Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dítě není zmenšený dospělý! Proč umírají na silnici?

  10:31
Za poslední tři roky zemřelo na našich silnicích 104 dětí a za posledních 15 let dokonce 817! Na druhu stranu děti samotné zaviní každoročně okolo 700 nehod. Pro každého řidiče musí jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Krutá čísla
V letech 2002 - 2004 zemřelo na českých silnicích 104 dětí. Za posledních 15 let je to 817 dětí.

V roce 2004 přišla na našich silnicích o život celá jedna školní třída (24 dětských obětí silničního provozu).

Tato čísla však zahrnují pouze nehody, které se dostanou do policejních statistik. Ve statistikách "dětských nehod" se například nemusí objevit úrazy dětí při jízdě na jízdním kole nebo zpravidla tragické nehody s tramvají, které eviduje drážní inspekce.

Jak uvádějí výzkumy Světové zdravotnické organizace (WHO) i v tak vyspělých státech, jako jsou státy Evropské unie, každodenně umírá v důsledku úrazů 14 dětí, dalších 2 240 je hospitalizováno a dalších téměř 30 000 musí vyhledat lékařské ošetření.

Počet usmrcených dětí při dopravních nehodách v ČR za poslední 3 roky

2002

44

2003

36

2004

24

CELKEM

104

Z těchto úmrtí plných 48 % tvoří usmrcení v důsledku dopravní nehody. (Pro ilustraci - utonutí tvoří přibližně 11 % usmrcení, pády 5 %, otravy 2 % a požáry 5 %.)

Příčiny dopravních nehod dětí nevyplývají z neznalosti pravidel provozu na pozemních komunikacích, ale z jejich špatné interpretace v reálném provozu.

V České republice je stále velice nízká úroveň používání prvků pasivní bezpečnosti dětí ve vozidlech (dětských zádržných systémů). 

 

Počet dětí usmrcených
v 1. čtvrtletí

2003

5

2004

2

2005

10

Často můžeme vidět dítě stojící mezi sedadly osobního automobilu a nikoli v dětském zádržném systému (autosedačce), který mu v případně dopravní nehody může zachránit život.

Pro ilustraci - četnost používání dětských zádržných systémů je v Německu 96 %, ve Švédsku 89 %, ve Velké Británii 97 % a ve Francii 70 %.

Zpravodajství 15.06.2005 18:59: Sedm dětí skončilo po nehodě v nemocnici

Při nehodě autobusu v Držkové na Zlínsku bylo lehce zraněno sedm dětí. Záchranáři je odvezli do nemocnice ...více

Stále není doceněno používání cyklistických přileb, a to i přes skutečnost, že právě přilba může být tím, co zachrání dítěti - cyklistovi život. Např. na Novém Zélandu používá cyklistickou přilbu 94 % dětí do 10 let.

Bezpečné silnice dětem

Bezpečné silnice dětem je projekt, jehož cílem je zvýšení bezpečnosti dětí v silničním provozu.

Projekt chce nejenom upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny, ale také pomoci při řešení.

Cílem akce Bezpečné silnice dětem je především:
- upozornit na špatnou situaci v bezpečnosti dětí na silnici a pojmenovat hlavní příčiny
- najít a představit zajímavé lidi, firmy či výrobky z oblasti bezpečnosti dětí v silničním provozu
- dát konkrétní návody, předat zkušenosti a kontakty, ukázat modelová řešení.

Cílem projektu je také najít, vybrat, ocenit a zpopularizovat zajímavé aktivity a lidi, kteří za nimi stojí. Všem zájemcům je již nyní k dispozici databáze těchto aktivit přístupná na webu na adrese www.clive-detem.cz. 

Dítě - účastník silničního provozu
Jediné, co si může každý dospělý vyzkoušet je, jak dítě asi vidí svět kolem sebe, jaký má rozhled.

Zkuste se přikrčit za automobil a rozhlížet se. Poznáte, jaký je rozsah zorného pole dítěte (daný jeho výškou) a jak omezený má rozhled.

Ale to je pouze jeden z mnoha faktorů, které činí děti v provozu velmi zranitelné.

Děti totiž, přestože se mnohdy samostatně pohybují přímo v provozu nebo v jeho blízkosti, nemají zdaleka tak vycvičené smysly ani dostatek zkušeností, aby mohly a uměly správně reagovat na tak obrovské množství podnětů, které provoz na pozemních komunikacích nepřetržitě přináší.

V čem jsou jiné děti - chodci?
Úplně malé děti se v silničním provozu většinou nepohybují samy. Nikdo však nemá záruku, že dítě držící se za ruku matky nebo jiného dospělého se náhle nevytrhne.

Proto by pro každého řidiče mělo jakékoliv dítě v blízkosti silnice signalizovat řidiči „Pozor!“.

Ať se drží za ruku, je samo nebo ve skupince dalších dětí.

Největší nebezpečí hrozí dětem v období, kdy začíná nebo končí vyučování, a v jejich volném čase. Statistiky to bohužel potvrzují.

DÍTĚ NENÍ ZMENŠENÝ DOSPĚLÝ!

*Malé děti mají oči v daleko nižší úrovni než dospělí, vidí tedy podstatně méně.
*Geometrické tvary, které jsou podstatou dopravních značek, dítě chápe zhruba až od čtyř let věku.
*Přesné a spolehlivé rozlišení barev lze od dětí vyžadovat až v pěti nebo šesti letech.
*Zcela bezpečně rozlišovat pravou a levou stranu jsou děti schopny až v devíti letech.
*Dítě neumí spolehlivě rozlišovat zvuky v silničním provozu a neumí určit správně ani směr, odkud přicházejí.
*Dítě si všímá mnoha věcí současně a neumí cíleně zaměřit pozornost, těká od jednoho předmětu k druhému a v případě, že ho něco zaujme, není schopno zaměřit pozornost jinam; většinou ho zaujme právě to, co nemá vztah k dopravě.
*Dítě vnímá některé podněty z okolí izolovaně a není schopno spojit je do celků.
*Dítě je ochotno neustále si hrát a tato chuť jej neopouští ani v silničním provozu či v jeho blízkosti; jestliže si dítě hraje, zapomene na všechno ostatní a může snadno vběhnout na silnici i z relativně bezpečného místa (hřiště); malé dítě nedokáže náhle přerušit běh.
*Dítě neumí odhadnout vzdálenost ani rychlost přijíždějícího vozidla a ani případnou délku jeho brzdné dráhy.
*Dítě si neuvědomuje, jaký vliv na brzdnou dráhu má stav vozovky (listí, déšť, sníh, led apod.).
*Dítě nezná všechna nutná pravidla silničního provozu, a pokud ano, tak je většinou neumí v praxi používat.

Do tajů bezpečného silničního provozu děti v projektu "Bezpečné silnice dětem" zasvěcuje Clive – jedna z nejstarších testovacích figurín automobilky Volvo.

VÍCE NA WWW.CLIVE-DETEM.CZ

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...