Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do města si oblékněte angličák a vejdete se všude

aktualizováno 
I dva roky po uvedení je hvězdou ulice. Když řídíte Fiat 500 všichni na vás civí a mávají víc než kdybyste jeli ve ferrari. Všude vás pustí. A když ne, stejně se do té skuliny vejdete. Svištět umí ale i po dálnici a s malým turbodieselem pod kapotou se k benzince podíváte jednou za čas. Pětistovka jde pořád na dračku, už má půl milionu bratříčků.

Tenhle pidifiat rozhodně není dokonalý, ale hází to šarmantně za hlavu. Prostě se líbí a hotovo. Co na tom, že v kráterech na silnici skoro zakopává a nafťák slyšíte víc než by vám bylo milé. Dokonalý styl vám způsobí dokonalé zatmění té racionální části mozku. Parádnějšího cvrčka pro městské přesuny asi neseženete. S turbodieselem teď stojí 318 tisíc. Nejlevnější s pětistovka s benzinovou jedna-dvojkou je za 268 900.

Fiat 500

Retro

Technika pochází z asi nejpovedenějšího fiatu posledních let, z hranaté pandy. Pětistovka je méně praktická, za to o pár světelných let stylovější.

Půlmilionář

Fiat 500

Z fabriky v polském městě Tychy už vyjelo na půl milionu pětistovek. Téměř polovina z toho jich jezdí v Itálii (přes 244 tisíc). Většina zákazníků z 83 zemí, kde je k mání, kupuje dražší lépe vybavené verze.

Základy z pandy se projevují hlavně ve dvou věcech: řidiči se bude líbit umístění řadičky hezky po ruce na vyvýšeném středovém panelu, dlouháni a nejen oni by ale spíš uvítali, kdyby seděli tak o deset centimetrů níž. Vysoko položené sedačky vám tak nutí vzpřímenější polohu na předních sedadlech. Je to fígl, aby pro ty vzadu zbylo víc místa.

Dokonale stylový interiér kupodivu není tak miniaturní, jak to zvenku vypadá. Dvojice vpředu má místa akorát a docela slušně se sem vejde i dvoumetrový habán. A když mají ti vzadu do nějakých metru sedmdesáti, odvezete je i vcelku pohodlně.

Řidič ocení velká zrcátka a dobrý výhled do všech směrů. Méně se líbí pouze výškově nastavitelný volant. Řadička je hezky při ruce, jen by mohla mít o něco méně gumový chod. V našem exempláři občas nechtěla zaskočit zpátečka.

Přístrojovka lakovaná v barvě karoserie není u Fiatu novinkou a i tady vypadá skvěle. Retrostyl korunuje kaplička pod volantem. Soustředné ciferníky rychloměru a otáčkoměru ale zrovna přehledné nejsou.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat 500 můžete koupit
na www.automodul.cz

Na speciální tykadlo si napravo vedle kapličky můžete umístit originální fiaťáckou navigaci Blue&Me. Aby si na ni chmatáci nemuseli brousit zuby, stačí ji po jízdě vysunout a schovat. A nepřekáží vám také nikde kabely.

Do kufru nacpete 185 litrů věcí. Není to moc, ale víc vlastně ani moc nečekáte. A je to třeba víc, než odvezete v kufru o metr delšího Maserati GranCabrio.

Fiat 500Fiat 500

Fiat 500 může mít až sedm airbagů. Ten lichý je kolenní pro řidiče. Pětistovka dosáhla na pět hvězdiček v crashtestu EuroNCAP. Bohužel, když ale potká obludně velké SUVčko, může si je akorát tak připnout na blatník. Crashtest Fiat 500 versus Audi Q7 sledujte ZDE

Pumpaři vás nebudou mít rádi

Naftový čtyřválcový turbodiesel 1,3 Multijet dělá v ceníku společnost benzinové 1,2 a 1,4. Pětapadesát kilowattů a 145 newtonmetrů jsou na svižný pohyb 980kilového přerostlého angličáku akorát. Ideální je udržovat ručku otáčkoměru kolem dvojky, to má motor největší říz. Vytáčení nad nějaké tři a půl tisíce otáček nemá smysl.

Studený motor rachtavě oznámí všem, že pije naftu, ani po zahřátí to není moc lepší. A při zhasínání sebou taky pěkně otřese. Méně vybrané chování mu ale asi odpustíte při pohledu na palivoměr.

I když s nim řádíte jak černá ruka, spokojí se s nějakými šesti a půl litry nafty na sto kilometrů jízdy. Běžnou jízdou se dostanete o litr níž. S lehkou nohou pojedete ekorallye klidně pod čtyři litry (školu úsporné jízdy najdete ZDE). Pětatřicetilitrová nádrž vám tak při normálním používání vydrží na nějakých 700 až 800 kilometrů.

Na špatné silnici trpí

Hodně tvrdý podvozek si s pražským tankodromem netyká, rozhodně lepší je ušetřit a nechat pětistovce základní kola s co nejvyšším profilovým číslem pneumatik. "Pětičento" funguje dobře na hladké, kvalitní silnici. Na českých kráterech ale autíčko, jako by zakopávalo. V zatáčce se drží líp, než byste od relativně vysokého auta, čekali. Na limitu se začne klouzat čumákem ven, to stačí lehoulince ubrat plyn.

I na dálnici si vede statečně, krátký rozvor je ale znát na menší jistotě při vysokých rychlostech. Jeho revírem je ale město, kde je neskutečně obratný. Není skulina, abyste se jí neprosmýkli.

Řízení postrádá citlivost, je ale aspoň příjemně strmé. A od závodění jsou ale v nabídce Fiatu jiné modely (třeba 500 Abarth). Pro drobné holky je ještě připraveno tlačítko city. Když ho zmáčknete, je řízení ještě lehčí, hodí se to třeba pří parkování.

Chrysler bude vyrábět pětistovku
s elektrickým pohonem

Fiat 500 EV

Americká automobilka začne v roce 2012 vyrábět verzi malého fiátku s elektrickým pohonem pro trh ve Spojených státech.

Benzinový Fiat 500 by se měl v USA začít prodávat ještě letos. Pětistovka pro americký trh se bude vyrábět v Mexiku, ročně jich chtějí prodat přes sto tisíc.

Automobilka říká, že konstrukce lehkého modelu Fiat 500 je pro elektrický pohon ideální. "Fiat 500 je pouze jedním z příkladů, jakým způsobem budou zkušenosti Fiatu v segmentu malých a středních vozů a znalosti technologií pro úsporu pohonných hmot hrát klíčovou roli v oživení Chrysleru," uvedl minulý měsíc generální ředitel Fiatu i Chrysleru Sergio Marchionne.

Elektrická pětistovka bude vycházet z konceptu 500 EV, který se představil na posledním autosalonu v Detroitu. Fiat říká, že "nabídne zákazníkům příležitost nebát se nárůstu cen paliva".

Elektromotor má "štávu" schovanou v li-ion bateriích, které se budou nabíjet z domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede přes 160 kilometrů. První kousky Fiatu 500 EV by měly být k mání za dva roky. Podle nejposlednějších informací se ale elektrická pětistovka nedostane do Evropy.

Chrysler hodlá pod Marchionneho vedením během pěti let více než zdvojnásobit prodej, uvést na trh více než deset nových modelů založených na platformách Fiatu a splatit dluh daňovým poplatníkům ve Spojených státech.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.