Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do tří let se každé vozidlo musí ukázat úřadu

aktualizováno 
Mnozí motoristé si ještě zcela nestačili uvědomit změny, které v silničních předpisech přinesl začátek letošního roku, a už na ně čekají další novinky. Tentokrát se týkají prakticky všech motorových vozidel v zemi a začínají se uplatňovat od 1. července letošního roku. "Jde o změny, které Českou republiku opět o kousek přibližují vyspělé Evropě, " říká Josef Pokorný, vrchní rada Ministerstva dopravy a spojů České republiky.

Veškeré změny plynou ze zákona 56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně řady dalších zákonů. Motoristé se s novinkami budou setkávat průběžně už od začátku příštího týdne a nejpozději do tří let se jim nevyhne žádný majitel auta, motorky, skútru či jakéhokoliv jiného motorového vozidla.

"Povinnost, která se týká doslova každého vlastníka motorového vozidla, přinesou evidenční kontroly. Těm se nejpozději do 30. června 2004 musí podrobit vše, co s motorovým pohonem jezdí na zdejších silnicích," upřesňuje Josef Pokorný. "Ve zmíněném termínu musí vlastník uvést do souladu se skutečností čísla motoru, karoserie, předvést vozidlo příslušným úředníkům...

Důvody? Jednak vyčištění registru motorových vozidel, ve kterém jsou bohatě zastoupeny i dávno neexistující exempláře, a jednak odstranění nesouladu mezi evidencí povinně pojištěných a na druhé straně registrovaných aut."

Vozidlo dostane třetí nálepku

Podklady pro evidenční kontrolu - správné číslo motoru a karoserie a podobně - budou k dispozici z prohlídky ve stanici technické kontroly. Další, například barvu vozidla, ověří přímo při návštěvě na kontrolním pracovišti příslušný úředník. "Bude-li vše v pořádku, dostane vozidlo na registrační značku třetí nálepku - vedle dvou, které dosud potvrzovaly výsledky emisní a technické kontroly," pokračuje Josef Pokorný. "Na první pohled tedy bude zřejmé, které auto, motorka či jiné vozidlo už má evidenční kontrolu za sebou."

Civilista nahradí policistu

Začátkem roku okresní úřady převzaly od policie veškeré náležitosti kolem vydávání občanských a řidičských průkazů, stejně jako vyřizování závažnějších dopravních prohřešků spolu s případným zadržováním řidičských průkazů. Od 1. července se pracovníci okresních úřadů ujmou také kompletní agendy evidence a registrace motorových vozidel včetně schvalování úprav, výměn motorů či karoserií, přestaveb, dovozů a vůbec všeho, co s tím souvisí.

"Dopravní policie se bude věnovat už jen bezpečnosti silničního provozu," konstatuje Josef Pokorný. Motoristů se změny prakticky nedotknou. Nejčastěji budou zmíněné formality vyřizovat tam, kam dřív chodili za policejními úředníky, jen v nemnoha okresech se adresa změní.

Čísla na přání nebudou

Původně slibovanou možnost volby státní poznávací značky nový zákon nezná, a to ani za poplatek. A navíc se pojem státní poznávací značka mění v registrační značku. S novým zákonem a po poměrně krátké době rovněž padá možnost ponechat vozu jeho původní značku i po změně okresu, ve kterém je sídlo vozidla. Stejná registrační značka na vozidle nově zůstane jen při změně vlastníka v rámci a to je další novinka - kraje.

Vozidla totiž budou evidována podle nových krajů, nikoliv tedy v okresech jako dosud. "Je pravděpodobné, že tato praxe nevstoupí plně do praxe hned od 1. července, nýbrž postupně, jak budou úřady nové registrační značky dostávat. Objednané už jsou," sděluje Jan Skřivánek, rada Ministerstva dopravy a spojů České republiky.

Registrační značky nového vzoru a nové skladby písmen a čísel budou úřady postupně měnit při převodech vozidel, jinak zůstanou v platnosti dosavadní čísla, o jejichž výměnu není nutné žádat. Veškeré registrační značky i pro nákladní a speciální vozidla - budou pouze bílé s černými písmeny a čísly. Dostanou je dokonce i pracovní stroje a vůbec vše, co třeba i na nejkratší čas vyjíždí na silnice.

Značky budou mít i mopedy

Registrační značky od 1. června budou dostávat i babety a podobné mopedy, které je dosud neměly. "Kdo značku nemá, ten musí svůj stroj nejpozději do roka na příslušném úřadě doregistrovat," upozorňuje Josef Pokorný a doplňuje, že k tomu budou nezbytné doklady s technickými údaji stroje, jeho jakýsi jednoduchý technický průkaz, který každý majitel dostal při koupi.

Kdo doklad nepředloží - a není tajemstvím, že zmíněných mopedů bez dokladů je ve zdejším provozu spousta -, ten má smůlu. Bez registrační značky ho nejpozději za rok zastaví první policejní hlídka. Nové značky pro mopedy budou malé - 80 milimetrů široké a 110 milimetrů vysoké.

O vlastníkovi bude jasno

Do registru motorových vozidel a do jejich dokladů bude od 1. července zapisován vlastník, nikoliv držitel jako dosud. Novinka kromě jiného zabrání podvodům s prodejem vozidel na leasing. U vozidel, která už jsou v provozu, musí být skutečný vlastník v registru zapsán nejpozději v termínu evidenční kontroly, tedy do tří let po 1. červenci letošního roku. "Výjimkou však jsou vozidla se zástavním právem - tam musí být záležitost vlastníka vyřešena nejpozději do šesti měsíců, tedy do konce letošního roku," zdůrazňuje Josef Pokorný.

Dovézt lze jen pětiletá vozidla

Při dovozu ojetin ze zahraničí budou k provozu na zdejších silnicích schválena jen vozidla pětiletá a mladší. "Za rozhodující se přitom považuje datum jejich první registrace v cizině," uvádí Josef Pokorný. To znamená, že schváleno bude třeba i auto vyrobené před delším časem, které mohlo třeba rok či dva stát kdesi v autosalonu.

"Výjimku ze zmíněného pravidla tvoří vozidla, kterým bylo uděleno osvědčení o homologaci ve státech Evropské unie, " pokračuje Josef Pokorný. "Poznají se podle toho, že evropskou homologaci mají vyznačenou na výrobním štítku. Ten vždy obsahuje malé e, jedno - či dvoumístné číslo, hvězdičku a číslo homologace, a teprve pak následuje klasické výrobní číslo."

Evropské homologace se objevují na autech v menší míře od roku 1994, od ročníku 1996 častěji, a dnes je mají téměř všechny modely - včetně současných škodovek. Při schvalování k provozu na zdejších silnicích musí dovezená ojetina odpovídat požadavkům platným v tuzemsku v době její výroby. To znamená, že auto například ročníku výroby 1997 se bude posuzovat podle předpisů z roku 1997.

Bez STK a pojistky pohroma nebude

Doslova zděšení vyvolaly mezi motoristy nedávné zprávy o tom, že podle nového zákona jim bude z evidence automaticky vyřazeno nejen vozidlo, u kterého zaniklo pojištění odpovědnosti a do se dmi dnů pro ně nebyla sjednána nová pojistka, ale hlavně vozidlo, které nezískalo do šesti měsíců od termínu pravidelné technické prohlídky osvědčení o úspěšné prohlídce ve stanici technické a emisní kontroly.

 "Zákon hovoří o tom, že úřad dočasně vyřadí vozidlo na základě žádosti vlastníka z provozu, a to nejdéle na 12 měsíců. Ale jinak si nedovedu představit, jak v množství informací samy úřady vyhodnotí, které vozidlo nemá STK a vyřadí je," míní Jan Skřivánek. "Nicméně kdyby vozidlo přece jen bylo vyřazeno, nebude problém ho do evidence zase vrátit. Bude schvalováno a nové doklady tedy dostane podle předpisů platných v časech jeho výroby."


Úvodní písmena registračních značek vozidel podle krajů

Praha A
Středočeský S
Ústecký U
Liberecký L
Jihomoravský B
Karlovarský K
Královéhradecký H
Pardubický E
Plzeňský P
Jihočeský C
Vysočina J
Olomoucký M
Moravskoslezský T
Zlínský Z
Pramen: Ministerstvo dopravy a spojů ČR

Při převodech motorových vozidel budou úřady postupně měnit stávající státní poznávací značky. Pokud vozidlo nebude měnit majitele, zůstávají dosavadní čísla v platnosti.

Autor:


Témata: Dům roku


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.
Ford Transit 2.2 L2H3 č.73.

r.v. 2012, naj. 111 000 km, diesel
240 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.