Diskuse k článku

VIDEONÁVODY: Jak se starat o vejtřasku. Babička slouží věrně dodnes

Před 65 lety vyjela první sériová „vejtřaska“, u armády slouží dodnes. Praga V3S patřila k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržela až do 80. let 20. století. Řízení auta z počátku padesátých let vyžaduje „celého muže“. Podívejte se na perly z videoarchivu Vojenského historického ústavu věnované této legendě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D93o26r40a 47V27e91s60e21l88á 2570223729393

... startování "bošákem", otočné bakelitové blinkry na palubní desce - a ty se ještě otáčely na opačnou stranu, než se mělo blikat, koženkové sedáky za zády, meziplyn, neskutečný řev motoru, žádný posilovač řízení, žádný rejd, roztřesená venkovní zpětná plochá minizrcátka ...

... a celou autoškolu jsem se modlila, aby nepršelo, neb na páku stěračů uprostřed okna jsem nejenomže nedosáhla, ale ani neměla čas :))

Nj, nostalgie, kdo to neřídil, nepochopí. Ráda na ní vzpomínám, i bych se ráda opět svezla

+2/0
5.4.2018 23:12

V76á83c82l85a32v 82H93r28a29d69i91l 3794768342901

už je to pryč stejně jako doba kamenná tak tady přestaňte nostalgicky vzdychat soudruzi Rv

+2/−17
5.4.2018 19:58

E76v30z84e25n 80S90o15u69k50u15p 1447654506768

koncepce PV3S byla na papíře již v roce 1946 .... takže soudruzi ji nevymysleli...

0/0
6.4.2018 8:17

J70i21ř94í 84E94r77b69e47n 1783894886937

Takže kdo obdivuje VW Brouka, je ve skutečnosti nacista? ;-D

0/0
10.4.2018 7:26

J69a10r97o21m76í35r 22N82o86v96o79t91n87ý 6241953914

Fantastická kára. Film jsem s chutí dokoukal do konce R^ .... Jednou si ji koupím ...

+5/0
5.4.2018 14:29

A76l25e81š 77L59i61s77o92v30s68k81ý 9489958982592

ZAjímavý auto. Úzasná průchodnost, ale šíleně hlučný a náročná údržba a spouštění v zimě. Kluci v hotovosti vstávali každý 2-3 hodiny a roztáčeli motory. Taky se jim dávaly "číst noviny" . zapálily se u sání, aby se studený motor líp spustil. A v Iráku (nebo v Bosně?) konstrukce auta zachránila vojákům život - najeli na minu, ale díky tomu, že přední kola byly daleko před kabinou, tak to kluci přežili.

+2/0
5.4.2018 10:22

M45i89c12h21a10l 50S17e32m88i24k 7647869339976

Přesně...každě 2,5 hod nastartovat, 30 min beh na volnobeh až do rána....to znám.6ádny posilovač řízení, asynchronní převodovka, řve to jako Bůůů, netopí to atd......ALE jinak na ní nedám dopustit;-)

+3/0
5.4.2018 14:47

V15á12c88l55a50v 85M23a72l21ý 3904498454429

Na noviny chytla hned i v -20, kdo neuměl řadit ve V3Sce, nebyl šofér. Pravda, že netopila, ale je to vojenské auto. V terénu neměla konkurenci.

+7/0
5.4.2018 16:52

E83v14z52e11n 47S10o79u42k50u77p 1167894646258

Souhlasím. Také jsem požíval noviny, i když ve výbavě byla benzínová letlampa a také petrolejové ohřívače baterek (to jsem však za celé dva roky nikdy nepoužil)

+3/0
5.4.2018 17:24

M40a70r36t72i63n 38N43e44b83e43s93k19ý 7136950597752

Než jste zapálili tu letlampu, měla vejtřaska už dávno "přečtené" Rudé právo a spokojeně vyfukovala modrý kouř z výfuku.

Pokud vím, tak okénko na boku vedení vzduchu na nahřívání válců neměl nikdy nikdo otevřené a vejdy chytaly v pohodě.

+5/0
5.4.2018 18:19

E38v98z18e11n 70S89o14u20k21u84p 1857964346688

naprosto přesně R^

+2/0
5.4.2018 18:26

V48l76a44d95a 57S57i80m30o22n72i78k 3549693183275

Asynchronní bude jenom elektrický motor, V3S má pouze nesynchronizované převodové stupně. Jinak souhlasím

0/0
5.4.2018 22:19

V13o16k69o38u53n 28V39l60a64d16i39m98i46r 8672538279578

Pravda, namazat vsechny ty klouby pri exploataci byla zabava na celej den.

+1/0
5.4.2018 20:52

E57v85z19e34n 69S36o60u62k27u80p 1287864876978

Na vojně jsem s PV3S jezdil denně a najel tisíce kilometrů..... Ve své kategorii vozidel nebyla ohledně průchodnosti terénem nebyla dosud překonána.....

+13/0
5.4.2018 9:36

M21a58r49t12i67n 82P90e63r40u94t58k14a 6452927509506

To, že nebyla překonána, může napsat jen někdo, kdo nejezdil v něčem modernějším... Když na cvičení jedeme s více vozidly, V3S bývá první, co se buď rozbije a nebo někde neprojede. Přecejen uz je to 65 let starý auto a s dnešními stroji se nemůže rovnat. Je spíš smutný, že armáda používá taková auta dodnes.

0/−9
5.4.2018 14:25

E31v75z14e35n 37S22o59u40k93u81p 1987124916658

Píši "ve své třídě " užitkovosti... Vyjmenujte podobná auta dnešní doby....

+3/0
5.4.2018 15:28

V22á79c45l29a51v 10M34a19l13ý 3244898744949

Těžko některé auto V3S překoná v terénu, proto s ní jezdí armáda dodnes.

+8/0
5.4.2018 16:55

E54v93z74e76n 56S27o34u39k77u65p 1227934856308

Přesně tak R^

+3/0
5.4.2018 17:17

D36a51n37i88e19l 64T37s12c92h91e64r56n31a98y 2305502939312

Hlavne relativne jednoducha oprava zavad

0/0
6.4.2018 7:57

M23a31r84t44i48n 86N33e34b45e47s86k50ý 7676620397152

Pane kolego, tvrdit, že V3S někde neprojede je docela odvážné. (a co by tam projelo, když ne V3S, nebo snad ještě Unimog)

Když máte tak jasno, s jakými současnými auty ji chcete srovnávat?

S Tatrou 810? Prozradím vám tajemství: T810 je postavena na základě koncepce V3S, jen to má místo bubnů kotouče, místo listových per pružiny a současný motor a boudu.

+1/0
5.4.2018 18:25

J48i87ř75í 71P62o85k85o89r65n72ý 2832634617762

a co třeba Pitzgauer 6x6 od Steyru..........(kostrukce p,Ledwinky jako Tatra)

0/0
5.4.2018 21:57

V18á77c44l70a98v 64M17a15l66ý 3914498314409

V3Ska je alespoň hezká oproti Steyru a byla to naše výroba, dát na ní větší kola byla by ještě lepší, ale nutno říci, že to ani nepotřebuje. Na údržbu byla nenáročná, max. namazat kardanky a jezdit s ní mohl každý.

0/0
5.4.2018 23:09

Š12i65m54o14n 24M88a67r69t24y12n16e54k 7503685983576

T 810 není postavená na základu V3S. Jediné co mají společného je, že to jsou vozidla 6x6 a mají použité portálové nápravy (které jsou úplně jiné u T810 než u V3S).

+1/0
6.4.2018 7:50

M58i31r60e50k 81B85u19c41h88t27í67k 7169834804709

Pane perutko, tak se pochlubte.

0/0
5.4.2018 21:03

M15i69r46e64k 58B62u17c39h58t47í87k 7499184304689

Pardon pane Perutko.

0/0
5.4.2018 21:03

D92a20v65i45d 67H43o89l10c79m61a83n 8674935816989

Uvidíme za 65 let, jak bude vypadat dnešní stroj.

0/0
5.4.2018 22:10

V50l11a18d27a 35S82i45m97o61n92i98k 3679533203325

Jel jste s tím někdy ve skutečném terénu?

0/0
5.4.2018 22:21

V48o31k91o80u96n 98V22l73a24d34i47m36i55r 8642788119328

A uz jste jel nekdy s Tatrou 111? S tou jsem vytahoval casto vejtrasky uvizle na tankodromu.

0/0
5.4.2018 21:41

V70á63c64l88a98v 16M21a50l67ý 3364308474159

Kde projela V3Ska Tatra neprojela ani náhodou, T111 už vůbec ne, sedla si na "želvy" a byla nahraná, navíc měla podstatně menší světlou výšku a byla o hodně těžší.

+2/0
5.4.2018 21:45

E50v89z41e35n 51S61o29u72k89u27p 1527124956538

Jenže byla moc těžká.....

0/0
5.4.2018 21:51

D20a57n96i70e16l 37T29s65c30h48e67r82n42a91y 2745842589532

Mozna T805, ale nesmela se naklonit do strany.

0/0
6.4.2018 7:59

E46v92z86e41n 85S64o32u53k59u70p 1517904736708

S Tatrou 805 jsem nikdy nejezdil, ale vím, že také měla v terénu výbornou průchodnost.... říkali jsme jí kvíčala nebo také čmelák :-)

0/0
6.4.2018 8:11

O55n14d25ř95e56j 77Č32a75p98k22a 6701751153124

Já už ji v terénu znám akorát jako divák z trucktrialu, ale zvládne toho dost... BTW přezdívku jsem znal spíš "kačena".

0/0
6.4.2018 12:14

J92i45ř40í 96P52o67k52o51r17n27ý 2702654847502

neříkejte prosím vejtřaska, nám na moravě to trhá uši......:-)

+13/0
5.4.2018 7:18

O15n75d16ř58e96j 76K19n71í46ž69e69k 7628967675704

OK, tak výtřaska. Lepší, ne? ;-)

+4/−1
5.4.2018 16:56

L21i42b73o93r 56T47y56m77e16š 8605768277879

Ventra

0/0
5.4.2018 17:18

R60e73n88é 39Š17r66ů89t57e16k 8938685556158

Abyste se tam na té Moravě náhodou nepotento. ;-D

+5/0
5.4.2018 17:23

M26a36r68t60i82n 96N88e54b48e55s59k32ý 7216550577372

a to ještě nevíte, jak vaše "moravština " rve uši nám.

+2/0
5.4.2018 18:26

M58i80l90a26n 41K53r57á18l 8953738661591

na video jsem kouknul a klikat jak trouba nebudu

+2/0
5.4.2018 5:45

M13a30r83t66i10n 86B91ř51e61z78i90n25a 8438895700282

Všiml jsem si té nové "módy", kdy jsou okraje starých dokumentů rozostřené. To má vypadat, jako že to bylo natočeno mobilem? Nějak mi uniká smysl tohoto "vylepšení".

0/−5
5.4.2018 4:19

P49e82t57r 44N78o12v58ý 8652206737248

To je proto, ze jsou natoceny v pomeru stran mensim, nez je soucasny standard. Osobne bych radeji vyplnil cernou barvou, ale ani toto reseni nijak obrazovou informaci nedehraduje.

+3/0
5.4.2018 5:27

J98a93r24o13m73í11r 25K86r87á52l 4390479534559

Je to "IN" ? ;-) Přirom není problém přizpůsobit okno videa, anebo doplnit černé okraje.

0/0
5.4.2018 8:04

Najdete na iDNES.cz