Auto může jezdit téměř na jakýkoli rostlinný olej - nejlepší je řepkový.

Auto může jezdit téměř na jakýkoli rostlinný olej - nejlepší je řepkový. | foto: Profimedia.cz

Do auta tankují olej od McDonalda

  • 48
Nalít do nádrže přepálený tuk z fast foodu namísto nafty už není neobvyklé. Zákony to však nepovolují - olej není schválené palivo.

Natankuji v KFC a u benzinky se stavím na jídlo. V Česku přibývá lidí, kteří takovou větu mohou myslet vážně. Do auta lijí místo nafty přefiltrovaný rostlinný olej. A klidně i použitý.

Mezi ekology je taková úprava aut trendem a začíná konkurovat i "alternativním" nádržím na plyn. "V Česku jezdí na rostlinný olej už tisíce lidí. A přibývá jich vždy, když se zdraží nafta," tvrdí Jakub Glogar ze společnosti Europecon, která vyrábí sady pro úpravu auta na olejový pohon.

Jedním z těch, jejichž vůz voní spíše po hranolcích než po ropě, je i osmatřicetiletý Roman z Přerova. Nejezdí přitom žádným letitým "vrakem", kterému by neuškodil ani sebedrsnější experiment. Má velkého volkswagena vyrobeného ve třetím tisíciletí. Na "olej" ho předělal, aby jezdil ekologičtěji.

"Přestavba auta mě vyšla na čtyřicet tisíc. Vrátilo se mi to asi po padesáti tisících ujetých kilometrech," říká Roman. A počítá, že na každém kilometru ušetří padesátník. Olej kupuje v supermarketu - použitý tuk z fast foodu, který by si doma sám ředil, zatím nepoužívá.

"Ale je jedno, který olej v obchodě vyberu. Samozřejmě nejezdím na drahý olivový, ale ty ostatní mají srovnatelné vlastnosti," říká.

I když jeho auto spotřebuje o dva litry paliva na sto kilometrů víc, než když jezdilo na naftu, olej je stále levnější než nafta u čerpací stanice. Litr oleje ve větším balení lze pořídit v supermarketu zhruba za dvacet korun, litr nafty se nyní u pump prodává průměrně za 32 korun.

Není olej horší než nafta?
Na rostlinné oleje může jezdit jen auto s dieselovým motorem, které jeho majitel upraví. "Prodáváme sady na zahřívání oleje. Naftu totiž může nahradit až v momentě, kdy se předehřeje," říká Jakub Glogar ze společnosti Europecon. Nejlevnější sada se dá bez montáže pořídit už za šest tisíc.

Většina zákazníků si auta předělává sama. "A na vlastní nebezpečí," dodává Glogar. Naznačuje tak, že jezdit na řepkový či slunečnicový olej není úplně bez rizika. Jednou z největších překážek je zákon, který rostlinný olej jako palivo do auta neuznává.

Úředníci z ministerstva dopravy při zmínce o rostlinných olejích dokonce zvyšují hlas. "Jezdit na ně je protizákonné. Podle zákona musíte v autě používat palivo, které je pro auto schválené. V Česku ani jinde v Evropské unii auto na rostlinný olej schválené být nemůže," říká Jan Skřivánek z ministerstva dopravy.

Vysvětluje tak vlastně i to, proč výrobci "olejových sad" varují zákazníky, že budou jezdit na vlastní nebezpečí, nebo proč Roman z Přerova, který takto upravil svůj volkswagen, nechce publikovat své příjmení.

"Ale když jsem byl s autem na technické, neměl jsem žádný problém. Posoudili to jako přídavné zařízení," říká Roman.

I Jan Skřivánek připouští, že majitelům těchto aut bezprostředně nehrozí tresty - po českých silnicích se neprohánějí žádní inspektoři, kteří by kontrolovali, co má auto v nádrži.

Proč se úředníkům olejový pohon nelíbí? Zatím neexistují výzkumy, které by jeho kvality jednoznačně prokázaly. "Při testech, které dělali Němci na mercedesech, nikdy nevyšly předepsané emisní limity," vysvětluje Jan Skřivánek. Připomíná také, že obsah oxidu uhličitého není tím nejpodstatnějším. Je třeba zkoumat i to, zda spalování oleje v motoru není rakovinotvorné.

Jinými slovy: podle ministerstva není prokázáno, že by oleje byly k životnímu prostředí šetrnější než klasická paliva.

McDonald’s olej prodává
Zdrženlivá je i Evropská unie, která zatím rostlinný tuk ze supermarketu či z fritézy u McDonald’s nezařadila mezi oficiální paliva.

Jednoznačnou podporu nemá ani u českého ministerstva životního prostředí. "Je nepochybně plus, když lidé nepoužívají ropu. Ale dáváme přednost palivům, která jsou schválená. Tedy biopalivům druhé generace, vodíkovým pohonům a hybridním technologiím," říká mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Společnost, která olejové sady vyrábí, argumentuje tím, že toto palivo je legální v Německu. Na seznamu schválených paliv sice také není, ale Němci nepovažují zásah do auta za natolik podstatný, aby potřeboval povolení. "Pokud natankujete olej v Německu a přijedete sem, je to naprosto legální," říká Jakub Glogar.

Ve světě je častější než v Česku, že auta jezdí na použitý olej z kuchyní a restaurací. Potvrzuje to síť rychlého občerstvení McDonald’s. Řidičům a zpracovatelským firmám prodává použitý olej už mnoho let. "Je to naše základní strategie v oblasti nakládání s odpady," říká mluvčí McDonald’s Drahomíra Jiráková.

"Hranolková" auta

Hranolková auta

Do auta se namontuje speciální sada s přídavnou nádrží. Olej se lije do původní nádrže, ta přídavná obsahuje naftu. Upravit se dá jen dieselový motor, vhodné to není u nejnovějších aut, která využívají moderní motory vybavené technologií "common rail". Potíže mají i vozy s automatickou převodovkou. Auto se startuje na naftu a až po zahřátí oleje na něj lze přepnout. Před zaparkováním se opět přepne na naftu.