Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o tom, jestli ekonomika roste, nebo klesá? Nikoli, stojí za tím nová metodika měření spotřeby.
Toyota Proace City

Toyota Proace City | foto: Toyota

Registrace nových osobních aut v České republice, ale i v celé Evropě, letos dost citelně klesají. Za prvních sedm měsíců letošního roku spadly v ČR meziročně o 9,13 procenta, jakkoli v červenci mírně vzrostly o 0,82 %. V celé Evropě to pak byl v prvním pololetí pokles o 3,1 %. Prodeje lehkých užitkových vozidel však vykazují opačný trend. V Evropě rostly v prvním pololetí oproti loňsku o 5,8 %, v Česku od ledna do července o 5,29 %, v samotném červenci pak dokonce skoro o 13 procent.

Co za tím je? Říká se, že blížící se ekonomická recese se dá poznat mimo jiné z trendu prodeje užitkových a nákladních vozů. Když jich firmy objednávají málo, znamená to, že mají málo zakázek a ekonomika spěje do recese. Tomu by však aktuální statistiky moc neodpovídaly. O německé ekonomice se mluví v souvislosti s recesí, ale registrace nových dodávek do 3,5 tuny tam v prvním pololetí rostly o 13,9 %, těch středních do 16 tun o 21,2 % a nejtěžších nad 16 tun o 19,3 %.

WLTP a osobní auta

Statistiky registrací osobních aut loni i letos ovlivnila metodika měření spotřeby WLTP a nutnost nové homologace na aktuální normu Euro. Loni v půlce roku kvůli tomu citelně stoupaly registrace osobních aut. Automobilky se chtěly „předzásobit“ určitým počtem vozů homologovaných podle starší normy, pak následoval propad. Metodika byla trochu složitější, ale zjednodušeně mohly automobilky takto zaregistrovat 10 procent aut prodaných o rok dříve.

Peugeot Rifter

To potvrzuje Jan Linhart ze společnosti KPMG: „Meziroční srovnání bude v letošním druhém pololetí výrazně poznamenáno loňskou srovnávací základnou, která byla ovlivněna zaváděním WLTP. V létě byly registrace uměle nadhodnoceny účelovými registracemi, a naopak v podzimních měsících trhy vykazovaly propad způsobený zmíněnými předregistracemi i opožděným uváděním aut s dokončenými procedurami na trh. Logicky bych tedy očekával, že červenec a srpen budou letos ve znamení silného poklesu, naopak v září a říjnu může nastat zdánlivá korekce směrem nahoru. To by ale nemělo nic měnit na našem očekávání, že trh s novými auty letos bude klesat.“

Tři faktory růstu

A podle podobného scénáře se letos odehrávají registrace na trhu dodávek. Na užitková auta totiž dopadne „kladivo“ WLTP až letos. Pro ně platí povinnost homologovat všechna nově prodávaná vozidla v Evropě podle WLTP až od letošního září. Výkyvy v prodejích ovšem nebudou tak dramatické jako u osobních vozů. Výrobci to však u nich mají přece jen o něco snazší. Nejenže mají zkušenosti s touto procedurou, ale nabídka motorizací je u užitkových vozů menší než u osobních.

Už dnes velká část importérů jedná podobně jako loni u osobních aut – sami nebo prostřednictvím dealerů registrují povolenou desetiprocentní kvótu aut podle stávající homologace. „Ta auta se prodají. Přece jen užitkové auto svému majiteli vydělává, a když se mu rozbije jeho stávající, potřebuje nové obratem, aby nepřišel o výdělek. Neřeší tak jako u osobáků barvu nebo výbavu,“ říká pro iDNES.cz manažer jedné automobilky, který si nepřál být jmenován.

Ford Transit

To je tedy jeden z aspektů rostoucího počtu registrací. Druhým je i samotný větší zájem zákazníků, který však není dán lepšící se ekonomickou situací. Nové motory, aby vyhověly předepsaným normám, se totiž v drtivé většině neobejdou bez vstřikování močoviny (systém SCR používající činidlo AdBlue). A to bere část zákazníků jako zbytečnou komplikaci a výdaj na víc, takže si chtějí koupit ještě „staré“ auto bez tohoto zařízení. Dělají to tak spíš menší živnostníci, velké firmy to tolik neřeší.

Třetí důvod přidává Jitka Jechová z české Toyoty: „Jako možnou příčinu vidíme rozvoj byznysu a s tím spojenou poptávku po užitkových vozech. Zároveň na jedné straně je u zákazníků stoupající poptávka po vozech SUV, které ale plně nenahrazují postupně mizející MPV. Část zákazníků se proto přiklání k užitkovým autům, jako jsou v našem případě Proace Verso či brzy uvedené CDV Proace City. S tím je spojen i trend, kdy zákazníci přes týden vůz využívají pro firemní účely a na víkend s ním jezdí na výlety, za sportem apod.“ Toyota se nově do obchodu s dodávkami pustila v Evropě s vervou. Chce, aby se užitkové modely staly jedním z pilířů nabídky (více čtěte zde). 

Opel Zafira Life

Omezení motorizací

Jakkoli užitkové vozy nemají tak širokou nabídku kombinací motoru a převodovky jako osobní auta, bude WLTP a nutnost nové homologace znamenat ještě další omezení nabídky, minimálně po určitou dobu a pro některé značky. Tak například, jestli Ford Focus nabízí dva benzinové a dva naftové agregáty o celkem sedmi výkonových specifikacích, některé s dvěma možnostmi převodovky, tak Ford Transit Van má momentálně v ceníku jen jeden dvoulitrový naftový motor ve dvou výkonových verzích výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Ale konkrétně v případě této značky dojde k postupnému rozšíření nabídky.

„Nově zaváděný měřicí cyklus WLTP pro lehké užitkové vozy Ford žádné omezení nabídky pohonných jednotek znamenat nebude,“ tvrdí dokonce mluvčí českého zastoupení Martin Linhart. „Pro menší užitkové verze, tedy Transit Connect a Transit Courier, budeme i nadále nabízet vznětové motory 1.5 EB, resp. 1.5 TDCI. Pro větší užitkové vozy zůstávají v nabídce motory 2.0 EcoBlue, které jsou dnes k dispozici ve výkonových variantách od 105 do 185 koní. K nim ale ve čtvrtém čtvrtletí roku přibudou ještě další čtyři verze v mild-hybridním provedení, a tak se dá říct, že Ford poté, co WLTP vstoupí v platnost, svou nabídku motorů pro užitkové vozy ještě rozšíří.“

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...