Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do auta nepatří sandály ani úzké džíny

aktualizováno 
Jaké boty má řidič obout pro delší cesty v letním horku? Zdánlivě prostá otázka obvykle vyvolá jednoduchou odpověď: Přece sandály nebo lehké nazouváky. Před takovým řešením však odborníci varují. "Boty,které nejsou dobře upevněny na noze,lehce sklouznou a třeba v nejméně vhodné chvíli se zapříčí kupříkladu pod brzdovým pedálem. Řidič se ale může dostat do dramatické situace i tím, že botu bude hledat na podlaze auta," vysvětluje pracovnice zlínské zkušebny obuvi Marie Ordeltová. Za dobré řešení považuje řízení bez bot. "Kontakt holé nohy s pedálem je takřka ideální a spousta řidičů nedá na takový způsob jízdy dopustit," doplňuje Marie Ordeltová.

Nebezpečné podpatky

Pokud však motorista z jakéhokoliv důvodu nechce nebo nemůže řídit bosý, měl by do auta obout boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špice. "Pokud bota tlačí a bolí, tak odvádí řidičovu pozornost nežádoucím směrem," tvrdí Marie Ordeltová. Upozorňuje, že moderní široká podešev s sebou zase nese riziko nechtěného sešlápnutí sousedního pedálu, takže řidič může při brzdění přidávat plyn. Toto nebezpečí je zejména u menších vozů s malou vzdáleností pedálů. Obuvníci doporučují boty buď s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu. Ideální je useň, která dobře saje vlhkost z nohy. Problémy mohou mít ženy s botami na podpatku. "Za řízením nemají co dělat jehlové podpatky. Ty nesou podobná rizika jako nazouváky. Když už podpatky,tak širší a maximálně pět centimetrů vysoké," radí Marie Ordeltová. Podnikatelka Renata V osová z Mělníka potvrzuje: "Na obchodní jednání musím mít boty na podpatku. Proto vozím v autě tenisky a pro řízení auta se přezouvám."

Těsné kalhoty bolí

Nepohodlí a problémy mohou při delší letní cestě způsobit řidiči také těsné kalhoty. "Úzké džíny škrtí a svazují natolik, že se jen málo motoristů v klidu soustředí na řízení," míní Bořivoj Klug, šéfdesignér výrobce oděvů OP Prostějov. Souhlasí s ním i pražský specialista na žilní chirurgii Ota Schütz: "Oblečení, které kdekoliv škrtí, může vyvolat zdravotní problémy. Hrozí třeba záněty,trombózy nebo embolie." Pro neformální cesty lze podle názoru Bořivoje Kluga obléci bavlněné kalhoty širokého střihu. Do auta je vhodný zejména materiál s vysokým podílem přírodních vláken, jako je bavlna, naopak nevhodné jsou v létě stoprocentní syntetické látky. "Pokud muž musí cestovat v obleku, pak by měl řídit v košili a sako sundat," radí Bořivoj Klug. "Ženy by za volant neměly usedat v dlouhé nebo v úzké sukni. První se může zamotat do nohou, zatímco druhá může znemožnit rychlou reakci při brzdění."

Padl mýtus rukavic

Mýtem, který padl, jsou rovněž řidičské rukavice, tolik oblíbené před lety. Tvůrci automobilových interiérů je za praktické považovali v časech plastových volantů, které v upocených rukách při extrémních manévrech snadno proklouzly. Tato rizika existovala třeba u starých škodovek a žigulíků, ovšem moderní vozy mají volanty potažené speciálním materiálem nebo kůží, do nichž se pot dobře vsakuje. Autorukavice jsou v takových případech zbytečné.
Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.