Doba přeje skútrům

Nový skútr, který kvůli čilejšímu cestování i na mimoměstských trasách má motor o objemu alespoň 125 cm3, v tuzemsku stojí jako solidní starší osobní automobil. I jetý skútr zmíněných parametrů drží cenu pořád ještě přijatelného auta. Přesto bude podle očekávání odborníků i v Česku stopětadvacítkových skútrů přibývat. Přejí tomu nové silniční předpisy, které od začátku letošního roku daly nejmladším motoristům možnost jezdit s lehkými motocykly s objemem motoru do 125 cm3 a s výkonem do 11 kilowattů o rok dřív než v minulosti, tedy už od 16 Let.

Ale hlavně - se stále víc ucpanými městy má hbité a přitom poměrně komfortní stroje v oblibě motoristicky vyspělá Evropa tak proč by tomu ve zdejších končinách mělo být jinak?

"Zájem o skútry i v Česku roste - vloni si kupci 6105 nových motocyklů vybrali téměř třetinu skútrů. Sice mezi nimi ještě těžce převažovaly nejmenší padesátky, se kterými lze jezdit už od 15 let, ovšem ještě neplatily nové podmínky, které otevírají cestu za řídítka menší motorky šestnáctiletým," říká ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle jeho názoru bude vyznavačů rychlého, a přitom pohodlnějšího cestování, než ve městech a okolí nabízejí klasické motocykly, dál přibývat. "Trendu se nevyhneme. Výhody skútrů, které prokličkují i ucpanými městy, a přitom své jezdce chrání natolik, že na nich lze cestovat i v obleku, jsou neoddiskutovatelné," míní Šípek.

Martin Kříž z pražského zastoupení Yamahy, která je v tuzemském obchodu s novými motocykly kategorie nad 50 cm' nejprodávanější značkou, potvrzuje, že zájem o stopětadvacítky postupně roste. "Možnost řídit stopětadvacítku s výkonem do 11 kilowattů už od 16 let podle mého názoru zvedne nejprve zájem o klasické motorky.

Ty jsou pro mladé kluky přece jen atraktivnější, neboť se na nich řadí a lze vyjet i na delší výlety, třeba i do lehčího terénu," vysvětluje Martin Kříž. "Nicméně nebude dlouho trvat, než si motoristé uvědomí všechny výhody kapotovaných skútrů. Jsou celkově praktické a pro městskou či příměstskou jízdu komfortnější než motorky, mají šikovné úložné prostory.

Mohou je využívat celé rodiny, k výhodám patří i fakt, že skútry obvykle mají levnější náhradní díly a nižší provozní náklady. Ve světě přitom je běžné, že kdo není omezen řidičskými doklady pouze pro nejmenší padesátku, ten ze skútrů volí stopětadvacítku." Slabší místa skútrů naopak spočívají ve větší citlivosti na silniční nerovnosti, což platí zvláště v případě strojů s menšími koly.

Předností, měnící se za určitých podmínek v nevýhodu, je kapotáž. Ta jezdce kryje v horším počasí, ale snadno se při kolizích poškodí. "Nevýhod není u skútrů mnoho," shrnuje Martin Kříž a upozorňuje, že při koupi stroje motorista může v případě stopětadvacítek bohatě vybírat mezi dvoutakty a čtyřtakty.

"Dvoutakty jsou agresivnější, výrazněji zrychlují a sázejí na ně zvláště mladší jezdci. Naopak čtyřtakty mají delší životnost, jsou tišší a jejich spotřeba se pohybuje mezi třemi až čtyřmi litry benzinu na 100 kilometrů. To dvoutakt žádá víc, někdy i mezi pěti až šesti litry."


Prodej nových skútrů v ČR v roce 2000

obsah motoru (cm3)

kusů

do 50

1697

do 125

102

do 350

7

do 500

8

do 800

7

nad 800

0

celkem

1821

celkem všech motocyklů

6105

Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Skútry si oblíbila Evropa, jejich prodej stoupá i v Česku

Klasický italský skútr se čtyřdobým jednoválcovým motorem může designem vzdáleně připomínat chopper. Ve výrobě je i s dvoudobým motorem 50 cm3, ovšem až se stopětadvacítkou má zajímavou akceleraci a hbitost. Výkon - 7,5 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 12´ vpředu, 10´ vzadu Nádrž - 8,5 l Max. rychlost - 98 km/hod Spotřeba neuvedena

Italský skútr se čtyřventilovým čtyřdobým jednoválcem má všestranné využití a ve druhé generaci se po všech stránkách vylepšil. Pro stroj je typický design čistých linií, dobrý odkládací prostor a pohodlí. Výkon - 8,5 kW Brzdy - kotoučové Kola - 12´ Nádrž - 9,5 l Max. rychlost - 110 km/hod Spotřeba - 4,9 I/100 km

V nabídce italské firmy reprezentuje sportovní skútyr, má však dvoudobý jednoválcový motor, který ve strojích daného ražení poslední dobou ztrácí na oblibě ve srovnání s úspornějšími a trvanlivějšími čtyřtakty. Výkon - 9,8 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 13´ Nádrž - 8 l Max. rychlost - 101 km/hod Spotřeba neuvedena

Všestranný italský skútr s čtyřdobým jednoválcovým motorem je v nové generaci pozoruhodný výbornými jízdními vlastnostmi, odborníci dobře hodnotí i motory a praktickou, byt nenápadnou kapotáž. Výkon - 8,1 kW Brzdy - kotoučové Kola - 13´ Nádrž - 10,6 l Max. rychlost - 95 km/hod Spotřeba neuvedena

Německý komfortní skútr se čtyřdobým jednoválcem je v přehledu uveden jako rarita - na schválení k provozu bez přilby v Česku teprve čeká, byt už je omezeně k mání. Bezpečnost zaručuje unikátní hliníkový rám. Výkon - 11 kW Brzdy - kotoučové Kola - 13´ vpředu, 12´ vzadu Nádrž - 9,7 l Max. rychlost - 103 km/hod Spotřeba - 2,9 I/100 km

Jihokorejský výrobek se čtyřdobým jednoválcem patří - i proto, že nenese značku z nejslavnějších - k nejlevnějším strojům kategorie, ovšem v nabídce služeb ve srovnání s konkurenty nijak nezaostává. Výkon - 9 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 13´ Nádrž - 7 l Max. rychlost - 106 km/hod Spotřeba - 2 I/100 km

Neoklasicistní japonský městský skútr na sebe upozorňuje svými tvary, má moderní čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec a řadu pokrokových technických řešení. V Česku se představuje jako novinka. Výkon - 10 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 13´ Nádrž - 9 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Špičkový skútr jihokorejské firmy má čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený jednoválec, nejednu konkurenci předčí zavazadlovými prostory. Patří ke komfortnějším vozidlům svého druhu. Výkon - 8 kW Brzdy - kotoučové Kola - 12´ Nádrž - 10,5 l Max. rychlost - 98 km/hod Spotřeba neuvedena

Italský sportovní skútr se řadí k reprezentantům dravějšího stylu, zaujme zřejmě hlavně mladé jezdce. Má dvoudobý jednoválcový motor a výborný podvozek, daní designu je horší ochrana proti nepřízni počasí. Výkon - 10,9 kW Brzdy - kotoučové Kola - 11´ vpředu, 12´ vzadu Nádrž - 12 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Sportovní skútr italské značky má dvoudobý kapalinou chlazený motor, podobně jako levnější model Dragster je zajímavý i tím, že má přední kolo jen jedenáctipalcové - o palec menší než zadní. Výkon - 11 kW Brzdy - kotoučové Kola - 11´ vpředu, 12´ vzadu Nádrž - 10 I Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Model je vlajkovou lodí italské firmy, s čtyřdobým kapalinou chlazeným jednoválcem 125 je o 14 kilogramů lehčí než sourozenec 250. Má komfortní výbavu včetně schránky na mobilní telefon a jeho dobíjení. Výkon - 9 kW Brzdy - kotoučové Kola - 13´ Nádrž - 12 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Tradiční francouzskou značku v nabídce reprezentuje sportovní skútr se vzduchem chlazenou dvoudobou stovkou. Výkony sice zaostává za silnějšími konkurenty ve třídě do 125 cm', je ale kvalitní a elegantní. Výkon - 6,4 kW Brzdy - kotoučové Kola - 12´ Nádrž - 7,2 l Max. rychlost - 75 km/hod Spotřeba neuvedena

Model Vivacity z nabídky francouzské firmy má vzduchem chlazený dvoudobý motor a podvozek shodný se slabší padesátkou. Je vhodný - jak i jeho název napovídá - zvlášť pro městský provoz. Výkon - 6,4 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 10´ Nádrž - 6 l Max. rychlost - 86 km/hod Spotřeba neuvedena

Italské skútry Piaggio jsou opravdovým pojmem. Skipper menších rozměrů má výkonný vzduchem chlazený čtyřdobý motor, kvalitní podvozek a kromě dalších předností také dobrou ochranu proti nepříznivému počasí. Výkon - 9,4 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 12´ Nádrž - 10,5 l Max. rychlost - 101 km/hod Spotřeba neuvedena

Model Runner ze stáje italské firmy je ve výrobě už delší čas, ovšem poslední modely mají výborné kapalinou chlazené čtyřdobé motory se čtyřventilovou technikou, také podvozky jsou zdokonalené. Výkon - 11 kW Brzdy - kotoučové Kola - 12´ Nádrž - 12 l Max. rychlost - 108 km/hod Spotřeba - 3,6 I/100 km

Silnější model japonského Neo'su s dvoudobým motorem se na zdejším trhu teprve zabydluje. Je komfortní a hbitý v městském provozu, a byť slabší než konkurenti třídy 125 cm', bez potíží vozí dva pasažéry. Výkon - 5 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 12´ Nádrž - 6,5 l Max. rychlost - 80 km/hod Spotřeba neuvedena

Další stovku z nabídky japonské značky pohání dvoudobý motor. Sportovní skútr si dobře počíná v hustém městském provozu, je o dost komfortnější než na první pohled velmi podobná padesátka Aerox. Výkon - 5,6 kW Brzdy - kotoučové Kola - 13´ Nádrž - 7 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Název Cygnus není u japonského skútru novinkou, pro letošek však na zdejší silnice vyjíždí model s designovými i technickými změnami. Stroj se čtyřdobým motorem není sportovní ani luxusní, nýbrž typicky užitkový. Výkon - 6,3 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 12´ vpředu, 10´ vzadu Nádrž - 7,1 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Reprezentant japonské značky míří do kategorie luxusních, i když dražších skútrů. Má čtyřdobý kapalinou chlazený motor. V jeho nabídce dominuje pohodlí, nízká spotřeba a velkorysé úložné prostory. Výkon - 8,4 kW Brzdy - kotoučová vpředu, bubnová vzadu Kola - 12´ Nádrž - 10,5 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena

Špičková novinka japonské firmy pro letošní rok sice ještě nemá pevně stanovenou cenu, neboť na trhu bude až v červnu, ovšem bezpochyby bude mezi dražšími. Má výkonný čtyřdobý motor velkého točivého momentu. Výkon - 8,7 kW Brzdy - kotoučové Kola - 13´ Nádrž - 7,5 l Max. rychlost neuvedena Spotřeba neuvedena