Dobrá smlouva omezí rizika při koupi ojetiny

- Přestože u stárnoucích automobilů přibývá drobných závad, se závažnějšími problémy se kupující smířit nemusí. Při reklamaci ojetiny totiž hrají rozhodující roli kupní smlouvy. V těch ale právníci často odhalují podstatné nedostatky. Mnohá ustanovení kupních smluv jsou nesmyslná a odporují občanskému zákoníku, který je jim nadřazen. Například Zdeněk Zmeškal ze Zlína, který si nedávno v autobazaru koupil starší vůz Ford Sierra, má ve smlouvě mimo jiné větu:...souhlasí se stanovenou cenou bez následných protestů.

»Je to nesmysl,« říká právník Zdeněk Svátek, znalec práva silničního provozu. »Pokud by se dodatečně objevily na autě závady, o nichž prodávající neinformoval kupujícího, může kupující žádat podle druhu závady buď slevu z ceny, či dokonce odstoupení od smlouvy.«

Leopold Šustek ze zlínského autobazaru, který zmíněnou kontroverzní smlouvu vystavil, vysvětluje: »Nechceme, aby si k nám lidi chodili stěžovat s každou hloupostí. To bychom nedělali nic jiného, než řešili problémy. Na ojetině vždy najdete nějaké závady.«

Podobnou smlouvu na koupi Peugeotu 309 drží i Andrea Krejčí ze Štípy. »Kupující nemůže po nabytí platnosti kupní ceny /po zaplacení kupní ceny/ od smlouvy odstoupit,« stojí v dokumentu. K tomu Zdeněk Svátek: »Opět se jedná o větu odporující občanskému zákoníku, nehledě na chybnou formulaci.

Nejde o platnost kupní ceny, ale kupní smlouvy.« Neplatnou větu uváděl donedávna ve svých smlouvách i jeden z pražských autobazarů: »Kupující souhlasí s tím, že prodávající nenese odpovědnost za vady zjištěné po převzetí vozidla.« Podle informací Michala Dlaboly z D.A.S., evropské společnosti specializující se na právní ochranu motoristů, se žádnou takovou větou prodávající ze své odpovědnosti podle zákona vyvázat nemůže.

»Pokud kupující zjistí po převzetí vozidla jakékoliv závady, s nimiž nebyl seznámen, má nárok požadovat na prodávajícím přiměřenou slevu z kupní ceny. Jestliže je závada taková, že znemožňuje užívání vozidla, tak může i odstoupit od smlouvy,« tvrdí. Reklamovat však lze skutečně jen závady, které na vozidle prokazatelně byly už při jeho převzetí kupujícím, nikoliv ty, které vznikly později.

Dlabola proto upozorňuje, že prodávající neručí za běžné opotřebení, odpovídající danému stáří automobilu. Pokud se ve smlouvě objeví, že automobil je »bez závad«, pak má kupující v případě sebemenší závady nárok na odstoupení od smlouvy. »Dostat tak výhodné ustanovení do smlouvy se asi povede málokterému kupujícímu,« říká Michal Dlabola.

Naopak riziková je podle jeho názoru věta, že zájemce kupuje auto »jak stojí a leží«. V takovém případě nemá kupující právo reklamovat žádnou závadu. V e smlouvě má být uvedeno například i to, že vozidlo je po vážnější havárii, což ale neplatí například pro odřený lak. I když je auto opraveno, může se nehoda projevit snížením jeho kvality.

»Zamlčení takového faktu znamená samozřejmě nárok na jednání o slevě či odstoupení od smlouvy,« doplňuje Dlabola. Je dobré, když prodávající zaručí, že auto není kradené. »Kdyby se prokázal opak, od zabavení vozidla to kupujícího sice neochrání, ale protože byl uveden v omyl, může na prodávajícím žádat kupní cenu zpět jako bezdůvodné obohacení,« připomíná Dlabola.

Expert na právní problematiku automobilů Michal Roček upozorňuje na další problém: »Kupující by měl vidět písemný souhlas manžela nebo manželky prodávajícího. Pokud by totiž druhý z manželů podal žalobu proti prodeji například v době rozvodu a přitom by tvrdil, že o prodeji auta nevěděl, pozbyla by kupní smlouva platnosti.«

Právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová upozorňuje zájemce o koupi automobilu, aby trvali na všech bodech smlouvy. »Často je v ní napsáno, že kupující absolvoval zkušební jízdu, ale přitom ho pouze svezl mechanik,« říká Brádlová.

 Kupující se zkušební jízdou, kdy na pár kilometrech může jen obtížně poznat na vozidle nějakou závadu, nevzdává svých spotřebitelských práv. Důležitým faktem při sepisování kupní smlouvy je, aby se řídila občanským, nikoli obchodním zákoníkem. V případném soudním sporu totiž občanský zákoník přesněji vymezuje, na co má kupující právo.

Motoristé při koupi staršího automobilu často využívají služeb autobazarů. Ty většinou hrají pouze roli zprostředkovatele, méně často auta samy vykupují. »Kdo je skutečným majitelem auta, je důležité při pozdějším uplatňování zjištěných závad,« míní právník Michal Dlabola.

Kupující se tedy obrací přímo na původního majitele auta, když bazar koupi pouze zprostředkoval, nebo přímo na bazar, pokud auto od původního majitele vykoupil. »Zjištěnou závadu musí kupující uplatnit okamžitě, nejpozději pak do šesti měsíců od převzetí automobilu,« upozorňuje právník Zdeněk Svátek.

Správně sepsaná smlouva musí obsahovat...

* údaje o prodávajícím, kupujícím, případně zprostředkovateli

* přesnou identifikaci vozu (SPZ, značku, typ, rok výroby, barvu, číslo motoru, číslo podvozku, číslo karoserie, číslo technického průkazu, počet najetých kilometrů

* předávané dokumenty a klíče

* seznam příslušenství a doplňků auta

* prohlášení prodávajícího, že vůz je jeho majetkem a neváží se k němu žádné další nároky či pohledávky třetích osob

* co nejpodrobnější popis stavu vozidla a jeho částí

* popis závad, na které je kupující upozorněn

* způsob zaplacení kupní ceny, podmínky přihlášení, odhlášení a převodu automobilu, případně i plnou moc k těmto úkonům

* ustanovení o tom, že je sepsána podle občanského zákoníku

Přípitek nad koupeným jetým autem bývá na místě až po podepsání kvalitní smlouvy.