Diskuse k článku

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou nereálné cíle emisních limitů CO2. Europoslanci se upnuli na elektromobily, ale pro jejich větší rozšíření chybí miliony nabíjecích stanic.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e55t73r 11M46i94c14h48a91l 2400744631482

Super. A elektřina do těch aut se bude vyrábět pálením uhlí a plynu, které pochopitelně žádný CO2 neprodukují. ;-D

+1/0
12.7.2018 20:27

J49i29ř12í 33S33e22h83n86a10l 6335298462666

Flow battery je asi jedina v soucasne dobe viditelna cesta jak by mohly ty elektromobily zacit doopravdy fungovat. Rychly dobijeni je totiz naprosta iluze. neni to jen o tom mit dostatecny prikon, ale proste ten energeticky tok pres draty do nejaky baterky nikdy nebude takovej, jako je pri naliti kapaliny z kanystru. To by se to muselo nabijet za bourky bleskem :-) Zatim nic nenasvedcuje tomu, ze ba klasicka baterka mohla problem vyresit. evyresi to ani vymenne baterky. Musely by se unifikovat, skladovat, manipulovat s nimi atd.

Zato ten oddelenej elektrolyt to v teoreticky rovine resi vsechno. Jde nalejt do nadrze hadici, tedy stejne rychle jako benzin, natankovano mam okamzite. Jde pouzit jeden pro vsechny typy baterek a vsechny auta, tedy muzu mit u pumpy jednu nadrz tak jako dnes. Regenerovat se pak da ne kdyz prijede auto a chce plnou, ale kdykoliv, kdy jsou k tomu podminky. Tedy treba ve dne ze solaru, nebo kdyz zrovna fouka vitr atd. Tedy pumpa zaroven slouzi jako zasobarna energie kam se ulozej nepotrebny prebytky, stejne jako treba do precerpavacky. Narozdil od soucasny nabiijeci stanice ktara sit zatezuje, by takovahle pumpa v siti fungovala jako zarizeni k vyrovnavani energetickych toku, takze by ty siti de facto pomahala. Resilo by to nekolik problemu najednou.

Akorat ze to predpoklada vymyslet elektrolyt ktery se da za rozumne penize vyrobit v obrovskem mnozstvi, neni nebezpecny (toxicky, horlavy atd). No a nic takoveho bohuzel zatim v dohlednu neni, aspon o tom nevim. Ale pokud by se povedlo dotahnout tohle, tak to elektromobilitu resi naprosto elegantne a pak by ty auta na baterky skutecne zacly davat smysl.

+1/0
12.7.2018 15:37

J19i27ř64í 12S67e73h72n55a23l 6885618332566

Melo to pristat ve vlakne o flow battery, z nejakyho duvodu se mi to nepovedlo a udelal se samostatnej prispevek.

0/0
12.7.2018 15:38

J64a10n 84P14š59e26n51i69č91k89a 2620558443622

Kolik emisi vyprodukuje vytvareni dobijecich mist?

+1/0
12.7.2018 13:20

V16á97c90l32a54v 63Z78e84l86i82n88k71a 2102900923352

Tam to ani tak hrozné nebude. Zato ty baterky jsou vzhledem k používaným materiálům a jejich těžbě všechno jen ne ekologické.

+1/0
12.7.2018 14:02

M39i49r98o76s57l83a12v 94K72u12c94e96r26a 4367120557331

Elektromobily jako takové jsou super. Problém je, že celý koncept elektromobilu stojí na komponentě, se kterou automobilky neudělají vůbec nic – na bateriích. A elektromobily se prostě z místa nikam nepohnou, dokud nebudou k dispozici baterie za rozumnou cenu, které umožní dojezd alespon 700-1000 km a nebude možné je velmi rychle nabít (řekněme v rozmezí půl hodiny na specializovanych nabijecich stanicicih). A to vidím velice bledě. Například takové smartphony a vůbec mobilní telefony obecně vytvořily obrovský trh s bateriemi. Točí se v tom desítky a desítky miliard dolarů. Přesto jsem si za posledních 20 let (!!!) nevšiml nejakého "průlomu", který by stál za řeč. Například takové LION baterie nejsou vůbec žádnou novinkou. První experimenty se děly někdy v roce 1960, prodejni verze se objevila 1991....

+3/−1
12.7.2018 8:43

J21o65s56e32f 66Š17o69l77t78e22s 8114248860263

Vývoj baterií se ovšem poslední dobou značně pohnul z místa. Hlavně složením, kdy Li-ion baterie už skoro nepotřebují kobalt a mangan, respektive je ho tam mnohem méně a také technologickými postupy a využíváním nanotechnologií. Za posledních 20 let se kapacita baterií na kg ztrojnásobila.

0/0
12.7.2018 9:39

M59i75r66o59s22l55a67v 15K31u95c94e58r51a 4677800677591

Podivejte se na grafy. Hustora nejrychlejsi rostla na zacatku, poslednich dekadu skoro vůbec. A trojnásobný nárust za dve dekady je opravdu špatný

+1/0
12.7.2018 9:56

J80a42n 48V88á34c45l12a72v42í39k 3972776701109

Smartphone se nemůžou prosadit, dokud nevydrží na baterie dva týdny jako klasické tlačítkové telefony.

0/−1
13.7.2018 19:11

J80a84k85u45b 31R59o75u88s 3103650154432

Tak tohle přirovnání je úplně mimo.

0/0
3.9.2018 16:17

T59o37m17á65š 11T95a20t61í30č80e48k 5370342400638

Kdo by se nechtěl dostat ven z pakárny, ve které je zavřený proti své vůli?

♫ Czexit ,♫ czexit, ♫ czexit! ♫

RvEU:-P

0/−3
11.7.2018 23:56

J86i79ř26í 68S36c60h94w24a73c64h 8328594188836

ty se dnes nedíval na televizi? Co by se jako vylepšilo???

0/0
12.7.2018 0:10

T90o42m82á82š 90T84a74t64í76č37e12k 5670182790988

;-D;-D;-D;-D;-D;-D

JÁ a dívat se na televizi? ;-D;-D;-D Tisíc díků za tuto otázku! ;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
12.7.2018 0:13

J46i58ř21í 90S94c88h19w83a95c78h 8828644238436

tak jsi ani nic nečetl, neshlédl na internetu?

0/0
12.7.2018 0:18

J10i78ř46í 12S77c38h48w65a53c43h 8548884318136

tak jsi ani nic nečetl, neshlédl na internetu?

0/0
12.7.2018 0:18

T87o66m68á51š 25T24a37t16í21č68e23k 5930812580858

A co to jako mělo být? Jolanda se podívala do skleněné koule a řekla, že by czexit znamenal navěky věkův umístění národa v pekle, ve speciálním koutku speciální bídy?

+1/−1
12.7.2018 0:26

P14a17v30e61l 31K75u57t64i65l 9400516603799

Proč evropské automobilky také nestaví infrastrukturu, když ji v Evropě může stavět americká Tesla, jejichž aut tu jezdí v porovnání s jinými zanedbatelné množství?

https://www.tesla.com/en_EU/findus#/bounds/51.388165950920154,21.612102514062485,47.1664848134645,8.593303685937485,d?search=supercharger,destination%20charger,&name=Europe

0/−1
11.7.2018 22:17

J15o76s45e15f 66Š15o94l39t20e41s 8484978160933

Protože donedávna stále doufaly, že se z toho nějak vyvlíknou, jako vždycky. Ale podvody s diesely si to u úředníků EU zavařily.

0/0
11.7.2018 22:20

J67o77s88e82f 55Š89o79l48t35e33s 8374108360403

A mimochodem, některé i staví, akorát pod hlavičkou jiné organizace, třeba Ionity, a společně.

+1/0
11.7.2018 22:20

Z11d12e21n72ě63k 56P10a43v32l17i37š 8755620556

V naší firmě máme dodávková vozidla a menší náklaďáky, ročně obměňujeme několik vozidel, všechno v naftě. V elektrice máme pouze manipulační techniku. Pro profesionální použití v současné době je auto na baterky nevhodné.

+6/0
11.7.2018 23:34
Foto

V93l75a80d62i24m81í89r 86Š76ť56a94s70t10n65ý 1501226775663

Že by to byly astronomické náklady s nejistým návratem?

+2/0
12.7.2018 7:08

A78n63t38o17n30í75n 44S58v92o33b55o81d55a 3794363349542

plynárenské firmy staví plničky pro CNG auta, výrobci LPG mají svoje čerpačky LPG, na dodávky paliv nejsou automobilky, proto nabíječky u nás staví ČEZ, EON atd, proč budovat nabíječky pro auta konkurence :-)

+3/0
12.7.2018 8:42

J59a51n 74V84á54c50l23a35v64í77k 3912566441919

Ony snad staví společně. Podobně jako mobilní operátoři si konkurují, ale v konkrétních oblastech si dokáží vyjít vstříc.

0/0
13.7.2018 19:20

K19a38r70e96l 98B26a86r54t15á27k 3659873652416

Rozkaz zněl jasně ;-D

+3/0
11.7.2018 21:51

P94a10v25e43l 75K21u90t69i13l 9800336233249

Docela slušná síť pro 2500 vozů.

www.evmapa.cz

Zajímalo by mě, kolik bylo benzínek, když u nás jezdilo 2500 prvních aut.

Co je levnější a jednodušší postavit, nabíječku, nebo benzínku?

+1/0
11.7.2018 20:42

V80í64t 96O51ž12a58n41a 1458528845814

Nejlevnější je obyčejná zásuvka v obchodním centru kde strávíte půl hodiny nebo i 4 (třeba v kině) - 3,6kW nebo pětikolík 400V/32A (7,2-22kW).

Profi zásuvka (Mennekes 22kW) stojí do 20 tisíc a rychlonabíjecí stojan (50kW) stojí pod milion (při větším odběru i pod 700tisíc).

+1/−2
11.7.2018 20:50

T37e17r67e14z46a 56B29a65b83i80j40o63v62á 8584809335

Jasně a rozvodnou soustavu, trafa a elektrárny seslal bůh zdarma.

+8/0
11.7.2018 21:31

J11o49s35e88f 73Š84o11l15t89e18s 8744628390343

Já vám nevím. Vážně bude mít nákupní centrum, které má vlastní trafo, velkou rezervu a příkon v řádu stovek kW až jednotek MW problém s jednou průmyslovou zásuvkou? Ta infrastruktura už existuje.

+1/−4
11.7.2018 21:59

T95o51m25á42š 16B67a52š85a33n55d61a 2662389432490

Omyl, v republice je spousta oblastí, kde je naprosto nedostatečná výkonová rezerva i pro třeba malé řemeslné provozy nebo dílny s větším počtem strojů.

Jedno obchodní centrum tu síť nabíječek nezachrání.

+7/0
11.7.2018 22:17

J11o44s92e30f 34Š39o94l26t94e18s 8514158610243

Jen taková technická, kde si myslíte, že se budou ty nabíječky hlavně budovat? Normální nabíjení totiž vždy bude probíhat doma, zpravidla ze zásuvky. Takže ty rychlonabíječky apod. vždy budou někde, kde je možné a výhodné je postavit... Viz třeba LIDL, Kaufland a různá hypercentra po republice (třeba v HK).

+2/−2
11.7.2018 22:19

T37o81m65á36š 59T84a87t48í29č51e22k 5790252250798

A co počty, slovní úlohy? Kolik imfartů matikářů a matikářek jsi způsobil?

0/−1
11.7.2018 23:59

V37á16c55l67a65v 87K73o80v41á14ř 1932101357294

Jasně, bude se nabíjet doma ze zásuvky.

Přijedu z práce, vezmu elektromobil na záda, donesu do třetího patra a v kuchyni si ho nabiji. Geniální nápad ;-D

+1/−1
12.7.2018 9:35

J63o62s90e70f 94Š72o94l40t78e57s 8604628240513

No tak vy si asi elektromobil ještě dlouho nekoupíte, když bydlíte v králikárně.

+1/−1
12.7.2018 9:36

J18a54n 24P78š46e66n11i95č46k95a 2360638103332

panelak nemusi byt jen osud, muze to byt i volba. Takove satelitni resorty mi prijdou casto horsi. Nedostatek soukromi jak v panelaku a resit udrzbu jak u vily.

0/0
12.7.2018 11:11

J31a65r83o62s28l94a86v 58V87o53l30a16v41k74a 6769201141351

Nemáte vůbec ponětí co píšete. Vaňkovka v Brně má tuším 17 megawattů a Olympia 40 megawattů. A přes to řešení jen tak nevidím. To jako budete každý den jezdit do obchodu nabíjet ?

+1/0
12.7.2018 8:51

J58o39s33e59f 79Š30o88l62t32e67s 8264948440403

Hlavně že vy máte ponětí. Elektromobil jste viděl maximálně z rychlíku, ale házíte tu moudra.

0/0
12.7.2018 9:40

J71a70r19o23s72l96a43v 29V63o58l65a69v58k39a 6349361291361

No v Tesle jsem jen párkrát jel. V E-UP jezdím celkem běžně. To máme jako jedno z firemních aut. Je to ale jen taková celkem nepoužitelná hračka. Ráno to sundám z nabíječky a dojezd to píše 128 km. Reálně to ale dá tak 70. Už dvakrát jsem se modlil abych dojel Z5 na firmu. Stačí to tak ?

+1/0
12.7.2018 10:24

A90n10t14o69n10í70n 85S63v73o65b71o29d42a 3924193889432

e-Up je tragédie, za tu cenu koupím dva Upy na CNG, které umí jezdit hodně pod korunu, elektromobil s dojezdem pod 100 km lze vnutit tak pošťákovi do Prahy nebo Brna

+1/0
12.7.2018 11:53

J70a65n 62P46š16e90n39i75č73k92a 2190718583372

Jako proc by delali "velkou rezervu a příkon v řádu stovek kW"? Proc by to platili? Maj prikon jaky potrebuji a nejakou primerenou rezervu k tomu.

Mas doma 63A jistic a nebo takovy jaky potrebujes?

CCM ma pres 3000 parkovacich mist. Dejme tomu odber 10A na kazde misto a mas to 30kA. Fakt si myslis ze ma takovou rezervu?

+1/0
12.7.2018 11:09

P95a47v89e13l 43K36u12t70i47l 9370196333779

Benzínky nepotřebují trafa a elektrárny? Rafinerie nepotřebují trafa a elektrárny? Ropovody nepotřebují trafa a elektrárny?

+2/−2
11.7.2018 22:21

T56o43m26á71š 60T69a94t63í69č65e88k 5840192740938

Ano, představ si to, že ovčí babička mně dnes večer povykládala, že rafinérie na výrobu 1 množství chemické energie potřebuje stejně velké 1 množství elektrické energie. A na závěr pohádky mně řekla, že mám jako správný ček chytráček pěkňoučce spinečkat.

0/−3
12.7.2018 0:02

A36n77t75o91n24í38n 75S80v52o89b74o62d41a 3104283359362

u čerpačky od Benče je příkon jednoho modulu cca 1 kW - čerpadlo a zobrazovač, takže u 6 tankovacích míst může být příkon 6 kW :-)

0/0
12.7.2018 8:54

Z82d22e82n41ě56k 31P58a12v63l72i35š 8815100276

Jeden stojan na benzínce obslouží za 1 hodinu 20 aut. Každé to auto ujede na natankování 700 - 1000 km. Jak si stojí v tomto srovnání nabíječka v obchoďáku?

+6/0
11.7.2018 23:16

M34i61r17o43s69l60a27v 18K49u80c62e73r81a 4847160627631

Nebyly benzinky, ale kupovalo se v drogeriich a podobne...

0/0
11.7.2018 21:00

P51e40t61r 12V95a91r62g78a 3555273890600

No pokud ta "nabíječka" nebude u obchoďáku, ale třeba u silnice mimo obec/město ("v polích") tak se obávám, že ta benzínka ve většině případů bude levnější. Ono tahat kabely kilometry daleko není vůbec levné - nemluvě o problému s pozamky

+1/−1
11.7.2018 21:30

J49o98s51e71f 50Š11o34l65t58e74s 8194738720113

A na benzince elektřinu nepotřebujete, že? Tam všechno jede na ruční pohon ;-D;-D;-D

+1/−4
11.7.2018 22:00

P77e82t48r 72V94a11r18g83a 3515473250370

;-O vy jste snad navedenej, ne? když budete chtít obsloužit tolik aut na baterky jako na benzín, tak musíte mít rychlonabíječky a příslušný příkon - tudíž už vám asi nebude stačit stávající nízké napětí. + vyšší příkon potřebuje větší kabel (průřez) a pravděpodobně ho povedete z jiného přípojného bodu nebo budete muset vybudovat trafostanici

asi jste si toho ještě nevšiml, ale elektřina nezvniká kondenzací vzdušné vlkkosti

+6/−1
11.7.2018 22:04

J69o53s64e23f 42Š37o57l84t40e63s 8314208430153

Navedenej? Bavíme se tady o tom, co bude levnější vybudovat. Tak si laskavě svoje dřísty nechte pro sebe. Takové Brouky Pytlíky miluju. Všechno vědí nejlíp, všem to hned vysvětlej a když je někdo s fakty opraví, můžou se zjevit.

0/−4
11.7.2018 22:09

P37e97t92r 65V51a37r33g89a 3835943170530

já jsem si pár bitev s ČEZem "užil" - mám reálně vyzkoušeno, jak je jakékoli rozšíření příkonu (pro občana i firmu) neskutečný problém, neskutečně drahé a lhůty se počítají na roky až desetiletí

Nejsem Brouk Pytlík - ale podílím se i na rozhodování o investicích ve firmě (v této i předchozích) - počítám právě rentabilitu / ekonomickou smysluplnost investice a dost často vedu bitvy s podobnými nadšenci - co si chtějí koupit "super-duper" technologii - já to spočítám a vrátím je zase zpět na zem.

+2/0
11.7.2018 22:14

J93o58s55e65f 57Š13o55l22t41e79s 8104448410813

No vidíte. A já si BMW i3 koupil a jsem rád, že lidé jako vy si ho nekoupí. Aspoň mi ještě dlouho nebudete konkurovat u nabíječek a stát si bude elektromobility nevšímat z hlediska daní apod. Za mě fajn. Trochu mi teda vadí, že mi budete na cestách smrdět pod nos nafťákem, ale co nadělám.

+1/−4
11.7.2018 22:17

Najdete na iDNES.cz