Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

E42m79i92l 89N44o54v17á73k 1335363200304

Budoucnost sice věštit nedokážu, ale dokážu si zjistit základní fakta ze současnosti. Orientační spotřeba auta s vodíkovým pohonem je 1,2 kg vodíku na 100 km. Optimisté mohou uvažovat i 1 kg vodíku na 10 km, ale nic se tím v zásadě nezmění. Vodík se v současnosti vyrábí dvěma způsoby:

1) Z fosilních paliv (96% produkce), především zemního plynu, tzv. parním reformingem. "Drobná nevýhoda" tohoto způsobu je, že se na výrobu 1 kg vodíku vyprodukuje asi 7 kg CO2. Na 100 km to tedy dělá cca 8,4 kg CO2. Přitom do roku 2030 se musí prodané vozy v EU průměrně vejít do limitu cca 62 g/km CO2, tj. 6,2 kg/100km. Samotná výroba vodíku tímto způsobem je tedy z pohledu emisí CO2 horší než schválené emise osobních automobilů pro rok 2030. Navíc se tím pochopitelně nezbavujeme závislosti na fosilních palivech.

2) Zbylé 4% vodíku vznikají elektrolýzou vody. Energetická náročnost takovéto výroby je ovšem přibližně 60 kWh na 1kg vodíku, tedy 72 kWh na 100km, a tedy je potřeba zhruba 3× více energie, než je orientační průměrná spotřeba současných elektromobilů s bateriemi.

+17/−3
doporučit
26.10.2018 5:21

R51a63d94e42k 42H56o36d34a55ň 9126867651773

Vytěžit ropu - převézt do rafinerky, převést benzín na čerpací stanici - špatně.

Vytěžit uhlí - převézt do elektrárny - spálit, vyrobit EE - dostat do akumulátoru auta - dobře

Vytěžit zemní plyn - převézt do elektrárny - parním reformingem vyrobit vodík - do nádob - převézt na čerpací stanici - super, ekologické, zbavuje nás to závislosti na fosilních palivech... tedy až na ten zemní plyn

Vytěžit uhlí - převést do uhelné elektrárny - spálit, vyrobit EE - s tragickou efektivitou elektrolýzou vyrobit vodík - převézt na čerpací stanici - super, nejekologičtější!

Ehm.

+12/−1
doporučit
26.10.2018 11:59

J83i76ř87í 84S96c40h70w66a80c26h 8648134758436

Článek včetně titulku - snůška pocitů někoho, komu se líbí "vodíková cesta"......jinak je to v podstatě o ničem....

+11/−1
doporučit
26.10.2018 0:18

T54o71m47á84š 34K54u41c83h61a27ř 3517511908511

"emise exidu uhličitého jsou nulové"

Ne, to opravdu nejsou, závisí na způsobu výroby vodíku. Navíc se vodík většinově stejně vyrábí z fosilních zdrojů. A pokud ho budeme vyrábět větší množství elektrolýzou vody, pak se projeví celý řetězec málo ůčinné výroby energie se stále jestě převažujícími fosilními elektrárnami pohoršený o účinnost výroby elektrolýzou a opět jsme na hodnotách produkce CO2 srovnatelných s klasickými auty. Jo až za 200 let Saharu zaplníte solarními články, a ty budou elektrolýzou vyrábět vodík, tak se o nízkých emisích CO2 můžeme bavit. (To ale tato lokálně odebraná energie změní vzdušná proudění, takže pak možná budeme řešit zase jiné problémy. ) Ty solární elektrárny a vyřešení distribuce energie, ať už ve formě vodíku či jiné, by se měly v Africe realizovat co nejdříve, může to nakopnout tamní ekonomiky, což jediné má potenciál zastavit migraci. Takže dvě mouchy jednou ranou. ;-)

+9/−2
doporučit
26.10.2018 8:16

J44o81s39e91f 36Š22o59l76t29e87s 8354958490633

Vodík je momentálně úplná kravina. Ostatně, hezky se to ukazuje v Kalifornii ale i v Japonsku, kde zjistili, že vodíkové čerpací stanice jsou neefektivní a drahé zmetky, které natankují tři auta za den a konec. Není problém ve výrobě vodíku samotného, problém je v jeho skladování a přepravě. A je to problém v podstatě neřešitelný. Výroba a separování vodíku by musela probíhat v podstatě v místě čerpací stanice, aby to dávalo smysl (ostatní možnosti jsou ještě nesmyslnější a dražší), jenže pak bude vodík díky technologickým nákladům, spotřebě energie na výrobu a stlačování stát asi trojnásobek ceny benzínu. Ostatně elektromobil na energii potřebnou jen ke stlačení vodíku ujede stejnou vzdálenost jako vodíkomobil na ten stlačený vodík... Absurdní.

+6/−1
doporučit
26.10.2018 16:31

M70a47r39t38i65n 22K81a62r17á26s62e21k 9468983258698

Me docela bavi, jak nekteri lidi jsou schopni byt zaroven proti autum na baterky kvuli x problemum, ale zaroven vestit velkou budoucnost vodiku, ktery drtivou vetsinu problemu sdili, jen jsou u nej v radove vetsim rozsahu....

+7/−2
doporučit
26.10.2018 9:31

J43a54k48u29b 32F98e85i72f76a63r 7829769526599

Je to nesmysl, i v mnohem vyspělejších zemí je téměř nulová "vodíková" infrastruktura, navíc výroba vodíku je buď elektrolýzou, která by dávala smysl při 100% čisté elektřině, jinak to bude kouřit jen někde jinde jako elektromobily. Anebo při zpracování ropy, což opět nikam nevede.

Emise os. automobilů jsou naprosto minoritní z globálního hlediska, mnohem horší jsou jiné zdroje a zanášení Země plasty. V městech bohatě postačí řešení pomocí mýta a nízkoemisních zón.

+3/0
doporučit
26.10.2018 7:52

D58a37v15i77d 23Z23a87h22r84a77d68n80í73č23e39k 3257747606611

Ta blbost s vodíkem je tu zase 8-o. Pořád dokola, rok co rok.

+5/−6
doporučit
26.10.2018 8:19

J81o30s69e70f 59M50i34š72k43o60v87s32k25ý 9928151771808

Je to na vývojářích a lepší varianta se prosadí. Hlavně ať se do toho netahají dotace. Pro mě je favoritem vodík.

+2/−2
doporučit
26.10.2018 9:54

M76a32r20c85e69l 89S45u88p 6339105248160

Ty "hračky" pro milionáře nás všechny přijdou velmi draho ! Budoucnost je zcela určitě v resuscitaci starých ojetin !:-/

+2/−3
doporučit
26.10.2018 7:59

D93e57n41i56s 34H98u69m32l 4582165765396

Stokrát opakovaná lež bude pořád lež

0/−1
doporučit
26.10.2018 8:25

J43i40n49d43r78i12c12h 11K36u85c50e53r12a 7418115801165

Ta poslední věta je důležitá. Pouhé 4 největší kontejnerové lodě vyprodukuji při spalování mazutu v lodních nizkoobratkovych spalovacích agregatech víc oxidů síry a uhlíku než všechny současné automobily, které jsou v provozu. Vyplývá to ze studie jedné skandinávské univerzity zaměřené na lodní dopravu.

0/−2
doporučit
26.10.2018 22:54

Najdete na iDNES.cz