Diskuse k článku

Adaptivní tempomaty někdy nevidí motocykly

V době, kdy se řeší rizika a přínosy autonomních nebo plně roboticky řízených automobilů, zveřejnil nizozemský automobilový institut RDW výsledky testů současných adaptivních tempomatů. Právě tyto tempomaty a asistenční systémy udržování v jízdním pruhu jsou přitom průkopníky pro plně autonomní vozidla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V88í77t 86K14o83u57b34a 6596320184788

Tempomat používám hodně a adaptivní bych používal také, ale soustředím se stejně jako když jedu za sebe. Svěřit při rychlosti 130 km/h život své rodiny něčemu, co je vyrobeno v Číně bych neudělal

0/0
13.4.2018 8:50

V86l86a60d20i11s94l55a74v 62N83o86h60e75j39l 7538237188101

adaptivni tempomaty -> mrtvi motorkari ci cykliste; denni sviceni -> potkavam spoustu aut v noci co nesviti normalnima svetlama (v Praze)

vsechny automatizace vedou akorat k tomu, ze lidi prestavaji ridit a prestavaji umet ridit a sledovat situaci kolem sebe. nemluve o nemale pravdepodobnosti selhani systemu. je to cesta do pekel. Rv

0/0
13.4.2018 2:16

A45l41e79š 35V75o89n78d96r21á18k 9680156985

Adaptivní tempomaty rozhodně neslouží k tomu, aby za nás sledovaly provoz na silnici. K tomu máme svoje oči. A mozek... Bohužel spousta řidičů vůbec neumí adaptivní tempomat používat, stejně jako ostatní elektronické vymoženosti. A v autoškolách mají často na výcvik auta "holátka", takže ani tam se to řidiči nenaučí.

0/0
10.4.2018 22:11

J82i60n44d53ř25i31c38h 68L53u97k92e57š 3359114273200

Je rozdíl, když někdo neumí něco pužívat, a když je pro někoho lepší si místo hlídání vymožeností řídit věci rovnou sám... Protože ty vymoženosti fungují na devadesát procent (podle Vás), je pro mě jednodušší a míň unavující a monotónní,než tupě hlídat, kdy nastane těch deset, rovnou aktivně řídit... Níž jsem popsal konkrétní situaci, kterou adaptivní tempomat nezvládne, a nebo alespoń ne dobře. A přemýšlet dopředu, že to tempomat nezvládne, na chvíli ho deaktivovat, udělat manévr v podstatě sám a znovu něco aktivovat je pro mě daleko složitější, než sundat ve správný okamžik na správnou dobu nohu z plynu...

+1/0
11.4.2018 3:25

P73e39t44r 26V59a86r75g98a 3615213690400

A jaké auto byste v autoškole chtěl používat? Nejlepší je podle mne právě to nejprimitivnější, neb jen tak si nejlépe osaháte auto a jeho plusy a minusy. Na lepší se přeučit dá vždy lépe než opačně.

Jen si představte, jak by to vypadalo, kdyby v autoškole používali auto s top výbavou a pak si tito čerství řidiči koupili cokoli s nižším standardem.

0/0
11.4.2018 16:30

J14i83n46d16ř57i84c14h 98L41u85k37e90š 3789414903430

Adaptivní tempomaty hlavně neumí předvídat, proto je nepoužívám. Jet až za kamion, tam zabrzdit na 80, pak dát blinkr, vyjet v té osmdesátce do levého, kde všichni lítají 160 a víc, potom teprve zrychlovat, je neplynulé, zbytečné a v dnešním provozu skoro sebevražda. Jezdím jako osobní řidič a posádka ani nesmí poznat, že se v provozu něco děje. Odhaduju, jak rychle se ke mně v zrcátkách blíží rychlejší auto, jaká je mezera mezi kamiony, většinou to vyřeším jen sundáním nohy z plynu a včasným zrychlováním. Při přejíždění do levého už mám zase plnou rychlost.

+5/0
10.4.2018 21:47

A86l77e49š 87V61o85n46d78r34á88k 9490946845

Proč si kupujete za drahý peníze auto s adaptivním tempomatem, když ho vůbec neumíte používat?

+1/−1
10.4.2018 22:13

B44o90h14u61s97l64a69v 60L86u10d50v96í27k 5782871118520

Musím se zastat p. Lukeše. Pokud nechcete adaptivnímu tempomatu moc často zasahovat do "řízení" (což by měl být důvod pro adaptivní tempomat resp. systémy autonomního řízení), pak jedete jako hodně "nevyježděný" řidič - začátečník. Měl jsem to v GLS, teď v novém autě jsem už paket autonomního řízení "vyškrtnul" z výbavy. Pořád alespoň trochu vyježděný člověk jezdí plynuleji a lépe, než autonomní systémy ...

+5/0
10.4.2018 22:38

M46a27r94e42k 22S82a71j80d78a 2275470676818

Sundani nohy z plynu, resp. vyslapnuti spojky funguje i u adaptivniho tempomatu :)

0/0
10.4.2018 22:23

B67o44h19u24s95l93a33v 39L79u75d31v81í98k 5772971908430

adaptivní tempomat (resp. autonomní řízení) mají ve většině případů auta s automatickou převodovkou, než s manuální (a spojkou). A pokud musíte autonomnímu řízení pořád "kecat" do ovládání, pak to autonomní řízení (např. adaptivní tempomat) ztrácí docela smysl, bych řekl ... Nebo ho necháte "řídit", ale pak si připadáte za volantem jako "trouba".

+2/0
10.4.2018 22:42

M17a58r76e80k 51S31a98j52d32a 2175420796298

Ja na nej nedam dopustit (samozrejme ne ve 100%, ale pro 90% provozu na dalnici funguje dobre - uz jen kvuli tomu, ze hlida, aby clovek neprekracoval rychlost)

0/0
10.4.2018 23:06

B46o32h92u15s41l15a87v 13L81u92d77v23í66k 5502731598220

Na klasický tempomat taky nedám dopustit, měl jsem ho v autě už před 20 roky. Ale adaptivní tempomat mi "k srdci" opravdu nepřirostl ...

0/0
11.4.2018 8:16
Foto

I15v72a89n 44K20o87p89t11a 5257232191717

Adaptivní tempomat není autonomní řízení. To jen tak na okraj. A je samozřejmě i v autech s manuální převodovkou.

+1/0
11.4.2018 9:08

B72o85h90u58s60l39a97v 88L93u45d91v13í40k 5342651988660

To tam snad ani nepíšu. Je to jeden z "prvků" autonomního řízení (udržování vzdálenosti od vozidla před). A jen jsem ze své zkušenosti napsal názor, že to má hodně "much".

0/0
11.4.2018 9:12

J84i79n34d91ř20i12c68h 89L83u36k43e12š 3139254913770

Tempomat, obzvlášť adaptivní, je od toho, abyste nemusel mít nohu na plynu.

0/0
11.4.2018 2:34
Foto

I41v19a16n 85K63o15p21t74a 5697272691797

A proč by jste s tím zapnutým adaptivním tempomatem měl za náklaďákem brzdit na 80kmh a až poté začít předjíždět?

0/0
11.4.2018 9:04

J85i13n85d32ř89i43c39h 42L83u78k62e83š 3319684753120

Tak to udela ta vymozenost. Ja ne...

0/−1
11.4.2018 12:52

M64i85r90e29k 98G34a98j25e58r 5221126799680

Volant máte v rukou vy sám. Zřejmě nejste zvyklý dodržovat bezpečný odstup.

0/0
11.4.2018 14:18
Foto

I59v32a92n 41K87o13p79t50a 5217212691857

A vy nemáte volant, nohy na pedálech?

Jen to chce nedojíždět tomu náklaďáku až na zadek a přejet do levého o fous dříve. Bezpečná vzdálenost se tomu říká. Případně na chvilku "manuálně" přidám plyn (stačí dát jen blinkr) aby ten v levém mohl projet a já nebrzdil.

Mám s ním naježdíno hodně a přestože třeba za HK ho zapnu tak pokud já nechci nebo nejede kolona v levém 80 tak na 80kmh zpomalím až na 0km v Praze. není problém s ním projet od Barandova na D11 atd.

0/0
11.4.2018 15:00

M59a93r61e55k 31S63a94j39d18a 2205820366498

Beru na vedomi :-P

0/0
10.4.2018 21:42

V80a61c14l70a72v 76B41u59r72e34š 3553698522439

Třeba při několika hodinové noční jízdě zásadně tempomat nepoužívám, mikrospánek je sfiňa, a jak už ani ten plyn člověk nemusí hlídat to jde raz naraz, ale čím víc těch el.nesmyslů tim lidi přestávají u některých věcí přemýšlet.

+3/0
10.4.2018 20:06

M65i94c61h52a74l 30M43o48u40c46h68a 8375585170504

Adaptivní tempomat + asistent jízdy v pruzích a můžete v noci na dálnici i na chvíli zavřít oči a odpočinout si. Jen tedy, jak vyplývá z článku, nesmíte dojet motorku...

0/0
10.4.2018 20:40

M59i48r49e65k 90G17a51j75e79r 5481436379350

Anebo konec dálnice. Těch také u nás není málo.

+1/0
11.4.2018 14:13

P86e69t16r 85V78a30r38g43a 3555673180150

nebo nesmí být smazáno (neobnoveno) vodorovné značení ;-)

0/0
11.4.2018 16:38

M16i41l30a67n 11N44ě28m34e19c 1225840166136

Ouha. Že by se při vývoji na něco nemyslelo?

+2/0
10.4.2018 17:43

J60a35n 24B29u81b14i40k 9922181612707

No, jestli bezmozek zapne tempomat a čte SMS nebo čte SMS a drží sám nohu na plynu je asi jedno. Jakékoliv elektronické zařízení je - jak říká staré přísloví - dobrý sluha ale zlý pán. A jako ke sluhovi, který nesmí převzít kontrolu nad vozem, je k němu třeba přistupovat.

0/0
10.4.2018 16:57

V40á82c57l37a77v 16K14o80v40á60ř 9842750309183

Horší je, že adaptivní tempomaty často neaktivují brzdová světla (pokud brzdí motorem), nebo se zpožděním či až na poslední chvíli při prudkém dobržďování. Řidič za Vámi se o problému či Vašem zpomalení dozvídá se zpožděním. U mne tempomat aktivuje světla při manuálním snížení o 10 kmh.

+2/−3
10.4.2018 16:50

J77a13n 25B13u26b73i83k 9982811282937

když brzdíte motorem bez tempomatu, děje se totéž......

+5/0
10.4.2018 16:58

V24á24c72l63a76v 22K97o78v59á36ř 9282860909553

Chápu, ale myslel jsem případ kdy tempomat prudce zpomaluje z 90 na 60. Neznám skoro nikoho kdy by z 5 zařadil 3 aby brzdil motorem. Mimochodem i brzdit motorem se musí umět. Bohužel skoro všichni vidí úspory paliva a nižší opotřebení destiček ale je i pravidlo Dobře vidět a být dobře viděn. Někdy není na škodu, aby ten za Vámi věděl že zpomalujete.

0/0
10.4.2018 17:19

P12e18t14r 74V52a74r59g92a 3205143100250

re" "Neznám skoro nikoho kdy by z 5 zařadil 3 aby brzdil motorem."

Tož já se hlásím ;-D Sice ne na dálnici, ale ve městě nebo na okrsce celkem běžně.

A takto řadím i opačně ;-). Mám cestou do/z práce místa, kdy jedu serpentinami dolů - přibrzdím si 3 a při výjezdu ze zatáčky (stále klesání) dám za 5 (bez plynu). A auto se zrychlí přesně jak potřebuji - ani víc ani méně - nemusím dávat plyn ani brzdit

0/0
11.4.2018 16:44

J88a91n 87K85a41r10l39í42č63e91k 5408271629488

"často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení" - Tahle věta by snad mohla posloužit jako podklad pro zákaz tempomatů. Bohužel je totiž pravdivá...

+4/−1
10.4.2018 15:01

M86i95r69o80s59l26a33v 57J23e64l79í33n39e52k 9434304135686

Nic není dokonalé... Mám všechny asistenty a na 90% fungují, ale těch 10% je průser, klidně to napálí do zaparkovaného auta, vyjede ze silnice... Jsou to jen čidla, super pomocník, ale nic víc v tom není.

+10/0
10.4.2018 13:04

J62i61r32i 16R89u73s94n27o56k 4575902207773

Motorkari nejezdi vlevo proto, aby videli, kdy mohou predjizdet, ale primarne proto, aby byli videt.

0/0
10.4.2018 11:27

P86e22t13r 87N62e33c39h54a82n90i41c77k33ý 7163176708850

Já teda taky proto, abych byl více v bezpečí proti čemukoliv co se objeví v silnici z boku (zvíře, člověk, vozidlo)

0/0
10.4.2018 13:19

D97a42l88i70b63o11r 25Š79í16d95l85o 2414695758652

..A řidiči.... jejich reakční doba na případné krizové situace klesá..........

A není to spíš naopak, že se reakční doba na krizové situace spíše prodlužuje?

+4/0
10.4.2018 10:50

P13e86t92r 21V35a64r79g96a 3735243780690

co je pokles a co je prodloužení jsou asi - pro novináře - relativní pojmy nebo volně zaměnitelné pojmy

0/0
11.4.2018 16:45

P90e37t66r 66D86v56o69r58a58k 3301160327209

Situace je pro motocyklisty ještě kritičtější, protože podle zákona mají jezdit v pravo (stejně jako všichní účastníci), takže pokud adaptivní tempomat očekává překážku uprostřed pruhu, tak asi nečetl silniční zákon 8-o

0/0
10.4.2018 9:42

J87a17r56o36s52l22a23v 25J74i74r45á23k 4959440314283

nechapete rozdil mezi "v pravem jizdnim pruhu" a "v prave casti pruhu", stejne jako rozdil mezi "vpravo" a "v pravem" ;-)

+1/0
10.4.2018 12:06

J45a25n 56E84m40m34e52r 2494388983843

Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak. Tak praví zákon. Takže by motocykl měl jet v pravé části pravého pruhu.

+3/0
10.4.2018 17:01

M98i26c17h81a80l 69M10o47u56c33h69a 8305125640544

Pruh není vozovka....

+1/0
10.4.2018 20:42

V25í62t30ě53z89s21l47a40v 22K15o58š47ť79á62l 9648174978

Ale, on není na vozovce? Samozřejmě u víceproudých je to něco jiného.

0/0
11.4.2018 11:32

A53n37t24o97n67í91n 64S52v95o96b73o93d74a 3934543299842

parkovací senzory také nevidí spoustu překážek, servisy o tom mohou vyprávět, takže to jsou pomocníci, na které není 100% spolehnutí

+2/0
10.4.2018 9:20

P18e88t28e84r 18V72a60ň85u93š76a31n32i29k 4837916256712

co jsou to za kecy? Adaptivni tempomat a drzeni v pruhu je uz i pro i30 ...

0/−7
10.4.2018 7:57

M76i73r50e56k 57G69a64j10e93r 5241726459470

"často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení." - Už dlouho tvrdím, že ty elektronické systémy původně vymyšlené kvůli zvýšení bezpečnosti celkovou bezpečnost nezvýší, protoželidi budou stále jezdit se zhruba stejným rizikem. Když se jim bude zdát, že nic nehrozí, poleví v pozornosti. Nebo budou spoléhat na různé asistenty, ale pak sednou do jiného auta, které je buď nemá nebo se chovají jinak a nehoda je tu co by dup.

+14/0
10.4.2018 5:32

M21a14r28t93i53n 74G87r22u44n64d 4627226735250

Dnešní auta jsou celkově dělaná pro bezmozky , neschopné řidiče a ty co mají obě ruce levé. Setkal jsem se už i s tím že jeden člověk si nebyl schopny spočítat blbou spotřebu protože mu to prý ukazuje displej v autě tak to nemusí úmět. A vysvětlete takovému člověku že těch 5 litru na 100 co mu tam blika je vlastně lež a vyjde mu tak o 1,5 l víc :D O tom že někdo dneska potřebuje kontrolku i na vodu do ostrikovacu ani radsi nemluvím :D Jak sakra někdo nemůže poznat že mu tam došla voda. Za chvíli budou muset mít auta svítící hrdlo nádrže aby tu pistoli náhodou dotyčný u pumpy nenarval třeba do výfuku :D

+8/−16
10.4.2018 0:35

O43n30d75ř22e81j 77Č13a26p79k77a 6381601293624

Kontrolka na vodu do ostřikovačů zas taková blbost není, ona nesvítí při nule, ale o něco dřív - takže stihnete u pumpy koupit pár litrů náplně a dolít. Vzhledem k tomu, že nádržka dneska bývá zastrčená někde, kde na hladinu nevidíte (pokud zrovna nemáte skoro plnou), se to může hodit.

+24/0
10.4.2018 0:51

V83á24c57l86a49v 55K64o27v14á34ř 9392270369583

Plný souhlas. Jak jedete po dálnici v břečce a dojde voda do ostřikovačů tak je na průser zaděláno.

0/0
10.4.2018 17:26

P42e19t86r 43V83a54r31g79a 3275123900660

na dálnici je to v pohodě - pumpy jsou často a navíc je tam takový provoz, že rozptýlené vody ve vzduchu je tolik, že to sklo je furt mokré.

0/0
11.4.2018 16:58

P44e93t33e49r 64V92a55ň35u38š29a16n75i71k 4277596256262

na spotrebu kaslu, jezdim 9l/100km benzin a neresim ;)

0/0
10.4.2018 7:58

M50a81r63t50i53n 83N69o90v94o76t74n40ý 8149964547954

Je fakt, že pokud člověk nenajede opravdu hodně kilometrů, tak položka za benzín je mnohem nižší než ostatní náklady

+2/0
10.4.2018 14:45



Najdete na iDNES.cz