Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80a31r26c79e91l 97P23a56v21l87í23k 7331564648369

BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.

0/0
16.3.2018 14:26

P26e76t93r 18H62a25r37i11p53r51a10s29a66d 36H81a88j88i50č 5241166643830

Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.

+1/0
11.3.2018 18:41

L61u80d83v47í20k 27G81a56j88d37o15š38í86k 2795503314122

Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.

Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.

+1/−1
11.3.2018 20:20

P29e52t30r 72H37a90r78i55p29r38a97s33a82d 41H58a70j41i24č 5231336253140

Máte zastaralé informace. Kapacita vzrostla rapidně a to přinejmenším 2x - ze 150Wh na 250-350Wh/kg dle typu, cena klesla za posledních 10 let asi o 60%. Ze 650$ asi na 250$/kWh. Solid state se už taky vyrábějí asi 5 let, i když v jiném segmentu a malých v kapacitách. Tady je problém cena.

+1/0
12.3.2018 0:50

J20o28s96e62f 71Š24o37l49t12e48s 8664488940623

Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.

+3/0
11.3.2018 13:39

M44i21r34o88s15l90a89v 87M83o32c 7151953553660

zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.

+1/−3
11.3.2018 18:34

P54e64t36r 96H85a24r41i11p74r73a28s63a28d 79H35a59j66i44č 5461946363300

Zerovna teď jsem dočetl článek od jednoho světově uznávaného odborníka. Úplně vaše argumenty cupuje. https://archiv.ihned.cz/c1-66075010-na-jadro-zapomente-povede-ke-zdrazeni-elektriny-ceska-technika-ma-vynikajici-povest-meli-byste-se-zamerit-na-nove-technologie-rika-expert

0/0
11.3.2018 18:44

R89o34b28i33n 24Ž31i44ž74k56a 2758674706936

Já bych rád opravil toho "světově uznávaného odborníka" na "enviromentálního poradce". Klidně světově uznávaného.

0/0
12.3.2018 0:49

M46i21r68o61s80l30a42v 46M59o70c 7501723203610

Tohoto pána znám a jeho analýzy také a rozhodně mi je necupuje. Předně svoje data vztahuje na průměrnou oblast, kde fouká téměř každý den a slunce je shruba 50% dní v roce. Často své analýzy nevztahuje ke konkrétním zemím. Jedna věc jsou články, které jsou psány dosti obecně a laicky a přepisovány laikem. Mám bohužel tuto zkušenost. Nicméně jsem byl účasten i jeho přednášky, která byla přenášena i pro univerzity. Tam dokonce řekl, že bez jádra se, jako pevného a stabilního zdroje se neobejdeme minimálně sto let. Také v článku řekl o boomu jaderných elen, který byl enormní. Jádro se také nevyplatí, protože není tak dotovaná jako soláry a větrné, pakliže by byly zrušeny dotace, solární elektrárny by téměř nikdo nestavěl krom experimentálních využití. Jádro má též pokrývat jen cca 30 - 40% odběru, právě kvůli sezónnosti a obtížnosti náběhu JE. Vzhledem k tomu, že Dukovany jsou opravdu staré a prodlužování licence stále obtížnější, je na snadě pro české klimatické podmínky rozšířit Dukovany. Zároveň, víte kolik se vyhodí peněz kvůli solárům a větrným elnám jen proto, že zrovna trochu zafouká vítr a nebo zasvítí slunce (cca 70 dní v roce pro ČR v letních měsících 6 - 10 dní) jen na teplých rezervách, kdy do nich spadly i elektrárny, které by za nedeformovaných podmínek s dotacemi nebyly. A bohužel p. Schneider dotace ze svých některých analýz nevyjmul a proto se zdá, že obnovitelné zdroje se vyplatí. Například i solární panely pro svou výrobu spotřebují tolik energie, která je větší nebo srovnatelná energii, kterou vyprodukují za svou životnost...

0/0
12.3.2018 8:18

P34e64t70r 58H60a40r34i74p12r78a62s10a20d 66H10a26j51i95č 5561846873470

Píšete nesmysly. V energetice nemůžete pracovat, pokud si stojíte za tou poslední větou. To platilo asi tak před 20 lety. Současný stav je někde jinde. Ostatně stejně jako jsou zastaralé vaše ostatní argumenty. Buď to nesledujete, a žijete 20 let pozadu, nebo to úmyslně zkreslujete.

+1/0
13.3.2018 0:08

P97e81t65r 73H92a83r39i62p76r59a13s69a19d 19H85a27j17i39č 5691716193880

Ještě bych podotknul, že podobný nesmysl koluje i o VtE. Prý je na výroby ocelových tubusů potřeba tolik energie, že se to po dobu životnosti VtE nevrátí. Není tomu tak. Na výrobu 1kg železa je potřeba asi 1kWh. Na výrobu 1cm2 křemíkového článku je potřeba asi 300Wh. Ten jeden cm2 za svoji životnost vyprodukuje ale asi 3-4x tolik.

0/0
13.3.2018 0:19

J97o79s20e75f 45Š43o28l54t25e35s 8724858660873

Životnost baterií v autě je tak 10 let, následně dalších 10 let jako úložiště energie. Co se týče recyklace, tak je zvládnutá podstatně lépe, máte staré informace, jde to na 95 %, aspoň u BMW. Náklady na výrobu jsou vyšší, na likvidaci zase podstatně nižší. Energetici moc dobře vědí, co říkají. Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic. Zatíží to max. tak distribuční síť a ta se s tím v průběhu dalších 50 let popere. Vodíkový pohon má zásadní nevýhody a problémy a budoucnost v něm nevidím, protože si nedovedu představit jejich technologické řešení. Výroba a skladování vodíku je sama o sobě problematická, k tomu distribuce a stlačování je další energetická šílenost. Palivové články samotné obsahují desítky gramů platiny. Je to utopie. Reálně to vidím max. pro nákladní vozidla, ale i tam to bude ve srovnání s bateriemi na hraně. Technologie baterií zažívají v poslední době nebývalý rozmach.

0/0
11.3.2018 19:04

L92u85d47v50í45k 48G12a12j95d50o56š89í40k 2345873274252

"...Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic..."

No samozřejmě 30 000 000 MWh ročně jen v ČR to je NIC. ;-D

0/0
11.3.2018 20:32

J26o38s18e83f 84Š62o26l47t94e44s 8314448770953

Ano, pro přenosovou síť je 30 GWh ročně nic. Přenosová síť se vypořádává s přenosy o rád většími, celkově kolem 100 TWh, takže 30 GWh není ani jedno procento. A navíc, uvádět to všechno v GWh, TWh a MWh je zavádějící. Okamžitý výkon je zpravidla neustále od 4 do 11 GW. Naše přenosová síť zvládne v kritické situaci přenést až dvojnásobek.

0/0
11.3.2018 20:37

M33i51r96o33s31l91a28v 36M69o86c 7951823693290

naučte se převádět 30 000 000 MWh = 30TWh, takže 30% pro přenosovou síť. Zřejmě nevíte, jak je v dnešní době propojená přenosová síť s distribuční. Dokonce v lokálních oblastech je přenosová síť kvůli distribuční přetížená o více než 30%. Spalovacím motorům na vodík věřím více než baterkám.

0/−1
12.3.2018 8:25

J54i13ř93í 66S97c19h56w57a58c14h 8178324308136

Pro 5 milionů aut s průměrným nájezdem 20 000 km a spotřebou 18 kWh/100. při účinnosti cca 90% mi vychází jen 20 TWh za rok s tím, že této potřeby dosáhneme asi tak nejdříve za 50 let.....;-)

+1/0
13.3.2018 0:25

M49i14r79o67s28l53a33v 48M43o10c 7661353953890

energetici dobře vědí co říkají ale hlavně vědí komu to říkají a kdo to přepíše do článku. Mezi sebou si řeknou podstatně sofistikovanější informace a bohužel politici a ekoter....aktivisti tu mají větší moc než vzdělaní lidé v patřičném oboru.

0/0
12.3.2018 8:29

M67a31r87t11i92n 96K91a91r50á64s45e67k 9498743928918

Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.

Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.

+2/0
11.3.2018 10:11

P25a97v70e25l 85S65o16b37o63t26k94a 5160694

Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.

+2/0
11.3.2018 13:43

L92u98d71v22í65k 89G36a26j16d39o33š20í56k 2635253314602

Nikoliv. ČR exportuje necelých 50 % své výroby. Kdyby všechna auta u nás jezdila na elektřinu v současných počtech, potřebovali bychom na to vyrobit 8x více energie než nyní vyrábíme.

0/−1
11.3.2018 20:36

M14a58r54t50i84n 68K64a80r13á12s25e59k 9468753118848

Jo jo, a baterky v aute vydrzi maximalne mesic, a pak je treba koupit za milion nove, a navic elektroauta zpusobuji umirani kotatek....

Pri hypotetickem nahrazeni vsech osobnich spalovacich aut v CR elektroauty, by spotreba v CR stoupla cca o 20% (neni tak tezke spocitat), osminasobek je uplny nesmysl...

0/0
11.3.2018 21:28

H32o56n64z73a 54T82a83r 3659742194672

Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici

https://www.novinky.cz/ekonomika/462515-cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici.html

0/0
11.3.2018 14:03

M47a14r39c11e89l 15P13a21v46l61í28k 7181404178419

ctrl c/v:

Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů

průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně

6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně

Při těch tvejch 20 kWh na 100km

420 000 000 x 20 kWh = 8,4e9 kWh = 8,4 TWh

při 90 % účinnosti

(8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh

spolkne náš vozovej park cca 9,9 TWh za rok

Při našem ročním vývozu 25 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel cca 15 TWh elektrické energie

Průměrné nájezdy ČR 6 880 km/rok SR 4 870 km/rok EU 9 850 km/rok

0/0
16.3.2018 14:04

G61e86o21r66g 68K62o31m35b33e16r59e57c 9154311736881

Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.

+1/−2
11.3.2018 8:07

P75a74v10e26l 76S73o10b34o54t42k64a 5640334

Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.

0/0
11.3.2018 13:43

H14o48n34z65a 23T30a96r 3539182494142

O peníze jde na prvním místě . Levněji jim to vychází vyrobit v Číně tak u toho zůstanou !

+1/0
11.3.2018 14:06

P26e78t15r 94H39a56r97i89p72r71a52s42a39d 89H63a86j85i86č 5221356973660

Neumějí to. To je všechno.

0/0
11.3.2018 18:41

P11e29t66r 35M91i90c10h75a44l 2660344951102

Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.

0/−1
11.3.2018 7:58

M97a68r15t93i96n 44K74a90r60á61s16e93k 9748583428208

A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...

0/0
11.3.2018 10:02

P66e95t24r 16M58i76c84h37a13l 2640164881952

On tam může být místo baterky třeba palivový článek.

0/0
11.3.2018 10:14

M37a84r17t43i89n 65K28a80r91á24s89e32k 9748503678608

Muze, ale to neni moc pravdepodobne - jestli nekdo neveri baterkacu, kvuli nifrastrukture apod, tak infrastruktura pro vodikace je radove drazsi...

+2/0
11.3.2018 10:23

P41e26t41r 66M65i76c70h20a88l 2500314821762

Pokud by vyšlo jeho skladování ve formě hydridu hořečnatého, tak by infrastruktura nestála řádově skoro nic.

0/0
11.3.2018 11:22

M89a41r37t84i94n 33K75a97r60á84s92e24k 9388733808338

Jakoze ten hydrid bude magicky vznikat primo v nadrzi aut? Zajimava uvaha, pokud to dotahnete dokonce, tak to je na nobelovku...

0/0
11.3.2018 13:58

P82e83t35r 27M76i71c47h74a32l 2400594231962

Jakože dnes vzniká v nádržích samovolně benzín a nafta? Když chceš být ironický, musíš předtím zapojit mozek.

0/0
12.3.2018 3:11

M53a48r44t44i13n 11K82a62r47á79s26e90k 9618803418488

Tak prezentujes ten hydrid jako magicke reseni infrastruktury, tzn kdyz nebude vznikat asmovolne, tak bude potreba vybudovat obri tovarny na jeho vyrobu, rozjet distribucni sit apod ne?

0/0
12.3.2018 9:08

P51e36t12r 89M85i16c66h94a64l 2100284921622

O ničem magickém jsem nepsal. Jen o tom, že ten hydrid se dá v podstatě čerpat jako současné palivo, tudíž distribuce by byla na podobném principu jako dnes. Jistě, musela by se řešit výroba hydridu. Otázka je, jestli by ji nemohly alespoň částečně převzít dnešní rafinerie ropy po výměně technologií. A nebavíme se o rázové, ale postupné výměně, klidně v řádu desítek let, když stejně dochází k obměně technologií.

0/0
12.3.2018 10:27

J62o64s72e61f 11Š16o45l57t79e35s 8724968700453

Výroba a skladování vodíku je problém a skladování třeba v podobě hydridu je stále problém, protože je to drahé. Jaký smysl má pak jezdit na vodík, když to bude dražší než jezdit na benzín se všemi daněmi?

+1/0
11.3.2018 14:29

P14e19t36r 24M90i16c36h79a13l 2560334201472

Výroba třeba elektrolýzou pomocí obnovitelných zdrojů v době, kdy je energie nadbytek (fouká vítr, svítí slunce). To skladování problém je, ale ve formě hydridu by to nebyl problém technický. Otázka je, kolik by to stálo. Mimochodem, auto na baterky taky není laciný špás.

0/0
12.3.2018 3:15

L81u49d78v13í82k 88G98a83j24d52o38š60í73k 2945893714112

Baterkáči nemají šanci nikoliv kvůli chybějící infrastruktuře, ale díky chybějícím surovinám na výrobu baterek.

0/0
11.3.2018 12:03

J39o91s25e69f 61Š85o38l85t36e86s 8364818600263

To je otázkou. Relativně nové články od LG Chem už mají složení 80:10:10. 80 % manganu, 10 % niklu a 10 % kobaltu, který je z nich nejproblematičtější. Do budoucna se ho chtějí zbavit úplně. Lithia je tam velmi málo a navíc ho je dostatek všude kolem.

0/0
11.3.2018 13:33

H38o90n67z63a 17T10a31r 3889172704602

Morgan Stanley: Cena lithia klesne během tří let o 45 %

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/3763864/morgan-stanley-cena-lithia-klesne-behem-tri-let-o-45-.html

0/0
11.3.2018 13:38

J88o65s96e62f 26Š20o45l18t12e26s 8404938760293

O lithium ovšem primárně už nejde.

0/0
11.3.2018 13:40

M63a49r27t55i12n 72K11a63r36á98s69e16k 9418813708788

No vidite, rok zpatky tu elektrohateri panikarili na nedostatkem lithia, a najednou o nej nejde, ted se panikari na nedostatkem kobaltu, a za rok to "uz o nej nepujde" a nejdete si dalsiho obetniho beranka :-D

+1/0
11.3.2018 14:00

J50o83s54e18f 72Š30o41l32t20e76s 8904738580983

Já jsem majitel elektromobilu. Neřekl bych, že jsem elektrohater.

0/0
11.3.2018 14:28

H97o95n89z43a 53T60a14r 3429152974582

Nesouhlas

Bosch si nechá jednotlivé články Levně vyrobit v Číně. Doveze do Polska Tam s toho skompetují akumulátory a prodají s tučným ziskem Tak jak to dělají doposavad. Proč by si snižovali čistý Zisk ?

0/0
11.3.2018 13:47

H35o38n96z92a 20T77a62r 3479332754552

Зимняя эксплуатация Tesla\ Model S P90D-зимний оффроуд

https://www.youtube.com/watch?v=ZaXtvLmwuLY

0/0
11.3.2018 14:08

R49o67b56i43n 18Ž93i45ž34k81a 2378154366116

Nějak se vám ten spamovaí automat rozbil ;-D

0/0
12.3.2018 0:45

Z73d25e97n38e19k 73N17o78v56o59h47r90a43d38s98k97ý 6371364350335

A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.

0/−5
10.3.2018 20:47

J52i56ř31í 86N20o51v19á95k 1794253317308

Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.

+3/−5
10.3.2018 17:45

J11a95r29o93m79í34r 37K58r68á76l 4920189194519

To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).

0/0
10.3.2018 20:47







Najdete na iDNES.cz