Diskuse k článku

Elektromobily jsou jen přestupní stanice k vodíku

To auto zpívá, aspoň když jede malou rychlostí. Je to bezpečnostní prvek. Hyundai Nexo je auto s elektrárnou na palubě, jezdí docela tiše, ten lehce pisklavý zvuk, podobný tomu, který vydávají vesmírné lodě ve sci-fi filmech, vydává proto, aby mu chodci neskákali pod kola, protože ho neslyší. Při překročení třicetikilometrové rychlosti umělý hlas utichne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V98a88c76l11a90v 49B57u73r49e38š 3343768962719

a jak je to s nějakou bezpečností s vodíkem?Co si pamatuju s chemie, tak vodík je celkem bum bum:-)

0/0
11.3.2018 9:41

M83a45r48t26i15n 58K77a53r76á61s64e71k 9448703418858

S ohledem na to, ze vodik je uz z principu fungovani vyrazne drazsi na provoz (je vuroba je energeticky narocna) a I budovani infrastruktury je radove drazsi, tak bych na nej az tolik nesazel...

+2/0
2.3.2018 9:23

G77e23o12r60g 33K43o48m85b31e76r15e15c 9244561356571

I budovani infrastruktury je radove drazsi

muzete to prosim rozvest v cem je drazsi?

0/0
3.3.2018 9:53

M70a69r60t72i73n 73K22a90r22á55s22e25k 9458293158858

Opravdu potrebujete detailni vysvetleni proc je infrastruktura pro vodik (tzn cca trojnasobek potrebneho elektrickeho vykonu oproti dobijecim autum, tovarny na vodik, distribucni system vodiku, vodikove stanice - cenove za miliony spise desitky milionu) drazsi ne infrastrkutua pro dobijeci auta (nasobne mensi potreba elektrickeho vykonu, z vetsiny uz existujici infrastruktura rozvodu elektriny, dobijeci stanice v cene desitek az stovek tisic dle rychlosti)? Pominme praktickou pouzitelnost, kdy pro dobijeci auto staci pro early adopters par dobijeicch stanic po republice, protože se da dobijet doma, zatím u vodiku musite napred vybudovat desitky ne li stovky stanic, aby i ten největší fanda vůbec mohl zaci uvazovat o koupi...

0/0
3.3.2018 11:18

P42a62v59e20l 74F46r48a49n96k 2629937382535

Elektromotor je do budoucna jediná logická náhrada za spalovací motor.

Lidi, Přestaňte už prosím nenávistně zatracovat Elektromobily tím že si pletete pojmy. Elektromobil nebí Bateriomobil!

+1/−1
1.3.2018 15:45

M72i38r30e36k 17G10a73j20e67r 5221146119200

Uz vidim, jak jsou vsichni lide zhavi platit za pohon sveho auta 3x tolik, co nyni za benzin a nejmene o 50% platit vic v porizovaci cene auta se zmensenym zavazadlovym prostorem. Ani zvyseni poctu tankovacich mist z jednoho v republice na 10x tolik te atraktivite vodikovych aut moc neprida.

+1/0
28.2.2018 21:48

G47e76o31r32g 49K12o71m28b72e61r95e24c 9814341316201

tak ona neni jen Ceska republika ze? :-P

0/0
1.3.2018 8:36

V75a20c79l82a47v 49V27a90v88r38a 3287404755737

Podle stovek článků iDnesu jsem se domníval že modlou českých novin i čtenářů je TESLA a nic nikdy jinak. ... a ono najednou ne.

Vzpomínám jak před asi 20 ti lety vyrobil Ford zde v USA asi necelou tovku aut na spalování vodíku. Jezdily okolo N.Y a na Floridě, v Kalifornii.

Jistě spalování vodíku je dnes odsunuto do neznáma s problémem skladování vodíku v nádržích ale palivové články na bázi vodíku jsou dnež už v USA vymakané, mnohonásobně lehčí a mnhonásobně levnější i spolehlivější. Auta i autobusy jezdily po New Yorku ořece dávno.

V podstatě jde stále o totéž. Benzín je laciný a tudíž další vývoj stojí. Až patřičně podraží vývoj se opět rozjede. Palivový žlánek mění vodík na elektřinu.Odpadem je trochu páry, možná pár kapek vody.

0/0
28.2.2018 21:00

J50a55n 19V63á97c70l28a73v22í91k 3662346981759

Modlou idnes a velké části čtenářů je koncernový diesel.

0/0
28.2.2018 21:28

M33i21r34e75k 52G98a91j11e33r 5271726969590

Až patřičně podraží benzin, tak podraží i vodik. On se totiz neda cerpat ze zemnich vrtu jako zemni plyn.

0/0
28.2.2018 21:50

H39o42n21z82a 40T52a98r 3219492154282

Stejná situace je už dnes s LPG, CNG

Které když zdraží benzín také podraží

0/0
28.2.2018 23:15

H35o60n91z11a 97T86a26r 3229502504662

Jak kde

http://www.hybrid.cz/tagy/palivove-clanky

0/0
28.2.2018 23:21

G77e13o52r86g 75K80o48m31b90e90r11e20c 9874401106191

v clanku je zminovano -

Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. Aktuálně to na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.

On taky Dieter Zetsche na zenevskym autosalonu prohlasil ze "Diesel ma jeste pred sebou skvelou budoucnost"

takze vitr spis vane odtud :-P

0/0
3.3.2018 9:51

J35i81ř98í 64H82l15i16s49n91i17k90o12v46s11k59ý 9553181722641

Vodík je dále, než si mnozí myslí.

Vyvíjejí se kamiony s palivovými články. Vyvíjejí se lokomotivy s palivovými články. Německo už nějakou dobu vyrábí ponorky s palivovými články.

Honda vyrábí 2. generaci Clarity na palivové články s dojezdem přes 500 km. Další výrobci Toyota a Hyndai tak daleko nejsou, ale postupují.

A výroba vodíku? Může být v atomovkách 4. generace. Německo má slibný Energie park Mainz, ve kterém vyrábí vodík z větrných eletráren.

Podle top odborníků jde jednoznačně o budoucnost nejen aut.

+9/−1
28.2.2018 19:49

P17e39t52r 76H27a71r27i24p36r33a49s14a69d 97H77a89j39i50č 5841826713960

Jako další možnost určitě. Současný problém je vysoká cena palivových článků a jejich krátká životnost současně s drahými materiálovými vstupy. Výrobci zatím dost mlží. Viděl jsem x grafů degrace bateriového packu v závislosti na počtu cyklů a způsobu vybíjení, ale neviděl jsem ani jeden graf závislosti degradace výkonu (automobilového) palivového článku na počtu hodin. Stacionární palivové články mají celkem vysokou účinnost i životnost, ale hmotnost je také někde jinde. Jinak těm vodíkovým technologiím celkem fandím. H2 se dá vyrábět elektrolýzou a dlouhodobě ukládat. Ukládat dlouhodobě energii přímo v bateriích je neefiktivní, ty se hodí, jak si každý odvodí, na krátkodobé ukládání a častou cyklaci. A pak ropné společnosti (Shell ap.) se také musí nějak vyrovnat se změnou trhu.

+2/−1
28.2.2018 20:00

V13a94c67l89a45v 84V88a40v55r12a 3257754915787

není to pravda. Palivové články jsou velmi spolehlivé, lehké a levné. Nicméně při sooučasné ceně paliv se s nimi nepodniká.

+1/0
28.2.2018 21:05

J81i15ř81í 91S65c90h78w25a51c13h 8308144678216

životnost 150 tisíc km pro náklaďák nebo lokomotivu je hrozně málo.

+1/0
28.2.2018 20:26

J29i14ř32í 88H92l20i36s56n18i36k36o42v34s95k77ý 9473881932151

Životnost článků v 2011 byla 9 000 hodin, což je při 50 km/h 450 000 km.

0/0
28.2.2018 22:33

J97i17ř34í 68S92c27h80w28a86c53h 8648694408266

ano vodík je dále, ve smyslu "hodně daleko"

Kdyby byl blíže, tak by se ho dnes možná prodávalo alespoň srovnatelné procento jako "baterkáčů". Jenže těch komplikací a problémů je okolo vodíků ještě mnohem více, než okolo baterek.

+2/0
28.2.2018 20:34

V77a20c50l78a35v 82V81a52v34r95a 3547654325657

USA je nepoměrně dál s palivovými články i v PRAXI a připravená na sériovou výrobu mnoha modelů všech svých značek.Čistě elektromobil ještě v Evropě v sériové verzi z výrobní linky nesjel. Leda na autoshow v jednom provedení.

0/0
28.2.2018 21:03

M81i46r14e24k 36G98a69j13e94r 5451396709210

Bez ohledu, jak je vyvoj vodikovych palivovych clanku daleko, auta na ciste elektricky pohon jsou mnohem dal a perspektivnejsi. Jedine, co by dokazalo tento trend zmenit ve prospech vodikoveho hospodarstvi by byla levna vyroba vodiku. V tomto smeru vsak zadny vyrazny prulom nenastal a je v nedohlednu.

0/0
28.2.2018 21:54

J90i48ř13í 53H66l95i25s56n84i37k67o62v21s32k54ý 9813371232371

Není. Z mnoha důvodů.

0/−1
28.2.2018 22:32

H93o24n45z49a 48T50a42r 3409562734252

Prototyp v provozu "krouží" kolem jediné čerpací stanice v ČR

https://cs.wikipedia.org/wiki/TriHyBus

0/0
28.2.2018 23:20

P15e48t64r 70H90a13r31i52p86r69a17s18a96d 19H46a60j24i76č 5241316663310

H2EV technologie je vlastně BEV s extenderem, čili sériový hybrid (spalovací motor se přímo nepodílí na pohonu, jen pohání generátor, pohon obstarávají elektromotory). Soustrojí spalovací motor - generátor je tedy vlastně jen nahrazené palivovým článkem. Z tohoto pohledu je jasné, že elektromobily nejsou přestupní stanicí k vodíku, protože protože tento výrok je sémanticky chybný.

Ve stejném duchu pokračuje celý článek. Jeden Hoax za druhým, občas se tam objeví něco, co je pravda, ale často bez potřebného kontextu. Škoda, že to nehodnotí Mirka, ta by se to ani nenamáhala ohodnotit. ;-D Dávám 15%.

+1/−2
28.2.2018 19:35

P12a75v95e55l 97K64u13t33i64l 9680826693329

A jestli neumreli, sni o vodiku do dnes.

+8/−1
28.2.2018 17:28

R28o96b50i41n 50Ž60i84ž36k67a 2868164486396

Myslím že vodík i elektromobily mají smysl paralelně. Vodík pro dálkovou dopravu, elektrika pro (pří)městskou.

Tesla je sice velmi pěkná hračka, obsahující mnoho poctivého inženýringu, ale jako velké auto s malým dojezdem je nepraktické už svým konceptem.

+2/0
28.2.2018 16:03

P12e88t28r 63H41a52r58i82p46r88a73s45a14d 65H49a62j14i48č 5351376863270

Baterie udělaly a ještě udělají velký pokrok. Pokud bychom se dostali na hodnotu hustoty energie která je váhově i objemově přibližně 1/10 energie ve fosilním palivu (řekněme benzín), tak při ceně někde kolem 100$/Kwh (závisí to i na životnosti, tj. počtu cyklů) a počtu cyklů někde kolem 5-10 000 nebude už co řešit. Umístit do podlahy 200-250KWh baterií nebude problém. V současnosti jsme někde na 1/30, nějakou dobu to ještě potrvá.

+2/0
28.2.2018 19:50

R62o73b45i72n 69Ž80i94ž44k88a 2898164686616

Vývoj baterií už běží docela dlouho a na rozdíl od vodíkového pohonu má daleko blíž ke svému stropu. A navíc větší baterie znamenají také větší nároky na nabíjení, k čemu je vám 250 kwh v autě, když to doma za noc nabijete na pětinu nebo u superchargeru strávíte odpoledne.

0/0
1.3.2018 11:31

M23a15r11t36i40n 20K48a81r18á76s95e45k 9938443728628

No nic proti, ale z tech technologii je mnohem blize stropu prave vodik, ne baterky....

+1/0
1.3.2018 22:16

P47a79v21e52l 84K35u53t28i68l 9810766873119

Na petinu by jste to doma nabil za 3 hodiny uplne do plna za 15. Kolikrat by jste takove auto s dojezdem 1000 km potreboval nabit mimo domov? Ale stejne neni relevantni porovnavat auto ktere bude v budoucnu se soucasnymi nabijeckami. I kdyz uz je par kousku, kde by se to auto za 40 minut nabilo.

0/0
3.3.2018 7:37

P10e82t38r 45B13á35č56a 8135226935265

Elektromobily jsou jen slepa vetev, podprovana nesmyslnyma dotacema.

+8/−7
28.2.2018 14:35

J48i44ř54í 96Z49ý36k74a 9469313801500

každá technologie je slepou větví, která jednou skončí. Jednou to bude třeba i kolo na dopravních prostředcích ...

+1/0
28.2.2018 17:45

L19u94d26v76í87k 61G82a67j57d43o60š79í18k 2925663104892

Nepravděpodobné.

0/−1
28.2.2018 18:47

G19e26o59r35g 85K93o13m49b80e56r77e41c 9164401666291

na spalovaci clanek si dnes muzete koupit uz i kolo. Na 34 gramu hydrogenu pres 100 km;-) viz

https://img.kaloo.ga/thumb?url=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fimages%2Fwasserstoff-fahrrad-linde-h2-bike%2F12472844%2F2-format60051.jpg%3FinIsFirst%3Dtrue&md5val=5a766a4b27b3f7be15ea0a90f4988947&key=83662ccc4b0d43ded6f517386961cf51f66d2186&method=fill&size=924x520

+1/0
28.2.2018 13:27

M58i72l42a29n 36N47ě94m30e53c 1465810876646

A Tesla nebude mít co žrát :)

+1/−1
28.2.2018 12:30

P45e13t81r 36B83á36č15a 8315246335105

Coz je jedine dobre.

Ostatne nemela by uz ani ted nebyt nesmyslnych dotaci.

0/0
28.2.2018 16:06

P22e37t17r 15H14a36r50i13p92r59a58s29a33d 79H63a70j30i39č 5801486223250

To těžko. Vony ty H2EV se zatím na nic moc nezmohly. Je to zatím moc drahé a parametry jsou podstaně horší (cena, životnost, okamžitý výkon, cold start to ready), než u čistých BEV. Jediná výhoda je delší dojezd, ale i to se začíná stírat. A pořádnou baterku to musí mít taky.

+1/0
28.2.2018 20:07

G83e44o52r95g 14K31o13m61b97e44r48e42c 9174971406891

jedina vyhoda dojezd? 8-o a co tankovani?

0/0
1.3.2018 8:38

M25a27t94y78á93š 14R85. 7839576565309

První vodíkové auto načerpá na stanici za 5 minut. Druhé tam ale bude alespoň půl hodiny čekat, než se pro něj vodík natlakuje na 700 barů. Opravdu výhoda.

0/−4
28.2.2018 10:54

G65e83o91r42g 84K87o95m52b71e62r18e31c 9284981416611

blabol ;-D

+4/0
28.2.2018 11:15

D24a79v90i71d 65K40n40a23p62e52k 8427314796585

Zaujal mě tento údaj:

Ukládání energie v bateriích je stále velmi diskutabilní z hlediska hustoty uložené energie. Když porovnáte hustotu energie uloženou v bateriích oproti nějaké kapalině, je to poměr tak jedna ku stu

Zdroj: https://auto.idnes.cz/vodik-hyundai-nexo-automobil-elektromobil-pohon-f6v-/automoto.aspx?c=A180225_120830_automoto_fdv

0/0
28.2.2018 10:12

M67a47r57t11i47n 76P15l11z63á53k 2217549688374

http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou

+1/0
28.2.2018 15:02

I95v76i78c61a 52B70o13j66i83č 4649340537782

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Palivo je nebezpečné.

Palivo samovolně uniká.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

EV si mohou jednoduše nabíjet doma téměř všichni s rodinným domem a není nutné čekat desítky let na vybudování infrastruktury.

Na elektřinu se bude složitěji roubovat spotřební daň a v rámci eko bude mít kde kdo solární panely na střeše, takže elektřina "zadarmo".

Myslím, že vybudovat čerpací stanici na vodík bude dražší, než budování rychlonabijecek.

Osobně si myslím, že vodík může mít smysl třeba u dálkové dopravy a pro lidi, kteří najezdí stovky kilometrů denně, ostatním by měl vystačit elektromobil s dojezdem 300km.

+5/−4
28.2.2018 10:08

D79a41n55i73e72l 23P93a69n73e26k 6612641562230

Proc mate potrebu cpat spotrebni dan na vodik? 8-o

+1/0
28.2.2018 10:59

I26v47i60c20a 71B12o15j66i75č 4639680367862

Protože to lze? Benzín, nafta i LPG a CNG (zatím menší). Proč ne vodík? Musí se tankovat na předem určených místech, nelze jej vyrobit ani skladovat za jednoduchých podmínek a nevypadne tak příjem do státní kasy.

+8/0
28.2.2018 11:10

R64a80d72e46k 22H32o35d31a32ň 9976467811553

A vy opravdu věříte, že v okamžiku ústupu spalovacích/vznětových motorů si stát řekne "tak dobře, ty peníze byly fakt na řešení potíží s prostředím", a prostě se těch peněz vzdá?

Jasně že nevzdá. Zvlášť u něčeho tak snadno evidovatelného jako jsou auta.

+6/0
28.2.2018 11:33

P42a46v31e59l 26K96u95t57i85l 9280336533629

Zrejme nevzda, ale vyresi to dani, kterou budou platit i majitele spalovacich vozu navic k te spotrebni z benzinu.

0/0
3.3.2018 7:42

G50e72o22r64g 91K14o45m36b38e88r11e79c 9494411306911

Vodíková auta jsou dražší, než elektromobily.

Zatim

Cena paliva je nad úrovní benzínu a to tam ještě není spotřební daň.

Pri masivni vyrobe cena klesne

Palivo je nebezpečné.

Kazde palivo je nebezpecne

Palivo samovolně uniká.

Neunika, to uz dnes maji slusne zmaknuty.

Musí se vybudovat kompletní infrastruktura.

Na el.stojany taky plus dalsich xyz km² plochy

+4/−1
28.2.2018 11:13

G92e48o23r37g 26K69o67m45b26e46r71e40c 9384781616491

Opět bude závislost na nestabilních státech kvůli těžbě plynu, ze kterého se vodík vyrábí.

Vyvoj nestoji, pokud se podari ITER je cesta volna na dostatek el.energie a tim vyroba vodiku elektrolyzou

0/0
28.2.2018 11:14

J92i58ř81í 62S18c66h16w41a45c28h 8148574308786

při výrobě vodíku elektrolýzou bude cena násobně vyšší.

+2/0
28.2.2018 14:21



Najdete na iDNES.cz