Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dnes mají skončit podvody u kontrol aut na STK?

  9:52aktualizováno  9:52
Úřady dnes spouštějí centrální dohled nad STK. Chtějí odstranit korupci a vyhnat ze silnic vraky.

Ilustrační foto | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

Až dnes pojedete na technickou kontrolu, vezměte si s sebou i auto. A zapomeňte na to, že byste si přibalili nějakou tu tisícovku jako všimné pro technika.

Může to znít jako vtip, ale i úřady přiznávají, že některé Stanice technické kontroly (STK) při udělování osvědčení podvádějí. Ode dneška by to mělo být jinak.

Ministerstvo dopravy spouští provoz centrálního elektronického dohledu nad STK. Jednoduše řečeno jde o to, že se stanice napojí na internetovou síť ministerstva, a úředníci tak budou on-line sledovat, co se v té které stanici právě děje.

Ministerstvo si od zavedení systému slibuje snížení korupce při udělování osvědčení o technické kontrole.
"Cílem dohledu je posílení celkové bezpečnosti silničního provozu. Aby nejezdila auta, která jsou ve špatném technickém stavu a třeba jim správně nefungují brzdy," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Kontroloři podle něho v poslední době odhalili řadu případů, kdy technici podváděli. Udělovali osvědčení vozidlům, která na linku vůbec nepřijela, odbývali kontroly a zlehčovali závady na autech.

"Kvůli protekci a úplatkům pouštějí technici do provozu auta s nebezpečnou závadou. Zaznamenali jsme i případ, kdy byly v technickém průkazu vloženy tři tisíce korun jako úplatek," upozorňuje Hanzelka.

Technik v STK bude muset ode dneška každý skončený úkon odkliknout v počítači. Kontroloři na ministerstvu tak budou vidět, že například na stanici v Hodoníně právě zkontrolovali účinnost brzd u Fordu Mondeo.

Pokud se úředníkům bude zdát cokoliv podezřelé, například že je technická kontrola nezvykle krátká, mohou do příslušné stanice poslat krajský výjezdní tým na "přepadovku". Loni zkontrolovali úředníci 52 stanic a tři z nich uzavřeli.

V systému nebudou všechny stanice hned. Dnes ministerstvo zapojí prvních deset procent z nich, v říjnu to má být dalších 40 procent a všechny zbývající mají být připojeny do začátku listopadu.

Majitelé stanic, na něž padla řada v první etapě, mluví o nerovných podmínkách. Řidiči prý zpočátku raději pojedou na kontrolu "bez dohledu". To proto, že u připojených stanic budou prohlídky delší a řidiči zde získají osvědčení obtížněji.

V současnosti neprojde kontrolou napoprvé každé desáté vozidlo. "Do budoucna se u nás zvýší počet vozidel, u nichž najdou technici závady," připouští Hanzelka.

Majitelé STK pochybují, že nový systém odstraní korupci. Argumentují tím, že jeho součástí nejsou oproti původním představám kamery, které měly být umístěny na všech stanicích. Úředníci tak měli mít možnost sledovat vozidlo na prohlídce on-line.

"To se nestalo. Dovolím si tak pochybovat o tom, že program bez kamer zamezí korupci," řekl místopředseda komory STK Karel Hejl. Kamery by měly přijít na řadu až v budoucnosti.

Majitelé stanic hrozí zdražováním. Kvůli zavedení nového systému si někteří museli pořídit modernější počítačové vybavení a vysoké náklady se prý promítnou do cen.
O kolik procent se cena zvýší, nelze podle nich odhadnout. Nyní se pohybuje podle typu vozidla od 500 do zhruba 1 000 korun.

Prohřešky STK

Vozidlo dostane osvědčení, aniž přijede na kontrolní linku.

Doba prohlídky je podstatně kratší, než by měla být (průměrná délka je zhruba půl hodiny).
Nesouhlasí identifikační systém automobilů, tedy tzv. VIN kód. Ten policie na celém světě využívá ke kontrole totožnosti vozidla.
U dovážených vozidel nesouhlasí roky výroby, typy motorů a podobně.
Nebezpečné závady bývají zlehčovány. Technici na STK pouštějí do provozu auta s nebezpečnými poruchami.
Uplácení techniků. Například peníze vložené v technickém průkazu.

Zdroj: ministerstvo dopravy







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.