Tenhle pidifiat rozhodně není dokonalý, ale hází to šarmantně za hlavu. Prostě se líbí a hotovo. Co na tom, že v kráterech na silnici skoro zakopává a nafťák slyšíte víc než by vám bylo milé. Dokonalý styl vám způsobí dokonalé zatmění té racionální části mozku. Parádnějšího cvrčka pro městské přesuny asi neseženete. S turbodieselem teď stojí 318 tisíc. Nejlevnější s pětistovka s benzinovou jedna-dvojkou je za 268 900.
Retro
Technika pochází z asi nejpovedenějšího fiatu posledních let, z hranaté pandy. Pětistovka je méně praktická, za to o pár světelných let stylovější.
Půlmilionář |
Dokonale stylový interiér kupodivu není tak miniaturní, jak to zvenku vypadá. Dvojice vpředu má místa akorát a docela slušně se sem vejde i dvoumetrový habán. A když mají ti vzadu do nějakých metru sedmdesáti, odvezete je i vcelku pohodlně.
Řidič ocení velká zrcátka a dobrý výhled do všech směrů. Méně se líbí pouze výškově nastavitelný volant. Řadička je hezky při ruce, jen by mohla mít o něco méně gumový chod. V našem exempláři občas nechtěla zaskočit zpátečka.
Přístrojovka lakovaná v barvě karoserie není u Fiatu novinkou a i tady vypadá skvěle. Retrostyl korunuje kaplička pod volantem. Soustředné ciferníky rychloměru a otáčkoměru ale zrovna přehledné nejsou.
Může se hoditNové i ojeté automobily Fiat 500 můžete koupit |
Na speciální tykadlo si napravo vedle kapličky můžete umístit originální fiaťáckou navigaci Blue&Me. Aby si na ni chmatáci nemuseli brousit zuby, stačí ji po jízdě vysunout a schovat. A nepřekáží vám také nikde kabely.
Do kufru nacpete 185 litrů věcí. Není to moc, ale víc vlastně ani moc nečekáte. A je to třeba víc, než odvezete v kufru o metr delšího Maserati GranCabrio.
Fiat 500 může mít až sedm airbagů. Ten lichý je kolenní pro řidiče. Pětistovka dosáhla na pět hvězdiček v crashtestu EuroNCAP. Bohužel, když ale potká obludně velké SUVčko, může si je akorát tak připnout na blatník. Crashtest Fiat 500 versus Audi Q7 sledujte ZDE
Pumpaři vás nebudou mít rádi
Naftový čtyřválcový turbodiesel 1,3 Multijet dělá v ceníku společnost benzinové 1,2 a 1,4. Pětapadesát kilowattů a 145 newtonmetrů jsou na svižný pohyb 980kilového přerostlého angličáku akorát. Ideální je udržovat ručku otáčkoměru kolem dvojky, to má motor největší říz. Vytáčení nad nějaké tři a půl tisíce otáček nemá smysl.
Studený motor rachtavě oznámí všem, že pije naftu, ani po zahřátí to není moc lepší. A při zhasínání sebou taky pěkně otřese. Méně vybrané chování mu ale asi odpustíte při pohledu na palivoměr.
I když s nim řádíte jak černá ruka, spokojí se s nějakými šesti a půl litry nafty na sto kilometrů jízdy. Běžnou jízdou se dostanete o litr níž. S lehkou nohou pojedete ekorallye klidně pod čtyři litry (školu úsporné jízdy najdete ZDE). Pětatřicetilitrová nádrž vám tak při normálním používání vydrží na nějakých 700 až 800 kilometrů.
Na špatné silnici trpí
Hodně tvrdý podvozek si s pražským tankodromem netyká, rozhodně lepší je ušetřit a nechat pětistovce základní kola s co nejvyšším profilovým číslem pneumatik. "Pětičento" funguje dobře na hladké, kvalitní silnici. Na českých kráterech ale autíčko, jako by zakopávalo. V zatáčce se drží líp, než byste od relativně vysokého auta, čekali. Na limitu se začne klouzat čumákem ven, to stačí lehoulince ubrat plyn.
I na dálnici si vede statečně, krátký rozvor je ale znát na menší jistotě při vysokých rychlostech. Jeho revírem je ale město, kde je neskutečně obratný. Není skulina, abyste se jí neprosmýkli.
Řízení postrádá citlivost, je ale aspoň příjemně strmé. A od závodění jsou ale v nabídce Fiatu jiné modely (třeba 500 Abarth). Pro drobné holky je ještě připraveno tlačítko city. Když ho zmáčknete, je řízení ještě lehčí, hodí se to třeba pří parkování.
Chrysler bude vyrábět pětistovku
|