Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

M12i60k33u22l41á57š 71K53a26l72i69n73a 1562513155

Můžete mít dům od nejlepších architektů a inženýrů.

Nechte takový dům stát 40 let bez oprav a dům spadne.

Tak to je i s Libeňským mostem i lávkou v Troji. Když takové stavby nebudeme opravovat, spadnou.

+60/−3
doporučit
20.8.2018 10:09

A16d32a70m 28H37r37n41č13i45ř75í97k 1457451151618

Moc nevydrží? Projektovaný pro 10x menší dopravu a nedostatečně udržovaný. Za to může projektant?

+66/−4
doporučit
20.8.2018 10:23

J75a91n 34K89o52t65i45l 9663331218

mám pocit, že se z Morandiho dělá lehkovážný snílek projektující nesmysly...každá stavba se musí udržovat, nestaráme-li se o ní, i ta nejlepší nakonec spadne... takovéto stavby projektují týmy lidí, týmy statiků počítaji, neplivejme proto na jednoho člověka ale ptejme se, proč ke katastrofě došlo? nebyla chyba při výstavbě? nebyla překročena živonstost, nebyl nevhodný způsob údržby či užívání mostu( nadměrné zatěžování, se kterým projekt nepočítal?

+44/−3
doporučit
20.8.2018 10:24

O46n41d52ř19e47j 46Z96d67e94r53a95d56i53č71k80a 6704575873468

I trpaslík je dobrý plavec, ale nevydrží..

+25/−1
doporučit
20.8.2018 10:03

R42o21m35a47n 64P96o76l49á65č97e48k 5696649475

Problém je v tom, že když chci opici, tak musím mit i na banány...

Aneb chci krásnou stavbu, tak musím počítat, že to bude stát hodně při stavbě, ale i při údržbě...

Stejný problém máme např. i u tramvajové trati na Barrandov a nebo stanici metra Černý Most. V první den provozu to vypadalo luxusně, ale po 20 letech provozu ? Jako funguje to, ale půlka "krásna" nefunguje...

+22/−1
doporučit
20.8.2018 10:48

T17o90m94á87š 92K96v39ě11t77o49ň 1618642282474

jak to tady čtu, tak jsem nabyl dojmu, že stavební inženýr ( architekt ) by si měl určit, jaká bude za x let na jím navrhované stavbě zátěž - doprava. ovšem tento parametr by měl dostat v zadání. a toto zadání by mu měl dát zadavatel na základě odborných výpočtů dopravních inženýrů. samozřejmě, že se vždy jedná o odhady. ale odborně provedené a tudíž by měly být poměrně přesné. pokud tyto výpočty ale počítají s vybudováním obchvatu, který se nerealizoval, je vina i na těch, kteří o nerealizaci obchvatu rozhodli.

jak už to bývá - neštěstí se většinou nestane kvůli jedné chybné věci, ale bývá souběhem vícero chyb.

+25/−2
doporučit
20.8.2018 11:33

M61i19l81a17n 57P30r90i98k20r92y87l 1215707951400

je pravda, ze predstavy architektu jsou casto na hony vzdalene od reality a pozadavku na funkcionality stavby. Nejsem extra odbornik, konecne vzdelani mam v jinem oboru, ale stredoskolsky jsem stavar a jiz tam, pri vypoctech nosnosti zelezobetonovych konstrukci, jsem si vzdy kladl otazku- no jo, a jak se ty pruty nebo lana v betonu namahana tahem a vibracemi budou chovat za dlouha leta. Obor jsem opustil a tudiz nevim, jake jsou ucinne kontrolni metody, kdyz ta ocel je obetonovana a nevidime, zda se beton okolo jejiho zebrovani droli a tak se ztraci ten ucinek predpjatosti. Myslim, ze pro mnoho staveb je to casovana bomba. Zlaty Golden Gate Bridge v San Francisku, pres ktery mam moznost jednou za par roku projet nebo projit. Obnazena konstrukce, vse viditelne. Ovsem udrzba- nikdy nekoncici pribeh.

+12/0
doporučit
20.8.2018 12:27

H68u56g83o 40K18o45n80e85č81n64ý 3898163405438

Navrhnout kritické nosné prvky tak, že vlastně jejich stav nelze kontrolovat, není dobrá konstrukce, ale slepá víra, že technologie vydrží.

Týká se trojské lávky i těch horních 'závěsů' mostu v Janově.

+12/0
doporučit
20.8.2018 12:01

J85o85s98e78f 39M86i56k26i41n 5223434565174

Doprava na životnost mostu nemá až takový vliv, je-li prováděna údržba. Doprava má vliv na četnost a rozsah údržby. Předepjatý železobeton je velice náchylný na korozi. Pokud se neprovádí údržba a v konstrukci vzniknou trhliny díky kterým se k armování dostane voda a sůl tak je problém.

+11/0
doporučit
20.8.2018 11:12

K79a11r10e80l 36N42o69v18á92č76e34k 5191115809326

Faktem zůstává, že padají mosty moderních designových mostů. Mosty postavené nudně klasicky - na pevných tlustých nejlépe kamenných nohách jen tak nespadnou.

+13/−1
doporučit
20.8.2018 11:33

J98a52r66d23a 59F65a33r16s87k42ý 6405183

No věc se má asi tak. Za ten most někdo zodpovídal a za toto byl placen. Morandi byl(je) majitelem tohoto mostu?

+9/0
doporučit
20.8.2018 11:12

J83o51s24e71f 95Š61o38l10t83e80s 8824638730693

Upřímně, problém není v projektantovi. Problém je v kombinaci hezkého projektu z nového materiálu, který nakonec vyžadoval velkou údržbu, a liknavosti Italů v dané údržbě.

+14/−3
doporučit
20.8.2018 10:40

A34n92t18o74n68í37n 16S33v26o87b54o30d95a 3514563949212

při projektování se má myslet na údržbu. Je to jako s auty, kdy při výměně žárovky musíte demontovat kolo nebo nárazník :-(, jsou mosty, kde nelze snadno provádět kontrolu a údržbu :-(, projektanti příliš věří svým vědomostem, které jsou nedostatečné, čas vše prověří a najde chyby, nová řešení teprve čekají na prověření časem

+8/0
doporučit
20.8.2018 11:27

R48a94d33o85v65a77n 15H37o57r72á79k 6484272

Stačí se podívat na Nuselský most, který drží čtyři dvojice hlavních pilířů. Je to v podstatě geniálně jednoduchá bytelná konstrukce, která unese i metro. Janovský most byla spleť desítek propletených párátek jakožto pilířů. Na první pohled překombinovaná, obtížně udržovatelná a křehká konstrukce. Ale asi měla "styl"...

+15/−5
doporučit
20.8.2018 10:32

A69l13e49x89a40n40d96r 23Š73í13r 5121600353

Sloučení architekta a inženýra? není toto názorný příklad, že architekti by se neměli pouštět k projektování staveb (a nechat to inženýrům)? neboť si jen uplatňují své snílkovské ego, bez ohledu na realitu a funkčnost? Chobotnice na Letné?

+13/−4
doporučit
20.8.2018 10:53

Z36d26e75n65ě85k 53Z88á68l44i67š 2495834687253

Asi nemá smysl spekulovat o důvodech pádu o projektu a údržbě. Doufám, že pád mostu vyšetří odborníci, kteří nebudou podléhat politický tlakům. Jedině tak, je nějaká šance předejít dalším pádům. Pokud vyšetřování ukáže na problémy konstrukce či údržby musí se zkušenost přenést na další ohrožené stavby. Jasným příkladem jsou letecké havárie. Pečlivé vyšetření nehod a stanovení nápravných opatření zvýšilo bezpečnost letecké dopravy.

+7/0
doporučit
20.8.2018 12:36

T13o46m20á63š 36Ž83i97t28n50ý 6791160211251

Stálo to tam 50 let. To není chyba architekta.

Ano, návrh možná nebyl ideální, údržba drahá a komplikovaná... Ale že to spadlo, to je problém zanedbané údržby.

Je to cena z krásu - když udělám konstrukci subtilní a krásnou, holt nevydrží tak dlouho jako tlustý betonový "bunkr"

Buď se to mělo opravit, nebo zbořit a nahradit

Politik ale vidí okamžitý úspěch v horizontu volebního období. Nebude rekonstruovat most který mu (snad) za jeho působení ještě nespadne, raději postaví nové hřiště a nové lavičky v parku. To je víc vidět a jsou za to politické hody. :-P

+9/−2
doporučit
20.8.2018 16:46

L96u97d73ě90k 31N34o40v50ý 2878606915864

Mě teda taky jeho mosty nepřipadají přehnaně elegantní a vizionářské...

Ještě bych prosil odborníka o vysvětlení jedné věci, když se bouraly mosty na D1 bylo tam víc železa než betonu, na obrázcích z Janova mi připadá, že most držel při sobě silou vůle.

+9/−2
doporučit
20.8.2018 10:54

T36o59m58á35š 44M10a15c70e25j93k75a 6621492747767

Je to jednoduché, kdyby ten most nebyl přetěžován a měl dostatečnou údržbu tak nespadl. Možná je s podivem, že při té zátěži, na kterou nebyl absolutně dimenzován a při té nedostatečné údržbě nespadl už dávno. A mostů s podobnými problémy je ve světě kolik? 100.000, nebo milion?

+6/0
doporučit
20.8.2018 12:39

V36á18c74l95a59v 74H37o91s70c69h 8766278582371

Smesne, to je jako obvinovat vyrobce aut ze 60tych let, ze je to ted rezavy kram, v kterym se zabilo 5 lidi, protoze to nema bezpecnostni pasy a ani airbagy:-))

+8/−2
doporučit
20.8.2018 12:43

J73a24n 85T28a75r10a33b49a 4926166789109

Stavba byla postavena na desetinovy provoz??? Současný před pádem byl 90000 vozidel denně, takže pan architekt navrhl dálniční most na 9000 vozidel za 24hodin? To je provoz na okresní silnici!

+8/−2
doporučit
20.8.2018 10:59

P49e10t12r 31H20a51r55i57p14r42a22s64a42d 22H97a67j86i64č 5671816563420

Únava materiálu? Tak to by byla rarita. Mosty jsou navrhované tak, aby k únavě materiálu (v tomto případě ocelových lan) nemohlo dojít. Je pravdou, že některé provizorní mostní konstrukce jsou navrhované jinak, ale tam se s únavou počítá a sleduje se to. Stejně tak například roznášecí rošt v Nuselském mostu pro provoz metra měl únavové trhliny. Ale i tady se o tom vědělo a počítalo se s tím.

V každém případě únavové trhliny jde celkem dobře odhalit a správně klasifikovat. Byla dy to pro Itálii asi docela pohroma, protže ze článku vyplývá, že architekt byl neobyčejně plodný. muselo by se to všechno znovu přepočítávat a pokud lana nejdou vyměnit, tak v podstatě jiná možnost, než to zbourat asi není.

+5/0
doporučit
20.8.2018 12:39

F50r79a89n44t72i74s52e85k 25T68e26n58o34r36a 4884498581345

Tohle je klasika, prumerny vek dopravnich staveb jsou desetileti, od projektu bezne ubehlo 50 a vice roku. V te dobe si tezko mohl nekdo predtavit jak bude vypadat silnicni doprava v soucasne dobe. O jake pujde objemy a jake bude zatizeni vozidel. K tomu zmeny klimatu prinesejici vets a vetsi extremy, kysele deste a podobne. Vse doplneno obecnou snahou usetrit na provozu jak to jde. A pak to takhle doapda. Jen mimimum staveb se kaci k zemi proto, ze byly od zacatku spatne navrzeny, mnohem casteji je to vysledek prekroceni navrhovych parametru konstrukci, opakovane pretezovani a zanedbana udrzba a kontrola..

+4/0
doporučit
20.8.2018 15:53

S70l11a33v40o11m31í85r 63B11e65n62e37š 6472967530164

Po tragédii se o Morandim psalo jako o vizionáři.

Takovéhle konce jsou, když se vizionářství postaví nad docela obyčejnou realitu.

Ta realita bývá velice často natolik šedivá že romantici proti tomu brojí, protože jim připadá, že pravda musí být krásná a ušlechtilá.

Pravda však je pravda. Někdy šedivá, jindy trochu barevnější, ale kdo nadřazuje krásu nad realitu, šeredně pohoří.

A nejen v oboru "mosty".

+7/−4
doporučit
20.8.2018 10:07
Foto

P58a32v41e75l 77P80o14k28o27r53n47ý 2826874710782

Takže ještě jaderná elektrárna. Také bez údržby?

+5/−2
doporučit
20.8.2018 12:23

Najdete na iDNES.cz