Diskuse k článku

Zahřívat, či nezahřívat? Studený motor netrapte, dopřejte mu správný olej

Každou zimu s příchodem tuhých mrazů se mezi motoristy rozhoří diskuse, zda před vyjetím zahřívat motor na volnoběh. Oba tábory zatvrzele hájí svoji stranu a v internetových diskusích i restauračních zařízeních to vypadá, jako když se „náhodou“ potkají fanoušci Sparty a Slavie. Tak kdo má pravdu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T85o21m18á23š 31Z43e77m87á54n79e51k 2627504432505

U dieselu většinou napoví jeho zvuk za studena. Za mě jednoznačně nejdřív pomalejší jízdou zahřát a pak teprve jet naplno.

0/0
3.3.2018 17:27

J13i43ř27í 67P80a17j52k 8913595460707

Mám raději důkazy než dohady. Můj palubní počítač hovoří jasně. Pokud auto nenechám ráno zahřát a vyjedu ledový, je má celková spotřeba ranní cesty do práce 8,5 litru. Jinak 4,9.

0/0
2.3.2018 14:48

A19n18t64o21n35í13n 59S97e88b77e80r64a 7853708530979

Kdžy tu pořád někdo prudí s Webastem.

Kolik výjde komplet zkaoupení a montáž tohoto nebo levnějšího přídavnohé topení do menšího sedanu? I s tím systémem že to aktivju pomocí SMS ?

0/0
2.3.2018 12:22

A94n53t43o84n87í90n 19S54e49b13e29r76a 7553938600709

Tady mají nezávislé topení za 500 Kč :-D

http://www.autodoplnky-nabijecky.cz/p/4638-Topeni-do-auta-CWH-EL01/?kamid=303&prk=1

0/0
2.3.2018 12:30

P51e22t34r 23Č76e29r75m90á63k 9608655689480

Ono je webasto a webasto. Dodělávat celý klasický naftový nezávislý topení je ekonomicky nesmysl, to je kolem 30-40. Ale u naftových aut je zpravidla přídavné topení už z výroby kvůli posádce, a dodělat (resp. samostatně vyvést) ovládání už je otázka pár tisíc podle toho jestli vám stačí programovatelné hodinu nebo dálkové ovládání atd.

Předpokladem samozřejmě je že i to přídavné topení je na naftu, hojně se také vyskutuje jen ve formě elektrického příhřevu, a ten je sice naprosto dostačující pro to normální užití ale samostatně je to v podstatě k ničemu.

0/0
2.3.2018 13:10

A56n56t24o82n21í97n 57S73e57b79e98r63a 7253178150369

Já mám nový turbo benál a taky to docela trvá než to začně topit.

Se ptám kolik by to stálo do benzínového malého auta.

0/0
2.3.2018 13:12

P14e14t37r 16Č39e51r60m57á75k 9788295629790

Jak jsem psal - se vším všudy minimálně 30, lhostejno jestli to bude webasto, eberspacher atd.

0/0
2.3.2018 13:50

A34n32t32o69n96í92n 88S46e64b56e46r85a 7223718220709

To je je moc.

0/0
2.3.2018 14:05

V96l69a24d48i86m59í32r 59O39n96d95r97á48č13e91k 4455779490357

Parkuji zasadne nad kanalem, aby mi motor predehrivalo zemni teplo :)

0/0
2.3.2018 8:17

J57o39s66e32f 28K67a71r56f67í51k 7922675386890

A navíc máte krásně provoněné auto;-D;-)

+6/0
2.3.2018 8:35

M59a15r64e79k 74H29r11u72b91y 6717112931508

V tom pripade je vhodna dukladna antikorozni ochrana spodku;-)

+5/0
2.3.2018 10:56
Foto

T42o71m21á67š 46Z86e23m82á14n74e51k 2557764402915

Když nic jiného nezamrzne.

0/0
3.3.2018 17:24

K80a65t70e68ř15i47n42a 48V22ý69b57o47r62n64á 6660659379

Motor se zásadně ohřívá při částečném zatížení, nikdy na volnoběh. Na volnoběh se totiž zahřívá neúměrně dlouho (diesel na provozní teplotu na volnoběh při nízkých teplotách díky absenci škrtící klapky neohřenete vůbec) a zbytečně se opotřebovává.

+3/−2
2.3.2018 6:55

P77a34v10e45l 98Z15a16j53í54č85e84k 8634180126440

co presne se tam opotrebovava a proc bych ho nezahral? ;) třbea takovy koncernovy 1,9tdi skrtici klapku samozrejme ma ;) Problem jizda vs volnobeh spise souvisi s jinymi vecmi treba prevodovkou prostupem tepla na jine komponenty ktere se diky stani nezahrivaji. Ale kazde ato to ma jinak zalezi na konstrukci automobilu. Treba u meho hydrodynamickeho menice zalezi hodne na specifikaci oleje na jeden se nesmi stat na p ci n moc dlouho.

+1/0
2.3.2018 7:14

K37a30t16e31ř13i94n55a 17V93ý58b50o20r97n34á 6570269489

Studený motor má větší vůle než teplý. Je to dáno roztažností materiálu. Čím déle ho tedy provozujete s vůlemi, tím hůře. Na studených stěnách válců se sráží benzin a rozpouští olejový film. Převodovka je zpravidla mazána od předlohy, takže tam bych problém neviděla. Horší je vlečení takového auta. Klasický diesel je regulován pouze množstvím vstřikovaného paliva. Přívod vzduchu regulovat netřeba. Proto diesel klasickou škrtící klapku nemá a při volnoběhu ho nasávaný studený vzduch dokáže spolehlivě uchladit. podobného principu využívají i velké lodní motory, kterým nasávaný vzduch stačí k uchlazení i za běžných klimatických podmínek, takže nepotřebují chladiče. U TDI je škrtící klapka požívaná při vypínání motoru, kdy zabraňuje jeho klepání. Má tedy pouze dvě polohy - otevřeno x zavřeno. Možná tam dochází k nějakému omezení nasávání vzduchu prostřednictvím EGR ventilu, ale tak dopodrobna moderní diesely neznám. Sama preferuji benzínové motory, ideálně alespoň šestiválce. Ty topí velmi rychle ;-)

0/−1
2.3.2018 9:36

M46a72r31e76k 94H91r75u59b27y 6237292621778

ehm, motory namornich lodi se chladi morskou vodou...

0/0
2.3.2018 11:06

P39a19v35e29l 27Z55a43j62í69č81e69k 8404500936870

skrtici klapka u modernich dieslu ma i snimac natoceni a ciste velmi obecne je to tam z duvodu vireni vyfukovych plynu a prace s egr a turba a td... nemate pravdu ohrev je zavisly na materialech halvy, bloku, jejich konstrukci co se tyce oleje vody a td... obecne lze rict ze utkani sparta slavia je mozne rozhodnout jen pri znalosti toho konkretniho kusu motoru. Co se tyce prevodovek je to podobne... jinak se chova klasika, jinak transaxle, jinak ruzne druhy automatu... a td.. a ted mam namysli jen mazani a ohrev... jejich limity a td...

+2/0
2.3.2018 11:58

P16e80t95r 38Č47e47r90m86á35k 9498455549560

Ne tak docela. Motor je vždy potřeba nejprve částečně prohřát na místě na volnoběh aby došlo k distribuci oleje na všechna potřebná místa a nedocházelo k opotřebení způsobeného tím že někdo vyrazí ihned po startu kdy ztuhlý olej není schopen dostatečně mazat všechna podstatná místa. Samozřejmě částečně prohřát neznamená nechat to stát 10min...

Jinak diesel na volnoběh se nijak zvlášt neopotřebovává a vzhledem k tomu že značné množství aut má díky vysoké účinnosti dieslu (a z něj plynoucího malého množství odpadního tepla) stejně přídavné topení tak se zahřeje paradoxně rychleji než benzín.

+3/0
2.3.2018 9:08

K14a89t74e91ř39i63n48a 25V90ý80b78o23r62n77á 6640139899

Promazání malého automobilového motoru trvá maximálně několik sekund. A čím vyšší otáčky motoru, tím vyšší otáčky olejového čerpadla a vyšší tlak oleje, takže o promazání motoru se bát nemusíte. Samozřejmě přídavné topení je výhoda, ale já moc lidí, kteří by to měli a používali neznám. Hlavně je to téma mimo tento článek.

0/−1
2.3.2018 9:44

P35a10v14e68l 77Z30a83j81í25č86e52k 8824840836710

to sice mate pravdu akorat ze zalezi na viskozite a konstrukci motoru nekdy vam zvyseny tlak cerpadla nepomuze vubec k nicemu... je tam mnoho ale od zpusobu vymezeni vule na ventilech az po tym klikoveho mechnizmu pres material valcu a td... na tyhle veci nemate uni odpoved.

0/0
2.3.2018 11:53

P98e39t71r 94Č88e39r75m11á78k 9968355129810

To ani zdaleka, je to v řádu minut. Nemluvíme tu o nějakém konkrétním malém motoru ale obecně o spalovacím motoru jako takovém. Studený motor je vč. oleje ztuhlý a než začně olej zcela plnit svojí ochrannou funkci tak to je min. 3 minuty, do té doby sice maže ale není to optimální stav.

A pak si pletete přídavné a nezávislé topení, přídavné topení má většina dieslů na trhu a jde to zcela mimo uživatele, a souvisí to zcela zásadně - ihned po nastartování pomáhá rychleji ohřát motor do provozní teploty.

+2/0
2.3.2018 13:03

K74a69r81e86l 95H98y48n40e84k 9770827166915

Hm na tom videu redaktor mluví o zahřátí na provozní teplotu a zdůrazňuje teplotu na displeji. Jenže ta ukazuje teplotu vodu v chladícím zařízení. Možná mnohem důležitější je teplota oleje, jenže tu u mnoha aut uživatelé ani nezjistí.

+2/0
2.3.2018 6:31

P76a52v21e65l 39Z16a18j78í83č90e81k 8754720246340

jinak ja menim olej co 5 max 6 dle vyrobce je max 10. a mam dodelany autorizakem startovani na dalkove ovladani. takze jen cvaknu dalkacem auto se samo nastartuje spusti se vyhrev skel, klima nastavena na nejakou teplotu, nastavi zrcatka, autoradio, sedacka na muj profil. A prijdu z domu do vyhrateho auta i se sedackama. Jedine co me stve ze to nema vyhrivani volantu.

0/0
2.3.2018 6:19

J31i16n43d75ř48i18c22h 42Š98k55o83p45e52k 4855311560655

pokud přijdeš do vyhřátého auta, tak na co postrádáš vyhřívaný volant ?

+3/0
2.3.2018 7:06

P12a21v86e64l 45Z48a89j26í32č97e83k 8864160246810

protoze jsou situace kdy ten dalkac nemuzu pouzi treba kdyz jsem se vratil ze sluzebky a auto je v prakovacim dome....

0/0
2.3.2018 7:16

J74i27n34d51ř11i44c96h 79Š43k52o65p80e92k 4635311570365

jasný.

Ale v tom parkovacím domě to auto asi nebude tak vymrzlý, ne

+1/0
2.3.2018 7:19

P35a78v63e84l 59Z87a82j26í26č52e49k 8344340366840

nekdy na muj vkus i ano... proste ten volant je proste komfort navic a clovek je rad ze ho ma :) nebo alespon ja... u kousku jako je treba lancia delta, sierra cossworth a pod.. mi ani neva kdyz to nema klimu, ale daily car mam rad vybaveny...

0/0
2.3.2018 12:04

K73a18r28e28l 43M29a21z67a32č 3767443976639

Podle mě zahřívat pár minut je jen dobře. Pokud nezahřeju motor u motorky, tak prostě nevyjedu - cuká to, jedině se sytičem na vysoký otáčky (určitě platí u karburátorových). Když teda musím ohřát motorku, tak autu to určitě neuškodí.

+3/0
2.3.2018 1:28

F38r33a21n49t50i89š34e78k 67L96u70p79í27n73e53k 8431576106242

Ja necham auto par minut bezet, nez ocistim snih. Kdyz to neni potreba, vyjedu hned, ale zvolna. Zadna veda a nikdy nebyl s zadnym mym motorem problem. Olej co cca 15 tisic km +-. Zadna veda v tom neni.

+6/0
2.3.2018 0:15

M37i26r19o82s54l33a51v 16P66e29t36e37r42k88a 6829856201390

Prca je vyrazet v minus dvaceti s Nivou. Ne ze by mela nejaky problem startovat ci jet (koneckoncu kdyz vezmu v potaz zemi puvodu, nase zimy jsou ji asi k smichu), ale nez se rozhybou oleje v prevodovkach a diferacich, tak je to docela prca v ty kabine ;-D

0/0
1.3.2018 23:54

P37e55t85r 61S51e43d75l33á24k 1141314642437

No. K olejum. Známý má autoservis. Žádná garážová firma, ale i s autosalonem. Jednou dávno tomu prodali Ford Ka. Fungovala. A ženská úplně nepochopila, že má jezdit do servisu podle intervalu. Trvalo 80 000km a několik let než olej vyjela tak, že se rožla červená kontrolka olejničky a do servisu konečně dorazila... Olej se vyměnil a ze zvědavosti nechal za své peníze na ČVUT udělat rozbor. No a prý ten olej stále splňoval normu. Prej jen filtr byl hodně jetej.. Vím, že to úplně popírá tento článek. Nadruhou stranu nevěřím, že nějaký článek vznikne jen tak pro dobro a zadarmo... :-)

+1/0
1.3.2018 22:21

J34o39s87e14f 28U22l24m49a32n 8700810408695

Známá měla Kia Amanti a najela na tom 43 000 mil. Bez jakékoliv údržby. Pak se zadřel motor.

0/0
1.3.2018 23:28
Foto

J12i45r85k35a 45H31o98n36c96ů 2304624841828

Známý měl (je to už spousta let) stodvácu. Začala mu tam svítit nějaká červená kontrolka s olejničkou. Obtěžovalo ho to, tak ji odpojil. Následky se dostavily záhy. ;-D

+3/0
2.3.2018 5:24

K42a58r39e29l 29H50y32n93e95k 9480377696695

Znal jsem jednoho, který tam nalil 10 litrů, protože kontrolka furt svítila, pak se divil černé čáře, která po něm zůstala na silnici.

0/0
2.3.2018 8:10

R71i70c17h65a72r55d 91T49o97m89e96č78e81k 7326375456131

Rozhodně zahřívat a to do doby, kdy je vozidlo schopno bezpečné jízdy bez ohrožování ostatních účastníků silničního provozu (čistá skla, zrcátka, karosérie bez sněhu).

0/−4
1.3.2018 22:10

A75l12e31n84a 63N83o29v12o30t59n45á 2727628179250

Prosím znalé motoristy o vyjádření :) Když je zima a rozjíždím se, cca 5 - 10 minut mi zapíská nebo trochu zachrčí auto při převodu z 1 na 2. U jiných převodů to nedělám. Je to tím, že je převodovka studená, nebo tam bude jiný problém? Původně jsem myslela, že po výměně oleje se to spraví, ale je to pořád stejné, když teplota klesne cca pod 5 stupňů. Doufám, že se nikoho nedotknu možná jednoduchou otázkou, ale nikde jsem se nedobrala odpovědi.

0/0
1.3.2018 21:54

P65a72v60e91l 70Z34a74j70í45č84e52k 8604590476960

Prevodovka nepiska pokud to neni automat. Spus chrasti a ma problemy se zmenou prevodu. Ciste teoreticky zsuzuji na remeny. Piskani muze delat i spojka krom vlastniho opotrebeni i prunikem oleje z gufera kliky. Ale remeny jsou pravdepodobnejsi. Jednak vule s klesajici teplotou jednak mutor s vetsimi trecimi sylami

+2/0
1.3.2018 22:00

A22l85e90n29a 45N16o83v16o86t50n14á 2457238209290

Remeny jake mate na mysli? A je to neco, co je treba akutne resit, ze.mi to auto nekde muze zdechnout, nebo to nejak extra neva? :) Pri teplotach nad 5 stupnu to nedela.

0/0
2.3.2018 11:27

F86r89a73n41t15i31š39e66k 21L38u15p66í45n42e12k 8331816146172

Moje dsg (mokre spojky)trosku hvizda takovym hlubsim tonem za studena, po chvilce to zmizi, dle me normalni vlastnost.

+1/0
2.3.2018 0:18
Foto

J72i53r52k26a 11H40o58n85c20ů 2864354201648

Spojková lamela?

+1/0
2.3.2018 5:26

A50l57e94n77a 29N53o26v66o55t73n62á 2247778699510

Spojku mam menenou pred 15 tisici km, tak snad by jeste mela byt v poradku...

0/0
2.3.2018 11:46

P14a62v67e10l 37J49e65ř76á69b87e42k 7811292204527

Jen k turbu postřeh.

Pokud vím turbo roztáčí spaliny z motoru. A u většiny aut se na plný výkon rozbíhá až za hranicí 1000ot/min.

Takže pokud nastartuji na volnoběh, jak se dnes startují moderní auta, hned mu "nenaloží", tak turbo určitě nejde na tak vysoké otáčky, jak je psáno v článku. Navíc, v každém ložisku zůstává trochu olejového filmu, takže i první startování nejsou ložiska zcela na suchu.

Ale pravda je, že někteří řidiči jsou schopní hned promrzlý motor vyhnat do plných otáček.

0/0
1.3.2018 21:50

P41a11v73e64l 18Z50a63j82í78č65e46k 8614970906380

Ale bez spravne viskozity a mnozstvi dochazi k lokalnimu prehrivani loziska a soekani i pri nizsich otackach;)

0/0
1.3.2018 22:06

P47a41v88e54l 32J51e86ř96á69b97e73k 7871162454467

No nevím jak kdo, ale pokud mám motor s turbem, tak buď jezdím do servisu na výměnu olejů, kde mi dají co by tam mělo být (případně napíši do fa, co tam dali) a nebo si pořádně přečtu k čemu ten který olej je, pokud si ho doma měním sám (pod vím, co se starým olejem).

Pokud někdo do motoru lije, co kde najde - tak si takové auto nezaslouží a nebo si vyslouží, že se mu rozsype.

0/0
2.3.2018 0:37

V34o15j24t23ě72c88h 58H69o29r87s30k82ý 7127627751502

Nikdy sem nevěřil, že webasto budu chtít, do tý doby, dokud sem si nekoupil auto s webastem. Neuvěřitelná pohoda a člověk nemusí mít garáž. I když stejně čekám, až se teplota oleje vyšplhá alespoň k 70tce, než mu začnu šlapat na krk.

0/0
1.3.2018 21:39

P73e48t31r 56S53p36á95l68e64n43k40a 2743892305437

Ale pokud někam nejedeš plánovaně, tak je ti webasto k ničemu...

0/0
2.3.2018 11:12

A28n45t54o59n31í47n 35S12e78b77e21r11a 7343498480339

Když někam jedeš tak to víš minimáně 5 až 10 minut dopředu. Pošlel SMS a než dojdeš k autu, tak to máš prohřáté.

+1/0
2.3.2018 12:20

J30i28ř34í 35V65e58l90í19š38e45k 8589784420243

Klidně mě tu sežerte, ale můj elektromobil Nissan Leaf je každé ráno vzorně vytopen ještě než k němu vůbec dojdu a pak už jen odpojím kabel a jedu, na nic nečekám, sklo netřeba škrábat, olej tam žádný není, zimní starty nejsou problém, fólii na sklo také dávat nemusím, jen občas když fakt hodně sněží, musím koštětem shodit čepici. :-P

+6/−3
1.3.2018 21:31

Z68d48e84n68ě84k 38W51e40r38n25h71a68r53t 6447525122558

Prima. To já jsem na tom podobně, ani ta čepice na střeše není, jen nesmí napadat moc sněhu, pak musím nejdřív odházet vrata do té garáže. Tato informace ale jistě potěší všechny lidi ze sídlišť, kteří jsou rádi, když zaparkují. To, že by měli u svého parkovacího místa ještě zásuvku na dobíjení, je naprostá utopie.

+9/0
1.3.2018 21:38

P30a41v23e21l 49J64e64ř83á36b35e26k 7241712674927

Vytopen - soused strká do auta zahradní hadici a pouští vodu?

0/0
1.3.2018 21:39

Najdete na iDNES.cz