Diskuse k článku

Průměrné stáří aut na českých silnicích přesáhlo 15 let

Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích letos v prvním čtvrtletí stouplo o tři čtvrtě roku na rekordních 15,4 roku. Poprvé tak překročilo hranici 15 let. Mohou za to zejména dovozy starých ojetin. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J60a37n 31D40l67o36u52h26ý 7584599870269

Dokud auto prochazi STK bez nakladnych oprav, tak bude jezdit po silnici. Co je na tom proboha nelogickeho? Felicie najede 300 tkm. Takove auto drive zkoroduje na prach nez v tom jen tak nekdo naskace tyhle kilometry popojizdenim na nakupy ci do prace R^

0/0
15.6.2018 13:26

D22a25v94i34d 86F66o67r64t 9970335166

Rekl bych, ze stale vice se na stari podileji i automobilky vlivem neustale se snizujici kvality a zivotnosti u novych vozu... bohuzel.

0/0
13.6.2018 16:19

M64a10r43t34i84n 71D11i16v70i47s 8457932973

Další expert, ach jo. Je třeba si uvědomit, že máme v registru i vozidla z 20-30tých let, spoustu aut a motorek z poválečné éry. Tato vozidla jsou opecovavanymi veterány a na silnicích je můžeme potkat jen výjimečně, přesto velmi silné hýbou věkovým průměrem. Spousta lidí si dnes pořizuje takzvané youngtimery - zajímavá auta z 80-90tych let. Proč-pro radost! Pak tu máme nějaká ta popojizdedla typu Felicia - pro někoho mezi vesnicemi, taktéž minimální nájezd. Když se podívám na to, co tu běžně jezdí, tak je to srovnatelné s Německem. A že máme liberální pravidla pro dovoz ojetin? Ano, žijeme ve svobodné zemi, tak nám dejte laskavě pokoj!!!

0/0
13.6.2018 10:05

M41i80r66o84s17l29a52v 30K94u70c38e87r36a 4507350227961

Ale tyhle vozy jsou i v jinych zemich a presto je tam prumer podstatne lepsi.

0/0
13.6.2018 10:57

P73e56t37r 31M65i39c33h11a67l 2530564521262

Takže to mám vlastně šestiletou funglovku. :-)

+2/0
12.6.2018 20:21

D78o76r30a 96V91e16s10e82l57á 2780803849683

Z článku jasně vyplývá, že staré auto si manuálně zdatný majitel mnohdy opraví sám.

Tímto neuváženým chováním ovšem ubírá pracovní místa třem automechanikům, dvěma lisařům v automobilce, jednomu lakyrnikovi, 15-ti dodavatelům elektroniky ...

To by až tak nevadilo, ale managment automobilek je pak zručnými občany okrádán o miliónové zisky!

+1/0
11.6.2018 23:28
Foto

R38o14m46a57n 31K75o93z73e73l 4887666753744

No, když se v roce 1994 začaly dělat felicie, tak jsem četl, že toto auto je už fakt složité a kapitola "Udělej si sám" definitivně končí. ;-D

0/0
11.6.2018 23:52

J50a42n 82D48l74o95u77h77ý 7914609660389

To jste asi cetl spatne, protoze od Favorita se to lisi akorat monovstrikem misto karburatoru ;-D

0/0
15.6.2018 13:24
Foto

R58o28m22a24n 25K76o55z45e96l 4117286633194

Fakt to psali ve Světě motorů...a do zemí třetího světa dodávali felicie s karburátory, protože se vstřikováním a katalyzátory by si tam neporadili.

0/0
15.6.2018 23:55

P32e79t58r 52B15á87č62a 8305276655675

Spravne je na obrazku to nejhorsi co lze na ceskych silnich potkat, hlavne cose tyce ridicu.

Jen si vsimnete kdo vzdycky vede kolonu, ano vetsinou je to tenhle skvost.

0/−7
11.6.2018 20:51

M98i19l13a83n 17C89h46a52l79u29p71a 7564806587573

A kdo tu kolonu předjíždí přes zákaz a plnou a na křižovatce přes šrafy a odbočovací pruhy je mi taky jasné ...;-D

+5/0
11.6.2018 21:51

P21e21t39r 77B49á23č29a 8395526255295

;-D

0/0
11.6.2018 21:57

L35i85b72o13r 17F40i62e53d24l16e72r 6719387169630

Ja man treba moto ČZ z roku 1962.. Rocne nenajezdi nic a prumer zvysuje.. A takhle to bude mit hromada lidi i u aut.. Tech skodovek 1000, 100, 105 a jinych bude po stodolach poschovavanych mraky

+4/0
11.6.2018 19:32

J74i83ř89í 59Z33ý76k92a 9569753511900

já mám na denní ježdění 17leté Volvo (rád bych jej nahradil, ale není čím) a pro zábavu 45let starou dodávku.

+2/0
11.6.2018 19:48

M49a26r54t79i78n 59K68u87ř64í59t79k75a 6217416928375

Já mám zase Jawu Mustanga. Sice s propadlou STK, ale těch 250 Kč povinného ručení poctivě platím.

Co vím, tak Škodovek 100 je v registru jen 31 (slovy třicet jedna), protože těsně před tím, než o ně začal být zájem jako o veterány, byla zavedena ekodaň, takže spousta z nich byla buď zrušena, nebo jen odhlášena.

0/0
11.6.2018 22:04

M43a51r48t48i11n 71K84u47ř44í48t92k90a 6517416398955

Průměrné stáří je nic nevypovídající údaj. Chtělo by to vyfiltrovat vozy, která mají déle, než půl roku propadlou STK.

0/0
11.6.2018 19:18

P60a26v89e46l 98P44a36ž22o12u50t 3503131943177

Myslím že to by výsledky nijak významně neovlivnilo

0/0
11.6.2018 19:28

T78o27m39á49š 59J14a37n12d88a 8776403176440

Všiml jsem si, že někteří opět vyzdvihují nízkou spolehlivost elektroniky a podobných vychytávek dnešních automobilů, které navyšují počet návštěv servisů. Máte naprostou pravdu. Jen bych byl nerad, aby se z toho implikovalo, že elektronika je nespolehlivá. Vím, že dotyční to přímo tak nemyslí, ale i tak bych rád nastínil z pohledu mé profese, jak se dnešní auta vyrábějí.

I za přijatelnou cenu ji dokážete produkovat velmi spolehlivou (např. plno high-end elektroniky může bez speciálních úprav do nehostinného vesmíru a fungovat). Pracuji v jedné firmě zaměřující se na diagnostiku všeho druhu, hlavním zákazníkem jsou společnosti z automotive. Nevěřili byste, u kolika zakázek nám zákazník řekne rovnou předem "má to vydržet takhle dlouho a potom děj se vůle boží." Chyba není v technologiích elektroniky, chyba je u společností zaměřující se na zisk skrz servisy.

Ovšem elektronikou to nekončí. Mohl bych jmenovat dále. Máme plno zákazníků, kteří si pravidelně nechávají strukturálně kontrolovat zboží od subdodavatelů. Proč? Vy si od subdodavatele objednáte nějaký kabel, ozubená kola,... a všechno je skvělé a nádherné. A po pár měsících vás subdodavatel začne šidit a vy si toho nemáte šanci všimnout - kabel vypadá stejně, ale "uvnitř" je rozdílný, má jiné složení a jiné (= horší) vlastnosti. Kolikrát toto šizení může vést k bezpečnostním rizikům.

Pokud by si snad někdo myslel, že tohle je výsada obyčejných značek typu Dacia nebo Renaultu, tak věřte, že jsme testovali produkty firem, které jsou dodavateli pro Bentley, Jaguar nebo Mercedez a ty výsledky nejsou o nic lepší, kolikrát i horší...

+13/0
11.6.2018 18:57

M40a65r76t45i32n 29S82e24d93o50n56a 2375976256359

A co jste chtel rici :-)? Auto je uz leta spotrebni zbozi, na Zapade ma zivotnost pod 10 let. Proc vyrabet neco kvaitnejsi, kdyz to zakaznici nejsou ochotni platit (jak dopadl Saab je znamo)? Prubezna kontrola kvality je rutina kazde firmy. Rozdil je v tom, jak casto se kontrolu (kolik % vzorku), nebot to ma vliv na naklady. Vyssi kontrolou je znamy Mercedes nebo Miele, dopadem je vyssi spolehlivost, ale i vyrazne vyssi cena oproti konkurenci.

0/−1
11.6.2018 19:38

T45o60m30á80š 51J36a69n75d60a 8126813356680

Chtěl jsem tím říct to, že bránit se vehementně elektronice je chybné. Bránit se má nekvalitním výrobcům - což je ale bohužel většinou skoro až nemožné odhalit. Ale automaticky říkat "je to plné elektroniky, to bude šmejd", jak to někteří dělají, to opravdu není cesta pokroku. Elektronika nám v autech poskytuje obrovské možnosti. Jen výrobci aut si na tom chtějí napakovat kapsu a elektronika, které rozumí minimum lidí, se přímo pro tento účel nabízí.

Jak říkám, kvalitnější elektronika nemusí být automaticky hned dražší. K jejímu cílenému znehodnocení vám stačí např. změnit parametry pájecí pece nebo umístění tepelně závislých součástek ke zdrojům tepla - to vás nestojí ani korunu. Z toho plyne, že za kvalitu si nemusíte nutně zaplatit navíc.

Souhlasím, že externí diagnostika není levná záležitost, ale také to není zdaleka tak rutinní (na hlavní komponenty či jejich části zpravidla ano, ale každý šroubek opravdu nikdo na diagnostiku neposílá)... Nicméně platí: 1) subdodavatel neví, zdali jeho výrobek posíláte na kontroly nebo ne (pokud mu to neřeknete) a tak si to může zkusit risknout. A 2) pokud máte to "štěstí" a někdo vás šidí a vy k tomu dokážete ještě dodat důkaz o případné možné nebezpečnosti, tak máte v soudním sporu zaděláno na pěkný balík peněz, oproti kterým jsou náklady na diagnostiku drobné.

+1/0
11.6.2018 19:59

P57e37t22r 16K91ů10l95a 2565353144279

Tady je problém v tom, že ty nová "auta" nikdo nechce. Buď na to lidi nemají, nebo na něj mají, ale radši ty peníze za něco jiného, např. za dovolenou. Proč kupovat nové, když staré ještě slouží.

+1/0
11.6.2018 18:56

M82a21r92t83i75n 82S21e60d88o12n65a 2385576586649

Kazdy to ma asi jinak, ale rekl bych ze lide se u auta rozhoduji hlavne podle toho, jak jej budou potrebovat. Na popojizdeni staci plecka, na delsi trasy potrebujete co je pohodle a spolehlive. V druhem pripade je napr. autom. klimatizace ci tempomat nutnost, a to vetsinou starsi auta nemaji.

0/0
11.6.2018 19:43

M18i69r89o25s43l50a93v 24K66u65c38e49r45a 4977290787201

Kdyby je nikdo nechtěl, tak se neprodavaji... ale ony se prodavaji :)

0/0
12.6.2018 9:01

Ř56e12h96o39ř 43K84r10á77l89í31č45e65k 5907981649568

"V Česku je situace výrazně horší než průměr EU."

Nejsem žádný odborník na ekonomiku, ale nebude náhodou stáří vozového parku v ČR či jiné zemi EU nějak souviset s průměrnou mzdou v dané zemi? Ceny nových vozů budou napříč EU asi šulnul stejné, ale mzdy nikoliv!!Takže mi přijde celkem logické, že třeba v Německu, kde je průměrná mzda cca třikrát vyšší než v ČR, bude jezdit více novějších automobilů a ne ojetin :-).

+7/0
11.6.2018 18:37

J37i90n35d65ř20i69c76h 88Š96k35o27p46e42k 4755611680335

to odborníci nepochopí, že když jsou v ČR západní ceny a evropské platy, tak jaksi obrat zboží není takový jako ve státě, kde jsou západní ceny i platy

+1/0
11.6.2018 18:51

S55t80a54n60i34s73l83a89v 47K52r28e57j57c74a66r 6737926183174

Ale to není tolik věcí státu ale spíše zaměstnavatelů a osvč ! Už pár let nežijeme v socialismu, kde bylo všechno všech. Ano, jsem pro evropské platy i v ČR ale i evropské danové odvody občanů.

0/0
11.6.2018 19:25

J92i22n98d85ř35i18c42h 17Š66k62o44p24e69k 4765421450275

těžko budou odvody u nás 3 - 4 x vyšší než třeba v Německu, aby byl odůvodnitelný rozdíl v platech v ČR a v Německu

0/0
11.6.2018 19:34

M19a94r12t27i50n 75S72e27d57o40n48a 2605606716499

Vy jste ale pohadkar. Auto je spotrebni zbozi, to si stejne jako jidlo muze v EU doprat kazdy. Ale zasadni rozdil je v ostatnich nakladech, kupni sile. V CR nestoji m2 ve vetsim meste pres 200 tis, neplatime rocni dane z vlastnictvi vozu atd. V mem oboru (IT) si kolegove v Zapadni Evrope ziji vyrazne hure nez ja v CR. Me se nevyplati zit za 250 tis Kc cisteho v Saudske Arabii nebo 10 tis EURo hrubeho ve Svedsku (nabidky co jsem dostal). Po odecneni nakladu mi v CR zustane vice.

0/0
11.6.2018 19:51
Foto

P67e53t75r 20A55c94h28i52l91l66e27s 6366132380580

oni delaji z auta spotrebni zbozi, ale my to tak nechceme. chci auto, ktere za 15 let dam dceri na vyjezdeni

0/0
12.6.2018 9:13

M80i24r38o49s63l97a15v 89K52u45c36e67r77a 4777920557161

Tak nepodcenuj udrzbu a servis a klidne ji ho muzes dat...

0/0
12.6.2018 11:32
Foto

P89e93t56r 25A10c31h88i32l90l52e20s 6596332480690

tak jiste, mam 15 let stare auto a technickou projde bez kamaradicku, ovsem jestli vydrzi dalsich 15 let, to netusim, zatim zacinaji reznout jen ridicovi dvere... u novyho bych si byl jistej, ze tech 15 let vydrzi taky, ovsem dalsi otazka je, kolik by stalo drzet to pri zivote a to je ten problem :-)

0/0
12.6.2018 11:49

S88t97a58n33i31s21l17a51v 61C63h33y74t28r36a 3494733977209

Jedna věc je plat a druhá, kolik vás pak stojí provoz auta. Kolik stojí pojištění, silniční daň (venku jí platí všichni, bez rozdílu) a servisní náklady. Můžete oponovat platem, ale už by se vám pak nechtělo platit třeba 50tis ročně za zákonnou pojistku. O havárce ani nemluvě.

0/0
12.6.2018 9:20

V20l46a18d81i43m79í92r 49F26i72b54i94g39e28r 5954661781794

To je výsledek ekodaně. Každý to raději dojíždí nadoraz, místo aby koupil novější auto s ekodaní která to prodraží. A to předloni nebo kdy vyškrtli z evidence desetitisíce možná statisíce starých aut z depozitu, která už nejspíš neexistovala.

+1/0
11.6.2018 18:28

P29e68t33r 94Č81e52r93v60e76n56ý 3696941502775

Nevím, jestli je to ten pravý důvod.

Já vlastním věkově nadprůměrné auto (16 let), které plní normu EURO 4 - a ekodaň se platí do EURO 2. To už musí být aspoň 20 let staré auto. A tak stará auta už se běžně nekupují.

0/0
11.6.2018 22:19

M21a49r22t12i60n 16K64a77r40á81s93e44k 9958663348148

Tak jestli je prumer 15 let, tak tech aut starych 20 i vice let musi byt obrovske mnozstvi......

0/0
12.6.2018 20:19
Foto

R77o61m56a69n 54K38o85z25e63l 4647866813134

Tak felicie, co jsou pořád často vidět, tak mají v průměru už přes 20 let, jedničkové octávie se také začaly dělat před 22 lety a nejstarším jedničkovým fabiím bude už brzy také 19 let.

0/0
12.6.2018 23:42

J45i78n31d32ř76i82c89h 15Š93k15o72p24e51k 4385511100475

mnohem radši budu jezdit 15 let starým autem s atmosférickým benzinem, než zánovním autem plným zbytné elektroniky s oturbeným pidimotorem.

+2/0
11.6.2018 18:28

M55a37r36t72i78n 18N47e79b33e82s62k96ý 7486940287812

Vy si dovolíte vyrazit na silnici s autem, které vám nehlídá kde co, které funguje bez dotykového displeje, hlídače slepých úhlů, hlídače pruhů a nemáte 9 airbagů, které vystřelí, ať narazíte jakkoli, všechny najednou?

To jste pro nemalou část "řidičské" populace nebezpečný dobrodruh.

A teď si představte, že i já dodnes jezdím autem bez airbagů a vrcholem elektroniky je ABS.

0/0
12.6.2018 18:49

J74i94n13d72ř22i29c82h 44Š97k83o55p83e55k 4135101440255

Dovolím a budu jezdit tak dlouho, než budou náklady na jeho provoz pro mě neúnosnými

0/0
13.6.2018 10:52

M25i19r59o54s39l66a70v 82K51u53c10e36r18a 4547200537411

A predpokladam, ze si pripadate, ze jste něco víc, co? ;-D

0/0
13.6.2018 10:57

V75l42a47d37i35s36l53a91v 73N94o62h63e34j29l 7818277818321

nemam rad auta, co delaji moc veci za me a ve vysledku jsou spise kontroverzni treba startovani tlacitkem, tlacitkova rucni brzda - fakt mam rad klasiku. na starym Kacku sem mel nedavno svihadla (okna na kliku) a taky me to bavilo. ted uz je pryc a dost se mi styska. mam vic aut a mam nejradeji ta co maji tech kravin co nejmin a ridic musi vic ridit nez se nechat vozit. lidi kvuli tem vsem pomocnikum prestavaji pouzivat svoji hlavu...

+2/−1
11.6.2018 18:24

V85l68a37d44i38s41l88a69v 75N81o17h89e38j45l 7408237368661

treba denni sviceni a automatika svetel kdyz je tma - jezdi hromada aut v Praze co v noci jedou jen na denni sviceni a to je uz podle me dost kriticky. a muze za to automatika prepinani svetel, ktera nefunguje spolehlive, nebo na to lidi kaslou protoze jedou treba jinym autem apod.

0/0
11.6.2018 18:26

M95i86r89o81s15l62a64v 70K18u28c27e33r28a 4197360317331

A co je špatného na denním svícení třeba za šera? Na cestu jako řidič vidíš dostatečně a pokud výrobce automobilu přemýšlel, zadní světla svítí i při denním svícení.

0/−1
11.6.2018 18:33

J83i14n41d14ř16i48c65h 60Š70k84o83p65e27k 4335201920245

špatná je jedna věc. Denní svícení slouží ke svícení za nesnížené viditelnosti, proto normální výrobce při denním svícení nerozsvicuje zadek auta.

+4/0
11.6.2018 18:44

J30a93k42u14b 62Š73a78f66a33n69d51a 7515637961621

Tak jmenujte výrobce aut, který svítí zadními světly při rozsvícených denních světel. Každý den jezdím Blankou a těch, co nesvítí vzadu je spousta.

0/0
11.6.2018 19:18

M16i21r55o18s94l62a89v 48K34u30c43e77r80a 4147900947161

Nevím, auta nejsou extra moje hobby. Moje sviti. Jsem si celkem jist, že sviti i jiné značky / modely, ale neptejte se které. Prostě to nevím a nepovažuji to za tak dulezite, abych to specialne pro tuto diskusi zjistoval :-O

0/0
11.6.2018 19:27

J40i13n87d41ř88i29c30h 40Š61k47o81p77e23k 4185171860305

a jakou máš značku ty ? To by se mohlo zvládnout

0/0
11.6.2018 19:40
Foto

P11a97v61e39l 55K18a82l29u94s 6974616426732

Pomůžu vám. Je jen velmi málo vozů, daly by se možná spočítat na prstech jedné ruky, co jim při denním svícení svítí i "zadek".

+1/0
11.6.2018 21:49

M44i21r60o18s30l27a90v 35K77u42c24e18r69a 4207210367901

NO, když spočítám současné modely renault, novou Kiu... tak prsty jedne ruky vam stacit nebuou :-)

0/0
12.6.2018 8:57

M59i54r84o28s15l42a51v 58K85u79c46e11r44a 4637840487131

Na startování tlačítkem či elektronické ruční brzdě neni vůbec nic kontroverzního. Už jenom fakt, že elektronicka rucka se sama zatahne při vypnutí a odbrzdí při rozjíždění, jsou prostě užitečné a praktické věci.

0/0
11.6.2018 18:34

Najdete na iDNES.cz