Diskuse k článku

Zahřívat, či nezahřívat? Studený motor netrapte, dopřejte mu správný olej

Každou zimu s příchodem tuhých mrazů se mezi motoristy rozhoří diskuse, zda před vyjetím zahřívat motor na volnoběh. Oba tábory zatvrzele hájí svoji stranu a v internetových diskusích i restauračních zařízeních to vypadá, jako když se „náhodou“ potkají fanoušci Sparty a Slavie. Tak kdo má pravdu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

T89o94m10á92š 77Z29e94m72á44n70e54k 2307144332165

U dieselu většinou napoví jeho zvuk za studena. Za mě jednoznačně nejdřív pomalejší jízdou zahřát a pak teprve jet naplno.

0/0
3.3.2018 17:27

J88i15ř49í 40P22a41j22k 8973305290607

Mám raději důkazy než dohady. Můj palubní počítač hovoří jasně. Pokud auto nenechám ráno zahřát a vyjedu ledový, je má celková spotřeba ranní cesty do práce 8,5 litru. Jinak 4,9.

0/0
2.3.2018 14:48

A74n95t40o63n77í27n 19S82e75b69e79r70a 7603828880909

Kdžy tu pořád někdo prudí s Webastem.

Kolik výjde komplet zkaoupení a montáž tohoto nebo levnějšího přídavnohé topení do menšího sedanu? I s tím systémem že to aktivju pomocí SMS ?

0/0
2.3.2018 12:22

A54n82t46o71n78í92n 58S60e22b23e78r94a 7653778950789

Tady mají nezávislé topení za 500 Kč :-D

http://www.autodoplnky-nabijecky.cz/p/4638-Topeni-do-auta-CWH-EL01/?kamid=303&prk=1

0/0
2.3.2018 12:30

P72e27t53r 97Č42e79r91m36á21k 9318565469180

Ono je webasto a webasto. Dodělávat celý klasický naftový nezávislý topení je ekonomicky nesmysl, to je kolem 30-40. Ale u naftových aut je zpravidla přídavné topení už z výroby kvůli posádce, a dodělat (resp. samostatně vyvést) ovládání už je otázka pár tisíc podle toho jestli vám stačí programovatelné hodinu nebo dálkové ovládání atd.

Předpokladem samozřejmě je že i to přídavné topení je na naftu, hojně se také vyskutuje jen ve formě elektrického příhřevu, a ten je sice naprosto dostačující pro to normální užití ale samostatně je to v podstatě k ničemu.

0/0
2.3.2018 13:10

A44n87t56o32n49í66n 25S83e57b80e80r47a 7783518640489

Já mám nový turbo benál a taky to docela trvá než to začně topit.

Se ptám kolik by to stálo do benzínového malého auta.

0/0
2.3.2018 13:12

P23e26t96r 72Č11e96r43m38á89k 9588745909190

Jak jsem psal - se vším všudy minimálně 30, lhostejno jestli to bude webasto, eberspacher atd.

0/0
2.3.2018 13:50

A60n57t45o21n52í77n 34S31e71b26e20r80a 7933258450719

To je je moc.

0/0
2.3.2018 14:05

V60l63a37d37i87m96í14r 58O73n17d46r54á27č42e89k 4915339740967

Parkuji zasadne nad kanalem, aby mi motor predehrivalo zemni teplo :)

0/0
2.3.2018 8:17

J33o45s36e35f 73K39a26r50f10í85k 7902165816960

A navíc máte krásně provoněné auto;-D;-)

+6/0
2.3.2018 8:35

M65a39r94e46k 62H31r62u52b85y 6477442401788

V tom pripade je vhodna dukladna antikorozni ochrana spodku;-)

+5/0
2.3.2018 10:56
Foto

T14o39m35á28š 56Z29e27m22á36n34e37k 2637964712555

Když nic jiného nezamrzne.

0/0
3.3.2018 17:24

K14a71t82e11ř63i57n60a 13V94ý55b69o53r43n79á 6580879899

Motor se zásadně ohřívá při částečném zatížení, nikdy na volnoběh. Na volnoběh se totiž zahřívá neúměrně dlouho (diesel na provozní teplotu na volnoběh při nízkých teplotách díky absenci škrtící klapky neohřenete vůbec) a zbytečně se opotřebovává.

+3/−2
2.3.2018 6:55

P42a59v21e21l 73Z67a43j85í64č83e39k 8144660816650

co presne se tam opotrebovava a proc bych ho nezahral? ;) třbea takovy koncernovy 1,9tdi skrtici klapku samozrejme ma ;) Problem jizda vs volnobeh spise souvisi s jinymi vecmi treba prevodovkou prostupem tepla na jine komponenty ktere se diky stani nezahrivaji. Ale kazde ato to ma jinak zalezi na konstrukci automobilu. Treba u meho hydrodynamickeho menice zalezi hodne na specifikaci oleje na jeden se nesmi stat na p ci n moc dlouho.

+1/0
2.3.2018 7:14

K58a17t47e23ř64i43n75a 30V52ý35b39o71r86n75á 6820419779

Studený motor má větší vůle než teplý. Je to dáno roztažností materiálu. Čím déle ho tedy provozujete s vůlemi, tím hůře. Na studených stěnách válců se sráží benzin a rozpouští olejový film. Převodovka je zpravidla mazána od předlohy, takže tam bych problém neviděla. Horší je vlečení takového auta. Klasický diesel je regulován pouze množstvím vstřikovaného paliva. Přívod vzduchu regulovat netřeba. Proto diesel klasickou škrtící klapku nemá a při volnoběhu ho nasávaný studený vzduch dokáže spolehlivě uchladit. podobného principu využívají i velké lodní motory, kterým nasávaný vzduch stačí k uchlazení i za běžných klimatických podmínek, takže nepotřebují chladiče. U TDI je škrtící klapka požívaná při vypínání motoru, kdy zabraňuje jeho klepání. Má tedy pouze dvě polohy - otevřeno x zavřeno. Možná tam dochází k nějakému omezení nasávání vzduchu prostřednictvím EGR ventilu, ale tak dopodrobna moderní diesely neznám. Sama preferuji benzínové motory, ideálně alespoň šestiválce. Ty topí velmi rychle ;-)

0/−1
2.3.2018 9:36

M45a46r31e46k 59H43r39u14b48y 6247982731318

ehm, motory namornich lodi se chladi morskou vodou...

0/0
2.3.2018 11:06

P97a37v73e14l 93Z36a41j44í33č56e66k 8384680856440

skrtici klapka u modernich dieslu ma i snimac natoceni a ciste velmi obecne je to tam z duvodu vireni vyfukovych plynu a prace s egr a turba a td... nemate pravdu ohrev je zavisly na materialech halvy, bloku, jejich konstrukci co se tyce oleje vody a td... obecne lze rict ze utkani sparta slavia je mozne rozhodnout jen pri znalosti toho konkretniho kusu motoru. Co se tyce prevodovek je to podobne... jinak se chova klasika, jinak transaxle, jinak ruzne druhy automatu... a td.. a ted mam namysli jen mazani a ohrev... jejich limity a td...

+2/0
2.3.2018 11:58

P95e56t20r 80Č51e60r68m30á60k 9288985729180

Ne tak docela. Motor je vždy potřeba nejprve částečně prohřát na místě na volnoběh aby došlo k distribuci oleje na všechna potřebná místa a nedocházelo k opotřebení způsobeného tím že někdo vyrazí ihned po startu kdy ztuhlý olej není schopen dostatečně mazat všechna podstatná místa. Samozřejmě částečně prohřát neznamená nechat to stát 10min...

Jinak diesel na volnoběh se nijak zvlášt neopotřebovává a vzhledem k tomu že značné množství aut má díky vysoké účinnosti dieslu (a z něj plynoucího malého množství odpadního tepla) stejně přídavné topení tak se zahřeje paradoxně rychleji než benzín.

+3/0
2.3.2018 9:08

K19a25t28e75ř56i31n37a 11V97ý81b81o55r10n43á 6210889639

Promazání malého automobilového motoru trvá maximálně několik sekund. A čím vyšší otáčky motoru, tím vyšší otáčky olejového čerpadla a vyšší tlak oleje, takže o promazání motoru se bát nemusíte. Samozřejmě přídavné topení je výhoda, ale já moc lidí, kteří by to měli a používali neznám. Hlavně je to téma mimo tento článek.

0/−1
2.3.2018 9:44

P17a89v57e94l 17Z91a14j28í31č70e38k 8174220856930

to sice mate pravdu akorat ze zalezi na viskozite a konstrukci motoru nekdy vam zvyseny tlak cerpadla nepomuze vubec k nicemu... je tam mnoho ale od zpusobu vymezeni vule na ventilech az po tym klikoveho mechnizmu pres material valcu a td... na tyhle veci nemate uni odpoved.

0/0
2.3.2018 11:53

P63e33t34r 18Č37e89r81m47á58k 9428975739370

To ani zdaleka, je to v řádu minut. Nemluvíme tu o nějakém konkrétním malém motoru ale obecně o spalovacím motoru jako takovém. Studený motor je vč. oleje ztuhlý a než začně olej zcela plnit svojí ochrannou funkci tak to je min. 3 minuty, do té doby sice maže ale není to optimální stav.

A pak si pletete přídavné a nezávislé topení, přídavné topení má většina dieslů na trhu a jde to zcela mimo uživatele, a souvisí to zcela zásadně - ihned po nastartování pomáhá rychleji ohřát motor do provozní teploty.

+2/0
2.3.2018 13:03

K34a51r27e57l 40H95y20n19e24k 9220117336235

Hm na tom videu redaktor mluví o zahřátí na provozní teplotu a zdůrazňuje teplotu na displeji. Jenže ta ukazuje teplotu vodu v chladícím zařízení. Možná mnohem důležitější je teplota oleje, jenže tu u mnoha aut uživatelé ani nezjistí.

+2/0
2.3.2018 6:31

P57a34v59e97l 92Z84a95j86í91č75e18k 8134610736350

jinak ja menim olej co 5 max 6 dle vyrobce je max 10. a mam dodelany autorizakem startovani na dalkove ovladani. takze jen cvaknu dalkacem auto se samo nastartuje spusti se vyhrev skel, klima nastavena na nejakou teplotu, nastavi zrcatka, autoradio, sedacka na muj profil. A prijdu z domu do vyhrateho auta i se sedackama. Jedine co me stve ze to nema vyhrivani volantu.

0/0
2.3.2018 6:19

J52i98n61d19ř27i75c92h 79Š52k80o76p26e74k 4845481200325

pokud přijdeš do vyhřátého auta, tak na co postrádáš vyhřívaný volant ?

+3/0
2.3.2018 7:06

P84a23v41e56l 86Z59a48j23í77č49e42k 8744180546780

protoze jsou situace kdy ten dalkac nemuzu pouzi treba kdyz jsem se vratil ze sluzebky a auto je v prakovacim dome....

0/0
2.3.2018 7:16

J31i84n65d25ř60i91c15h 47Š64k54o17p26e26k 4675301120525

jasný.

Ale v tom parkovacím domě to auto asi nebude tak vymrzlý, ne

+1/0
2.3.2018 7:19

P64a84v27e47l 42Z77a65j48í23č95e48k 8354600146430

nekdy na muj vkus i ano... proste ten volant je proste komfort navic a clovek je rad ze ho ma :) nebo alespon ja... u kousku jako je treba lancia delta, sierra cossworth a pod.. mi ani neva kdyz to nema klimu, ale daily car mam rad vybaveny...

0/0
2.3.2018 12:04

K36a96r93e89l 28M33a59z40a78č 3757763126799

Podle mě zahřívat pár minut je jen dobře. Pokud nezahřeju motor u motorky, tak prostě nevyjedu - cuká to, jedině se sytičem na vysoký otáčky (určitě platí u karburátorových). Když teda musím ohřát motorku, tak autu to určitě neuškodí.

+3/0
2.3.2018 1:28

F43r32a54n57t46i88š20e33k 36L41u88p16í10n75e46k 8941666216142

Ja necham auto par minut bezet, nez ocistim snih. Kdyz to neni potreba, vyjedu hned, ale zvolna. Zadna veda a nikdy nebyl s zadnym mym motorem problem. Olej co cca 15 tisic km +-. Zadna veda v tom neni.

+6/0
2.3.2018 0:15

M49i72r88o28s72l39a83v 29P14e53t48e70r64k74a 6849156901510

Prca je vyrazet v minus dvaceti s Nivou. Ne ze by mela nejaky problem startovat ci jet (koneckoncu kdyz vezmu v potaz zemi puvodu, nase zimy jsou ji asi k smichu), ale nez se rozhybou oleje v prevodovkach a diferacich, tak je to docela prca v ty kabine ;-D

0/0
1.3.2018 23:54

P89e87t70r 93S20e10d65l15á83k 1271574222457

No. K olejum. Známý má autoservis. Žádná garážová firma, ale i s autosalonem. Jednou dávno tomu prodali Ford Ka. Fungovala. A ženská úplně nepochopila, že má jezdit do servisu podle intervalu. Trvalo 80 000km a několik let než olej vyjela tak, že se rožla červená kontrolka olejničky a do servisu konečně dorazila... Olej se vyměnil a ze zvědavosti nechal za své peníze na ČVUT udělat rozbor. No a prý ten olej stále splňoval normu. Prej jen filtr byl hodně jetej.. Vím, že to úplně popírá tento článek. Nadruhou stranu nevěřím, že nějaký článek vznikne jen tak pro dobro a zadarmo... :-)

+1/0
1.3.2018 22:21

J22o64s71e62f 17U53l13m80a28n 8620690158785

Známá měla Kia Amanti a najela na tom 43 000 mil. Bez jakékoliv údržby. Pak se zadřel motor.

0/0
1.3.2018 23:28

J86i70r33k41a 24H69o55n53c75ů 2324424541618

Známý měl (je to už spousta let) stodvácu. Začala mu tam svítit nějaká červená kontrolka s olejničkou. Obtěžovalo ho to, tak ji odpojil. Následky se dostavily záhy. ;-D

+3/0
2.3.2018 5:24

K88a62r67e55l 65H71y90n18e36k 9150927226775

Znal jsem jednoho, který tam nalil 10 litrů, protože kontrolka furt svítila, pak se divil černé čáře, která po něm zůstala na silnici.

0/0
2.3.2018 8:10

R61i86c69h71a35r11d 88T41o23m94e80č52e12k 7866665906451

Rozhodně zahřívat a to do doby, kdy je vozidlo schopno bezpečné jízdy bez ohrožování ostatních účastníků silničního provozu (čistá skla, zrcátka, karosérie bez sněhu).

0/−4
1.3.2018 22:10

A42l39e17n54a 63N50o22v72o95t97n23á 2697598659400

Prosím znalé motoristy o vyjádření :) Když je zima a rozjíždím se, cca 5 - 10 minut mi zapíská nebo trochu zachrčí auto při převodu z 1 na 2. U jiných převodů to nedělám. Je to tím, že je převodovka studená, nebo tam bude jiný problém? Původně jsem myslela, že po výměně oleje se to spraví, ale je to pořád stejné, když teplota klesne cca pod 5 stupňů. Doufám, že se nikoho nedotknu možná jednoduchou otázkou, ale nikde jsem se nedobrala odpovědi.

0/0
1.3.2018 21:54

P28a46v17e67l 82Z14a95j41í65č30e75k 8664860126630

Prevodovka nepiska pokud to neni automat. Spus chrasti a ma problemy se zmenou prevodu. Ciste teoreticky zsuzuji na remeny. Piskani muze delat i spojka krom vlastniho opotrebeni i prunikem oleje z gufera kliky. Ale remeny jsou pravdepodobnejsi. Jednak vule s klesajici teplotou jednak mutor s vetsimi trecimi sylami

+2/0
1.3.2018 22:00

A83l34e27n90a 71N62o14v33o96t46n56á 2977398139740

Remeny jake mate na mysli? A je to neco, co je treba akutne resit, ze.mi to auto nekde muze zdechnout, nebo to nejak extra neva? :) Pri teplotach nad 5 stupnu to nedela.

0/0
2.3.2018 11:27

F70r62a39n50t33i65š78e97k 18L40u46p97í51n33e87k 8821356696422

Moje dsg (mokre spojky)trosku hvizda takovym hlubsim tonem za studena, po chvilce to zmizi, dle me normalni vlastnost.

+1/0
2.3.2018 0:18

J23i87r52k68a 92H76o24n22c20ů 2314364151668

Spojková lamela?

+1/0
2.3.2018 5:26

A37l89e58n22a 37N46o78v96o14t36n19á 2597358649620

Spojku mam menenou pred 15 tisici km, tak snad by jeste mela byt v poradku...

0/0
2.3.2018 11:46

P98a19v63e30l 38J96e88ř86á28b92e45k 7721182534687

Jen k turbu postřeh.

Pokud vím turbo roztáčí spaliny z motoru. A u většiny aut se na plný výkon rozbíhá až za hranicí 1000ot/min.

Takže pokud nastartuji na volnoběh, jak se dnes startují moderní auta, hned mu "nenaloží", tak turbo určitě nejde na tak vysoké otáčky, jak je psáno v článku. Navíc, v každém ložisku zůstává trochu olejového filmu, takže i první startování nejsou ložiska zcela na suchu.

Ale pravda je, že někteří řidiči jsou schopní hned promrzlý motor vyhnat do plných otáček.

0/0
1.3.2018 21:50

P76a81v35e78l 69Z60a74j74í54č88e90k 8444190616430

Ale bez spravne viskozity a mnozstvi dochazi k lokalnimu prehrivani loziska a soekani i pri nizsich otackach;)

0/0
1.3.2018 22:06

P19a66v21e61l 23J11e66ř15á76b69e47k 7131402294907

No nevím jak kdo, ale pokud mám motor s turbem, tak buď jezdím do servisu na výměnu olejů, kde mi dají co by tam mělo být (případně napíši do fa, co tam dali) a nebo si pořádně přečtu k čemu ten který olej je, pokud si ho doma měním sám (pod vím, co se starým olejem).

Pokud někdo do motoru lije, co kde najde - tak si takové auto nezaslouží a nebo si vyslouží, že se mu rozsype.

0/0
2.3.2018 0:37

V72o69j53t45ě59c37h 34H55o94r11s34k43ý 7197417471612

Nikdy sem nevěřil, že webasto budu chtít, do tý doby, dokud sem si nekoupil auto s webastem. Neuvěřitelná pohoda a člověk nemusí mít garáž. I když stejně čekám, až se teplota oleje vyšplhá alespoň k 70tce, než mu začnu šlapat na krk.

0/0
1.3.2018 21:39

P79e35t83r 83S78p60á56l39e67n19k75a 2573192315577

Ale pokud někam nejedeš plánovaně, tak je ti webasto k ničemu...

0/0
2.3.2018 11:12

A43n55t62o26n30í90n 72S11e16b84e20r26a 7593888670579

Když někam jedeš tak to víš minimáně 5 až 10 minut dopředu. Pošlel SMS a než dojdeš k autu, tak to máš prohřáté.

+1/0
2.3.2018 12:20

J72i39ř17í 67V76e56l44í22š22e23k 8239774490603

Klidně mě tu sežerte, ale můj elektromobil Nissan Leaf je každé ráno vzorně vytopen ještě než k němu vůbec dojdu a pak už jen odpojím kabel a jedu, na nic nečekám, sklo netřeba škrábat, olej tam žádný není, zimní starty nejsou problém, fólii na sklo také dávat nemusím, jen občas když fakt hodně sněží, musím koštětem shodit čepici. :-P

+6/−3
1.3.2018 21:31

Z75d46e72n53ě89k 86W55e25r27n69h16a33r77t 6987675442958

Prima. To já jsem na tom podobně, ani ta čepice na střeše není, jen nesmí napadat moc sněhu, pak musím nejdřív odházet vrata do té garáže. Tato informace ale jistě potěší všechny lidi ze sídlišť, kteří jsou rádi, když zaparkují. To, že by měli u svého parkovacího místa ještě zásuvku na dobíjení, je naprostá utopie.

+9/0
1.3.2018 21:38

P50a98v60e12l 28J11e63ř79á86b20e49k 7131162764947

Vytopen - soused strká do auta zahradní hadici a pouští vodu?

0/0
1.3.2018 21:39



Najdete na iDNES.cz