Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEONÁVODY: Jak se starat o vejtřasku. Babička slouží věrně dodnes

Před 65 lety vyjela první sériová „vejtřaska“, u armády slouží dodnes. Praga V3S patřila k nejlepším terénním nákladním vozidlům své doby, ve výrobě vydržela až do 80. let 20. století. Řízení auta z počátku padesátých let vyžaduje „celého muže“. Podívejte se na perly z videoarchivu Vojenského historického ústavu věnované této legendě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D55o47r47a 33V73e16s31e33l95á 2690333959413

... startování "bošákem", otočné bakelitové blinkry na palubní desce - a ty se ještě otáčely na opačnou stranu, než se mělo blikat, koženkové sedáky za zády, meziplyn, neskutečný řev motoru, žádný posilovač řízení, žádný rejd, roztřesená venkovní zpětná plochá minizrcátka ...

... a celou autoškolu jsem se modlila, aby nepršelo, neb na páku stěračů uprostřed okna jsem nejenomže nedosáhla, ale ani neměla čas :))

Nj, nostalgie, kdo to neřídil, nepochopí. Ráda na ní vzpomínám, i bych se ráda opět svezla

+2/0
5.4.2018 23:12

V30á64c12l15a28v 39H94r57a26d40i93l 3704958982601

už je to pryč stejně jako doba kamenná tak tady přestaňte nostalgicky vzdychat soudruzi Rv

+2/−17
5.4.2018 19:58

E32v39z27e78n 77S58o16u29k48u18p 1247674786948

koncepce PV3S byla na papíře již v roce 1946 .... takže soudruzi ji nevymysleli...

0/0
6.4.2018 8:17

J49i39ř19í 76E56r65b91e85n 1293324516707

Takže kdo obdivuje VW Brouka, je ve skutečnosti nacista? ;-D

0/0
10.4.2018 7:26

J21a50r29o18m38í25r 89N90o39v34o72t33n45ý 6191893474

Fantastická kára. Film jsem s chutí dokoukal do konce R^ .... Jednou si ji koupím ...

+5/0
5.4.2018 14:29

A32l36e69š 33L74i19s18o25v35s91k11ý 9599318222612

ZAjímavý auto. Úzasná průchodnost, ale šíleně hlučný a náročná údržba a spouštění v zimě. Kluci v hotovosti vstávali každý 2-3 hodiny a roztáčeli motory. Taky se jim dávaly "číst noviny" . zapálily se u sání, aby se studený motor líp spustil. A v Iráku (nebo v Bosně?) konstrukce auta zachránila vojákům život - najeli na minu, ale díky tomu, že přední kola byly daleko před kabinou, tak to kluci přežili.

+2/0
5.4.2018 10:22

M70i23c85h72a85l 95S95e47m12i27k 7597859209236

Přesně...každě 2,5 hod nastartovat, 30 min beh na volnobeh až do rána....to znám.6ádny posilovač řízení, asynchronní převodovka, řve to jako Bůůů, netopí to atd......ALE jinak na ní nedám dopustit;-)

+3/0
5.4.2018 14:47

V29á85c26l40a28v 61M83a23l61ý 3334888234589

Na noviny chytla hned i v -20, kdo neuměl řadit ve V3Sce, nebyl šofér. Pravda, že netopila, ale je to vojenské auto. V terénu neměla konkurenci.

+7/0
5.4.2018 16:52

E84v62z16e81n 74S13o42u71k73u24p 1957374756188

Souhlasím. Také jsem požíval noviny, i když ve výbavě byla benzínová letlampa a také petrolejové ohřívače baterek (to jsem však za celé dva roky nikdy nepoužil)

+3/0
5.4.2018 17:24

M50a96r46t77i22n 70N23e18b41e24s48k17ý 7916750537822

Než jste zapálili tu letlampu, měla vejtřaska už dávno "přečtené" Rudé právo a spokojeně vyfukovala modrý kouř z výfuku.

Pokud vím, tak okénko na boku vedení vzduchu na nahřívání válců neměl nikdy nikdo otevřené a vejdy chytaly v pohodě.

+5/0
5.4.2018 18:19

E66v20z12e82n 44S23o23u13k10u11p 1567174476208

naprosto přesně R^

+2/0
5.4.2018 18:26

V22l96a56d87a 69S26i33m56o79n71i61k 3479833923215

Asynchronní bude jenom elektrický motor, V3S má pouze nesynchronizované převodové stupně. Jinak souhlasím

0/0
5.4.2018 22:19

V61o94k11o56u34n 16V13l61a32d35i82m85i44r 8942778569988

Pravda, namazat vsechny ty klouby pri exploataci byla zabava na celej den.

+1/0
5.4.2018 20:52

E14v40z22e90n 98S54o65u40k84u20p 1327424656218

Na vojně jsem s PV3S jezdil denně a najel tisíce kilometrů..... Ve své kategorii vozidel nebyla ohledně průchodnosti terénem nebyla dosud překonána.....

+13/0
5.4.2018 9:36

M66a42r40t48i63n 72P24e36r57u27t95k98a 6622627229716

To, že nebyla překonána, může napsat jen někdo, kdo nejezdil v něčem modernějším... Když na cvičení jedeme s více vozidly, V3S bývá první, co se buď rozbije a nebo někde neprojede. Přecejen uz je to 65 let starý auto a s dnešními stroji se nemůže rovnat. Je spíš smutný, že armáda používá taková auta dodnes.

0/−9
5.4.2018 14:25

E33v53z88e74n 12S88o24u63k61u89p 1697434426178

Píši "ve své třídě " užitkovosti... Vyjmenujte podobná auta dnešní doby....

+3/0
5.4.2018 15:28

V58á94c91l50a71v 63M12a38l66ý 3884658734919

Těžko některé auto V3S překoná v terénu, proto s ní jezdí armáda dodnes.

+8/0
5.4.2018 16:55

E58v28z84e27n 17S22o88u21k68u78p 1527494426888

Přesně tak R^

+3/0
5.4.2018 17:17

D51a72n61i82e98l 71T95s37c35h64e30r54n63a75y 2415132269212

Hlavne relativne jednoducha oprava zavad

0/0
6.4.2018 7:57

M10a59r57t74i95n 26N77e84b23e32s40k87ý 7786600607942

Pane kolego, tvrdit, že V3S někde neprojede je docela odvážné. (a co by tam projelo, když ne V3S, nebo snad ještě Unimog)

Když máte tak jasno, s jakými současnými auty ji chcete srovnávat?

S Tatrou 810? Prozradím vám tajemství: T810 je postavena na základě koncepce V3S, jen to má místo bubnů kotouče, místo listových per pružiny a současný motor a boudu.

+1/0
5.4.2018 18:25

J32i84ř27í 55P76o31k28o96r45n84ý 2552214847622

a co třeba Pitzgauer 6x6 od Steyru..........(kostrukce p,Ledwinky jako Tatra)

0/0
5.4.2018 21:57

V55á48c33l88a72v 10M84a34l61ý 3614338504969

V3Ska je alespoň hezká oproti Steyru a byla to naše výroba, dát na ní větší kola byla by ještě lepší, ale nutno říci, že to ani nepotřebuje. Na údržbu byla nenáročná, max. namazat kardanky a jezdit s ní mohl každý.

0/0
5.4.2018 23:09

Š98i21m57o79n 16M32a32r87t62y51n65e25k 7763735403286

T 810 není postavená na základu V3S. Jediné co mají společného je, že to jsou vozidla 6x6 a mají použité portálové nápravy (které jsou úplně jiné u T810 než u V3S).

+1/0
6.4.2018 7:50

M28i93r59e87k 77B46u84c75h92t97í14k 7559974954539

Pane perutko, tak se pochlubte.

0/0
5.4.2018 21:03

M54i90r96e65k 45B21u43c57h21t73í15k 7759414114659

Pardon pane Perutko.

0/0
5.4.2018 21:03

D84a47v43i68d 45H83o58l19c77m80a26n 8974915376849

Uvidíme za 65 let, jak bude vypadat dnešní stroj.

0/0
5.4.2018 22:10

V47l21a69d53a 61S69i77m77o86n72i37k 3969923513655

Jel jste s tím někdy ve skutečném terénu?

0/0
5.4.2018 22:21

V12o36k64o28u92n 37V24l96a39d68i17m56i37r 8292608629348

A uz jste jel nekdy s Tatrou 111? S tou jsem vytahoval casto vejtrasky uvizle na tankodromu.

0/0
5.4.2018 21:41

V79á40c56l17a83v 13M25a28l72ý 3764898164759

Kde projela V3Ska Tatra neprojela ani náhodou, T111 už vůbec ne, sedla si na "želvy" a byla nahraná, navíc měla podstatně menší světlou výšku a byla o hodně těžší.

+2/0
5.4.2018 21:45

E16v79z32e14n 52S29o14u49k71u81p 1207564506598

Jenže byla moc těžká.....

0/0
5.4.2018 21:51

D33a54n80i47e28l 65T79s68c72h90e12r77n56a34y 2715852539202

Mozna T805, ale nesmela se naklonit do strany.

0/0
6.4.2018 7:59

E81v21z94e40n 66S31o53u54k82u11p 1747864366128

S Tatrou 805 jsem nikdy nejezdil, ale vím, že také měla v terénu výbornou průchodnost.... říkali jsme jí kvíčala nebo také čmelák :-)

0/0
6.4.2018 8:11

O43n41d42ř17e26j 35Č39a82p30k35a 6411131483724

Já už ji v terénu znám akorát jako divák z trucktrialu, ale zvládne toho dost... BTW přezdívku jsem znal spíš "kačena".

0/0
6.4.2018 12:14

J60i40ř58í 68P14o63k31o78r73n78ý 2442974367322

neříkejte prosím vejtřaska, nám na moravě to trhá uši......:-)

+13/0
5.4.2018 7:18

O34n22d46ř29e45j 29K75n80í46ž44e82k 7208777485144

OK, tak výtřaska. Lepší, ne? ;-)

+4/−1
5.4.2018 16:56

L77i14b37o47r 32T29y50m97e35š 8235748717849

Ventra

0/0
5.4.2018 17:18

R72e38n52é 93Š56r64ů13t85e36k 8158805236598

Abyste se tam na té Moravě náhodou nepotento. ;-D

+5/0
5.4.2018 17:23

M23a20r22t48i37n 82N84e44b90e68s65k59ý 7326540307842

a to ještě nevíte, jak vaše "moravština " rve uši nám.

+2/0
5.4.2018 18:26

M98i96l26a78n 77K54r32á68l 8213348151201

na video jsem kouknul a klikat jak trouba nebudu

+2/0
5.4.2018 5:45

M60a83r57t71i44n 45B92ř45e27z22i63n60a 8608715340102

Všiml jsem si té nové "módy", kdy jsou okraje starých dokumentů rozostřené. To má vypadat, jako že to bylo natočeno mobilem? Nějak mi uniká smysl tohoto "vylepšení".

0/−5
5.4.2018 4:19

P69e19t22r 73N43o30v75ý 8822356927748

To je proto, ze jsou natoceny v pomeru stran mensim, nez je soucasny standard. Osobne bych radeji vyplnil cernou barvou, ale ani toto reseni nijak obrazovou informaci nedehraduje.

+3/0
5.4.2018 5:27

J24a23r95o69m59í37r 61K74r78á44l 4600499704709

Je to "IN" ? ;-) Přirom není problém přizpůsobit okno videa, anebo doplnit černé okraje.

0/0
5.4.2018 8:04







Najdete na iDNES.cz