Diskuse k článku

Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

Vědci z univerzity v britském Loughborough možná mají recept, jak vrátit dieselové motory na výsluní. Jejich technologie slibuje odstranit největší současný problém naftových agregátů – emise oxidu dusíku NOx.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P62e77t35r 25H48a58r48i95p67r63a13s11a27d 44H38a50j73i67č 5811766163680

Problém s močovinou je ten, že se kromě neutralizační reakce NOx vyvíjí i malé množství kyanovodíku. Proto musí být reakce nastavená tak že je močoviny vždycky málo a proto se nemůže neutralizovat víc, než právě oněch 60%. Čpavek tento meziprodukt neprodukuje. Na druhou stranu, jde o silnou těkavou zásadu, která ve větším množství může při vdechování poleptat sliznice, případně způsobit selhání respirace. Žádná výhra to není.

0/0
29.3.2018 18:54

J44i77ř30í 32J85u64r79a80n 2580130235423

Problem emisi, ostrovu z plastu, tani ledovcu, vymirani zivocisnych druhu, kaceni pralesu a vubec vseho vyresi az epidemie, valka nebo meteorit.

Prelidneni sveta je ten jediny problem! Az bude populace polovicni nebo mensi, zase bude na Zemi fajne V;-)

0/0
28.3.2018 11:26

O94n68d97ř66e49j 10K44n59í89ž68e95k 7118867885334

Otázkou tedy je, koho "eliminovat". Myslíte, že se někdo dobrovolně přihlásí?

0/0
1.4.2018 6:34

J26i69ř92í 21J29u98r93a42n 2570930255713

AdBlue se pouziva u nakladnich aut a autobusu uz snad 5 let. Nechapu ze az ted nekdo objevil uz davno objevene ;-D

0/0
28.3.2018 11:20

P83e25t85r 15K10o86l83o48u68š52e16k 6289808413564

Problém není v technologii, která bude v laboratoři fungovat. Problém je v testech, kde testy emisí nabalili na testy spotřeby což jsou dva úplně odlišné testy.

Pokud se tedy testuje spotřeba snaží se výrobce jet co nejekonomičtěji s nejlehčí nohou atd.

Ale emise se mají měřit v celém rozsahu otáček motoru pod maximálním zatížení. Tedy nejhorší stav. Což se vůbec neděje a v praxi tedy žádný limit na emise neexistuje. Existuje pouze limit když jedete s lehkou nohou.

Takže všechny automobilky ladí motory na emise a mimo rozsah kde vědí, že se emise testovat nebudou to ladí na výkon a emise je nezajímají. Přesně tak totiž jsou nastavené předpisy.

Jakmile přijde kopec a šlápnete na plyn a vyvalí se kouř, je to všechno v limitu. Tento případ nikdo netestuje a z auta mohou vypadávat klidně brikety.

Ale důležitější je, že takto měří spotřebu přepočtenou na CO2 na což mají nabaleno dalších X předpisů, takže si nemohou nechat spadnou domeček z karet.

+1/0
28.3.2018 9:32

P77e75t80r 29B45á95č40a 8635206645905

On by spis potreboval svet ocistit od ekoteroristu.

+3/0
27.3.2018 20:12

P93a42v10e35l 49S71o33b37o60t43k13a 5630954

Velmi mnoho dusíku je i v CNG, takže ani náhrada dieselů CNG není řešení.

0/0
27.3.2018 19:15

P23e12t50r 64M72i62c73h39a86l 2510264661752

Ten dusík do NOx je ze vzduchu, ne z paliva. NOx vznikají při spalování chudé směsi za vysokých teplot, typicky moderní TDI common rail.

0/0
27.3.2018 20:07

M74a79r75t52i61n 75K49a19r92á51s47e43k 9128443948538

typicky libovolny diesel.....

0/0
28.3.2018 0:10

T79o23m74á22š 84Z15e42m55a75n 3905578894605

Jedním z nejlepších řešení, jak omezit emise, by bylo zvrátit různá "zklidňovací" omezení na silnicích - plynulý provoz by pak snesl i diesely bez DPF.

0/0
27.3.2018 19:11

P16e90t83r 68H73o96r52á61k 1189813379234

Bude chybět leda snad pár nostalgikúm. Ale ti vymřou a pak už nikomu.

0/0
27.3.2018 17:45

O85n30d60ř12e30j 69L28i78š85k16a 1383507544892

Diesel očistí jedině autovrakoviště.;-D Ale chápu, že je to kšeft a lidské zdraví nemá tak bohaté advokáty a tak tu diesel ještě pár let bude.;-(

+3/−18
27.3.2018 11:36

J69a47n 30P75o69k27o58r58n85ý 1593629730383

Ani ty na to nemáš, jak je vidět. ;-D

0/−1
27.3.2018 15:36

J51o91s71e41f 47Š97o98l83t80e52s 8544308380213

Největší problém dieselů a benzínů není NOx. Nejsou to ani saze. Největší problém spalovacích motorů obecně je, že spalují ropu, kterou těží převážně politické režimy, které ani zdaleka nechceme podporovat.

+5/−4
27.3.2018 10:26

F73r10a62n43t23i82š37e15k 40M41o21s19s 8642373449109

Jenže většina ropy končí jinde než v motorech osobních a nákladních automobilů.

+3/0
27.3.2018 11:10

J55o41s80e37f 93Š44o95l13t55e90s 8844658760303

Ani ne. Třetina ropy se zpracuje na pohonné látky a je to největší jednotná část ropy prodávaná samostatně. Zbytek se samozřejmě zpracovává na další látky, třetina jde do chemického průmyslu na různá maziva, kosmetiku, plasty apod. A zbylá třetina je asfalt, mazut apod.

+1/−1
27.3.2018 11:20

O49d88s47t83r85a96n29ě59n54ý 19U46ž60i39v30a37t43e70l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.3.2018 16:02

J49o79s14e97f 88Š56o82l79t64e65s 8394678910523

Lodě jezdí na mazut (3. třetina). U letadel nevím.

0/0
27.3.2018 16:04

O48d63s20t71r30a26n53ě58n13ý 29U94ž85i71v90a42t14e75l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
27.3.2018 16:05

R75o22m29a44n 85Č72e31r59n41ý 5640134304405

To by byl rozumný důvod se snižování spotřeby ropy.

0/0
27.3.2018 15:21

R89o91m62a66n 96P95y29t58e17l 4269279903763

Snížit emise by šlo možná tím, kdyby se nejezdilo autem 200 m do posilovny.

+8/−2
27.3.2018 10:18

J83i12ř13í 84J90u46ř60i88c63a 2548713171

To je na tom nejvíce fascinující. Kamarádka jede autem do 4 Km vzdálené posilovny, převleče se a pak šlape 20 minut na rotopedu. :-) Kdyby tam jela na kole, dá si pětiminutovku a může cvičit.

+4/−1
27.3.2018 14:13

M61a90r87t21i88n 61K49a38r71á39s13e33k 9158923468848

Tak ja sice do fitka nechodim, ale docela chapu co radeji jedou tramvaji do fitka, kde pak pred cvicenim behaji na pase, nez aby do fitka dobehli - z jednoho prosteho duvodu a to je kvalita ovzdusi ve meste...

0/0
28.3.2018 0:11

T27a68d94e12a52s 18P87i29s56t56a 6729662681517

Proti dízlům zhola nic nemám. Mám jeden, čtyři roky starý, doma. Ale stejně se těším až budou jezdit elektromobily. Ať se na mě nikdo nezlobí. Ale smrad z auťáků v Praze je příšernej. V tunelech je to obzvlášť peklo. A když je smogovka, no tak to už je opravdu, vzít si dovču a jet radši na hory.

No a druhá věc, auta na spalovací motory mají obrovskou prašnost z brzd. Elektromobily budou rekuperovat a větší část brzdné energie vrátí do baterek, nebude se to všechno ničit mezi kotoučem a obložením, které uvolňuje velké množství karcinogenních prachových částic. V elektromobilech se bude brzdami spíš jen dobržďovat a používat v případě nějaké nenadále situace na rychlé brzdění, standartní přibržďování a postupné zpomalování z brzd úplně odpadne ve prospěch rekuperace.

+8/−4
27.3.2018 10:13

J35o46s89e58f 44Š15o40l46t28e63s 8774628140543

Mám doma naftový S-max a elektrické BMW i3. Podle mě ideální kombinace. Jenom ten S-max trpí jak zvíře, protože byť v garáži, tak skoro nejezdí.

+1/0
27.3.2018 10:28

O98n78d78ř97e10j 75L71i94š59k69a 1633537124682

Hurá. Konečně tu někdo používá mozek. Má diesel a vidí si dál nežli na špičku nosu. (Tedy pokud není smog, to dál vidět není). Proč asi v Německu zakazují diesel? Protože ničí jejich zdraví a v ČR je ničí také...

+2/−3
27.3.2018 11:41

I63v41o 88N82a68v30r13á65t42i55l 5574408544

;-D;-D;-D S tou rekuperací jste mne vážně pobavil. A teď zpět do reality: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=YMl41JzQLWE

0/−2
27.3.2018 12:39

T80o50m40á34š 89J13a42n29í76r76e73k 5656926781408

Kdyby jste si precetl popisek, tak vite, ze s tim jezdil na okruhu. Rekuperace se samozrejme pouziva pri pribrzdovani .... kdyz potrebujete poradne brzdit, tak se brzdi samozrejme i klasickyma brzdama. Saliny maji taky klasicke brzdy, ale v mestskych rychlostech a plynulem provozu se rekuperuje prakticky az do uplneho zastaveni a brzdy se spousti az kdyz vuz stoji. Takze kdyz s autem, ktere ma brzdy dimenzovane tak, ze 95% bude rekuperovat, zacne jezdit na okruhu, tak se neni co divit, ze je spalil.

+1/0
27.3.2018 14:07

J30i93ř90í 13B70r81e85z74o93l92u83b51s43k46ý 7337509690312

A kolik tramvají tak asi umí rekuperovat?

0/0
27.3.2018 21:42

T90o54m28á45š 73J49a69n49í86r64e25k 5266756501718

Kolik jich je nevim, ale jsou to vsechny.

+1/0
27.3.2018 22:10

J77i22ř60í 65B36r82e97z63o65l39u95b29s89k84ý 7407529330952

To určitě nejsou. Nepochybně každá dneska provozovaná tramvaj umí brzdit do odporu, ale rekuperovat umí asi jenom ty novější, když dovolí síť...

0/0
27.3.2018 23:59

P71e87t85r 68H84a30r51i43p30r94a30s59a77d 27H43a78j65i34č 5711836423470

No, myslím, že jste trochu zaspal. Víte, kolik tepla by to bylo? To by musely mít chladič přes čtvrt vozu. Na střeše mají některé tyristory a to je asi tak všechno. Rekuperují všechny.

0/0
28.3.2018 17:13

J91o89s61e15f 76Š30o78l64t55e21s 8904308130613

Pobavil? Brzy na mé BMW i3 reznou, protože je nepoužívám. Zpravidla každou jízdu je použiju tak jednou a většinou jenom na přidržení auta na místě.

+1/0
27.3.2018 15:32

P85e18t36r 39M24u92n62z12a43r 1165601789856

No pokud máte kde dobíjet, tak je skutečně pro vás do Prahy vhodný elektromobil, o tom žádná.

Ale ten druhý odstavec se mě nezdá. U toho motorového auta také můžete brzdit motorem, sice se nedobíjí, ale jde to.Sice nevím jaký je brzdný účinek oproti rekuperačnímu brzdění, ale ten vliv na prašnost brzd zase tak významný nebude.

0/0
27.3.2018 13:56

J21a29k16u80b 49Š62a34f95a95n16d78a 7535317641651

Tak srovnávat rekuperaci s bržděním spalovacím motorem je úplně mimo. Ten brzdící výkon snad nejde ani porovnat...

+2/−1
27.3.2018 15:03

J48o18s67e57f 23Š80o92l56t96e41s 8694488840883

Je to velký rozdíl. Brzdění rekuperací je skoro stejné jako běžné brzdění v případě klidné jízdy. Auto rekuperuje výkonem až 70 kW. Zpomalení je stejné, jako když používáte ten výkon ke zrychlení a 70 kW vás už celkem zatlačí do sedačky.

+2/−1
27.3.2018 15:33

L55u55b53o96š 43D66o44l49e40ž51e66l 1787659894116

Je významný, u Tesly se uvádělo, že jde do brzd jen 1 % energie oproti běžným autům.

0/0
27.3.2018 16:30

T57o85m91á38š 95Z63e34m47a13n 3645148284725

Bydlím u Jižní spojky a peklo nastává, když:

a) soused začne přitápět uhlím

b) soused seká benzínovou sekačkou

c) soused celý víkend griluje na dřevěném uhlí

Ale auta ani s jedním nesouvisí.

+2/0
27.3.2018 19:06

P19a48v79e24l 49L16o49h60b34e55r86g96e31r 5986771260895

AdBlue je přece destilka se čpavkem. A v článku píší ,že přidají čpavek. Nebo ho tam dají jen více?

0/0
27.3.2018 9:10

L43a24d13i54s48l55a76v 19T87r35i30s17k49a 4425387480

No, nevím jestli čtete správně. AdBlue je Močovina AUS 32.

0/0
27.3.2018 9:19

V71á40c90l71a51v 39Š59k49o50d32a 2391157414

Ne tak docela, jde o to že AdBlue funguje pouze při vysokých teplotách, obsahuje totiž močovinu, která se při vysokých teplotách mění na čpavek, při nízkých ne a potom adblue nefunguje. Naopak ACCT je kapalina přímo čpavku a nepotřebuje tedy vyšších teplot pro to aby fungovala, takže narozdíl od AdBlue funguje prakticky hned po nastartování.

0/0
27.3.2018 9:31

J74o64s56e31f 23M31i89k24i27n 5693924125144

Buď mám velké saze a CO2 (do EURO4) nebo mám nanosaze a NOX

+3/0
27.3.2018 7:38

Z60d79e29n53ě83k 23M57o57r58á67v86e53k 5477138638623

NOx byly u dieslu vždycky, u turbodieslu jich je výrazně víc, jen se nesledovaly.

0/0
27.3.2018 9:18

M14a25r25t70i77n 23K70a73r84á36s20e48k 9338533698968

NOx se sleduji uz od doby EURO1 (1992), do roku 2000 (EURO 3), ale mely spolecny limit s nespalenymi uhlovodiky.

Jinak limit se s kazdou normou zprisnuje, starsi motory mely vyrazne vyssi emise NOx nez dneska, i kdyz se nekteri nesmyslne snazi tvrdi opak...

0/0
27.3.2018 9:43

Z68d47e78n79ě30k 95M48o26r57á83v25e95k 5687768748273

Jo, sledovaly se, ale bylo to hodně benevolentní. To že se to zpřísňuje, je dobře a jestli najdou rozumné technické řešení, které to zredukuje i v těch nevhodných režimech (tedy vždy), tak je to super. Důležité je, aby to nebylo další ku*vétko, které bude potřebovat servis za balík peněz každých pár let. To by to pak zase lidi obcházeli a ve výsledku by to bylo k ničemu.

0/0
27.3.2018 11:24

M35a60r23t53i77n 41K36a47r18á54s67e56k 9128193338148

A na ten nesmysl jste prisel sam?

0/0
28.3.2018 0:13

P97e88t84r 10N34ě83m42e17č76e98k 1232924962743

Já bych se o diesely tak úplně nebál. On ten humbuk zase přejde.... jinak palec nahoru za ten vynález!

+26/−1
27.3.2018 7:26

P70e74t38r 90H23o48r59á20k 1979793909734

Diesel nikomu chybět nebude.

+4/−28
27.3.2018 7:04

V91á50c28l15a75v 77Š27k42o49d43a 2491587944

Mluvte za sebe;-)

+11/−2
27.3.2018 7:18

M76i34c26h86a11e70l53a 34S49t50a19r76á 8900374351783

Nebude, to je jasne, je z toho jen smrad.

+3/−6
27.3.2018 8:46

Najdete na iDNES.cz