Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dodávka pro vozíčkáře: drnčí, ale klady převažují

aktualizováno 
-
Velkým kladem Fordu Transit s ručním řízením a dálkově ovládanou zvedací plošinou je vysoký komfort při nastupování tělesně postiženého řidiče. l vozíčkář tak rázem s dodávkou zastane práci malého přepravce. Jistou dobu mu však zabere přivykání netradičnímu ovládání ruční páky brzdy a plynu, nelibě zní i drnčení konstrukce zdviže pro vozík při přejíždění městské dlažby. Ford přestavěla táborská firma API s využitím americké technologie.

Testovaný vůz je do jisté míry unikátní. I velmi těžce postiženému člověku s omezenou hybností horních i dolních končetin totiž umožní nejen bezproblémové nastupování, ale i vlastní řízení automobilu. To vše bez jakékoliv asistence. Jediným doprovodem může být dálkový ovladač, pomocí kterého vozíčkář nejdříve otevře zadní křídlové dveře, druhým zmáčknutím spustí dolů plošinu. Člověk ve vozíku vjede jako do výtahu a dalším tlačítkem pošle zdviž do prvního patra, lépe řečeno do kabiny upraveného Fordu Transit. Dodávkou pasažér projede až k sedadlu pro řidiče, na které přesedne. Pokud pojedou i další handicapovaní lidé, zastaví své vozíky na připravených kolejničkách, ke kterým se kola napevno připevní, aby cestující při jízdě setrvali v absolutním bezpečí. U plošiny je důležitá její nosnost. V testu bez problémů zvedala i dvě stovky kilogramů, a to bez jakéhokoliv skřípání. Dva metráky mohou být reálnou zátěží, protože elektrické vozíky jsou těžké. Jediný zápor malého autovýtahu představují zvuky, které se rozezní ze zadní části transitu při přejezdu nerovností. Specialitou testovaného vozu je ruční řízení. Nejvíce rozšířené oddělené ovládání brzdy a plynu (brzda pod volantem a plyn jako vnitřní věnec volantu) nahradila v testovaném transitu páka, kterou lze nazvat brzdoplynem. Tlakem ruky směrem od sebe řidič "šlape" na plyn, když naopak tlačí ruka páku k tělu, tak brzdí. Než si na systém vozíčkář zvykne, může se mu párkrát stát, že si směry splete. Místo zrychlení se dočká brzdění a naopak. Ruční řízení nebrání tomu, aby za volant kdykoliv usedl řidič bez omezené hybnosti. Kdo není zvyklý jezdit s dodávkou, ten musí počítat s tím, že první městské zatáčky občas doprovodí kontakt zadních kol s obrubníkem. Využití rozměrné kabiny transitu záleží na momentální potřebě. Bud vznikne za řidičem prostor pouze pro náklad, nebo uveze až šest lidí. Například tři vozíčkáře a tři chodící spolucestující. Výbava auta pro tělesně handicapované má svá pravidla. Samozřejmostí by měla být klimatizace, nebol mnozí postižení mají problémy s termoregulací. Chybět nesmí centrální zamykání, elektricky seřiditelná zrcátka a elektricky stahovatelná okna. Turbodieselový motor testovaného Fordu Transit zaručuje solidní zátah v nízkých otáčkách, maximální rychlost dokonce odpovídá možnostem na tuzemských dálnicích. Ojedinělá přestavba užitkového vozu dovoluje kromě běžného cestovní také možnost zaměstnání těžce tělesně postiženého člověka jako řidiče z povolání. Při přestavbách lze navíc využít i státní subvenci.

Ford Transit 2.5 TD

Výkon (kW/k) 62,5/85
Převodovka 4stupňová automatická
Pohotovostní hmotnost (kg) 1967
Maximální zatížení (kg) 683
Maximální rychlost (km/h) 129
Spotřeba paliva (1/100 km) 1) 12,3/7,8/9,5
Cena celkem i s úpravami (KČ) 830 000 (bez DPH)
Cena plošiny (Kč) od 130 000 (bez DPH)
Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.