Diskuse k článku

Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V73í66t 41K59o72u54b34a 6106610864108

Tempomat používám hodně a adaptivní bych používal také, ale soustředím se stejně jako když jedu za sebe. Svěřit při rychlosti 130 km/h život své rodiny něčemu, co je vyrobeno v Číně bych neudělal

0/0
13.4.2018 8:50

V72l63a37d72i35s39l20a42v 49N23o29h48e56j37l 7678207658711

adaptivni tempomaty -> mrtvi motorkari ci cykliste; denni sviceni -> potkavam spoustu aut v noci co nesviti normalnima svetlama (v Praze)

vsechny automatizace vedou akorat k tomu, ze lidi prestavaji ridit a prestavaji umet ridit a sledovat situaci kolem sebe. nemluve o nemale pravdepodobnosti selhani systemu. je to cesta do pekel. Rv

0/0
13.4.2018 2:16

A62l80e98š 76V85o73n30d96r84á94k 9570336225

Adaptivní tempomaty rozhodně neslouží k tomu, aby za nás sledovaly provoz na silnici. K tomu máme svoje oči. A mozek... Bohužel spousta řidičů vůbec neumí adaptivní tempomat používat, stejně jako ostatní elektronické vymoženosti. A v autoškolách mají často na výcvik auta "holátka", takže ani tam se to řidiči nenaučí.

0/0
10.4.2018 22:11

J11i62n89d87ř30i95c16h 19L18u22k95e88š 3629724133500

Je rozdíl, když někdo neumí něco pužívat, a když je pro někoho lepší si místo hlídání vymožeností řídit věci rovnou sám... Protože ty vymoženosti fungují na devadesát procent (podle Vás), je pro mě jednodušší a míň unavující a monotónní,než tupě hlídat, kdy nastane těch deset, rovnou aktivně řídit... Níž jsem popsal konkrétní situaci, kterou adaptivní tempomat nezvládne, a nebo alespoń ne dobře. A přemýšlet dopředu, že to tempomat nezvládne, na chvíli ho deaktivovat, udělat manévr v podstatě sám a znovu něco aktivovat je pro mě daleko složitější, než sundat ve správný okamžik na správnou dobu nohu z plynu...

+1/0
11.4.2018 3:25

P71e52t57r 28V90a52r73g14a 3825113640680

A jaké auto byste v autoškole chtěl používat? Nejlepší je podle mne právě to nejprimitivnější, neb jen tak si nejlépe osaháte auto a jeho plusy a minusy. Na lepší se přeučit dá vždy lépe než opačně.

Jen si představte, jak by to vypadalo, kdyby v autoškole používali auto s top výbavou a pak si tito čerství řidiči koupili cokoli s nižším standardem.

0/0
11.4.2018 16:30

J83i66n67d83ř31i32c75h 73L52u54k66e54š 3959864953230

Adaptivní tempomaty hlavně neumí předvídat, proto je nepoužívám. Jet až za kamion, tam zabrzdit na 80, pak dát blinkr, vyjet v té osmdesátce do levého, kde všichni lítají 160 a víc, potom teprve zrychlovat, je neplynulé, zbytečné a v dnešním provozu skoro sebevražda. Jezdím jako osobní řidič a posádka ani nesmí poznat, že se v provozu něco děje. Odhaduju, jak rychle se ke mně v zrcátkách blíží rychlejší auto, jaká je mezera mezi kamiony, většinou to vyřeším jen sundáním nohy z plynu a včasným zrychlováním. Při přejíždění do levého už mám zase plnou rychlost.

+5/0
10.4.2018 21:47

A24l54e63š 97V55o54n40d37r12á36k 9340156495

Proč si kupujete za drahý peníze auto s adaptivním tempomatem, když ho vůbec neumíte používat?

+1/−1
10.4.2018 22:13

B75o43h66u97s59l64a77v 84L93u62d37v67í63k 5742381858590

Musím se zastat p. Lukeše. Pokud nechcete adaptivnímu tempomatu moc často zasahovat do "řízení" (což by měl být důvod pro adaptivní tempomat resp. systémy autonomního řízení), pak jedete jako hodně "nevyježděný" řidič - začátečník. Měl jsem to v GLS, teď v novém autě jsem už paket autonomního řízení "vyškrtnul" z výbavy. Pořád alespoň trochu vyježděný člověk jezdí plynuleji a lépe, než autonomní systémy ...

+5/0
10.4.2018 22:38

M67a35r74e88k 20S30a72j95d14a 2185380816348

Sundani nohy z plynu, resp. vyslapnuti spojky funguje i u adaptivniho tempomatu :)

0/0
10.4.2018 22:23

B63o95h11u84s42l33a93v 58L91u78d66v41í89k 5902671958700

adaptivní tempomat (resp. autonomní řízení) mají ve většině případů auta s automatickou převodovkou, než s manuální (a spojkou). A pokud musíte autonomnímu řízení pořád "kecat" do ovládání, pak to autonomní řízení (např. adaptivní tempomat) ztrácí docela smysl, bych řekl ... Nebo ho necháte "řídit", ale pak si připadáte za volantem jako "trouba".

+2/0
10.4.2018 22:42

M22a16r43e53k 44S55a47j17d84a 2515970116878

Ja na nej nedam dopustit (samozrejme ne ve 100%, ale pro 90% provozu na dalnici funguje dobre - uz jen kvuli tomu, ze hlida, aby clovek neprekracoval rychlost)

0/0
10.4.2018 23:06

B51o71h51u50s27l81a29v 55L89u85d86v57í78k 5822121478680

Na klasický tempomat taky nedám dopustit, měl jsem ho v autě už před 20 roky. Ale adaptivní tempomat mi "k srdci" opravdu nepřirostl ...

0/0
11.4.2018 8:16
Foto

I12v89a76n 57K28o51p93t76a 5837222981477

Adaptivní tempomat není autonomní řízení. To jen tak na okraj. A je samozřejmě i v autech s manuální převodovkou.

+1/0
11.4.2018 9:08

B72o31h13u80s43l60a24v 47L22u17d55v96í33k 5482831398710

To tam snad ani nepíšu. Je to jeden z "prvků" autonomního řízení (udržování vzdálenosti od vozidla před). A jen jsem ze své zkušenosti napsal názor, že to má hodně "much".

0/0
11.4.2018 9:12

J11i94n32d69ř72i44c52h 14L64u13k87e21š 3789264863960

Tempomat, obzvlášť adaptivní, je od toho, abyste nemusel mít nohu na plynu.

0/0
11.4.2018 2:34
Foto

I85v27a51n 44K52o24p79t24a 5357892841137

A proč by jste s tím zapnutým adaptivním tempomatem měl za náklaďákem brzdit na 80kmh a až poté začít předjíždět?

0/0
11.4.2018 9:04

J79i71n11d98ř59i33c69h 41L83u21k82e46š 3109114703590

Tak to udela ta vymozenost. Ja ne...

0/−1
11.4.2018 12:52

M25i87r87e46k 24G22a21j65e47r 5381696399440

Volant máte v rukou vy sám. Zřejmě nejste zvyklý dodržovat bezpečný odstup.

0/0
11.4.2018 14:18
Foto

I17v81a83n 96K38o90p53t46a 5497812181867

A vy nemáte volant, nohy na pedálech?

Jen to chce nedojíždět tomu náklaďáku až na zadek a přejet do levého o fous dříve. Bezpečná vzdálenost se tomu říká. Případně na chvilku "manuálně" přidám plyn (stačí dát jen blinkr) aby ten v levém mohl projet a já nebrzdil.

Mám s ním naježdíno hodně a přestože třeba za HK ho zapnu tak pokud já nechci nebo nejede kolona v levém 80 tak na 80kmh zpomalím až na 0km v Praze. není problém s ním projet od Barandova na D11 atd.

0/0
11.4.2018 15:00

M51a88r14e42k 54S16a61j69d43a 2735520816978

Beru na vedomi :-P

0/0
10.4.2018 21:42

V60a89c67l67a54v 52B71u98r97e19š 3683108472489

Třeba při několika hodinové noční jízdě zásadně tempomat nepoužívám, mikrospánek je sfiňa, a jak už ani ten plyn člověk nemusí hlídat to jde raz naraz, ale čím víc těch el.nesmyslů tim lidi přestávají u některých věcí přemýšlet.

+3/0
10.4.2018 20:06

M20i13c90h69a44l 26M47o25u13c52h64a 8985895590364

Adaptivní tempomat + asistent jízdy v pruzích a můžete v noci na dálnici i na chvíli zavřít oči a odpočinout si. Jen tedy, jak vyplývá z článku, nesmíte dojet motorku...

0/0
10.4.2018 20:40

M53i46r46e66k 58G22a87j10e80r 5491916579590

Anebo konec dálnice. Těch také u nás není málo.

+1/0
11.4.2018 14:13

P97e51t66r 75V94a93r73g69a 3615343600330

nebo nesmí být smazáno (neobnoveno) vodorovné značení ;-)

0/0
11.4.2018 16:38

M47i62l48a11n 90N58ě58m97e39c 1455840186766

Ouha. Že by se při vývoji na něco nemyslelo?

+2/0
10.4.2018 17:43

J10a85n 71B11u98b20i85k 9282181792277

No, jestli bezmozek zapne tempomat a čte SMS nebo čte SMS a drží sám nohu na plynu je asi jedno. Jakékoliv elektronické zařízení je - jak říká staré přísloví - dobrý sluha ale zlý pán. A jako ke sluhovi, který nesmí převzít kontrolu nad vozem, je k němu třeba přistupovat.

0/0
10.4.2018 16:57

V44á87c98l13a87v 34K53o35v60á47ř 9502410699653

Horší je, že adaptivní tempomaty často neaktivují brzdová světla (pokud brzdí motorem), nebo se zpožděním či až na poslední chvíli při prudkém dobržďování. Řidič za Vámi se o problému či Vašem zpomalení dozvídá se zpožděním. U mne tempomat aktivuje světla při manuálním snížení o 10 kmh.

+2/−3
10.4.2018 16:50

J92a50n 87B69u35b54i25k 9152371542627

když brzdíte motorem bez tempomatu, děje se totéž......

+5/0
10.4.2018 16:58

V14á13c68l82a71v 62K22o18v32á94ř 9632130949923

Chápu, ale myslel jsem případ kdy tempomat prudce zpomaluje z 90 na 60. Neznám skoro nikoho kdy by z 5 zařadil 3 aby brzdil motorem. Mimochodem i brzdit motorem se musí umět. Bohužel skoro všichni vidí úspory paliva a nižší opotřebení destiček ale je i pravidlo Dobře vidět a být dobře viděn. Někdy není na škodu, aby ten za Vámi věděl že zpomalujete.

0/0
10.4.2018 17:19

P35e75t12r 45V23a87r77g48a 3165453160890

re" "Neznám skoro nikoho kdy by z 5 zařadil 3 aby brzdil motorem."

Tož já se hlásím ;-D Sice ne na dálnici, ale ve městě nebo na okrsce celkem běžně.

A takto řadím i opačně ;-). Mám cestou do/z práce místa, kdy jedu serpentinami dolů - přibrzdím si 3 a při výjezdu ze zatáčky (stále klesání) dám za 5 (bez plynu). A auto se zrychlí přesně jak potřebuji - ani víc ani méně - nemusím dávat plyn ani brzdit

0/0
11.4.2018 16:44

J34a82n 14K25a97r73l20í35č49e27k 5178291699238

"často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení" - Tahle věta by snad mohla posloužit jako podklad pro zákaz tempomatů. Bohužel je totiž pravdivá...

+4/−1
10.4.2018 15:01

M66i37r53o66s28l39a62v 30J17e46l95í44n23e86k 9344594465506

Nic není dokonalé... Mám všechny asistenty a na 90% fungují, ale těch 10% je průser, klidně to napálí do zaparkovaného auta, vyjede ze silnice... Jsou to jen čidla, super pomocník, ale nic víc v tom není.

+10/0
10.4.2018 13:04

J52i18r42i 14R70u36s59n49o26k 4705432877353

Motorkari nejezdi vlevo proto, aby videli, kdy mohou predjizdet, ale primarne proto, aby byli videt.

0/0
10.4.2018 11:27

P58e37t80r 82N16e21c56h95a89n29i89c93k78ý 7663706928370

Já teda taky proto, abych byl více v bezpečí proti čemukoliv co se objeví v silnici z boku (zvíře, člověk, vozidlo)

0/0
10.4.2018 13:19

D29a37l70i21b38o50r 32Š72í58d86l95o 2354125438912

..A řidiči.... jejich reakční doba na případné krizové situace klesá..........

A není to spíš naopak, že se reakční doba na krizové situace spíše prodlužuje?

+4/0
10.4.2018 10:50

P46e35t67r 93V90a24r75g71a 3495253500740

co je pokles a co je prodloužení jsou asi - pro novináře - relativní pojmy nebo volně zaměnitelné pojmy

0/0
11.4.2018 16:45

P49e67t45r 68D64v57o11r93a70k 3481190187629

Situace je pro motocyklisty ještě kritičtější, protože podle zákona mají jezdit v pravo (stejně jako všichní účastníci), takže pokud adaptivní tempomat očekává překážku uprostřed pruhu, tak asi nečetl silniční zákon 8-o

0/0
10.4.2018 9:42

J41a25r70o52s90l47a88v 34J29i54r68á57k 4179600214573

nechapete rozdil mezi "v pravem jizdnim pruhu" a "v prave casti pruhu", stejne jako rozdil mezi "vpravo" a "v pravem" ;-)

+1/0
10.4.2018 12:06

J84a78n 72E49m25m13e27r 2884388873733

Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak. Tak praví zákon. Takže by motocykl měl jet v pravé části pravého pruhu.

+3/0
10.4.2018 17:01

M90i84c17h66a61l 28M77o87u95c85h43a 8605515580884

Pruh není vozovka....

+1/0
10.4.2018 20:42

V41í10t82ě50z86s69l15a17v 37K86o67š58ť72á98l 9248864128

Ale, on není na vozovce? Samozřejmě u víceproudých je to něco jiného.

0/0
11.4.2018 11:32

A14n76t82o27n91í67n 11S98v44o61b95o69d82a 3744943659972

parkovací senzory také nevidí spoustu překážek, servisy o tom mohou vyprávět, takže to jsou pomocníci, na které není 100% spolehnutí

+2/0
10.4.2018 9:20

O21d59s87t39r53a21n94ě24n34ý 90U66ž61i79v76a46t97e13l

Uživatel požádal o vymazání
0/−7
10.4.2018 7:57

M16i39r63e73k 17G19a26j87e16r 5921676199330

"často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení." - Už dlouho tvrdím, že ty elektronické systémy původně vymyšlené kvůli zvýšení bezpečnosti celkovou bezpečnost nezvýší, protoželidi budou stále jezdit se zhruba stejným rizikem. Když se jim bude zdát, že nic nehrozí, poleví v pozornosti. Nebo budou spoléhat na různé asistenty, ale pak sednou do jiného auta, které je buď nemá nebo se chovají jinak a nehoda je tu co by dup.

+14/0
10.4.2018 5:32

M80a37r94t98i91n 15G70r23u96n83d 4247186675850

Dnešní auta jsou celkově dělaná pro bezmozky , neschopné řidiče a ty co mají obě ruce levé. Setkal jsem se už i s tím že jeden člověk si nebyl schopny spočítat blbou spotřebu protože mu to prý ukazuje displej v autě tak to nemusí úmět. A vysvětlete takovému člověku že těch 5 litru na 100 co mu tam blika je vlastně lež a vyjde mu tak o 1,5 l víc :D O tom že někdo dneska potřebuje kontrolku i na vodu do ostrikovacu ani radsi nemluvím :D Jak sakra někdo nemůže poznat že mu tam došla voda. Za chvíli budou muset mít auta svítící hrdlo nádrže aby tu pistoli náhodou dotyčný u pumpy nenarval třeba do výfuku :D

+8/−16
10.4.2018 0:35

O72n13d44ř69e89j 98Č68a77p21k50a 6891521723254

Kontrolka na vodu do ostřikovačů zas taková blbost není, ona nesvítí při nule, ale o něco dřív - takže stihnete u pumpy koupit pár litrů náplně a dolít. Vzhledem k tomu, že nádržka dneska bývá zastrčená někde, kde na hladinu nevidíte (pokud zrovna nemáte skoro plnou), se to může hodit.

+24/0
10.4.2018 0:51

V35á18c51l14a25v 64K22o54v21á89ř 9332720829763

Plný souhlas. Jak jedete po dálnici v břečce a dojde voda do ostřikovačů tak je na průser zaděláno.

0/0
10.4.2018 17:26

P96e86t59r 58V51a95r70g75a 3265693940360

na dálnici je to v pohodě - pumpy jsou často a navíc je tam takový provoz, že rozptýlené vody ve vzduchu je tolik, že to sklo je furt mokré.

0/0
11.4.2018 16:58

O56d82s49t44r49a49n18ě98n46ý 79U23ž29i81v21a13t32e67l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
10.4.2018 7:58

M94a29r81t10i31n 97N96o30v18o41t68n91ý 8679234327314

Je fakt, že pokud člověk nenajede opravdu hodně kilometrů, tak položka za benzín je mnohem nižší než ostatní náklady

+2/0
10.4.2018 14:45

Najdete na iDNES.cz