Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Mostu se slétly kachny z celého světa

  10:30aktualizováno  10:30
Mostecký hipodrom se proměnil v pestrobarevné městečko "kachen". Tedy oblíbených vozítek Citroën 2CV, se kterými přijely na sever Čech stovky lidí nejen z Evropy. Organizátoři jich do konce týdne čekají až pět tisíc.

Přijedou třeba i z USA či Austrálie. Zaregistrovaní jsou však také účastníci z Izraele a Japonska. Někteří z nich v legendárním vozítku přímo přijeli, jiní ho sem dotáhli na návěsu.

"Hlavní je mít sen, nadchnout se a pak ho uskutečnit," říká Zdeněk Votoček z Kraslic, který na sraz přijel v autě z roku 1969. Koupil ho před osmi lety za 40 tisíc. Hrdě předvádí, jak je vůz rafinovaný – vysadit dveře netrvá déle než dvě vteřiny, jsou zasazeny v kolejnici. Kachna nemá žádné panty.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Opodál stojí poměrně nenápadný šedý vůz ze Slovenska. "Je to jeden z prvních modelů, přesně ten, co v něm v ‚četnické‘ filmové sérii s Funésem jezdila jeptiška," upozorňuje Pavel Krček, jeden z pořadatelů srazu.

Do roku 1959 jen šedá barva

"Pochází z roku 1957. Do roku 1959 se 2CV vyráběly pouze v šedé barvě," vysvětluje Jaroslav Rušin ze Spišské Nové Vsi, majitel jedné z nejstarších pojízdných "kačic" na Slovensku. Do Mostu ji ale přivezl na přívěsu, kvůli malé kubatuře motoru a maximální rychlosti kolem 65 kilometrů v hodině by mu v ní cesta sem trvala moc dlouho.

V interiéru vozu není snad jediná zbytečná věc. "Je tu jen sytič a startér, žádná kontrolka. Důležité bylo hlavně to, jestli to dobíjí. Na požádání bylo možné namontovat tachometr. Jeho náhonem se daly uvést do chodu stěrače, jinak se ovládaly manuálně," vysvětluje Rušin.

"Nebylo to prostě myšleno jako auto na dlouhé jízdy. Doma máme ale ještě jeden Citroën 2CV, který běžně používáme, byli jsme s ním dokonce v pěti lidech v Chorvatsku," podotkl Rušin.

Přes pole s ošatkou vajec

Zadání na výrobu lidového vozítka znělo netradičně – musí uvézt čtyři venkovany se slamáky na hlavě a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se rozbilo jediné vejce v ošatce. Vůz se ve Francii vyráběl v letech 1948 až 1990, vzniklo jich přes pět milionů.

"Kvůli množství aut, která sem přijíždějí, ani nejde uspořádat spanilou jízdu. Byla by to dvouapůlkilometrová šňůra. Představte si, jak projíždí městem," říká jeden z organizátorů, Tomáš Neruda.

Lze tu ale spatřit auta všech možných barev a tvarů, která na první pohled s 2CV nemají nic společného. Někteří majitelé se vozy snaží udržet v co nejpůvodnějším stavu, jiní jim naopak vymýšlejí co nejbláznivější a nejpestřejší zevnějšky.

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Vůz Burton z roku 1975 postavený na podvozku Citroënu 2CV

Mezi zvláštnosti patří například elegantní dvoumístný model Burton. Podle pořadatelů jde o velmi zajímavý kousek. "Je to vyrobené v Holandsku, karoserie je na podvozku 2CV. Vůz pochází z roku 1975 a existuje jich asi 1 000 kusů," popisuje Meindert van Genne, který ve svém krásném vozidle na sraz dorazil z Holandska. Podle jeho slov může auto jet až stodvacetikilometrovou rychlostí - je totiž nízké a o něco lehčí než běžné kachny.

Hipodrom se momentálně změnil v rozlehlé stanové městečko. Nad stany se třepetají vlajky jednotlivých zemí, z nichž nadšení motoristé dorazili, své miláčky mají zaparkované obvykle přímo vedle stanu. Početné jsou zejména tábory Francouzů, řada lidí ale dorazila také z Německa, Holandska či Velké Británie.

Sraz Citroënů 2CV na mosteckém hipodromu

Pro veřejnost otevřeno až koncem týdne

Pro všechny účastníky je až do neděle připraven bohatý program včetně koncertů, burzy součástek či jízd zručnosti. Sraz oficiálně zahájil v úterý v 18 hodin, pro veřejnost se brány hipodromu otevřou ale jen v pátek a v sobotu. V pátek od 10 do 18 a v sobotu od 9 do 17 hodin. Vstupné činí 150 korun na den. Děti do 8 let neplatí nic. "K vidění bude výstava citroënů, které se do areálu přemístí z mosteckého muzea. Pobavit by měla speciální Expo 2009, kde chceme představit výrobky, které frčely v Československu, když se ‚kachny‘ vyráběly," vyjmenoval další z organizátorů Jaroslav Jůza.

Autoři: ,


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

Najdete na iDNES.cz