Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

T94o28m52á33š 16K63u80c13h23a35ř 3467361928691

Hezký. :-)

Na Tatru mám velmi specifické vzpomínky. Pracovala tam kdysi moje babička a protože byla spořivá, nosívala domů použité kancelářské papíry, zpravidla hlavičkové objednávky. Ty pak sloužily na podpal a ano.. možná někteří už tušíte, i jako náhrada toaletního papíru na suchém záchodě. Jestliže tedy někdo machruje, že si za socíku vytíral zadnici tvrdým Rudým právem, tak pro mě byl novinový papír jen vlhkým hebkým snem. Zřejmě tehdy se mě vyvinula záliba číst si na záchodě. Takže operace vypadala tak, že jsem se usadil na dřevěný záchod (jen na kraj, otvor byl tak velký, že při troše snahy bych tudy asi propadl do hnoje) a z hromady papírů vedle sebe jsem vybral ty nejzajímavější a začal jsem je studovat. Některé objednávky měly hlavičky barevné, nebo i s obrázkem, což jsem jako dítě velmi oceňoval. Zpravidla se tam psalo něco jako: "Dobrý den, objednáváme u vás generální opravu motoru nákladního automobilu Tatra 148, bla, bla bla s pozdravem Světu mír Karel Hrubý." Kupodivu mně to jako malému přišlo velmi zajímavé, jak technicky, tak proto, že dopisy přicházely z celého Československa a navíc to byl i takový vhled do světa dospělých. Dalo by se říct, že to pro mě byl předchůdce internetu. Poté následovala méně zábavná fáze žmoulání kancelářského papíru rukama tak, aby alespoň trochu plnil funkci toaletního a nenatrhl mi dětskou zadnici. Takto jsem vždy při jednom sezení přečetl a zpracoval cca 8 listů plných zajímavých informací. Při příjezdu na prázdniny jsem pochopitelně vybíral ty nejpoužitelnější papíry s nízkou gramáží, ke konci pobytu už na hromádce k použití zbývaly ty tvrdé a letáky na křídovém papíře. To už raději detaily ani nebudu rozvádět.

Umíte si asi představit, jak působivé byly takové zážitky městského dítěte při prázdninovém pobytu u babičky. ;-D

+45/0
doporučit
23.11.2018 1:41

J57a92n 89M84a81c37h68á41č 3837526693942

Rok jsem jezdil s T 148.To bylo něco.Potom jsem měl T 815 ,a taky to byla Tatra,ale jak před sebou nevidíte ten čumák,kterej se zvedne když jste naloženej,a pustíte spojku,tak to není taková paráda.A taky ta 148 jinak ,,ječí" (kdo zná a jezdil,tak ví)......

+13/0
doporučit
23.11.2018 9:27

Š26i51m55o16n 57M32a88r13t50y60n19e60k 7633365783716

Tatra 111 byl výborný náklaďák a ve své době to byla špička. Tak jako následné typy 138, 148, 813 a i 815 v letech 1980 – 2000. Pak už řada 815 zastarávala a moc jí nepomohli ani dílčí modernizace na řadu Terrno 1 a Terra.

Jen pro srovnání T 111 byla poháněna motorem V12 a objemu 14,8 litru, výkonu 180 koní s točivým momentem 740 Nm.

Dnešní T 158 Phoenix pohání motor R6 o objemu 12,9 litru, výkonu 510 koní s točivým momentem 2 500 Nm.

+9/0
doporučit
23.11.2018 7:12

T59o17m74á21š 44K33u41c56h61a72ř 3697931518631

Není mi jasné, jak to mohlo utáhnout ten nekonečný vlak se dřevem a nezahrabat se v blátě. Snad jedině, když se napřed jelo z kopce a pak už se nesmělo zastavit. :-)

+6/0
doporučit
23.11.2018 10:33

I43v98a62n 21M46a38r57e17k 6764248472

Jak se to říkalo ?. . . . Tatra nezná bratra. R^[>-]

+6/0
doporučit
23.11.2018 9:45
Foto

V89l29a95d82a 39V31a54n57e95k 9803766764578

V Muzeu Tatry,je mnoho zajímavých exponátů.Bohužel po nástupu komunistů jich ubývalo! Exportem do Ruska a další nenáročné trhy Tatrovce ujel vlak.. takže vyráběla olejničky, ze kterých tekl olej odevšad kde byl ! Zadní nápravy sjížděly pneumatiky z jedné strany, takže je bylo nutné stále obracet! Topení v kabině bylo nezávislé, buď velké vedro,nebo zima.....V terénu byla dobrá,ale třeba Práva V3S..byla lepší...S několika typy Tater jsem jezdil,a po revolucí s úžasem sledoval vozidla konkurence,bez úniků oleje, s kvalitním vybavením kabiny... topením...;-)

+12/−8
doporučit
23.11.2018 9:15

T59o91m20á98š 54T84a61t93í61č86e27k 5190962510888

Luxusní článek. R^

+4/0
doporučit
24.11.2018 8:58

S50t24a51n39i60s73l54a14v 44L72á32t51a25l 8458547811661

Kamarád, co jezdil do Ruska (dělal na vývoji TATRA 815 a občas u nich pobýval v servisních střediscích) mi říkal, proč jsou u rusů oblíbené Tatry. Viděl opilého Ivana s plně naloženou Tatrou přejet zákop (šířka asi 50cm) rychlostí asi 70km/hod. Potom mu dotyčný sdělil, že Mercedesu již při 40km/hod rupne přední náprava a proto se k Mercedesům musejí chovat slušně a překážky objíždět ...

A když v té době byly Tatry za hubičku, tak klidně vzali celou produkci :-P.

Po listopadu chtěla TATRA za slušné auta slušnou cenu - tak nějak prodejnost poklesla.

+4/0
doporučit
23.11.2018 14:10
Foto

R32o15m60a54n 27K57o62z91e61l 4527376413784

Vozidlo nemělo posilovač řízení, snad kromě posledních typů, tak to musela být dobrá dřina. Také ne nadarmo se říkalo, že toto vozidlo nepotřebuje houkačku, vzhledem ke hluku motoru je to zbytečné vybavení. Zajímavým zážitkem pro mne bylo svézt se historickým vlakem "Hurvínkem", který má upravený motor z této Tatry.

+4/−1
doporučit
23.11.2018 7:48

V73o41k78o64u17n 81V38l47a26d82i15m87i74r 8362328429468

Na vojne jsem sni jezdil. Snad neprozradim zadne vojenske tajemsti kdyz napisi ze mela cislo 10-36-15. V te dobe nemela konkurenci, kam se na ni hrabaly nejake vejtrasky.

+2/0
doporučit
23.11.2018 11:05

P57a16v14e59l 86N90o89v44o32t65n88ý 9466974308265

Výborný článek. Bavily mě nenápadné vtípky typu “sami němci byli překvapeni záborem Kopřivnice” nebo “tatrovka se velmi osvědčila při hektickém ústupu němců na východní frontě” :-)

+1/0
doporučit
24.11.2018 12:13

J71a65r97o89s72l59a38v 71P52o29r15t 7319547669515

Ano a potom nám tvrdili že nic neumíme a vyrábíme jen šunty který nikdo nechce ...

+1/0
doporučit
23.11.2018 10:44

J31o40s59e24f 93M31i36k28i86n 5503874295834

R^

+1/0
doporučit
23.11.2018 9:48

J26i49n10d27ř62i88c25h 19L37u41k69e85š 3299444613400

Tata zacinal na lanovem autobagru na podvozku T111. Mame nekde fotku, jak v tom jako batole sedim. A vyhrabal s tim zaklady domku nasich. Asi uz moc lidi timhle bagrovat neumi.

Ale jinak moc nechapu ty ody na nesmrtelnost Tater atd. Stacilo u 111 dyl podrzet spojku a bylo po ni. Ze vseho tekl olej, kabiny nepohodlny, rizeni to same. Furt clovek cekal nejakou poruchu nebo ji musel predchazet a lezt pod tim. To uz tedy mluvim o patnactkach, liazkach a dalsich socialistickych vozech, ktere jsou mne vekove bliz. Kdyz jsem zacinal na kamionu a dostal staricke Volvo F12, to bylo proti nasim autum neco. Jak vydrzi, razenim, spolehlivosti, pohodlnosti... A to melo milion bez jakekoli generalky.

+1/−2
doporučit
24.11.2018 21:32

E80w68a 44N77o80v43o58t86n82á 1351932447472

Až listopadový převrat tuto legendu zničil!!!

+1/−7
doporučit
24.11.2018 19:40

A21d48a83m 39K54o54p13e28č87n68ý 2653505427

Pili vodu z chladiče? Tak to asi byla jejich poslední tekutina co vypili.....

0/−9
doporučit
23.11.2018 10:09

Najdete na iDNES.cz