Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doba nejlevnějších ojetin končí, ceny mohou růst

aktualizováno 
V roce 2007 stál 290 tisíc, letos o 80 tisíc méně. Řeč je o ideálu českých rodin, mírně ojetém, tři roky starém kombíkovém Fordu Mondeo v plné výbavě. Tříletá octavia ztratila na ceně 50 tisíc, a ještě ji dostanete se silnějším motorem a bohatší výbavou. Ojetiny za dva roky ztratily třetinu ceny. Pokles se teď zastavil.

Ilustrační foto | foto: Škoda

Krize, s níž nikdo nepočítal, zamíchala cenami aut tak, že každý rok v jejím průběhu ztrácely ojetiny na českém trhu na ceně zhruba 20 až 30 tisíc korun. Dobře je to vidět na číslech z největšího českého autocentra AAA Auto, jež sbírá data ze svých 15 českých poboček, v nichž loni prodalo 27 tisíc aut. O rok dříve to bylo 35 tisíc vozů, což kopíruje vývoj celého trhu. Loni bylo v Česku registrováno 144 tisíc ojetých vozů, o rok dříve 230 tisíc.

Nejmenší propad ceny (auta r. v. 2005)
ceny v tis. Kč

vůz cena v roce 2008 2010 rozdíl
Škoda Octavia 1.9 TDi 299 229 -70
VW Golf 1.9 TDi 289 229 -60
Největší propad ceny (auta r. v. 2006)
ceny v tis. Kč
Hyundai Sonata 2.0i 319 169 -150
Honda Accord 2.0i 419 269 -150

Zdroj: AAA Auto

Letos je to podobné, prodeje ojetin nešly příliš dobře. Celorepublikově klesly zhruba o 18 procent oproti prvnímu čtvrtletí roku 2009. "Počet registrací ojetých aut za leden až duben 2010 klesl v porovnání s rokem 2008 přibližně na polovinu. Na propad cen ojetin navíc zapůsobil cenový tlak prodejců nových automobilů. Řada zákazníků si místo ojetého vozu mohla koupit nový," říká Jan Linhart z české pobočky auditorské společnosti KPMG.

Ceny klesat nebudou, naopak

Dá se čekat, že pokles ještě nějakou chvíli vydrží? Experti z autobazarů i ekonomičtí analytici si myslí, že nejlepší doba pro koupi ojetiny pomalu končí. "Spekulovat na to, že ceny ještě klesnou, je nesmysl. Čekáme, že se to zlomí v polovině roku. Hospodářská krize totiž ustupuje," říká například Jan Procházka z makléřské společnosti Cyrrus. Jedním dechem však dodává, že není důvod s nákupem spěchat.

auta výhodně

Nová, předváděcí i ojetá auta se slevou najdete na Automodul.cz

Dovozci jsou závislí na cenách v eurech. Záleží na tom, jak jsou dohodnuti s mateřskou automobilkou. A na jak dlouho dopředu mají kurz domluvený.

"Lidé ještě oživení chvíli neucítí, některé firmy budou i propouštět. A nákup auta bývá tím posledním, co se v těžké době řeší. Počítám ale, že se minimálně zastaví klesající trend cen, a to u ojetých i u nových vozů. Tam budou automobilky pokračovat v cenovém boji, momentálně si zvykly na to, že prodávají hodně aut, i když s minimálními zisky, ale zase vydělají na servisech. Dramaticky tedy nezdraží, ale drobné nárůsty nevylučuji," míní Procházka.

Ojetiny by naopak mohly začít mírně zdražovat. "Klesání cen se už nedá očekávat. Momentálně spíše stagnují a u některých modelů naopak začínají růst. Je to dáno i mírným nedostatkem kvalitních aut, způsobeným masivním poklesem dovozů ojetin ze západních zemí," vysvětluje Tomáš Svoboda, obchodní ředitel druhého největšího bazaru v ČR, Auto ESA.

Souhlasí s ním i Petr Vaněček z Áček. "Ceny jsou dlouhodobě na dně a neměly by se nijak významně měnit. Jen u některých nejžádanějších modelů mírně rostou, třeba ty výkupní u vozů Škoda s motory TDI jsou nyní v AAA až o 30 tisíc korun vyšší než na začátku roku."

kolik stoji ojetiny

Tabulky cen přehledně ZDE

Škodovky pořád táhnou

Z čísel obou největších autobazarů vyplývá, že Češi mají stále stejný vkus. První místo letos drží Škoda Fabia, druhá je octavia, felicia už z tabulek vypadla. Druhou nejoblíbenější značkou ojetin je Ford (focus a mondeo), následován značkami Volkswagen a Renault, u nějž boduje zejména model Mégane.

Podle údajů z Áček roste opět podíl aut s naftovými motory, z loňských 25 na letošních 31 procent ze všech prodaných vozů, a pozorují také zvýšení zájmu o dražší ojetiny. "Týká se to i nejvyšší kategorie s cenou nad půl milionu korun. Loni tvořily vozy dražší než 150 tisíc asi 36 procent prodejů, v roce 2010 by se mohly vrátit k 50 procentům, jak tomu bylo před krizí," míní Petr Vaněček.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.