Diskuse k článku

Američané hledají, kde a jak těžit lithium, aby nebyli závislí na Číně

Těžařské společnosti se snaží prudce zvyšovat těžbu lithia ve Spojených státech. V zemi, která je třetím největším trhem s elektrickými auty na světě, totiž automobilky chtějí snížit svou závislost na dodávkách této důležité složky pro baterie z Číny a hledají místní zdroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37e90t63r 50H77a22r35i96p67r96a81s11a45d 74H68a13j68i52č 5801186803370

Lithia je dost. Nejlevnější a nejsnáze těžitelné je ze solných jezer v je Chile. Proto se zavřely doly v USA. Závislost na Číně je daná tím, že Čína má vlastní zdroje a vyrábí baterie levně.

0/0
27.6.2018 22:59

F34i37l73i28p 93W61a17n21k76a 1341623936119

Rozkopeme celou Zemi, abychom získali lithium pro baterky, které nám vystačí na pár procent celkového počtu aut. Pak zjistíme, že je neumíme recyklovat a ani Čína už ten odpad nebude chtít. Nevím, ale celý ten proces je asi tak čistý a ekologický jako kdyby každý jezdil v třítunovém osmiválci.

0/−2
23.6.2018 7:53

J66a51n 33D91l47o78u12h53ý 7444729720669

Tak misto ropy se vytezi veskere lithium. Tomu rikam ekologie!

0/0
22.6.2018 10:04

H61o85n13z50a 53T77a97r 3539982654362

Zato těžba ropy ja strašně EKO

Athabaské ropné písky

Těžba a zpracování ropy ale také znamená produkci 1,8 milionu litrů toxické odpadní vody za jediný den.

Celá oblast zabírá neuvěřitelných 141 tisíc kilometrů čtverečních. Pro srovnání, Česká republika by se na toto území vešla téměř dvakrát.

https://www.stoplusjednicka.cz/athabaske-ropne-pisky-apokalypticke-obrazy-z-kanadskeho-mordoru

0/0
23.6.2018 1:48

P75e59t27r 73Z88a55s30k56o48č50i73l 2115602448609

Lithia je všude spousta, např. v moři, stačí dostatek elektřiny na jeho separaci. A taky by šlo recyklovat ze starých baterií, akorát to nikdo nedělá, protože levného lithia je všude spousta. Složitější je to s kobaltem a niklem, ale ty se zase aspoň ze starých baterií recyklují.

+1/−2
21.6.2018 21:56

R43a39d77e83k 89R63a11i61d42a 5747132709

Lithiun is the new oil!

0/0
21.6.2018 17:48

R32a55d63e49k 11B10r25u56n42n29e15r 8224969239269

Lithium se jistě těží za využití energie z obnovitelných zdrojů...

+1/0
21.6.2018 13:49

Z33d25e86n83ě52k 15M91o44r68á74v25e74k 5717748978833

Stejně tak jako ropa?

0/0
21.6.2018 14:44

R97o85b84e96r10t 84M11a71t10u44l86a 8287239346655

o autě na ropu nikdo neříká, že je ekologické

0/0
21.6.2018 17:27

Z85d76e47n76ě45k 54M90o60r64á39v21e93k 5737858348523

Jenže ropu musíte těžit pořád další a další, kdežto lithium jednou vytěžíte a pak recyklujete z použitých baterií, až takové budou.

+1/−1
21.6.2018 17:30

J81a43n 45D16l35o22u25h25ý 7484249250829

Perpetum mobile neexistuje ;-)

0/−2
22.6.2018 10:05

Z17d28e73n30ě43k 19M38o97r34á97v61e38k 5167358298673

A jak vaše plácnutí koresponduje s tím, co jsem napsal?

0/0
22.6.2018 10:48

H88o89n37z84a 75T91a15r 3839772274392

Chile je největším producentem lithia na světě, následuje Austrálie a Argentina

http://www.hybrid.cz/tesla-si-chce-zajistit-dodavky-lithia-z-chile

Elon Musk: našim bateriím by se mělo říkat spíš 'nikl-grafitové'

Baterie obsahují pouze asi 2 % lithia a výslednou cenu mnohem víc určují nikl a grafit.

http://www.hybrid.cz/elon-musk-nasim-bateriim-se-melo-rikat-spis-nikl-grafitove

Dalším zajímavým zjištěním expertů na reverzní inženýring bylo, že baterie elektromobilu Tesla obsahují pouze 2,8 % velmi drahého kobaltu. To je na jedno auto asi 4,5 kg.

http://www.hybrid.cz/vyrobit-elektromobil-tesla-model-3-stoji-v-prepoctu-asi-616-000-kc

+2/−1
21.6.2018 13:02

J73a60n 32D37l31o39u18h52ý 7464649890609

Ono nekolik kilo oproti nekolika gramum (bezna elektronika) je dost podstatny rozdil!!!

0/0
22.6.2018 10:07

H63o57n36z28a 83T81a16r 3109102914572

Největší producenti lithia na světě

Roční těžba

; Austrálie těžba: 14.300 tun

; Chile těžba: 12.000 tun

; Argentina těžba: 5.700 tun

; Čína těžba: 2.000 tun

; Zimbabwe těžba: 900 tun

https://www.volty.cz/2017/05/03/nejvetsi-producenti-lithia-na-svete/

Lithia máme dost pro baterky 10 miliard elektromobilů, je ale v nejistých zemích

Zdroj: https://auto.idnes.cz/lithia-mame-dost-pro-baterky-10-miliard-elektromobilu-je-ale-v-nejistych-zemich-1xb-/automoto.aspx?c=A100826_190836_automoto_vok

0/0
23.6.2018 1:59

H35o58n85z40a 17T25a22r 3899512264782

Mořská voda, která obsahuje 230 miliard tun lithia

https://www.tzb-info.cz/2595-ziskavani-energeticky-vyznamnych-prvku-z-oceanu-i-lithium

0/0
23.6.2018 2:00

P63e46t12r 69H40a98r97i81p82r12a97s39a72d 36H48a73j31i12č 5711266383810

Největší mnozství kobaltu se spotřebuje úplně jinde - v metalurgii. Přidává se do šlechtěných ocelí.

0/0
27.6.2018 23:02

R12i95c78h44a97r10d 37T34o74m47e43č84e93k 7886255236501

Oni už si poradí, stačí obvinit vybranou zemi s lithiem z výroby chemických zbraní...

+8/−3
21.6.2018 12:51

H17o12n28z19a 55T37a28r 3239132674502

Nebo terorizmu

Afghánské nerostné bohatství je možná větší, než se čekalo

Ohromná a zatím prakticky nedotčená ložiska železné rudy, mědi, kobaltu, zlata a lithia, které nedávno v Afghánistánu popsali američtí a britští geologové, jsou možná ještě bohatší, než se původně očekávalo. Hodnota surovin by mohla dosáhnout až 3 bilionů amerických dolarů.

Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/afghanske-nerostne-bohatstvi-je-mozna-vetsi-nez-se-cekalo-pmw-/zpr_nato.aspx?c=A100630_213623_zpr_nato_inc

+1/0
21.6.2018 17:42

R90i87c79h98a49r80d 44T16o89m94e10č96e53k 7586365596941

Vývoz demokracie je vždy výnosný.

+1/0
21.6.2018 19:08

J87a42k59u57b 17R60o63u24s 3203720564682

Tento problém má velmi jednoduché řešení: zcela opustit utopickou a nesmyslnou vizi elektromobility, a soustředit se na vývoj funkčnějšího, praktičtějšího a ekologičtějšího pohonu.

+3/−6
21.6.2018 12:48

D59r31a94h42o86m42í86r 66S44t44r22o54u19h32a54l 4165158742594

Jestlipak víte, z čeho se vyrábí čpavek?

0/−1
21.6.2018 13:16

V29í76t 33O34ž70a18n92a 1828368255834

Jaký pohon máte na mysli? Koňský nebo pomocí "volné energie"?

+1/−1
21.6.2018 13:37

R39o18b86e47r39t 73M15a64t66u25l49a 8917599536295

Proč? Stačí upustit od nesmyslu, že se ten elektromotor bude napájet z baterek...

0/0
21.6.2018 17:32

P15e48t84r 16Z57a19s45k22o37č90i36l 2955342348929

A z čeho jiného? Z balónku nafouknutého brčkem?

+1/0
21.6.2018 21:53

J59a59n 51D60l14o14u66h71ý 7914799100509

Z Palivoveho clanku

0/0
22.6.2018 10:09

P17e44t79r 83Z72a80s50k12o54č97i30l 2675742938949

Jo to myslíte zase vodík? Tím plýtváte 70% energie a každých pár let vyměníte pohon auta, protože vodíkem zkřehne a kovy se rozpadnou. A kromě toho nadále musíte jezdit k "benzínce", děkuju nechci.

0/0
22.6.2018 10:46

P59e55t13r 76Z80a39s72k64o88č50i98l 2485252478769

To je sice hezký cíl, ale nikdo nic prakticky použitelného než baterku nevymyslel.

0/−1
21.6.2018 21:53

A91n35t56o68n37í77n 57S16v63o25b82o31d48a 3614393829842

dost automobilek vsadilo na vodík, kde je potřeba podstatně méně vzácných kovů, co bude za deset let potřeba, to dnes nikdo neodhadne

+2/−2
21.6.2018 12:30

D20r19a16h25o88m13í29r 20S44t78r89o43u73h41a35l 4635778152944

On stačí jeden - platina.

+4/0
21.6.2018 13:17

A20n16t65o27n12í48n 49S61v96o18b34o13d58a 3664233389162

třeba Audi dotáhne výrobu umělé nafty a benzínu do praxe, nikdo neví, co se povede během 10 let, možností je spousta a je dobře, že se všichni nevrhnou do jednoho směru-lithiových baterek

0/−1
21.6.2018 13:33

V41í60t 13O32ž37a58n92a 1978668725894

Umělá nafta 250Kč/litr.

0/0
21.6.2018 13:38

A82n57t66o70n56í44n 72S78v53o90b13o75d49a 3504313119202

malovýroba je vždy jinde, hromadná výroba vše zlevní na zlomek ceny, vzpomínám na přepisovatelné CD za 350 Kč kus :-)

0/0
21.6.2018 13:40

V75í41t 75O59ž12a29n32a 1268128715824

Ekonomicky to nemůže nikdy vycházet lépe než vyrobit "obnovitelnou" elektřinu, nalít ji do baterií a pohánět elektromotor. Žádný jiný proces nemá tak vysokou účinnost (tak nízké ztráty).

+1/0
21.6.2018 14:15

A56n72t28o45n75í58n 77S49v51o63b56o24d93a 3434833249372

občas je elektřiny nadbytek a jak ji uskladníte, když nikdo nechce nabíjet?

0/0
21.6.2018 15:00

Z62d80e15n56ě82k 32D35u96b39e79c38k43ý 3537534710888

V EU by stačilo nařízení o povinném nabíjení. :-))

0/0
21.6.2018 15:13

A31n80t72o67n10í89n 71S81v58o55b29o26d80a 3254283159932

náš parlament dokáže produkovat spousty nesmyslů i bez EU :-(

0/0
21.6.2018 15:17

A41n48t90o77n10í89n 95S20v77o29b96o21d17a 3194123519152

superkondenzátor má teoreticky lepší účinnost, do školy jsem chodil :-)

0/0
21.6.2018 15:19

Z13d50e69n83ě72k 18M32o96r36á12v18e26k 5247618338493

Tak proč se tedy nepoužívají? Není to tím, že jsou náročnější na výrobu a potřebná kapacita by byla ekonomicky neúnosná? Nebo jen jejich parametry nemůžou konkurovat bateriím?

0/0
21.6.2018 15:37

A22n15t80o21n31í90n 75S56v31o70b74o70d51a 3464263749742

píši o vývoji během 10 let, dnes nevíme, co bude za tu dobu vyvinuto a kam se posuneme, takže můžeme velmi špatně investovat a utratit spousty peněz

0/0
21.6.2018 15:40

Z13d25e63n33ě56k 75M81o54r12á62v92e12k 5617158458863

Superkapacitory byly horkou novinkou před deseti lety, pak to tak nějak vyšumělo do ztracena a od té doby je ticho po pěšině. V současnosti to není záchrana světa.

0/0
21.6.2018 15:43

H67o95n96z70a 93T89a21r 3749232624112

Super kondenzátor

Vyšší cena nez akumulátory ̈

Nižší kapacita v poměru k váze oproti akumulátorům

Ale Kdo ví co vývoj přinese ?

http://www.hybrid.cz/tagy/superkondenzatory

0/0
21.6.2018 17:37

Z43d60e55n88ě85k 43M50o20r46á68v25e65k 5387988658293

Vodík je hovadina. Pro ukládání energie je velmi neefektivní, jsou problémy se skladováním a celý pohon zabírá v autě hodně místa.

0/0
21.6.2018 14:52

A37n82t54o68n65í38n 82S82v49o29b14o80d23a 3134883209922

do vodíku jde uskladnit energii, když na Baltu fouká a ve zbytku Evropy svítí slunce, to je bez inteligentní elektrické sítě problém, kam s vyrobenou elektřinou, musí se omezit výroba elektřiny z větrných elektráren

0/0
21.6.2018 15:04

Z73d47e92n56ě73k 17M67o21r93á97v28e52k 5407678718373

To je mnohem efektivnější tu elektřinu uložit do nějaké obří baterie.

0/0
21.6.2018 15:35

A70n83t90o67n92í45n 14S77v71o49b65o39d68a 3964433799142

vodík ale můžete rychle tankovat, nemusíte kupovat baterii, musí se spočítat všechny náklady na skladování energie a potom to tak pěkně pro elektromobily nevychází

0/0
21.6.2018 15:39

Z71d63e60n71ě71k 63M74o85r57á70v40e64k 5407188608413

Tankování je jediná výhoda vodíku. Najdete si článek o Toyotě Mirai a podívejte se kolik prostoru zabírají nádrže a jak málo prostoru ve voze střední třídy zbude na kufr.

Skladování energie je potřeba jen u těch obnovitelných zdrojů, ty si dělají co chtějí.

0/0
21.6.2018 15:41

A52n29t96o52n98í38n 42S25v83o34b50o38d51a 3964643479472

provozujeme auta na CNG, na dovolenou létáme, autopůjčovna to tam řeší. Větší auto je o pohodě a ne o velkém kufru, pro pohodu potřebujete velký rozvor a rozchod, na velké věci mám tažné zařízení

0/0
21.6.2018 15:55

Z68d13e20n64ě97k 29M26o80r45á73v73e22k 5417408148963

CNG je o trochu lepší než vodík, ale stále je to fosilní palivo. Nemusí se vyrábět, ale těžba už taky přináší problémy.

Větší auto s malým kufrem neprodáte, manažeři si nebudou vozit zavazadla na vozíku. Ale o to nejde, problém je v tom, že takovýto pohon nezamontujete do auta velikosti Fabie, tedy ne tak, aby to bylo použitelné a praktické auto.

0/0
21.6.2018 16:00

A25n54t24o82n60í71n 35S28v56o87b39o34d57a 3154733759272

malá auta budou jezdit na CNG ještě dlouho, vyrábí je Fiat, VW a další. Metan lze i vyrobit jak to ukázalo AUDI, hlavně tam není potřeba tolik vzácných kovů

0/0
21.6.2018 16:10

Najdete na iDNES.cz