Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Česku může do roku 2023 vzniknout až osm čerpacích stanic na vodík

V Česku by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. V současnosti funguje v tuzemsku jediná v Neratovicích. Na vybudování vodíkových čerpacích stanic se má podílet dotační program ministerstva dopravy. Další tři až čtyři stanice by podle zástupců ministerstva měly vzniknout do roku 2025.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J21i64n24d47r78a 30H82u49b91e12n56ý 7123140458926

To je super zpráva, tak to mám dost času našetřit na Hyundai Nexo,protože to je opravdu top mezi vozy od Hyundai8-o

0/0
19.4.2018 13:40

J48a82n 28M40a28s31t80n72ý 3221253896475

Kéžby těch benzínek na vodík bylo víc, to bych o tom i přemýšlel, jelikož jsem měl možnost sedět v Nexu a jako musím říct, že větší pecku jsem neřídil, za mě fakt dobrý kousek co kluci v koreji vymysleli!

0/0
18.4.2018 17:15

D91a40v56i53d 44H53o82l81m96a91n 5784180327

Tolik ? Jdu do toho !

0/0
6.4.2018 9:11

J30a98r20d46a 29F54i10c46e25k 1926909943782

Nejsme na technetu a tomu taky odpovídá informační (spíše reklamně-propagační) hodnota článku. Ono ostatně relevantní informace, aby jeden pohledal. Všude jen "má být, bude..okolo.." Co je, jisté jsou údaje ohledně extrémního plnicího tlaku nádrží (v Nexu jsou tři) 700bar = 70MPa (přičemž současný technologický limit je 1000 bar). Jen pro srovnání plnicí tlak vzduchových dýchacích přístrojů je 30MPa, provozní tlak vzduchové soustavy nákladního automobilu je cca 0.8 MPA. O čem se pro jistotu v článku nepíše vůbec je že: energie potřebná na stlačení vodíku jen na 350 bar dosahuje přibližně 30 % energie v palivu. Vodík je možné taky uchovávat ochlazený (zkapalněný) na -253°C s tím jsou ovšem spojeny ztráty cca 3% z obsahu nádrže za den a rovněž energie spojená se zkapalněním, která dosahuje přibližně 40 % energie v palivu. S tím vším rovněž souvisí velikost nádrží. Nádrž na vodík pro vozidla se srovnatelným dojezdem je 4 až 6krát objemnější než nádrž na benzín a 2 až 7krát hmotnější (samozřejmě v závislosti na materiálu nádrže, 7krát hmotnější by byla v případě ocelových lahví). Jestli jsou (ve zkratce řečeno) elektromobily vývojovou uličkou na cestě k vodíkovým automobilům je to nejspíše cesta do další slepé uličky.

0/0
4.4.2018 21:30

R53a37d40o91m11í32r 88P82e90š18o44r57n22a 3589306629956

Myslím, že vodík je určitě lepší alternativa než elektromobily, ale i jejich zkřížení není zanedbatelná další volba.

Pokud se vodík vyrábí z odpadu. Rád si přečtu více o technologii jeho výroby, a cena aut je v neposlední řadě také otázkou priorit, kde lidé chtějí, aby žili jejich potomci. Jestli na zničené planetě, anebo na planetě života...

Už z toho důvodu by magnáti automobilového průmyslu měli přehodnotit své vize...a nabídli auta, která budou dostupná všem..

0/0
4.4.2018 19:46

J55a14n 19V17á97c31l69a35v91í70k 3892116751479

Z odpadu ... spíš separací z metanu. Přitom samotný metan jde použít v existujících spalovacích motorech a vychází to i energeticky výhodněji.

Jenže říct, že se vodík vyrábí ze zemního plynu, který se navíc kupuje od Arabů a Rusů, už nezní tak sexy.

0/0
5.4.2018 10:41

J65i57ř65í 98S54c51h15w89a56c29h 8498394898756

tak to bude mít každé jedno vodíkové auto svou vlastní čerpací stanici jen pro sebe?

Dobrá, konec srandy: ;-)

Startovací pozice vodíku je úplně ze všech technologií ta nejhorší.

Když začínal spalovací motor, tak nebyly tisíce benzínových pump ale ten petrolej, či na co to jezdilo, se dal sehnat jinde.

Zásuvku pro auto na baterie má každý, kdo má dům, nebo garáž. Nabíjecí stanice je nepoměrně lacinější než "pumpa na vodík"

Auto na vodík dnes stojí jak dva baterkáče , pumpa na vodík je taky drahá, výroba vodíku elektrolýzou, není příliš efektivní.

Kdo by do toho investoval velký prachy, když není pro koho a kdo by kupoval ta drahá auta, když není kde vodík načerpat......

+1/−1
4.4.2018 13:28

R87o17b94i78n 82Ž29i46ž86k85a 2708554156696

Tyhle otázky si člověk mohl klást už s elektromobilama, s jejich omezeními na domkáře s garáží.

Na dálkovou dopravu je při stále omezeném dojezdu a nesmyslné době dobíjení elektromobilů vodík nejlogičtější alternativa benzínu/nafty - čímž se zároveň rýsuje křivka růstu čerpacích stanic podél hlavních dálničních tahů, kterých je omezené množství.

Vodíková pumpa nemá suplovat domácí nabíjení elektromobilů, které je super pro příměstskou dopravu, ale klasickou benzínku. Logicky - taky stihne obsloužit za časovou jednotku řádově víc aut než nabíječka.

Argument cenou samozřejmě na místě je, ale to může být otázka investice. Pokud je vodíkové auto pomalu na začátku svého vývoje jen dvakrát dražší než elektromobil, který má za sebou víc než století praxe, pak to není z hlediska budoucnosti vůbec špatnej začátek - samozřejmě pravda se ukáže za pár let (a doufám že tržně a ne politicky).

Z pozice diskusního vizionáře mi přijde kombinace elektromobilů pro (pří)městskou dopravu a aut na vodík pro tu dálkovou (v čele s kamiony) jako nejlepší. :-)

+2/0
4.4.2018 13:53

J66a18n 60V98á81c24l70a78v10í56k 3592746211909

"auta na vodík" jsou také elektromobily

0/0
4.4.2018 14:31

R64o57b89i67n 68Ž40i93ž46k84a 2748204276566

Máte pravdu, ale doufám že laskavý čtenář pochopí a promine:-)

0/0
4.4.2018 15:12

P11e77t71r 94M53a49r80š48á81l94e30k 9675252294969

A co ta výroba vodíku? To jste jaksi opomenul. Přitom je to největší slabina vodíku.

0/0
4.4.2018 18:06

G87e60o45r13g 70K37o80m39b94e12r85e73c 9754291326851

Clovece vyjel jste nekdy o kus dal z ty vasi Horni Dolni? Jsou zeme jako napr. Australie, Aljaska, Rusko, Kanada, USA, etc. kde jedete stovky km a kde nic tu nic. To tam kvuli par autum budou tahat krizem krazem desetitisice km noveho vedeni? 8-o Co budete delat kdyz vam dojde stava 200km od prvni zasuvky?

0/0
4.4.2018 18:25

J87i63ř66í 68S10c37h60w15a35c39h 8528824628696

pravděpodobnost, že tam kde "není elektrická zásuvka", někdy narazím na vodíkovou pumpu se prakticky rovná nule......

+1/0
4.4.2018 18:59

G10e53o21r95g 58K34o38m17b55e28r29e48c 9754921666741

Tak vy urcite ne, vy zustanete do konce zivota zasekly v te vasi Horni Dolni.

0/−2
4.4.2018 19:12

J15i28ř58í 18S41c13h57w59a96c59h 8988394768406

Ano. V té "mé horni dolni" je několik set tisíc elektrických zásuvek a ani jedna pumpa na vodík....

0/0
5.4.2018 7:49

J84a96n 76V35á11c42l62a78v69í97k 3562806181489

Já bych to raději neuspěchal. Ať podobné slepé uličky raději prozkoumávají jiní.

0/0
4.4.2018 12:16

P49a60v60e67l 48P60a34ž33o34u53t 3383961953607

tvl to je ale ,,fofr,, panečku

+1/0
4.4.2018 10:38

G98e97o34r97g 39K24o42m31b71e50r90e34c 9214361586591

„Kdyby se vláda na tuto oblast zaměřila, do sedmi let můžeme mít obrovský evropský či dokonce celosvětový potenciál,“ dodal.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/vodik-elektrombbil-tankovani-cerpaci-stanice-faq-/automoto.aspx?c=A180403_180528_automoto_fdv

;-D;-D;-D

v ty dobe uz budou napr. v Nemecku stovky cerpacich stanic na vodik.

0/0
4.4.2018 8:53

H60o60n94z19a 20T45a97r 3409902264162

Až +8 čerpaček Není to trochu málo ?

Kdo by si kupoval na pořízení Nákladné Osobní auto, které není kde natankovat .

+1/0
4.4.2018 0:10

Š61i72m32o96n 14M46a12r79t70y73n58e50k 7923155273886

Můžete postavit / zadotovat třeba dalších 10 čerpaček - co Vám brání?

0/0
4.4.2018 7:00

R20o76b23i48n 97Ž74i73ž92k76a 2128854496626

Tak někde se začít musí. S tímhle zpátečnickým přístupem by se neudělalo nikdy nic. Nikdo netvrdí že to od té doby bude plnohodnotná náhrada spalováku jako jsem tu četl když se v ČR objevil první supercharger :-)

0/0
4.4.2018 10:43







Najdete na iDNES.cz