Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Divoké bavoráky: oslava narozenin M5 a ještě ostřejší M3

  15:00aktualizováno  15:00
Sportovní divize BMW představila dva špičkové modely. Prvním oslavuje 25 let řady M5, druhý model pak má trhat rekordy. BMW M3 GTS prošlo radikální odtučňovací kúrou a slibuje nekompromisní řidičské zážitky.

BMW M3 GTS | foto: BMW

Před pětadvaceti lety uvedlo BMW poprvé svůj top model řady 5, který se pyšnil označením M5. Populární limuzínu tehdejší řady E28 si do parády vzala sportovní divize BMW M-Technik (Motorsport Technik) a připravila nejvýkonnější variantu s šestiválcovým motorem s výkonem 210 kW. Pětkových BMW této řady už po silnicích mnoho nejezdí, a potkat sportovní M5 z této řady je už spíš zázrak. Všeobecně známější jsou M5 bavoráky následujících řad E34, E39 a současné E60.

Současná varianta M5 má 373 kW, ale zájemci si musí pospíšit, celá pětková řada E60/61 se přestane vyrábět do konce roku. Nástupce řady 5 ještě nebyl představen, respektive v nabídce už je zcela nový sportback Grand Turismo, přímý následovník ve verzi sedan a kombi bude představen zřejmě až na jaře příštího roku.

BMW M5 CSL

Bez ohledu na nejasnou budoucnost pětkových bavoráků připravila sportovní divize výroční vůz, který po nezbytných úpravách dosáhl na výkon přes 580 koní (o 75 víc než standardní model). Úpravami prošel jak vidlicový desetiválec, tak i převodovka. Auto se musí obejít bez některých jinak běžných prvků výbavy, ty musely ven v zájmu nutného snížení hmotnosti. K tomu pomohla karbonová střecha a některé další části vozu vyrobené z extrémně lehkých a pevných materiálů.

Pokud vás výroční M5 zaujala, do obchodu neběhejte. Není k mání, vyrobena byla jen jedna jediná a tu prohání testovací jezdci po závodních okruzích. Na oblíbené severní smyčce Nürburgringu se vylepšený model dostal pod osmiminutovou hranici a překonal standardní M5 o více než dvacet sekund.

Oranžové M3 pro puristy

Vedle výročního modelu M5 se BMW pochlubilo dalším přírůstkem mezi emkovými sporťáky. Ten si budou moci movití zájemci o nekompromisní sportovní vůz na rozdíl od vylepšené empětky i zakoupit. BMW M3 GTS je ale spíš závodní náčiní než běžné auto. Úprav proti sériové M3 je opravdu hodně a docela výrazně omezují běžný komfort a i využitelnost vozu.

BMW M3 GTS

Pryč musely zadní sedačky, většina komfortní výbavy včetně navigace a klimatizace. Speciální jsou i přední sedadla, která jinak najdeme jen u závodních aut. V interiéru i exteriéru výrobce nahrazoval běžné materiály lehčími tak dlouho, až se mu podařilo srazit hmotnost GTS o 200 kilogramů. Jen některá skla nejsou doopravdy skleněná, ale ze speciálního materiálu makrolonu a ocel v některých případech nahradil superlehký a pevný titan.

Samotná úspora hmotnosti by ale nestačila, a tak si u M-Technik vzali do parády i motor. Osmiválec nabral objem na výsledných 4,4 litru a dodává na kola úctyhodných 450 koní. O přenos se stará automatická převodovka, podle všeho manuální k dispozici vůbec nebude. Agresivní sporťák se začne prodávat na jaře příštího roku a zájemci si už teď na něj mohou začít šetřit. A to částku nemalou, v přepočtu necelé tři miliony korun.

Kultovní M

Divize M-Technik se zabývá, vedle ryze sportovní činnosti, komerčními úpravami větší části výrobního programu mnichovské automobilky. V současné době jsou k mání modely M3, M5, M6 a mezi SUV X5 M a X6M.

V nové generaci překvapivě chybí emková verze roadsteru Z4 a neseženete ani emkové verze nejmenší řady 1 či nejvyšší řady 7.

Vyjma ostrých vozů M-Technik si zájemci mohou pořídit nejrůznější M-pakety, které upravují podvozek, mění interiér a vylepšují exteriér většiny modelů BMW.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volkswagen Polo 1,2TSi / 66 kW
Volkswagen Polo 1,2TSi / 66 kW

r.v. 2016, naj. 17 445 km, benzín
278 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.