Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do centra Vídně třicítkou, do Londýna za 8 liber

  10:03aktualizováno  10:03
Zavedeme mýtné za vjezd do centra, tvrdí představitelé magistrátu a odvolávají se na zkušenosti z jiných evropských měst. Například v Londýně a v norském Oslu, v Bergenu nebo Trondheimu již řidiči za vjezd do centra platí. Opravdu se po zavedení mýtného situace v těchto městech zlepšila?

Nejlepší výsledky se zavedením mýtného má britská metropole. Řidiči tu za vjezd do centra zaplatí osm liber, což je v přepočtu asi 350 korun. Výsledek?

„Objem dopravy v centru se snížil téměř o dvacet procent. Doba stání v zácpách však poklesla až o třicet procent,“ řekl Paul Riley ze společnosti Babtie, která zkoumá možnost zavedení mýtného v českých městech.

Zatímco ještě v únoru 2003 před zavedením mýtného vjíždělo do centrální části Londýna více než 220 tisíc aut, nyní to je o sedmdesát tisíc aut méně. Zavedení placené jízdy v centru Londýna prosadila tamější radnice v čele se starostou Kenem Livingstonem přes protesty lidí. Ze začátku přitom řidiči platili pět liber, od června je to již liber osm. „Zvyšovali to proto, že podcenili náklady,“ popsal Riley.

Toto zvýšení městu ročně přinese dalších 45 milionů liber. „Peníze jdou primárně do rozvoje městské dopravy. A také na další dopravní investice,“ dodal Riley.

Mýtné v Londýně patří k nejdražším v evropských městech. Například v Oslu nebo ve Stockholmu, kde se za vjezd do centra začne platit za měsíc, a to v řádu 30 až 60 korun, jsou ceny mnohem mírnější. Paul Riley upozorňuje, že takto nízké ceny nemají a nebudou mít na pokles dopravy vliv.

Ve Stockholmu se byli inspirovat před čtrnácti dny i zástupci pražské radnice. „Stockholm však není zas až tak srovnatelný s Prahou. My se můžeme rovnat spíše s Mnichovem, Norimberkem,“ řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Jenže v těchto německých městech se o zavedení plateb za vjezd do centra teprve uvažuje. Stejně je na tom i rakouská metropole Vídeň. „I tady samozřejmě roste počet aut. Pro zavedení mýtného za vjezd aut do centra města se však zatím radnice neodhodlala. A neučiní tak ani v nejbližší době,“ uvedla Eva Jelínková, která zastupuje rakouskou metropoli pro česká média.

Vedení Vídně v čele se starostou Michaelem Häuplem omezuje dopravu jiným způsobem, a to zónami krátkodobého parkování.

„Za postavení auta na ulici v takové zóně je třeba zaplatit a doba parkování je navíc omezena na dvě hodiny. Pro ty, kteří potřebují parkovat déle, tedy hlavně obyvatele a firmy sídlící v prvních deseti vídeňských obvodech, jsou určena trvalá povolení, obdoba parkovacích karet v pražské placené zóně,“ popsala Jelínková. V centru Vídně navíc přibývá zón, ve kterých se smí jet třicetikilometrovou rychlostí. „Zřizují se také rozsáhlé pěší zóny se zákazem vjezdu,“ řekla Jelínková.

Pražští radní se mohou inspirovat i ve slovenské metropoli. Bratislavská radnice o zavedení mýtného neuvažuje, protože zde funguje systém silničních okruhů. Již nyní je po nich možné jet od rakouských hranic směrem k Trenčínu, a městu se tak vyhnout. „Příští rok bude dokončen i obchvat na dálničním tahu od českých hranic,“ řekla mluvčí bratislavského magistrátu Eva Chudinová.

Autoři:


Témata: Obchvat, Osel


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.