Diskuse k článku

Milovaná i nenáviděná. Nejdéle vyráběná škodovka slaví 50 let

Razdvanulatrojka, dvanda či dvanáctsettrojka. Nejdéle vyvíjený vůz Škoda, zároveň nejdéle vyráběný. Legendární i nenáviděný. Letos slaví padesát let. Jeho první sériová karoserie byla svařena na den přesně před půlstoletím, 5. června 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M62i11r17o53s12l20a90v 41S16t88e85i13n68e93r 4980422460156

Dnes má koncern V.A.G. vedle profesionálních dodávek odvozených z Buggy, t.j. T4, i kompromis, u VW se jmenuje Sharan, u Seata Alhambra. Obě vozidla vynikají poruchovostí, ovšem jenom relativně vůči koncernovým produktům.

Zde by Škoda mohla tu situaci vylepšit, pro ČR by to byla vhodná stavebnice třeba pro sanitky nebo dodávky menšího obsahu.

Jak Sharan, tak i Alhambra existují s 4x4 při aplikaci Haldexu, stejného jako u Volvo.

Pro sanitku nebo požární vozidlo jistě důležitý detail. Hodila by se jistě i policii a armádě. Předpoklad úspěchu: zaměřit se na užitné hodnoty, ne na módu nebo krásu a vychytat všechny chyby předchůdců od VW.

0/0
10.6.2018 22:04

J37i36ř28í 95P49o22k89o63r46n39ý 2692124277382

Škoda 1203 není legendární, byl to střep, už ve své době, například oproti tehdejšímu Barkasu B 1000

0/−1
7.6.2018 21:16

P91e21t70r 29M36i53c31h15a78l 2130524481332

Legendární střep, no. :-)

Akorát ta poznámka o Barkasu se ti teda nepovedla.

0/0
8.6.2018 5:26

M12a11r27t57i49n 90N96e24b47e51s66k61ý 7946620487722

A o jaké zkušenosti s těmito vozy se s mámi podělíte?

0/0
8.6.2018 14:37

J60i71ř13í 70P56a21j56k 8323795160927

Byla supééér! ;-D Měl jsem ji tu čest před lety asi týden řídit. Exotický zážitek. :-)

0/0
6.6.2018 20:25

M83a32r56t25i52n 11N88e87b62e28s81k29ý 7216300247532

Ano, byla super, když nic jiného nebylo.

Měl jsem tu čest ji mít léta jako služebák a jedno se jí upřít nedá:

Byla to škola řízení. Řadit trojku dopředu a za roh, aby tam vlezla, jedničku do páčky stěračů a zpátečku do deklu na motoru.

Občas tam zůstaly dva kvalty, tak sundat dekl nad převodovkou, dekl převodovky, srovnat šroubovákem vidličky a seřídit spínač zpátečky.

Bez láhve s vodou se v létě nevyjíždělo: Palivové čerpadlo bohatě vyhřívané chladičem se zavzdušnilo výpary a muselo se zchladit politím vodou, pak to zase jelo.

V zimě po napadnutí sněhu se muselo naložit cca 50-100kg hned za výklopné dveře, pak to jelo i do kopce.

Jednou jsme se táhli za houkající sanitkou do kopce a bylo nám trapné ji předjet, když houkala a blikala majákem....

+2/−1
7.6.2018 13:32

J69i13ř66í 40P89a82j41k 8283415490767

Měli jsme ji chvíli na polesí, když se po revoluci hojně a nesmyslně rušily terénní

gazíky a ára. Ty popisované potíže s řazením jsem neměl. Asi jiný podtyp.

0/0
7.6.2018 17:36

M75a90r54t94i77n 43N97e22b90e90s36k24ý 7606160747852

Ono to možná bylo tím, že vozy s objemem 1500 ccm a pětistupňovou převodovkou měly jiné řazení i jiné řadicí schema.

0/0
7.6.2018 18:15

M54a78r52t91i50n 42N66e85b29e22s74k12ý 7116890377822

S čím, co tu je z letitých zkušeností s tímto vozem jak od volantu,

tak z opravny, pan Pecher nesouhlasí?

0/0
8.6.2018 14:53

J12a33n 22S96t17o33d13o84l23a 7171320623420

To je čtyřstopé vozidlo :-)

Dodnes nechápu, jak se jim podařilo dosáhnout čtyřstopého uspořádání a proč. Kdykoli lehce nasněžilo a po čerstvém projela 1203, tak zůstaly čtyři stopy. Článek se o tom nezmiňuje.

0/0
6.6.2018 17:15

M88a16r34t25i96n 85N49e88b57e36s43k33ý 7676740657682

Jednoduché.

Mělo to poloosy na podélných ramenech stažené přes hliníkové kostky šrouby, čímž se dělala i geometrie. Ta podélná ramena držela na plechových držácích, které se občas ohnuly únavou i korozí a pak to šmajdalo.

+1/0
7.6.2018 13:34
Foto

R94o21m11a62n 52K21o36z93e77l 4777316743664

Už v testu ověřovací série jsme se mohli dočíst, že silnější motor o objemu alespoň 1,5 l je naprosto nezbytný a nutný, ale hlasy zůstaly dlouho nevyslyšeny.

0/0
5.6.2018 19:55

M78a42r19t14i52n 39N15e49b86e14s13k87ý 7936540957772

A protože vyspělá socialistická společnost neměla prachy,tak v tom zůstal motor se Sedana 1200, jakým jezdili StB v 50. létech.....

+1/−1
7.6.2018 13:35

M72a49r57t46i26n 27N95e31b98e89s76k79ý 7406470297642

Můžu vědět, co na tom není pravda?

Motor 1203 byl stejný jako u 1200 s výjimkou karburátoru a později alternátoru místo dynama.

Dokonce do inovace v 1983,

kdy dostal plechový olejový filtr a gufera na klikovce,

měl obtokovou filtraci oleje s filcovou vložkou a

vpředu na klikovce odstřikovací kroužek a vzadu labyrint,

takže po čase nebyla šance ty motory utěsnit.

Čím to tedy bylo, že tam jezdily zastaralé motory z 50. let, když to nebylo nedostatkem peněz na vývoj a zavedení něčeho lepšího do výroby?

Proč to mělo převodovku stejnou se Spartakem (jen jiná kolečka uvnitř s jiným počtem zubů) ?

Dočkám se odpovědi, pane Pechere?

0/0
8.6.2018 18:22
Foto

J73a31n 78K93ř34í29ž 3249441601281

Pár jsem jich vezla na podválu na likvidaci;-(

0/0
5.6.2018 18:43

J18a17n 96K74o57t66l40í25n 9149374725377

těch vzpomínek V miloval jsem jak se bořila příď při přejíždění příčných nerovností, vždy jsem měl pocit, že políbím beton ;-D

+3/0
5.6.2018 18:28

T50o60m45á86š 14Z62á62m35e19č49n84í47k 9236726754123

Jsem trochu v rozpaku, jestli milovaná, protože upřímně, aby po 3-4 letech, co jsou hybridi, auta na elektřinu, auto už i na vodík?? přišli s peckou, že začíanjí vyrábět auta na elektřinu, to mi jako super bomba nepřijde

0/−1
5.6.2018 18:25

M53i52l35a22n 85V96o19l88e34k 5349413206489

Jasně, může za to komunistická ideologie. Že byl generální tajemník Slovák a že se průmyslová výroba stěhovala na Slovensko, to jsou jen náhody.

+5/−1
5.6.2018 17:59

M24a42r90t91i45n 80L27a57c46o 7253606818

Hm, v povojnových voľbách vyhrali v Čechách komunisti, na Slovensku socdemáci. Dnes sú komunisti v Čechách v parlamente, na Slovensku majú podporu 0,3 %.

+1/0
6.6.2018 0:21

J35a19n 68S32t58o60d84o89l37a 7711610123590

Od roku 1968 bylo Československo federativní země. Dvě republiky v jednom. Logicky se tedy vyvažovaly činnosti. S Husákem to nesouvisí.

Takové umělé vyvažování průmyslu je samozřejmě blbost, ale jakýkoli český komunista byl úplně stejné vemeno jako jeho slovenský súdruh. Vůbec bych se nedivil, kdyby přesun výroby čtyřstopého vozidla neprosadil komunista české národnosti.

+1/−1
6.6.2018 17:20

M51a52r51t56i62n 78N31e52b85e93s16k92ý 7556770907582

Po válce bylo rozhodnuto, že je třeba idustrializace zaostalého Slovenska a tak se industrializovalo, ať to mělo smysl a tradici, nebo ne.

Třeba speciální (vojenská) výroba byla hlavně na Slovensku a u stavebních strojů většinou.

O kvalitě generálních oprav Liazů a Karos v ČSAO Lučenec se vyprávějí hrozné věci, z 90% pravdivé a řešil to i ÚV KSČ.

+2/0
7.6.2018 13:40

S54i16l37v73i40e 60H87r49a65b75o72v55s30k21a 5524808886418

Ta červená je pěkná.

0/0
5.6.2018 17:32

R93a38d75e10k 82H45o38l39í48k 1248614380126

...nevím, proč si stěžují na motory...já ji vždy viděl jet na čele kolony...

+17/0
5.6.2018 17:18

J82a93k41u82b 64F33e37i29f89a63r 7119899866169

Znal jsem buď dvanáctsetrosku anebo razdvatrojku.

+2/−1
5.6.2018 17:17

M75a31r74o51š 35K14l24e82m62p81a 1537334917444

Bez rozhodnutia súdruhov zo Štátnej plánovacej komisie o výrobe aut na Slovensku a následného vzniku Bratislavských automobilových závodov (BAZ) a Trnavských automobilových závodov (TAZ) by sme dnes na Slovensku nemali automobilový priemysel. Prvé dva moderné závody, Volkswagen a PSA, boli postavené práve v Bratislave a Trnave. Žilina a Nitra sa pridali neskoršie, na východe to vyzerá na nový závod v blízkej buducnosti.

+2/0
5.6.2018 16:45

M10a21r73o87š 37K72l88e61m87p37a 1867564607214

Tých súdruhov som mal dať do úvodzoviek, komančom rozhodne nefandím.

0/0
5.6.2018 16:47

J13i73ř73í 19H95l38a62v17á73č 1712350347878

Dvanácettrojka jako každé auto má svoje klady a nedostatky. Když slavil jsem šedesátiny, rozhodl jsem se že dokážu, že né všechno staréje špatné a rozhodl se s dvanácettrojkou překročit Polární kruh. Ze tří vraku jsem postavil jeden schopný a loni v létě vyrazil směr Petrohrad, odtamtud k Bílému moři a na za polární kruh. Za šestnáct dnů 6500km. Největší porucha klínový řemen. Přes zimu vozila dvanáctka material na stavbu a 18 června s ní vyrážíme směr Ukrajina.

+13/0
5.6.2018 16:24

T10o40m58á39š 41Z41e91m28a77n 3895228624235

Přimlouvám se za blog/fotogalerii;)

+3/0
5.6.2018 17:51

M26a24r43t47i64n 77N52e12b78e87s18k43ý 7366620817922

Samozřejmě, že zkušený řidič - opravář vašeho (i mého věku), tedy člověk, který tohle jednoduché auto zná do detailu a ví, co si počít, protože se v tom hrabal léta, může takovou cestu zvládnout a přeji vám krásnou a úspěšnou cestu.

Mnohý současný "řidič" by se tím ani nerozjel.

+2/0
7.6.2018 13:45

K47a11r61e12l 84M88a30z39a96č 3547253676919

Razdvanulatrojka, dvanda...? To je ale blbost, viď?

+8/0
5.6.2018 16:10

M35a82r60t56i82n 22K48o73v36á17ř 2571800849306

Taky jsem to nikdy neslyšel, když už tak dvanácettroska nebo originální dvanáctsettrojka..

+5/0
5.6.2018 18:44

P51e50t94e15r 78M20o35l40n87á60r 8595384362939

Nechápem tomu,ako sa mohla prehriať benzínová pumpa,bolo tam klasické mechanické membránové čerpadl,o poháňané od vačky,žiadna elektrina,pár rokou,cca 15, som na takej zásobovacej 1203 jazdil,pár krát voda v lete vyvrela v kopci,odpadol kardan,prasklo tesnenie pod hlavou,prestala brzdiť,a pod.,ale o prehriatej benzínovej pumpe počujem prví krát

+6/0
5.6.2018 15:39

T13o49m19á62š 84V19e53s14e56l86ý 5535498430299

já to zažil, štěchovičák začínal otevíráním motoru a tak od čtvrtiny se musela lít voda na pumpu :-)

+1/0
5.6.2018 20:57

M21a93r14t31i98n 68N77e88b12e49s46k57ý 7666930947102

Jednoduché a léty zažité:

Membránové čerpadlo na přední straně motoru bylo hned za horkým chladičem, což v létě způsobilo, že se benzín změnil na páry, které čerpat nešlo.

Čerpadlo bylo sice od motoru izolováno pertinaxovou podložkou, ale bylo ofukováno horkým vzduchem od chladiče.

Proto jsme vozili láhve od minerálky (PETky tenkrát ještě nebyly) a chladili to čerpadlo poléváním vodou. Hned při první příležitosti se musela voda doplnit, protože se muselo počítat, že to bude znovu.

První valníky měly elektrické čerpadlo, ale bez ochrany nárazovým spínačem, takže po několika požárech se výrobce vrátil k mechanickému čerpadlu z dob Populára.

0/0
7.6.2018 13:51

D95a53v84i53d 69R86y96c93h95e75t75s47k93ý 9176611380760

razdvanulatrojka, dvanda

kuřivo redakce je kvalitní

+12/0
5.6.2018 15:07

D16a28v93i55d 38K38n66a25p24e46k 8687264366525

V roce 1978 byla navržena i kempinková varianta s vysouvacím stanem na střeše. Nerealizovala se především proto, že se nenašel výrobce interiéru tohoto obývacího auta.

To naprosto vystihuje tragičnost socialistické ekonomiky. Zatímco v NSR běží od 50.let dodnes spolupráce VW a Westfalie při výrobě kampingového VW (T1 až T6 v provedení California), který velký má úspěch, socializmus nebyl schopen najít nikoho, kdo by to vyrobil. A zájem by určitě byl. Vždyť kolik dvanástsettrosek, Avií A21 nebo Barkasů si lidé přebastlili sami na kempingová auta?

+7/−1
5.6.2018 14:54

O58n19d55ř90e98j 64K88n58í34ž95e20k 7348337925404

Šlo o to, že výroba "pro služby", bez efektu možného přínosu valut, bez zbrojního nebo alespoň strojního zaměření, nebyla státem podporovaná. Často byla přímo i torpédovaná, neboť jen strana věděla, co lidé chtějí a potřebují a také o tom (jednou za pět let) rozhodovala.

Některé oblasti pokryla přidružená výroba, různá výrobní družstva (i invalidů - dnešní chráněné dílny). Většinou se však určité zboží zkrátka nedalo sehnat v tuzemsku vůbec, nebo jen mimo oficiální distribuci, "pod rukou"...

+2/0
5.6.2018 19:11

M94a93r87t17i79n 60N75e10b54e67s25k27ý 7386550497382

V době, kdy jste potřebovali novou plachtu na náklaďák, či třeba zrovna valník 1203 jste museli mít potvrzený příslib na plachtovinu z Řempa, byla jistě výroba něčeho takového problém na úrovni nepřekonatelnosti.

Jak se správně říkalo,

"socialismus se denně dokáže hrdinskou prací uvědomělých pracujících vedených KSČ ,

vyrovnat s problémy, které zbytek světa vůbec ani nezná."

+1/−1
7.6.2018 18:22

M76a68r32t26i37n 47N26e61b73e86s57k93ý 7966450137152

Co je tady špatně pane Pechere?

Zkušenosti s autem, nebo se socialismem ?

Obojího jsem si na vlastní kůži mohl vyzkoušet požehnaně. Od roku 1977 do 1989, pro upřesnění.

Sehnat v době, kdy jsem tato vozidla servisoval, třeba takový kulový čep řízení byl zázrak, proti čemuž byl pohyb kříže v Čihošti slabým odvárkem.

A to byl jen jeden z mnoha příkladů "schopnosti" plánovaného hospodářství, kdy jsme se radovali z věcí, které měly být samozřejmostí.

Brzdové vzduchové válce 100 mm, skříňky ložisek na V3S, vstřikovací trysky na LIAZ, kardanky na LIAZy, volanty na Avii, a mnoho dalšího, to jsou věci, které mne straší ještě dnes a tehdy to byla noční můra mistrů dílen a garážmistrů.

0/0
8.6.2018 15:02

Š73i84m28o52n 79M18a55r91t82y18n11e33k 7833465603126

Dalo by se to dát dohromady jako nové auto za 600 tis....

.....za to mám Citroena Jumpera se středním rozvorem s vysokým stropem, motorem 130 koní a solidní výbavou.

0/0
5.6.2018 14:10

M84a67r42t65i10n 76N12e56b77e35s43k91ý 7126800127182

Nojo, ale za vaším Citroenem se nikdo ani neohlédne,

zatímco za 1203 každý, když se mu jí na úzké silnici podaří předjet...

0/0
8.6.2018 18:24

M63i19r53o52s37l95a57v 67K22u40c42e28r46a 4927770367361

Takže 13. let po rozhodnutí se to zacalo vyrabět... 4 kusy denne plán. Totalni zoufalost tehdejsiho rezimu.

+13/−1
5.6.2018 14:02

Š54i19m39o13n 47M15a96r81t70y74n53e74k 7633885123166

1203 byla taková z nouze ctnost. Vzhledem, co v té době bylo u nás k dispozici (Barkas, Žuk....) to bylo "dobré" auto.

Ale ve srovnání se západem to podprůměr i v době vzniku. V letech 1985 - 1995 to už byl zoufalost.

Největší problém bylo podmotorování - motor byl na takové auto slabounký.

+5/0
5.6.2018 13:58

P91e68t73r 92V17a73r87g20a 3735523680430

Žuk byl fakt tragédie - vůbec nechápu, jak to Poláci mohli 40let (bez změny!!!) vyrábět. Vždyť to mělo snad převálečný základ. To "razdvatrojka" byla proti tomu lehká a mrštná :-)

Mě se Barkas líbil - takový kulaťoučký a ten dvoutakt (motor z Wartburgu) - pěkně drnčel. Ale odpich proti "1203" to mělo.

"1203" byla proti tomu zjevení z nového století až do momentu, co jste s tím jel - to byla tragédie, kravál, nepřesné řízení, mizerné řazení - jen na zdolávání rozbitých cest to bylo dobré.

Ale, že nebylo všechno v pořádku už tehdy svědčilo, že od počátku výroby měla výjimky ze způsobilosti vozidel a bezpečnosti - ani tehdejší bezpečnostní normy to neplnilo. No nakonec to schválili jako dočasné řešení na 5 nebo 10 let, ale vydrželo se to vyrábět přes 20 let.

"1203" z porodnice i na hřbitov :-P

+2/0
5.6.2018 18:17

M83a20r83t57i16n 65N56e70b72e15s26k13ý 7556690657312

Źuk byl děsný stroj, kdy řidič seděl v kompletně plechové boudě, pokud měl víc, jak 190 cm, neviděl přes nízko posazené sklo a sedačka byla židle na ocelových nohách.

Vedle sebe motor z Pobědy (Warszawy) a v zimě se "topilo" pootevřeným krytem přes motor. Kravál, ale teplo.

Stejný děs byla "osobní" verze Źuka jménem Nysa, takový kulatější mikrobus.

Barkas byl o fous lepší, i když motor z Wartburga v dodávce také nic moc.

1203 bylo vymodlené dítě, jiná dodávka (krom výše zmíněných) nebyla

a v 1968 z nouze dovezli

alespoň pro Záchrannou službu slovinské IMV1000 a motory DKW (takže zase vlastně Wartburg), aby mohli jezdit něčím větším, než 1202 a přitom pacienta neusmrtili za jízdy Źukem.

0/0
7.6.2018 14:16

O13t92o 58S51t40r22á53n34s13k43ý 1281800318295

Žuk byl děsnej žrout benzínu, pořád tam smrděl a v kabině se nedalo dýchat. Ale bylo to vcelku silný auto, jen tři kvalty a plochý sklo vpředu. Silná vzpomínka na mládí a brigády u technických služeb...:-)

0/0
12.6.2018 8:07

P38e93t45r 63M97á60l89e95k 1689963419401

To auto mělo svoje mouchy, ale zas taková tragédie to nebyla. Nejvíc obtěžující byla kulisa řazení a tím pádem vyskakující táhlo řazení. Ono se pak rozjíždět z křižovatky třeba na trojku, tak to byl zážitek. :-);-D

0/0
5.6.2018 13:54

Š42i86m51o70n 46M47a18r65t16y79n93e27k 7123715663596

Tragédie to byla - bohužel.

+5/0
5.6.2018 13:58

M54a71r46t75i49n 53K75ř32í66ž 9913712150407

Těch much tam byla velká řada. Už jenom to, že když se člověku nevejdou kolena pod volant, což je velmi časté, musíte s pravou nohou uhnout úplně mimo pedály, abyste zařadil jedničku nebo dvojku.

0/0
5.6.2018 13:59

M16a33r60t19i10n 78N66e81b42e96s80k71ý 7646220577102

Celý problém spočíval v tom, že od koule na řadicí páce do páček na převodovce bylo 50 dílů, které sčítaly vůle,

dvě táhla obcházela motor přes konzoli uprostřed a v kostičkách kloubů místo křížových kloubů byly kolíky se závlačkami.

Tohle všechno způsobovalo, že se řadilo "od páček po dekl" a trojka za roh.

Současné řazení lany nebylo ani vymyšleno a dostat se z konzole s kulisou před motorem do víka převodovky za motorem byl technický problém, který v hospodářství, kde nic nebylo a všechno byl problém, se stával problémem na hranici řešitelnosti.

0/0
7.6.2018 17:06

Najdete na iDNES.cz