Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Mostu se slétly kachny z celého světa

  10:30aktualizováno  10:30
Mostecký hipodrom se proměnil v pestrobarevné městečko "kachen". Tedy oblíbených vozítek Citroën 2CV, se kterými přijely na sever Čech stovky lidí nejen z Evropy. Organizátoři jich do konce týdne čekají až pět tisíc.

Přijedou třeba i z USA či Austrálie. Zaregistrovaní jsou však také účastníci z Izraele a Japonska. Někteří z nich v legendárním vozítku přímo přijeli, jiní ho sem dotáhli na návěsu.

"Hlavní je mít sen, nadchnout se a pak ho uskutečnit," říká Zdeněk Votoček z Kraslic, který na sraz přijel v autě z roku 1969. Koupil ho před osmi lety za 40 tisíc. Hrdě předvádí, jak je vůz rafinovaný – vysadit dveře netrvá déle než dvě vteřiny, jsou zasazeny v kolejnici. Kachna nemá žádné panty.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Opodál stojí poměrně nenápadný šedý vůz ze Slovenska. "Je to jeden z prvních modelů, přesně ten, co v něm v ‚četnické‘ filmové sérii s Funésem jezdila jeptiška," upozorňuje Pavel Krček, jeden z pořadatelů srazu.

Do roku 1959 jen šedá barva

"Pochází z roku 1957. Do roku 1959 se 2CV vyráběly pouze v šedé barvě," vysvětluje Jaroslav Rušin ze Spišské Nové Vsi, majitel jedné z nejstarších pojízdných "kačic" na Slovensku. Do Mostu ji ale přivezl na přívěsu, kvůli malé kubatuře motoru a maximální rychlosti kolem 65 kilometrů v hodině by mu v ní cesta sem trvala moc dlouho.

V interiéru vozu není snad jediná zbytečná věc. "Je tu jen sytič a startér, žádná kontrolka. Důležité bylo hlavně to, jestli to dobíjí. Na požádání bylo možné namontovat tachometr. Jeho náhonem se daly uvést do chodu stěrače, jinak se ovládaly manuálně," vysvětluje Rušin.

"Nebylo to prostě myšleno jako auto na dlouhé jízdy. Doma máme ale ještě jeden Citroën 2CV, který běžně používáme, byli jsme s ním dokonce v pěti lidech v Chorvatsku," podotkl Rušin.

Přes pole s ošatkou vajec

Zadání na výrobu lidového vozítka znělo netradičně – musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Vůz se ve Francii vyráběl v letech 1948 až 1990, vzniklo jich přes pět milionů.

"Kvůli množství aut, která sem přijíždějí, ani nejde uspořádat spanilou jízdu. Byla by to dvouapůlkilometrová šňůra. Představte si, jak projíždí městem," říká jeden z organizátorů, Tomáš Neruda.

Lze tu ale spatřit auta všech možných barev a tvarů, která na první pohled s 2CV nemají nic společného. Někteří majitelé se vozy snaží udržet v co nejpůvodnějším stavu, jiní jim naopak vymýšlejí co nejbláznivější a nejpestřejší zevnějšky.

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Mezi zvláštnosti patří například elegantní dvoumístný model Burton. Podle pořadatelů jde o velmi zajímavý kousek. "Je to vyrobené v Holandsku, karoserie je na podvozku 2CV. Vůz pochází z roku 1975 a existuje jich asi 1 000 kusů," popisuje Meindert van Genne, který ve svém krásném vozidle na sraz dorazil z Holandska. Podle jeho slov může auto jet až stodvacetikilometrovou rychlostí - je totiž nízké a o něco lehčí než běžné kachny.

Hipodrom se momentálně změnil v rozlehlé stanové městečko. Nad stany se třepetají vlajky jednotlivých zemí, z nichž nadšení motoristé dorazili, své miláčky mají zaparkované obvykle přímo vedle stanu. Početné jsou zejména tábory Francouzů, řada lidí ale dorazila také z Německa, Holandska či Velké Británie.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Pro veřejnost otevřeno až koncem týdne

Pro všechny účastníky je až do neděle připraven bohatý program včetně koncertů, burzy součástek či jízd zručnosti. Sraz oficiálně zahájil v úterý v 18 hodin, pro veřejnost se brány hipodromu otevřou ale jen v pátek a v sobotu. V pátek od 10 do 18 a v sobotu od 9 do 17 hodin. Vstupné činí 150 korun na den. Děti do 8 let neplatí nic. "K vidění bude výstava citroënů, které se do areálu přemístí z mosteckého muzea. Pobavit by měla speciální Expo 2009, kde chceme představit výrobky, které frčely v Československu, když se ‚kachny‘ vyráběly," vyjmenoval další z organizátorů Jaroslav Jůza.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.