Do Mostu se slétly kachny z celého světa

  10:30aktualizováno  10:30
Mostecký hipodrom se proměnil v pestrobarevné městečko "kachen". Tedy oblíbených vozítek Citroën 2CV, se kterými přijely na sever Čech stovky lidí nejen z Evropy. Organizátoři jich do konce týdne čekají až pět tisíc.

Přijedou třeba i z USA či Austrálie. Zaregistrovaní jsou však také účastníci z Izraele a Japonska. Někteří z nich v legendárním vozítku přímo přijeli, jiní ho sem dotáhli na návěsu.

"Hlavní je mít sen, nadchnout se a pak ho uskutečnit," říká Zdeněk Votoček z Kraslic, který na sraz přijel v autě z roku 1969. Koupil ho před osmi lety za 40 tisíc. Hrdě předvádí, jak je vůz rafinovaný – vysadit dveře netrvá déle než dvě vteřiny, jsou zasazeny v kolejnici. Kachna nemá žádné panty.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Opodál stojí poměrně nenápadný šedý vůz ze Slovenska. "Je to jeden z prvních modelů, přesně ten, co v něm v ‚četnické‘ filmové sérii s Funésem jezdila jeptiška," upozorňuje Pavel Krček, jeden z pořadatelů srazu.

Do roku 1959 jen šedá barva

"Pochází z roku 1957. Do roku 1959 se 2CV vyráběly pouze v šedé barvě," vysvětluje Jaroslav Rušin ze Spišské Nové Vsi, majitel jedné z nejstarších pojízdných "kačic" na Slovensku. Do Mostu ji ale přivezl na přívěsu, kvůli malé kubatuře motoru a maximální rychlosti kolem 65 kilometrů v hodině by mu v ní cesta sem trvala moc dlouho.

V interiéru vozu není snad jediná zbytečná věc. "Je tu jen sytič a startér, žádná kontrolka. Důležité bylo hlavně to, jestli to dobíjí. Na požádání bylo možné namontovat tachometr. Jeho náhonem se daly uvést do chodu stěrače, jinak se ovládaly manuálně," vysvětluje Rušin.

"Nebylo to prostě myšleno jako auto na dlouhé jízdy. Doma máme ale ještě jeden Citroën 2CV, který běžně používáme, byli jsme s ním dokonce v pěti lidech v Chorvatsku," podotkl Rušin.

Přes pole s ošatkou vajec

Zadání na výrobu lidového vozítka znělo netradičně – musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Vůz se ve Francii vyráběl v letech 1948 až 1990, vzniklo jich přes pět milionů.

"Kvůli množství aut, která sem přijíždějí, ani nejde uspořádat spanilou jízdu. Byla by to dvouapůlkilometrová šňůra. Představte si, jak projíždí městem," říká jeden z organizátorů, Tomáš Neruda.

Lze tu ale spatřit auta všech možných barev a tvarů, která na první pohled s 2CV nemají nic společného. Někteří majitelé se vozy snaží udržet v co nejpůvodnějším stavu, jiní jim naopak vymýšlejí co nejbláznivější a nejpestřejší zevnějšky.

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Mezi zvláštnosti patří například elegantní dvoumístný model Burton. Podle pořadatelů jde o velmi zajímavý kousek. "Je to vyrobené v Holandsku, karoserie je na podvozku 2CV. Vůz pochází z roku 1975 a existuje jich asi 1 000 kusů," popisuje Meindert van Genne, který ve svém krásném vozidle na sraz dorazil z Holandska. Podle jeho slov může auto jet až stodvacetikilometrovou rychlostí - je totiž nízké a o něco lehčí než běžné kachny.

Hipodrom se momentálně změnil v rozlehlé stanové městečko. Nad stany se třepetají vlajky jednotlivých zemí, z nichž nadšení motoristé dorazili, své miláčky mají zaparkované obvykle přímo vedle stanu. Početné jsou zejména tábory Francouzů, řada lidí ale dorazila také z Německa, Holandska či Velké Británie.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Pro veřejnost otevřeno až koncem týdne

Pro všechny účastníky je až do neděle připraven bohatý program včetně koncertů, burzy součástek či jízd zručnosti. Sraz oficiálně zahájil v úterý v 18 hodin, pro veřejnost se brány hipodromu otevřou ale jen v pátek a v sobotu. V pátek od 10 do 18 a v sobotu od 9 do 17 hodin. Vstupné činí 150 korun na den. Děti do 8 let neplatí nic. "K vidění bude výstava citroënů, které se do areálu přemístí z mosteckého muzea. Pobavit by měla speciální Expo 2009, kde chceme představit výrobky, které frčely v Československu, když se ‚kachny‘ vyráběly," vyjmenoval další z organizátorů Jaroslav Jůza.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

Škoda Trekka

Je hvězdou veteránských rally a výstav historiků. Krabicovitá škodovka s exotickým původem je prabába dnešních SUV,...

Kočkolapy mají narozeniny: nejkrásnější kupé jsou dnes za dva platy

Fiat Coupé

Kupé, to je dnes automobilový druh na vymření. Praktičnost ani outdoorové kvality vlastní dnes módním SUV u nich...

Najdete na iDNES.cz