Diskuse k článku

Emisní aféra nekončí, k dieselům by se mohly přidat benzinové motory

Technici automobilky Volkswagen řekli vyšetřovatelům, že u některých vozů VW, Audi a Porsche s benzinovým motorem se mohlo manipulovat s emisními testy. Napsal to německý list Bild am Sonntag s odvoláním na interní dokumenty a výpovědi svědků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J51a19r84o98m17í24r 96H10l37u90b67e71k 2196640234261

Já bych jednoduše, jako zatvrzelý a neoblomný, ekologický aktivista, zakázal veškerá auta, samozřejmě i bagry, buldozery, jeřáby, vysokozdvižné plošiny, nakladače a všechny manipulační vozíky na spalovací pohon. Taky lodě a letadla. Naši předkové se s tím taky vyrovnali, používali nakloněnou rovinu, kladkový systém, kolo na hřídeli, páku, a co vybudovali za skvosty. S tím ekologickým aktivistou to byl žert, kdyby to náhodou někdo nepochopil.

+9/−2
3.9.2018 11:09

R74i42c50h69a47r40d 41T93o28m58e30č77e96k 7336195146301

Svícení taky nezakázali, zakázali jen nehospodárné žárovky a hned je v Evropě o pár zbytečných elektráren méně.

+1/−5
3.9.2018 14:14

P76e42t26r 70Č16e58r31m93á84k 9698795839920

To asi těžko;-) Spotřeba elektrické energie na osvětlení se jako celek projevuje v jednotkách procent, ta miniúspora díky omezování tradičních žárovek je hluboko pod hranicí statistické odchylky, toho si nikdo ani nevšiml, natož aby se zavírala elektrárna ;-);-D

+9/−1
3.9.2018 15:09

J16i43ř17í 98S40c34h48w60a66c19h 8258654508856

No elektrárny se zavírat nebudou kvůli "rozdrobenosti" celkového počtu elektráren mezi jednotlivé státy EU.

Ale když počítám že 500 milionů obyvatel může žít v cca 200 milionech domácností a v každé se ušetří LED jen 200 W potřebného špičkového příkonu tak to dělá 4 GW, tj cca 2 Temelíny nebo 3-4 průměrné tepelné elektrárny.

0/−1
4.9.2018 0:10

J45i98ř75í 28S86c46h93w76a47c52h 8198264218566

a to jsem zapomněl započítat "veřejné prostory" jako jsou, restaurace, kina divadla, pouliční osvětlení.....

0/0
4.9.2018 0:28

J84i77ř59í 56S10e22h25n23a77l 6665988692536

Tak ono to neni tak jednoduche. Napriklad v zime (kdy je furt tma, takze se sviti nejvic) je uspora nula, protoze to co vytopite zarovkou, usetrite vedle na primotopu (nebo na jinem zdroji tepla, takze se to treba presune z elektriky do plynu, ale vyjde to nastejno), takze realne neusetrite LEDkama vubec nic. Pak bych nepodcenoval ten efekt ze zarovka se zhasina protoze moc zere, zatimco LED sviti furt, protoze je to jedno. Taky nevim jak ostatni, ale ja osazuji misto zarovek LED s vetsim svetelnym tokem nez bych teoreticky mel. Protoze prece kdyz to nic nezere... Tezko rict jak se tohle vsechno projevi ve skutecnosti, ale rozhodne to zdaleka neni tak ze kdyz LED zere o 80% min, tak taky po prechodu z zarovek na led 80% elektriky usetrim. Ta realna uspora bude o dost mensi. Netroufam si odhadnout o kolik, ale zanedbatelny to nebude.

0/0
4.9.2018 0:43

J62i67ř26í 59S29c29h22w31a27c65h 8818434898256

Ad teplo žárovek:

el. přímotop je malé procento vytápění a teplo někde u stropu od žárovky asi úspory moc nepřinese, když "nohy jsou v chladu" a kvůli tomu se musí stejně zatopit. ;-).

0/−1
4.9.2018 1:07

J68i90ř96í 82S29e77h63n82a16l 6615248532356

Jak pisu, i kdyz topite treba plynem, je to jedno. Jen je to jina energie. Co usetrite na elektrice, date rusovi za plyn. Na pocet usetrenych Temelinu ve vypoctu to vliv ma, na skutecne usetrenou energii ne. No a teplo z jinych zdroju taky jde ke stropu. Jen s jinou dynamikou. Zalezi na konkretni situaci, ale proste zarovka k energeticky bilanci prispiva, to teplo z ni se neztrati. I kdyby mi topila jen do betonovyho stropu, usetrim teplo o patro vejs kde se mi casem objevi v podlaze. Samozrejme muzete namitnout ze v lete to teplo z zarovky nechci a jeste ho musim vyklimatizovat. Tohle nema smysl rozebirat. Ale zrovna tak nema smysl si myslet ze vymenou zarovky za LED usetrim 80%. Zalezi na spouste okolnosti.

Otazka je jestli by vic nez zarovkama neusetrili tim ze si v lete v Bruselu sundaj saka, budou chodit v tricku a nastavej tim padem na klimosce o par stupnu vic. Jenze to by sahli na svoje a ne na cizi, tak to uz jim tak nejde. Zrovna tak jako nemaj v aute litrovej trivalec, to musej mit jen vsichni ostatni.

No a nejvic Temelinu usetrej tim, jak omezej prikon rychlovarnejch konvic ;-)

+1/0
4.9.2018 1:28

P72e66t42r 76Č57e42r82m36á60k 9868325889130

Doplním že je ještě podstatný faktor z jakého pohledu úspory posuzujete - jestli z pohledu systému nebo jedince. Z pohledu jedince sice úspora nastává ale návratnost je zatím poměrně v nedohlednu, spíš je to o výhodách té technologie.

Z pohledu systému je to zase jiná pozice - náklady na výrobu ledek nejsou zanedbatelné, takže sice má menší spotřebu koncový uživatel ale zase se projeví někde jinde, takže ta úspora opět není zdaleka taková jak občas někdo prezentuje.

0/0
4.9.2018 9:53

J88i38ř28í 94S26e66h83n52a33l 6255948472316

Ona existuje dokonce nejaka ekonomicka teorie podle ktery vse lze prepocitat na energii pres cenu. V podstate jde o to ze cena vyrobku je de facto primo umerna energii spotrebovane na jeho vyrobu. Predpokladat to ze nejsou moc pokrivene ceny. A plati to i pro sluzby a podobne veci kde by se na prvnipohled zdalo ze to neni pravda. Je to na prvni pohled trochu sileny, na druhej uz ne. Kdyz se nad tim clovek zamysli jak ty veci kooem nas vznijak, tak to zacne davat smysl. No a pokud by tahle teorie platila (a myslim ze v zasade plati, i kdyz se to neda brat uplne doslova), tak potom energii usetrim pokud dokazu snizit celkove naklady. Jinak receno pokud cilem LED ma byt uspora energie, funguje to jen za predpokadu ze jsem prechodem na LED financne usetril. Protoze pokud sice to zere o 80% min, ale LED bude tak draha ze se to dlouhodobe nevyplati, pak to ani neusetri energii, protoze na vyrobu LED se ji spotrebovalo vic, nez se usetrilo na elektrice. Jinak receno uspora energie je podle teto teorie totozna s usporou nakladu. Kolik ta je si netroufam rict, ale rozhodne tech 80% to neni ani zdaleka. A to ani primo na ty zarovce, natoz se zapoctenim tech externalit co jsem zminoval a ktery nejsou na prvni pohled videt.

+1/0
4.9.2018 11:06

P16e70t56r 15Č12e16r93m56á54k 9878505189490

Přesně tak, je potřeba to vnímat komplexně a ne porovnávat jabka s hruškama. Základní myšlenka je že všechno funguje na penězích a žádný business nesmí být v jádru ohrožen. To funguje zcela bezpečně. Samozřejmě moderní PR a marketing to zdárně maskují a prezentují jinak, faktem zůstává že spotřeba všech důležitých komodit naopak neustále roste.

LEDky jsou fajn, sám je používám hojně, líbí se mi možnost navýšit svítivost stávajících osvětlení. Na druhou stranu abych sehnal ideální náhradu - tedy odpovídající teplotu světla, stmívatelnost, úhel záření, fyzické rozměry atd., tak to stojí i dnes stovky korun, dříve ještě více. Tudíž ta návratnost je celkem pomalá a kdoví jestli se jí elektronika těch ledek dožije. Když k tomu připočtu dříve průběžně osazené úsporky a nebo naopak první drahé ledky které také nemá smysl měnit, jsem zcela jistě ryze ekonomicky v mínusu. Nevadí mi to, jsou to vcelku drobné, jenom se pak směju tomu jak někdo dělá teoretické výpočty typu že ukončením prodeje halogenek se ušetří spotřeba celé Belgie. Nesmysl na nesmysl.

0/0
4.9.2018 12:31

J59i62ř64í 80S68e18h78n39a48l 6455868882946

Ja proti LED taky nic nemam, naopak, je to evidentne cesta spravnym smerem, i kdyz to ma nektery mouchy. Financne jsem asi taky v minusu, ale neresim to. Celkem ale nemam nejmensi pochybnost ze LED by se prosadily samy od sebe, tudiz ze nebylo treba ty zarovky zakazovat. Nadelalo to vic skody nez uzitku, zejmena pak v prechodnem obdobi kdy se nasilim tlacily ty usporny vybojky, coz byl hrubej omyl. Me se povedlo tuhle blbost uplne vynechat, nemam doma ani jednu, prechazel jsem od zarovek rovnou na LED. Kdyby se zarovky nezakazaly nasilim, stejne by se ty LED prosadily samy a jeste jsme si mohli usetrit ty nesmyslny usporky.

0/0
4.9.2018 13:47

P39e10t11r 57Č71e94r54m51á70k 9368315579800

Jiříku nepočítej, už je to spočítaný - osvětlení na spotřebě energie podílí cca 1-2%. I kdybychom byly optimisté a mysleli si že spolu se zákazem přijde okamžita obměna zdrojů (jako že se tak neděje a i dnes po x letech je žárovka dominantně zastoupený zdroj) tak se bavíme o úsporách v řádech sice desítek procent ale pouze z toho jednoho procenta;-)

To cos počítal ty je sice hezké ale zcela liché - neřešíme výkon ale spotřebu.

V praxi je to tak že tuhle defacto úspory nepokryjí ani přirozený nárůst spotřeby daný novou výstavbou, takže v ideálním případě se můžeme bavit o tom že brzdí potřebu výstavby nových elektráren, ale zcela jistě nikoliv o tom že by se nějaká dala díky tomu zavřit ;-D

0/0
4.9.2018 9:45

J37i42ř58í 10S87c19h54w66a14c28h 8708644178256

pokud je řeč o "potřebném/nepotřebném počtu elektráren v EU tak řešíme samozřejmě výkon, energie vyrobená někdy jindy, než když potřebuji svítit je mi v podstatě na nic a svítit potřebuji hlavně mezi 20-24 hodinou a v té tobě by LED prostě ušetřily ty 4 GW nutného výkonu. Tečka.

0/0
4.9.2018 12:02

P17e81t69r 82Č66e19r71m15á92k 9978815929940

Nikoliv, výkon nelze nijak uspořit, lze snížit jeho potřebu vlivem menší spotřeby - to je tedy ta úspora R^ To že ty potřebuješ světlo mezi 20-24 je fajn ale nic to neříká o tom že další miliony lidí ho naopak potřebují přes den ve školách, úřadech, v metru, obchodních centrech atd. Proto je už roky spotřeba prakticky homogenní. Tudíž ledky samozřejmě žádné 4GW výkonu neušetřily, naopak se mezitím muselo postavit dalších x bloků elektráren protože se někde postavilo další obchodní centrum a trasa metra ;-)

0/0
4.9.2018 12:17

J66i77ř32í 40S17c10h40w74a30c38h 8608354428326

.... a v případě 100% osazení žárovkami namísto LED by bylo zapotřebí k těm X blokům elektráren dalších 4 GW výkonu navíc.;-)

0/0
4.9.2018 14:13

P90e20t39r 46Č50e56r86m72á80k 9878695219850

Jo to je možný, a takhle jenom 3,9 protože LED ani zdaleka nepoužívá 100% svítidel ;-)

0/0
9.9.2018 17:34

J74i44ř44í 75S17e91h52n76a43l 6725218692336

Jo a taky je zajimavy jak se postupne rozsirila dalsi fyzikalni jednotka. 1 Temelin je nove pouzivana jednotka pro elektricky vykon, ale zaroven i pro energii. Tedy nahrazuje hned dve drive pouzivane jednotky soustavy SI. 1 Temelin = 2 GW, zaroven ale 1 Temelin = 15 TWh. Je to vlastne jeste lepsi jednotka nez 1 Fabie, nebo 1 fotbalove hriste. V podstate uz nastava doba, kdy se od SI prejde k nove soustave Temelin, Fabie fotbalovy hriste. Bude to pro bezny lidi mnohem pochopitelnejsi nez SI :-)

0/0
4.9.2018 12:44

J41i94ř78í 30S44c50h43w28a60c75h 8558564358166

Uveldl jsem jednotky SI a ten přepočet na "Temelíny" jsem uvedl jen proto, že tématem je věta z úvodu vlákna "....a hned je v Evropě o pár zbytečných elektráren méně".;-)

0/0
4.9.2018 14:20

J31i84ř89í 62S29e30h35n95a39l 6545308672826

Vsak jo, to jste udelal naprosto spravne. Zatim se jeste po prechodnou dobu bude pouzivat oboji. Az si lidi zvyknou, SI se pouzivat prestane a budou jen ty nove jednotky. Prikon zarovky pak misto 100W bude 50 nT (50 nanoTemelinu). Bude to mnohem jasnejsi, hned na prvni pohled bude patrne jak ktery spotrebic ten Temelin zatizi.

0/0
4.9.2018 15:07

M65a87r27t98i68n 22K18a60r17á51s46e46k 9358913348988

No sice vam to zjevne nedochazi, ale treba u aut by nebyt vyzadovani emisnich norem, byly takove zakazy nutne, protoze jinak by se ve mestech nedalo dychat. Ono bez esminich norem by automobilky vyrobili levnejsi motor s nizsi spotrebou, jen ty emise by byly klidne stonasobne.....

+2/−1
3.9.2018 16:06

I87v86a49n 11K69o67h85o80u53t 1891443376124

Zaplatili takové miliardy na pokutách ale kde? Pouze v USA zaplatili obrovské pokuty, byli nuceni od majitelů odkoupit postižená auta a čelí dalším sankcím. V EU se jim udělalo tytyty to se přece nedělá, byli nuceni svolat auta do servisu a tam jim předělat řídící jednotku "defakto zhoršit stav proti původnímu jen ten novej splňuje normy" a tím vlastně poškodili spotřebitele a možná dostali nějakou tu drobnou pokutu.

Prostě ekonomika EU je tažena autopeůmyslem tak mu projde všechno.

+2/0
3.9.2018 10:49

P50e58t62r 60Č84e55r11m61á17k 9428475749970

No zaplatili je tam kde něco skutečně porušili. V EU dieselgate jako taková neeproběhla, proto tu můžou ta auta dál legálně jezdit bez jakýchkoliv úprav (svolávačka jako taková byla nepovinná, neplést s tím že některé státy mají legislativu umožňující jí defacto povinnou udělat), normy splňují jak původní tak nový sw, k žádným změnám deklarovaných parametrů také nedošlo, tudíž nikdo poškozen nebyl.

+3/−1
3.9.2018 11:02

R79o48b53e36r36t 95M36a17t51u14l29a 8977259786165

To vím už od začátku;-D

0/0
3.9.2018 10:39

R73a18d34e84k 16H20o58l88í84k 1608794900726

...budoucnost dopravy vidím ve velbloudí farmě ;-D

+8/0
3.9.2018 9:31

M90i54l49o74s12l89a28v 42U54r27b93a17n 4298599450383

Ale jen s DPF a katalyzátorem. ;-)

+6/0
3.9.2018 9:34

P63e45t16r 48D36v52o82r57a40k 3631480897629

Třeba Porsche 918 se spotřebou 3,3L/100km - auto s 800koňma? ;-D;-D To přece nemůže být podvod.

0/0
3.9.2018 9:24

J91i56n44d33r44i61c12h 38K26u17c95h45a61r 1567244267659

Podvod to není, protože nikdo neříká, že těch 800koní dává se spotřebou 3,3l

0/0
3.9.2018 9:27

M56a74r30e34k 48K54l40u63f29a 3188964184216

Podle mne tohle auto sežere víc, i když je jen nastartované a stojí. :-)

0/0
3.9.2018 9:51

H62o98n65z50a 97K81r70o72u66ž56e16k 3214569498697

Za těchto podmínek (nastartované a stojí) sežere víc každý spalovací motor.

+4/0
3.9.2018 9:55

J86i79ř38í 65S90c83h88w28a65c23h 8468254798136

každý nastartovaný spalovák když stojí, má spotřebu nekonečné množství litrů na 100 km......

+10/0
3.9.2018 9:56

P35e64t93r 27D62v18o39r94a63k 3731520527979

Samozřejmě, že není podvod, když je auto nabité prodlužkou z kanclu ze zásuvky vedle mikrovlnky a dotlačené na stolici, aby 80% měřícího cyklu ujelo na nabitou baterku..."spotřeba odpovídá naměřeným hodnotám podle schválené metodiky" ;-D;-D;-D

Ale je problém, když se takové auto započítává do flotilové spotřeby automobilky a do celkových statistik o snížení emisí CO2. V reálu totiž k žádnému snížení emisí CO2 nedošlo. Pouze Porsche platí menší pokutu za emise co2 své flotily.

A upřímně je to prostě lhaní si do kapsy. RvRvRv

+4/0
3.9.2018 11:53

J10i67ř18í 77S98c84h53w83a90c51h 8158334318446

plug-in hybrid může mít spotřebu i nula na 100, je to jen o metodice měření.

+3/0
3.9.2018 10:00

J43i52n14d81r12i66c46h 12K61u87c57h48a20r 1747324167849

Je to logické. Za 4l se nedá jezdit s naftou, natož s benzínem. A až se nějaké eko organizace zaměří na množství pevných částit Euro 6 benzínu tak se taky nebudeme stačit divit. Zlaté nafťáky s DPF

+6/−1
3.9.2018 9:13

J22a92r82o30m20í86r 24Č61e70c94h 1223828587692

V celku souhlas ale za 4L se da jezdit s naftou v pohode,samozrejme s mensim vozem.

0/0
3.9.2018 13:50

P95e28t73r 86Č90e80r71m84á16k 9958475789590

No buďme objektivní - ne s menším ale malým, a jen a pouze v ideálním režimu - tzn. ne město. Ale jo, jde to.

+2/0
3.9.2018 15:33

J39a88r20o31m77í15r 38Č22e50c10h 1333558377522

Zalezi na stilu jizdy,Mel jsem celkem 3 diesely od Fiatu Multiplu,Cromu 1.9 JTD prumer 5,2 L,Garande Punto 1.3 Multi J.4,2.Ted jezdim na LPG,to je ovsem nekde jinde.

0/0
3.9.2018 16:03

P21e16t54r 62Č53e90r91m38á73k 9328835509440

Jo, dyť to právě říkám že to vyžaduje ideální podmínky, pod 5 litrů uměla jezdit kdejaká jedničková octávka, ale za 4 litry po Praze nepojede nic.

0/0
3.9.2018 16:29

P98e16t96r 44M51i59c57h35a51l 2490274161532

Souhlas, viz moje osobní zkušenost kousek níže.

0/0
3.9.2018 18:06

P45e29t94r 94M28i58c47h69a64l 2400524521562

Před 3 lety jsem se vracel z Černé Hory přes Dubrovnik, Mostar a Sarajevo nahoru na Maďarsko. Na chorvatsko - maďarské hranici mi počítač v Oktě ukazoval 3,9, takže reálně cca 4,1. Ale to byla pomalá a klidná jízda, až po Maďarsko je maximální limit 80 km/h, který jsem v podstatě nepřekračoval a dálnici jsem potkal jen v Bosně, pár km kolem Sarajeva. V tu dobu tam ale docela dost pršelo, takže jsem jel docela dost pod limitem. Pochopitelně od Maďarska jsem jel po dálnici, až na malý kousek z Györu do Bratislavy (jel jsem přes Slovensko kolem Gabčíkova), a doma mi po dotankování vyšla průměrná spotřeba 4,5 litru. Ale je fakt, že to byla taková pohodová jízda, žádný stres ani spěch.

0/0
3.9.2018 18:01

J85i31ř64í 65S35e79h43n15a32l 6255158582736

Ja takhle jel kdysi s legendarni OI 1.9TDI trasu Praha Orbetello za 4,2. Je to asi 1150km. Nejak jsme dojeli do Rakouska, tam v Inntalu je porad 80-100 a jede to zadarmo. Pak je treba s lehkou nohou vyjet Brenner, tam se taky smi snad jen 100. Z Brenneru se jede v podstate bez motoru desitky km z kopce. Pak zaclo lejt jak z konve, takze se stejne nedalo jet rychle, jelo se tak 100-110, vic ne, tam je silnice jak horska draha a o moc vic se neda ani na suchu. Ovsem poloprazdny auto, jen 2 lidi. A vysledek byl 4.2 na computeru. A ten v podstate nekecal, rekneme tak o 0,1, ukazoval v podstate temer presne.

0/0
3.9.2018 19:38

P96a12v11e70l 87R47i18e17d70l 4964437541729

Vyšetřuje je KBA? To stejné KBA, které hází klacky pod nohy Deutsche Post kvůli výrobě Streetscooter? Tak to se VW nebojím, to vyšumí do ztracena. :-/

viz: https://auto.idnes.cz/spion-mercedes-daimler-streetscooter-d8s-/automoto.aspx?c=A180901_092329_automoto_fdv

0/0
3.9.2018 9:05

P30e56t46r 97Č75e91r44m44á84k 9888865209920

KBA je normální homologační autorita s typicky něměckým přístupem - buď to splňuje co má nebo nikoliv R^

0/0
3.9.2018 9:50

P89a98v63e46l 68R70i26e92d45l 4154437841129

To jo, akorát neměří všem stejným metrem. To bude ten problém :-/

0/0
3.9.2018 16:11

P14e46t85r 85Č55e60r23m34á26k 9978815129750

Ale jistěže měří, tam není o čem - buď to je v souladu s legislativou nebo nikoliv, homologačních autorit je v EU více, takže kdyby byl problém s tím že jim chtějí uškodit tak půjdou jinam, realita je samozřejmě jinde a tohle je jen laciná zástěrka.

0/0
3.9.2018 16:39

Najdete na iDNES.cz