Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrá smlouva omezí rizika při koupi ojetiny

  8:58aktualizováno  8:58
- Přestože u stárnoucích automobilů přibývá drobných závad, se závažnějšími problémy se kupující smířit nemusí. Při reklamaci ojetiny totiž hrají rozhodující roli kupní smlouvy. V těch ale právníci často odhalují podstatné nedostatky. Mnohá ustanovení kupních smluv jsou nesmyslná a odporují občanskému zákoníku, který je jim nadřazen. Například Zdeněk Zmeškal ze Zlína, který si nedávno v autobazaru koupil starší vůz Ford Sierra, má ve smlouvě mimo jiné větu:...souhlasí se stanovenou cenou bez následných protestů.

»Je to nesmysl,« říká právník Zdeněk Svátek, znalec práva silničního provozu. »Pokud by se dodatečně objevily na autě závady, o nichž prodávající neinformoval kupujícího, může kupující žádat podle druhu závady buď slevu z ceny, či dokonce odstoupení od smlouvy.«

Leopold Šustek ze zlínského autobazaru, který zmíněnou kontroverzní smlouvu vystavil, vysvětluje: »Nechceme, aby si k nám lidi chodili stěžovat s každou hloupostí. To bychom nedělali nic jiného, než řešili problémy. Na ojetině vždy najdete nějaké závady.«

Podobnou smlouvu na koupi Peugeotu 309 drží i Andrea Krejčí ze Štípy. »Kupující nemůže po nabytí platnosti kupní ceny /po zaplacení kupní ceny/ od smlouvy odstoupit,« stojí v dokumentu. K tomu Zdeněk Svátek: »Opět se jedná o větu odporující občanskému zákoníku, nehledě na chybnou formulaci.

Nejde o platnost kupní ceny, ale kupní smlouvy.« Neplatnou větu uváděl donedávna ve svých smlouvách i jeden z pražských autobazarů: »Kupující souhlasí s tím, že prodávající nenese odpovědnost za vady zjištěné po převzetí vozidla.« Podle informací Michala Dlaboly z D.A.S., evropské společnosti specializující se na právní ochranu motoristů, se žádnou takovou větou prodávající ze své odpovědnosti podle zákona vyvázat nemůže.

»Pokud kupující zjistí po převzetí vozidla jakékoliv závady, s nimiž nebyl seznámen, má nárok požadovat na prodávajícím přiměřenou slevu z kupní ceny. Jestliže je závada taková, že znemožňuje užívání vozidla, tak může i odstoupit od smlouvy,« tvrdí. Reklamovat však lze skutečně jen závady, které na vozidle prokazatelně byly už při jeho převzetí kupujícím, nikoliv ty, které vznikly později.

Dlabola proto upozorňuje, že prodávající neručí za běžné opotřebení, odpovídající danému stáří automobilu. Pokud se ve smlouvě objeví, že automobil je »bez závad«, pak má kupující v případě sebemenší závady nárok na odstoupení od smlouvy. »Dostat tak výhodné ustanovení do smlouvy se asi povede málokterému kupujícímu,« říká Michal Dlabola.

Naopak riziková je podle jeho názoru věta, že zájemce kupuje auto »jak stojí a leží«. V takovém případě nemá kupující právo reklamovat žádnou závadu. V e smlouvě má být uvedeno například i to, že vozidlo je po vážnější havárii, což ale neplatí například pro odřený lak. I když je auto opraveno, může se nehoda projevit snížením jeho kvality.

»Zamlčení takového faktu znamená samozřejmě nárok na jednání o slevě či odstoupení od smlouvy,« doplňuje Dlabola. Je dobré, když prodávající zaručí, že auto není kradené. »Kdyby se prokázal opak, od zabavení vozidla to kupujícího sice neochrání, ale protože byl uveden v omyl, může na prodávajícím žádat kupní cenu zpět jako bezdůvodné obohacení,« připomíná Dlabola.

Expert na právní problematiku automobilů Michal Roček upozorňuje na další problém: »Kupující by měl vidět písemný souhlas manžela nebo manželky prodávajícího. Pokud by totiž druhý z manželů podal žalobu proti prodeji například v době rozvodu a přitom by tvrdil, že o prodeji auta nevěděl, pozbyla by kupní smlouva platnosti.«

Právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová upozorňuje zájemce o koupi automobilu, aby trvali na všech bodech smlouvy. »Často je v ní napsáno, že kupující absolvoval zkušební jízdu, ale přitom ho pouze svezl mechanik,« říká Brádlová.

 Kupující se zkušební jízdou, kdy na pár kilometrech může jen obtížně poznat na vozidle nějakou závadu, nevzdává svých spotřebitelských práv. Důležitým faktem při sepisování kupní smlouvy je, aby se řídila občanským, nikoli obchodním zákoníkem. V případném soudním sporu totiž občanský zákoník přesněji vymezuje, na co má kupující právo.

Motoristé při koupi staršího automobilu často využívají služeb autobazarů. Ty většinou hrají pouze roli zprostředkovatele, méně často auta samy vykupují. »Kdo je skutečným majitelem auta, je důležité při pozdějším uplatňování zjištěných závad,« míní právník Michal Dlabola.

Kupující se tedy obrací přímo na původního majitele auta, když bazar koupi pouze zprostředkoval, nebo přímo na bazar, pokud auto od původního majitele vykoupil. »Zjištěnou závadu musí kupující uplatnit okamžitě, nejpozději pak do šesti měsíců od převzetí automobilu,« upozorňuje právník Zdeněk Svátek.

Správně sepsaná smlouva musí obsahovat...

* údaje o prodávajícím, kupujícím, případně zprostředkovateli

* přesnou identifikaci vozu (SPZ, značku, typ, rok výroby, barvu, číslo motoru, číslo podvozku, číslo karoserie, číslo technického průkazu, počet najetých kilometrů

* předávané dokumenty a klíče

* seznam příslušenství a doplňků auta

* prohlášení prodávajícího, že vůz je jeho majetkem a neváží se k němu žádné další nároky či pohledávky třetích osob

* co nejpodrobnější popis stavu vozidla a jeho částí

* popis závad, na které je kupující upozorněn

* způsob zaplacení kupní ceny, podmínky přihlášení, odhlášení a převodu automobilu, případně i plnou moc k těmto úkonům

* ustanovení o tom, že je sepsána podle občanského zákoníku

Přípitek nad koupeným jetým autem bývá na místě až po podepsání kvalitní smlouvy.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.