Diskuse k článku

Stačila úprava softwaru a Tesla 3 zkrátila brzdnou dráhu o šest metrů

Vlivný americký magazín Consumer Reports nedávno nedoporučil koupit si Teslu model 3 kvůli příliš dlouhé brzdné dráze, která byla delší než třeba u pick-upu Ford F-150. Výrobce ale upravil software, brzdná dráha se zkrátila o šest metrů a magazín svoje doporučení změnil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R38a84d74e51k 65N59e61u85m48a67n34n 5242272988505

No, a až jim to cracknou, tak bude najednou brzdná dráha třeba 160 metrů;-D

0/0
4.6.2018 20:27

Z14d95e70n46ě80k 79M55o14r60á41v55e68k 5367518238573

Hacknout se podařilo už jiná auta. Tyhle auta samostatně komunikují s fabrikou, myslím, že hacknutí tak snadné nebude.

0/0
13.6.2018 18:37

K78a98r18e34l 80M53a50z40a95č 3207293876589

Nechci auto o kterém bude rozhodovat nějaký ajťák z mamahotelu - rozuměj - bude rozhodovat o mně, o mém životě.

+1/0
3.6.2018 12:56

J33o78s94e55f 55P84o94m60a93j86b76í90k 2130932957609

6m je hodne, kdyby takhle neodladenej FW vypustil treba VW, tak z toho je poradna afera. Ale kdyz nekdo musi mit iPhone mezi autama...

+4/−2
1.6.2018 12:33

Z98d29e39n78ě40k 81M11o69r29á51v95e70k 5887928398483

To původní měření bylo na předprodukčním kuse a i ten jim brzdil kratší dráhy. Oni jen zdůraznili tu nejdelší.

0/0
13.6.2018 18:39

P59a93v41e53l 95J45e57ř56á67b11e93k 7131572404927

6 m je detail.

Frantovi manželka upravila kapesné pro návštěvu v pohostinství a když jede z hospody domu, tak brzdná dráha je prokazatelně kratší o desítky metrů.

Jen silničáři jsou naštvaní, že už zas musí čistit příkopy.

+2/0
1.6.2018 12:21

J76a58r36o11m23í68r 87M39a92y98e63r 1721542259748

Já bych chtěl jenom podotknout, že testování software Slip control jednotek (ABS, ESP, ...) trvá několik měsíců, protože se testují různé pneumatiky, které auto podporuje na různém povrchu (asfalt, štěrk, ...) za různých podmínek (sucho, mokro, mráz, ...)

Tady Tesla udělala aktualizaci něčeho co může rozhodnout mezi životem a smrtí za týden. Nedělám si iluze o testech.

+3/−3
1.6.2018 12:11

J18a97k26u86b 97Š72a55f46a65n67d75a 7435437811341

Máte tam napsáno, že testovali na starším SW. Novější mohl být klidně po měsíčních testech, jen se prostě ještě nedostal do všech aut.

+2/−1
1.6.2018 13:14

J43a68r35o47m48í40r 95M25a80y21e57r 1791712649668

Ano to vím, CR udělal test na starším SW, test neprošel. Musk chvíli nadává na Twitteru, pak čistě náhodou Tesla vydá během týdne novou verzi a ta prošla.To je ale náhodička. :-)

+2/0
1.6.2018 13:25

J51a57k92u93b 55Š78a38f48a42n75d89a 7605627541761

Tak buď je to jen váš výmysl a nebo je Tesla mimořádně schopná.

0/−1
1.6.2018 13:30

J12a30r62o59m64í80r 47M21a55y49e69r 1581852909818

Spíše všehoschopná, když pro nedoporučení CR, po kterém cena akcií padala jak šutr vyrukovala s neotestovaným SW, aby dostala doporučení CR, po kterém cena akcií zase šla nahoru.

+2/0
1.6.2018 13:33

J91a43k87u84b 94Š21a76f91a33n41d48a 7225567191981

Až předložíte důkaz, že to nebylo řádně otestováno, pak uvěřím. Do té doby to jsou jen vaše bláboly.

0/−2
1.6.2018 13:35

J96a29r35o29m57í12r 12M69a43y13e91r 1921212569448

https://www.theverge.com/2018/5/22/17381210/tesla-model-3-consumer-reports-braking-musk

Je tam tweet od Muska a link ke zdroji, ze dne kdy kritika na CR vyšla, který zní:

Looks like this can be fixed with a firmware update. Will be rolling that out in a few days. With further refinement, we can improve braking distance beyond initial specs. Tesla won’t stop until Model 3 has better braking than any remotely comparable car.

Takže žádný update připraven nebyl, teprve v 22. května 2018 to začali řešit. Vzhledem k tak krátké době od začátku řešení po release nové verze je očividné, že testování se nekonalo.

+1/0
1.6.2018 13:54

L32u87k78á82š 89K97o78h70o21u88t 7278354512819

raději bych se nepouštěl na hodnocení toho co bylo příčinou a jestli je či není oprava v takovém čase potenciálně nebezpečná. K tomu já a ani vy nemáte informace

0/0
1.6.2018 14:12

J72a57k15u72b 43Š92a59f59a87n71d55a 7715847841811

Jasně. Vybuildí nový SW, rovnou ho tam nahrají a pošlou časopisu jako že OK. To by musel být Musk blázen.

Musíte si uvědomit, že v Muskových firmách to chodí často jinak než jinde. Viz třeba články na ElonX.

0/−1
1.6.2018 14:42

I34g76o73r 10G40o30t90t77w34a31l30d 6247388360501

Taky si nemyslím, že by to nebylo zvládnutelné. Akorát namísto několika měsíců testování s jedním vozem to mohli zaměnit za několikadenní testování s desítkami vozidel, která měla aktualizovaný firmware. Pokud se testy několikrát zopakovaly, tak statisticky by to měl být hodnotnější výsledek, než s menším počtem vozidel. Bohužel nikdo z nás nezná detaily, takže se můžeme akorát tak dohadovat, jak to vlastně bylo.

0/0
3.6.2018 17:03

P86e90t23e52r 17T60l19u29č63h51o70ř 3874942286321

Mluvíte o Elonovi, ne o obyčejné automobilce :-)

+2/0
1.6.2018 15:31

P11e36t32r 97M35i13c44h11a74l 2180724261832

Aktualizace na dálku? To už se hackeři asi těší na žně. :-D

+5/−1
1.6.2018 12:09

M80i65l68a38n 39N73ě42m28e31c 1975930686816

Tak to je super zpráva. Když vidím, jak krásně to funguje s aktualizacemi u Windows, nemůžu neocenit, že se dá něco takového dělat s brzdama. A těším se na vyšší stupeň autonomního řízení :)

+6/0
1.6.2018 12:05

I69r22e89n20a 66P49l16a45c35h11e90t36k10o28v88á 1646194176160

Já bych spíš ocenila článek jaké má Tesla celkové emise. To bysme asi koukali, jak je diesel čisté auto, proti tomuhle výkvětu techniky.

+6/−7
1.6.2018 11:56

H85o11n56z46a 66T89a32r 3369892924372

ADAC: Elektromobil Hyundai Ioniq Electric je nejvíc šetrné auto

Odborníci, pracující pro ADAC, použili za základ svého hodnocení německý energetický mix s hodnotou emisí CO2 579 g/kWh. Tento přístup umožňuje v rámci hodnocení pro ADAC EcoTest porovnávat alternativní pohony s konvenčními spalovacími motory.

http://www.hybrid.cz/adac-elektromobil-hyundai-ionioq-electric-je-nejvic-setrne-auto

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+alternative+energy+charger

0/0
1.6.2018 12:32

M93a13r75t37i19n 75M28a14i94k81s15n27a40r 3584333128372

Jestli už zase chcete započítat výrobu do auta, tak mě nechte započítat emise na těžbu ropy, převoz surové ropy tankerama do rafinerie (a ty tankery FAKT nejsou moc ekologický), rafinaci ropy (btw. energie potřebná na výrobu benzínu cca odpovídá tomu co elektro auto potřebuje na dojezd co budete mít na ten benzín), dopravení ropy z rafinerie nákladákama do benzinových pump. Jó, to by jste koukala kolik CO2 jste vyprodukovala, a to jste ještě nedošla ani ke kase na pumpě.

+5/0
1.6.2018 12:49

P82e15t28r 12M18a38l58i73š62k36a 6881635291823

Stejně by mě to zajímalo to srovnaní se vším všudy. A u eauta ještě s čeho byla vyrobena elektřina pro dobíjení když tam chcete to palivo.

0/0
1.6.2018 18:15
Foto

M26a22r98t21i96n 98P15i24š22t37o98r41a 8868808156739

Zajímat vás to může, ale zjistit to nejde.

0/0
1.6.2018 19:15

Z20d12e26n84ě15k 22M86o95r11á59v41e75k 5547828888873

A pak přidejte ještě saze a NOx a máte úplně vystaráno.

0/0
13.6.2018 18:45

P43e67t48r 95V34e42s54e27l40ý 6486182285253

Brzdění rekuperací. A je to bezpečné?

0/0
1.6.2018 11:49

Z42d39e45n80ě88k 52M10o40r91á83v48e68k 5817718858323

Je to bezpečné, protože na brždění rekuperací používáte plynový pedál. Na brždění brzdama je tam brzdový pedál.

0/0
13.6.2018 18:46

M79a66r22v74i24n 19G62j18e24p74a70l16i 9917521595946

Škoda, že se ve článku nepíše příčina...

Má jít o chybnou kalibraci ABS. Vypadá to, že ABS odblokovávalo kola mnohem častěji, než mělo a proto auto ujelo větší vzdálenost při brzdění.

Je zvláštní, že se na to nepřišlo dříve. Asi jim ta brzdná dráha nepřišla blbá.

Každopádně je to závada, která by mohla nastat na jakémkoli autě s ABS (což je dnes povinnost). Ostatní výrobci by to řešili svolávačkou, nebo spíše potají při garančkách (ty jsou ale po roce, nebo u některých značek je první garančka až po dvou letech), Tesla to řešila aktualizací online, což se jim poměrně vyplatilo.

+13/−1
1.6.2018 11:49

M56i56c91h40a26l 42S25e47m17r97á90d 3662186147499

Jako člověk pohybující se v oblasti bezpečnosti sítí vaše nadšení nad online aktualizací bez vědomí uživatelů nesdílím...

+1/0
1.6.2018 12:34

J92o85s44e67f 62P84o47m58a30j63b31í70k 2360432847649

Sam to nemam rad, ale kdo dneska premejsli, jakou aktualizaci pouzije? Uz ani ja ne, resp. doma na win je mam uplne vypnuty a v praci a na androidu automaticky.

0/0
1.6.2018 12:41

M31a77r55t25i31n 75M38a74i86k35s95n41a97r 3714543208332

U Tesly ty aktualizace musíte odklepnout :) takže s vědomím.

+2/0
1.6.2018 12:51

M18a61r11v51i58n 73G60j87e93p16a91l66i 9227601255456

Nevím o tom, že bych psal, nebo naznačil, že jsem z toho nadšený. Uvedl jsem pouze, že se to Tesle vyplatilo. Pro ně bude rozhodně levnější vydat online aktualizaci, než svolávat vozy (vzhledem k jejich malé servisní síti).

0/0
1.6.2018 13:14

Z70d56e80n52ě81k 71M47o70r22á91v33e19k 5607338338323

Ten zprasený test udělali na předprodukčním voze.

0/0
13.6.2018 18:47

P32e98t81e33r 61M56o68l75n14á65r 8575254492809

To je síce super,len aby to aj niekto po bezdrátovej úprave nevitunil tak že to nebude brzdiť vôbec, a dá to "pedál na podlahu" ;-D

+1/0
1.6.2018 11:46

R80a42d38e28k 47H55o18d48a75ň 9366197291793

Nabízí se otázka zda to nesouvisí s tím, jak někdo na Laguně Sece na 14ti kilometrech totálně zlikvidoval brzdové destičky (https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-3-brake-pads-destroyed-after-nine-miles-of-laguna-seca-124324.html ).

Takže možná poté někdo "upravil" brzdící efekt tak, aby primárně jela rekuperace, a brzdy jen přicmrndávaly - a tak brzdové destičky vydržely déle. Teď přišel propadák v testu, tak budou brzdit brzdy víc. Otázka je, zda ty brzdové desičky nepůjdou zase bleskem do kytek.

V souvislosti s tím se mi vybavují články o tom, že elektromobil by mohl mít zakrytovaná kola, protože není potřeba tolik chlazení na brzdy... jasně, při "normální" jízdě moc ne. Pokud člověk potřebuje parkrát fest dupnout na brzdu, tak by to mohlo být dost nepříjemné překvapení.

+2/−1
1.6.2018 11:26

F21i12l48i95p 70T95ř41e43b87a 6383910468886

Normální člověk, pokud musí "fest dupnout na brzu", tak si na to dá alespoň chvíli pozor - určitě dost dlohou na to, aby brzdy v klidu vychladly i v uzavřených discích.

A že někdo na závodním okruhy zruší brzdy na autě střední třídy, není zase taková senzace. U elektromobilu se navíc počítá s umírněnou jízdou, kde může klidně 90% brzdného účinku obstarat rekuperace.

Na nouzové brždění by to ale vliv mít nemělo, a ač Elonovi fandím, je správně, že v takovém stavu Consumer report model 3 nedoporučil

+2/−1
1.6.2018 11:37

R33a28d95e23k 94H43o14d63a76ň 9836387791893

Že někdo zruší na závodním okruhu brzdy se dá sice předpokládat, ale po výrazně delší trati než po směšných 14ti km.

+2/0
1.6.2018 14:38

A94n13t84o53n72í83n 84S29v59o56b33o54d54a 3754523209832

stačí Alpy, tam shořelo brzd :-(, mnoho řidičů jsou jen uživatelé bez zájmu o technické věci kolem auta

+2/0
1.6.2018 19:03

V10a94c40l19a62v 71M58e52d17e22k 5151842775975

Já chápu, že při překladu amerického článku naráží redakce na převody jednotek - a prosil bych, aby konvertovala buď všechny, nebo žádné. Když na jednom řádku píšete o metrech, a hned následující řádek o stopách, vzniká chaos.

+9/0
1.6.2018 11:24

J83a29n 85B67o61h52a92t34ý 7177920258482

O šest metrů? To bylo jako z 250 km/h, ne? To si asi dělají legraci. Ony ten podnik ještě úřady nezavřely?

0/−6
1.6.2018 11:14

R43o75b63e47r19t 59M18a10t40u28l94a 8897989726755

No, když jde brzdná dráha úpravou SW na dálku zmenšit tak půjdou ty brzdy stejným způsobem úplně vypnout takže děkuji nechci.

+15/−5
1.6.2018 10:53

O89n11d35ř42e22j 46Č51a48p75k56a 6911331333254

Doufám, že něco takového by nikdo na silnici nepustil a brzdy mají pořád mechanickou vazbu, aby to přinejhorším alespoň bez posilovače nějak brzdilo.

Je to elektromobil, ta úprava mohla klidně ovlivnit jen brzdění motorem, i to tam hraje hodně velkou roli.

0/−2
1.6.2018 11:13

V48a52c46l83a55v 77M42e13d73e46k 5501462675475

Tam půjde o konfiguraci, kdy se použije rekuperace, a kdy už opravdu zaberou brzdy. Samozřejmě aby auto lépe brzdilo, bude potřeba nastavit vyšší zapojení mechanických brzd, klesne rekuperace, klesne dojezd ...

Pro dosažení co největšího dojezdu bude snaha ten nástup mechanických brzd co nejvíc oddálit.

0/0
1.6.2018 11:29

A74n28t55o49n65í62n 92S61e41b12e24r23a 7113638270959

Když to tam nějaký hacker pošle kod, že se má používat rekuperace z 99 % a brzdy jen z 1%, to se budeš divit :-D

+1/0
1.6.2018 12:12

F70i82l61i17p 16T93ř79e51b56a 6353910448326

On má totiž každý výrobce automobilů eminentní zájem na vyřazování brzd u svých produktů...

Buďte v klidu. u aut homologovaných v ČR musí brzdy a řízení fungovat za všech okolností, včetně situace, kdy vyhoří veškerá elektrika.

0/0
1.6.2018 11:29

J91i38ř47í 98E10r11b18e18n 1263144766757

Nejen v ČR. Je to podmínka evropské homologace a někteří konstruktéři se kdysi bili za to, aby byl zrušen takový "nesmysl" jako jsou mechanicky spojené nápravy s volantem...

0/0
1.6.2018 23:17

M81a89r52v31i23n 74G28j89e72p82a33l49i 9957641235216

Jak jste na takovou hloupost přišel?

Brzdy jsou hydraulicky spojeny - to nelze žádným SW ovlivnit - na to jsou normy, které takto definují například i vazbu na volant, na rozdíl od letadel, kde volant (knipl) může být čistě elektronický.

U elektrovozů je ale i možnost brzdění do zátěže - tedy motor v režimu generátoru dobíjí baterie a napájí jiné spotřebiče, stejně jako u spalovacího motoru, kdy se brzdí motorem. Rozdíl je ale v tom, že baterie mohou být mnohem větší zátěží, takže brzdný účinek je jinde.

Je otázkou jak to vozidlo dělá, když jsou baterie plně nabité - kam brzdí? Napadá mě, že SW omezili maximální dobíjenou kapacitu baterií, aby vozidlo mohlo vždycky nouzově brzdit do baterií i když jsou "nabité".

Je ale jasné, že kdyby ve voze selhala veškerá elektronika, tak by brzdy sice fungovaly, ale už by nešlo brzdit motorem (do baterií) a brzdná dráha by se prodloužila. U dnešních spalovacích aut by se ale taky prodloužila brzdná dráha v případě selhání elektroniky, protože se při nouzovém brzdění elektronicky dočasně přetlakuje hydraulika brzdění. Ale pořád je možnost brzdit motorem, protože spalovací motor má sám o sobě dost velké tření.

0/0
1.6.2018 11:31

J48i54ř85í 20S46e35h48n67a90l 6315718252276

To je uplna pitomost. Brzdna draha nesouvisi s tim jestli rekuperujete. Pokud mate poradny brzdy, pak jsou schopne auto zabrzdit az do zablokovani kol a brzdna draha je dana adhezi a naladenim ABS, ktere ucinek brzdeni umele omezuje. Takze je uplne jedno jestli pri tom jeste rekuperujete nebo ne, pokud je to dobre udelane tak brzdna draha se nezmeni. To brzdeni rekuperaci neni navic, to jen odlehci brzdama prebere na sebe cast brzdne sily z te maximalni mozne kterou lze aplikovat. Stejne jako v normalnim aute vam brzdeni motorem nezkrati brzdnou drahu (pokud mate brzdy v poradku)

0/0
1.6.2018 14:58
Foto

I95v68a73n 52V90e12s26e13l68ý 4666828694307

Auto, kde software ovlivňuje brzdnou dráhu místo tlaku nohy na brzdový pedál mi nepřijde jako dobrá volba a přehnaná snaha eliminovat řidiče. Mě stačí, a občas i vadí, zásahy ABS abych se i lekl, že při brzdění něco není jak být má.

+4/−5
1.6.2018 10:49

M56a72r48v74i26n 75G61j21e52p12a92l37i 9317941785166

No tak to jste popsal ale všechny nové vozy.

Tlak nohy je u každého auta napojen na hydraulický systém, ale zároveň tam zasahuje jednotka pro nouzové brzdění, která dočasně přetlakuje hydrauliku pro brzdění a pak Vámi zmíněné ABS. Ale stejně tak to má i ta Tesla. Rozhodně tam nemá místo brzdového pedálu "potenciometr" jak je to u plynového pedálu.

+2/0
1.6.2018 11:40

Najdete na iDNES.cz