Diskuse k článku

Na dovolenou levně. Zopakujte si pravidla, jak jezdit úsporně

Na cestách do zahraničí čeká české dovolenkáře nepříjemné překvapení u benzinek. V Rakousku a Chorvatsku je draho, v Itálii ještě dráž. Zopakujte si pravidla, jak šetřit palivo a jezdit úsporně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L79u14c14i27a48n 75P30a86p90a20z58i54a66n 5274257421295

V Rakousku je levněji jak v Česku, u nafty určitě. Článek uvádí zavádějící informace.

0/0
22.7.2018 23:25

M14a46r31t48i45n 23K36o46u83š47a 6375424974

Nevím jaké zkušenosti má autor s motory, ale jistě má dost peněz na jejich generálky.

Blbější radu jsem neslyšel.

0/0
11.7.2018 9:05

M69a27r42e31k 84H89r35u18b84y 6477162471278

Jo, jezdete na male otacky, na benzinu usetrite skoro polovinu castky za opravu zakarbonovaneho motoru;-):-P

+3/0
28.6.2018 16:13

P24a92v25e24l 63V90o14r17l10í39č10e67k 6420307668

vidím tam dobře průměrnou rychlost 57 km/h? ve městě? :D :D :D

0/0
27.6.2018 14:09

J88a16n 77N59o69v58á88k 9735638414195

Mému motoru (1.6HDI 2006) by tedy 1200 otáček nesvědčilo, je slyšet jak se přitom trápí. 1500 otáček je pro něj minimum pro trvalou jízdu.

Zajímavé je, že můj předchozí motor (1.9TD 1996) tenhle problém neměl a 1200 otáček po rovině ve městě dával bez problémů.

0/0
26.6.2018 17:51

P22e66t29r 17M55i29c98h71a55l 2780394371132

Mám dvoulitr Common rail a to samé. Je to kvůli dvouhmotě.

0/0
27.6.2018 18:32

P96e12t84r 21K63ů94l82a 2565583254889

Pokud chcete s benzínovým motorem jezdit úsporně, tak tady je pár rad: řaďte ve 2500, plynový pedál sešlapujte tak do poloviny, moc nebrzděte, na dálnici jeďte 110-120 a do obcí nechte auto dojíždět tím že dáte nohu z plynu x metrů před obcí a auto vám postupně zpomalí na 50. Takto jezděte při nízkém provozu a ne ve špičce! Na dovolenou jezdím zásadně kolik povolují limity - chci tam být co nejdřív a ne se táhnout jak smrad, za volantem se nudit a škudlit každý halíř.

0/0
26.6.2018 16:59

P27e72t62r 82K82ů84l29a 2515343844109

Zapomněl jsem na to, že motoru tato eko jízda vůbec neprospívá, zanáší se karbonem a je potom líný. Takže jezděte normálně.

+1/0
26.6.2018 17:04

V51l91a93d81i97s32l69a24v 56B41u28r75y81š74e31k 1749652567974

já jezdím víc než povolují limuty a to i o dost, loni jsem ale jel s kolegou a ten prý má zásadu, že jede jen o 20 km v hodině rychleji, než je povoleno, řeknu vám, že cesta do Řecka byla na nervy, protože co řekl, to fakt dodržovaltakže jsem na něj musel pořád čekat

0/−4
26.6.2018 17:12

P76a20v84e49l 85J75e97ř43á11b18e58k 7821622124977

Tím bych se veřejně nechlubil.

+4/0
26.6.2018 22:43

M83a35r48e73k 64H73r87u74b61y 6117282731418

Kdybyste necekal, mohl jse tam byt treba o celou hodinu driv - a to se pri ctrnactidenni dovolene fakt vyplati;-):-P

+1/0
28.6.2018 16:15

M41a22r37e66k 68K90l61u54f75a 3938604804886

V Rakousku je draho? Kde jste na to (OMG) přišli? 8-o

+3/0
26.6.2018 15:20

J73a86k60u53b 43T44u49l42e10k 4667111766811

Hlavně nezapomeňte při cestě na LETNÍ dovolenou vypínat vyhřívaní sedadel a vyhřívání zrcátek !!!!!!;-D

+18/0
26.6.2018 15:17

J45i74ř90í 20S17c53h63w69a76c41h 8278964378866

i v srpnu-září lze dojet na místa, kde po ránu mrzne ;-)

0/0
26.6.2018 22:43

P17e47t13r 46M73i85c13h29a54l 2400214681272

Každý nejezdí v létě do Stavangeru. :-)

0/0
27.6.2018 18:33

J16i40ř63í 39S90c90h77w79a53c11h 8218344828486

ono stačí dojet někam pod alpský ledovec, nebo do nějaké mrazové kotliny. Jednou ještě jako dítě jsem zažil ranní mráz v srpnu ve stanu v kempu v Tatranské Lomnici.;-)

0/0
27.6.2018 21:34

P71e76t58r 72M46i95c40h13a67l 2240624801322

Když pominu to, že článek je o letních dovolených, tak žádné lokální ochlazení přes noc nemůže přinutit logicky uvažujícího člověka zapínat vyhřívání sedaček.

0/0
27.6.2018 22:51

J51i33ř16í 72S14c76h88w33a77c84h 8628474528356

řešime samozřejmě blbosti, ale v tom autě uvnitř je cca stejná teplota jako venku, je prostě promrzlé včetně sedaček.

0/0
27.6.2018 23:20

P74a81v63e63l 74S96t36a40v81j58a98n18í10k 6138525587411

To miluju, tyhle rady. Když jedu rychle, žere to 9 litrů, když jedu pomaleji, žere to 8 litrů. Co nad tím mám, promarx, špekulovat? Budu lechtat plyn abych ušetřil tři desetiny litru, nebo pojedu tak, abych měl tu blbou cestu co nejdřív zasebou?

+9/0
26.6.2018 14:19

P87e66t84r 14B74á76č21a 8875556965845

Usetrite pet korun, dalsich 5 korun za pastiky sebou a dovolena par excellence.

0/−2
26.6.2018 14:24

J34a34n 33K96o63n41v75a38l70i86n32k98a 5720511251155

Ne každý Čech, který jede na dovolenou autem, musí nutně jet škodovkou a mít plný kufr paštik. Třeba my jedeme bavorákem do hotelu s polopenzí. V kufru bude leccos, jen ne paštika. Uznávám, že letecké zájezdy jsou atraktivnější, ale s dvouletým dítětem si prozatím netroufáme letět (z ohleduplnosti k ostatním cestujícím). Proto, prosím, nepaušalizovat a ne neházet všechny automobilové dovolenkáře do pytle s nápisem "socky na vejletě".

A ještě něco. "Na paštiku" jsem se něco najezdil. K moři do Chorvatska, do apartmánu. Kufr Mondea a později Focusu k prasknutí, zadní kola zalezlá v blatnících a jízdní vlastnosti Avie. A mělo to neskutečnou romantiku! Sice jsem si připadal malinko blbě, když jsem při večerním korzování s kornoutkem zmrzliny v ruce viděl cizí turisty, jak se ládují v restauracích, na které bych neměl, ale byl jsem mladý a v podstatě bezstarostný. Dnes do těch restaurací chodím taky. Jezdím na dovolenou autem, o kterém jsem si nikdy nemyslel, že budu mít. Ale když vidím nějaké ty "batůžkáře" nepo "paštikáře" - mladé lidi, kteří jsou šťastní už jen z toho, že se dostali k moři, tak jim trochu závidím.

Jet na dovolenou s vlastním jídlem rozhodně není ostuda. Ostuda je to, dělat si z takových lidí srandu. Každý by uměl doletět letadlem na Bali, ale už ne všichni dotočí volantem na jih Evropy s celou domácností za zády.

+17/0
26.6.2018 14:53

J69i60ř27í 56J44u20ř10i58c71a 2758233851

Jste měl na zmrzlinu, jo. Zbohatlík jeden. ;-)

0/0
26.6.2018 15:14

F36r65a77n49t72i13s42e27k 26M33i78k39e26s 8303597680452

To se pozna format;-D!!

+2/0
26.6.2018 22:18

P51e78t44r 24M59i64c53h45a96l 2360614571192

Náhodou, taková domácí paštika je k nezaplacení. Když jsem vytáhl kilovou flašku na terase ke snídani, sousedi z dalších apartmánů i majitel chodili ochutnávat. Do hodiny byla sežraná a ptali se, jestli mám další. :-)

+2/0
27.6.2018 18:39

S21t37a75n96i87s97l82a88v 80P55i28š45t75ě52k 1406668879985

Domaci pastika je dnes snad jedina co se da jist. To co prodavaji v obchodech me vubec nechutna. Je par vyjimek, ale ty maji malokde.

0/0
30.6.2018 7:54

J68o31s24e57f 25V58o42m90á68č51k86a 5243934313884

My s sebou bereme nějaké jídlo vždy bez ohledu na dopravní prostředek. Máme malé děti a kvůli tomu, aby mi nikdo nenadával do paštikářů, nebudu co chvíli hledat nějaký obchod, když si potomek vzpomene na to, že má hlad nebo žízeň. A bagetami z pumpy je fakt živit nehodlám.

+5/0
26.6.2018 15:08

P49e35t90r 41B43á40č78a 8225266155125

Nehledejte no, mne je to sumak, hlavne, ze si to mate jak zduvodnit.

0/−2
26.6.2018 22:42

P90e82t92r 76M53i75c74h21a14l 2420594771462

Jasně. Zatímco ty si dáváš to vynikající jídlo z BurgerKingu. :-D

+1/0
27.6.2018 18:39

P17a55v10e82l 87J67e90ř16á92b54e44k 7191982864747

Mám v průměru 8,9 - 9,8 podle trasy. Ale podle počítače okamžité spotřeby jsem některých případech i na 60 l/100km. To potom stáhout co nejvíc k průměru je téměř marné.

0/0
26.6.2018 14:35

D32a73v32i81d 88F24o93r39t 9820815446

pokud vychazite z informaci palubniho pocitace, tak si muzete byt jist, ze casto jezdite se spotrebou pres 10l/100km :-)

+1/0
26.6.2018 15:59

P53a52v42e79l 89J57e54ř72á86b16e33k 7601662804837

Přepočítávám spotřebu podle km a tankování.

Nad deset litrů se ale dostávám, když delší dobu jsem přes těch 40 - 60l /100km

0/0
26.6.2018 22:46

M15a11r70c23e54l87a 40H19o77r88á32č23k25o27v11á 7537242483728

Tak že bych si ve vedru zavírala okénko abych ušetřila, s tím nepočítejte :-). A klimošku a) nesnáším a b) ta taky nefunguje zadarmo.

0/0
26.6.2018 14:07

T63o72m55á11š 57F48l42a20i 6954791275561

jo jasný že s moderním naftovým motorem lze jezdit na 1200 otec ale po 100 tis km ložiska klikovky na odpis respektive celý motor

+2/−1
26.6.2018 12:52

L15u41c22i21a91n 46P50a90p96a70z31i74a73n 5744387851595

Мáme najeto mnohem více a žádné takové poruchy nemáme, motor na odpis není. Asi u Vašeho veterána.

+1/−2
26.6.2018 16:32

P28e53t57r 91B40á62č77a 8605366475155

Jeste tem tocvolantum co vyjedou dvakrat do roka dal jak 20km os sve visky a vsude motaji radte jak jezdit usporne proboha, to uz snad ani nejde s tim jejich vystrasenym stylem.

Stejne maji ten svuj skodovackej kombik naflakanej pastikama a rizkama, takze aby se to vubec rozjelo, tak se o nejake usporne spotrebe ani neda mluvit.

+1/−12
26.6.2018 12:49

P81e34t42r 22Č48e14r88v55e13n11ý 3806691922975

Vzhledem k tomu, že první rada spočívá v co nejrychlejším dosažení cestovní rychlosti, a další v předvídavé jízdě, by se vám ty rady měly spíš líbit, nebo ne?

+4/0
26.6.2018 14:06

P53e89t96r 26B24á97č29a 8875616145495

Nectu takovy blaboly, stacil bohate nadpis.

0/−8
26.6.2018 14:21

Z63d78e53n15ě73k 15M20a22t18y78á58š 5657414281694

Tak proč si odíráte prstíčky na klávesách chytrolíne!

+4/0
26.6.2018 14:33

P73e57t26r 65B30á10č67a 8935236485785

Co je vam potom?

0/−1
26.6.2018 14:45

J40i47ř85í 11J42u69ř62i67c42a 2408833441

Na salaši času dost. :-)

+1/0
26.6.2018 15:15

J90a92n 11B21u36c65h34a29r 9339681962416

No ty jo, 0.1l na 100km za kazdych 10kg navic?? To zacnu od tchyne vybirat palivovy priplatek! :-)

+26/0
26.6.2018 12:44

V98l87a93d19i35s25l98a23v 67B87u13r77y52š54e20k 1259352577834

no abych to letos zkrátil 10% výkonu je 2,5 kW už u poměrně dost výkonného motoru a 10% točivého momentu je rovněž 2,5 kW, 20% je pak samozřejmě v obou případech 5 kW, tedy dát do roviny že 10% výkonu je 10 až 20% točiváho momentu je totální bejkovina

+1/−1
26.6.2018 11:39

P78a79v56e15l 39T64r74ü47b70e54n50e46k41r 7591901912162

Ono totiž většina lidí (včetně redakce) netuší že výkon = otáčky x moment (zjednodušeně).

+1/−1
26.6.2018 12:41

V54l63a54d73i51s79l66a47v 47B90u94r10y17š50e49k 1529212917124

v podstatě ano, výkon je vždy součinem síly působící na dráze, takže v případě točivého stroje je dráhou součin obvodu kružnice o průměru 2 metrů a počet otáček, tedy 2 Pí x n, takže P se pak bude rovnat 2Pí(6,28) x n (ot x s -1) x Mt N x m

0/0
26.6.2018 15:41

P44a23v55e48l 79T73r61ü81b18e95n21e70k97r 7901651512822

P (W) = (2Pi x f (min-1) x M (Nm) / 60Více na: https://www.autorevue.cz/jak-to-funguje-tocivy-moment-versus-vykon-teorie_2

0/0
27.6.2018 20:46

V26l40a42d64i20s39l56a33v 96B28u42r58y44š96e45k 1459532357794

pořád se opakující nesmysl, tak jako každý rok, pro jízdu dopředu 10% výkonu a navíc 10- 20% točivého momentu, tak se na to po roce zase podívejme z pohledu fyziky, berme v úvahu zmíněných 1200 otáček, tedy 20 za sekundu, ať to převedeme na správné jednotky, počítejme s moderním motorem, přímovstřikovým a přeplňovaným, které mají při 1200 otáčkách už poměrně značný výkon a pojďme na 10-20% točivého momentu, tak nejdříve 10% tedy 0,1 x 200 x 6,28 x 20 a dostaneme se k výkonu 2,5 kW, což jistě i lidé s poměrně technicky slabým vzdělání naznají, že je blbost, dokonce ani dvojnásobný výkon, tedy 5 kW rozhodně na jízdu po rovině nestačí a tak pojďme ještě na ten výkon, 10% výkonu, tedy, tedy 0,1 x 200 x 6,28 x 20 a výjde nám, světe div se, opět 2,5 kW a za rok si tu blbost zase zopakujeme

0/−1
26.6.2018 11:30

V11í72ť65a 54K68r95u49t56i34š 1530264405347

Technicky naznalí buď vědí, že potřeba výkonu pro plynulý dopředný pohyb auta po rovině roste s třetí mocninou rychlosti, nebo přímo znají příslušný vzorec pro výpočet. A z toho vyplývá, že 2,5kW postačuje pro rychlost zhruba 50 km/h, 5kW zhruba 65 km/h.

+4/0
26.6.2018 12:55

J55i81ř72í 86S89c57h29w47a25c27h 8848714608676

technik, ví, že auto kupředu pohání fyzikální atribut zvaný výkon, proč tu neustále dokola k tomu motají ten krouták (související s otáčkami) a navíc nějaká jeho naprosto nesmyslná procenta jsem nikdy nepochopil.

0/0
26.6.2018 14:04

V44l27a89d91i84s37l17a30v 89B84u40r66y22š25e97k 1879182857754

se to tady objevuje léta v nezměněné podobě a za rok to tady bude zase, 10% výkonu a k tomu 20% krouťáku stačí, vzhledem k tomu, že matematika se za 40 let co nechodím do školy asi moc nezměnila a točivý moment je přímo úměrný výkonu podle vztahu Mt x 2Pí x n, tak musí být výkon vždy procentuelně stejný jako točivý moment a hlavně, když tomu někdo nerozumí, tak o tom nemá psát a taktně se problematice vyhnout

0/0
26.6.2018 14:54
Foto

I71v19a55n 87K33o87p63t82a 5877922931117

není to n otáčky? Jinak jak vysvětlíte že motory různých výrobců mají při stejném výkonu různé kroutící momenty a i průběh kroutícího momentu je rozdílný.

Dokonce ani křivky točivého momentu a výkonu nejsou tak nějak souběžné.

0/0
26.6.2018 19:07

Najdete na iDNES.cz