Diskuse k článku

Nevěří Bosch elektromobilům? Zrušil investici do výroby baterií

Německý dodavatel autodílů chtěl investovat dvacet miliard eur a sliboval kompaktní 50kWh akumulátor. Teď svoje plány radikálně přehodnotil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81a40r72c66e59l 15P74a47v73l76í92k 7301484908759

BOŠ elektrifikoval FIAT 500e, aj SMART ED. fiat je technicky druhé najlepšie elektroauto po tesle. má jednu jedinú vadu - nabíja iba striedavým prúdom, čo u amíkov stačí, pretože funguje na medzifázovom napätí, tuná ide o tri a pol hodiny. a ďalších najmenej 150 km.

0/0
16.3.2018 14:26

P64e12t20r 29H89a42r59i53p35r51a37s31a87d 72H40a62j87i19č 5181606283440

Vono jim došlo, že by museli investovat do know-how, které nemají a že by je to moc stálo. Pokud dosud baterie do svých výrobků kupovali od externích dodavatelů a nemají zájem na tom, se v tomo segmentu etablovat jako další vývojář, tak to opravdu nemá cenu. Vývoj baterií jde rychle dopředu a dnes není jasné, jaká technologie bude ta úspěšná. Li-Ion mají dobře nakročeno (ale i tady je několik typů), ale jsou tady solid-state baterie, grafénové baterie, které jsou na pomezí kapacitorů a akumulátorů a mnoho dalších celkem pokročilých a zajímavých typů. Zvolit jednu technologii, investovat do toho a pak zjistit, že v době náběhu výroby je technologie zastaralá je opravdu velké riziko. Baterie by měli dělat ti, kteří mají svoje vlastní vývojová pracoviště a dokáží operativně změnit výrobu.

+1/0
11.3.2018 18:41

L56u87d10v71í88k 33G43a22j25d65o12š41í29k 2365563504272

Ale oni know-how koupili i s firmou, která se vývojem dots úspěšně zabývá. Pak firmu zase prodali.

Jinak vývoj baterií jde "dost rychle dopředu" asi tak, že za posledních 10 let nikdo s ničím převratným nepřišel. Jen se zlevnila Li-Ion a Li-Pol technologie a kapacita článků vzrosta asi o 10 %. Spousta firem se i nadále dobře živý výrobou a prodejem olověných článků se 70 let starou konstrukcí. Všechny ostatní technologie které zmiňujete zatím skončily ve fázi laboratorních pokusů bez šance na komerční výrobu a využití v střednědobém horizontu - cca 20 let.

+1/−1
11.3.2018 20:20

P83e91t96r 22H23a34r63i46p25r85a14s61a66d 59H81a67j13i83č 5741716113410

Máte zastaralé informace. Kapacita vzrostla rapidně a to přinejmenším 2x - ze 150Wh na 250-350Wh/kg dle typu, cena klesla za posledních 10 let asi o 60%. Ze 650$ asi na 250$/kWh. Solid state se už taky vyrábějí asi 5 let, i když v jiném segmentu a malých v kapacitách. Tady je problém cena.

+1/0
12.3.2018 0:50

J86o64s11e18f 25Š16o31l69t98e43s 8604618660433

Já elektromobil vlastním a můžu potvrdit, že je to zcela jistě budoucnost. Už s mým malobaterkáčem pokryji naprostou většinu jízd, najezdím ročně s elektromobilem asi 20000 km. K tomu mám druhé auto, s-max, ten udělá ročně 5000 km na dlouhých cestách. Pohodlí jízdy a snadnosti ovládání se nemůže nic vyrovnat. Neříkám, že to přijde hned a naráz, ale do 50 let tu budou při prodeji elektromobily převažovat. Zvláště, až se začnou vyrábět auta s 50 kWh baterkou za cenu kolem půl milionu. To pak nebude co řešit.

+3/0
11.3.2018 13:39

M43i52r58o74s86l47a35v 86M28o36c 7211133453800

zivotnost dnesních baterií asi tak deset let, recyklovatelná asi tak ze 65%, zbytek toxický a enormně zatěžující životní prostředí, nepočítám náklady na výrobu a likvidaci, které jsou vyšší než u klasických aut. Nehledě na to, že i kdyby česká síť vydržela masivní nabíjení, jak říkají někteří energetici, což i pro ně je velká neznámá, jelikož jsem také energetik a bohužel naše síť zažívá velké nápory na hranici své přenosové kapacity zvláště z Německa, musela by se změnit i skladba zdrojů el. energie a tedy dostavět Temelín a rozšířit Dukovany. Osobně vidím budoucnost spíše ve vodíkovém pohonu.

+1/−3
11.3.2018 18:34

P46e68t52r 66H51a21r89i65p35r58a32s54a31d 18H63a43j62i32č 5981296113690

Zerovna teď jsem dočetl článek od jednoho světově uznávaného odborníka. Úplně vaše argumenty cupuje. https://archiv.ihned.cz/c1-66075010-na-jadro-zapomente-povede-ke-zdrazeni-elektriny-ceska-technika-ma-vynikajici-povest-meli-byste-se-zamerit-na-nove-technologie-rika-expert

0/0
11.3.2018 18:44

R49o32b23i35n 53Ž49i39ž24k89a 2888944276346

Já bych rád opravil toho "světově uznávaného odborníka" na "enviromentálního poradce". Klidně světově uznávaného.

0/0
12.3.2018 0:49

M28i96r91o19s98l90a32v 61M92o49c 7381253793650

Tohoto pána znám a jeho analýzy také a rozhodně mi je necupuje. Předně svoje data vztahuje na průměrnou oblast, kde fouká téměř každý den a slunce je shruba 50% dní v roce. Často své analýzy nevztahuje ke konkrétním zemím. Jedna věc jsou články, které jsou psány dosti obecně a laicky a přepisovány laikem. Mám bohužel tuto zkušenost. Nicméně jsem byl účasten i jeho přednášky, která byla přenášena i pro univerzity. Tam dokonce řekl, že bez jádra se, jako pevného a stabilního zdroje se neobejdeme minimálně sto let. Také v článku řekl o boomu jaderných elen, který byl enormní. Jádro se také nevyplatí, protože není tak dotovaná jako soláry a větrné, pakliže by byly zrušeny dotace, solární elektrárny by téměř nikdo nestavěl krom experimentálních využití. Jádro má též pokrývat jen cca 30 - 40% odběru, právě kvůli sezónnosti a obtížnosti náběhu JE. Vzhledem k tomu, že Dukovany jsou opravdu staré a prodlužování licence stále obtížnější, je na snadě pro české klimatické podmínky rozšířit Dukovany. Zároveň, víte kolik se vyhodí peněz kvůli solárům a větrným elnám jen proto, že zrovna trochu zafouká vítr a nebo zasvítí slunce (cca 70 dní v roce pro ČR v letních měsících 6 - 10 dní) jen na teplých rezervách, kdy do nich spadly i elektrárny, které by za nedeformovaných podmínek s dotacemi nebyly. A bohužel p. Schneider dotace ze svých některých analýz nevyjmul a proto se zdá, že obnovitelné zdroje se vyplatí. Například i solární panely pro svou výrobu spotřebují tolik energie, která je větší nebo srovnatelná energii, kterou vyprodukují za svou životnost...

0/0
12.3.2018 8:18

P19e71t76r 50H22a81r26i67p81r27a29s97a63d 21H84a29j18i64č 5411236453190

Píšete nesmysly. V energetice nemůžete pracovat, pokud si stojíte za tou poslední větou. To platilo asi tak před 20 lety. Současný stav je někde jinde. Ostatně stejně jako jsou zastaralé vaše ostatní argumenty. Buď to nesledujete, a žijete 20 let pozadu, nebo to úmyslně zkreslujete.

+1/0
13.3.2018 0:08

P44e35t16r 20H11a78r26i69p29r85a25s34a58d 57H80a26j27i76č 5221456793330

Ještě bych podotknul, že podobný nesmysl koluje i o VtE. Prý je na výroby ocelových tubusů potřeba tolik energie, že se to po dobu životnosti VtE nevrátí. Není tomu tak. Na výrobu 1kg železa je potřeba asi 1kWh. Na výrobu 1cm2 křemíkového článku je potřeba asi 300Wh. Ten jeden cm2 za svoji životnost vyprodukuje ale asi 3-4x tolik.

0/0
13.3.2018 0:19

J36o80s71e33f 97Š81o63l18t16e25s 8334948350673

Životnost baterií v autě je tak 10 let, následně dalších 10 let jako úložiště energie. Co se týče recyklace, tak je zvládnutá podstatně lépe, máte staré informace, jde to na 95 %, aspoň u BMW. Náklady na výrobu jsou vyšší, na likvidaci zase podstatně nižší. Energetici moc dobře vědí, co říkají. Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic. Zatíží to max. tak distribuční síť a ta se s tím v průběhu dalších 50 let popere. Vodíkový pohon má zásadní nevýhody a problémy a budoucnost v něm nevidím, protože si nedovedu představit jejich technologické řešení. Výroba a skladování vodíku je sama o sobě problematická, k tomu distribuce a stlačování je další energetická šílenost. Palivové články samotné obsahují desítky gramů platiny. Je to utopie. Reálně to vidím max. pro nákladní vozidla, ale i tam to bude ve srovnání s bateriemi na hraně. Technologie baterií zažívají v poslední době nebývalý rozmach.

0/0
11.3.2018 19:04

L16u85d74v15í66k 13G10a58j77d77o94š60í69k 2595833254942

"...Přenosovou síť nabíjení elektromobilů vůbec nezatíží, to je pro ni naprosté nic..."

No samozřejmě 30 000 000 MWh ročně jen v ČR to je NIC. ;-D

0/0
11.3.2018 20:32

J68o96s97e54f 82Š82o30l17t91e71s 8474318160273

Ano, pro přenosovou síť je 30 GWh ročně nic. Přenosová síť se vypořádává s přenosy o rád většími, celkově kolem 100 TWh, takže 30 GWh není ani jedno procento. A navíc, uvádět to všechno v GWh, TWh a MWh je zavádějící. Okamžitý výkon je zpravidla neustále od 4 do 11 GW. Naše přenosová síť zvládne v kritické situaci přenést až dvojnásobek.

0/0
11.3.2018 20:37

M43i34r84o89s59l69a35v 70M73o66c 7331793223550

naučte se převádět 30 000 000 MWh = 30TWh, takže 30% pro přenosovou síť. Zřejmě nevíte, jak je v dnešní době propojená přenosová síť s distribuční. Dokonce v lokálních oblastech je přenosová síť kvůli distribuční přetížená o více než 30%. Spalovacím motorům na vodík věřím více než baterkám.

0/−1
12.3.2018 8:25

J29i85ř13í 48S56c41h18w98a66c70h 8188404908326

Pro 5 milionů aut s průměrným nájezdem 20 000 km a spotřebou 18 kWh/100. při účinnosti cca 90% mi vychází jen 20 TWh za rok s tím, že této potřeby dosáhneme asi tak nejdříve za 50 let.....;-)

+1/0
13.3.2018 0:25

M45i95r17o86s40l55a87v 42M36o35c 7971343453980

energetici dobře vědí co říkají ale hlavně vědí komu to říkají a kdo to přepíše do článku. Mezi sebou si řeknou podstatně sofistikovanější informace a bohužel politici a ekoter....aktivisti tu mají větší moc než vzdělaní lidé v patřičném oboru.

0/0
12.3.2018 8:29

M70a37r80t26i58n 49K93a46r51á61s27e67k 9708113258848

Mozna jen drobna zajimavost - na kompleni elektrifikaci osobni dopravy v soucasnem rozsahu by bylo potreba vyrobit a dodat cca 12 TWh elektriny. Kdyz zohledninme nejaky optimisticky scenar nabehu elektromobilu a nerealisticky predpokladali ze 100% aut bude vyhledove na baterky, tak by k tomu zvysovani dochazelo cca v prubehu 50 let.

Kdyz se podivame do historie, tak takovy narust spotreby jsme cca meli za poslednich 20 let. Tzn uvaha nekterych ze je nerealne navysit spotrebu o 12 TWh za 50 let je nerealne, zatimco k tomu samemu doslo za poslednich 20 let je ponekud usmevna.

+2/0
11.3.2018 10:11

P33a88v61e93l 78S51o30b37o72t34k24a 5720964

Na nabíjení elektromobilů by stačila elektřina, kterou Česko exportuje.

+2/0
11.3.2018 13:43

L69u21d31v42í83k 63G67a98j80d59o73š72í95k 2115703454772

Nikoliv. ČR exportuje necelých 50 % své výroby. Kdyby všechna auta u nás jezdila na elektřinu v současných počtech, potřebovali bychom na to vyrobit 8x více energie než nyní vyrábíme.

0/−1
11.3.2018 20:36

M38a30r71t34i19n 23K10a56r47á76s57e38k 9958313768688

Jo jo, a baterky v aute vydrzi maximalne mesic, a pak je treba koupit za milion nove, a navic elektroauta zpusobuji umirani kotatek....

Pri hypotetickem nahrazeni vsech osobnich spalovacich aut v CR elektroauty, by spotreba v CR stoupla cca o 20% (neni tak tezke spocitat), osminasobek je uplny nesmysl...

0/0
11.3.2018 21:28

H31o77n63z57a 56T48a68r 3419302654882

Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici

https://www.novinky.cz/ekonomika/462515-cesko-masove-dobijeni-elektromobilu-zvladne-tvrdi-energetici.html

0/0
11.3.2018 14:03

M79a43r14c77e33l 36P12a88v46l44í76k 7971854228289

ctrl c/v:

Počet aut v ČR 30. 9. 2015 byl 5 822 089 aut, bez traktorů a motorek zaokrouhleno na 6 milionů

průměrný nájezd jednoho auta činí 6 880 km ročně - zaokrouhleno na 7 000 km ročně

6 000 000 EV aut x 7 000 km = 42 000 000 000 km ročně

Při těch tvejch 20 kWh na 100km

420 000 000 x 20 kWh = 8,4e9 kWh = 8,4 TWh

při 90 % účinnosti

(8,4 TWh/9) x 10 = 9,88 TWh

spolkne náš vozovej park cca 9,9 TWh za rok

Při našem ročním vývozu 25 TWh budem moci stále ještě vyvážet za pakatel cca 15 TWh elektrické energie

Průměrné nájezdy ČR 6 880 km/rok SR 4 870 km/rok EU 9 850 km/rok

0/0
16.3.2018 14:04

G82e17o29r32g 32K30o77m51b29e41r48e67c 9244791736321

Proste jim docvaklo kdyz si to spocitali ze tohle je slepa ulice ktera ma svy hranice. Realos jak jim rikaji v Nemecku. Vidi dal nez pouze na okraj sveho talire.

+1/−2
11.3.2018 8:07

P65a76v91e44l 66S66o42b52o60t72k94a 5740794

Boschi ujel vlak, proto to vzdávají.

0/0
11.3.2018 13:43

H84o42n86z59a 69T36a49r 3589232454662

O peníze jde na prvním místě . Levněji jim to vychází vyrobit v Číně tak u toho zůstanou !

+1/0
11.3.2018 14:06

P57e22t36r 36H13a93r62i30p31r63a13s74a29d 44H36a47j49i62č 5881786693150

Neumějí to. To je všechno.

0/0
11.3.2018 18:41

P56e54t61r 62M35i36c30h13a94l 2260274781982

Už i Bosch vidí, že bublina praská. Autíčko na baterky je vhodné tak dětem na hraní, ale ne do normálního provozu.

0/−1
11.3.2018 7:58

M10a18r29t26i33n 68K10a21r58á62s77e83k 9838493908238

A proto se zameruje na soucastky do elektromobilu? Zajimave...

0/0
11.3.2018 10:02

P20e73t82r 76M77i52c31h79a57l 2420104941932

On tam může být místo baterky třeba palivový článek.

0/0
11.3.2018 10:14

M43a98r78t13i27n 57K48a48r53á68s62e45k 9458553438128

Muze, ale to neni moc pravdepodobne - jestli nekdo neveri baterkacu, kvuli nifrastrukture apod, tak infrastruktura pro vodikace je radove drazsi...

+2/0
11.3.2018 10:23

P98e56t52r 45M62i13c13h16a14l 2250324401762

Pokud by vyšlo jeho skladování ve formě hydridu hořečnatého, tak by infrastruktura nestála řádově skoro nic.

0/0
11.3.2018 11:22

M94a53r21t67i21n 63K68a44r83á15s45e73k 9658713358388

Jakoze ten hydrid bude magicky vznikat primo v nadrzi aut? Zajimava uvaha, pokud to dotahnete dokonce, tak to je na nobelovku...

0/0
11.3.2018 13:58

P18e25t16r 85M33i24c39h10a47l 2510964451742

Jakože dnes vzniká v nádržích samovolně benzín a nafta? Když chceš být ironický, musíš předtím zapojit mozek.

0/0
12.3.2018 3:11

M10a20r52t32i25n 23K90a67r91á33s86e32k 9488403228688

Tak prezentujes ten hydrid jako magicke reseni infrastruktury, tzn kdyz nebude vznikat asmovolne, tak bude potreba vybudovat obri tovarny na jeho vyrobu, rozjet distribucni sit apod ne?

0/0
12.3.2018 9:08

P40e26t39r 47M44i78c86h24a25l 2700194291962

O ničem magickém jsem nepsal. Jen o tom, že ten hydrid se dá v podstatě čerpat jako současné palivo, tudíž distribuce by byla na podobném principu jako dnes. Jistě, musela by se řešit výroba hydridu. Otázka je, jestli by ji nemohly alespoň částečně převzít dnešní rafinerie ropy po výměně technologií. A nebavíme se o rázové, ale postupné výměně, klidně v řádu desítek let, když stejně dochází k obměně technologií.

0/0
12.3.2018 10:27

J37o20s25e27f 46Š47o39l45t63e22s 8484198250263

Výroba a skladování vodíku je problém a skladování třeba v podobě hydridu je stále problém, protože je to drahé. Jaký smysl má pak jezdit na vodík, když to bude dražší než jezdit na benzín se všemi daněmi?

+1/0
11.3.2018 14:29

P57e23t61r 45M90i90c69h35a81l 2650284451622

Výroba třeba elektrolýzou pomocí obnovitelných zdrojů v době, kdy je energie nadbytek (fouká vítr, svítí slunce). To skladování problém je, ale ve formě hydridu by to nebyl problém technický. Otázka je, kolik by to stálo. Mimochodem, auto na baterky taky není laciný špás.

0/0
12.3.2018 3:15

L75u73d45v11í97k 30G58a71j36d59o21š32í23k 2745303104802

Baterkáči nemají šanci nikoliv kvůli chybějící infrastruktuře, ale díky chybějícím surovinám na výrobu baterek.

0/0
11.3.2018 12:03

J75o34s94e68f 71Š96o66l56t56e83s 8154458500893

To je otázkou. Relativně nové články od LG Chem už mají složení 80:10:10. 80 % manganu, 10 % niklu a 10 % kobaltu, který je z nich nejproblematičtější. Do budoucna se ho chtějí zbavit úplně. Lithia je tam velmi málo a navíc ho je dostatek všude kolem.

0/0
11.3.2018 13:33

H44o79n28z93a 82T87a47r 3139172264952

Morgan Stanley: Cena lithia klesne během tří let o 45 %

https://www.patria.cz/zpravodajstvi/3763864/morgan-stanley-cena-lithia-klesne-behem-tri-let-o-45-.html

0/0
11.3.2018 13:38

J98o51s34e85f 78Š68o55l59t60e65s 8474698370793

O lithium ovšem primárně už nejde.

0/0
11.3.2018 13:40

M14a72r14t40i72n 11K87a31r23á70s42e77k 9938123168978

No vidite, rok zpatky tu elektrohateri panikarili na nedostatkem lithia, a najednou o nej nejde, ted se panikari na nedostatkem kobaltu, a za rok to "uz o nej nepujde" a nejdete si dalsiho obetniho beranka :-D

+1/0
11.3.2018 14:00

J87o86s91e61f 54Š11o67l15t32e96s 8354768930393

Já jsem majitel elektromobilu. Neřekl bych, že jsem elektrohater.

0/0
11.3.2018 14:28

H82o24n80z34a 54T17a42r 3399132854322

Nesouhlas

Bosch si nechá jednotlivé články Levně vyrobit v Číně. Doveze do Polska Tam s toho skompetují akumulátory a prodají s tučným ziskem Tak jak to dělají doposavad. Proč by si snižovali čistý Zisk ?

0/0
11.3.2018 13:47

H97o62n13z72a 18T35a76r 3649582594492

Зимняя эксплуатация Tesla\ Model S P90D-зимний оффроуд

https://www.youtube.com/watch?v=ZaXtvLmwuLY

0/0
11.3.2018 14:08

R80o50b87i52n 28Ž12i71ž67k77a 2908944456756

Nějak se vám ten spamovaí automat rozbil ;-D

0/0
12.3.2018 0:45

Z12d94e79n30e80k 52N79o53v61o57h67r77a69d51s29k33ý 6271514270745

A nebo zjistili že Musk a jeho gigafactory to dá... Než by stihli začít vyrábět tak by novou továrnu museli zase zavřít.

0/−5
10.3.2018 20:47

J33i64ř40í 52N14o29v89á21k 1104233647298

Elektromobily? Jedině s jaderným reaktorem v autě.

+3/−5
10.3.2018 17:45

J71a18r36o41m33í81r 84K37r77á95l 4110959364939

To je nereálné. Ale ve větší lodi už by to problém nebyl (dokonce se to už zkoušelo).

0/0
10.3.2018 20:47



Najdete na iDNES.cz