Diskuse k článku

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74a56r33c45e38l 52P22a28v91l80í58k 7481604298569

BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.

0/0
16.3.2018 14:26

P70e43t20r 29H10a58r11i52p43r24a97s45a54d 16H12a77j81i55č 5341606303450

Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.

+1/0
11.3.2018 18:41

L75u98d18v84í19k 59G92a45j23d41o58š17í76k 2985853714892

Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.

Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.

+1/−1
11.3.2018 20:20

P52e73t14r 88H30a40r17i67p21r89a12s75a91d 36H68a35j35i66č 5201206243480

Máte zastaralé informace. Kapacita vzrostla rapidně a to přinejmenším 2x - ze 150Wh na 250-350Wh/kg dle typu, cena klesla za posledních 10 let asi o 60%. Ze 650$ asi na 250$/kWh. Solid state se už taky vyrábějí asi 5 let, i když v jiném segmentu a malých v kapacitách. Tady je problém cena.

+1/0
12.3.2018 0:50

J50o58s97e11f 65Š85o47l39t12e91s 8194658810853

Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.

+3/0
11.3.2018 13:39

M26i55r55o67s10l27a97v 69M89o68c 7301153893810

zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.

+1/−3
11.3.2018 18:34

P50e42t74r 61H74a13r33i54p90r29a74s30a29d 81H87a20j66i36č 5531826193790

Zerovna teď jsem dočetl článek od jednoho světově uznávaného odborníka. Úplně vaše argumenty cupuje. https://archiv.ihned.cz/c1-66075010-na-jadro-zapomente-povede-ke-zdrazeni-elektriny-ceska-technika-ma-vynikajici-povest-meli-byste-se-zamerit-na-nove-technologie-rika-expert

0/0
11.3.2018 18:44

R21o52b19i96n 50Ž80i68ž38k79a 2598954656876

Já bych rád opravil toho "světově uznávaného odborníka" na "enviromentálního poradce". Klidně světově uznávaného.

0/0
12.3.2018 0:49

M69i27r57o89s77l61a70v 64M36o92c 7781963263810

Tohoto pána znám a jeho analýzy také a rozhodně mi je necupuje. Předně svoje data vztahuje na průměrnou oblast, kde fouká téměř každý den a slunce je shruba 50% dní v roce. Často své analýzy nevztahuje ke konkrétním zemím. Jedna věc jsou články, které jsou psány dosti obecně a laicky a přepisovány laikem. Mám bohužel tuto zkušenost. Nicméně jsem byl účasten i jeho přednášky, která byla přenášena i pro univerzity. Tam dokonce řekl, že bez jádra se, jako pevného a stabilního zdroje se neobejdeme minimálně sto let. Také v článku řekl o boomu jaderných elen, který byl enormní. Jádro se také nevyplatí, protože není tak dotovaná jako soláry a větrné, pakliže by byly zrušeny dotace, solární elektrárny by téměř nikdo nestavěl krom experimentálních využití. Jádro má též pokrývat jen cca 30 - 40% odběru, právě kvůli sezónnosti a obtížnosti náběhu JE. Vzhledem k tomu, že Dukovany jsou opravdu staré a prodlužování licence stále obtížnější, je na snadě pro české klimatické podmínky rozšířit Dukovany. Zároveň, víte kolik se vyhodí peněz kvůli solárům a větrným elnám jen proto, že zrovna trochu zafouká vítr a nebo zasvítí slunce (cca 70 dní v roce pro ČR v letních měsících 6 - 10 dní) jen na teplých rezervách, kdy do nich spadly i elektrárny, které by za nedeformovaných podmínek s dotacemi nebyly. A bohužel p. Schneider dotace ze svých některých analýz nevyjmul a proto se zdá, že obnovitelné zdroje se vyplatí. Například i solární panely pro svou výrobu spotřebují tolik energie, která je větší nebo srovnatelná energii, kterou vyprodukují za svou životnost...

0/0
12.3.2018 8:18

P79e12t92r 61H17a71r70i30p32r51a77s62a52d 85H61a48j25i34č 5631926273920

Píšete nesmysly. V energetice nemůžete pracovat, pokud si stojíte za tou poslední větou. To platilo asi tak před 20 lety. Současný stav je někde jinde. Ostatně stejně jako jsou zastaralé vaše ostatní argumenty. Buď to nesledujete, a žijete 20 let pozadu, nebo to úmyslně zkreslujete.

+1/0
13.3.2018 0:08

P18e46t75r 30H47a24r84i58p39r98a33s98a87d 35H85a97j88i92č 5271486943150

Ještě bych podotknul, že podobný nesmysl koluje i o VtE. Prý je na výroby ocelových tubusů potřeba tolik energie, že se to po dobu životnosti VtE nevrátí. Není tomu tak. Na výrobu 1kg železa je potřeba asi 1kWh. Na výrobu 1cm2 křemíkového článku je potřeba asi 300Wh. Ten jeden cm2 za svoji životnost vyprodukuje ale asi 3-4x tolik.

0/0
13.3.2018 0:19

J21o24s19e84f 12Š86o77l54t43e32s 8634868920563

Životnost baterií v autě je tak 10 let, následně dalších 10 let jako úložiště energie. Co se týče recyklace, tak je zvládnutá podstatně lépe, máte staré informace, jde to na 95 %, aspoň u BMW. Náklady na výrobu jsou vyšší, na likvidaci zase podstatně nižší. Energetici moc dobře vědí, co říkají. Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic. Zatíží to max. tak distribuční síť a ta se s tím v průběhu dalších 50 let popere. Vodíkový pohon má zásadní nevýhody a problémy a budoucnost v něm nevidím, protože si nedovedu představit jejich technologické řešení. Výroba a skladování vodíku je sama o sobě problematická, k tomu distribuce a stlačování je další energetická šílenost. Palivové články samotné obsahují desítky gramů platiny. Je to utopie. Reálně to vidím max. pro nákladní vozidla, ale i tam to bude ve srovnání s bateriemi na hraně. Technologie baterií zažívají v poslední době nebývalý rozmach.

0/0
11.3.2018 19:04

L84u85d34v55í45k 72G21a78j38d53o96š35í61k 2265453694742

"...Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic..."

No samozřejmě 30 000 000 MWh ročně jen v ČR to je NIC. ;-D

0/0
11.3.2018 20:32

J78o96s13e34f 60Š20o62l21t96e80s 8844648100443

Ano, pro přenosovou síť je 30 GWh ročně nic. Přenosová síť se vypořádává s přenosy o rád většími, celkově kolem 100 TWh, takže 30 GWh není ani jedno procento. A navíc, uvádět to všechno v GWh, TWh a MWh je zavádějící. Okamžitý výkon je zpravidla neustále od 4 do 11 GW. Naše přenosová síť zvládne v kritické situaci přenést až dvojnásobek.

0/0
11.3.2018 20:37

M11i42r39o22s12l68a70v 13M31o93c 7421843653870

naučte se převádět 30 000 000 MWh = 30TWh, takže 30% pro přenosovou síť. Zřejmě nevíte, jak je v dnešní době propojená přenosová síť s distribuční. Dokonce v lokálních oblastech je přenosová síť kvůli distribuční přetížená o více než 30%. Spalovacím motorům na vodík věřím více než baterkám.

0/−1
12.3.2018 8:25

J76i35ř60í 19S72c57h84w88a89c32h 8348744718446

Pro 5 milionů aut s průměrným nájezdem 20 000 km a spotřebou 18 kWh/100. při účinnosti cca 90% mi vychází jen 20 TWh za rok s tím, že této potřeby dosáhneme asi tak nejdříve za 50 let.....;-)

+1/0
13.3.2018 0:25

M47i91r36o23s37l18a94v 92M31o14c 7421113143750

energetici dobře vědí co říkají ale hlavně vědí komu to říkají a kdo to přepíše do článku. Mezi sebou si řeknou podstatně sofistikovanější informace a bohužel politici a ekoter....aktivisti tu mají větší moc než vzdělaní lidé v patřičném oboru.

0/0
12.3.2018 8:29

M75a18r91t74i54n 73K44a70r29á75s91e52k 9598223518178

Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.

Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.

+2/0
11.3.2018 10:11

P86a37v96e35l 64S39o67b28o56t57k91a 5820134

Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.

+2/0
11.3.2018 13:43

L56u75d70v52í19k 22G80a39j58d30o96š10í75k 2715593314842

Nikoliv. ČR exportuje necelých 50 % své výroby. Kdyby všechna auta u nás jezdila na elektřinu v současných počtech, potřebovali bychom na to vyrobit 8x více energie než nyní vyrábíme.

0/−1
11.3.2018 20:36

M57a82r51t24i26n 15K14a77r20á46s50e72k 9288963818608

Jo jo, a baterky v aute vydrzi maximalne mesic, a pak je treba koupit za milion nove, a navic elektroauta zpusobuji umirani kotatek....

Pri hypotetickem nahrazeni vsech osobnich spalovacich aut v CR elektroauty, by spotreba v CR stoupla cca o 20% (neni tak tezke spocitat), osminasobek je uplny nesmysl...

0/0
11.3.2018 21:28

H67o72n98z30a 10T50a98r 3699762384162

Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici

https://www.novinky.cz/ekonomika/462515-cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici.html

0/0
11.3.2018 14:03

M98a35r87c66e17l 96P71a98v19l41í87k 7391704658749

ctrl c/v:

Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů

průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně

6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně

Při těch tvejch 20 kWh na 100km

420 000 000 x 20 kWh = 8,4e9 kWh = 8,4 TWh

při 90 % účinnosti

(8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh

spolkne náš vozovej park cca 9,9 TWh za rok

Při našem ročním vývozu 25 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel cca 15 TWh elektrické energie

Průměrné nájezdy ČR 6 880 km/rok SR 4 870 km/rok EU 9 850 km/rok

0/0
16.3.2018 14:04

G97e75o40r65g 40K33o24m48b18e98r60e10c 9844171826801

Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.

+1/−2
11.3.2018 8:07

P47a87v97e14l 51S32o79b43o75t55k96a 5710294

Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.

0/0
11.3.2018 13:43

H78o43n37z63a 34T52a32r 3399202974822

O peníze jde na prvním místě . Levněji jim to vychází vyrobit v Číně tak u toho zůstanou !

+1/0
11.3.2018 14:06

P83e86t78r 66H55a95r86i90p35r59a50s51a71d 61H32a74j95i95č 5891846353520

Neumějí to. To je všechno.

0/0
11.3.2018 18:41

P29e38t65r 32M45i59c64h59a51l 2360884251292

Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.

0/−1
11.3.2018 7:58

M64a52r22t87i78n 67K16a45r68á37s90e64k 9128123768368

A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...

0/0
11.3.2018 10:02

P42e30t22r 57M41i66c49h11a32l 2590374361752

On tam může být místo baterky třeba palivový článek.

0/0
11.3.2018 10:14

M18a24r61t56i41n 67K31a82r18á20s26e29k 9168603118738

Muze, ale to neni moc pravdepodobne - jestli nekdo neveri baterkacu, kvuli nifrastrukture apod, tak infrastruktura pro vodikace je radove drazsi...

+2/0
11.3.2018 10:23

P66e43t57r 86M33i18c16h76a67l 2870964131212

Pokud by vyšlo jeho skladování ve formě hydridu hořečnatého, tak by infrastruktura nestála řádově skoro nic.

0/0
11.3.2018 11:22

M64a29r40t78i69n 59K23a39r18á70s44e54k 9528343198958

Jakoze ten hydrid bude magicky vznikat primo v nadrzi aut? Zajimava uvaha, pokud to dotahnete dokonce, tak to je na nobelovku...

0/0
11.3.2018 13:58

P37e35t16r 48M36i65c26h79a48l 2510104181842

Jakože dnes vzniká v nádržích samovolně benzín a nafta? Když chceš být ironický, musíš předtím zapojit mozek.

0/0
12.3.2018 3:11

M88a53r69t28i71n 53K90a85r49á45s10e87k 9448583728238

Tak prezentujes ten hydrid jako magicke reseni infrastruktury, tzn kdyz nebude vznikat asmovolne, tak bude potreba vybudovat obri tovarny na jeho vyrobu, rozjet distribucni sit apod ne?

0/0
12.3.2018 9:08

P41e79t82r 95M79i39c61h90a63l 2830984131602

O ničem magickém jsem nepsal. Jen o tom, že ten hydrid se dá v podstatě čerpat jako současné palivo, tudíž distribuce by byla na podobném principu jako dnes. Jistě, musela by se řešit výroba hydridu. Otázka je, jestli by ji nemohly alespoň částečně převzít dnešní rafinerie ropy po výměně technologií. A nebavíme se o rázové, ale postupné výměně, klidně v řádu desítek let, když stejně dochází k obměně technologií.

0/0
12.3.2018 10:27

J39o27s59e15f 53Š29o27l73t36e80s 8804278190863

Výroba a skladování vodíku je problém a skladování třeba v podobě hydridu je stále problém, protože je to drahé. Jaký smysl má pak jezdit na vodík, když to bude dražší než jezdit na benzín se všemi daněmi?

+1/0
11.3.2018 14:29

P88e15t60r 91M16i53c65h16a71l 2260214141582

Výroba třeba elektrolýzou pomocí obnovitelných zdrojů v době, kdy je energie nadbytek (fouká vítr, svítí slunce). To skladování problém je, ale ve formě hydridu by to nebyl problém technický. Otázka je, kolik by to stálo. Mimochodem, auto na baterky taky není laciný špás.

0/0
12.3.2018 3:15

L90u77d63v87í54k 87G35a20j28d50o81š89í39k 2545483154982

Baterkáči nemají šanci nikoliv kvůli chybějící infrastruktuře, ale díky chybějícím surovinám na výrobu baterek.

0/0
11.3.2018 12:03

J12o78s69e51f 72Š84o13l91t91e58s 8934328550423

To je otázkou. Relativně nové články od LG Chem už mají složení 80:10:10. 80 % manganu, 10 % niklu a 10 % kobaltu, který je z nich nejproblematičtější. Do budoucna se ho chtějí zbavit úplně. Lithia je tam velmi málo a navíc ho je dostatek všude kolem.

0/0
11.3.2018 13:33

H93o49n69z35a 94T71a92r 3369392834762

Morgan Stanley: Cena lithia klesne během tří let o 45 %

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/3763864/morgan-stanley-cena-lithia-klesne-behem-tri-let-o-45-.html

0/0
11.3.2018 13:38

J70o63s77e11f 76Š97o27l11t71e23s 8414438160283

O lithium ovšem primárně už nejde.

0/0
11.3.2018 13:40

M92a60r94t61i38n 40K86a71r18á87s49e68k 9298523428168

No vidite, rok zpatky tu elektrohateri panikarili na nedostatkem lithia, a najednou o nej nejde, ted se panikari na nedostatkem kobaltu, a za rok to "uz o nej nepujde" a nejdete si dalsiho obetniho beranka :-D

+1/0
11.3.2018 14:00

J75o48s85e74f 11Š30o34l89t25e60s 8754318820283

Já jsem majitel elektromobilu. Neřekl bych, že jsem elektrohater.

0/0
11.3.2018 14:28

H61o15n62z17a 12T20a96r 3739102534892

Nesouhlas

Bosch si nechá jednotlivé články Levně vyrobit v Číně. Doveze do Polska Tam s toho skompetují akumulátory a prodají s tučným ziskem Tak jak to dělají doposavad. Proč by si snižovali čistý Zisk ?

0/0
11.3.2018 13:47

H97o55n88z60a 17T78a73r 3679652474922

Зимняя эксплуатация Tesla\ Model S P90D-зимний оффроуд

https://www.youtube.com/watch?v=ZaXtvLmwuLY

0/0
11.3.2018 14:08

R57o41b26i71n 35Ž15i46ž76k63a 2648874886366

Nějak se vám ten spamovaí automat rozbil ;-D

0/0
12.3.2018 0:45

Z44d15e21n50e31k 19N12o47v41o83h12r73a44d38s17k81ý 6121624270805

A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.

0/−5
10.3.2018 20:47

J68i57ř31í 89N39o84v91á37k 1324883357208

Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.

+3/−5
10.3.2018 17:45

J66a62r26o12m66í33r 45K55r45á54l 4250579244969

To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).

0/0
10.3.2018 20:47

Najdete na iDNES.cz