e92k 24H60o65d77a73ň 9596977361903

A vy opravdu věříte, že v okamžiku ústupu spalovacích/vznětových motorů si stát řekne "tak dobře, ty peníze byly fakt na řešení potíží s prostředím", a prostě se těch peněz vzdá?

Jasně že nevzdá. Zvlášť u něčeho tak snadno evidovatelného jako jsou auta.

+6/0
28.2.2018 11:33

P52a98v85e95l 12K25u21t77i37l 9390546783969

Zrejme nevzda, ale vyresi to dani, kterou budou platit i majitele spalovacich vozu navic k te spotrebni z benzinu.

0/0
3.3.2018 7:42

G22e69o28r28g 11K85o51m53b16e72r82e20c 9614251366221

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Zatim

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Pri masivni vyrobe cena klesne

Palivo je nebezpečné.

Kazde palivo je nebezpecne

Palivo samovolně uniká.

Neunika, to uz dnes maji slusne zmaknuty.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Na el.stojany taky plus dalsich xyz km² plochy

+4/−1
28.2.2018 11:13

G91e10o81r19g 54K39o71m36b88e76r90e63c 9924471106921

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

Vyvoj nestoji, pokud se podari ITER je cesta volna na dostatek el.energie a tim vyroba vodiku elektrolyzou

0/0
28.2.2018 11:14

J24i27ř47í 94S59c54h58w21a83c47h 8468354138856

při výrobě vodíku elektrolýzou bude cena násobně vyšší.

+2/0
28.2.2018 14:21







Najdete na iDNES.cz