Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dítě není zmenšený dospělý! Proč umírají na silnici?

  10:31aktualizováno  10:31
Za poslední tři roky zemřelo na našich silnicích 104 dětí a za posledních 15 let dokonce 817! Na druhu stranu děti samotné zaviní každoročně okolo 700 nehod. Pro každého řidiče musí jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Krutá čísla
V letech 2002 - 2004 zemřelo na českých silnicích 104 dětí. Za posledních 15 let je to 817 dětí.

V roce 2004 přišla na našich silnicích o život celá jedna školní třída (24 dětských obětí silničního provozu).

Tato čísla však zahrnují pouze nehody, které se dostanou do policejních statistik. Ve statistikách "dětských nehod" se například nemusí objevit úrazy dětí při jízdě na jízdním kole nebo zpravidla tragické nehody s tramvají, které eviduje drážní inspekce.

Jak uvádějí výzkumy Světové zdravotnické organizace (WHO) i v tak vyspělých státech, jako jsou státy Evropské unie, každodenně umírá v důsledku úrazů 14 dětí, dalších 2 240 je hospitalizováno a dalších téměř 30 000 musí vyhledat lékařské ošetření.

Počet usmrcených dětí při dopravních nehodách v ČR za poslední 3 roky

2002

44

2003

36

2004

24

CELKEM

104

Z těchto úmrtí plných 48 % tvoří usmrcení v důsledku dopravní nehody. (Pro ilustraci - utonutí tvoří přibližně 11 % usmrcení, pády 5 %, otravy 2 % a požáry 5 %.)

Příčiny dopravních nehod dětí nevyplývají z neznalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích, ale z jejich špatné interpretace v reálném provozu.

V České republice je stále velice nízká úroveň používání prvků pasivní bezpečnosti dětí ve vozidlech (dětských zádržných systémů). 

 

Počet dětí usmrcených
v 1. čtvrtletí

2003

5

2004

2

2005

10

Často můžeme vidět dítě stojící mezi sedadly osobního automobilu a nikoli v dětském zádržném systému (autosedačce), který mu v případně dopravní nehody může zachránit život.

Pro ilustraci - četnost používání dětských zádržných systémů je v Německu 96 %, ve Švédsku 89 %, ve Velké Británii 97 % a ve Francii 70 %.

Zpravodajství 15.06.2005 18:59: Sedm dětí skončilo po nehodě v nemocnici

Při nehodě autobusu v Držkové na Zlínsku bylo lehce zraněno sedm dětí. Záchranáři je odvezli do nemocnice ...více

Stále není doceněno používání cyklistických přileb, a to i přes skutečnost, že právě přilba může být tím, co zachrání dítěti - cyklistovi život. Např. na Novém Zélandu používá cyklistickou přilbu 94 % dětí do 10 let.

Bezpečné silnice dětem

Bezpečné silnice dětem je projekt, jehož cílem je zvýšení bezpečnosti dětí v silničním provozu.

Projekt chce nejenom upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny, ale také pomoci při řešení.

Cílem akce Bezpečné silnice dětem je především:
- upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny
- najít a představit zajímavé lidi, firmy či výrobky z oblasti bezpečnosti dětí v silničním provozu
- dát konkrétní návody, předat zkušenosti a kontakty, ukázat modelová řešení.

Cílem projektu je také najít, vybrat, ocenit a zpopularizovat zajímavé aktivity a lidi, kteří za nimi stojí. Všem zájemcům je již nyní k dispozici databáze těchto aktivit přístupná na webu na adrese www.clive-detem.cz. 

Dítě - účastník silničního provozu
Jediné, co si může každý dospělý vyzkoušet je, jak dítě asi vidí svět kolem sebe, jaký má rozhled.

Zkuste se přikrčit za automobil a rozhlížet se. Poznáte, jaký je rozsah zorného pole dítěte (daný jeho výškou) a jak omezený má rozhled.

Ale to je pouze jeden z mnoha faktorů, které činí děti v provozu velmi zranitelné.

Děti totiž, přestože se mnohdy samostatně pohybují přímo v provozu nebo v jeho blízkosti, nemají zdaleka tak vycvičené smysly ani dostatek zkušeností, aby mohly a uměly správně reagovat na tak obrovské množství podnětů, které provoz na pozemních komunikacích nepřetržitě přináší.

V čem jsou jiné děti - chodci?
Úplně malé děti se v silničním provozu většinou nepohybují samy. Nikdo však nemá záruku, že dítě držící se za ruku matky nebo jiného dospělého se náhle nevytrhne.

Proto by pro každého řidiče mělo jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Ať se drží za ruku, je samo nebo ve skupince dalších dětí.

Největší nebezpečí hrozí dětem v období, kdy začíná nebo končí vyučování, a v jejich volném čase. Statistiky to bohužel potvrzují.

DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!

*Malé děti mají oči v daleko nižší úrovni než dospělí, vidí tedy podstatně méně.
*Geometrické tvary, které jsou podstatou dopravních značek, dítě chápe zhruba až od čtyř let věku.
*Přesné a spolehlivé rozlišení barev lze od dětí vyžadovat až v pěti nebo šesti letech.
*Zcela bezpečně rozlišovat pravou a levou stranu jsou děti schopny až v devíti letech.
*Dítě neumí spolehlivě rozlišovat zvuky v silničním provozu a neumí určit správně ani směr, odkud přicházejí.
*Dítě si všímá mnoha věcí současně a neumí cíleně zaměřit pozornost, těká od jednoho předmětu k druhému a v případě, že ho něco zaujme, není schopno zaměřit pozornost jinam; většinou ho zaujme právě to, co nemá vztah k dopravě.
*Dítě vnímá některé podněty z okolí izolovaně a není schopno spojit je do celků.
*Dítě je ochotno neustále si hrát a tato chuť jej neopouští ani v silničním provozu či v jeho blízkosti; jestliže si dítě hraje, zapomene na všechno ostatní a může snadno vběhnout na silnici i z relativně bezpečného místa (hřiště); malé dítě nedokáže náhle přerušit běh.
*Dítě neumí odhadnout vzdálenost ani rychlost přijíždějícího vozidla a ani případnou délku jeho brzdné dráhy.
*Dítě si neuvědomuje, jaký vliv na brzdnou dráhu má stav vozovky (listí, déšť, sníh, led apod.).
*Dítě nezná všechna nutná pravidla silničního provozu, a pokud ano, tak je většinou neumí v praxi používat.

Do tajů bezpečného silničního provozu děti v projektu "Bezpečné silnice dětem" zasvěcuje Clive – jedna z nejstarších testovacích figurín automobilky Volvo.

VÍCE NA WWW.CLIVE-DETEM.CZ







Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.