Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 65 lety vyjela první sériová vejtřaska, u armády slouží dodnes

Z bran továrny Praga v pražských Vysočanech vyjela před 65 lety, 2. dubna 1953, první sériově vyrobená „vejtřaska“. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S vznikl za necelé dva roky od zadání vývoje pro československou armádu, která v té době postrádala lehké vozidlo schopné poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V74í61t 69H63o84l12l52e94r 8327602852756

poprvé jsem ji řídil na sněhu v autoškole roku 1985 a když jsem přešel na IFU tak jsem myslel že řídím rolls royce :)

0/0
16.4.2018 14:29

M92a29r31t52i73n 12N72e61b86e48s71k79ý 7636190497822

"Automobil je hlučný a náročné je také jeho řízení."

Pane redaktore, auto, které vyjelo v roce 1953 bylo prostě stavěné na to, aby ho řídil řidič, ale zas tak dokonalé, že tím řidičem mohl být i vyučený lakýrník a potřeboval autoškolu a KŘK na vojně. Nicméně absolvent vojny na V3S pak už opravdu řidičem byl, musel umět řadit s meziplynem, dvakrát šlapat spojku a vědět, co má pod sebou.

Tedy nic pro současné "jezdiče".

V3S byla pomalá, hlučná, v létě vedro a v zimě zima, volant potřeboval chlapa a ne třasořitku od počítače a hlavně:

projelo to i tam, kde už Tatra seděla na rouře, nastartovali jste to za každé zimy, pokud jste měli noviny a zapalovač.

+1/0
4.4.2018 13:31
Foto

P87e57t33r 50Č41e50r44n79i22c56k38ý 6125287120

Vzpomínám na rok 2002 u armády v době povodní. V té době jsem sloužil v Kroměříži a byli jsme vysláni na pomoc do Prachatic...jen samotná cesta byla ve "vejtřasce" neskutečným utrpením a očistcem...

Z Kroměříže vyjela kolona šedesáti vozidel v 17:00 hod. a do Prachatic dorazila druhý den před čtvrtou hodinou ranní...

...překvapivě cestou "odpadla" pouze jedna T815 pro poruchu převodovky...

To byly časy...:-)

0/0
4.4.2018 7:46

E46v13z20e87n 90S89o19u69k95u67p 1377404816878

Jezdil jsem s PV3S dva roky na vojně a najezdil skoro 100 tisíc km. Kde neprojela vejtřaska, tak pak už žádné jiné auto....

+1/0
3.4.2018 8:37

V22o96k82o31u91n 12V21l44a12d61i35m61i77r 8862728609548

U jakeho utvaru jste prosim slouzil? To dava 150 km na den, vcetne sobot a nedeli. nehlede na to, ze jste musel mit take nejake sluzby a ta auta stejne vetsinou stala v autoparku.

0/0
3.4.2018 15:31

E44v59z67e46n 35S76o52u31k57u92p 1787874366828

Jo, jezdil jsem denne... Tak zvane provozkár.... Auto pro vsechno na celym pluku pro potreby vseho druhu ... Melo to vyhodu, ze v kasarnach jsem moc casu nepobyl :-)

+1/0
3.4.2018 16:36

P13a20v62e90l 98J59e54ř80á36b98e34k 7671182354657

Otec vozil dlouhé dřevo (klády) u lesů. Takže jako malí frackové jsme se v ní něco najezdili, později při studiu jsme jezdili jako závozníci o letních i zimních brigádách. Takže jsme si jí užili dosytosti. Jistě randál, natřásání, v létě vedro, v zimě i někdy teplo, věčně píchlé pneumatiky. Kam nedojela, tam se dotáhla přes naviják. Ale přesto, musíme si říci, že byla navržena krátce po válce, takže na svou dobu dobrá. Že se dál nevyvíjela, respektive, do výroby nezavedly další modifikace na zlepšení podmínek řidiče, na výkon atd., je jen politická neschopnost. tehdejšího systému. A nebylo to jen toto auto, ale motorky, zemědělské stroje, elektrotechnika, strojírenská výroba atd.

+16/0
2.4.2018 20:37

R37o41m82a33n 16K81o94n32e30č75n70ý 4164778703

Trosku ten clanek stoji za ho..o

+4/0
2.4.2018 19:24

Š53i27m64o23n 34M51a58r66t34y81n61e94k 7883785403466

Na svoji dobu dobré auto. Ale doba pokročila. A dnešní armáda potřebuje něco jiného.

+6/0
2.4.2018 17:58

V10o18k43o94u90n 64V46l15a13d75i30m24i39r 8692338889478

Jezdil jsem na vojne, jak s vejtraskou, tak i se stojedenactkou. Ta Tatra, ac vlastne o deset let starsi byla po vsech strankach lepsi. A taky pro ridice pohodlnejsi.

0/0
2.4.2018 19:17

M12a64r55t17i12n 93N11e24b78e74s57k50ý 7546860167532

Dnešní armáda potřebuje něco jiného, takže Tatra 810 má podvozek na bázi Pragy V3S ( torzní rám, nápravy s reduktory, jen listová pera nahradily vinuté pružiny, bubny kotouče) a má to současný motor a boudu...

+1/0
4.4.2018 13:34

J88i38ř69í 96P44o75k61o62r28n18ý 2302754377512

Na tehdejší dobu dobré auto , ale dnes...

+2/−2
2.4.2018 17:39

K93a22t37e16ř50i75n75a 90V92ý15b48o93r76n85á 6710569619

Dnes by asi nesplnila ekologické normy. Jinak šestiválec, 6x6... Jen ten hluk a topení tam není ideální... :)

+1/−3
2.4.2018 17:53

Š31i42m18o85n 79M93a28r49t67y88n92e53k 7833855793476

A ten výkon 95 koní by dneska také neobstál.

+2/−2
2.4.2018 17:59

P50e33t62r 38Č26e80r64m76á23k 9478765919940

Přijde na to, v Afghanistánu dojela vejda dál než mnohem silnější stroje...

+5/0
2.4.2018 20:17

Š80i83m76o55n 60M68a54r93t42y18n41e43k 7863105183866

Z dnešního pohledu je to na takové auto žalostně málo. (někteří tu v diskuzích dokonce nadávají, že 110 koní je málo i škodu fabia.....).

+1/−1
2.4.2018 21:27
Foto

R96o48m31a62n 24K38o44z48e92l 4327146613534

To ano, v kopci stačíte V3S i pěšky, jak se jí tam nechce jet.

+1/0
2.4.2018 21:40

P18e66t56r 51Č57e72r17m18á76k 9378345209920

Právě že není, vzhledem k jeho specifickým vlastnostem a vojenskému využití.

+1/−2
2.4.2018 21:44

J56i89ř54í 96S82c93h63w68a35c50h 8378704418666

i z vojenského hlediska je rychlejší náklaďák z mnoha důvodů výhodnější než takto pomalý....

+2/0
2.4.2018 22:42

P55e41t17r 66Č45e49r42m87á10k 9748865459520

To pochopitelně, to nikdo nezpochybňoval. Šlo o to že i takto nevýkonný ale terénně schopný stroj byl na svoje konkrétní účely plně dostačující.

+1/0
3.4.2018 9:54

J45a78k87u71b 92R37o13u44s 3863570484352

...dnes je to taky dobré auto.

+1/−2
3.4.2018 9:45

J31e67n89d48a 40B16e24n86d40a 9501622446308

S vejtřaskou jsem jezdil na vojně, tenkrát jsem na ni nadával, ale dneska na ni rád vzpomínám.

+11/0
2.4.2018 17:26

M67a74r53t23i11n 53N31e94b57e20s32k55ý 7616640777142

V 70. létech jezdili řidiči V3S s auty, která byly stejně stará, jako oni a jelo to pořád.

0/0
4.4.2018 13:36

L62a20d53i58s28l19a28v 74K97a60l44o80u31s 7655156381340

Obdivuji Vejtřasku. Škoda, že něco na ten způsob nevyrobili v podobě osobního vozu 4×4. Něco jako Impreza, Lancer EVO, Corolla WRC , Rav4,Hummel, ....

+2/0
2.4.2018 17:25

L36a72d69i37s90l73a56v 93K13a35l19o78u26s 7835536581190

Hummer - to produktivní psaní mi furt kurví psaní

+4/0
2.4.2018 17:27

L35a86d52i89s70l48a64v 34K48a12l92o86u24s 7355546271270

prediktivní

+14/0
2.4.2018 17:36

J36o38s14e44f 35U28l79m12a33n 8160910648295

;-D;-D;-D

+1/0
2.4.2018 17:43

J44a59r36o72s56l79a51v 81B45a12l30i72n65t 5356533114266

;-D;-D;-D

+1/0
2.4.2018 17:48

J20i82ř33í 97P66o26k29o14r89n61ý 2332204677252

Tak mezi Hummerem H1 a Ravem je obrovský rozdíl, stejně jako mezi Ravem. M. Evo...

0/0
2.4.2018 17:42

Š58i41m82o82n 57M36a86r62t97y47n74e54k 7923125243616

Tomu se říká míchat jablka s hruškami a možná i s pomeranči.....

+2/0
2.4.2018 18:02

M62i54r58e31k 89G81a81j94e46r 5921206529510

Impreza? Vazne? Ma nizky podvozek.

0/0
2.4.2018 18:25

P88a89v57e34l 43J14e23ř33á52b69e53k 7881322294357

Vyrobilo, mělo to název Škoda Babeta, téměř na svou dobu bezkonkurenční, ale Gaz dostal přednost.

+1/0
2.4.2018 20:25

L60a90d70i36s11l75a98v 70K65a18l92o68u59s 7105876211430

Máte pravdu. Na youtube jsem na to kouknul, a nestačil se divit, aneb jak se dá plýtvat talentem, schopnostmi, potenciálem.

0/0
3.4.2018 13:48

M76a20r55e58k 84N96o67v67o19t47n38ý 5121881776108

V3S neznamená vojenský třítunový speciál, ale vojenský třínápravový speciál.

+5/−1
2.4.2018 16:55

P58e61t68r 84Č11e48r25m49á22k 9898855689350

Ne tak docela, od V3S odvozená silniční dvounápravová verze nesla označení S5T což znamenalo silniční 5ti tuna. Takže systému označování skutečně více odpovídá označení nosnosti a ne náprav, nicméně je pravda že i verze “třínapravový” je velice rozšířená.

+6/0
2.4.2018 17:19

J20a54k73u51b 81N41e55s54v19a78d11b16a 4734689431

V3S je vojenský třínápravový speciál - jde o oficiální označení přímo od výrobce (měl jsem kdysi v ruce originální prospekt a dílenskou příručku z 50.let - tam to tak bylo). Slovbo třítunový použil před pár lety nějaký pisálek na internetu (možná zrovna na idnes) a od té doby to od sebe opisují...

0/0
3.4.2018 9:54

P66e60t42r 63Č29e25r67m10á48k 9288355419380

Není, to je právě velký omyl. Oficiální označení je pouze V3S, jak si to kdo kdy vyložil a kam napsal je věc jiná. Faktem zůstává co jsem psal výše - u S5T (což je dvounápravová varianta V3S) nikdo o smyslu označení nepolemizuje, a logicky z něj pak vyplývá že ta pozice označuje nosnost a ne počet napráv.

+1/0
3.4.2018 14:44

K94a16t45e93ř21i97n41a 97V91ý64b59o17r45n54á 6130529899

Vojenská třítunka speciální.

+4/−2
2.4.2018 17:43

J83a94r74o55s16l55a38v 52B15a16l94i86n72t 5126623154236

;-D

0/0
2.4.2018 17:47

M26a23r72t64i21n 61K70ř11í67ž 9673772130217

To jsem si myslel taky.

0/0
2.4.2018 17:53

M78a22r95t95i38n 51N46e63b48e98s89k64ý 7676910357132

A jak se jmenovala dvounápravová zkrácená verze?

Bylo jich hodně málo, ale byly.

+1/0
4.4.2018 13:38

S15t91a57n53i40s41l86a38v 26N28o82v22o84t14n86ý 2693746129939

Dát na podvozek nový kabát tak by to bylo nej auto pro armádu.

+1/−1
2.4.2018 16:53

J25i73ř75í 16P34o63k76o61r74n72ý 2742564937772

Ten kabát je to poslední, motor odpovídá době vzniku ,žádné posilovače, převodovka nebyla plně sinchronizovaná.... Dnes jsou auta této kategorie zcela jinde, podívejte se na Unimog

+3/0
2.4.2018 17:50

M74i64c62h85a55l 66H48e80b19e67d21a 3336627518635

Na druhou stranu to šlo opravit kladivem a francouzákem :-)

+1/0
2.4.2018 23:07

O93n13d93ř92e89j 41Č86a40p25k50a 6291751633344

Taky je Tatra 810 (která vejtřasku nahrazuje) stejná koncepce - šestikolka s portálovými nápravami a rámem. Jen je tam lepší motor, převodovka, klimatizovaná kabina...

+4/0
2.4.2018 18:31

V62o53k53o36u28n 16V39l32a17d88i55m36i76r 8922668479228

Ale pro kterou?

0/−2
2.4.2018 19:18

M40a23r20t20i77n 70N61e11b86e43s76k31ý 7696140477712

A tak se narodila Tatra 810.

Při pohledu zespodu je jasně vidět, kde má svůj původ.

Vznikla z ROSS R210 a ten, no přeci ze staré dobré V3S.

+2/0
4.4.2018 14:13

I26v83a14n 67M78a35r33e56k 6644808862

"Vatřaska" brus k nezaplacení při stavbě mého domu v členitém terénu. R^R^R^

+8/0
2.4.2018 16:33

V13o43k14o20u47n 58V13l17a45d49i24m52i74r 8812748279298

Redukce v nabojich kol?

0/−7
2.4.2018 16:32

P94e54t85r 28Č51e88r14m75á82k 9438545609870

Jj, díky tomu jsou hnací hřídele vyosené výše a má to onu velkou prostupnost.

+10/0
2.4.2018 17:21







Najdete na iDNES.cz