Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pouštění sanitky v koloně jinak: do Sněmovny jde návrh na změnu

Už na podzim by si měli čeští řidiči zopakovat pravidla silničního provozu. Ministerstvo dopravy posílá do Sněmovny pozměňovací návrh k záchranářské uličce, kterou tvoří auta v koloně na víceproudých silnicích. Česko je v tomto ohledu výjimkou, auta se u nás řadí doleva. Nově se však budou řadit na druhou stranu jako v okolních zemích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D44a42n52i20e59l 70B47l53a43ž22e32k 3278509131

Jak bude vypadat reálná situace v koloně na tříproudové komunikaci? V levém, prostředním a pravém budou poslušně stát auta, v pruhu pro vozidla s právem přednostní jízdy budou stát BMW a Audi, které se nemůžou procpat dál. Ani náhodou si nedělám iluze o funkčnosti tohoto systému. Radši uvolním pruh až když uvidím v zrcátku majáčky a uslyším sirénu, vzhledem k uhýbací disciplíně budu stejně mít na uvolnění místa několik desítek vteřin.

0/−1
3.5.2018 14:13

M76i60r90o58s23l67a46v 60K37u37c29e92r65a 4527810297781

Neni vaše starost se starat o to BMW a audi. Také není vaše starost, zdali to bude, či nebude fungovat. Vy prostě uhnetě jak máte a neřešte zbytek.

+1/0
20.6.2018 20:31

L61a73d22i68s16l75a48v 66P51í42s58a81ř39í75k 9523981793606

QA proč to kur-a musí u nás být zase jinak než v okolních zemích?

0/0
14.4.2018 18:42

V54a92c95l38a24v 82B84u28r84e72š 3973428192339

Ještě jsme nezvládnli zip, a Vy už nás chcete učit uličku......kolik 10 let?za jak dlouho to dáme?:-):-):-)

+3/0
10.4.2018 13:40

M49o55j78m44i30r 33P25e85ř77i89n16a 6918970926

Česká řidič - špatná řidič.

0/0
13.4.2018 13:26

J85i94ř70í 21S35c76h38w30a98c10h 8298284718776

"česká ulička" je pojem známý snad 100 let ;-)

+1/0
4.5.2018 13:13
Foto

P61a64v81e33l 56S85t82r95a65k28o59š 6337811190725

Spíš by se měli někteří naučit jak neblokovat záchranářům ty mini kruháče co pořád někteří ignoranti ve městech nechávají stavět. Nedávno jsem zažil jak sanitka v Prostějově na takovém miniobjezdu ztratila zbytečně 3 minuty.

0/0
8.4.2018 20:55

M72o23j37m14i94r 21P92e73ř15i56n23a 6628380296

Nepřehánějte - kde ten kruhák vlastně je a co to bylo za sanitku? Tank!

0/0
13.4.2018 13:26

M12i16r10o34s25l66a59v 27K38a39š42p21a61r 3472837371391

Je pravdou že když jsme v té jůnii měly by se pravidla sjednotit. A že Češi tu záchranou uličku neumí, drtivá většina je schopná ji utvořit ale bohužel se najdou takoví kteří vidí volný prostor a snaží se v koloně posunout co nejvýš.:-P

0/0
8.4.2018 12:22

P20e19t69r 74B27á19č55a 8985646345605

V praxi to bude stejne vypadat porad stejne, lidi se neumi zipovat, natoz aby zvadali tohle. Az zkratka pojede sirena, tak se to tam nejak porovna do te doby se nic nedeje ani dit nebude.

0/0
6.4.2018 17:21

P85a22v63e21l 77J49e52ř65á30b14e78k 7131712474967

Umím odzipovávat.

Zipuji především po úprku oknem či balkonovými dveřmi.

0/−1
6.4.2018 19:47

K70a54r77e81l 62V40a92c93h74u77t 9113892919953

No konečně - že to ale TRVALO! ... ;-) R^

0/0
6.4.2018 15:22

R39o59b96e56r14t 27M73a15t81u34l49a 8837729586885

Jak často je u nás potřeba, aby se záchranáři prodíraly zácpou tam, kde jsou 3 pruhy? Nehledě na to, že se tam vždycky všichni nějak porovnají, protože je tam dost místa. No a když je v zúžení na jedné straně beton, aby jste nemohli najet do protisměru a na druhé svodidla tak mají záchranáři prostě smůlu...

+2/−1
6.4.2018 12:03

J74o45s65e28f 47D49o74l67e76ž66a10l 1546297751

Tak třeba v Praze na magistrále to jednotky IZS musí řešit nesčetněkrát denně.

+5/0
6.4.2018 12:57
Foto

I11v70a90n 29V81e73s37e27l51ý 4886768704267

Jen malý dodatek - vytváření tohoto pruhu platí pouze na dálnici a rychlostní silnici čili většinou mimo obec (paragraf 41 odst. 8 zákona 361/2000).

0/0
6.4.2018 15:21
Foto

D15a71l50i94b65o65r 43B76a89r25t96o22š 5804300907749

pokud člověk automobilista nevystrčí hlavu ani své auto z domoviny může mu být změna ukradená, je ovšem velmi nepříjemné se při dovolené učit předpisy několika zemí, kterými chce člověk projet a je tristní, že jsou ta pravidla natolik rozdílná.....svoboda pohybu občanů EU znamená i pohodlnou orientaci při jízdě automobilem tedy pokud možno stejné či téměř stejné předpisy pro automobilisty.........a to po celé EU..........

je také nesmyslné mít na okně vylepenou silniční známku..protože když budu chtít projet všechny státy EU tak potřebuji mít vylepeno 28 těchto dálničních známek...a pak už nevidím ven........a když k tomu ještě připočítám ony zelené známky pro vjezd do měst....tak je dílo dokonáno.......

Tam kde mají lidé možnost se volně pohybovat je nutné jim dát velice stejná pravidla....a ne odlišná........a tedy ona Klausova česká cesta je cestou do pekel....a tím trpíme dodnes,,,,,,,,,,

+2/0
6.4.2018 11:36

J65i71n53d32ř69i78c37h 75Š97k82o80p86e35k 4465591100835

jasně, my jsme špatní. Jinde mají jednotné podmínky, co. Např. v Rakousku musí být vest jako lidí v autě, ve Francii hasičák a náhradní brýle atd.

Opravdu jsou předpisy v dopravě až na nás jednotné ;-D

+1/0
6.4.2018 12:07
Foto

D73a16l32i40b62o25r 62B85a77r44t14o57š 5514910587409

ono je to tak, že Klaus nedělal politiku v Rakousku ale u nás a skutečně tomu říkal česká cesta....a podobní mudrcové jako Klaus jsou v každém národě..bohužel.....a podle toho to také v EU vypadá.......

+1/0
6.4.2018 12:13

J14i70n67d85ř95i60c43h 27Š27k34o86p38e67k 4785161430195

takže ve chvíli, kdy státy ignorují Vídeňskou úmluvu (o výbavě auta), tak bych se na nějaké přizpůsobování vykašlal dvojnásob.

0/0
6.4.2018 13:47

M86i43r70o90s90l90a64v 30K91u17c62e74r89a 4307480767391

"je také nesmyslné mít na okně vylepenou silniční známku..protože když budu chtít projet všechny státy EU tak potřebuji mít vylepeno 28 těchto dálničních známek..."

Ano, států EU je 28. Ale to je asi tak vše, co jste trefil. Na Slovensku znamky nelepite, Německo je nemá, ve Francii se platí mýtné... Mám pokračovat? Prosím, dovzdělejte se.

+1/0
6.4.2018 13:26
Foto

D83a53l11i68b78o13r 48B46a43r12t81o44š 5674520567759

to sice máte pravdu...ale i v Německu se již dlouhou dobu hovoří o mýtném a pro cizince bude nejspíše se známkou a a je jen otázkou než na to budou muset přistoupit všichni...........

naopak viděno, jestliže v některých státech je možné jezdit bez známky, měl by se někdo u nás chytit za nos a udělat to také tak.........

A nyní můžete pokračovat......

0/0
6.4.2018 14:08

M88i71r85o25s31l27a36v 96K93u15c68e77r95a 4347270337631

Ano, Němci budou v roce 2019 zavadet středověký system s nalepovacími znamkami (misto pro smajlik klepajici si na hlavu). Samozrejme, ze budou elektronicke, člověče.

0/0
6.4.2018 14:11
Foto

D77a58l67i66b78o12r 89B69a31r21t86o26š 5834580147809

děkuji za ocenění české cesty..přesně tak to je ..je to středověké a proto to děláme my.........člověče

0/0
6.4.2018 14:15

M39a31r76e90k 10H50r21u67b84y 6477602761508

Hadate se o cislo a nepochopil jste princip. Principem je neexistujici jednotna dopravni politika, prestoze by zrovna tohle mela byt jedna z prvnich veci, do ktere ma v EU davno fungovat.

Ne prejmenovat pomazankove maslo.

0/0
8.4.2018 22:48

M51i38c42h13a47l 42K34r32č21á21l 6228278576512

Podle té ukázky je vidět, že zákon neznají ani řidiči IZS. Co si asi tak má myslet řidič, který udělá uličku podle zákona a potom mu za zadkem začne houkat siréna a nutí ho zákon porušit.

+1/−4
6.4.2018 11:34

M24i45c36h71a92l 80K61r21č75á22l 6528338556802

Hlavně by měli lidem říct, jestli se na dálnici kde je odstavný pruh má přejet až do toho odstavného, nebo jenom ke kraji toho svého. I v tom článku mají že se má jednou přejet ke krajnici vozovky, čili až do odstavného a potom co nejvíc ke kraji pruhu ve kterém jedu. Tím by ale odstavný zůstal volný.

0/0
6.4.2018 11:24

G75e65o38r90g 32K83o83m60b20e74r42e29c 9704771916871

asi takhle https://www.bundesregierung.de/Content/DE/Artikel/2017/10/Bilder/2017-10-19-rettungsgasse.jpg?__blob=bpaTopmeldung&v=3

0/0
6.4.2018 13:28

M51i67c88h38a97l 49K37r94č45á40l 6248788446612

Takže tak nějak napůl?

0/0
6.4.2018 13:31

J50i35r66i 21V79a87l65e41k 4513917234333

Přestaň se za každou cenu snažit se "sjednocovat" s Německem a říkat, že jinak jsme výjímka. Spíše to zmate ještě více lidí a skutečný přínos nevidím, navíc to komplikuje výjezd z dálnice.

1) Video je poměrně manipulující, protože dvouproudových dálnic se změny týkat nemají

2) na zmatené a bezohledné řidiče změna zákona nic nezmůže

3) skutečnost, že někdo pobíhá po dálnici při průjezdu sanitky (kterou musí slyšet) se nemá řešit změnou zákona

4) podle údaje na konci článku se to hemží v Evropě "vyjímkami" a všichni fungují

5) údaj OAMTC je platný pro návrh v ČR? Koridor přeci již vytváříme a samotný přesun z jedné strany na druhou sotva něco zmůže na dojezdovém čase...

0/−3
6.4.2018 11:18

M23i52r86o42s70l86a78v 56K51u74c40e67r39a 4187760987911

My se nesjednocujeme s Nemeckem, ale s Německem, Polskem, Rakouskem, Slovenskem...

+3/0
6.4.2018 11:20

J82o56s88e24f 79D59o62l84e19ž36a66l 1316407871

Logická úprava, často ani řidiči IZS neví, že u nás by se podle zákona mělo řadit jinak než ve zbytku Evropy (u tří a více souběžných pruhů) a přiznám se, že i já jsem to ještě relativně nedávno nevěděl, ostatně i v autoškole (10 let zpátky) nás to učili podle pravidel platných v ČR špatně.

0/0
6.4.2018 11:16

F10i72l66i97p 44J80i22r26s71á90k 5126900630555

Řidiči IZS to vědí, ale co mají dělat, když je před nimi ulička na špatné straně? Mají si prorážet uličku tam, kde jsou auta naopak u sebe, a mít dojezdový čas delší, než kdyby tam žádná ulička nebyla?

+1/0
6.4.2018 21:01

E19v69ž15e56n 96G11l42a25t23z40e40l 2941971276896

To je prave velky omyl. Ale tady to tak delame. Spatne. Nemas koukat do zrcatek ale pred sebe. Ulicku mame tvorit jiz pri zastavovani. Potom je jiz pozde.

+2/−1
6.4.2018 11:15

M36i25c71h41a47l 73P45a97u29l75í36č34e84k 2213175125625

Proč je pozdě? Stačí zastavit s menší mezerou před sebou a když uslyším houkačku, vjedu do strany během chvilky a udělám uličku. Co je za problém?

+3/−1
6.4.2018 11:17

M87i70r81o28s72l20a21v 69K82u52c74e64r64a 4297660807851

Problém je v tom, že to nefunguje. Protože to, co zacneš dělat ty, začnou dělat i ostatní auta, ovšem v ruzný okamžik. Výsledek je chaos.

+6/−2
6.4.2018 11:21

M75i92c83h10a36l 40P47a38u66l82í61č12e23k 2483865155555

Mně přijde, že to celkem funguje. Začne se blížit sanitka a kolonou se začne šířit vlna uhýbání do strany. Neřekl bych, že je přitom nějaký chaos, ten maximálně nastává v případě, že je komunikace úzká a některá auta nemají kam uhnout. Potom se to zasekne, ale tam stejně zmiňované pravidlo uplatňovat nelze a sanitka musí holt počkat, taková místa bohužel existují...

+4/0
6.4.2018 11:26

J82o90s25e36f 48D53o88l23e74ž62a34l 1386467331

A proč by tu uličku nemohli udělat rovnou? Často vidím jak mají záchranky (a jiná vozidla IZS) problém prosoukat se kolonou, přitom pro jejich práci může být každá vteřina rozhodující.

+3/−1
6.4.2018 11:23

M61i69c30h91a49l 30P76a22u77l96í27č45e79k 2723415265695

Třeba protože v 99% případů tou kolonou nikdo projíždět nebude? (spousta kolon se tvoří jen kvůli nějakému zúžení nebo práci na silnici, případně kvůli nějaké drobnosti). Zbytečně jen roste riziko, že se ty auta různě o sebe odřou nebo si ulámou zrcátka.

+2/−1
6.4.2018 11:31

J23o61s50e79f 79D74o40l91e11ž68a72l 1876857581

To ale vubec neni argument, že před Vámi není bouračka, ještě neznamená, že nějaká sanitka tou kolonou nebude prijíždět a pokud řidič není schopen udělat uličku, bez toho, aby si odřel auto, tak by měl vrátit řidičák.

+5/−2
6.4.2018 11:39

P25e90t29r 36V73a76r25g35a 3455343900500

Pane Doležale, chcete mi říct, že kdykoli se na silnici zastavíte, tak zastavujete tak, že vytváříte uličku? v méně než 1% případů je to zastavení kvůli nějaké nehodě a průjezdu IZS - na běžné silnici. Pokud Váš komentář je k situaci na dálnici, tak to procento může být tak 2 - drtivá většina zastavení na dálnici vzniká kvůli práci na silnici, kde se nestalo vůbec nic, nebo kvůli přeplnění odbočení z dálnice (např. typicky na pražského okruhu a sjezd na D5). Vy jen o tom zúžení prostě nevíte, než k němu dojedete

+1/−1
6.4.2018 14:44

J94o59s35e74f 90D94o39l82e60ž96a30l 1626487171

Ano pane Varga, chci Vám říci, že se vždy v koloně, ať je její příčina jakákoliv, snažím dopředu stavět ke kraji tak, abych vytvořil mezi mnou a automobily stojícími vedle mne co největší prostor, co mi komunikace umožňuje. Vy prostě asi nechcete pochopit, že i když kolona nestojí kvůli bouračce, tak tou kolonou může vozidlo IZS potřebovat projet. A možná Vás to překvapí, ale často to nedělám jen kvůli vozidlům IZS, ale také například kvůli motocyklistům.

+1/0
6.4.2018 15:04

P78e22t69r 54V46a29r76g38a 3545563920240

Tak to jezdíte po jiných silnicích v ČR než já. Neb jakmile uhnete více doprava, tak vás (tedy mne) začne objíždět/předjíždět auto, co bylo za mnou a postaví se vedle mne - neb si asi myslí já nevím co - třeba že chci všechny podjet odstavným pruhem nebo po chodníku nebo možná vzlítnout - nevím.

Stalo se mi to x-krát , takže dokud nevidím či neslyším řítící se Tatru nemám proč uhybat

+1/−1
6.4.2018 15:17

J26o34s49e85f 87D73o63l54e39ž15a11l 1606737231

Tak to asi opravdu jezdíme na jiných komunikacích, protože s podobnou situací jsem se já ještě nesetkal. Co se týče odstavného pruhu, tak s osobním autem by mělo na dálnici stačit uhnout na kraj svého pruhu, neb jsou dostatečně široké, ostatné k tomuto účelu odstavné pruhy ani nejsou určeny a na většině tříproudých úseků českých dálnic odstavný pruh ani není, protože ho zabíra ten třetí pruh, který primárné určený pro nákladní a jinou pomalou dopravu (ale smozřejmě ho může využil jakýkoliv účastník silničního provozu).

0/0
6.4.2018 15:28

P61e20t66r 29V60a45r75g76a 3555613860380

přesně - "Třeba protože v 99% případů tou kolonou nikdo projíždět nebude?"

+1/−1
6.4.2018 14:45

J55o78s80e49f 23D16o97l62e50ž81a89l 1466797941

A Vy tedy předpokládám vozíte na sedačce spolujezdce křišťálovou kouli, která Vám řekne kdy kolonou někdo bude potřebovat projet a kdy ne.

0/−1
6.4.2018 15:10

P23e61t29r 14V57a24r25g40a 3285253640400

Ne, křišťálovou kouli ne - buď spolujezdce nebo tašku :-)

Ale sleduji provoz za sebou i před sebou. A i když stojím v koloně sleduji i zpětná zrcátka. A protože mám ve zvyku při evidentně se nepohybující se koloně (stejně jako u žel.přejezdu) vypínat motor - tak bych houkačku slyšel na kilometr daleko

+1/−1
6.4.2018 15:21

M94i81c56h95a73l 13K20r20č27á12l 6678118586322

Jenomže ta sanitka by kolem tebe měla profrčet klidně stovkou a víc. A za tak krátkou dobu se ulička nestihne udělat.

+1/−3
6.4.2018 11:27

M78i33c10h55a22l 13P78a78u55l38í95č60e48k 2343185505305

Sanitka nemůže jet v koloně stovkou ani ve vytvořené uličce, to zase nepřehánějte. Toho místa se tam tolik vytvořit nemůže, kromě toho může někdo sanitce nečekaně vejít do cesty nebo otevřít dveře, i ten saniťák musí jet opatrně...

+5/0
6.4.2018 11:34

M65i33c81h87a81l 97K19r86č17á88l 6838318196512

Pokud na dvouproudé dálnici s odstavným pruhem, kterých je u nás naprostá většina, zajede levý pruh ke krajnici doleva a pravý ke krajnici doprava, tak vznikne ulička o šířce minimálně 5 metrů. Což je dostatečné i pro rychlost 100 km/h pro sanitku. Saniťák samozřejmě musí být opatrný ale zároveň nemůže předpokládat že mu tam jen tak někdo skočí. To by nikdy nikam nedojel. Proto má taky výstražná světla a houkačku

0/0
6.4.2018 13:21

P18e86t55r 56V24a81r94g45a 3405403480690

Tohle je nesmysl. Světelná a zvuková signalizace (výstraha) slouží jen k upozornění na právo přednosti jízdy. Nikoli absolutní přednosti jízdy (ta byly zrušena). A i tak řidič musí dodržovat pravidla silničního provozu a musí se pohybovat se zvýšenou opatrností. (doslova se v Zákoně píše "je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost silničního provozu na pozemních komunikacích.")

Použití výstrah ho nijak neopravňuje k porušování předpisů (vyjma přesně vyjmenovaných výjimek) anebo ohrožování ostatních účastníků provozu .

+1/0
6.4.2018 14:56



Najdete na iDNES.cz